olen harrastanut urheilua koko ikäni, olen nyt 23v. olen nyt menossa lääkärille astmaan viittavien oireiden vuoksi. (valmentajani kielsi harjoittelun ennen kuin olen käynyt lääkärillä) erityisesti rasituksessa oireet ovat pahentuneet. muutenkin esiintyy ajoittain oireita mm. limaisuutta, yskää ja hengenahdistusta.
kuinka pian saan mahd. diagnoosin ja voin jatkaa harjoittelua? entä miten diagnoosia tehdessä otetaan huomioon urheilijatausta? kun esim. minullakin oireet esiintyy pääasiassa kovassa rasituksessa, toisin sanoen aina treenatessa. en kuitenkaan tunne olevani huonokuntoinen, vaan keuhkot eivät vain toimi normaalisti. luulisin kyllä tunnistavani normaalin hengästymisen. itse asiassa kaipaan sitä tunnetta, kun voin liikkua vapaasti hengästymiseen saakka, ilman että on pakko lopettaa kun ei vaan saa henkeä. ja sitten täytyykin taas röhiä jonkun aikaa kun keuhkot on tukossa.
nuo ahdistukohtaukset ovat aika pelottaviakin ja haluan todella tähän vaivaan mahd. pian apua. haluan taas päästä treenaamaan kunnolla!!
sen verran olen kuullut, että joudun varmaan tekemään jonkun pef-seurannan. mitä muita kokeita astman toteamiseksi tehdään?
diagnoosi
2
336
Vastaukset
- Astmaatikko
Spirometria tehdään aika varmasti, keuhkoröntgen samoin. Joillekin on tehty jotain rasituskokeita esim. poljetaan kuntopyörää. Itselleni ei ole tehty, mahdollisesti vielä verikokeita ja allergiatestejä.
Kuulostaa vähän siltä, että sulla voisi olla pahaksi äitynyt rasitusastma. Luultavasti saat avaavan lääkkeen ja jonkin aikaa tulisi käyttää hoitavaa lääkettä. Rasitusastma hoidettuna ei ole kuulemma hirveän vakava asia.
Itselläni on ollut astma lapsesta saakka. Rasituksessa saatu astmakohtaus on juuri sellainen, ettei vain saa happea ja hengitys vinkuu, jos tila jatkuu pitkään pää tulee kipeäksi ja alkaa oksettamaan ja väsyttää.- Astmaatikko
Itselläni astma ei ole n. puoleen vuoteen oireillut rasituksen yhteydessä, että vaikka sulla joskus olisi astmakohtauksia todettu olevan, niitä ei välttämättä kuitenkaan ole aina. Diagnoosi ei ole lopullinen. Voi siis helpottuakin. Itsestäni on todella hienoa vetää kauheitä hikilenkkejä, joissa tuntuu, että keuhkot on "tulessa" ilman astmakohtausta ja avaavaa lääkettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242921No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760