Laajakaistan nopeus

???

Mulla on 1MB laajakaistaliittymä. Kun suoritan laajakaistan nopeustestiä netissä niin nopeudeksi tulee 239kbps. Onkohan tämä oikea lukema mun liittymälle?

12

24311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattinettaaja

      On oikea nopeus. Kaikki puhelinyhtiöitten myymät laajakaistat ovat pelkkää kusetusta. Ei ole yhtä ainoattakaan sellaista liittymää jossa nopeus on se mitä lupaavat. Siihen on monia syitä. Pituus lähimpään jakamoon ja kaapeleitten kunto. ADSL ja2 ovat vain hieman nopeampia puhelinmodemeja. Jos haluaa hyvän laajakaistan niin sun pitäis asua sellaisella alueella jossa uudet taloyhtiöt ja jakaamot ovat alle kilometrin säteellä sun talosta. On kuntia jossa ihan omat valokaapelilaajakaistat. Katso netistä Hindersby.net. Siinä on oma verkko jossa vähän kovempi tekniikka, kun joku elisa tai sonera. Tekniikkana kuitukaapeli(valokaapeli), jonka sisällä pystyy siirtämään todella suuria määrä dataa. Siellä nopeudet ovat satakertaiset muihin nähden. Puhelinyhtiöt myyvät ainostaan "KAPEAKAISTAA" ja ihmiset luulee saavansa nopeutta. Oli aikoinaan hyvä markkinakiikka, jota keksittiin soneran saunaillassa nimeltään ADSL/ADSL2 laajakaista. Tästä jutusta tuli myyntimenestys, joka itse asiassa on vain hieman nopeempi puhelinmodemi. Ei puhelinverkossa pystyy siirtämään niin suuria datamääriä mitä nuo ADSL nopeudet antaa ymmärtää. Katso siis Hindersby.net ja Hindersby fibernät.

    • anttu-t

      Tuo nopeus ei ole hyvä. ADSL:llä pääsee parhaimmillaan 80-87 prosenttiin nimellisnopeudesta, eli kyllä sinun pitäisi jonnekin 800 kb/s:n tienoille päästä testistä riippuen.

      Millähän testillä testasit? Monissa ulkomaisissa testeissä vastapää hidastaa tulosta.

      Täällä on vertailutaulukko, mitä muut ovat saaneet tuloksiksi, ja hyvä nopeustesti:
      http://connecting.biigle.fi/oppaat/yhteysnopeus.php
      Testaa tuolla, ja kerro tuloksia.

      PS. Oliko mukana langaton verkko? Sekin voi huonoimmillaan hidastaa noinkin paljon.

      • ???

      • elisan
        ??? kirjoitti:

        Käytin tämmöstä testiä kun
        http://myip.kolumbus.fi:8000/speedtest/meter.php
        Tuolla sun mainitsemalla testillä sain nopeudeksi
        237kbps tai 0,24mbps (29kb/s). Mulla ei ole langaton verkko.

        testillä sain
        "Tämänhetkinen arvio yhteysnopeudestasi on:

        10.1 Mbps

        Lukema tarkoittaa, että voit ladata 1.26 MB/s. Elisan palvelimelta,
        jos sinulla ei ole muuta liikennettä. Huom! lukema ei ole datasiirron tekniikoista
        johtuen sama kuin liittymän nimellisnopeus."

        Itellä soneran 10/10M liittymä.


      • gf.log
        elisan kirjoitti:

        testillä sain
        "Tämänhetkinen arvio yhteysnopeudestasi on:

        10.1 Mbps

        Lukema tarkoittaa, että voit ladata 1.26 MB/s. Elisan palvelimelta,
        jos sinulla ei ole muuta liikennettä. Huom! lukema ei ole datasiirron tekniikoista
        johtuen sama kuin liittymän nimellisnopeus."

        Itellä soneran 10/10M liittymä.

        cope light spresdfsdf


      • SoulRipper

        Anttu-t, tuo 1Mb liittymällä 800Kbps nopeus on ihan paskapuhetta.


      • con
        ??? kirjoitti:

        Käytin tämmöstä testiä kun
        http://myip.kolumbus.fi:8000/speedtest/meter.php
        Tuolla sun mainitsemalla testillä sain nopeudeksi
        237kbps tai 0,24mbps (29kb/s). Mulla ei ole langaton verkko.

        nopeutesi voit testata "riippumattomassa" www.speedtest.net


    • tepsukka

      Ensinnäkin pitää huomauttaa, että suurin osa näistä laajakaistan nopeusmittareista on täyttä humpuukia. Helpoiten siitä nopeudesta pääsee jyvälle, kun lataa isompaa tiedostoa jostain palvelimelta mistä sen varmasti saa reippahasti. Esim www.apple.com tai ftp.sunet.se tai ftp.funet.fi

      Sellainen testiohjelma löytyy kuin TPTEST5 jolla vielä varmemmin saa oikean suuntaisia tuloksia.

      Ja muistakaa "ammattinettaajat" sun muut, että siitä kaistasta noin 13% menee itse protokollan pyörittämiseen joka tapauksessa. Jos on 1Mb/s niin joku 110KB/s on ihan asiallinen nopeus. Vastaavasti 8Mb/s yhteydellä saa johonkin 790 KB/s nopeusluokkaan olla ihan tyytyväinen.

      En tiedä onko jossain päin maata asiat todella noin huonosti, mutta tuntuu että tästä asiasta ruikutetaan turhaan kun ei osata ottaa selvää.

    • Arti

      Tämänhetkinen arvio yhteysnopeudestasi on:

      1.7 Mbps

      Lukema tarkoittaa, että voit ladata 213.34 kB/s Elisan palvelimelta

      Luulen, että 2 megaisella yleisesti saa ladattua tuolla nopeudella.


      osoitteessa:

      http://myip.kolumbus.fi:8000/speedtest/

    • putsikauha

      Onko nopeuteni riittävä jos se on 19.28 mbit/s

    • pikkasen kypsä

      SL kaapelimodeemilla lukemat testattu osoitteessa (tilattu 10Mg)
      http://speedtest.net/
      Ping 5, Downl 9, Up 2

      ADSL samalla testattu
      Ping 39, Downl 10.5 ja Up 0,5

      Kaapelimodeemilla yhteys pätki parhaimmillaan puolen tunnin välein. Kesto 5min -0,5 h.
      ADSL ei pätki, mutta selaus on hidasta ja yhä hidastuu.

      Miksi ei ole olemassaankaan toimivaa yhteyttä?
      Jos tää on normia, niin eikö siitä olisi pitänyt kertoa vaihdettaessa?
      Onko tää normaalia? Huononee?
      Mitä voi tehdä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2878
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2174
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe