Jos joku roikkuu takapuskurissa...

Viilipytyksi opetteleva

...viisain teko silloin on heti tilaisuuden
tullen pysähtyä ja päästää roikkuja ohi. Ei ole
turvallista ajaa ärsyyntyneenä toisen
käyttäytymiseen ja vilkuilla jatkuvasti
taustapeiliin. Itselle vaarallinen tilanne syntyy
myös äkkijarrutuksessa, jos tielle loikkaa jänis,
orava, joku muu eläin tai ihminen. Takapuskurissa
roikkuja ajaa silloin melko varmasti perään.

Typerintä, mitä kukaan voi koskaan liikenteessä
ajaessaan tehdä, on yrittää opettaa toisia
liikkujia.

Laske siis kymmeneen, ajattele turvallisuutta
ennen kaikkea. Opettele olemaan ärsyyntymättä
toisista liikkujista. Hölmösti käyttäytyvälle ei
kannata kostaa Mikään ei ole turvallisuutta
tärkeämpää.

50

1679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20VT

      Tämähän juuri on puskurissa roikkuvan tavoite -
      saada sinut väistämään. Mutta viisaampi kai
      joustaakin.

      • Henry

        Varmaan näin on mutta tietenkin kannattaa tsekata
        myös oma ajotapa,ettei aja jatkuvasti keskiviivan
        tuntumassa.Paras olisi ajaa oikeassa reunassa jos
        tie on kunnossa.Monesti hyvällä tiellä on vielä
        ainakin metri piennarta reunaviivan oikealla
        puolella,joka on yhtä hyvää pinnaltaan kuin
        muukin osa tiestä.Turvallisesti lähellä oikeaa
        reunaviivaa.Pimeässä,sumussa,kovassa lumisateessa
        voi olla viisaampaa ajella sitten
        keskemmällä,koska tien reunassa saattaa olla
        pimeänä pysäköityjä ajoneuvoja,joita ei
        välttämättä huomaa ajoissa.


      • VO
        Henry kirjoitti:

        Varmaan näin on mutta tietenkin kannattaa tsekata
        myös oma ajotapa,ettei aja jatkuvasti keskiviivan
        tuntumassa.Paras olisi ajaa oikeassa reunassa jos
        tie on kunnossa.Monesti hyvällä tiellä on vielä
        ainakin metri piennarta reunaviivan oikealla
        puolella,joka on yhtä hyvää pinnaltaan kuin
        muukin osa tiestä.Turvallisesti lähellä oikeaa
        reunaviivaa.Pimeässä,sumussa,kovassa lumisateessa
        voi olla viisaampaa ajella sitten
        keskemmällä,koska tien reunassa saattaa olla
        pimeänä pysäköityjä ajoneuvoja,joita ei
        välttämättä huomaa ajoissa.

        Ihmettelen autoilijoita, jotka pitävät piennarta
        ajokaistana. Voihan sinne hätätilanteessa
        väistää, mutta ei se ole tarkoitettu jatkuvaan
        ajoon. Pientareella kulkevat hitaammat:
        jalankulkijat, pyöräilijät ja mopoilijat. Mutkan
        takana voi olla pientareella näitä hitaasti
        liikkuvia ihmisiä tai sitten se pysäköity auto.


      • Henry
        VO kirjoitti:

        Ihmettelen autoilijoita, jotka pitävät piennarta
        ajokaistana. Voihan sinne hätätilanteessa
        väistää, mutta ei se ole tarkoitettu jatkuvaan
        ajoon. Pientareella kulkevat hitaammat:
        jalankulkijat, pyöräilijät ja mopoilijat. Mutkan
        takana voi olla pientareella näitä hitaasti
        liikkuvia ihmisiä tai sitten se pysäköity auto.

        En kehottanut ajamaan pientareella,vaan oikean
        reunaviivan läheisyydessä.Totesin vain että siinä
        on ihan turvallista ajaa kun reunaviivan oikealla
        puolella on vielä usein metri piennarta,joka on
        yhtä hyvää pinnaltaan kuin ajokaistakin.


      • Kanssaautoilija
        VO kirjoitti:

        Ihmettelen autoilijoita, jotka pitävät piennarta
        ajokaistana. Voihan sinne hätätilanteessa
        väistää, mutta ei se ole tarkoitettu jatkuvaan
        ajoon. Pientareella kulkevat hitaammat:
        jalankulkijat, pyöräilijät ja mopoilijat. Mutkan
        takana voi olla pientareella näitä hitaasti
        liikkuvia ihmisiä tai sitten se pysäköity auto.

        ..siitäkin että vedät kilometrinpitkiä jonoja.

        Esim n kuukausi sitten Hangon tiellä eräs
        ylivarovainen autoilija veti klo 12 yöllä jonoa,
        jossa oli toistakymmentä autoa ajaen n 70 km/h
        satasen alueella.

        Olin itse viimeisenä kun pitkällä suoralla näin
        että hälytysajoneuvo lähti sininen valo vilkkuen
        keskeltä jonoa kohti jonon kärkeä. Sen jälkeen se
        pysäytti jonon vetäjän ja me muut pääsimme
        jatkamaan matkaa normaalivauhtia.

        On mahdollista, että myöhäisen kellonajan vuoksi
        poliisi epäili rattijuopumusta hitaan etenemisen
        syyksi.

        Mutta jos haluaa vältellä noloja tilanteita ja
        perässä hiostajia, etenkin hyvän sään vallitessa,
        ole ystävällinen ja aja joko niin nopeasti kuin
        mitä rajoitukset salivat tai laske jono ohi.


      • VO
        Kanssaautoilija kirjoitti:

        ..siitäkin että vedät kilometrinpitkiä jonoja.

        Esim n kuukausi sitten Hangon tiellä eräs
        ylivarovainen autoilija veti klo 12 yöllä jonoa,
        jossa oli toistakymmentä autoa ajaen n 70 km/h
        satasen alueella.

        Olin itse viimeisenä kun pitkällä suoralla näin
        että hälytysajoneuvo lähti sininen valo vilkkuen
        keskeltä jonoa kohti jonon kärkeä. Sen jälkeen se
        pysäytti jonon vetäjän ja me muut pääsimme
        jatkamaan matkaa normaalivauhtia.

        On mahdollista, että myöhäisen kellonajan vuoksi
        poliisi epäili rattijuopumusta hitaan etenemisen
        syyksi.

        Mutta jos haluaa vältellä noloja tilanteita ja
        perässä hiostajia, etenkin hyvän sään vallitessa,
        ole ystävällinen ja aja joko niin nopeasti kuin
        mitä rajoitukset salivat tai laske jono ohi.

        en minä aja ylivarovaisesti ja alle rajoitusten.
        Ajan rajoitusten mukaan, ja käytännössä auton
        mittari näyttää 5:stä 10:een km/t enemmän kuin
        rajoitus on. Todellinen nopeus lienee joko tasan
        tai hieman yli suurimman sallitun nopeuden.
        Tunnustan ajavani päiväsaikaan hyvällä säällä ja
        hyvällä tiellä toisinaan jopa hieman ylinopeutta.

        Aloitin tämän viestiketjun, vaikka lyhensinkin
        nimimerkkiäni (Viilipytyksi opetteleva -> VO).
        Kun luet uudelleen ensimmäisen viestin,
        ymmärtänet varmasti, etten taatusti vedä
        perässäni kilometrien pituisia jonoja. (Vaikka
        mitäpä väliä sillä on, mitä sinä minusta
        ajattelet.)

        Kirjoituksestasi saa vaikutelman, että on edellä
        ajavan syy, jos takana tuleva ajaa liian lähellä.
        Niin ei, ystävä hyvä, koskaan ole. Vaikka edellä
        ajava ajaisi aivan liian hiljaa, en tuppautuisi
        puskuriin kiinni. On autoilijoita, joilla on
        tapana ajaa liian lähellä edellä ajavaa. Kun he
        pääsevät ohi (jos ovat edes aikeissa ohittaa), he
        ajavat seuraavaan uhriin kiinni. Ja niin
        edelleen. Sellainen ajotapa on vaarallisempi kuin
        he ehkä tajuavatkaan.

        Turvallisuus on edelleen kaikkein tärkeintä. Jos
        joku roikkuu takapuskurissa (niin, siis silloin,
        kun ajan rajoitusten mukaista tai hieman
        nopeampaa nopeutta), voisin ärsyyntyä ja
        hermostua ja olen usein ärsyyntynytkin. Olen
        kuitenkin tajunnut, miten siinä mielentilassa
        ajaminen vaikuttaa, ja ymmärtänyt, että
        turvallisinta on laskea rauhallisesti kymmeneen,
        niellä kiukku ja päästää perässäroikkuja ohi.
        Vaikka pystyisinkin riittävästi keskittymään
        olennaiseen (jos perässäroikkuja ajaa aivan
        kiinni, huomio kiinnittyy liikaa taakse- eikä
        eteenpäin), ei liian lähellä ajavalla ole
        mahdollisuutta ehtiä reagoida, jos minä teen
        äkkijarrutuksen, etten tappaisi oravaa.

        Kun olen tajunnut, miten oma ärsyyntymiseni
        vaikuttaa omaan ajokäyttäytymiseeni ja siihen,
        kuinka huomio kiinnittyy ärsyttävään asiaan, niin
        totta vie tajuan myös pyrkiä olemaan ärsyttämättä
        muita. Jos syystä tai toisesta joutuisin ajamaan
        ylivarovasti (lastin takia?), alle rajoitusten,
        päästäisin kiukustuneen jonon ohi - tai
        päästäisin jonon ohi, ennen kuin siitä tulisi
        kiukustunut jono.

        Liikenteessä tärkeintä on turvallisuus.
        Autoilijoiden, polkupyöräilijöiden, kävelijöiden,
        tielle loikkaavien eläinten ja arvaamattomien
        eläinten kanssa liikkuvien ratsastajien.
        Rauhallisesti ei tarkoita ylivarovaisesti tai
        liian hitaasti. Siksi vanha kuluneen oloinen
        sanonta pitää enemmän kuin paikkansa: maltti on
        valttia.


      • VO
        Henry kirjoitti:

        En kehottanut ajamaan pientareella,vaan oikean
        reunaviivan läheisyydessä.Totesin vain että siinä
        on ihan turvallista ajaa kun reunaviivan oikealla
        puolella on vielä usein metri piennarta,joka on
        yhtä hyvää pinnaltaan kuin ajokaistakin.

        kun luin viestisi ensin huolimattomasti. Se oli
        oikein asiallinen.


      • make
        Henry kirjoitti:

        Varmaan näin on mutta tietenkin kannattaa tsekata
        myös oma ajotapa,ettei aja jatkuvasti keskiviivan
        tuntumassa.Paras olisi ajaa oikeassa reunassa jos
        tie on kunnossa.Monesti hyvällä tiellä on vielä
        ainakin metri piennarta reunaviivan oikealla
        puolella,joka on yhtä hyvää pinnaltaan kuin
        muukin osa tiestä.Turvallisesti lähellä oikeaa
        reunaviivaa.Pimeässä,sumussa,kovassa lumisateessa
        voi olla viisaampaa ajella sitten
        keskemmällä,koska tien reunassa saattaa olla
        pimeänä pysäköityjä ajoneuvoja,joita ei
        välttämättä huomaa ajoissa.

        voi myös olla pientareella. Sinä et ollut yhtään
        huolestunut kevyen liikenteen turvallisuudesta,
        vaan pelkästään siitä ettet kolhi pientä pelti
        lehmääsi muiden tien varteen lauenneisiin
        raatoihin.


      • make
        make kirjoitti:

        voi myös olla pientareella. Sinä et ollut yhtään
        huolestunut kevyen liikenteen turvallisuudesta,
        vaan pelkästään siitä ettet kolhi pientä pelti
        lehmääsi muiden tien varteen lauenneisiin
        raatoihin.

        toi edellinen, pitää varmaan opetella lukemaan.


      • Anonyymi
        VO kirjoitti:

        en minä aja ylivarovaisesti ja alle rajoitusten.
        Ajan rajoitusten mukaan, ja käytännössä auton
        mittari näyttää 5:stä 10:een km/t enemmän kuin
        rajoitus on. Todellinen nopeus lienee joko tasan
        tai hieman yli suurimman sallitun nopeuden.
        Tunnustan ajavani päiväsaikaan hyvällä säällä ja
        hyvällä tiellä toisinaan jopa hieman ylinopeutta.

        Aloitin tämän viestiketjun, vaikka lyhensinkin
        nimimerkkiäni (Viilipytyksi opetteleva -> VO).
        Kun luet uudelleen ensimmäisen viestin,
        ymmärtänet varmasti, etten taatusti vedä
        perässäni kilometrien pituisia jonoja. (Vaikka
        mitäpä väliä sillä on, mitä sinä minusta
        ajattelet.)

        Kirjoituksestasi saa vaikutelman, että on edellä
        ajavan syy, jos takana tuleva ajaa liian lähellä.
        Niin ei, ystävä hyvä, koskaan ole. Vaikka edellä
        ajava ajaisi aivan liian hiljaa, en tuppautuisi
        puskuriin kiinni. On autoilijoita, joilla on
        tapana ajaa liian lähellä edellä ajavaa. Kun he
        pääsevät ohi (jos ovat edes aikeissa ohittaa), he
        ajavat seuraavaan uhriin kiinni. Ja niin
        edelleen. Sellainen ajotapa on vaarallisempi kuin
        he ehkä tajuavatkaan.

        Turvallisuus on edelleen kaikkein tärkeintä. Jos
        joku roikkuu takapuskurissa (niin, siis silloin,
        kun ajan rajoitusten mukaista tai hieman
        nopeampaa nopeutta), voisin ärsyyntyä ja
        hermostua ja olen usein ärsyyntynytkin. Olen
        kuitenkin tajunnut, miten siinä mielentilassa
        ajaminen vaikuttaa, ja ymmärtänyt, että
        turvallisinta on laskea rauhallisesti kymmeneen,
        niellä kiukku ja päästää perässäroikkuja ohi.
        Vaikka pystyisinkin riittävästi keskittymään
        olennaiseen (jos perässäroikkuja ajaa aivan
        kiinni, huomio kiinnittyy liikaa taakse- eikä
        eteenpäin), ei liian lähellä ajavalla ole
        mahdollisuutta ehtiä reagoida, jos minä teen
        äkkijarrutuksen, etten tappaisi oravaa.

        Kun olen tajunnut, miten oma ärsyyntymiseni
        vaikuttaa omaan ajokäyttäytymiseeni ja siihen,
        kuinka huomio kiinnittyy ärsyttävään asiaan, niin
        totta vie tajuan myös pyrkiä olemaan ärsyttämättä
        muita. Jos syystä tai toisesta joutuisin ajamaan
        ylivarovasti (lastin takia?), alle rajoitusten,
        päästäisin kiukustuneen jonon ohi - tai
        päästäisin jonon ohi, ennen kuin siitä tulisi
        kiukustunut jono.

        Liikenteessä tärkeintä on turvallisuus.
        Autoilijoiden, polkupyöräilijöiden, kävelijöiden,
        tielle loikkaavien eläinten ja arvaamattomien
        eläinten kanssa liikkuvien ratsastajien.
        Rauhallisesti ei tarkoita ylivarovaisesti tai
        liian hitaasti. Siksi vanha kuluneen oloinen
        sanonta pitää enemmän kuin paikkansa: maltti on
        valttia.

        Jokaisessa älypuhelimessa on GPS, jolla saa helposti tarkistettua todellisen ajonopeuden. Käytän aina GPS nopeutta ja ajan muutaman kilometrin yli, josta ei vielä sakoteta. Todella moni ajaa liikenteessä alle sallittujen rajoitusten.


    • AVRO

      Antaa hiostajan olla,jos itse ajat rajoituksen
      mukaan niin ei muutakuin peili yöasentoon ja
      jatkat samaa vauhtia.
      Tehköön kiireinen sitten valintansa.

      • VO

        Periaatteessa tuo toimii siihen, ettei takana
        roikkujaa näey, mutta entä, kun tielle loikkaa
        jänis? Hirvi? Orava? Taatusti jarrutan silloin,
        ja jarrutan äkkiä. Jos joku siinä on puskurissa
        kiinni, niin päällehän se tulee.

        Mikä muu syy turvavälille olisi, jos ei
        varautuminen arvaamattomiin tilanteisiin?


      • lenita
        VO kirjoitti:

        Periaatteessa tuo toimii siihen, ettei takana
        roikkujaa näey, mutta entä, kun tielle loikkaa
        jänis? Hirvi? Orava? Taatusti jarrutan silloin,
        ja jarrutan äkkiä. Jos joku siinä on puskurissa
        kiinni, niin päällehän se tulee.

        Mikä muu syy turvavälille olisi, jos ei
        varautuminen arvaamattomiin tilanteisiin?

        miksi pitää perässä roikkua. Jotkut sanoo, ettei
        muuten pääsisi ohi heikkotehoisella autolla.
        Itselläni on 2CV, eikä silläkään tarvitse perässä
        roikkua, vaan lentävä ohitus on paljon nopeampi.

        Toisessa autossa on enempi hevosia ja ainut
        tilanne hetkelliseen perässäoloon on se, että
        jouduin jostain syystä lopettamaan ohitukseni ja
        palaamaan kaistalle takaisin.Itselläni on ikävä
        olokin, jos etäisyys on pieni edessäni.

        Jospa joku perässäroikkuja vastaisi, että miksi??
        Mitä etua siitä saa, kun melkoiset riskit on
        olemassa??? Emmehän ole formularadoilla
        maanteillä. Jos näiltä radoilta otamme mallia,
        niin pitäisi myös katsoa, pitkäänkö sielläkään
        roikkujat pärjää. Ja hehän eivät aja omilla
        autoillaan. Ja turvarungot ovat hiukan parempia
        ja kalliimpia.


      • VO
        lenita kirjoitti:

        miksi pitää perässä roikkua. Jotkut sanoo, ettei
        muuten pääsisi ohi heikkotehoisella autolla.
        Itselläni on 2CV, eikä silläkään tarvitse perässä
        roikkua, vaan lentävä ohitus on paljon nopeampi.

        Toisessa autossa on enempi hevosia ja ainut
        tilanne hetkelliseen perässäoloon on se, että
        jouduin jostain syystä lopettamaan ohitukseni ja
        palaamaan kaistalle takaisin.Itselläni on ikävä
        olokin, jos etäisyys on pieni edessäni.

        Jospa joku perässäroikkuja vastaisi, että miksi??
        Mitä etua siitä saa, kun melkoiset riskit on
        olemassa??? Emmehän ole formularadoilla
        maanteillä. Jos näiltä radoilta otamme mallia,
        niin pitäisi myös katsoa, pitkäänkö sielläkään
        roikkujat pärjää. Ja hehän eivät aja omilla
        autoillaan. Ja turvarungot ovat hiukan parempia
        ja kalliimpia.

        Formularadalla tuskin on vaaraa, että tielle
        loikkaa jänis, hirvi, ratsukko, polkypyöräilevä
        lapsi tai muu.


    • ns. ammattimies

      Nyt päästiin aiheeseen! Oon lukenu ja kuunnellu
      takapuskurissa roikkujista monta vuotta ja
      harrastanut vähän itsekin moista touhua: näet
      silloin kun edellä ajava ajaa selvästi
      rajoituksia hitaammin ja muuten vain hiljaa.

      Seuraavassa vaiheessa (kun saavutan hänet) alkaa
      peiliin vilkuilu. Pää pyörii kuin väkkärä
      taustapeilistä toiseen, apumiehen paikalla istuva
      puoliso tekee samaa ja siinä kohtaa jo tekisi
      mieli näyttää sormimerkkiä. Sitten koko tämän
      taaksetarkkailuprosessin aikana vauhti putoaa
      entisestään ja kohta mennään satkun alueella jo
      noin 70 kymppiä! Huh.

      Mutta lopullinen eläin herää, kun polkasen
      jenkkirautani (vanhan, mutta vahvan) ohitukseen.
      Perästäkatsojalle tulee hätä käteen ja hän
      kaasuttaa keskivertoitäautonsa uuteen eloon ja
      yrittää estää ohitukseni. Tähän asti körötellen
      edennyt pariskunta on kohta kiireinen kuin mikä.
      Ainoa säälittävä asia on ettei keskivertoauto
      (uusi ja kallis avensis/vectra/volvo) pärjääkään
      22 vuotta wanhalle kromilotjalleni! Liu´un
      keveästi ohi ja saan sormimerkkejä ja kaukovaloja
      perääni.

      Ihmiset hoi! Mitä vi**n merkitystä sillä on mitä
      takana tapahtuu??? Jos joku haluaa roikkua
      perseessäsi, so what, hän on maksumies jos kiinni
      tulee, mutta tarkkailkaa AUTOILIJAT tietä
      edessänne ja antakaa perämiesten/naisten ajaa ja
      ehkä ohittaa!!

      • sepe susi

        Miten toi kuulosti niin tutulta, ihan kuin omasta
        elämästä.
        Pieni vinkki perässä roikkujista kärsiville,
        seuraavan kerran kun joku tulee taka puskuriin
        kiinni niin käyttäkää pissapoikaa, sehän kastelee
        takana tulijan aika kivasti.


      • VO

        Tässä olen osin samaa mieltä sinun kanssasi,
        arvon jenkkiautoilija. Ohitettavana
        velvollisuuteni on mieluummin hidastaa kuin
        painaa kaasua. Taas on turvallisuus tärkeintä.

        Hermostuminen ja ärsyyntyminen on joka
        tapauksessa liikenteessä vaarallista.
        Seitsemääkymppiä ajeleminen satasen
        rajoitusalueella aiheuttaa vaaraa muille ja
        itselleenkin.

        Mutta jälleen kerran toistan sen, että kysymys ei
        ole siitä, kuka maksaa viulut, jos
        perässäroikkuja ajaa päälle, kun jarrutan äkkiä.
        Raha on vain rahaa, mutta siinä kolarissa voi
        käydä minullekin hullusti. Vaikka ajan normaalia,
        rajoitusten mukaista tai jopa vähän
        vauhdikkaampaa nopeutta, näitä perässäroikkujia
        riittää. On niitä, joilla on aina kiire ja joiden
        paha tapa on ajaa AINA edellisen puskuriin
        kiinni, ajoipa tämä millaista nopeutta hyvänsä.
        Perässäroikkuja ei ehkä tajua, miten suuren
        vaaran hän aiheuttaa. Tai mikä vielä
        todennäköisempää: hän ei välitä muista.

        Kaikkien liikkujien turvallisuuden takia on
        silloin hyvä hidastaa ja väistää, päästää
        ainakiireinen ohi turvallisesti. Hermostumatta,
        ilman apukoulutasoisia käsimerkkejä. Minä en
        alennu moukkamaiseen käytökseen, vaikka
        perässäroikkuja niin tekeekin.


      • VO
        sepe susi kirjoitti:

        Miten toi kuulosti niin tutulta, ihan kuin omasta
        elämästä.
        Pieni vinkki perässä roikkujista kärsiville,
        seuraavan kerran kun joku tulee taka puskuriin
        kiinni niin käyttäkää pissapoikaa, sehän kastelee
        takana tulijan aika kivasti.

        Minäkin olen kokeillut tuota tuulilasinpesua,
        mutta harvoin se auttaa. Hetkeksi roikkuja ehkä
        jättää pidemmän välin, mutta useimmiten tulee
        takaisin puskuriin kiinni. Se ei poista sitä
        liikennettä vaarantavaa tosiasiaa, että huomioni
        kiinnittyy liiaksi taakse- eikä eteenpäin.


    • Totuuden1516

      Nimenomaan! itsekin kun tavoitan jonkun niin unohdan pitkät päälle ja tule melko lähelle että toinen tajuaa painaa kaasua tai jarrua

      • Margit_Birgit_TP

        Vieläkö soitat poliisille jos kuorma-auto edessäsi ajaa vaikka 70km/h 80-alueella? Olet muutama vuosi sitten kertonut että soitat poliisit tarkastamaan onko hitaasti ajava kuorma-autonkuljettaja kännissä kun niin hitaasti ajaa koska itse et pääse siitä ohi ja sen takia poliisit todellisuudessa soitat. Kerroit silloin myös että kuorma-auto kulkee alle rajoitusten sen takia että kuljettaja pelkää ajoneuvon leveyttä. Vieläkö olet samaa mieltä ja toimit samalla tavalla.


      • Totuuden1516
        Margit_Birgit_TP kirjoitti:

        Vieläkö soitat poliisille jos kuorma-auto edessäsi ajaa vaikka 70km/h 80-alueella? Olet muutama vuosi sitten kertonut että soitat poliisit tarkastamaan onko hitaasti ajava kuorma-autonkuljettaja kännissä kun niin hitaasti ajaa koska itse et pääse siitä ohi ja sen takia poliisit todellisuudessa soitat. Kerroit silloin myös että kuorma-auto kulkee alle rajoitusten sen takia että kuljettaja pelkää ajoneuvon leveyttä. Vieläkö olet samaa mieltä ja toimit samalla tavalla.

        Ei! En soita poliisia. Toki jos edellä ajava ajaa epäilyttävästi niin silloin toki rimpauttelen partion paikalle :)


      • Margit_Birgit_TP
        Totuuden1516 kirjoitti:

        Ei! En soita poliisia. Toki jos edellä ajava ajaa epäilyttävästi niin silloin toki rimpauttelen partion paikalle :)

        Olet siis yhdessä asiassa huomannut miten typerästi toimit.


      • idiootti.se.on
        Margit_Birgit_TP kirjoitti:

        Olet siis yhdessä asiassa huomannut miten typerästi toimit.

        Tämän nykyisen Bussissa olisi myös syytä huomata idiootimaisuutensa kun nostelee ylös 15 vuotta vanhoja aloituksia.


      • On.Se.Tyhmä.On.Se
        idiootti.se.on kirjoitti:

        Tämän nykyisen Bussissa olisi myös syytä huomata idiootimaisuutensa kun nostelee ylös 15 vuotta vanhoja aloituksia.

        Ei se idiootti ymmärrä että hänen ja vain hänen ansiosta ikivanhat kirjoitukset nousee viestiketjun ylimmäksi. Se häntä ärsyttää mutta silti itse aiheuttaa itselleen lisää ärtymystä. Jos jättää vanhat paskat huomioimatta niin keskustelut pyörii uusien viestien ympärillä. Mutta tämä ylityhmä idiootti vaan jatkaa vanhojen viestien kommentointia ja saa ne keskustelut myös ylös uusimpien eteen.


      • On.Se.Tyhmä.On.Se
        On.Se.Tyhmä.On.Se kirjoitti:

        Ei se idiootti ymmärrä että hänen ja vain hänen ansiosta ikivanhat kirjoitukset nousee viestiketjun ylimmäksi. Se häntä ärsyttää mutta silti itse aiheuttaa itselleen lisää ärtymystä. Jos jättää vanhat paskat huomioimatta niin keskustelut pyörii uusien viestien ympärillä. Mutta tämä ylityhmä idiootti vaan jatkaa vanhojen viestien kommentointia ja saa ne keskustelut myös ylös uusimpien eteen.

        Ei! se on ylläpidon syytä! HE ei anna keskustleujen olla aloitusjärjestyksessä! HE päätti ruveta tekemään nostoja yhden vastauksen jölkeen


      • VittuSäOletTyhmä
        On.Se.Tyhmä.On.Se kirjoitti:

        Ei! se on ylläpidon syytä! HE ei anna keskustleujen olla aloitusjärjestyksessä! HE päätti ruveta tekemään nostoja yhden vastauksen jölkeen

        JOS SINÄ HELVETIN IDIOOTTI JÄTTÄISIT NE YLI 15 VUOTTA VANHAT VIESTIT KOMMENTOIMATTA NIIN NE EIVÄT SIELTÄ ITSESTÄÄ YLÖS POMPPAA!!! MIKÄ SAATANA TÄSSÄ ON SULLE LIIAN VAIKEAA YMMÄRTÄÄ????


      • Let_it_be

        Elä viiti huutaa.

        Ei ne avohoitojaksot niin kauan kestä. Kohta se lopettaa kun pääsee takas.


    • rat.kaisu

      Jos takanasi ajava ei osaa sovittaa väliä nopeuteen sopivaksi, niin sinun tulee sovittaa nopeus väliin sopivaksi.

      • katse.eteen.päin

        Kumpa oppisit seuraamaan vain ja ainoastaan omaa ajamistasi ja keskittyisit edessäsi oleviin tapahtumiin, sekä lopettaisit sen takana tulijan kyttäämisen niin kaikki sujuisi nykyistä paremmin.


      • AliNopeus
        katse.eteen.päin kirjoitti:

        Kumpa oppisit seuraamaan vain ja ainoastaan omaa ajamistasi ja keskittyisit edessäsi oleviin tapahtumiin, sekä lopettaisit sen takana tulijan kyttäämisen niin kaikki sujuisi nykyistä paremmin.

        OLET IHAN OIKEASSA.TLL LUOTTAMUSSÄÄNTÖ TARKOITTAA SAMAA"TIELLÄ LIIKKUJA NOUDATTAA SÄÄNTÖJÄ JA PITÄÄ ODOTTAA ETTÄ TOISETKIN KULKIJAT NOUDATTAA LAKIA"


      • rat.kaisu
        katse.eteen.päin kirjoitti:

        Kumpa oppisit seuraamaan vain ja ainoastaan omaa ajamistasi ja keskittyisit edessäsi oleviin tapahtumiin, sekä lopettaisit sen takana tulijan kyttäämisen niin kaikki sujuisi nykyistä paremmin.

        Jos keskittyy vain omaan ajamiseensa, eikä kiinnitä huomiota muihin liikenteessä liikkuviin, niin silloin niitä ongelmia vastaa tuleekin. Huomaat tuon sitten kokemuksen karttuessa.


      • AliNopeus
        rat.kaisu kirjoitti:

        Jos keskittyy vain omaan ajamiseensa, eikä kiinnitä huomiota muihin liikenteessä liikkuviin, niin silloin niitä ongelmia vastaa tuleekin. Huomaat tuon sitten kokemuksen karttuessa.

        Mulla on ollut ajokortti vuodesta 1969 ja ajoin niin kuin autokoulussa opetettiin,en ole huomannut ongelmia,vaikka ajoin kuorma-autoakin ja peiliin piti katsia usein.Koska ne mulle tullee? takautuvasti kerralla 1969 lähtienkö?,ne tulee toisille ne ongelmat pitäis menneä kertauksiin autokouluun


      • rat.kaisu
        AliNopeus kirjoitti:

        Mulla on ollut ajokortti vuodesta 1969 ja ajoin niin kuin autokoulussa opetettiin,en ole huomannut ongelmia,vaikka ajoin kuorma-autoakin ja peiliin piti katsia usein.Koska ne mulle tullee? takautuvasti kerralla 1969 lähtienkö?,ne tulee toisille ne ongelmat pitäis menneä kertauksiin autokouluun

        Jos ne pystyisit kykyjesi puolesta huomaamaan, niin olisit huomannut jo. Unohda siis tuo aiempi ja luota siihen, että sinua taidokkaammat huolehtivat siitä, ettet joudu onnettomuuteen. Et sinä muutakaan voi.


      • katse.eteen.päin
        rat.kaisu kirjoitti:

        Jos ne pystyisit kykyjesi puolesta huomaamaan, niin olisit huomannut jo. Unohda siis tuo aiempi ja luota siihen, että sinua taidokkaammat huolehtivat siitä, ettet joudu onnettomuuteen. Et sinä muutakaan voi.

        Vaikutat kovasti näilläkin palstoilla tiheään trollaavalta, omat taitonsa vahvasti yliarvioivalta kuskilta.
        Joten edelleen parhaiten onnettomuudet välttää keskittymällä omaan ajamiseensa ja mikä tärkeintä, kuvittelematta omista taidoistaan liikoja.


      • Sillälailla.hyvä
        katse.eteen.päin kirjoitti:

        Vaikutat kovasti näilläkin palstoilla tiheään trollaavalta, omat taitonsa vahvasti yliarvioivalta kuskilta.
        Joten edelleen parhaiten onnettomuudet välttää keskittymällä omaan ajamiseensa ja mikä tärkeintä, kuvittelematta omista taidoistaan liikoja.

        Sitten, kun ei enää pysty pitämään keskustelua asiassa ja toisen mielipide harmittaa kun et osaa kumota sitä, niin voi vaikka siirtyä esittämään arvailuja sitä, minkälainen toinen on. Sitä sanotaan antautumiseksi.


      • Automies_Pentti

        Kommentointia kannattaa jatkaa painottamalla tekstiään muutamalla voimasanalla sekä kommentoida vasta-argumentoijan seksuaalista suuntautumsta. Se antaa aina asiantuntevan vaikutelman ja tuo lisää pohjaa myös aiemmille kommenteille.


      • HomottelullaHuomiota
        Automies_Pentti kirjoitti:

        Kommentointia kannattaa jatkaa painottamalla tekstiään muutamalla voimasanalla sekä kommentoida vasta-argumentoijan seksuaalista suuntautumsta. Se antaa aina asiantuntevan vaikutelman ja tuo lisää pohjaa myös aiemmille kommenteille.

        Kyllä. Homo-kortin lyöminen pöytään on tuttu ja turvallinen tapa jatkaa keskustelua kun omat argumentit loppuu ja sitä keinoa moni ansiokkaasti käyttää. Ja tällä palstalla on myös porukkaa jotka saavat kiksejä ja sisältöä elämäänsä kakka-, pissa-ja runkkauskirjoitteluista. Näiden mielestä se on hauskaa ja saavat huomiota osakseen.


      • Kggtyion
        HomottelullaHuomiota kirjoitti:

        Kyllä. Homo-kortin lyöminen pöytään on tuttu ja turvallinen tapa jatkaa keskustelua kun omat argumentit loppuu ja sitä keinoa moni ansiokkaasti käyttää. Ja tällä palstalla on myös porukkaa jotka saavat kiksejä ja sisältöä elämäänsä kakka-, pissa-ja runkkauskirjoitteluista. Näiden mielestä se on hauskaa ja saavat huomiota osakseen.

        Haista homo perse ja mene runkkaamaan.


      • TykkäätHomoPerseistä
        Kggtyion kirjoitti:

        Haista homo perse ja mene runkkaamaan.

        Sinähän siitä perseesi haistelusta tykkäät samalla kun Gynther sinua runkkaa.


      • katse.eteen.päin
        Sillälailla.hyvä kirjoitti:

        Sitten, kun ei enää pysty pitämään keskustelua asiassa ja toisen mielipide harmittaa kun et osaa kumota sitä, niin voi vaikka siirtyä esittämään arvailuja sitä, minkälainen toinen on. Sitä sanotaan antautumiseksi.

        Ehkäpä kannattaisi "antautua" ja opetella ajamaan muita ylenmäärin kyttäämättä ja keskittymällä vain omaan tekemiseen. Näin kun kaikki toimii/toimisi sillä olisi myönteinen vaikutus jopa liikennetuevallisuuteen.


      • Anonyymi
        TykkäätHomoPerseistä kirjoitti:

        Sinähän siitä perseesi haistelusta tykkäät samalla kun Gynther sinua runkkaa.

        Nyt on pojat asian ytimessä 😍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on pojat asian ytimessä 😍

        Ooh.... das grose lederhosen!


    • AliYli-Nopeus

      Onhan ne mielipiteenne kumottu montakertaa lakia lukemalla tässää,te vaan jatkatten

      • Anonyymi

        Sitten vaan faktat pöytään. Ole hyvä.


    • Anonyymi

      Kiva tietää

    • Anonyymi

      Oikea tapa on vuorotellen jarruttaa voimakkaasti ja kiihdyttää sitten. Näin perässä roikkuja joutuu koko ajan muuttamaan nopeuttaan ja joutuu olemaan valppaana.

      Hätävilkkujakin voi käyttää ajaessa nykyisten liikennesääntöjen mukaan varoittaamaan perääänajovaarasta takana ajavaa.

      • Anonyymi

        "Oikea tapa on vuorotellen jarruttaa voimakkaasti ja kiihdyttää sitten."
        Oikeasta en tiedä, mutta esittämälläsi tavalla vaarantaa ennen kaikkea oman ja sen takana tulijan hengen lisäksi, mahdollisesti suuren joukon muiden tiellä liikkuvien hengen.
        Kannattaisiko sitä "oikeaa tapaa" vielä harkita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oikea tapa on vuorotellen jarruttaa voimakkaasti ja kiihdyttää sitten."
        Oikeasta en tiedä, mutta esittämälläsi tavalla vaarantaa ennen kaikkea oman ja sen takana tulijan hengen lisäksi, mahdollisesti suuren joukon muiden tiellä liikkuvien hengen.
        Kannattaisiko sitä "oikeaa tapaa" vielä harkita?

        Millä tavoin vaarantaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oikea tapa on vuorotellen jarruttaa voimakkaasti ja kiihdyttää sitten."
        Oikeasta en tiedä, mutta esittämälläsi tavalla vaarantaa ennen kaikkea oman ja sen takana tulijan hengen lisäksi, mahdollisesti suuren joukon muiden tiellä liikkuvien hengen.
        Kannattaisiko sitä "oikeaa tapaa" vielä harkita?

        Siksi hätävilkkuja suosittelinkin käyttämään, kun takana ajava vaarantaa edellä ajavan turvallisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavoin vaarantaa?

        Kyllä sinä ymmärrät, että miten, kunhan vaan esität tyhmempää mitä olet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2595
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1138
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1044
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      33
      782
    Aihe