tappelu koirapuistossa

-Star20-

Nyt on pakko vähän purkautua kun eilen meille kävi koirapuistossa tosi inhottava tapaus. Oltiin menossa mieheni ja meidän kleinipojan kanssa koirapuistoon pienten koirien puolelle, jossa oli valmiiksi jo kaksi koiraa, mäykky ja ilmeisesti jackrusseli. Me ei ehditty muuta tehdä, kun mennä portista sisään muiden koirien omistajien katsellessa vierestä, kun mäyräkoira päättikin hyökätä meidän pojan kimppuun. Siis meidän koira ehti vaan nuuhkaista molempia (oli max 5 sek paikoillaan odottamassa että sitä irrotetaan hihnasta!) kun mäykky hyökkäsi ja tuli meidän pojan päälle ihan apinan raivolla. Mä sitten vauhdilla yritin siihen väliin pelastamaan meidän poitsua syliin niin mäykky päättikin puraista mun kättäni..!! Sain siis 3 reikää käteeni kun yritin nostaa meidän koiran turvaan, omistaja vaan otti mäyriksen kiinni ja seisoi monttu auki eikä edes pahoitellut/reagoinut millään lailla koko tapahtumaan. Me mentiin siitä niin shokkiin et lähdettiin vaan menemään samantien ettei käy pahempaa, mutta jäi vaivaamaan että kuka tässä nyt teki väärin..!?

Siis käsitykseni mukaan koirapuistoon ei saa tuoda koiria, jotka on agressiivisia toisia kohtaan. Ei ole tullut koskaan vastaan et meidän poika ei pärjäis muiden koirien kanssa, se aina ennemmin alistuu ja viipottaa yksinään puiston laidoilla kun menis tappelemaan enkä ole ottanut tavaksi kysyä onko sun koiras kenties luonnevikainen et uskaltaako tuoda pikkusen koiran puistoon leikkimään. Enkä puhu nyt mistään murinasta ja pienestä näykkimisestä joka joskus kuuluu asiaan, vaan mäykky yritti käydä kaulaan ja niskaan kiinni ihan tosissaan, mullekin sai aikaan vertavuotavat haavat. Nyt suoraan sanoen v*tuttaa kun en sanonut sille omistajalle mitään, luojan lykky oli et laitoin oman käden väliin ettei ne hampaat menny meidän pojan nahasta läpi. Muiden mielipiteet kelpais..

132

14358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei siinä kai

      pitäisi olla rajotuksia etteikö myös agressiivista koiraa voi tuoda mutta minusta jos itse tietää et koira agressiivinen sen pitäisi olla hihnassa.

      mutta valitettavasti itse kohtasin (ison koiran omistajana) sellaista että haukkuvat pikkukoirat killu flexin päässä ja omistaja ei tehnyt mitään. ja jos koirani olisi hyökännyt (olisi syy OLEVINAAN ollut minun).

      eli valitettavasti jotkut pienten koirien omistajat on niin välinpitämättömiä et HU!! HU!! (vaikka ei kai se koran koko ratkaise vaan se hihnan päässä oleva hlö).

      eli mäyriksen omistaja syyllinen jos teidän koira ei mitään tehnyt. eli olisi kaiken järjen mukaan maksamaan lääkäri ja eläinlääkäri laskut mikäli niitä tuli.

      mut voi tuo tapaus säväyttää hieman häntäkin.

      • -star20-

        Ja meidän "turre" ei tosiaan ole sit mikään fleksin päässä killuva pikku puudeli, joka menee haistelemaan kaikkia vastaantulijoita ja killuttelee pitkässä narussa kävelytiellä.. Osaa olla nätisti eikä me tosiaan olla sitä mieltä, että pikkukoirat on aina syyttömiä vaan siitä omistajastahan se on aina kiinni millainen koirakin on. Syyllinen tässä meidän tapauksessa vaan ei oikein voi olla meidän koira, kun eihän se edes ehtinyt tehdä mitään, hyvä et pääsi just taluttimesta irti kun jo käydään verenhimoisina kiinni.. Tähän tosiaan tais loppua meidän puistoilut.


      • en siis meinannut
        -star20- kirjoitti:

        Ja meidän "turre" ei tosiaan ole sit mikään fleksin päässä killuva pikku puudeli, joka menee haistelemaan kaikkia vastaantulijoita ja killuttelee pitkässä narussa kävelytiellä.. Osaa olla nätisti eikä me tosiaan olla sitä mieltä, että pikkukoirat on aina syyttömiä vaan siitä omistajastahan se on aina kiinni millainen koirakin on. Syyllinen tässä meidän tapauksessa vaan ei oikein voi olla meidän koira, kun eihän se edes ehtinyt tehdä mitään, hyvä et pääsi just taluttimesta irti kun jo käydään verenhimoisina kiinni.. Tähän tosiaan tais loppua meidän puistoilut.

        että vika koirassa mutta omistajassa kyllä. koska minunkin kohdallani kävi juuri näin että se jonka koira killui flexin päässä haukkumassa oli juuri tälläinen itseensä tyytyväinen rouvas hlö joka luuli että hän omistaa maailman ja voi tehdä mitä haluaa "koiran henkensä kustannuksella"

        eli sinällään en paheksu haukkuvia koiria vaan juuri tälläisiä ihmisiä.


      • kun kumminkin
        en siis meinannut kirjoitti:

        että vika koirassa mutta omistajassa kyllä. koska minunkin kohdallani kävi juuri näin että se jonka koira killui flexin päässä haukkumassa oli juuri tälläinen itseensä tyytyväinen rouvas hlö joka luuli että hän omistaa maailman ja voi tehdä mitä haluaa "koiran henkensä kustannuksella"

        eli sinällään en paheksu haukkuvia koiria vaan juuri tälläisiä ihmisiä.

        samalla paikka kunnalla asui vähän viinaan menevä nainen jolla oli todella vihainen koira kanssa. niin välillä mietityttää että onko jotkut ottaneet pienen koiran vain näön vuoksi...

        mutta ihania ovat ihmiset toki jotka ottaa koiran ihan koiran vuoksi ja muun kivan mitä siinä samalla tulee:) olkoon pieni tai iso:)


      • :D..
        kun kumminkin kirjoitti:

        samalla paikka kunnalla asui vähän viinaan menevä nainen jolla oli todella vihainen koira kanssa. niin välillä mietityttää että onko jotkut ottaneet pienen koiran vain näön vuoksi...

        mutta ihania ovat ihmiset toki jotka ottaa koiran ihan koiran vuoksi ja muun kivan mitä siinä samalla tulee:) olkoon pieni tai iso:)

        eli siis mietin välittääkö ko hlö koirastaan jos hän päästää sen uhittelemaan koirillekkin jotka voisi satuttaa hänen lemmikkiään.
        ;( en itse oikein ymmärrä juuri tälläistä käytöstä hihnan toisesta päästä.

        kun koiran kun koiran saa tottelemaan ja kai se agressiivisuus on hihnan toisessa päässä juu.


      • sääntöihin perehtynyt.

        Kyllä niissä koirapuiston säännöissä sanotaan ettei vihaista/agressiivista koiraa saa tuoda puistoon ja myös sanotaan että pidä koirasi irti.

        Eriasia jos puistossa ei sillähetkellä ketään muuta ja tietysti kun toinen tulee, niin on vihaisen koiran omistajan väistyttävä.

        Ja minä myös olen ison koiran omistajana törmännyt näihin törppöihin omistajiin joiden mielestä on niin mahdottoman hauskaa ja hienoa kun pikkuinen koira käy uhittelemaan isomalleen.

        Ketään en tässä parjaa, sillä myös isojen koirien omistajista löytyy niitä torvia.

        Ja aloittajalle vielä; elkää nyt kokonaan puistoilua jättäkö tuollaisen tapahtuman takia.
        Kyllä varmasti vielä on mukaviakin leikkikavereita teidänkin turrellenne.


      • -star20-
        sääntöihin perehtynyt. kirjoitti:

        Kyllä niissä koirapuiston säännöissä sanotaan ettei vihaista/agressiivista koiraa saa tuoda puistoon ja myös sanotaan että pidä koirasi irti.

        Eriasia jos puistossa ei sillähetkellä ketään muuta ja tietysti kun toinen tulee, niin on vihaisen koiran omistajan väistyttävä.

        Ja minä myös olen ison koiran omistajana törmännyt näihin törppöihin omistajiin joiden mielestä on niin mahdottoman hauskaa ja hienoa kun pikkuinen koira käy uhittelemaan isomalleen.

        Ketään en tässä parjaa, sillä myös isojen koirien omistajista löytyy niitä torvia.

        Ja aloittajalle vielä; elkää nyt kokonaan puistoilua jättäkö tuollaisen tapahtuman takia.
        Kyllä varmasti vielä on mukaviakin leikkikavereita teidänkin turrellenne.

        Joo no tämä ei valitettavasti ollut ainut kerta kun meidän koira joutui hyökkäyksen kohteeksi. Pari kolme viikkoa sitten mentiin samaan puistoon ja sillon siellä oli kaksi pinseriä juoksentelemassa. Sama homma kävi silloinkin, niiden ei tarvinnut muuta kun nähdä portin avautuvan, niin samantien ne aloitti ulvomisen ja räkyttämisen ja tuli siis oikein kaksin kappalein meidän koiran kimppuun puremaan ja hyökkäilemään. Minä taas yritän hädissäni mennä pelastamaan ukkelia muiden hampaista niin sit alkaa pinsereiden omistaja kiljuu täyttä kurkkua että "älä nosta syliin, sillon ne käy sun kimppuun!!" Kuulemma alkeellisin koirapuiston sääntö hänen mielestään oli, että koiraa ei saa nostaa syliin turvaan, kun silloin vaan toiset koirat tulee vihaisemmaksi ja käy kahta kauheammin kiinni.. Olin silloinkin ihan et what the f*ck, pitäiskö koira vaan jättää kahden verenhimoisen pinserin puruleluks ja katsoo vierestä kun emäntä ei saa mitään kontaktia piskeihinsä!?

        Kummassakaan näissä tapauksessa omistaja ei ole sanonut mitään kun on nähnyt meidän lähestyvän puistoa, tyynenä vaan katsellaan eikä varoiteta et omistetaan kunnon tyrannosaurus rexejä minikoossa. Näiden kokemusten perusteella me taidetaan pärjätä paljon paremmin ihan yksikseen ja tavataan sillon tällön saman rodun rauhallisia edustajia niin vältytään tikeiltä ja kammoilta.


      • ex-puistoilija
        -star20- kirjoitti:

        Joo no tämä ei valitettavasti ollut ainut kerta kun meidän koira joutui hyökkäyksen kohteeksi. Pari kolme viikkoa sitten mentiin samaan puistoon ja sillon siellä oli kaksi pinseriä juoksentelemassa. Sama homma kävi silloinkin, niiden ei tarvinnut muuta kun nähdä portin avautuvan, niin samantien ne aloitti ulvomisen ja räkyttämisen ja tuli siis oikein kaksin kappalein meidän koiran kimppuun puremaan ja hyökkäilemään. Minä taas yritän hädissäni mennä pelastamaan ukkelia muiden hampaista niin sit alkaa pinsereiden omistaja kiljuu täyttä kurkkua että "älä nosta syliin, sillon ne käy sun kimppuun!!" Kuulemma alkeellisin koirapuiston sääntö hänen mielestään oli, että koiraa ei saa nostaa syliin turvaan, kun silloin vaan toiset koirat tulee vihaisemmaksi ja käy kahta kauheammin kiinni.. Olin silloinkin ihan et what the f*ck, pitäiskö koira vaan jättää kahden verenhimoisen pinserin puruleluks ja katsoo vierestä kun emäntä ei saa mitään kontaktia piskeihinsä!?

        Kummassakaan näissä tapauksessa omistaja ei ole sanonut mitään kun on nähnyt meidän lähestyvän puistoa, tyynenä vaan katsellaan eikä varoiteta et omistetaan kunnon tyrannosaurus rexejä minikoossa. Näiden kokemusten perusteella me taidetaan pärjätä paljon paremmin ihan yksikseen ja tavataan sillon tällön saman rodun rauhallisia edustajia niin vältytään tikeiltä ja kammoilta.

        Meillä koira sai myös selkäänsä täysin syyttä muutaman kerran puistossa, vaikka kuinka yritti tehdä alistuvia elkeitä toisten tullessa kimppuun. Jätin sitten suosiolla koko puistoilun kokonaan pois, koska en halunnut pilata omaa koiraani näiden sekopäiden takia. Koirani nimittäin alkoi muutaman kunnon rökityksen jälkeen tapella itsekin, jos joku sen päälle hyökkäsi. Itse ei mennyt aloittamaan tappeluita, mutta olisi varmaan senkin kohta tehnyt, jos olisin jatkanut sen käyttämistä koirapuistossa puretettavana.

        Koirapuistoissa on toki fiksujakin koiran omistajia, mutta näyttävät olevan harvemmassa, mitä nämä idiootit omistajat. Fiksut omistajat ottavat koiransa pois ENNEN KUIN tappeluita kerkeää edes syntyä, koska osaavat lukea koiraansa ja tietävät milloin se alkaa kuumumaan liikaa. He ottavat koiran kokonaan tilanteesta pois, sitten poskista kiinni, tuijotus silmiin, kielto ja istutus viereen muutamaksi minuutiksi rauhoittumaan ja tilanne on yleensä lauennut siinä. Ei ole kenenkään edes tarvinut poistua puistosta. Sitten taas nämä idiootti omistajat katselevat vierestä, vaikka oma koira on jo hyökännyt toisen koiran päälle, eikä näy mitään merkkejä tappelun loppumisesta.

        Jos saisin valita koirat ja omistajat puistoon, kävisin sielä todella mielelläni, mutta koska en voi, en käy ollenkaan.


      • puisto,,,

        Ylipäätään koirapuiston järjestys sääntöihin kuuluu ettei sinne saa tuoda vihaista koiraa!!!
        Joten hihnassa pitäminenkään ei käy!!


      • omistanut
        sääntöihin perehtynyt. kirjoitti:

        Kyllä niissä koirapuiston säännöissä sanotaan ettei vihaista/agressiivista koiraa saa tuoda puistoon ja myös sanotaan että pidä koirasi irti.

        Eriasia jos puistossa ei sillähetkellä ketään muuta ja tietysti kun toinen tulee, niin on vihaisen koiran omistajan väistyttävä.

        Ja minä myös olen ison koiran omistajana törmännyt näihin törppöihin omistajiin joiden mielestä on niin mahdottoman hauskaa ja hienoa kun pikkuinen koira käy uhittelemaan isomalleen.

        Ketään en tässä parjaa, sillä myös isojen koirien omistajista löytyy niitä torvia.

        Ja aloittajalle vielä; elkää nyt kokonaan puistoilua jättäkö tuollaisen tapahtuman takia.
        Kyllä varmasti vielä on mukaviakin leikkikavereita teidänkin turrellenne.

        niin totta myöskin meistä isonkoiran omistajista löytyy (törppöjä) itse en sellainen ollut.

        mutta säälittää kun jotkut yrittää pilata rottiksen seefferin dopperin jne. maineen käyttäytymällä itse hölmösti ja "koiralla uhittelua ns"


      • k.s.
        -star20- kirjoitti:

        Joo no tämä ei valitettavasti ollut ainut kerta kun meidän koira joutui hyökkäyksen kohteeksi. Pari kolme viikkoa sitten mentiin samaan puistoon ja sillon siellä oli kaksi pinseriä juoksentelemassa. Sama homma kävi silloinkin, niiden ei tarvinnut muuta kun nähdä portin avautuvan, niin samantien ne aloitti ulvomisen ja räkyttämisen ja tuli siis oikein kaksin kappalein meidän koiran kimppuun puremaan ja hyökkäilemään. Minä taas yritän hädissäni mennä pelastamaan ukkelia muiden hampaista niin sit alkaa pinsereiden omistaja kiljuu täyttä kurkkua että "älä nosta syliin, sillon ne käy sun kimppuun!!" Kuulemma alkeellisin koirapuiston sääntö hänen mielestään oli, että koiraa ei saa nostaa syliin turvaan, kun silloin vaan toiset koirat tulee vihaisemmaksi ja käy kahta kauheammin kiinni.. Olin silloinkin ihan et what the f*ck, pitäiskö koira vaan jättää kahden verenhimoisen pinserin puruleluks ja katsoo vierestä kun emäntä ei saa mitään kontaktia piskeihinsä!?

        Kummassakaan näissä tapauksessa omistaja ei ole sanonut mitään kun on nähnyt meidän lähestyvän puistoa, tyynenä vaan katsellaan eikä varoiteta et omistetaan kunnon tyrannosaurus rexejä minikoossa. Näiden kokemusten perusteella me taidetaan pärjätä paljon paremmin ihan yksikseen ja tavataan sillon tällön saman rodun rauhallisia edustajia niin vältytään tikeiltä ja kammoilta.

        mieleen juolahtanut, että voisit itsekin kysyä koirapuistossa olijoilta, että ovatko siellä olevat koirat vihaisia toisille koirille, jos kimppuun käymisiä on tapahtunut ennenkin... Meitä ihmisiä kun on niin moneen junaan, ettei kaikki tajua/halua varoittaa vihaisesta koirastaan...


      • -star20-
        k.s. kirjoitti:

        mieleen juolahtanut, että voisit itsekin kysyä koirapuistossa olijoilta, että ovatko siellä olevat koirat vihaisia toisille koirille, jos kimppuun käymisiä on tapahtunut ennenkin... Meitä ihmisiä kun on niin moneen junaan, ettei kaikki tajua/halua varoittaa vihaisesta koirastaan...

        Tulee toki nykyään mieleen kysyä millaisia koiria löytyy, paitsi ettei me enää puistoon olla menemässä. Tässä logiikassa nyt on mun mielestä vaan jotain hyvin hämärää, siis minun pitää kysyä ennen puistoon menoa onko siellä agressiivisia koiria, vaikka järjestyssäännöissä selvästi kielletään, ettei sellasilla koirilla ole asiaa koirapuistoihin..? Ööh, ideahan on juuri se, että sinne tulevat vaan ne sosiaaliset ja hyökkäilemättömät koirat. Jos puistoon eksyy hiljaisena hetkenä joku räyhääjä omistajineen, on heidän asiansa varoittaa ja lähteä puistosta jos näkevät jonkun muun olevan tulossa sisään. Näin on säännöissä enkä tosiaan ennen osannut ajatella, ettei niitä noudatettaisi ja että nämä kohtaamiset laitettaisiin sen viattoman osapuolen syyksi, "kun ei osannut varmistaa ettei puistossa ole agressiivista koiraa". Huhhuijaa.


      • Mini
        -star20- kirjoitti:

        Ja meidän "turre" ei tosiaan ole sit mikään fleksin päässä killuva pikku puudeli, joka menee haistelemaan kaikkia vastaantulijoita ja killuttelee pitkässä narussa kävelytiellä.. Osaa olla nätisti eikä me tosiaan olla sitä mieltä, että pikkukoirat on aina syyttömiä vaan siitä omistajastahan se on aina kiinni millainen koirakin on. Syyllinen tässä meidän tapauksessa vaan ei oikein voi olla meidän koira, kun eihän se edes ehtinyt tehdä mitään, hyvä et pääsi just taluttimesta irti kun jo käydään verenhimoisina kiinni.. Tähän tosiaan tais loppua meidän puistoilut.

        yleiset koirapuiston säännöthän kieltävät (ainakin useimmilla paikkakunnilla) juoksuisten narttujen, ja agressiivisten/vihaisten koirien tuonnin puistoon, Todella harmillista että teille kävi noin :( ihan suututtaa teidän puolesta. Ja minusta mäykyn omistajan olisi pitänyt puuttua tilanteeseen ja pyytää anteeksi tai edes kysyä miten sinun ja koirasi kävi, omistajat ovat puistossa mukana ihan sitä varten että valvovat omia koiriaan koska yleensä tuntevat ne parhaiten.
        Harmi vaan että joskus on(olen tavannut aika monia), enkä tahdo nyt ketään loukata sillä en yleistä, sellaisia koiranomistajia jotka vaan eivät osaa lukea oman koiransa elekieltä ja arvelevat sen tulevan kaikkien kanssa toimeen, tuovat sen puistoon ja tapahtuu sitten ikäviä, on myös koiria jotka vaan eivät tule toimeen muiden koirien kanssa ja tämä yleisimmin johtuu myös omistajasta koska pentuna koiraa ei ole sosiaallistettu toisiin ja erikokoisiin näköisiin koiriin, sitten se aikuisena tuodaan puistoon "meidän koira ei tee kärpäsellekään pahaa" asenteella ja taas tapahtuu kauheita.
        On tietysti tilanteita missä todella ystävällisten koirien luonteet kohtaavat ja haastetaan toinen yms. mutta silloin tulee omistajan jo puuttua tilanteeseen alkuvaiheessa eikä päästää tilannetta käsistä, nuorilla uroksilla oon nähny näin käyvän ja nartuilla myös.
        Toivon että ette jätä puistossa käyntiä kokonaan vaikka taukoa pitäisitte koska koirannekin varmasti tilannetta säikähti ja saattaa ruveta pelkäämään tilanteita tai muita koiria, teinä kävisin vielä ja ennen tarhaan menoa antaisin aidan olla välissä kun haistellaan siitä voi jo huomata jotain tai jututtaisin puistossa olevien koirien omistajia niiden luonteista ettei samaa pääse tapahtumaan, pois jäämisellä voitte tehdä hallaa omalle koirallenne, jää pelkotiloja.


      • k.s.
        -star20- kirjoitti:

        Tulee toki nykyään mieleen kysyä millaisia koiria löytyy, paitsi ettei me enää puistoon olla menemässä. Tässä logiikassa nyt on mun mielestä vaan jotain hyvin hämärää, siis minun pitää kysyä ennen puistoon menoa onko siellä agressiivisia koiria, vaikka järjestyssäännöissä selvästi kielletään, ettei sellasilla koirilla ole asiaa koirapuistoihin..? Ööh, ideahan on juuri se, että sinne tulevat vaan ne sosiaaliset ja hyökkäilemättömät koirat. Jos puistoon eksyy hiljaisena hetkenä joku räyhääjä omistajineen, on heidän asiansa varoittaa ja lähteä puistosta jos näkevät jonkun muun olevan tulossa sisään. Näin on säännöissä enkä tosiaan ennen osannut ajatella, ettei niitä noudatettaisi ja että nämä kohtaamiset laitettaisiin sen viattoman osapuolen syyksi, "kun ei osannut varmistaa ettei puistossa ole agressiivista koiraa". Huhhuijaa.

        En nyt tarkoittanut, että syy oli sinun, koska et tajunnut etukäteen kysyä, onko siellä olevat koirat aggressiivisia vai ei. Pointti oli siinä, että ekasta kerrasta olisi voinut "ottaa opikseen" ja kysäistä itse, minkälaisia koiria puistossa mahdollisesti on, koska jos sellaisen yhteiskunnan löydät, jossa orjallisesti kaikki noudattaa sääntöjä ja lakeja, niin kerro toki mistä se löytyy...


      • viidakkoseikkailu
        k.s. kirjoitti:

        En nyt tarkoittanut, että syy oli sinun, koska et tajunnut etukäteen kysyä, onko siellä olevat koirat aggressiivisia vai ei. Pointti oli siinä, että ekasta kerrasta olisi voinut "ottaa opikseen" ja kysäistä itse, minkälaisia koiria puistossa mahdollisesti on, koska jos sellaisen yhteiskunnan löydät, jossa orjallisesti kaikki noudattaa sääntöjä ja lakeja, niin kerro toki mistä se löytyy...

        Venäjä on sellainen. Siellä noudatetaan viidakonlakeja. Vahvat jyräävät ja heikot murskaantuvat.


      • rinsessa
        sääntöihin perehtynyt. kirjoitti:

        Kyllä niissä koirapuiston säännöissä sanotaan ettei vihaista/agressiivista koiraa saa tuoda puistoon ja myös sanotaan että pidä koirasi irti.

        Eriasia jos puistossa ei sillähetkellä ketään muuta ja tietysti kun toinen tulee, niin on vihaisen koiran omistajan väistyttävä.

        Ja minä myös olen ison koiran omistajana törmännyt näihin törppöihin omistajiin joiden mielestä on niin mahdottoman hauskaa ja hienoa kun pikkuinen koira käy uhittelemaan isomalleen.

        Ketään en tässä parjaa, sillä myös isojen koirien omistajista löytyy niitä torvia.

        Ja aloittajalle vielä; elkää nyt kokonaan puistoilua jättäkö tuollaisen tapahtuman takia.
        Kyllä varmasti vielä on mukaviakin leikkikavereita teidänkin turrellenne.

        Itselläni on kaksi urosta, joista toinen on pieni ja pippurinen ja toinen iso, ystävällinen sählä.

        Pienemmän kanssa alkuaikoina puistoilin, muutaman kerran, mutta puistossa oli aina joku dominoiva uros, joka sai höykyyttää nuorta koiraa omistajien siihen puuttumatta. Itse kyllä puutuin, mutta nolopa sitä on muiden koiria ruveta jatkuvasti ohjaamaan ja niimpä puistoilut jäi aika vähälle, koska siitä ei ollut sosiaalistamisessakaan mitään hyötyä - päinvastoin. Parhaimillaan puistossa oli pienten koirien puolella parhaimmillaan 3 sakemannia ja 2 borzoita. (vinttikoiraharrastajana en KOSKAAN veisi isoa vinttaria pikkukoirien sekaan!). Pikkukoirani kyllä on tottunut temmeltämään isojenkin koirien kanssa, mutta koska sillä iskee niiden kanssa usein machovaihde päälle, en viitsi sitä vieraiden isojen urosten nenille päästää hyppimään.

        Isomman uroksen kanssa on jokunen kerta puistoiltu ja nykyään kysyn aina mahtuuko joukkoon nuori uros. Oma koirani on sosiaalinen, mutta äärimmäisen energinen ja leikkisä eivätkä läheskään kaikki (varsinkaan vanhemmat urokset) siedä sen riehumista. Ja koska haluan, että koirani pysyykin sosiaalisena, kysyn aina ennen puistoonmenoa, että voiko tulla ja lähden, jos näyttää, että puistoon on tulossa "uhoajia".

        Normaalisti ja hyvin kommunikoivat koirat on asia erikseen ja arvojärjestys yleensä löytyy ilman suurempia rähinöitä, mutta koira, joka ei puhu hyvin "koiraa" on arvaamaton puistoilija.


      • ei niitä agressiivisia
        k.s. kirjoitti:

        mieleen juolahtanut, että voisit itsekin kysyä koirapuistossa olijoilta, että ovatko siellä olevat koirat vihaisia toisille koirille, jos kimppuun käymisiä on tapahtunut ennenkin... Meitä ihmisiä kun on niin moneen junaan, ettei kaikki tajua/halua varoittaa vihaisesta koirastaan...

        koiria sais tuoda puistoon ollenkaan, muuten kuin yksin.. se on mun mielipide.. monta kertaa on meille käynyt niin, että kimppuun on hyökätty ilman syytä. Minulla on tapana kysyä omistajalta, tuleeko toimeen muiden kanssa, ja silloin vastataan aina että "ei meidän hauva mitään tee" vaikka totuus onkin toinen.. siellä koirapuistossa käy jatkuvasti ne samat agressiiviset koirat jotka eivät tule kenenkään kanssa toimeen, niin miksi ihmeessä ne edes käyvät siellä? pilaavat muiden reissut.. monta kertaa on pitäny portilla kääntyä takasin kun huomaa et siellä ne taas on. sitä paitsi en usko että näille tappelijakoirillekaan kokemus on mukava kun pitää vaan rähjätä. Koirahan vaan stressaantuu tommosesta. nämä törpöt omistajat tuovat koiriaan sinne oman ja muiden koirien hengen tai terveyden uhalla! onko viisasta?


      • ihan
        -star20- kirjoitti:

        Tulee toki nykyään mieleen kysyä millaisia koiria löytyy, paitsi ettei me enää puistoon olla menemässä. Tässä logiikassa nyt on mun mielestä vaan jotain hyvin hämärää, siis minun pitää kysyä ennen puistoon menoa onko siellä agressiivisia koiria, vaikka järjestyssäännöissä selvästi kielletään, ettei sellasilla koirilla ole asiaa koirapuistoihin..? Ööh, ideahan on juuri se, että sinne tulevat vaan ne sosiaaliset ja hyökkäilemättömät koirat. Jos puistoon eksyy hiljaisena hetkenä joku räyhääjä omistajineen, on heidän asiansa varoittaa ja lähteä puistosta jos näkevät jonkun muun olevan tulossa sisään. Näin on säännöissä enkä tosiaan ennen osannut ajatella, ettei niitä noudatettaisi ja että nämä kohtaamiset laitettaisiin sen viattoman osapuolen syyksi, "kun ei osannut varmistaa ettei puistossa ole agressiivista koiraa". Huhhuijaa.

        samaa mieltä..


      • ettei
        ei niitä agressiivisia kirjoitti:

        koiria sais tuoda puistoon ollenkaan, muuten kuin yksin.. se on mun mielipide.. monta kertaa on meille käynyt niin, että kimppuun on hyökätty ilman syytä. Minulla on tapana kysyä omistajalta, tuleeko toimeen muiden kanssa, ja silloin vastataan aina että "ei meidän hauva mitään tee" vaikka totuus onkin toinen.. siellä koirapuistossa käy jatkuvasti ne samat agressiiviset koirat jotka eivät tule kenenkään kanssa toimeen, niin miksi ihmeessä ne edes käyvät siellä? pilaavat muiden reissut.. monta kertaa on pitäny portilla kääntyä takasin kun huomaa et siellä ne taas on. sitä paitsi en usko että näille tappelijakoirillekaan kokemus on mukava kun pitää vaan rähjätä. Koirahan vaan stressaantuu tommosesta. nämä törpöt omistajat tuovat koiriaan sinne oman ja muiden koirien hengen tai terveyden uhalla! onko viisasta?

        ollut syytä. OSaatko lukea koiraasi täydellisesti. Oletko varma että koirat ei elekielellä jotenkin ärsyttänyt toista. Tietty hännän asento voi olla jo toiselle koiralle selvä hyökkäys! Kaikk iruokset ei tule keskenäänt oimeen. KAikki nartut ei tule keskenäänt oimeen. Kaikki nartut ei tule urosten kanssa toimeen eikä kaikki urokset tule narttujen kanssa toimeen. Eipä pitäis aina leimata sitä toista koiraa agressiiviseksi..


      • ytyeuyu

        Mitä toi ensimmäinen lause tarkoittaa? Pitäisi olla rajoituksia vai ei pitäisi olla rajoituksia?


    • j-u-r-p-o

      "pojan nahasta läpi"? Oliko siis kyseessä koira vai ihminen? Ei ole ihan tervettä sekoittaa ihmistä ja koiraa noin.

      On täysin normaalia että koirat hyökkää toisten koirien tai ihmisten kimppuun. Se kertakaikkiaan kuuluu niiden luonteeseen.

      Ei ole olemassa mitään superkilttejä koiria, joilta eläimen vaistot on jotenkin juurittu pois. Sellaiseen uskominen on itsepetosta.

      Kun hankit koiran, joudut hyväksymään myös pienet satunnaiset veriteot. Joskus toki lapsiakin raadellaan kuoliaaksi.

      Hankkikaa kissa.

      • -star20-

        Siis jos sanon koiraani "pojaksi", en kyllä mitenkään ajattele, että sitä voisi kukaan luulla lapseksi, kun aiheena on kuitenkin koirat (kleiniksi mainitsinkin rodun) ja puheenaiheena koirapuistossa rähinä. Lähinnä vastauksesi herättää mielenkiintoisia mielleyhtymiä, eli siis sinun mielestä toisten koirien kimppuun hyökkääminen kuuluu normaaliin koirapuiston arkeen vai? Hmm, omistatko tappelukoiria vai kenties itsekin tällaisen luonnevikaisen kimppuunkävijän?

        Edelliselle vastaajalle:

        Me ei tosiaan ehditty tehdä muuta kun avata ja sulkea portti, poika oli nätisti paikoillaan kun nämä kaksi sieltä syöksyy haistelemaan ja sit silmän räpäyksessä mäyräkoira käy kiinni kun sika limppuun. Meidän koira vaan valahti veteläks eikä ees osannut puolustaa itseään. Onneksi menin väliin, en ainakaan nähnyt mitään verijälkiä nahassa mut turkin alta niitä on vähän vaikea löytääkin.. Ketuttaa vaan samperisti, tästä lähin me ei enää puistoilla vieraiden koirien kanssa kun näköjään ei ikinä voi tietää millaset ihmiset koiriaan sinne tuo. Kyl varmasti nämä antisosiaaliset yksilötkin puistossa saa käydä mut yksinään sillon kun ei ole vaaraa muille koirille ja täytyy aina varoittaa ennenkun muut tulee että älkää tulko, mulla on vihainen koira. Arveluttavaa on ees mennä tollasen koiran kanssa puistoon, koska riskit on sit aika isot kuitenkin. V*tuttaa ja jomottaa tota kättäkin koko ajan.


      • Retu

        Oletko todellakin sitä mieltä että on hyväksyttävää että vieras tai tuttu koira hyökkää esim.ihmisen kimppuun ja mainitsit oikein vielä että myös lapsen. Minun mielestäni on todella etovaa tuollainen. Itsellänikin on koiria mutta en ikinä hyväksy jos koiriani purraan syyttä tai kimppuuni hyökkää koira esim.lenkillä ollessa. Menisit itseesi ja ajattelisit tapahtuman osuvan kohdallesi niin et varmaan silittelis hauvan päätä saadessasi muistoksi puremajäljet. Ajattelepa vielä jos koira käy lapsen kimppuun niin siinä voi käydä todella huonosti kun ei lapsi pysty puolustautumaan senkään vertaa kuin aikuinen.


      • hsrvdg
        -star20- kirjoitti:

        Siis jos sanon koiraani "pojaksi", en kyllä mitenkään ajattele, että sitä voisi kukaan luulla lapseksi, kun aiheena on kuitenkin koirat (kleiniksi mainitsinkin rodun) ja puheenaiheena koirapuistossa rähinä. Lähinnä vastauksesi herättää mielenkiintoisia mielleyhtymiä, eli siis sinun mielestä toisten koirien kimppuun hyökkääminen kuuluu normaaliin koirapuiston arkeen vai? Hmm, omistatko tappelukoiria vai kenties itsekin tällaisen luonnevikaisen kimppuunkävijän?

        Edelliselle vastaajalle:

        Me ei tosiaan ehditty tehdä muuta kun avata ja sulkea portti, poika oli nätisti paikoillaan kun nämä kaksi sieltä syöksyy haistelemaan ja sit silmän räpäyksessä mäyräkoira käy kiinni kun sika limppuun. Meidän koira vaan valahti veteläks eikä ees osannut puolustaa itseään. Onneksi menin väliin, en ainakaan nähnyt mitään verijälkiä nahassa mut turkin alta niitä on vähän vaikea löytääkin.. Ketuttaa vaan samperisti, tästä lähin me ei enää puistoilla vieraiden koirien kanssa kun näköjään ei ikinä voi tietää millaset ihmiset koiriaan sinne tuo. Kyl varmasti nämä antisosiaaliset yksilötkin puistossa saa käydä mut yksinään sillon kun ei ole vaaraa muille koirille ja täytyy aina varoittaa ennenkun muut tulee että älkää tulko, mulla on vihainen koira. Arveluttavaa on ees mennä tollasen koiran kanssa puistoon, koska riskit on sit aika isot kuitenkin. V*tuttaa ja jomottaa tota kättäkin koko ajan.

        Kertoo hyvin paljon sinusta joka ajattelet, että on erikseen näitä tappelukoiria? Ja kaiken lisäksi kuulutko näihin jotka kirkuvat ja nostavat koiransa heti syliin, kun jonku koira tulee hieman pomottamaan mikä kuuluu asiaan? Kaiken lisäksi jos koirasi on tottunut saamaan sinulta apua tälläisissä tilanteissa niin sillä ei ole itsetuntoa pistää yhtään vastaan ja täten joutuu helposti niin sanotusti "kiusattavaksi". Ja kaikenlisäksi monesti nämä tappelu tilanteet näyttävät hurjemmilta kuin ovat!


      • -star20-
        hsrvdg kirjoitti:

        Kertoo hyvin paljon sinusta joka ajattelet, että on erikseen näitä tappelukoiria? Ja kaiken lisäksi kuulutko näihin jotka kirkuvat ja nostavat koiransa heti syliin, kun jonku koira tulee hieman pomottamaan mikä kuuluu asiaan? Kaiken lisäksi jos koirasi on tottunut saamaan sinulta apua tälläisissä tilanteissa niin sillä ei ole itsetuntoa pistää yhtään vastaan ja täten joutuu helposti niin sanotusti "kiusattavaksi". Ja kaikenlisäksi monesti nämä tappelu tilanteet näyttävät hurjemmilta kuin ovat!

        Ai siis minusta kertoo se pahaa, että suojelen koiraani kun jonkun höyrypään huonosti kouluttama koira käy päälle!? Totta h*lvetissä suojelen omaa koiraani, mieluummin olen varovainen kun naureskelen vieressä ja odottelen että saadaan tikit nahkaan. Jos munkin sormesta meni kolme hammasta läpi ja verta tuli kiitettävästi, niin se oli vaan harmitonta päälletuloa? Tää on käsittämätöntä että asenteillasi varustettuja ihmisiä edelleen riittää, sinun laisiltasi pitäisi todellakin koirien pito kieltää kokonaan, jos tosiaan ajattelet että koirien kuuluu mennä rähisemään koirapuistoon.

        Olen tietoinen siitä, että koirat selvittelee välejään murisemalla ja joskus hampaita näyttelemällä, mut on aivan eri asia uhkailla kunnes pointti menee perille kun käydä kiinni samantien vieraaseen koiraan ilman mitään provokaatiota. Koiran reaktio kertoo hyvin paljon siitä, miten sen sosiaalistaminen pentuna on onnistunut, täysin umpiot ei tiedä muuta keinoa pärjätä kun käydä samantien hampailla kimppuun. Ja mä en tosiaan ole nostelemassa koiraani syliin aina kun vaara uhkaa, mut jos joku koira käy agressiivisesti mun koiran kimppuun ilman syytä niin totta stanassa menen väliin ettei olla lekurissa samantien. Kertoo myös tuo sun kommenttisi hyvin paljon asenteistasi, eikä valitettavasti anna kovin välkkyä kuvaa.


      • kjhsgköha
        -star20- kirjoitti:

        Ai siis minusta kertoo se pahaa, että suojelen koiraani kun jonkun höyrypään huonosti kouluttama koira käy päälle!? Totta h*lvetissä suojelen omaa koiraani, mieluummin olen varovainen kun naureskelen vieressä ja odottelen että saadaan tikit nahkaan. Jos munkin sormesta meni kolme hammasta läpi ja verta tuli kiitettävästi, niin se oli vaan harmitonta päälletuloa? Tää on käsittämätöntä että asenteillasi varustettuja ihmisiä edelleen riittää, sinun laisiltasi pitäisi todellakin koirien pito kieltää kokonaan, jos tosiaan ajattelet että koirien kuuluu mennä rähisemään koirapuistoon.

        Olen tietoinen siitä, että koirat selvittelee välejään murisemalla ja joskus hampaita näyttelemällä, mut on aivan eri asia uhkailla kunnes pointti menee perille kun käydä kiinni samantien vieraaseen koiraan ilman mitään provokaatiota. Koiran reaktio kertoo hyvin paljon siitä, miten sen sosiaalistaminen pentuna on onnistunut, täysin umpiot ei tiedä muuta keinoa pärjätä kun käydä samantien hampailla kimppuun. Ja mä en tosiaan ole nostelemassa koiraani syliin aina kun vaara uhkaa, mut jos joku koira käy agressiivisesti mun koiran kimppuun ilman syytä niin totta stanassa menen väliin ettei olla lekurissa samantien. Kertoo myös tuo sun kommenttisi hyvin paljon asenteistasi, eikä valitettavasti anna kovin välkkyä kuvaa.

        Miksi sä kysyt täällä ihmisiltä ja valitat kun olet olevinas ainoa ja oikea joka tietää miten asiat on? Tähän on monta kantaa ja kinaat täällä, kuin kaikkitietävä? Ei tässä tiedä muut kuin sen mitä sinä kerrot, eikä sitä mitä siellä oikeasti tapahtui? Ja anteeksi vain, mutta itselläni ei ole koirapuistossa ongelmaa, koska katson koirat etukäteen kenen kanssa omani tulisi toimeen ja näin olen mitä ilmeisimmin välttynyt tälläisiltä tilanteila oikeen hyvin.


      • faflaf
        -star20- kirjoitti:

        Ai siis minusta kertoo se pahaa, että suojelen koiraani kun jonkun höyrypään huonosti kouluttama koira käy päälle!? Totta h*lvetissä suojelen omaa koiraani, mieluummin olen varovainen kun naureskelen vieressä ja odottelen että saadaan tikit nahkaan. Jos munkin sormesta meni kolme hammasta läpi ja verta tuli kiitettävästi, niin se oli vaan harmitonta päälletuloa? Tää on käsittämätöntä että asenteillasi varustettuja ihmisiä edelleen riittää, sinun laisiltasi pitäisi todellakin koirien pito kieltää kokonaan, jos tosiaan ajattelet että koirien kuuluu mennä rähisemään koirapuistoon.

        Olen tietoinen siitä, että koirat selvittelee välejään murisemalla ja joskus hampaita näyttelemällä, mut on aivan eri asia uhkailla kunnes pointti menee perille kun käydä kiinni samantien vieraaseen koiraan ilman mitään provokaatiota. Koiran reaktio kertoo hyvin paljon siitä, miten sen sosiaalistaminen pentuna on onnistunut, täysin umpiot ei tiedä muuta keinoa pärjätä kun käydä samantien hampailla kimppuun. Ja mä en tosiaan ole nostelemassa koiraani syliin aina kun vaara uhkaa, mut jos joku koira käy agressiivisesti mun koiran kimppuun ilman syytä niin totta stanassa menen väliin ettei olla lekurissa samantien. Kertoo myös tuo sun kommenttisi hyvin paljon asenteistasi, eikä valitettavasti anna kovin välkkyä kuvaa.

        Voit tuomita minut heti kättelyssä, että olen muka huono koiran omistaja, koska en tukenut täysin kantaasi?


      • -star20-
        faflaf kirjoitti:

        Voit tuomita minut heti kättelyssä, että olen muka huono koiran omistaja, koska en tukenut täysin kantaasi?

        Minä en käsittääkseni aloittanut tätä vastailemista arvostelemalla sinun koiranpitotaitojasi, vaan itsehän ensin kommentoit että minä olen joku kirkuva ämmä joka nostaa turren sylkkiin heti kun joku vähän murisee ja olen hysteerisen varovainen. Jos tuollaiselle polulle lähtee kannattaa varautua saamaan samanlaista palautetta sit itsekin.

        Ja kyllä, mulla on v*tutuskynnys huomattavasti alentunut näiden parin "onnettomuuden" jälkeen ja siksi ärsyttää kuunnella kaltaistesi ihmisten saarnoja minun toimista, kun pakkohan sitä on pelkäävää koiraa puolustaa jos sillä itsellä ei siihen rahkeet riitä. Jättäisitkö itse aran koirasi vaan makaamaan maahan jos joku agressiivinen koira hyökkää ja ajattelisit vaan tyynesti että siinäpähän oppii? Toivottavasti et. Ja sorry vaan, mut sinä leimasit minut ekaks ja aloit heti moittimaan mua siitä että menin tilanteeseen väliin, etkä miettinyt ollenkaan että kenties kaikki koirat ei oikeasti osaa puolustautua kuten ehkäpä sinun koirasi osaa (?) Me kaikki ollaan erilaisia kuten on jo todettu, tee sinä koirasi kanssa mitä haluat mutta turha minua hysteerikoksi on yrittää väittää siksi, etten halua maksaa taas satoja euroja eläinlääkärissä kun koiran nahkaa paikataan. Aivan sama, en jaksa tästä enää kanssas väitellä. Eiköhän suurin osa täällä keskustelussa ajattele kuten minä eli vaan ne rauhalliset koirat puistoon.


      • sf<gd
        -star20- kirjoitti:

        Minä en käsittääkseni aloittanut tätä vastailemista arvostelemalla sinun koiranpitotaitojasi, vaan itsehän ensin kommentoit että minä olen joku kirkuva ämmä joka nostaa turren sylkkiin heti kun joku vähän murisee ja olen hysteerisen varovainen. Jos tuollaiselle polulle lähtee kannattaa varautua saamaan samanlaista palautetta sit itsekin.

        Ja kyllä, mulla on v*tutuskynnys huomattavasti alentunut näiden parin "onnettomuuden" jälkeen ja siksi ärsyttää kuunnella kaltaistesi ihmisten saarnoja minun toimista, kun pakkohan sitä on pelkäävää koiraa puolustaa jos sillä itsellä ei siihen rahkeet riitä. Jättäisitkö itse aran koirasi vaan makaamaan maahan jos joku agressiivinen koira hyökkää ja ajattelisit vaan tyynesti että siinäpähän oppii? Toivottavasti et. Ja sorry vaan, mut sinä leimasit minut ekaks ja aloit heti moittimaan mua siitä että menin tilanteeseen väliin, etkä miettinyt ollenkaan että kenties kaikki koirat ei oikeasti osaa puolustautua kuten ehkäpä sinun koirasi osaa (?) Me kaikki ollaan erilaisia kuten on jo todettu, tee sinä koirasi kanssa mitä haluat mutta turha minua hysteerikoksi on yrittää väittää siksi, etten halua maksaa taas satoja euroja eläinlääkärissä kun koiran nahkaa paikataan. Aivan sama, en jaksa tästä enää kanssas väitellä. Eiköhän suurin osa täällä keskustelussa ajattele kuten minä eli vaan ne rauhalliset koirat puistoon.

        Joo ei ole kauhean kehittää keskustella asiasta, kun jankaaat samaa asiaa ja sinä sivussas tuomitse hyvin muiden koirienomistajia.. Kohota koirasi itsetuntoa, jos tiedät mitä meinaan ja koita sitten uudestaan puistoo, mutta jos koirasi on sellainen yksilö eli hyvin paljon heikompi kuin muut niin pitääkö tuomita ne kenen koirat tulevat muiden kanssa toimeen, mutta koirasi on vain helppo pala kiusattavaksi? Ajattele sitä mahdollisuutta, että se mäyriksenki omistaja saattoi ensimmäistä kertaa nähädä koiransa kiivaan käytöksen?


      • -star20-
        sf<gd kirjoitti:

        Joo ei ole kauhean kehittää keskustella asiasta, kun jankaaat samaa asiaa ja sinä sivussas tuomitse hyvin muiden koirienomistajia.. Kohota koirasi itsetuntoa, jos tiedät mitä meinaan ja koita sitten uudestaan puistoo, mutta jos koirasi on sellainen yksilö eli hyvin paljon heikompi kuin muut niin pitääkö tuomita ne kenen koirat tulevat muiden kanssa toimeen, mutta koirasi on vain helppo pala kiusattavaksi? Ajattele sitä mahdollisuutta, että se mäyriksenki omistaja saattoi ensimmäistä kertaa nähädä koiransa kiivaan käytöksen?

        No olikos mielestäsi sinun avauksesi kovin kehittävä, heti alat minua tuntematta leimaamaan mua jokskin puudelinpaapojaksi? Hohhoijaa, pata kattilaa soimaa. Ja vielä selvennykseksi, koira on tullut meille aikuisena, eli valitettavasti mulla ei ole ollut mahdollisuutta pentuna vahvistaa sen itsetuntoa ja aikuisena sitä on pikkasen vaikeaa aloittaa nollapisteestä. Se tulee oikein mainiosti toimeen muiden koirien kanssa, vain agressiiviset koirat saa sen "taantumaan" niin ettei se osaa puolustaa itseään. Muiden normaalien koirien kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Kenties mäyriksenkin omistaja yllättyi, voipi olla, mutta siinä tilanteessa EDES anteeksipyyntö olisi ollut h*lvetin asiallinen..!! Ei tulis itselleni ikinä mieleen vaan katsoa vierestä jos mun koirani hyökkäis toisen koiran sekä omistajankin kimppuun, tulis ehkäpä mieleen pyytää anteeksi ja pahoitella tapahtunutta..? Mut what ever, selvästikin sinä ajattelet aina et kaikki on heikomman osapuolen vikaa ja heti jos välittää koirastaan sen verran ettei halua sille tikkejä niskaan on hysteerinen. Tee koirallesi mitä haluat, samoin teen minä.


      • Mini

        Kyllä koiranomistajan täytyy pystyä omaa koiraansa hillitsemään ettei käy muiden päälle, käyttäkää nyt hyvät ihmiset järkee!
        On ihan eri asia pieni räyhääminen kuin päälle tulo ja on ihan oikein puollustaa omaa koiraansa, kenenkään ei tarvitse otattaa koiraansa tikkejä siinä toivossa että se oppii puollustautumaan seuraavaa kertaa varten ja koirapuistot on just sitä varten että koirat saa seurustella keskenään ei tapella, haloo! kyllä koiranomistajilla pitää olla oma vastuu lemmikistään vahinkoja sattuu mutta niistä pitää ottaa vastuu ja tilanteisiin täytyy puuttua,
        ootteko koskaan kuullu että koira jonka päälle käydään voi muuttua itsekin agressiiviseksi muita koiria kohtaan oli sitten iso tai pieni, ite oon nähny ihan livenä sellaisia koiria ja miten ne sitten käyttäytyy muita koiria kohtaan sama juttu ihmisten pahoinpitelemillä koirilla.
        Miten jotkut vielä kehtaa sanoa ettei tuossa tilanteessa koiralle saa antaa apuja, kyllä minä vaan olisin myös antanu. Tuo liika suojelu pätee lähinnä siihen kun pentu pelkää jotain silloin ei oteta syliin ja kanneta pois vaan tutustutaan yhdessä vähä kerrallaan jos mahdollista eli ei tarkota sitä ettei noin voisi suojella koiraansa kun toinen käy päälle, naurettavaa edes väittää tuollaista!


      • Mini

        ja mistä lähtien on ollu normaalia että koira hyökkää ihmisten ja varsinkin toisten koirien päälle? Kysyn vaan kun tunnut kerta noin hyvin tietävän, Minä en ole koko elämäni aikana tavannut tuollaista koiraa, ainoastaan asennevammasia omistajia joiden kasvatuksella koirista tulee tuollaisia, ja olen kuitenkin koko ikäni ollut koirien kanssa tekemisissä. SE EI TODELLAKAAN OLE NORMAALIA! Mikä ihmeen valopää se sinä olet kun et tuollaista tiedä ja julistat sen normaaliksi. Opiskelehan tuota koirien käyttäytymistä vielä vähän ennen kuin tulet tuollaisia huutelemaan.


      • jos koiraa
        hsrvdg kirjoitti:

        Kertoo hyvin paljon sinusta joka ajattelet, että on erikseen näitä tappelukoiria? Ja kaiken lisäksi kuulutko näihin jotka kirkuvat ja nostavat koiransa heti syliin, kun jonku koira tulee hieman pomottamaan mikä kuuluu asiaan? Kaiken lisäksi jos koirasi on tottunut saamaan sinulta apua tälläisissä tilanteissa niin sillä ei ole itsetuntoa pistää yhtään vastaan ja täten joutuu helposti niin sanotusti "kiusattavaksi". Ja kaikenlisäksi monesti nämä tappelu tilanteet näyttävät hurjemmilta kuin ovat!

        JA IHMISTÄ PURRAAN niin se ei ole mitään normaalia pomottamista! koira on luonnevikainen jos se ihmistä puree! ja "näyttävät hurjemmilta kuin ovat": kuvitteluako ne puremat kädessä on? en oikeen usko.ja kyllä se on moneen kertaan todettu et jos koira on agressiivinen, vika on yleensä hihnan toisessa päässä.


      • semmoselta koiralta
        sf<gd kirjoitti:

        Joo ei ole kauhean kehittää keskustella asiasta, kun jankaaat samaa asiaa ja sinä sivussas tuomitse hyvin muiden koirienomistajia.. Kohota koirasi itsetuntoa, jos tiedät mitä meinaan ja koita sitten uudestaan puistoo, mutta jos koirasi on sellainen yksilö eli hyvin paljon heikompi kuin muut niin pitääkö tuomita ne kenen koirat tulevat muiden kanssa toimeen, mutta koirasi on vain helppo pala kiusattavaksi? Ajattele sitä mahdollisuutta, että se mäyriksenki omistaja saattoi ensimmäistä kertaa nähädä koiransa kiivaan käytöksen?

        "joka tulee kaikkien kanssa toimeen". olet varmaan niitä puistoilijoita, joka portilla sanoo et "tulee kaikkien kanssa toimeen" ja hups, se on jonku kaulassa kiinni. mites tässä nyt näin pääs käymään??


      • pois niin

        nimimerkkis on osuvampi.


      • huoh
        jos koiraa kirjoitti:

        JA IHMISTÄ PURRAAN niin se ei ole mitään normaalia pomottamista! koira on luonnevikainen jos se ihmistä puree! ja "näyttävät hurjemmilta kuin ovat": kuvitteluako ne puremat kädessä on? en oikeen usko.ja kyllä se on moneen kertaan todettu et jos koira on agressiivinen, vika on yleensä hihnan toisessa päässä.

        jos ihmistäkin puree ei ole välttämättä luonne vika. Kysymys kuuluu, miksi se koira yleensä ottaen puree? Jos sillä koiralla oli pelkokäyttäytymistä ja puree siksi kaikkea mihin vaan sattuu osumaan?ei siis siksi että se on luonnevikainen..


      • ootko ihan daiju!?
        semmoselta koiralta kirjoitti:

        "joka tulee kaikkien kanssa toimeen". olet varmaan niitä puistoilijoita, joka portilla sanoo et "tulee kaikkien kanssa toimeen" ja hups, se on jonku kaulassa kiinni. mites tässä nyt näin pääs käymään??

        Jaa että ap:n koira on "heti toisen kaulassa kiinni" koirapuistossa, kun juuri ap kertoi kuinka sen kimppuun hyökättiin ja kuinka se koira yritti alistua eikä edes mennyt tappeluun mukaan..? Siis sisälukutaito haloo, onko ketään kotona!?


      • kaisu_

        monille ihmisille koirat ovat kuin lapsia, kuulun itsekin ylpeänä heihin. siitä johtuu kutsuminen nimellä poju. jos et ymmärrä sitä syvää kiinteää sidettä mikä vallitsee ihmisen ja koiran välillä on niin älä tule sanomaan ketään sairaaksi.


    • tyyppi

      Koirapuistojen säännöissä lukee myös, että koiran tuonti omalla vastuulla. Niin jos joku vaikka puree koiraa ja tulee kuluja, niin itse ne oman koiran kulut pitää maksaa.

      Ja jos joku koira käyttäytyy agressiivisesti, ei se välttämättä tarkoita sitä että koira on mielenvikainen. Koirarotuja ja koiria on monia erilaisia ja ne voi käyttäytyä eri koirien kanssa eritavoin.

      Ymmärrän kuitenkin ärtymyksen, minulle on käynyt samoin, vaikka koirani on iso. Pystykorva hyökkäsi kimppuun, sain jäljet omaan käteeni kun koitin suojella hyökkäävää koiraa ottamalla oman koiran pois, ettei minun koirani suuttuisi ja hyökkäisi päälle. Omistaja ei sanonut mitään vaan lähtivät pois.

      • -star20-

        Olen tietoinen kyllä, että puistoon jokainen menee omasta halustaan ja omalla vastuulla siellä koiran kanssa ollaan. Kuitenkin mun mielestä sinne kuuluu tuoda vaan sellaisia koiria, jotka on ns. yhteiskuntakelpoisia eli eivät käy toisten koirien kimppuun tai haasta riitaa. Tällaisia "turreja" jotka on omistajiensa mielestä vaan niin söpöjä kun ne ärisee ja ajaa takaa toisia koiria suoraan sanoen v*tuttaa nähdä koirapuistoissa. Eiköhän koirien omatkin reaktiot kerro, että muriseminen ja äriseminen ei ole merkki viihtymisestä ja silloin koiraa ei pitäisi tällaiseen tilanteeseen edes tuoda ja altistaa.

        Tää aihe on vaan niin ikuisuuskysymys, yrität mennä sit yleiselle puolelle tai pienten puolelle niin ainahan se menee niin et isommat ja vahvemmat rulaa ja heikommat/aremmat aina häviää.. Ei siinä paljon suun koputtaminen auta kun oot koiras kanssa puistossa ja sinne paukkaa 5 naista sakujen kanssa ja tiedottaa, että nyt he tulee tänne ja kaikki ketkä ei haluu jäädä jalkoihin lähtee pois.. (näin on siis oikeesti käynyt) Tietenkään ei pienetkään saa vallata mitään puistoja itselleen, mutta kun ei näköjään ole enää turvassa siellä pienten puolellakaan niin se kyrpii ja pahasti.. :F Parempi on jättää menemättä ja tutustua toisiin koiriin jotain muuta kautta, sen olen tässä nyt oppinut.


      • ><><><
        -star20- kirjoitti:

        Olen tietoinen kyllä, että puistoon jokainen menee omasta halustaan ja omalla vastuulla siellä koiran kanssa ollaan. Kuitenkin mun mielestä sinne kuuluu tuoda vaan sellaisia koiria, jotka on ns. yhteiskuntakelpoisia eli eivät käy toisten koirien kimppuun tai haasta riitaa. Tällaisia "turreja" jotka on omistajiensa mielestä vaan niin söpöjä kun ne ärisee ja ajaa takaa toisia koiria suoraan sanoen v*tuttaa nähdä koirapuistoissa. Eiköhän koirien omatkin reaktiot kerro, että muriseminen ja äriseminen ei ole merkki viihtymisestä ja silloin koiraa ei pitäisi tällaiseen tilanteeseen edes tuoda ja altistaa.

        Tää aihe on vaan niin ikuisuuskysymys, yrität mennä sit yleiselle puolelle tai pienten puolelle niin ainahan se menee niin et isommat ja vahvemmat rulaa ja heikommat/aremmat aina häviää.. Ei siinä paljon suun koputtaminen auta kun oot koiras kanssa puistossa ja sinne paukkaa 5 naista sakujen kanssa ja tiedottaa, että nyt he tulee tänne ja kaikki ketkä ei haluu jäädä jalkoihin lähtee pois.. (näin on siis oikeesti käynyt) Tietenkään ei pienetkään saa vallata mitään puistoja itselleen, mutta kun ei näköjään ole enää turvassa siellä pienten puolellakaan niin se kyrpii ja pahasti.. :F Parempi on jättää menemättä ja tutustua toisiin koiriin jotain muuta kautta, sen olen tässä nyt oppinut.

        Muuten, jos koirasi kerran on se alistuja, niin onko mahdollista, että muut koirat yrittävät vain alistaa sen? Tuli vaan mieleen tosta "koittaa purra niskaa ja kaulaa". Jotkut koirat ku alistaa muita heti kun huomaa muiden olevan mielummin se haikompi osapuoli, ja se on monesti rajua se.


      • -star20-
        ><><>< kirjoitti:

        Muuten, jos koirasi kerran on se alistuja, niin onko mahdollista, että muut koirat yrittävät vain alistaa sen? Tuli vaan mieleen tosta "koittaa purra niskaa ja kaulaa". Jotkut koirat ku alistaa muita heti kun huomaa muiden olevan mielummin se haikompi osapuoli, ja se on monesti rajua se.

        Suoraan sanoen, en tosiaan itsekään ymmärrä miksi meidän koiran kimppuun käydään. Se on ihan nallekarhun näköinen, harmaa väriltään ettei ole edes musta mikä voisi ilmeisesti (??) provosoida joitain koiria eikä se koskaan käy päälle vaan uteliaasti vaan nuuhkii ja hieroo tuttavuutta. Ilmeisesti vaan se, et kyseessä on poika riittää ärsyttämään muita uroksia ja näköjään täytyy pitää pikkunen sit poissa jaloista :( Ei siinä mitään et ilman aukinaisia haavoja päästään pälkähästä mut lähinnä ne traumat siel kopan sisässä huolestuttaa minua.. En halua mitään remmiräyhäämistä kokea aikuisiällä ihan siivon koiran osalta. Ärsyttää vieläkin ihan sikana, argh.


      • aloittajan koira on?
        -star20- kirjoitti:

        Suoraan sanoen, en tosiaan itsekään ymmärrä miksi meidän koiran kimppuun käydään. Se on ihan nallekarhun näköinen, harmaa väriltään ettei ole edes musta mikä voisi ilmeisesti (??) provosoida joitain koiria eikä se koskaan käy päälle vaan uteliaasti vaan nuuhkii ja hieroo tuttavuutta. Ilmeisesti vaan se, et kyseessä on poika riittää ärsyttämään muita uroksia ja näköjään täytyy pitää pikkunen sit poissa jaloista :( Ei siinä mitään et ilman aukinaisia haavoja päästään pälkähästä mut lähinnä ne traumat siel kopan sisässä huolestuttaa minua.. En halua mitään remmiräyhäämistä kokea aikuisiällä ihan siivon koiran osalta. Ärsyttää vieläkin ihan sikana, argh.

        Tuli mieleen kysyä koiran ikää? Uros ja minkä ikäinen? On nimittäin niinkin että pienten puolella pätee samat lait mitä suurempienkin puolella. Ei mene automaattisesti niin että kaikki pienet tulevat toimeen keskenään.
        Tarkkaile hieman tarhan lauman kokoonpanoa ennen kuin viet omasi sisään. Joskus kaksi urosta narttujen kanssa eivät onnistu yhtä aikaa.


      • null

        Tuo sääntö on koirapuiston ylläpidon sääntö ja se vapauttaa vain tietyissä tapauksissa ylläpidon vastuusta. Koirapuistoa siis käytetään omalla vastuulla, mutta se ei vaikuta muihin vastuukysymyksiin.

        Koiran omistaja on aina vastuussa koiransa aiheuttamista vahingoista ja myös koirapuistossa esim koiratappelussa jos on toinen koira syyllinen niin syyllisen koiran omistaja on vastuussa kaikista tappelussa syntyneistä vahingoista.


      • et tiedä
        -star20- kirjoitti:

        Suoraan sanoen, en tosiaan itsekään ymmärrä miksi meidän koiran kimppuun käydään. Se on ihan nallekarhun näköinen, harmaa väriltään ettei ole edes musta mikä voisi ilmeisesti (??) provosoida joitain koiria eikä se koskaan käy päälle vaan uteliaasti vaan nuuhkii ja hieroo tuttavuutta. Ilmeisesti vaan se, et kyseessä on poika riittää ärsyttämään muita uroksia ja näköjään täytyy pitää pikkunen sit poissa jaloista :( Ei siinä mitään et ilman aukinaisia haavoja päästään pälkähästä mut lähinnä ne traumat siel kopan sisässä huolestuttaa minua.. En halua mitään remmiräyhäämistä kokea aikuisiällä ihan siivon koiran osalta. Ärsyttää vieläkin ihan sikana, argh.

        Ellet sinä tiedä miksi sinunn koirasi alistuu ja miksi sen kimppuun niin usein hyökätään niin voisiko olla mahdollista että joku muu- vaikkapa sen mäyriksen omistaja- on aivan yhtä äimänä siitä miksi hänen koira hyökkää. Eli te kumpikaan ette ymmärrä koirianne!!!!! Ja aivan samaa mieltä olen tuolla aeimman vastaajan kanssa siitä, että koirat selvittelevät joskus välejään tappelemalla. Ehkäpä koirasi ehti lähettää jo jonkin viestin sille toiselle, elekielellä siis. Sinä vain et sitä osaa lukea. Hihna vääristää viestejä, siksi usein koirat rähisevät ohikulkeville koirille juuri remmissä ollessaan. Minulla on 1,5 vuotias erittäin arka ja alistuva koira. Tosinaan se kuitenkin alkaa rähistä ohikulkevalle koiralle. Syytä en tiedä. Tuntuu ällöttävältä kun hihnan toisessa päässä oleva kaikkitietävä tantta sanoo: "ai se ei ollutkaan kiltti koira" Pitäisi aina muistaa, että koira on eläin, koira.


      • -star20-
        aloittajan koira on? kirjoitti:

        Tuli mieleen kysyä koiran ikää? Uros ja minkä ikäinen? On nimittäin niinkin että pienten puolella pätee samat lait mitä suurempienkin puolella. Ei mene automaattisesti niin että kaikki pienet tulevat toimeen keskenään.
        Tarkkaile hieman tarhan lauman kokoonpanoa ennen kuin viet omasi sisään. Joskus kaksi urosta narttujen kanssa eivät onnistu yhtä aikaa.

        Koira on tosiaan uros ja ikää on 3 vuotta. Ja selvennykseksi että koira tuli meille vasta aikuisena että meillä ei ole ollut osaa eikä arpaa siihen, et millainen se on muiden koirien kanssa. Vähän tuntuu olevan arempi yksilö, laskee häntänsä maahan ja painuu itsekin maahan kun toinen käy kimppuun eikä puolusta itseänsä millään lailla.. Siinä on pikkasen vaikee vaan katsoo vieressä ja yrittää jättää toinen pärjäämään itsekseen, kun eihän tuollasessa tilanteessa nyt voi tosta vaan oppia pitämään puoliaan kun vieras koira käy päälle kun yleinen syyttäjä. V*tuttaa nää kommentit että jätä vaan pärjäämään ja se rähinä kuuluu koirien luonteeseen, paskan marjat, mites suurin osa koirista osaa kuitenkin olla nätisti toisten kanssa kun on vaan kasvatettu oikein. Se on just siitä kyse, et millanen käsi sitä talutinta pitelee, niin hyvässä kuin pahassakin.


      • -star20-
        et tiedä kirjoitti:

        Ellet sinä tiedä miksi sinunn koirasi alistuu ja miksi sen kimppuun niin usein hyökätään niin voisiko olla mahdollista että joku muu- vaikkapa sen mäyriksen omistaja- on aivan yhtä äimänä siitä miksi hänen koira hyökkää. Eli te kumpikaan ette ymmärrä koirianne!!!!! Ja aivan samaa mieltä olen tuolla aeimman vastaajan kanssa siitä, että koirat selvittelevät joskus välejään tappelemalla. Ehkäpä koirasi ehti lähettää jo jonkin viestin sille toiselle, elekielellä siis. Sinä vain et sitä osaa lukea. Hihna vääristää viestejä, siksi usein koirat rähisevät ohikulkeville koirille juuri remmissä ollessaan. Minulla on 1,5 vuotias erittäin arka ja alistuva koira. Tosinaan se kuitenkin alkaa rähistä ohikulkevalle koiralle. Syytä en tiedä. Tuntuu ällöttävältä kun hihnan toisessa päässä oleva kaikkitietävä tantta sanoo: "ai se ei ollutkaan kiltti koira" Pitäisi aina muistaa, että koira on eläin, koira.

        Joo en tosiaan ole mikään koiraekspertti siinä mielessä, että tietäisin aina mistä mikäkin korvan nykäys tai hampaan vilauttaminen johtuu mut aika hyvin voisin väittää oman koirani tuntevani. Se tosiaan on aikuisiällä vasta meille tullut ja se on arempi muiden koirien kanssa, ei tosiaan ole mikään remmissa uhoaja eikä ikinä edes murise tai yritä mitään alistamiseen viittaavia temppuja. Mieluummin se vetäytyy joukosta jos meno yltyy mahdottomaksi ja seikkailee itsekseen puiston laidoilla missä ei muita koiria sit ole.

        Tiedän, että koirat selvittelee välejään tappelemalla mutta on HIEMAN tasapuolisempaa, että molemmat osapuolet osallistuu silloin kahinointiin (eli osaa puolustaa itseään!) eikä niin, että toinen puree kun raivotautinen ja yks makaa maassa ja odottaa vaan seuraavaa iskua. Ja mistä tämä hihna ja remmiräyhääminen on tullut kuvaan, meidän koira kulkee siivosti hihnassa (ei räyhää ohikulkeville koskaan) eikä se koskaan ole kytkettynä puistossa, sen verran se siinä kiinni on, et ehtii portilla sen taluttimesta irrottaa. Ja tosiaankin mieluummin olen ylivarovainen ja suojeleva kun toinen ei selvästikään osaa itseään puolustaa kun et alan sitä aikuisiällä opettamaan tappelemaan ja saan sille ties mitkä ongelmat aikaiseksi. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää et koiria on erilaisia aivan kuten ihmisiäkin, ihan sama kun sanoisit todella ujolle ja aralle ihmiselle et älä nyt feikkaa, et sä ujo oo kuitenkaan. Vähän realismia kiitos.


      • LUKEA
        -star20- kirjoitti:

        Joo en tosiaan ole mikään koiraekspertti siinä mielessä, että tietäisin aina mistä mikäkin korvan nykäys tai hampaan vilauttaminen johtuu mut aika hyvin voisin väittää oman koirani tuntevani. Se tosiaan on aikuisiällä vasta meille tullut ja se on arempi muiden koirien kanssa, ei tosiaan ole mikään remmissa uhoaja eikä ikinä edes murise tai yritä mitään alistamiseen viittaavia temppuja. Mieluummin se vetäytyy joukosta jos meno yltyy mahdottomaksi ja seikkailee itsekseen puiston laidoilla missä ei muita koiria sit ole.

        Tiedän, että koirat selvittelee välejään tappelemalla mutta on HIEMAN tasapuolisempaa, että molemmat osapuolet osallistuu silloin kahinointiin (eli osaa puolustaa itseään!) eikä niin, että toinen puree kun raivotautinen ja yks makaa maassa ja odottaa vaan seuraavaa iskua. Ja mistä tämä hihna ja remmiräyhääminen on tullut kuvaan, meidän koira kulkee siivosti hihnassa (ei räyhää ohikulkeville koskaan) eikä se koskaan ole kytkettynä puistossa, sen verran se siinä kiinni on, et ehtii portilla sen taluttimesta irrottaa. Ja tosiaankin mieluummin olen ylivarovainen ja suojeleva kun toinen ei selvästikään osaa itseään puolustaa kun et alan sitä aikuisiällä opettamaan tappelemaan ja saan sille ties mitkä ongelmat aikaiseksi. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää et koiria on erilaisia aivan kuten ihmisiäkin, ihan sama kun sanoisit todella ujolle ja aralle ihmiselle et älä nyt feikkaa, et sä ujo oo kuitenkaan. Vähän realismia kiitos.

        edellistä viestiä. Näinhän näissä nettiketjuissa yleensä käy , että se joka omaa jonkun mielipiteen ei piirun vertaakaan voi ottaa opikseen siitä mitä sille mahdollisesti yritetään viestiä. Vaan puolustautuu, puolustautuu ja räyhää. Ehkäpä koirasi alistuu siksi, että sinä olet liian suojeleva. Vai pelkääkö jo sinua kun noin sutjakkaasti muutat valkoisen mustaksi. Tietysti on aina sekin mahdollisuus, että olet hyvinkin tunnollinen koiranomistaja joka nyt vain on hieman hermostunut, sen lisäksi että luetun ymmärtämisessä on ongelmia suuttumistilan takia. Tiedä häntä.


      • Mini
        LUKEA kirjoitti:

        edellistä viestiä. Näinhän näissä nettiketjuissa yleensä käy , että se joka omaa jonkun mielipiteen ei piirun vertaakaan voi ottaa opikseen siitä mitä sille mahdollisesti yritetään viestiä. Vaan puolustautuu, puolustautuu ja räyhää. Ehkäpä koirasi alistuu siksi, että sinä olet liian suojeleva. Vai pelkääkö jo sinua kun noin sutjakkaasti muutat valkoisen mustaksi. Tietysti on aina sekin mahdollisuus, että olet hyvinkin tunnollinen koiranomistaja joka nyt vain on hieman hermostunut, sen lisäksi että luetun ymmärtämisessä on ongelmia suuttumistilan takia. Tiedä häntä.

        tähänkin nyt oman kommenttini vaikka sitä ei välttämättä kaivata...
        On todellakin totta että jotkut koirat ovat herkempiä ja selvittelevät välejään tappelemalla, mutta tarvitseeko omistajan sallia sitä sillä hänhän siinä on se pomo.
        Joskus koirat saavat tappelulla selviteltyä oman arvoasteikkonsa mutta yleensä eivät ja tilanne tahtoo kärjistyä vaan pahemmaksi ja tämä niin sanottu sytytys tappelun alkuun pienenee koko ajan pian riittää vaan että toinen katsoo tai nuuskaisee, eikä se minusta ole hyvä juttu, siksi olen sillä kannalla että pomo määrää. Toimi ollessani kennelissä töissä jossa nuori narttu haastoi johtavaa narttua koko ajan ja aina oltiin nahistelemassa ja yltyi välillä kovaksikin mutta siihen ei tarvinnu ku karjasta ja mennä paikalle niin loppu, kaikillahan tämä ei välttämättä toimi, mutta minusta koira on hyvä opettaa siihen et jos pomo sanoo jotain niin sillon kuunnellaan.
        Välttyy aika monilta tappeluilta. Jälleen kerran se on ihmisestä kiinni, kyllähän koirat tekevät mitä haluavat jos annetaan eikä olla opetettu kuuntelemaan, ja jälleen terotan sitä ettei kaikki yksilöt ole niin helppoja ja tarvitsevat muita keinoja mutta kyllä koira oppii kun sitä opettaa.


      • ...
        ><><>< kirjoitti:

        Muuten, jos koirasi kerran on se alistuja, niin onko mahdollista, että muut koirat yrittävät vain alistaa sen? Tuli vaan mieleen tosta "koittaa purra niskaa ja kaulaa". Jotkut koirat ku alistaa muita heti kun huomaa muiden olevan mielummin se haikompi osapuoli, ja se on monesti rajua se.

        Todellakin jos tarkoitit että mikäli koira alistuu, on ihan oikein että sen päälle käydään "alistamaan" lisää, olet todella sekopää.


    • puolelle

      Jos tarhassa on isojakin koiria niin pienet eivät tappele. On täysin idioottimaista jakaa koirapuistot isojen pienten koirien osastoihin. Se ei estä tappeluita. Koirapuistoon saa tuoda vain sellaisia koiria, jotka ovat hallinnassa. Tappelijoilla ei asiaa puistoihin. Jaetuista puistoista erittäin huonoja kokemuksia. Ne lisäävät myös ihmisten epäsosiaalisuutta, synnyttävät riitoja ja epäsopua. Mutta mitä muuta voi odottaa kun taas tyhmät mutta vallanhimoiset pikkupilut ovat asialla. Byrokratia on heidän hallussa. Kieltoja ja rajoituksia satelee liukuhihnalta ja kehityksen lopputulos väkivallan räjähdysmäinen kasvu. Siinä leikissä pikupilluilla voi oikeutetusti murskaantua leuka, jos tyyli ei nopeasti muutu. Idiotismillakin on rajansa.

      • Mie vainen

        Itse teen niin että EN mene aitauksen sisälle jos siellä on tuntemattomia koiria. En ota sitä riskiä että syntyy tappelu!!
        Ja jos käy niin että koiraan ja/tai ihmiseen tulee vieraalta koiralta hammasta niin kyllä se nyt vaan on sen purevan koiran omistaja korvausvelvollinen!!
        Jos ei maksa heti niin kutsutaan sitten koppalakit paperihommiin ja mennään vaikka raastupaan puimaan asiaa!! Jos omakin koira puree vierasta koiraa ja ihmistä samassa rytinässä niin se on fifty-fifty!!


    • Sadi

      Itse en mene puistoon ollenkaan, jos siellä on muita koiria. Joskus harvoin sattuu sellainen narttukoira vastaan, minkä kanssa urokseni leikkii ilman pärräämistä. Pikkukoirien luo en ees päästä, koska koirani on iso eikä osaa käyttää "hillitysti" omia voimiaan. Isompi narttu on hyvä leikkikaveri.

      Koirapuistossa ollessani olen pyytänyt sisääntulijaa odottamaan ulkopuolella sen aikaa, että pääsen omani kanssa poistumaan, tähän mennessä kukaan ei ole pyyntöäni evännyt. En tahdo omani aiheuttavan muille koirille vammoja, enkä tahdo sen tappelevankaan, vaikka vammoja ei syntyisi. Tosin käyn koirapuistossa niin ihmeellisiin aikoihin, että harvoin sinne yhtäaikaa muita koiria sattuu tulemaan.

      • -star20-

        Niin no kyllähän toki tyhjään puistoon uskaltaa mennä, mutta silloinhan koko alkuperäinen idea vähän vesittyy, että koirat saisi rauhassa tutustua toisiinsa ja leikkiä keskenään aidatussa tilassa.. Eli siis silloinhan se on vähän yhtä tyhjän kanssa.

        Päätettiin tässä puoliskon kanssa, ettei me enää mennä koirapuistoihin kun pelkästään jo nää räyhäämiset on säikäyttänyt niin kovasti plus sit vielä kaikki mahdolliset taudit mitä sieltä on mahdollista saada.. niin ei oo yhtälö kaiken vaivan arvoinen :( Harmi mut täytyy etsiä rauhallisia koiria joiden kanssa uskaltaa aremmatkin koirat puuhailla, ei viitsi enää hakemalla hakea huonoja kokemuksia tolle meidän pikkuselle.


      • Sadi
        -star20- kirjoitti:

        Niin no kyllähän toki tyhjään puistoon uskaltaa mennä, mutta silloinhan koko alkuperäinen idea vähän vesittyy, että koirat saisi rauhassa tutustua toisiinsa ja leikkiä keskenään aidatussa tilassa.. Eli siis silloinhan se on vähän yhtä tyhjän kanssa.

        Päätettiin tässä puoliskon kanssa, ettei me enää mennä koirapuistoihin kun pelkästään jo nää räyhäämiset on säikäyttänyt niin kovasti plus sit vielä kaikki mahdolliset taudit mitä sieltä on mahdollista saada.. niin ei oo yhtälö kaiken vaivan arvoinen :( Harmi mut täytyy etsiä rauhallisia koiria joiden kanssa uskaltaa aremmatkin koirat puuhailla, ei viitsi enää hakemalla hakea huonoja kokemuksia tolle meidän pikkuselle.

        Totta puhuit, oma koirani sai kennelyskän. Puhumattakaan siitä kun koirien jätökset jätetään keräämättä puistosta. Juttelin aidan yli yhden omistajan kanssa ja hän kertoi ylpeänä, ettei ole koskaan rokottanut koiraansa, koska rokotteet ovat kuulemma vain rahastusta. Oma koirani tykästyi tämän omistajan koiraan mutta puistoon emme menneet....


      • -star20-
        Sadi kirjoitti:

        Totta puhuit, oma koirani sai kennelyskän. Puhumattakaan siitä kun koirien jätökset jätetään keräämättä puistosta. Juttelin aidan yli yhden omistajan kanssa ja hän kertoi ylpeänä, ettei ole koskaan rokottanut koiraansa, koska rokotteet ovat kuulemma vain rahastusta. Oma koirani tykästyi tämän omistajan koiraan mutta puistoon emme menneet....

        Juups, tutulta kuulostaa.. välillä näkee sellasia koiria jotka ei oo turkkinsa puolesta harjaa nähneet ainakaan pariin kuukauteen, saati sit kun miettii mitä tauteja sellaiset koiruudet voi kantaa.. meilläkin kun ollaan ravattu lekurissa melkein joka kuukausi kun pojalla ei tuntunut tuo köhä parantuvan millään. No sit kun jätettiin puistoilut vähiin ja nyt lopetettiin kokonaan niin kummasti on kaikki oireet hävinneet, enää ei oo mitään minikokoista sikaa kotona röhkimässä. Et ei se ihan fiktiota ole että koirapuistoista on iso riski saada kaiken maailman pöpöt. Ja vähän ot mut pakko sanoa kuitenkin, mikäköhän siinä on että meidän asuinalueella porukka syöttää pedigreetä koirilleen ja sit näitä punaisia pedigreekakkoja jätetään asfaltille toisten porttikongiin sun muualle muiden korjattavaksi.. Onkohan elämänasenne muutenkin sellanen, että kun koiralle syötetään jo valmiiks p*skaa niin ei jakseta sit ees otuksen jätöksistä välittää, huit hait mitä väliä.. Lämmittää mieltä heti aamusta kun koira astuu punaseen kilon paskakönttiin :F


      • Sadi
        -star20- kirjoitti:

        Juups, tutulta kuulostaa.. välillä näkee sellasia koiria jotka ei oo turkkinsa puolesta harjaa nähneet ainakaan pariin kuukauteen, saati sit kun miettii mitä tauteja sellaiset koiruudet voi kantaa.. meilläkin kun ollaan ravattu lekurissa melkein joka kuukausi kun pojalla ei tuntunut tuo köhä parantuvan millään. No sit kun jätettiin puistoilut vähiin ja nyt lopetettiin kokonaan niin kummasti on kaikki oireet hävinneet, enää ei oo mitään minikokoista sikaa kotona röhkimässä. Et ei se ihan fiktiota ole että koirapuistoista on iso riski saada kaiken maailman pöpöt. Ja vähän ot mut pakko sanoa kuitenkin, mikäköhän siinä on että meidän asuinalueella porukka syöttää pedigreetä koirilleen ja sit näitä punaisia pedigreekakkoja jätetään asfaltille toisten porttikongiin sun muualle muiden korjattavaksi.. Onkohan elämänasenne muutenkin sellanen, että kun koiralle syötetään jo valmiiks p*skaa niin ei jakseta sit ees otuksen jätöksistä välittää, huit hait mitä väliä.. Lämmittää mieltä heti aamusta kun koira astuu punaseen kilon paskakönttiin :F

        Pakko myöntää että en minäkään ole kovin ahkera koiraa kampaamaan, vaikka on ns. turkkirotu. Onneksi sakset on keksitty ja pidän koirani lyhyessä turkissa, kun on todella herkästi takkuuntuva karvanlaatu eikä näyttelyt kiinnosta.

        Äsken kävin koiran kanssa lyhyen lenkin koirapuiston ohi. On se kumma ettei tuota aitaa voi korjata, meinasi yksi koira tulla rakosesta päälle. Tuossa puistossa on pistoaita pelkästään ja se on hajoamispisteessä. Sitä sitten on korjailtu purkamalla pistoaitaa ja aukko on korjattu kanaverkolla.... *huokaus* Ihan kuin joku sakemannin kokonen koira kestäis kanaverkon takana...


      • hfkjahlf
        Sadi kirjoitti:

        Pakko myöntää että en minäkään ole kovin ahkera koiraa kampaamaan, vaikka on ns. turkkirotu. Onneksi sakset on keksitty ja pidän koirani lyhyessä turkissa, kun on todella herkästi takkuuntuva karvanlaatu eikä näyttelyt kiinnosta.

        Äsken kävin koiran kanssa lyhyen lenkin koirapuiston ohi. On se kumma ettei tuota aitaa voi korjata, meinasi yksi koira tulla rakosesta päälle. Tuossa puistossa on pistoaita pelkästään ja se on hajoamispisteessä. Sitä sitten on korjailtu purkamalla pistoaitaa ja aukko on korjattu kanaverkolla.... *huokaus* Ihan kuin joku sakemannin kokonen koira kestäis kanaverkon takana...

        mieltä.... Joidenkin koirapuistojen aidat ovat niin kehnossa kunnossa, että kun juoksunen nerttu menee ohi niin on urokset menneen kerran kuin toisettekin aidan yli tai läpi... Omani onneksi leikattu niin ei oikeen jaksa kiinnostua :)


      • puudelipelle

        Koiran kanssa puistoon menevä on mielestäni velvollinen selvittämään millaisia koiria puistossa on ennenkuin menee aitauksen sisäpuolelle. On suoranaista tyhmyyttä mennä aitaukseen ja päästää koiransa irti kyselemättä ensin. Varsinkin jos jo etukäteen tietää että oma koira on alistuva ja arka eikä osaa puolustaa itseään. Toisaalta veteläksi valahtaminenhan on yksi tapa puolustautua. Koira kertoo sillä antavansa periksi ja olevansa alempiarvoinen. On ehkä myös syytä tarkkailla ensin aidan takana miten miten omat ja muut koirat suhtautuvat toisiinsa. Todella viisas on se joka puistosta ilmoittaa jos etukäteen tietää koiransa olevan dominoiva tai näkee omasta koirastaan, että tulijasta ei tykätä. Aran koirani kimppuun on hyökätty vähän samoin. Eipä tullut mieleenikään alkaa haukkua omistajaa miksikään vaikka oli täysi työ saada hyökkääjä irti. Oma koirani (silloin alle vuoden) muuten rohkaistui vain tästä tapauksesta ja alkoi luottaa myös minuun enemmän. Aina, ihan aina kun joutuu menemään väliin on vaara saada itse koiranpuremia. Olen luullut, että kaikki tietävät sen. Oppikirjoissakin neuvotaan miten erotetaan kaksi tappelevaa koiraa siten että omien vammojen vaara olisi pienempi. Kukaan ei voi taata koiransa käytöstä väitän minä. Kyse on eläimestä eikä koskaan tiedä mikä laukaisee esim saalistus- tai puolustusvietin.


      • -star20-
        puudelipelle kirjoitti:

        Koiran kanssa puistoon menevä on mielestäni velvollinen selvittämään millaisia koiria puistossa on ennenkuin menee aitauksen sisäpuolelle. On suoranaista tyhmyyttä mennä aitaukseen ja päästää koiransa irti kyselemättä ensin. Varsinkin jos jo etukäteen tietää että oma koira on alistuva ja arka eikä osaa puolustaa itseään. Toisaalta veteläksi valahtaminenhan on yksi tapa puolustautua. Koira kertoo sillä antavansa periksi ja olevansa alempiarvoinen. On ehkä myös syytä tarkkailla ensin aidan takana miten miten omat ja muut koirat suhtautuvat toisiinsa. Todella viisas on se joka puistosta ilmoittaa jos etukäteen tietää koiransa olevan dominoiva tai näkee omasta koirastaan, että tulijasta ei tykätä. Aran koirani kimppuun on hyökätty vähän samoin. Eipä tullut mieleenikään alkaa haukkua omistajaa miksikään vaikka oli täysi työ saada hyökkääjä irti. Oma koirani (silloin alle vuoden) muuten rohkaistui vain tästä tapauksesta ja alkoi luottaa myös minuun enemmän. Aina, ihan aina kun joutuu menemään väliin on vaara saada itse koiranpuremia. Olen luullut, että kaikki tietävät sen. Oppikirjoissakin neuvotaan miten erotetaan kaksi tappelevaa koiraa siten että omien vammojen vaara olisi pienempi. Kukaan ei voi taata koiransa käytöstä väitän minä. Kyse on eläimestä eikä koskaan tiedä mikä laukaisee esim saalistus- tai puolustusvietin.

        Joo, sorry mut multa on kyllä mennyt nämä "oppikirjan neuvot" tappelevien koirien erottamiseksi sivu suun, tällainen valikoiva kirjallisuus ei ole jostain syystä sattunut nokkani alle.. Ja kyllä, olin todellakin tietoinen, että väliin mennessäni myös minulla on vaara saada nirhamia käsiin, otin sen riskin ihan tietoisesti ettei ne hampaat mene minun koiran nahasta läpi. Helpommin ja halvemmalla mun käsi saadaan kuntoon mäyriksen legojen jäljiltä, kun että elukkaa rahdataan taas lekurille paikkaukseen ja maksetaan itsemme kipeäksi. Eli uhrauduin tyhmänrohkeana nyt "puudelimme" puolesta.

        Sinun koira on sitten aikamoinen poikkeus jos sen itsetunto vahvistuu päälletulosta ja hyökkäyksestä, suurin osa ihmisistä sanoo aina toista, että oma koira on alkanut sen jälkeen rähisemään viattomillekin tapauksille. Ei se itsetunto suurimmalla osalla siitä todellakaan ainakaan kohonnut ole, kun on saanut viettää muutaman mukavan minuutin jonkun räksyttäjän puruleluna. Ja jos sinulle ei tule mieleen miettiä, millainen koiran omistaja on kun ei edes pahoittele tapausta, ei tarkoita etteikö suurin osa ihmisistä odottaisi edes jonkinnäköistä osoitusta hyökkäävän koiran omistajalta siitä, ettei hän hyväksynyt juuri tapahtunutta ja on edes pahoillaan tapahtumasta. Mutta tämän pointin perille saaminen vaatisi aikaa ja rutkasti rautalankaa mistä vääntää eikä minulla sitä enää ole, joten todetaan että sinulla on omanlaisesi mielipiteet ja niin on myös minulla, jätetään asia näin. Me ei enää puistoilla joten mulle on ihan sama kuinka moni siellä keskenään tappelee.


    • onko niitä

      En nyt jaksa ja ehdi lukea kaikkia kommentteja että voi tulla toistoa.

      Joskushan koirien "kemiat" eivät vain pelaa. Hyväluonteinenkin koira voi nähdä toisessa koirassa välittömästi jotain ja käydä kimppuun. Mistä sitä ikinä tietää. Tälläiset tapaukset minä hyväksyn.
      Omalle koiralle on näin käynyt ja omakin koira on näin kerran tehnyt vaikka on sellainen nössö.

      Mutta omistajan käytöstä en hyväksy tuollaisessa tilanteessa. Vai olisiko ollut itsekin sitten ns shokissa eikä sen vuoksi sanonut mitään...

      • onko niitä

        Niin, star20. Erittäin fiksu päätös olla käymättä koirapuistoissa. En pahemmin vain viitsinyt sitä mainita kun palstan nimi on koirapuistossa niin mitäpä sitä täällä mollaamaan.


      • -star20-
        onko niitä kirjoitti:

        Niin, star20. Erittäin fiksu päätös olla käymättä koirapuistoissa. En pahemmin vain viitsinyt sitä mainita kun palstan nimi on koirapuistossa niin mitäpä sitä täällä mollaamaan.

        Ei meinata enää käydä koirapuistoissa, ei tosiaan ole siitä huolta. Koskaan kun ei tiedä millaisia koiria siellä on eli riskit ovat todella paljon isommat kun hyödyt meidän tapauksessa. Vähän tuntuu kornilta, että aina kun puistoon menee täytyisi ensin huhuilla, että onko sulla millanen koira ja hyökkääkö kimppuun kun eihän sellaisten koirien loppujen lopuksi ees kuuluisi olla koko paikassa. Täällä päin ainakin 99% koirien omistajista paukkaa suoraan puistoon sisään kysymättä yhtään millaisia koiria löytyy, ilmeisesti luottavat et omistajat tuntee vastuunsa.

        Ja lähinnä tässä nyt oli minun ketutuksen aiheena tämä omistaja, koiran käytöstä ei kukaan voi 100 % ennustaa, siitä olen tietoinen. Halusin vaan tuoda esille sen pointin, että JOS tällaista tapahtuu, itse en ikinä vaan seisoisi tuppisuuna vieressä vaan yrittäisin ainakin kysyä onko kaikki ok ja pahoittelisin hyvin paljon tapahtunutta. Anteeksipyyntöä jäin kaipailemaan ja edes jotain merkkiä, että hävettää oman koiran käytös. Mut nyt kun puistoilu loppui, ei tarvii enää stressaa mistään ja se oli ihan oikea päätös meille.


      • hyvä muillekin
        -star20- kirjoitti:

        Ei meinata enää käydä koirapuistoissa, ei tosiaan ole siitä huolta. Koskaan kun ei tiedä millaisia koiria siellä on eli riskit ovat todella paljon isommat kun hyödyt meidän tapauksessa. Vähän tuntuu kornilta, että aina kun puistoon menee täytyisi ensin huhuilla, että onko sulla millanen koira ja hyökkääkö kimppuun kun eihän sellaisten koirien loppujen lopuksi ees kuuluisi olla koko paikassa. Täällä päin ainakin 99% koirien omistajista paukkaa suoraan puistoon sisään kysymättä yhtään millaisia koiria löytyy, ilmeisesti luottavat et omistajat tuntee vastuunsa.

        Ja lähinnä tässä nyt oli minun ketutuksen aiheena tämä omistaja, koiran käytöstä ei kukaan voi 100 % ennustaa, siitä olen tietoinen. Halusin vaan tuoda esille sen pointin, että JOS tällaista tapahtuu, itse en ikinä vaan seisoisi tuppisuuna vieressä vaan yrittäisin ainakin kysyä onko kaikki ok ja pahoittelisin hyvin paljon tapahtunutta. Anteeksipyyntöä jäin kaipailemaan ja edes jotain merkkiä, että hävettää oman koiran käytös. Mut nyt kun puistoilu loppui, ei tarvii enää stressaa mistään ja se oli ihan oikea päätös meille.

        Jos odotat että sen toisen koiran omistaja olisi siinä tilanteessa "saanut sanaa suustaan"..niin ehkäpä hän oli sokissa.. Niin mikset sitten hyväksy sitä, että sinun itse täytyisi jotenkin tarkkailla ympäristöäsi/tilannetta ja kommunikoida muiden kanssa? Se on sitä ihmisten sosiaalisuutta. Olet siis ilmeisen epäsosiaalinen luonne. Inhottaa sellaiset koirat , jotka tuovat tuollaisia omistajia koirapuistoon!!!! Fiksu koira ei sitä tekisi:))))))
        Pitäisi oikeastaan lyödä perheen ja työporukan kanssa vetoa siitä, että jos vastaat tähän niin sisältö tulee osoittamaan sinun olevan myös jotensakin tosikko. Vai?


      • -star20-
        hyvä muillekin kirjoitti:

        Jos odotat että sen toisen koiran omistaja olisi siinä tilanteessa "saanut sanaa suustaan"..niin ehkäpä hän oli sokissa.. Niin mikset sitten hyväksy sitä, että sinun itse täytyisi jotenkin tarkkailla ympäristöäsi/tilannetta ja kommunikoida muiden kanssa? Se on sitä ihmisten sosiaalisuutta. Olet siis ilmeisen epäsosiaalinen luonne. Inhottaa sellaiset koirat , jotka tuovat tuollaisia omistajia koirapuistoon!!!! Fiksu koira ei sitä tekisi:))))))
        Pitäisi oikeastaan lyödä perheen ja työporukan kanssa vetoa siitä, että jos vastaat tähän niin sisältö tulee osoittamaan sinun olevan myös jotensakin tosikko. Vai?

        Tosikko tai ei, niin miksi mielestäsi on jotenkin väärin odottaa kohteliaisuutta ja alkeellisiakin käytöstapoja kanssaihmisiltään..? Ne kuuluvat ainakin minun arkeen ihan rutiininomaisesti, jos oma koira/lapsi tekisi jotain pahaa, heti pyytäisin anteeksi aivan automaattisesti. Mikä siinä on sitten sinun mielestäsi niin pahaa?

        Koiranomistajana tarkkailen kyllä ympäristöäni ihan eri lailla kuin ennen koiran tuloa, enkä tosiaan kuulu näihin tuppisuihin jotka vaan jököttävät koirapuistoissa penkillä sanomatta sanaakaan. Vähän vaikeaa uskoa, että omistaja valahti "shokkiin", mutta jos näin pääsi käymään se hänelle sallittakoon ja anteeksi annettakoon. Ja tekisipä minunkin lyödä vetoa, että jos itse vastaat tähän viestiin, osoittaa se auttamatta sinun käytöstapojesi puutteellisuuden? ;)


      • ei koskaan hyökkää

        Hyvin koulutettu koira ei koskaan hyökkää toisen koiran kumppuun. Vain tyhmien ihmisten koirat tappelevat koirapuistoissa.


      • on hyväluonteinen

        niin se on sitä eikä se hae riitaa vaikkei jostain välitäkään. Omani tulee kaikkien kanssa toimeen vaikkei kaikista pidäkään...eli väistää tällöin ja antaa toisen olla omissa oloissaan.

        Hyväluonteinen koira ei käy kimppuun!!! Paremminkin arvaamaton!!

        Kyllä omistajan pitäisi tuntea koiransa reagoiminen ainakin minä tiedän ja jos tilanne on huono koiralleni tai muiden koirat ei ole hallinnassa menen pois puistosta.


      • Rubi-koiran omistaja
        hyvä muillekin kirjoitti:

        Jos odotat että sen toisen koiran omistaja olisi siinä tilanteessa "saanut sanaa suustaan"..niin ehkäpä hän oli sokissa.. Niin mikset sitten hyväksy sitä, että sinun itse täytyisi jotenkin tarkkailla ympäristöäsi/tilannetta ja kommunikoida muiden kanssa? Se on sitä ihmisten sosiaalisuutta. Olet siis ilmeisen epäsosiaalinen luonne. Inhottaa sellaiset koirat , jotka tuovat tuollaisia omistajia koirapuistoon!!!! Fiksu koira ei sitä tekisi:))))))
        Pitäisi oikeastaan lyödä perheen ja työporukan kanssa vetoa siitä, että jos vastaat tähän niin sisältö tulee osoittamaan sinun olevan myös jotensakin tosikko. Vai?

        Epäsosiaalinen luonne? Aika isoja sanoja sinulta sanoa tuollaista ihmisestä, joka on tänne kirjottanu jostain, mutta jota et edes muuten tunne....Itse en epäile ollenkaan, ettei se olis valmis kommunikoimaan muitten kanssa, tuskin se muuten tänne kirjottas....Ja jos se tosikko on, ni sen ei varmaan kannata sulle vastatakaan, koska viestisi kuulostaa siltä, että yrität vähän härkkiä sitä ja provosoida, mikä on aika säälittävää....Jos teet noin, et ole mielestäni kovinkaan fiksu ja jos koira on, mutta sinä et, ni sehän on helvetin hieno asia....Pisteet siis sille koiralle, koska se on fiksumpi kuin sinä....Se ei solvaa, arvostele eikä herjaa ihmisiä....Joten sen kanssa keskustelisin paljon mieluummin kuin sinun kanssasi, koska se ei edes kannata, kun yrität epätoivosesti provosoida....Ja mieluummin myös tosikon kanssa....


    • kylkiin

      Jos ylimielisen koiranomistajan agressiivinen koirapuiston terrorikoira hyökkää oman koirani kipmppuun aitrauksessa, en todellakaan ala erottamaan käsin koiria toisistaan vaan lataan välittömästi oikean jalkani 45:lla hyökäävää koiraa ja voimalla. Kyllä se kuulkaa niin on että koiranomistajan pitää todellakin tuntea koiransa ja jokaisen omistajan pitää tiedostaa oman koiran agressiivinen käyttäytyminen ja jos sitä (mahdollisesti) ilmenee niin sellaisen koiran kanssa ei ole mitään asiaa mennä koirapuistoihin. Sosiaalisten koirien omistajien tehtävä ei ole kartoittaa puistoon tulleessaan että löytyykö paikallaolijoista mahdollisesti hyökkäysherkkiä koiria - näitä koiria ei kerta kaikkiaan saa tuoda ao. paikkoihin.

      • -star20-

        Ehkei nyt kuitenkaan monoa kenenkään kylkiin, vikahan on siinä ihmisessä joka vihaisen koiran on kasvatuksellaan saanut aikaiseksi, eikä siitä pidä luontokappaletta rankaista.. Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, ettei agressiivisilla koirilla oikeasti ole asiaa paikkoihin, jotka ovat ns. koirien leikkipuistoja. Ideana on, että siellä hyväntahtoiset koirat saavat leikkiä keskenään ja kaikilla on tasapuoliset mahdollisuudet pärjätä ja selvitellä keskenään välejään jos tarve tulee. Onneksi suurin osa koirista on kilttejä ja tulevat toimeen ongelmitta melkein kaikkien koirien kanssa, valitettavasti liian isoon osaan näistä ongelmakoirista on riski puistoissa näköjään törmätä, joten parempi on jättää mahdolliset kohtaamiset kokonaan välistä.


      • lopetettava
        -star20- kirjoitti:

        Ehkei nyt kuitenkaan monoa kenenkään kylkiin, vikahan on siinä ihmisessä joka vihaisen koiran on kasvatuksellaan saanut aikaiseksi, eikä siitä pidä luontokappaletta rankaista.. Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, ettei agressiivisilla koirilla oikeasti ole asiaa paikkoihin, jotka ovat ns. koirien leikkipuistoja. Ideana on, että siellä hyväntahtoiset koirat saavat leikkiä keskenään ja kaikilla on tasapuoliset mahdollisuudet pärjätä ja selvitellä keskenään välejään jos tarve tulee. Onneksi suurin osa koirista on kilttejä ja tulevat toimeen ongelmitta melkein kaikkien koirien kanssa, valitettavasti liian isoon osaan näistä ongelmakoirista on riski puistoissa näköjään törmätä, joten parempi on jättää mahdolliset kohtaamiset kokonaan välistä.

        Mutta kyllä tappelut on lopetettava mahdollsimman nopeasti ja tarvittavilla keinoilla. Jos kielto tai kutitus ei riitä niin silloin on otettava kovat otteet, nyrkit, remmit, monot etc. käyttöön ja nopeasti. Koirat voivat repiä toisensa hetkessä riekaleiksi. Olen ollut paikalla kun tappelussa toinen koira revittiin hengiltä. Silloin koiran omistajat sanoivat, että antaa niiden selvittää välinsä. . Mutta Koirat veivätkin homman parissa minuutissa loppuun asti. Kurkut olivat auki ja suolet valahtivat vatsakalvoista ulos. Toinen kuoli ja henkiin jääneenkin kursiminen maskoi tuhansia markkoja ja hoidosta huolimatta siitäkin tuli invalidi. Eli suhtautukaa korien välisiin tappeluihin vakavasti. Seuraukset voivat olla pahoja.


      • -star20-
        lopetettava kirjoitti:

        Mutta kyllä tappelut on lopetettava mahdollsimman nopeasti ja tarvittavilla keinoilla. Jos kielto tai kutitus ei riitä niin silloin on otettava kovat otteet, nyrkit, remmit, monot etc. käyttöön ja nopeasti. Koirat voivat repiä toisensa hetkessä riekaleiksi. Olen ollut paikalla kun tappelussa toinen koira revittiin hengiltä. Silloin koiran omistajat sanoivat, että antaa niiden selvittää välinsä. . Mutta Koirat veivätkin homman parissa minuutissa loppuun asti. Kurkut olivat auki ja suolet valahtivat vatsakalvoista ulos. Toinen kuoli ja henkiin jääneenkin kursiminen maskoi tuhansia markkoja ja hoidosta huolimatta siitäkin tuli invalidi. Eli suhtautukaa korien välisiin tappeluihin vakavasti. Seuraukset voivat olla pahoja.

        No toi on jo todella pahan kuuloinen tilanne, uskon kyllä että noinkin voi käydä, onneksi varmaan on kuitenkin aika prosentuaalisen häviävä mahdollisuus että noin pahasti käy.. Otan kuitenkin riskit tarkoituksella vakavasti ja mieluummin olen ylisuojeleva kuin että suhtautuisin hällä väliä asenteella ja kärsisin vahingot katsoessani haavoittunutta koiraani sekä runsaasti keventynyttä lompakkoani.. Kaikkiin koirapuistojen oviin vois mun puolesta laittaa kyltit, joissa sallitaan vain sosiaalisten koirien puistoon tulo, muut menkööt muualle riehumaan. Näin on säännöt ja toivoisin että joskus kaikki oppisivat niitä noudattamaan.


      • koira on koira
        -star20- kirjoitti:

        No toi on jo todella pahan kuuloinen tilanne, uskon kyllä että noinkin voi käydä, onneksi varmaan on kuitenkin aika prosentuaalisen häviävä mahdollisuus että noin pahasti käy.. Otan kuitenkin riskit tarkoituksella vakavasti ja mieluummin olen ylisuojeleva kuin että suhtautuisin hällä väliä asenteella ja kärsisin vahingot katsoessani haavoittunutta koiraani sekä runsaasti keventynyttä lompakkoani.. Kaikkiin koirapuistojen oviin vois mun puolesta laittaa kyltit, joissa sallitaan vain sosiaalisten koirien puistoon tulo, muut menkööt muualle riehumaan. Näin on säännöt ja toivoisin että joskus kaikki oppisivat niitä noudattamaan.

        Olipa koira vaikka kuinka "hyväluonteinen", on kai aina silti mahdollisuus että jotain käy. Koira on kuitenkin vain eläin, ja jos uhkaava yksilö tulee eteen, ei sitä voi koskaan ennustaa mitä käy.

        Näin mielestäni.


      • hyväluonteinen
        koira on koira kirjoitti:

        Olipa koira vaikka kuinka "hyväluonteinen", on kai aina silti mahdollisuus että jotain käy. Koira on kuitenkin vain eläin, ja jos uhkaava yksilö tulee eteen, ei sitä voi koskaan ennustaa mitä käy.

        Näin mielestäni.

        niin se tarkoittaa että se ei haasta riitaa ja mieluummin väistää uhkaavammankin tilanteen kuin hyökkää. Ja jos joku todella hyökkää puolestaaan sen kimppuun on eri asia että se puolustautuu silloin.

        Hyväluonteinen on aina hyväluonteinen tilanteessa kuin tilanteessa ellei oteta lukuun poikkeusta että joku on jo hyökännyt päälle.

        Eli jos tietää ettei koiransa tule kaikkien kanssa toimeen en minä sitä itse sanoisi hyvänluonteiseksi vaan paremmin erittäin valikoivaksi ja hiukan arvaamattomaksi.

        Koira on sosiaalinen eläin ja käyttäytyy kokemustensa ja luonteensa mukaan ja kyllä omistajan pitää sen verran tuntea koiransa että ainakin tietää että jos koira ei kaikkien kanssa tule toimeen sanoo siitä ja vahtii koiransa eleitä paremmin.

        Omani(11v terrieri) voin sanoa että se todella on hyväluonteinen ja ei riitaa haasta ja mieluummin väistää uhkaavan tilanteen kuin käy päälle...ja kemioista niin se pitää pikkukoirista enemmän kuin isoista joille se ei silti mene rähisemään vaikkei niistä kaikista kauheasti pitäisikään vaan antaa olla omissa oloissaan.


    • paivansadeko

      hyvinkin olla ettei kyseessä oleva mäyräkoira ole koskaan ennen tuota tehnyt. Koira on koira oli sen koko mikä tahansa. Se ajattelee omilla aivoillaan.
      Mitä sen mäyriksen päässä on tuolloin liikkunut.
      Kyseessä kuitenkin oli uroskoirat. Ehkä jackrussel oli narttu.
      Ikävä juttu. Enkä ketään puolustele. Yritä nyt kuitenkin tavoitella mäykyn omistajaa. Vie vaikka koirapuistoon lappu ym.
      Voi myös hyvinkin olla että, myös toinen omistaja pelästyi pahasti tapausta. Eikä siksi osannut sanoa/tehdä mitään.
      Hyvää jatkoa teille.

      • -star20-

        Olipas tullut huimasti vastauksia, kiitos eriävistäkin mielipiteistä :) Toki tapaturmia ja vahinkoja tapahtuu, sitä en käy kiistämään, mutta olen edelleen sitä mieltä että vähänkin agressiivisella koiralla omistajineen ei ole asiaa puistoihin. Ja jos on, niin siellä ollaan sit illan hämärässä/aamun kajossa kun muita ei ole sinne tulossa.. ja jos tuleekin, täytyy osata varoittaa ja lähteä pois..

        En mä jaksa alkaa elämääni pilaamaan tällä ja jatkuvasti tota tapahtunutta kelaamaan, onneksi ei käynyt mitään ja me opittiin kullanarvoinen läksy eli ei mennä enää koirapuistoihin. Mitään lappuja en viitsi liimailla, uskon ja toivon että se mäykyn omistaja sai siitä sellaset sävärit että oppi vähän kattomaan mitä elukkansa tekee.

        Loppupeleissä kun miettii, niin onhan puisto koiralla aika stressaava paikka kun on niin paljon uusia hajuja ja tuttavuuksia, joista ei tosiaan tiedä miten käyttäytyvät kun joku ruuvi sopivasti löystyy. Tautejakin sieltä saa niin helposti, ettei se loppujen lopuksi ole kovin kannattavaa toimintaa koiran saatika omistajan kannalta. Me puuhataan kaukana sivistyksestä olevissa metiköissä rauhassa koiruuden kanssa, siellä se saa mennä viipottaa ilman pelkoa kimppuun käyvistä lajitovereista. Ja saa omistajatkin samalla liikuntaa :)


    • humanrespect

      on puolustaa laumaansa,tässä tapauksessa koiraasi.

      ei kannata ottaa koiraansa ylös syliin, vaan esimerkiksi kevyesti monottaa päällekävijää.

    • luettuani,

      minusta on ihan käsittämätöntä että tapauksen uhria syyllistettiin tuolla tavalla! Vika on aina hyökkäävän koiran ja sen omistajan, mitä h"¤#ttiä tuossa tilanteessa on niin epäselvää?? ihan naurettavaa tuollainen kehottaminen, että meidän kilttien koirien omistajien pitäisi puiston porteilla kysellä että mahtaako teidän koira hyökätä kimppuun?! niillä ei edes ole oikeutta olla siellä!

    • dogilaki

      Oli mielipiteet mitä oli niin koirien pitää olla Järjestyslain mukaan omistajien/haltijoiden valvonnan alla myös koirapuistoissa. Tämä tarkoittaa sitä, että jos toinen koira hyökkää toisen koiran kimppuun, on hyökänneen koiran omistaja laiminlyönyt valvontavelvollisuutensa. Jos on edes epäilystä siitä, että koirat saattaisivat alkaa tapella keskenään, tulisi omistajien ainakin kertoa toisille siitä.

    • staffi-amstaffin pentu

      Yksinkertaisesti!

      Kysykää ensinmäiseksi millaisia koiria puistoissa on!

      Toiseksi välttäkää tuomasta vihaisia koiria koirapuistoihin.

      Tappeluita syntyy aina, Käyttäkää maalaisjärkeä!!

      Pienten koirien omistajat korvaavat (tottakai!!)jos pikkukoira on hyökännyt esim isomman pälle ja siitä syystä saanut köniinsä.

      • Fool's Gold

        Jokaista viestiä edes jaksanut lukea, mutta siis syyhän ei tietenkään ollut keskustelun aloittajassa!
        Se kertoo jotain, että mäyris kävi suoraan kimppuun. Tosihan on kuitenkin, ettei mäyris ehkä ihmistä purisi muuten, mutta koska siinä "taistelun tuoksinassa" menit väliin, puri se siitä mikä liikkui.

        Mäyriksen omistaja sen sijaan käyttäytyi uskomattoman vastuuttomasti. Se, jos oma koira puree toisen koiran omistajaa tai koiraa heistä riippumattomasta syystä, omistaja on _väistämättä_ korvausvelvollinen. Se kannattaa muistaa jos näin käy.

        Itse asuin Budapestissa, jonka isossa koirapuistossa ärhentelyä ja tappelua näki silloin tällöin uroskoirien joukossa. Tämä johtui suurimmaksi osaksi siitä, että siellä useat omistajat ovat hieman vastuuttomia. En nyt yleistä rotuja, mutta kerron esimerkkejä. Vikahan ei ole koirassa, vaan siellä taluttimen toisessa päässä.

        -Dogo Argentino, hyökkäsi tuttuni pennun päälle. Dogo itse aikuinen. Omistaja sanoi että ohhoh.
        - Akita, ärhenteli jokaiselle
        - Jackrussel, hyökkäsi hollanninpaimenkoiran päälle, kun hollis tuli puistoon. Jack hävisi sekunneissa ja kaula auki.

        Lisäksi oman koirani päälle hyökkäsi (oma koira tällöin 4kk) mastiffi, joka onneksi vain ehkäpä komensi, selvittiin pienellä korvan repeämisellä.

        Kerroin nämä ihan sen takia, että siis tuo koirapuistokäyttäytyminen ei ole mitään harvinaista, olen törmännyt samaan suomessakin.
        Itse olen usein uudessa paikassa antanut koiran katsoa aidan takaa ja siitä nuuskia toisia koiria. Sitten aidan taakse telmimään. Tällä tyylillä ei ole tullut ongelmia.

        Mutta siis. VASTUU ON AINA OMISTAJALLA. Älkää syyttäkö koiraa.


    • rottis

      Kirjottelin jo toiseenkin ketjuun, mutta sanon mielipiteeni tässäkin. Koirien kanssa iät ja ajat touhunneena ja kaikenlaisia tilanteita nähneenä sanon ihan suoraan että SINÄ TEIT OIKEIN KUN SUOJELIT OMAA KOIRAASI, ei olisi ollut pahitteeksi vaikka huitaista hihnalla tuollaista terroristia, joka käy alistuvan koiran päälle.

      Mäykyn omistaja, niin kuin niin monet, oli todella typerä, kun ei antanut "palautetta" koiralleen eli niskasta kiinni ja selkeä huomautus että niin EI tehdä kun toinen koira tulee ystävällisenä puistoon. Koira terrorisoi jo sen annetaan tehdä niin, ja se EI todellakaan kuulu "asiaan" että koiraa revitään ilman syytä kun se raukka viedään puistoon, vain siksi, että hemmoteltu kullanmuru pitää puistoa reviirinään. No, itse olen monet kerrat antanut hyvin selkeät selkäsaunat päällekävijöille, ja se on tasan oikein ja omistajien kuuluisi ITSE se tehdä, ei uhrikoiran omistajan.

      Koira voi helposti saada kammon toisiin, joten todellakin syytä oli huolehtia ettei päästä omaansa kenenkään päälle ilman syytä. Miettikää oman koiranne kohdalle jos muuten ei kiinnosta..!

    • Puistoilija

      Todella harmillista että teille kävi noin.
      Mutta kyseisen mäykyn omistaja ei välttämättä tiennyt koiransa käyttäytyvän noin, jos kerran puistossa oli jo muita koiria ja koira ei ollut vihainen.
      Ihmettelen kyllä suuresti, kun ei edes pahoitellut..

      • ärsyyntynyt

        Ihan naurettavaa nostaa yli 3 vuotta vanha keskustelu ylös!!! Lukekaa päivämäärät kun lähdette vastaamaan viesteihin!!!


      • Yllätysyllätys!!
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        Ihan naurettavaa nostaa yli 3 vuotta vanha keskustelu ylös!!! Lukekaa päivämäärät kun lähdette vastaamaan viesteihin!!!

        Mulla kaksi urosta, isoa rotua, täysin koulutetut ja rauhalliset puistoilijat. Molemmat olivat jo aikuisia ja olleet mulla pennusta asti, joten luulin tuntevani ja hallitsevani ne täydellisesti. Kunnes kerran, meidän jo ollessa puistossa, sinne tuli vanha tuttu uros, jonka kanssa aiemmin sujunut leikit hienosti. Nyt kävivät minun koirani heti portilla tämän vanhan kaverinsa kimppuun. Onneksi ei puremia tullut, kaulat ja säkät vaan kuolassa ja koko porukka shokissa. Siinä sitten äimisteltiin että mitä helvettiä tapahtui? Keskustelua tilanteesta käytiin parin päivän aikana monien eri puistoilijoiden kanssa ja selvisi, että yks ääliö käytti aamuisin juoksuaikaista narttuaan puistossa kun ei viittinyt ennen töihin menoa sitä lenkittää!!!
        Eihän me ihmiset sitä nartun hajua haistettu, mutta urokset kylläkin!
        Älkää siis IKINÄ viekö juoksuaikaisia narttujanne puistoon, vaikka kuinka piru vie laiskottaisi!!!


    • rad_mindy

      Tulipa mieleen omakohtainen kokemus, jossa kyseessä oli samat rodut. Vuoden ikäisen, leikkaamattoman klein-uroksen kanssa olimme menossa hissistä ulos, kun vastaan hissin ovella tuli naapurin mäyris, eikä mennyt silmänräpäystäkään kaemmin, kun mäyris oli koirassani kiinni. Kaikki meni niin nopeasti, etten muista, irrottiko otteensa käskettäessä tms. mutta koirani sai syvät hampaanjäljet kaulavaltimon viereen ja ihan lähelle toista silmää. Otin mäyriksen omistajan tiedot ylös ja myöhemmin erittäin asiallisesti sovimme ja hän korvasi ell:n.
      En syytä mitään tiettyä rotua; varmasti olisi voinnut olla minkä rotuinen koira tahansa, jos tulee em. yllättävä tilanne. Hissi on muutenkin koirille jännitys momentti ja omistajan on vaikea nähdä, onko kyydissä tai alhaalla odottamassa jokin pikkukoira. Lisäksi kyseessä oli molempien koirien "kotitalo" ja reviiri.
      Mutta jos joku tietää, että aiheuttaako pienet, karvaiset koirat nimenomaan mäyräkoiralle jotn tunteenpaloa...? onhan kyseessä pienriistaa metsästävä koira alkuperältään...

    • viiia34

      mäyriksen omistaja syyllinen..koska hänen koira hyökkäsi ..puistoissa koirat ei saa provosoida eikä provosoitua..ja omistajien kuuluu heti puuttua tuollaiseen. Ja vastata seuraamukset. Se jonka koira puree=velvollinen maksamaan kulut.

      itse käynyt foxini kanssa jo kauan puistoissa koirani ei provosoi eikä provosoidu..komentaa ylimenot siististi ja on hienosti myös arkojen kanssa joiden antaa tutustua omaan tahtiin..eli siinä mielessä kympin koira..mutta olen aina tehnyt niin että kysyn ennalta miten toinen käyttäytyy(varsinkin ison ollessa kyseessä..sillä iso ei saa rynniä koirani päälle..mikään koira ei kestä sitä..7kgversus30kg päällä on liikaa) ja kun päästän seuraan aina eleitä jos vieras koira ei rentoudu normaali haistelun jälkeen lähden pois..en ota riskiä.
      Käyn tutussa paikassa ja tiedän yhden ison koiran käyneen monen vieraan koiran kimppuun eli en mene tuolloin. Yritin omistajalle sanoa että lopettaisi käynnit koska koira aggressiivinen mutta ei usko..yksi henkilö voi tehdä paljon hallaa..kahdesti nähnyt sen hyökkäävän alistuvaisen koiran kimppuun..

      Kuuntelen siis muiden viidakkorummut myös..niissä on joskus totuutta.
      puistoihin ei tosiaan saa viedä aggressiivista mutta näin se ei ikävä kyllä aina ole..:(
      älä silti lopeta käyntejä..kts vain tarkemmin ja kysy ennalta..parempaa puistoilua ja vaadi korvausta..

    • katseltavaa

      Lauantaina 16.1 järvenpään isojen koirien puistossa ollessani näin montakin kertaa , pienen mustan koiran hyökkäävän ilman mitään syytä toisten kimppuun..massiivinen , säkäkorkeudeltaan noin 20 senttimetriä korkea mutta painoa 17 kiloa..eli täyttä lihasta.
      Tällä pikkukoiralla valitettavasti sirittää pahasti päässä..yhtenä hetkenä se häntä heiluen , iloisena juosksee muiden koirien seurassa..toisena hetkenä se on pentukoiran päällä hulluna tappelemassa ( kurkussa kiinni )..
      Omistajaa ei näytä koiransa äkkiarvaamaton käyttäytyminen häiritsevän ; tulee väliin kun hyökkäys on tapahtunut ja antaa koiransa jatkaa touhuamistaan , kieltämättä koiraa...kunnnes taas seuraavaa pentukoiraa purraan .

    • en ymmärrä

      En ymmärrä MIKSI IHMEESSÄ IHMISET VIEVÄT KOIRIAAN KOIRAPUISTOIHIN SAAMAAN TURPIINSA! En ikinä, en koskaan altistaisi omiani moiselle. Vaikka oma koirasi osaisikin käyttäytyä ja tulisi mukavasti toimeen toisen kanssa, toisen koirasta et voi mennä koskaan takuuseen. Puistoista löytyy melkoisia sekopäitä, koirista ja ihmisistä. En ymmärrä miksi väenvängällä hakeutua hankaluuksiin ja tietoisesti ottaa riski, ettei oma koira toivukaan kohtaamisista täysin.

      Ap. teki mielestäni aivan oikein kumartuessaan puolustamaan omaa koiraansa. Siltäkin uhalta että tuli itse purruksi. Ainoa pelastus tilanteessa on ollut se, että koira on nähnyt mamman tulevan väliin -> pieni on voinut luottaa siihen että mamma hoitaa. Omani ovat 15kg:sia, joten niitä ei niin vain nostellakaan syliin turvaan, joten hihnassa vastaantulleisiin irtokoiriin olen suhtautunut aina laittamalla omat koirani selkäni taakse ja huutamalla/ heiluttelemalla käsiä uhkaavasti vierasta koiraa kohtaan. Karkottamalla näin vieraan koiran pois. Koirani ovat sosiaalisia, mutta sosiaalisista tilanteista päätän itse. Omaa pitää suojella! Ja vaikka kuinka toisen koiran omistaja paheksuisi, pidän huolta omistani viimeiseen asti.

      Tällä hetkellä kennelyskä on todella pahana viruksena ja useat, jo samassa treenihallissa olleet koirat ovat siihen sairastuneet. Ystäväni koirat ovat yskineet pian jo kolme viikkoa. Kun omani saivat vuosi sitten nenäpunkit näyttelyistä, järkytyin sitä kuinka huolimattomia ihmiset omiensa suhteen olivat. Sain huutaa jo kaukaa "nenäpunkkia" ennenkuin hoksasivat että näiden kanssa ei vissiin sitten nenätelläkään. Ja kuinka moni näitä ongelmia hoksaa koiristaan katsoa/ viitsii ilmoittaa vastaantulijoille. En veisi koirapuistoon tästäkään syystä. AARGH!

      • killeriiini

        komppaan täysin tätä "en ymmärrä" viestiä.

        Jo luettuani ensiviestin mieleen tuli, että mäykky koki koirapuiston omaksi reviirikseen. Arkajalkoja ei sinne suvaita.
        Arat koirat monesti saavat vielä enemmän kurmotusta joiltakin koirilta. Koira ei säälittele toista koiraa vaan saattaa jopa hiukan ylilyödä, koska sillä ei ole vaaraa arasta koirasta.
        En missään tapauksessa suosittele viemään arkaa koiraa puistoon vaan mieluummin tutustutetaan jossain muualla johonkin todella rauhalliseen ja kilttiin koiraan.

        Minulla on nyt kaksi koiraa. En harrasta koirapuistoilua mutta meillä on pari ystäväkoiraa.
        Pienempi koirani (25kg) on itsevarma pomotyyppi ja se saa olla rauhassa jos niin haluaa. Tuo suurempi (35kg) on ollut hiukan arka/pehmeä ja sitä on toiset koirat yrittäneet hirveästi pomottaa ja alistaa. Paino sanalla -yrittäneet-.

        Olen puolustanut omaani näiltä ystäväkoirien rähjäämisiltä. Rähjään ja heitän kilisevän pannan nenän eteen. Eli en hyväksy sitäkään, että tullaan oman koirani eteen hyökkimään ja haukkumaan uhmakkaasti. Kiinnikäyminen on sitten jo niin nounou, että kiinni käyvä koira saisi minut kimppuunsa.
        Ei tarvinnut montaa kertaa ärähtää vieraalle koiralle niin nyt metsälenkit sujuu mainiosti. Kilpaa juostaan ja haistellaan välillä ihan issekseen luonnonhajuja. Omani ei ole pelokas enää vaan sen itsetunto on kasvanut iän myötä ja siksi kun olen raivoisa pomo, joka suojelee pikku alamaisiaan.


      • Sosiaalinen pentu
        killeriiini kirjoitti:

        komppaan täysin tätä "en ymmärrä" viestiä.

        Jo luettuani ensiviestin mieleen tuli, että mäykky koki koirapuiston omaksi reviirikseen. Arkajalkoja ei sinne suvaita.
        Arat koirat monesti saavat vielä enemmän kurmotusta joiltakin koirilta. Koira ei säälittele toista koiraa vaan saattaa jopa hiukan ylilyödä, koska sillä ei ole vaaraa arasta koirasta.
        En missään tapauksessa suosittele viemään arkaa koiraa puistoon vaan mieluummin tutustutetaan jossain muualla johonkin todella rauhalliseen ja kilttiin koiraan.

        Minulla on nyt kaksi koiraa. En harrasta koirapuistoilua mutta meillä on pari ystäväkoiraa.
        Pienempi koirani (25kg) on itsevarma pomotyyppi ja se saa olla rauhassa jos niin haluaa. Tuo suurempi (35kg) on ollut hiukan arka/pehmeä ja sitä on toiset koirat yrittäneet hirveästi pomottaa ja alistaa. Paino sanalla -yrittäneet-.

        Olen puolustanut omaani näiltä ystäväkoirien rähjäämisiltä. Rähjään ja heitän kilisevän pannan nenän eteen. Eli en hyväksy sitäkään, että tullaan oman koirani eteen hyökkimään ja haukkumaan uhmakkaasti. Kiinnikäyminen on sitten jo niin nounou, että kiinni käyvä koira saisi minut kimppuunsa.
        Ei tarvinnut montaa kertaa ärähtää vieraalle koiralle niin nyt metsälenkit sujuu mainiosti. Kilpaa juostaan ja haistellaan välillä ihan issekseen luonnonhajuja. Omani ei ole pelokas enää vaan sen itsetunto on kasvanut iän myötä ja siksi kun olen raivoisa pomo, joka suojelee pikku alamaisiaan.

        Itse olen sitä mieltä, että koirapuisto ei ole eikä saa olla kenenkään "reviiriä". Se on yhteistä aluetta, niinkuin lasten leikkipuisto. Jos oma mukula hakkaa toisia lapiolla päähän, sellaisen lapsen kanssa leikitään muualla siihen asti kun osaa käyttäytyä. Pelkästään sopuisia koiria koirapuistoon, ei ole oikein että sopuisa koira joutuu pysymään puistosta poissa agressiivisten koirien riehuessa siellä. Ja miksi puistossa on hyvä käydä, siksi että siellä koira tapaa paljon erilaisia koiria ja oppii sosiaaliseksi. Nämä koirat jotka tapaavat muita sukulaisten koiria kerran kahdessa kuussa, ovat monesti joko agressiivisia toisille tai todella arkoja. Itse olen käyttänyt pennusta asti (jolloin koira tietysti oli hieman arka vielä, muiden HYVINKASVATETTUJEN koirien tämän ymmärtäen) ja aina on tultu hyvin juttuun muiden koirien kanssa. Jos joku koira on arvaamaton vaikkapa tuntemattomille koirille, omistaja on siitä sanonut ja poistunut puistosta, ja se on minusta ihan ok ja vastuullista (jos on ollut puistossa ensin leikkimässä tuttujen koirien kanssa).


      • been there
        Sosiaalinen pentu kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä, että koirapuisto ei ole eikä saa olla kenenkään "reviiriä". Se on yhteistä aluetta, niinkuin lasten leikkipuisto. Jos oma mukula hakkaa toisia lapiolla päähän, sellaisen lapsen kanssa leikitään muualla siihen asti kun osaa käyttäytyä. Pelkästään sopuisia koiria koirapuistoon, ei ole oikein että sopuisa koira joutuu pysymään puistosta poissa agressiivisten koirien riehuessa siellä. Ja miksi puistossa on hyvä käydä, siksi että siellä koira tapaa paljon erilaisia koiria ja oppii sosiaaliseksi. Nämä koirat jotka tapaavat muita sukulaisten koiria kerran kahdessa kuussa, ovat monesti joko agressiivisia toisille tai todella arkoja. Itse olen käyttänyt pennusta asti (jolloin koira tietysti oli hieman arka vielä, muiden HYVINKASVATETTUJEN koirien tämän ymmärtäen) ja aina on tultu hyvin juttuun muiden koirien kanssa. Jos joku koira on arvaamaton vaikkapa tuntemattomille koirille, omistaja on siitä sanonut ja poistunut puistosta, ja se on minusta ihan ok ja vastuullista (jos on ollut puistossa ensin leikkimässä tuttujen koirien kanssa).

        tämän kirjoitukseni tähänkin kun taitaa sopia myös tähän topiciin :)

        puistossa todella ollaan omalla vastuulla... ja kun on paljon koiria yhdessä paikassa, niin aina voi sattua ja tapahtua. iso koiramäärä aiheuttaa joillekin koirille stressiä ja pelkotiloja, ja silloin tapahtuu rähähdyksiä ja tappeluitakin. samoin jos samaan aikaan puistossa ulkoilee useampi uros. ja myös nartut saattavat rähinöidä pahoin seurauksin. kannattaa siis aina olla valppaana, ja jos puistoa lähestyy koirakko jonka tiedät aggressiiviseksi, niin kannattaa lähteä pois puistosta ja tulla sinne sellaiseen aikaan kun on vähemmän väkeä liikkeellä. eli hälytyskellojen pitäisi soida heti eikä kannata jäädä odottamaan jos puiston portilla on tuntematon iso ja aggressiivinen koira, tai sitten "koviksen" näköinen omistaja joka vähättelee että ei tää mitään kellekään tee, kunhan murisee... näitähän riittää...

        itsellä omakohtainen kokemus puistosta, joka oli jaettu ns. isojen ja pienten koirien puoliin. oma koira juoksi puistossa kahden nuoremman samanrotuisen kanssa (kyseessä suunnilleen saksanpaimenkoiran kokoinen rotu ja painoa n. 40kg) ja olimme keskittyneet ihailemaan näiden kolmen vauhtia ja riemua. yhtäkkiä huomasin puistossa neljännen paljon pienemmän kokoisen koiran, jonka omistaja oli meiltä mitään kysymättä tuonut puistoon. yleensähän olisi soveliasta kysyä esim. koiran sukupuolta jne kun tullaan puistoon eikä vain yhtäkkiä työnnetä koiraa sinne...

        kauhukseni pieni koira (kyseisen rodun edustajat painavat noin 16kg) juoksi suoraan oman koirani eteen ja irvisti ja murisi. oma koirani ei epäröinyt hetkeäkään tähän uhkaukseen ja tappeluhan siitä tuli, sillä seurauksella että muutaman sekunnin nujakoinnin aikana ennen kuin saimme koirat erotettua toisistaan oli pienempi siinä kunnossa että tikkejä tarvittiin.
        itsekin järkyttyneenä tilanteesta maksoin pienen koiran parsimiskulut kokonaan, vaikka periaattessa pienempi tappelun aloittikin..
        jälkeenpäin on tullut ajateltua että vikaa ehkä oli myös pienen koiran omistajassa, ehkä hänenkin olisi tullut käyttää harkintaa eikä viedä koiraansa isojen puolelle missä on aina olemassa vaara pikkukoiran vammautumisesta, varsinkin kun tavalliset isojen koirien leikitkin ovat rajuja ja pienempi tai keskikokoinenkin koira voi jäädä jalkoihin jos siellä ovat samaan aikaan telmimässä esim. rottweilerit tai molossit.

        lopputulos: oma koirani ulkoilee puistossa hyvin harvoin ja silloinkin sellaiseen aikaan kun muita liikkuu hyvin vähän, yleensä yksinään tai sitten "turvallisessa" seurassa. useamman satasen lekurikuluja ei huvita maksella moneen otteeseen, enkä uskalla ottaa riskiä vaikka koirani ei mitenkään erityisen aggressiivinen olekaan, pikemminkin aikamoinen lössykkä rotuisekseen. mutta mitään riskejä en enää uskalla ottaa.

        lisäyksenä vielä: monesti koirapuistot ovat omistajien mielestä kivoja rupattelupaikkoja, mutta kaikki koirat eivät ajattele näin, usein kun aikaisemmin kävin enemmän puistoissa, oli moni koira hyvin stressaantuneen oloinen, tai sitten rähisi peloissaan tai kiihtyneenä, karvat pystyssä jne. kaikista koirista ei vaan kerta kaikkiaan ole puistokoiriksi. suosittelen puiston sijaan kunnon lenkkiä koiran kanssa, siinä omakin kunto kasvaa, toisin kuin puistossa istuskellessa.


      • niuininin no
        been there kirjoitti:

        tämän kirjoitukseni tähänkin kun taitaa sopia myös tähän topiciin :)

        puistossa todella ollaan omalla vastuulla... ja kun on paljon koiria yhdessä paikassa, niin aina voi sattua ja tapahtua. iso koiramäärä aiheuttaa joillekin koirille stressiä ja pelkotiloja, ja silloin tapahtuu rähähdyksiä ja tappeluitakin. samoin jos samaan aikaan puistossa ulkoilee useampi uros. ja myös nartut saattavat rähinöidä pahoin seurauksin. kannattaa siis aina olla valppaana, ja jos puistoa lähestyy koirakko jonka tiedät aggressiiviseksi, niin kannattaa lähteä pois puistosta ja tulla sinne sellaiseen aikaan kun on vähemmän väkeä liikkeellä. eli hälytyskellojen pitäisi soida heti eikä kannata jäädä odottamaan jos puiston portilla on tuntematon iso ja aggressiivinen koira, tai sitten "koviksen" näköinen omistaja joka vähättelee että ei tää mitään kellekään tee, kunhan murisee... näitähän riittää...

        itsellä omakohtainen kokemus puistosta, joka oli jaettu ns. isojen ja pienten koirien puoliin. oma koira juoksi puistossa kahden nuoremman samanrotuisen kanssa (kyseessä suunnilleen saksanpaimenkoiran kokoinen rotu ja painoa n. 40kg) ja olimme keskittyneet ihailemaan näiden kolmen vauhtia ja riemua. yhtäkkiä huomasin puistossa neljännen paljon pienemmän kokoisen koiran, jonka omistaja oli meiltä mitään kysymättä tuonut puistoon. yleensähän olisi soveliasta kysyä esim. koiran sukupuolta jne kun tullaan puistoon eikä vain yhtäkkiä työnnetä koiraa sinne...

        kauhukseni pieni koira (kyseisen rodun edustajat painavat noin 16kg) juoksi suoraan oman koirani eteen ja irvisti ja murisi. oma koirani ei epäröinyt hetkeäkään tähän uhkaukseen ja tappeluhan siitä tuli, sillä seurauksella että muutaman sekunnin nujakoinnin aikana ennen kuin saimme koirat erotettua toisistaan oli pienempi siinä kunnossa että tikkejä tarvittiin.
        itsekin järkyttyneenä tilanteesta maksoin pienen koiran parsimiskulut kokonaan, vaikka periaattessa pienempi tappelun aloittikin..
        jälkeenpäin on tullut ajateltua että vikaa ehkä oli myös pienen koiran omistajassa, ehkä hänenkin olisi tullut käyttää harkintaa eikä viedä koiraansa isojen puolelle missä on aina olemassa vaara pikkukoiran vammautumisesta, varsinkin kun tavalliset isojen koirien leikitkin ovat rajuja ja pienempi tai keskikokoinenkin koira voi jäädä jalkoihin jos siellä ovat samaan aikaan telmimässä esim. rottweilerit tai molossit.

        lopputulos: oma koirani ulkoilee puistossa hyvin harvoin ja silloinkin sellaiseen aikaan kun muita liikkuu hyvin vähän, yleensä yksinään tai sitten "turvallisessa" seurassa. useamman satasen lekurikuluja ei huvita maksella moneen otteeseen, enkä uskalla ottaa riskiä vaikka koirani ei mitenkään erityisen aggressiivinen olekaan, pikemminkin aikamoinen lössykkä rotuisekseen. mutta mitään riskejä en enää uskalla ottaa.

        lisäyksenä vielä: monesti koirapuistot ovat omistajien mielestä kivoja rupattelupaikkoja, mutta kaikki koirat eivät ajattele näin, usein kun aikaisemmin kävin enemmän puistoissa, oli moni koira hyvin stressaantuneen oloinen, tai sitten rähisi peloissaan tai kiihtyneenä, karvat pystyssä jne. kaikista koirista ei vaan kerta kaikkiaan ole puistokoiriksi. suosittelen puiston sijaan kunnon lenkkiä koiran kanssa, siinä omakin kunto kasvaa, toisin kuin puistossa istuskellessa.

        Koira melkein pitäisi heti totutella olemaan eri koirien kanssa tekemisissä...Varsinkin nuorena. Ei tarvitse olla edes pentu. (En puhu nyt koirista, jotka omistavat tuttavat yms.). Hyvin valvottuna totuttaa olemaan puistossa.

        Nykyään menee siihen, että viedään se koira sinne puistoon ja aletaan jauhaa paskaa. Annetaan koiran vilpottaa vapaana. Luoja ties koira on ekaa kertaa tekemisissä parin kolmen samankokoisen koiran kanssa samaan aikaan, jolloin rähinä tulee varmasti. Se miten paha on tottumus, onko se leikki joka menee liian rajuksi vai kemiat hankaa vastaa.

        Maksajaksi pitäisi aina joutua se, jonka koira on niin pirun huonosti koulutettu ja ylläpidetty, että se ei pärjää muiden kanssa. Oma Seefferi pärjää hienosti niinä harvoina kertoina, kun vien koira puistoon ja tappelut on semmoista pientä uroksien nahinaa. Jos joku pikku buudeli provoisi koiran antamaan palautetta voisin mielelläni antaa samankaltaista palautetta omistajalle, joka tuo kissan kokoisen koiran isompien aitaukseen. Sen jälkeen vasta alkaisin purkaa koiralleni, että ei purra.

        Idiootit, jotka tuovat koiransa puistoon ja päästää vapaaksi...Heidän ihan turha keneltäkään mitään vaatia. Heidän pitäisi ensiksi ystävällisesti pyytää muita omistajia, jotka ovat paikalla kytkeä kaikki koirat hihnoihinsa ja tehdä kontrolloitu tutustumiskierros....Ihan rauhallisesti ja ilman mitään paineita. Sitten päästää koirat vapaaksi ja toimia yhdessä. Kun koirat ovat tottuneet toisiinsa, leikki voi alkaa ja omistajat keskittyä juttelemaan tulevasta Salatut Elämät jaksosta.

        On emämunaus päästää koira suoraan vapaaksi...Itse pidän hetken hihnassa ja annan muille koirille mahdollisuuden tutustua, jos homma ei oikeasti toimi. Niin tulen myöhemmin uusiksi.


      • Koirapuistofani
        niuininin no kirjoitti:

        Koira melkein pitäisi heti totutella olemaan eri koirien kanssa tekemisissä...Varsinkin nuorena. Ei tarvitse olla edes pentu. (En puhu nyt koirista, jotka omistavat tuttavat yms.). Hyvin valvottuna totuttaa olemaan puistossa.

        Nykyään menee siihen, että viedään se koira sinne puistoon ja aletaan jauhaa paskaa. Annetaan koiran vilpottaa vapaana. Luoja ties koira on ekaa kertaa tekemisissä parin kolmen samankokoisen koiran kanssa samaan aikaan, jolloin rähinä tulee varmasti. Se miten paha on tottumus, onko se leikki joka menee liian rajuksi vai kemiat hankaa vastaa.

        Maksajaksi pitäisi aina joutua se, jonka koira on niin pirun huonosti koulutettu ja ylläpidetty, että se ei pärjää muiden kanssa. Oma Seefferi pärjää hienosti niinä harvoina kertoina, kun vien koira puistoon ja tappelut on semmoista pientä uroksien nahinaa. Jos joku pikku buudeli provoisi koiran antamaan palautetta voisin mielelläni antaa samankaltaista palautetta omistajalle, joka tuo kissan kokoisen koiran isompien aitaukseen. Sen jälkeen vasta alkaisin purkaa koiralleni, että ei purra.

        Idiootit, jotka tuovat koiransa puistoon ja päästää vapaaksi...Heidän ihan turha keneltäkään mitään vaatia. Heidän pitäisi ensiksi ystävällisesti pyytää muita omistajia, jotka ovat paikalla kytkeä kaikki koirat hihnoihinsa ja tehdä kontrolloitu tutustumiskierros....Ihan rauhallisesti ja ilman mitään paineita. Sitten päästää koirat vapaaksi ja toimia yhdessä. Kun koirat ovat tottuneet toisiinsa, leikki voi alkaa ja omistajat keskittyä juttelemaan tulevasta Salatut Elämät jaksosta.

        On emämunaus päästää koira suoraan vapaaksi...Itse pidän hetken hihnassa ja annan muille koirille mahdollisuuden tutustua, jos homma ei oikeasti toimi. Niin tulen myöhemmin uusiksi.

        Mietityttää paljonkin tämä koirapuisto jutustelu?
        Itselläni on pienikokoinen seropi tyttö, joka tulee hyvin toimeen kaikenkokoisten koirien kanssa. Välillä on sattunut ikäviä koirapuistossa meilläkin ja aina siitä syystä, että tuodaan epäsosiaalisesti käyttäytyviä koiria puistoon. Tietoisesti otan aina riskin kun menen pienen (alle 8 kg) koiran kanssa kentälle. Toki katson josko näkyy tuttuja oman arvon tuntevia koiria, joista jotkut jopa yli 50 kg:n kokoisia. Kun opettelee tuntemaan kentällä käyviä koiria/omistajia oppii hyvinkin pian erottamaan ne henkilöt/koirat joiden aikana voi hyvillä mielin mennä puistoon.

        Säännöissä ainakin meillä sanotaan, että koira joka ei tule toimeen muiden koirien kanssa on velvollinen poistumaan kentältä. Myöskin todetaan, että koira joka aiheuttaa vahinkoa muiden koiralle on omistaja velvollinen korvaamaan siitä seuraavat korvaukset. SILTI AINA VÄLILLÄ JOUKKOON EKSYY TÄYSIÄ PAUKAPÄITÄ, JOTKA TUOVAT VIHAISEN TMS. KOIRAN PUISTOON!!!!

        En yleensä mene kentälle, jos paikalla vain vieraita ihmisiä/koiria. Näin saa vältettyä useimmat ”läheltä piti” tilanteet. Ja on se muuten kumma, että kun olemme n. 6 tuttua koiranomistajaa rekkuinemme kentällä, niin käy useampikin auto kääntymässä koirineen kentän laidalla, mutta sisään eivät vaan tule? Taitaa olla ne epäsosiaaliset ainekset! Kun taas olen ollut yksin kentällä, niin tullaan kylmän rauhallisesti ja sanotaan, että nyt tulen minä esim. kahden 70 kg koiran kanssa ja ne sit riepottelee sun ”fifis” ettäs tiedät. Mitä teen, lähden tietenkin pois. En halua koirani kuolevan, mutta on se vaan ihmeellistä, että kyseinen heppu ei tule jos meitä on enemmän eli joukossa on voimaa. SUOSITTELEN lämpimästi.

        Vielä viimeksi haluan sanoa, että koirani tulee sivulle, tänne, maahan jne. käskystä. Ei myöskään räksytä, mutta haukkuu joskus innosta. Kavereihin kuuluu mm. leonbergiläisiä, afgaaneja, mäyriksiä, sakemanneja, dobereita, rottiksia, springereitä, collieita, basenji´ta, snautsereita eri kokoisia, seropeja jne. Ketään niistä ei ole KOSKAAN käynyt tosissaan kiinni eikä edes yrittänyt haastaa tappeluun. Kun koirani kyllästyy leikkimään ja ärähtää merkiksi, että haluaa olla rauhassa, muut jättävät sen tai jonkun muun samassa tilanteessa olevan koiran rauhaan. Lisäksi komennan oman koirani aina vierelleni kun näen kentälle olevan tulossa jonkun muun. Pahin tilanne on aina portilla, kun rynnätään uuden tulokkaan eteen. Jokaisen pitäisi hallita koiransa niin, että sivulle komento tms. välittömästi kun havaitaan jonkun olevan tulossa, jotta uusi tulokas pääsee rauhassa kentän sisäpuolelle saa portin kiinni ja koiransa irti.

        Koirapuisto ei kuulu vihaisille, epäsosiaalisille koirille. Lisäksi meidän kentälle tulee välillä näitä ns. ”räksyjä”, mutta eipä tuo haitanne. Kaikki kentällä olevat tuntemani isot koirat omaavat niin hyvän itsetunnon, etteivät edes reagoi muuta kuin välinpitämättömästi mokomiin. Katsovat kummasti, että mikähän tollakin on tai sitten jopa tietävät sen, että pelostahan tuokin räkyttää ja antavat sen olla rauhassa. EIVÄT MISSÄÄN OLOSUHTEESSA OLE PIENIÄ/PENTUJA KOHTAAN HYÖKÄÄVIÄ!


      • minunnäkemykseni
        Koirapuistofani kirjoitti:

        Mietityttää paljonkin tämä koirapuisto jutustelu?
        Itselläni on pienikokoinen seropi tyttö, joka tulee hyvin toimeen kaikenkokoisten koirien kanssa. Välillä on sattunut ikäviä koirapuistossa meilläkin ja aina siitä syystä, että tuodaan epäsosiaalisesti käyttäytyviä koiria puistoon. Tietoisesti otan aina riskin kun menen pienen (alle 8 kg) koiran kanssa kentälle. Toki katson josko näkyy tuttuja oman arvon tuntevia koiria, joista jotkut jopa yli 50 kg:n kokoisia. Kun opettelee tuntemaan kentällä käyviä koiria/omistajia oppii hyvinkin pian erottamaan ne henkilöt/koirat joiden aikana voi hyvillä mielin mennä puistoon.

        Säännöissä ainakin meillä sanotaan, että koira joka ei tule toimeen muiden koirien kanssa on velvollinen poistumaan kentältä. Myöskin todetaan, että koira joka aiheuttaa vahinkoa muiden koiralle on omistaja velvollinen korvaamaan siitä seuraavat korvaukset. SILTI AINA VÄLILLÄ JOUKKOON EKSYY TÄYSIÄ PAUKAPÄITÄ, JOTKA TUOVAT VIHAISEN TMS. KOIRAN PUISTOON!!!!

        En yleensä mene kentälle, jos paikalla vain vieraita ihmisiä/koiria. Näin saa vältettyä useimmat ”läheltä piti” tilanteet. Ja on se muuten kumma, että kun olemme n. 6 tuttua koiranomistajaa rekkuinemme kentällä, niin käy useampikin auto kääntymässä koirineen kentän laidalla, mutta sisään eivät vaan tule? Taitaa olla ne epäsosiaaliset ainekset! Kun taas olen ollut yksin kentällä, niin tullaan kylmän rauhallisesti ja sanotaan, että nyt tulen minä esim. kahden 70 kg koiran kanssa ja ne sit riepottelee sun ”fifis” ettäs tiedät. Mitä teen, lähden tietenkin pois. En halua koirani kuolevan, mutta on se vaan ihmeellistä, että kyseinen heppu ei tule jos meitä on enemmän eli joukossa on voimaa. SUOSITTELEN lämpimästi.

        Vielä viimeksi haluan sanoa, että koirani tulee sivulle, tänne, maahan jne. käskystä. Ei myöskään räksytä, mutta haukkuu joskus innosta. Kavereihin kuuluu mm. leonbergiläisiä, afgaaneja, mäyriksiä, sakemanneja, dobereita, rottiksia, springereitä, collieita, basenji´ta, snautsereita eri kokoisia, seropeja jne. Ketään niistä ei ole KOSKAAN käynyt tosissaan kiinni eikä edes yrittänyt haastaa tappeluun. Kun koirani kyllästyy leikkimään ja ärähtää merkiksi, että haluaa olla rauhassa, muut jättävät sen tai jonkun muun samassa tilanteessa olevan koiran rauhaan. Lisäksi komennan oman koirani aina vierelleni kun näen kentälle olevan tulossa jonkun muun. Pahin tilanne on aina portilla, kun rynnätään uuden tulokkaan eteen. Jokaisen pitäisi hallita koiransa niin, että sivulle komento tms. välittömästi kun havaitaan jonkun olevan tulossa, jotta uusi tulokas pääsee rauhassa kentän sisäpuolelle saa portin kiinni ja koiransa irti.

        Koirapuisto ei kuulu vihaisille, epäsosiaalisille koirille. Lisäksi meidän kentälle tulee välillä näitä ns. ”räksyjä”, mutta eipä tuo haitanne. Kaikki kentällä olevat tuntemani isot koirat omaavat niin hyvän itsetunnon, etteivät edes reagoi muuta kuin välinpitämättömästi mokomiin. Katsovat kummasti, että mikähän tollakin on tai sitten jopa tietävät sen, että pelostahan tuokin räkyttää ja antavat sen olla rauhassa. EIVÄT MISSÄÄN OLOSUHTEESSA OLE PIENIÄ/PENTUJA KOHTAAN HYÖKÄÄVIÄ!

        että piikille jokaikinen koira joka on kerran veren makuun päässyt olipa syy käyttäytymiseen kummassa päässä hihnaa tahansa!
        jos minua tulee joskus joku koira puremaan ilman erityistä syytä niin en todellakaan rupee montaa kertaa miettimään heitänkö piskin seinään tms. vai en päästäkseni tilanteesta pois (itsepuolustus). sitten vaan joko rahaa kouraan kattamaan fyysiset sekä henkiset traumat ja sopimus siitä että koira lopetetaan agressiivisen käytösen toistumisen ehkäisemiseksi. tai sitten vaan polliisit paikalle ja käräjille korvauksia hakemaan ja luonnollisesti hullun hurtan omistaja maksaa kalliit oikeuskäsittely kulut muiden korvausten lisäksi minähän en sitä voisi hävitä enhän minä ollut se joka puri! ehkä moni epäröi mutta on sitten niitäkin jotka todella laittavat touhuun lopun!!
        eli muistakaapa: KOIRAPUISTOON EI SAA VIEDÄ AGRESSIIVISIA KOIRIA, OMISTAJA ON AINA KOIRASTAAN JA SEN TEKEMISISTÄ VASTUUSSA!!!!!!


      • eiköhän?
        minunnäkemykseni kirjoitti:

        että piikille jokaikinen koira joka on kerran veren makuun päässyt olipa syy käyttäytymiseen kummassa päässä hihnaa tahansa!
        jos minua tulee joskus joku koira puremaan ilman erityistä syytä niin en todellakaan rupee montaa kertaa miettimään heitänkö piskin seinään tms. vai en päästäkseni tilanteesta pois (itsepuolustus). sitten vaan joko rahaa kouraan kattamaan fyysiset sekä henkiset traumat ja sopimus siitä että koira lopetetaan agressiivisen käytösen toistumisen ehkäisemiseksi. tai sitten vaan polliisit paikalle ja käräjille korvauksia hakemaan ja luonnollisesti hullun hurtan omistaja maksaa kalliit oikeuskäsittely kulut muiden korvausten lisäksi minähän en sitä voisi hävitä enhän minä ollut se joka puri! ehkä moni epäröi mutta on sitten niitäkin jotka todella laittavat touhuun lopun!!
        eli muistakaapa: KOIRAPUISTOON EI SAA VIEDÄ AGRESSIIVISIA KOIRIA, OMISTAJA ON AINA KOIRASTAAN JA SEN TEKEMISISTÄ VASTUUSSA!!!!!!

        ne koirat toisiaan lähinnä siellä puistossa yleensä pure?


      • me 2
        minunnäkemykseni kirjoitti:

        että piikille jokaikinen koira joka on kerran veren makuun päässyt olipa syy käyttäytymiseen kummassa päässä hihnaa tahansa!
        jos minua tulee joskus joku koira puremaan ilman erityistä syytä niin en todellakaan rupee montaa kertaa miettimään heitänkö piskin seinään tms. vai en päästäkseni tilanteesta pois (itsepuolustus). sitten vaan joko rahaa kouraan kattamaan fyysiset sekä henkiset traumat ja sopimus siitä että koira lopetetaan agressiivisen käytösen toistumisen ehkäisemiseksi. tai sitten vaan polliisit paikalle ja käräjille korvauksia hakemaan ja luonnollisesti hullun hurtan omistaja maksaa kalliit oikeuskäsittely kulut muiden korvausten lisäksi minähän en sitä voisi hävitä enhän minä ollut se joka puri! ehkä moni epäröi mutta on sitten niitäkin jotka todella laittavat touhuun lopun!!
        eli muistakaapa: KOIRAPUISTOON EI SAA VIEDÄ AGRESSIIVISIA KOIRIA, OMISTAJA ON AINA KOIRASTAAN JA SEN TEKEMISISTÄ VASTUUSSA!!!!!!

        Jos omistaja huolehtii siitä että poistuu puistosta, kun muita koiria on tulossa.

        Tämä sääntömuutos on tehty ainakain pääkaupunkiseudun puistoihin, juuri sen vuoksi, koska koirapuisto on ainut paikka missä koira saa juosta vapaana.

        Tässä 2008 voimaan tulleet uudet säännöt, joissa tosissaan ei mainitä että agressivisen koiran kanssa ei saa mennä puistoon.

        KOIRA-AITAUKSEN SÄÄNNÖT
        Tämä aitaus on Vantaan kaupungin tarjoama, koirille tarkoitettu
        ulkoilualue

        1. Vastuu koirasta aitauksessa on aina ulkoiluttajalla
        − Mene itse edellä aitaukseen
        − Ole koirasi mukana, älä jätä sitä yksin aitaukseen
        − Muistathan, että kaikki koirat eivät ole tottuneet lapsiin
        − Aitauksessa vaatteet voivat yllättäen likaantua – älä laita parhaimpia päällesi

        2. Mikäli aitaus on jaettu isoille ja pienille koirille, noudata jakoa
        − Pieni koira on alle 40 cm korkea ja painaa max 15 kg
        − Älä vie suurta koiraa pienten koirien aitaukseen. Pieni koira voi ulkoilla suurten koirien kanssa ulkoiluttajansa vastuulla

        3. Pidä koirasi vapaana aitauksessa
        − Varmista, että koirasi tulee toimeen muiden koirien kanssa. Mikäli et ole varma koirasi käyttäytymisestä, poistu aitauksesta muiden saapuessa sinne.
        − Koirasi turvallisuuden vuoksi poista siltä aina kaulapanta tai valjaat aitaukseen mennessäsi.

        4 Kiimassa olevaa ja/tai sairasta koiraa ei saa tuoda aitaukseen
        − Huolehdi, että koirasi rokotukset ovat kunnossa

        5 Koirien omien lelujen tuonti aitaukseen ja lelujen, keppien, lumipallojen ja kaiken muunkin heittely aitauksessa on kielletty

        6 Huolehdi aitauksen siisteydestä ja valvo koiraasi (Järjestyslaki 4 luku 14 §)
        − Järjestyslaki velvoittaa korjaamaan ulosteet niille varattuun roska-astiaan
        − Suojele alueen kasvillisuutta ja rakenteita
        − Älä anna koirasi kaivaa kuoppia – ne ovat turvallisuusriski

        7. Pidä huoli, ettei koirasi haukunnallaan tai muuten häiritse naapuruston rauhaa eikä varsinkaan yöaikaan klo 22.00 – 7.00 (Järjestyslaki 2 luku 3 §)

        8 Voit ilmoittaa havaitsemastasi turvallisuutta heikentävästä ilkivallasta ja koirille vaaraa aiheuttavista puutteista asiakaspalveluun...

        9 Pidä portit aina suljettuina

        10 Noudattamalla näitä sääntöjä kaikissa pääkaupunkiseudun koira-aitauksissa suot miellyttävän ulkoiluhetken niin koirille kuin niiden ulkoiluttajillekin. Säännöt on laadittu yhteistyössä Helsingin Seudun Kennelpiirin kanssa, vuonna 2008.


      • Koiruus111
        Koirapuistofani kirjoitti:

        Mietityttää paljonkin tämä koirapuisto jutustelu?
        Itselläni on pienikokoinen seropi tyttö, joka tulee hyvin toimeen kaikenkokoisten koirien kanssa. Välillä on sattunut ikäviä koirapuistossa meilläkin ja aina siitä syystä, että tuodaan epäsosiaalisesti käyttäytyviä koiria puistoon. Tietoisesti otan aina riskin kun menen pienen (alle 8 kg) koiran kanssa kentälle. Toki katson josko näkyy tuttuja oman arvon tuntevia koiria, joista jotkut jopa yli 50 kg:n kokoisia. Kun opettelee tuntemaan kentällä käyviä koiria/omistajia oppii hyvinkin pian erottamaan ne henkilöt/koirat joiden aikana voi hyvillä mielin mennä puistoon.

        Säännöissä ainakin meillä sanotaan, että koira joka ei tule toimeen muiden koirien kanssa on velvollinen poistumaan kentältä. Myöskin todetaan, että koira joka aiheuttaa vahinkoa muiden koiralle on omistaja velvollinen korvaamaan siitä seuraavat korvaukset. SILTI AINA VÄLILLÄ JOUKKOON EKSYY TÄYSIÄ PAUKAPÄITÄ, JOTKA TUOVAT VIHAISEN TMS. KOIRAN PUISTOON!!!!

        En yleensä mene kentälle, jos paikalla vain vieraita ihmisiä/koiria. Näin saa vältettyä useimmat ”läheltä piti” tilanteet. Ja on se muuten kumma, että kun olemme n. 6 tuttua koiranomistajaa rekkuinemme kentällä, niin käy useampikin auto kääntymässä koirineen kentän laidalla, mutta sisään eivät vaan tule? Taitaa olla ne epäsosiaaliset ainekset! Kun taas olen ollut yksin kentällä, niin tullaan kylmän rauhallisesti ja sanotaan, että nyt tulen minä esim. kahden 70 kg koiran kanssa ja ne sit riepottelee sun ”fifis” ettäs tiedät. Mitä teen, lähden tietenkin pois. En halua koirani kuolevan, mutta on se vaan ihmeellistä, että kyseinen heppu ei tule jos meitä on enemmän eli joukossa on voimaa. SUOSITTELEN lämpimästi.

        Vielä viimeksi haluan sanoa, että koirani tulee sivulle, tänne, maahan jne. käskystä. Ei myöskään räksytä, mutta haukkuu joskus innosta. Kavereihin kuuluu mm. leonbergiläisiä, afgaaneja, mäyriksiä, sakemanneja, dobereita, rottiksia, springereitä, collieita, basenji´ta, snautsereita eri kokoisia, seropeja jne. Ketään niistä ei ole KOSKAAN käynyt tosissaan kiinni eikä edes yrittänyt haastaa tappeluun. Kun koirani kyllästyy leikkimään ja ärähtää merkiksi, että haluaa olla rauhassa, muut jättävät sen tai jonkun muun samassa tilanteessa olevan koiran rauhaan. Lisäksi komennan oman koirani aina vierelleni kun näen kentälle olevan tulossa jonkun muun. Pahin tilanne on aina portilla, kun rynnätään uuden tulokkaan eteen. Jokaisen pitäisi hallita koiransa niin, että sivulle komento tms. välittömästi kun havaitaan jonkun olevan tulossa, jotta uusi tulokas pääsee rauhassa kentän sisäpuolelle saa portin kiinni ja koiransa irti.

        Koirapuisto ei kuulu vihaisille, epäsosiaalisille koirille. Lisäksi meidän kentälle tulee välillä näitä ns. ”räksyjä”, mutta eipä tuo haitanne. Kaikki kentällä olevat tuntemani isot koirat omaavat niin hyvän itsetunnon, etteivät edes reagoi muuta kuin välinpitämättömästi mokomiin. Katsovat kummasti, että mikähän tollakin on tai sitten jopa tietävät sen, että pelostahan tuokin räkyttää ja antavat sen olla rauhassa. EIVÄT MISSÄÄN OLOSUHTEESSA OLE PIENIÄ/PENTUJA KOHTAAN HYÖKÄÄVIÄ!

        Täälläpäin ainakin on tapana kysyä puistossa jo olevilta, miten koirat tulevat toimeen sellaisen koiran kanssa, joka oma sattuu olemaan (uros, pentu ym.). Jos eivät tule toimeen, puistossa olleet lähtevät, jos ovat olleet siellä pidemmän aikaa. Mielestäni on kummallista, että jotkut vain lampsivat puistoon mitään kysymättä varsinkin, jos itse ei satu huomaavan muiden olevan tulossa. Itseen ikinä päästäisi omaa koiraani puistoon kysymättä millaiseet seuraan se joutuu. Toki on myös muistettava, että koirat ovat eläimiä ja saattavat alkaa tapella jostain syystä, vaikka olisivatkin tulleet aiemmin muiden kanssa toimeen.

        Eikö muuten ole parempi, että ihmiset käyvät kääntymässä autolla puiston luona ja lähtevät pois, jos oma koira ei tule vieraiden kanssa toimeen? Vai pitäisikö heidän päästää tällaiset koirat puistoon?


      • Sama aihe
        Koiruus111 kirjoitti:

        Täälläpäin ainakin on tapana kysyä puistossa jo olevilta, miten koirat tulevat toimeen sellaisen koiran kanssa, joka oma sattuu olemaan (uros, pentu ym.). Jos eivät tule toimeen, puistossa olleet lähtevät, jos ovat olleet siellä pidemmän aikaa. Mielestäni on kummallista, että jotkut vain lampsivat puistoon mitään kysymättä varsinkin, jos itse ei satu huomaavan muiden olevan tulossa. Itseen ikinä päästäisi omaa koiraani puistoon kysymättä millaiseet seuraan se joutuu. Toki on myös muistettava, että koirat ovat eläimiä ja saattavat alkaa tapella jostain syystä, vaikka olisivatkin tulleet aiemmin muiden kanssa toimeen.

        Eikö muuten ole parempi, että ihmiset käyvät kääntymässä autolla puiston luona ja lähtevät pois, jos oma koira ei tule vieraiden kanssa toimeen? Vai pitäisikö heidän päästää tällaiset koirat puistoon?

        Tuo vihaisen koiran tuonti varmaan pätee jossain pienemmissä puistoissa, joissa ei koko ajan käy väkeä, tai jotka ovat helposti kontrolloitavissa (esim. vain yksi sisäänkäynti). Helsingissä en todellakaan kysy ennen puistoon menoa onko jonkun koira vihainen (luonnevikainen), koska oletus täytyy olla ettei todellakaan sellaista koiraa puistoon tuoda. Parhaimmillaan puistossa saattaa olla 15 koiraa jokainen eri puolella, eikä siinä kukaan käy huutelemaan jokaisella omistajalle olisiko kenties juuri sinun koirasi vaaraksi muille. Jos itselläni olisi vihainen koira, kouluttaisin sen paremmin ennen puistoon menoa, tai jos en siihen pystyisi en menisi ollenkaan (muuttaisin maalle/luopuisin koirasta).


      • koiramamma2
        Sama aihe kirjoitti:

        Tuo vihaisen koiran tuonti varmaan pätee jossain pienemmissä puistoissa, joissa ei koko ajan käy väkeä, tai jotka ovat helposti kontrolloitavissa (esim. vain yksi sisäänkäynti). Helsingissä en todellakaan kysy ennen puistoon menoa onko jonkun koira vihainen (luonnevikainen), koska oletus täytyy olla ettei todellakaan sellaista koiraa puistoon tuoda. Parhaimmillaan puistossa saattaa olla 15 koiraa jokainen eri puolella, eikä siinä kukaan käy huutelemaan jokaisella omistajalle olisiko kenties juuri sinun koirasi vaaraksi muille. Jos itselläni olisi vihainen koira, kouluttaisin sen paremmin ennen puistoon menoa, tai jos en siihen pystyisi en menisi ollenkaan (muuttaisin maalle/luopuisin koirasta).

        Kyllä koira kuin koira voi joskus olla agressiivinen, ei sitä voi koskaan sanoa ehdottomasti, etteikö se rauhallisinkin koira voisi kerran puraista, hyökätä, äristä.

        Koiranpuiston sääntöjä ainakin nyt sentään voisi noudattaa, eli pienet pienten puolelle todellakin ja kiimaiset koirat kauas puistosta. Samassa perheessä jos on kiimaa, ei kannata toista koiraa tuoda puistoon, se on kokemuksen kautta huomattu. Ja ne pennut...vaikka ne tulisi toimeen kaikkien kanssa, kaikki aikuiset koirat ei tule toimeen pienten kanssa.

        Ottakaa ihmiset selvää koirista ja niiden käyttäytymisestä, ennen kuin alatte syyttää ketään. Koira = koira = koira.


      • dalmiksenomistaja
        koiramamma2 kirjoitti:

        Kyllä koira kuin koira voi joskus olla agressiivinen, ei sitä voi koskaan sanoa ehdottomasti, etteikö se rauhallisinkin koira voisi kerran puraista, hyökätä, äristä.

        Koiranpuiston sääntöjä ainakin nyt sentään voisi noudattaa, eli pienet pienten puolelle todellakin ja kiimaiset koirat kauas puistosta. Samassa perheessä jos on kiimaa, ei kannata toista koiraa tuoda puistoon, se on kokemuksen kautta huomattu. Ja ne pennut...vaikka ne tulisi toimeen kaikkien kanssa, kaikki aikuiset koirat ei tule toimeen pienten kanssa.

        Ottakaa ihmiset selvää koirista ja niiden käyttäytymisestä, ennen kuin alatte syyttää ketään. Koira = koira = koira.

        Aloitusviestin kirjoittaja meni siis koirapuistoon.

        Mäyräkoira käy heti alistuvan koiran kimppuun. Mitä helvettiä ?
        Se ei todellakaan ole normaalia. Mäyräkoiraa ei ole selvästikään sosiaalistettu kunnolla, sillä se ei osannut tulkita alistuvia merkkejä, tai sitten se todella oli luonnevikainen.

        Jotkut selittävät että on normaalia että koirapuistoissa tapellaan ja selvitellään välejä.
        Se ei todellakaan ole normaalia!! Varsinkaan kun tarvetta välien selvittelyyn ei ollut, kun kerran toinen jo alistui.

        Lisäksi: omaa koiraa täytyy puolustaa, jos se apua tarvitsee!!
        Koirasi ei luota sinuun hyvänä johtajana, jos et puolusta sitä. Suhde koiraan ei voi koskaan olla hyvä, jos koiran vain antaa pärjätä omillaan, kun se apua tarvitsee.
        Koira pitää pelastaa aina, kun sen olo on liian epämukava. Myös silloin vaikka mitään tappelua ei edes olisi.

        Tästä se koira saa lisää itseluottamusta, kun se tietää, että johtaja kyllä pelastaa hätään joutuessaan.
        Ei niin, että sen pitää oppia pärjäämään yksin. Tällöin opetat aremman koirasi puremaan, kun olo on tukala.

        Mäyräkoirahan oli arvaamaton. Se ei antanut mitään varoituksia ennen puremista. Tämä on paljon vaarallisempaa kuin muriseva ja ärisevä koira.

        Koira, joka on varoittamatta käynyt kimppuun ja purrut ei saisi enää koskaan mennä koirapuistoon. piste


    • miiiiimiiiiimi

      miksi sä survot ittes ja koiras portista suoraa sinne jos et tuntenut koiria? ja vielä kysymättä mitää? ehkä sä opit tosta :D

    • koiraimmeinen.

      Olin (viimeisen kerran, koska koirani ei mene sinne enää, koska pelkää sitä porttia, koska----) Jyväskylän Aatoksenkadun koirapuistossa. Puistossa oli kaksi koiraa ja omistajaa, tanskandoggi ja saksanpaimenkoira. Kysyin portilla et onko ne uroksii ja et millasii ne on. Ne omistajat sano että joo nää on tosi kilttejä, ei nää tee mitään. Sit menin sinne koiran kans ja ku avaan portin nii se sakemanni ensin alistaa mun koiran ja sitten puree sitä lonkkaan, johon jää muutamaks viikoks aik syvä jälki. Mun koira ei ehtiny tehä mitää, alistuvainen koira kun on. Sanoin pari valittua sanaa ja lähin(myöhemmin kaduttaa etten sanonu että tollasista verihurtista pitäis ilmottaa valvojalle(oli kuulemma ennenki saanu porttikiellon..)) Ja se omistaja sano et [b]joo sori[/b].
      (tuli aluks vähän väärään aiheeseen:D)

    • SOITA 112

      Soita heti poliisille. Pari rikosilmoitusta ja sen jälkeen lähtee kimpuun hyökännyt koira lopetukseen. Muuten pyydä henkkarit rikosilmoitusta varten!

    • koiraimmeinen.

      **soita 112** puhutko koiraimmeinen.:lle?:)

    • Mijj

      Mulle kävi tänään koirapuistossa näin, että oma 6 kk vanha pentu rupes alistamaan toista pentua (piti kaulasta kiinni ei ravistellut) lähdin tilanteeseen heti (juttu ei tapahtunut ihan vieressä niin iso alue) no joutui sitten jo ottamaan hölkästä kun spurtin kun oma koira alkoi saaha monoa kylkeensä niin kovaa kun vaan jaloista lähtee ja muutenkin. Koirani innostu samalla retuuttamaan sitten toista kun sai kengästä. Menin ottamaan koirat irti toisistaan kun toisen koiran omistaja potki vaan siinä ja jatkoi vaikka olin jo saamassa koirani pois tilanteesta ja sitten vieraskoira kun sain irrotettua koirani niin puras käteen haavan ja tikit hän siitä tuli. Ja vieraalla koiralla jonkunlainen haava/jälki kaulassa. Eläinlääkäri käyntiä ei kuulema tarvitse eläinlääkärin mukaan, koska niin pienelle haavalle ei voi tehdä muuta kuin puhdistaa. Mutta omistaja erimieltä ja käyttää jossain kuulema eläinkäärissä ja minä maksan. Ja ollaan yhteyksissä asianomaisen kanssa. Ja oma koira käyny viikoittain koirapuistossa niin ei oo ennen ollu mitään ongelmaa jne niin kyllä noita päähänpistoja voi tulla ihan sosiaalisillekkin koirille.. Mutta se tässä lähinnä ihmetyttää. Ja saa nähä maksaako asianomainen minun lääkärikulut vai ajatteleeko että joka asia on ns minun vikaa :D

    • Giserg

      Mulla on koira, joka pelkää toisia koiria. Yleensä kyllä ihan väistää, mutta jos joku tulee liian innokkaasti tutustumaan niin kyllä toi saattaa lähteä jahtaan. Käydään koirapuistoissa, koska haluan, että toi saa juosta ja leikkiä vapaanakin. Mutta käydään siis vaan niin hulluihin aikoihin, ettei muita koirakoita siellä sillon ole.

      Mun mielestäni olis ihan reilua, että porukka kysyis portilla (ennen puistoon tuloa), että onko koira ok. Mä kyllä pyrin tarkkaileen, että jos joku on tulossa ja sanoon heti, että venatkaa niin mä nappaan tän koirani, mutta jotkut vaan tunkee sinne niiden sessejensä kanssa. Sitten kun mun koira pelästyy ja rupee vinkuun ja muriseen niin ruvetaan mulle lukeen lakia "ei tänne saa tollasia tuoda". Kyllä mun mielestäni jos puisto on tyhjä niin sinne saa tuoda vaikka kirahvin.

      Teki vaan mieli nyt ottaa kantaa kun täällä tätä aihetta sivuttiin :)

    • kaikki kaikkien kans

      Mun mielestä portilla ei tarvitse kysyä mitään,koska säännöt on sellaiset ettei siellä puistoissa pitäisi olla mitään ongelmia ja niitä ongelmia tulee jos niitä sääntöjä ei noudateta.

      • Giserg1

        Kyllä se mun mielestäni on ihan yhtä tyhmää kun hypätä pää edellä tuntemattomaan veteen jos vaan menee puistoon kysymättä.
        Samalla tavalla mäkin maksan koiraveroa, joten mullakin on oikeus käyttää puistoja. Ja siis käydään puistoissa tosiaan vaan sillon kun siellä ei muita ole. Jos joku on tulossa niin kyllä mä aina muistan varottaa, että venaavat hetken, että otan oman koirani kiinni ja lähden. Mutta ei sitä aina huomaa juostessa ja leikkiessä jos joku sinne hiippailee.


    • Kulatattu

      Päätit sitte yrittää nostaa oman koirasi turvaan. Voi jumalauta teitä "mussunmussunmammankulta" -ihmisiä.

    • Jaa a

      "Mun mielestä portilla ei tarvitse kysyä mitään,koska säännöt on sellaiset ettei siellä puistoissa pitäisi olla mitään ongelmia ja niitä ongelmia tulee jos niitä sääntöjä ei noudateta. "

      -Missäs sitten voi pitää vapaana näitä koiria, jotka eivät jostain syystä toisten kanssa tule toimeen? Kyllä mielestäni saa ja pitääkin myös niille koirille olla paikka puistossa. Eli kohteliasta olisi kysyä ennen puistoon menoa, että tuleeko koirat muiden kanssa toimeen? Tässä tilanteessa sitten pitäisi "vihaisten" koirien omistajan häipyä paikalta, jotta muut koirat pääsevät puistoon.

      • voi elämän kevät

        mene syvälle metsään jos omistat epäsosiaalisen koiran.

        Ei pidä olla paikkaa puistossa .


    • Selvä peli

      "-Missäs sitten voi pitää vapaana näitä koiria, jotka eivät jostain syystä toisten kanssa tule toimeen? Kyllä mielestäni saa ja pitääkin myös niille koirille olla paikka puistossa. Eli kohteliasta olisi kysyä ennen puistoon menoa, että tuleeko koirat muiden kanssa toimeen? Tässä tilanteessa sitten pitäisi "vihaisten" koirien omistajan häipyä paikalta, jotta muut koirat pääsevät puistoon. "

      Omistaja lenkittää muualla kuin koirapuistossa,koira on laumaeläin ja se on omistajan vika jos et ole sosiaalistanut koiraa sen lajitovereihin.Lukekaa ne säännöt.Siinäkin sanotaan selvästi minkälainen koira sopii puistoon.Kohteliasta on tuoda sellainen yksilö puistoon joka leikkiin eikä rähise.

    • Jaa a

      "mene syvälle metsään jos omistat epäsosiaalisen koiran.

      Ei pidä olla paikkaa puistossa ."

      -Mitäs sitten jos toinen koira tulee vastaan ja koirani hyökkää sen kimppuun?
      Onko tämä turvallista? Tässä tapauksessa sitten taas tulisi iltalehteen skandaali otsikoita.


      "Omistaja lenkittää muualla kuin koirapuistossa,koira on laumaeläin ja se on omistajan vika jos et ole sosiaalistanut koiraa sen lajitovereihin.Lukekaa ne säännöt.Siinäkin sanotaan selvästi minkälainen koira sopii puistoon.Kohteliasta on tuoda sellainen yksilö puistoon joka leikkiin eikä rähise. "

      -Säännöissä lukee, että poistu puistosta muiden sinne tullessa, jos koirasi ei tule toisten koirien kanssa toimeen eli puistossa olemistamme ei ole kielletty.

      Kaksi koiraani on erittäin hyvin sosiaalistettu sekä koulutettu, mutta fakta on, että jos koiralla on geeneissään koira-aggressiivisuutta se voi ja hyökkää varsinkin provosoituna kuolettavasti vieraiden koirien kimppuun, vaihka se olisi miten hienosti sosiaalistettu eli en omista raivohulluja remmissä huutavia räksyjä, mutta koska faktat ovat nämä, en halua ottaa riskiä, että koirani vahingoittaisivat muita koiria vapaana juostessaan, joten aidattu koirapuisto paras ympäristö mikäli siellä ei sillä hetkellä ole toisia koiria. Ja tosiaan kaksi "tappaja" rotuista koiraani leikkivät mielellään keskenään vapaana koirapuistoissa, joten miksi niillä ei saisi olla oikeutta olla leikkihetkeä aidatulla alueella?

      Tähän vielä lopuksi pistin otteita Pitbull ja Amstaffi rotuisten koirien esittelyistä, mikäli et ole havainnut, että kaikkia koiria ei saa sosiaalistamalla sietämään toisten koirien vittuilua. Ja näitä samanlaisia rotuja on PALJON.

      "-Rotu on melko vaativa, sillä koira on vahva ja koiratappelutaustansa vuoksi myös usein esiintyy koira-aggressiivisuutta.

      -Pentuiästä lähtien amstaffin tulisi saada runsaasti positiivisia ja sosiaalisia kokemuksia toisten koirien kanssa, jotta se vanhempana tulisi paremmin saman sukupuolen edustajien kanssa toimeen. Varsinaista "koirapuistokoiraa" amstaffista harvemmin kuitenkaan saa, mutta tottelevaisuus- ja sosiaalisuuskoulutuksella voi tähän asiaan vaikuttaa paljon. Amstaffi on koira, joka tulisi aina ja joka paikassa olla omistajansa hallinnassa. "

      • voi elämän kevät

        niin , puhuin metsään menemisestä .
        Aivan omaa kokemusta on asiasta , omistan rottweilerin jonka kanssa puistoilin vuoden ikään asti melkein joka päivä.
        Eli sain / onnistuin sosiaalistamaan sen mielestäni ( toistenkin ) oikein hyvin.

        Lopetin puistoilun sen täyttäessä vuoden ja aloitin metsälenkkeilyn.

        En sen takia että koirani olisi agressiivinen / vihainen vaan ettei siitä tuolla sekopäisten , pellossa kasvatettujen koirien kanssa puistollessa tulisi sellaista .

        Käyn säännöllisesti kahden muun koiran kanssa päivittäin n. 5 kilometrin lenkin.
        suosittelen , voittaa tuolla puistossa seisoskelun.


    • Jaa a

      "niin , puhuin metsään menemisestä .
      Aivan omaa kokemusta on asiasta , omistan rottweilerin jonka kanssa puistoilin vuoden ikään asti melkein joka päivä.
      Eli sain / onnistuin sosiaalistamaan sen mielestäni ( toistenkin ) oikein hyvin."

      -Tosiaan metsässä on kuitenkin aina riskinä se, että toisia koiria voi tulla vastaan, vaihka miten korpeen menisi. Tästä on minulla kokemusta entisten koirieni osalta ja vaihka oma koira olisi miten hallinnassa, niin se toinen vastaantuleva koira ei välttämättä ole...

      "Aivan omaa kokemusta on asiasta , omistan rottweilerin jonka kanssa puistoilin vuoden ikään asti melkein joka päivä.
      Eli sain / onnistuin sosiaalistamaan sen mielestäni ( toistenkin ) oikein hyvin."

      -Koirapuistot ovat muuten, erittäin huonoja paikkoja sosiaalistaa koiraa, koska sinne voi tosiaan tulla niitä, mitä sattuu kilipää omistajia/koiria.
      Ja Rottweilerithän saa sosiaalistuksella yleensä hyvinkin sosiaalisiksi, mitä nyt dominanssia saattaa esiintyä eli vertauksesi on aika ontuva. Rottweileriä ei ole ikinä kehitetty taistelemaan muita koiria vastaan ja siksi jalostusvalinnassa ei ole suosittu poikkeuksellisen aggressiivisesti toisten koirien kimppuun käyviä koiria.

      "Käyn säännöllisesti kahden muun koiran kanssa päivittäin n. 5 kilometrin lenkin.
      suosittelen , voittaa tuolla puistossa seisoskelun."

      -Ja kyllä lenkkeilen koirieni kanssa 3 tuntia päivässä, mutta lenkkeily ei korvaa vapaana juoksua, jota ilman koirani hyppisivät seinille. Rottweiler on huomattavasti laiskempi koira verrattuna Pitbulleihin.. Joten pakko joskus päästää koirani vapaaksi ja mielestäni koirapuisto on siihen oiva paikka ja tosiaan siinä tapauksessa, että siellä ei sillä hetkellä ole muita.

      • voi elämän kevät

        "-Koirapuistot ovat muuten, erittäin huonoja paikkoja sosiaalistaa koiraa, koska sinne voi tosiaan tulla niitä, mitä sattuu kilipää omistajia/koiria.
        Ja Rottweilerithän saa sosiaalistuksella yleensä hyvinkin sosiaalisiksi",

        Valitsin ajan tarkoin kun kävin puistossa , yleensä klo 20.00 jälkeen ja tuttujen , turvallisten koirien kanssa.

        Enpä väittäisi Rottweileria laiskemmaksi , kyllä tuolla virtaa riittää ja varmasti tuhoaa tylsistyessään kaluston ja hyppii pitkin seiniä jos ei pääsisi juoksemaan vapaana metsään.

        Tosin jos itselläni olisi noin arvaamattomia , taistelukoiria ., hommaisin kuonokopan lähtiessäni metsälenkille. Eipä tarvitsisi pelätä koirani käyvän kenenkään kimppuun.

        Aika harva koira lähtee haastamaan pittbullia tappeluun , eikö niin ?


      • fgffgfhgfhfhgfh
        voi elämän kevät kirjoitti:

        "-Koirapuistot ovat muuten, erittäin huonoja paikkoja sosiaalistaa koiraa, koska sinne voi tosiaan tulla niitä, mitä sattuu kilipää omistajia/koiria.
        Ja Rottweilerithän saa sosiaalistuksella yleensä hyvinkin sosiaalisiksi",

        Valitsin ajan tarkoin kun kävin puistossa , yleensä klo 20.00 jälkeen ja tuttujen , turvallisten koirien kanssa.

        Enpä väittäisi Rottweileria laiskemmaksi , kyllä tuolla virtaa riittää ja varmasti tuhoaa tylsistyessään kaluston ja hyppii pitkin seiniä jos ei pääsisi juoksemaan vapaana metsään.

        Tosin jos itselläni olisi noin arvaamattomia , taistelukoiria ., hommaisin kuonokopan lähtiessäni metsälenkille. Eipä tarvitsisi pelätä koirani käyvän kenenkään kimppuun.

        Aika harva koira lähtee haastamaan pittbullia tappeluun , eikö niin ?

        Eli koirasi on sosiaalinen vain tuttujen koirien kesken. Heh huvittavaa.


    • Jaa a

      "Valitsin ajan tarkoin kun kävin puistossa , yleensä klo 20.00 jälkeen ja tuttujen , turvallisten koirien kanssa."

      -No, tämä eri asia. Silloin varmasti sosiaalistus toimii.

      "Enpä väittäisi Rottweileria laiskemmaksi , kyllä tuolla virtaa riittää ja varmasti tuhoaa tylsistyessään kaluston ja hyppii pitkin seiniä jos ei pääsisi juoksemaan vapaana metsään."

      -Minäpä väitän. :D Kokemusta on Rottweilereistä myös. Ei Rottweiler tosiaan mikään laiska ole, mutta laiskempi kuin Pitbull.

      "Tosin jos itselläni olisi noin arvaamattomia , taistelukoiria ., hommaisin kuonokopan lähtiessäni metsälenkille. Eipä tarvitsisi pelätä koirani käyvän kenenkään kimppuun."

      -Hyvä idea jos pitäisin koiriani vapaana metsässä, mutta fakta on, että jos koirani olisivat kuonokopat päässä ja eivät varmasti toisia purisi, niin edelleen olisi se fakta, että joku vieras koira voisi hyökätä ja tämän jälkeen koirani eivät varmasti enään minuun luottaisi laumanjohtajana ja voisivat jopa alkaa niinsanotuiksi remmirähjiksi. Ja kuten sanoin myös tästä kokemusta löytyy.

      "Aika harva koira lähtee haastamaan pittbullia tappeluun , eikö niin ?"

      -Eivät koirat katso onko se vastustaja Pitbull vai Puudeli... Varsinkin näillä pikkukoirilla on vastustamaton halu hyökkiä isompien päälle pelosta johtuen.. Meilläkin tuttu Mopsi pistää heti Pitbullimme ojennukseen hoitoon tullessaan..

    • pppaju

      Kerran ku me oltiin puistossa Kinttu pojan kaa sinne tuli kohta semmonen kalju mies jolla oli kaks sakemannii. Kinttu oli aikasemminki ne nähny ja ne oli tuttuja tavallaan. Se uros sakemanni oli sitä yrittäny dominoida aikasemmin ja Kinttu oli sit oppinu väistelemään sitä koiraa että ei menny sen luo puistossakaan. Nyt sitten ku ne näki toisesa toisen kerran tää sakemanni alotti ihan jumalattoman raivoomisen ja siinä portilla. Oli hampaat irvessä ja ikenet näky oikein hyvin ku tää haukku. Se kalju mies lähti siitä nopeesti ja jätti ne sakemannit nuoren tytön ja pojan vastuulle, jotka näytti ylä-asteikäsiltä ja mä katoin parhaaks että me lähetään Kintun kaa pois sieltä ennen ku rupee rytisemään. En ehtiny sanoo mitään ku nää lapset päästi ne koirasa jo portista ja hetihän siinä alko rähinä. Se uros syöksy suoraan mun koiran niskaan ja ne lapset vaan seiso siinä tosi hölmistyneinä ja mä yritin saaha jotain otetta omasta koirastani joka oli jääny tän sakemannin alle, mutta ne kieppu ympäriisä nii oli hankalaa saaha mitään otetta kummastakaan koirasta. Se oli ensimmäinen kerta ku mä kuulin miten mun oma koira (vaikka onki iso myös) huus ku siihen sattu ja ensimmäisen kerran näin sen murisevan hampaat irvessä. Lopulta nää lapset sai kahestaan kammettua sen uroksen pois mun koiran päältä ja koko ajan se yritti kauhoo Kintun luo tappelemaan uudestaan. Tarkastettiin koirat ja mä huomasin et mun koiralla oli jonki verran verta kielessä eikä sillä ollu mitään haavaa kielessä eli se oli saanu kunnon otteen tästä sakemannista jossain vaiheessa ja purru sitä ihan tosissaan. Mä sanoin siitä niille että niiden koirassa voi olla joku haava, mutta en kyllä ees pyytäny anteeks tai mitään koska mun koira oli vaan puolustanu ihteesä. Puhuttiin siinä niitten lasten kaa vähän ja sitten me lähettiin sieltä pois ja nyt jos nää samat koirat sattuu tulemaan puistoon me lähetään kyllä sillon pois. Mut ei mulle siltikään mitään traumaa oo koirapuistosta jääny ja oma koiraki unohti tappelun heti ku oltiin lähetty puistosta. Se katteli sinne aitaukseen haikeena että ku siellä on koiria ja se tahtos päästä leikkimään niitten kaa ja tää sakemanni uros otti asiakseen vielä juosta sitä aidan vierttä louskuttamassa ja isottelemassa lisää.

      • pppaju

        Vihastuttaa vaan että vaikka nää ihmiset näki että oma koira käyttäyty tosi aggressiivisesti nii silti piti tuua se puistoon ja ottivat siltä vielä ooikein valjaat pois että ei kyllä varmastikaan sitten ollu mitään mistä saaha kunnon otetta siitä koirasta. Sanovat vaan naureskellen että yleensä niitten narttu sakemanni on se joka räyhää ja haastaa riitaa ihan ku se ois ihan OK että koira haluu tapella. Mutta tää ei nyt taas tarkota sitä että kaikki sakemannit ois tappelijoita.


    • ghgfjgjggjgg

      Sinun olisi pitänyt sanoa mäykyn omistajalle asiasta ja mäykyn omistajan olisi pitänytpoistua ei sinun!!!

    • Hulluille oma aitaus

      Olen huomaavinani, että osa ihmisistä menee koirapuistoon tapellakseen, ja määräilläkseen muita ihmisiä. Lienenkö aivan väärässä.

    • vällöpä

      Mulla kävi myös harmillinen tapaus koirapuistossa chihuahua hyökkäsi suoraan saksanpaimenkoirani kimppuun ja raateli sen siihen kuntoon että piti lopettaa. Omistaja vain nakkeli niskojaan. Näinkin voi käydä. Usko tai älä.

      • koppatoistenturvaksi

        Hyväkin vitsi mielestäsi???
        Kyllä ne sakut on ihan aikuisten oikeasti valitettavasti tappaneet montakin pikkukoiraa.Vika ei ole silloinkaan koiran, vaan omistajan , joka ei hallinnut koiraa, eikä tajunnut, että se on muille vaaraksi, ja tarvitsee kuonoikopan ulkoillessa.
        Tai oikeastaa, se koira olisi tarvinnut paremman omistajan, joka pystyy sen kouluttamaan ja sosialistamaan niin, ettei se käy muiden koirien päälle, tämä koskee ihan kaikkia rotuja.


    • vällöpä

      Voi kyynel... Kyllä nyt oli syy siinä tappaja chihuahuassa joka raateli minun seefferini. Mutta osaan tänäpäivänä kiertää kaukaa tuollaiset tappajakoirat. Liekö omistaja ei ollut osannut sosiaaliseksi tehdä tätä yksilöä ja kouluttaa sitä. Osuit naulankantaan. Koira on tappava osaamattomissa käsissä jopa chihuahua.

    • sahaaja

      Hassua lueskella näitä juttuja koirista ja omistajista. Itse olen (maalta) ja nuori Rotikka uros. Paljon ulkoilua koira vapaana pitkin metsiä ja muutenkin vapaata liikuntaa. Minun mielipide ja vain minun mielipide. Koira ei kuulu kaupunkiin ja koira "puistoihin" se on eläin rodusta riippumatta joka vaatii paljon vapaata olemista. Ei se eläin tykkää siitä että kaikki päivät sisällä ja "ulkoilu" autojen ja ihmismassan keskellä. Koirapuisto Ok. mut eläimen käytös Kaupunki ympäristössä voi olla jotain ihan muuta mitä siihen rotumääritelmään sisältyy.

    • giusepitys

      Kannattaa tulla tänne epsanjan metropoliin. Täällä koirulit juoksentelevat vapaana ja liikennettä on hitusen verran enempi kuin missään suomen kaupungissa. On myös rotikoitakin ja muita isoja koiria. Tottuneet ovat eloon pienestä pitäen. Maallahan ne koirat vasta räkyttääkin aitojen tai hirttokelan jatkeena päivät pitkät ja karkailevat kylille. Täällä koirat ulkoiluttavat itse itseään hihnassa sillä aikaa kun omistajat istuvat tuopin ääressä https://www.youtube.com/watch?v=RsL3YO1B_7Q

    • Qiu

      Koirapuistoon ei saa tuoda aggressiivisia koiria. Tässä ei pitäisi olla mitään muttia. Mutta on.

      On aina olemassa idiootteja koiranomistajia. On olemassa koiranomistajia, jotka luulevat tuntevansa koiransa.

      Joten jos viet koirasi koirapuistoon, käytä tervettä järkeä. Seuraa hetki tilannetta portin takaa. Juttele mukavia toisen omistajan kanssa, kysele mimmonen sesse siellä on... Mutta älä usko sokeasti omistajan "tää on kiltti"-vakuutteluja. Katso, miten koirat reagoivat toisiinsa. Jos huomaat pientäkin huolenaihetta, koira/koirat jäykistelevät, tuijottavat aggressiivisesti jne. niin älä mene sisälle.

      Pienelläkin koiralla on pitkät, terävät hampaat, jotka tekevät vakavaa tuhoa, jos päätyvät vaikka toisen koiran kaulavaltimoon.

      Puistoon mennään leikkimään. Ei pullistelemaan, pelkäämään tai tappelemaan.

    • koiranlogiikka

      Niin kauan kun oma koira on hihnassa, ei kenelläkään koiralla ole syytä tulla nuuskimaan. Tunkeilijoille kyytiä. Näin oma koira saa omistajan tuen ja tulee tarvittaessa omistajan jaloista myöhemmin suojaa hakemaan. Jos tulee, vaikka kesken "leikin", silloin toisilla ei ole asiaa sinne jalkoihin. Aloituksen tekijä on periaatteessa syyllinen, koska antoi vieraiden tulla kuplaansa ja irrotti vielä hihnaa=häiritsi koiria. Itse en koirapuistoon vie koiriani oppimaan viidakon lakeja että kannattaa luottaa vain itseensä eikä omistajaan. Jos koirani joutuisivat sanomaan törkeälle tunkeilijalle pahasti eikä tunkeilija uskoisi, tulisi pahaa jälkeä. Ne koirat jotka eivät annan tilaa toisille, on pilalle hemmoiteltuja tai vähintäänkin kurittomia, jotka yleensä myös vetää hihnassa eikä ohituksetkaan onnistu.

    • Furminator

      Koirapuistot nyt on täynnä tärkeileviä akkoja, jotka kaikki kuvittelevat olevansa kerrassaan mahtavia koiran kouluttajia ja se oma koira on aina se oikein käyttäytyvä. Yleisestikin on naurettavaa "komentaa" huonosti käyttäytyvää koiraa sillai vienosti inisten " älä nyt viitsi, ei saa" tai toinen vielä naurettavampi tapa on karjua sille räyhäävälle koiralle kitapurjeet lepattaen niin, että seuraava korttelikin kyllä kuulee "turpa tukkoon nyt". Eikö sitä nyt voi tiukoilla, selvillä käskyillä ja tiukoilla otteilla ja ennenkaikkea ennakoiden tilanteet saada tottelemaan se n koiransa. Kyllä jokaisen koiran omistajan pitäisi sen verran osata lukea koiransa elekieltä, että pystyy ennakoimaan eri tilanteita.

    • IkivanhojaAlotuksia

      Aika tylsä lukea jotain ketjua, joka on aloitettu 10 vuotta sitten. Luulisi, että mielikuvitus riittäisi aloittamaan ihan uudenkin ketjun.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1920
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      130
      1307
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      110
      890
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe