Laajakaistan nopeus

???

Mulla on 1MB laajakaistaliittymä. Kun suoritan laajakaistan nopeustestiä netissä niin nopeudeksi tulee 239kbps. Onkohan tämä oikea lukema mun liittymälle?

12

24558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattinettaaja

      On oikea nopeus. Kaikki puhelinyhtiöitten myymät laajakaistat ovat pelkkää kusetusta. Ei ole yhtä ainoattakaan sellaista liittymää jossa nopeus on se mitä lupaavat. Siihen on monia syitä. Pituus lähimpään jakamoon ja kaapeleitten kunto. ADSL ja2 ovat vain hieman nopeampia puhelinmodemeja. Jos haluaa hyvän laajakaistan niin sun pitäis asua sellaisella alueella jossa uudet taloyhtiöt ja jakaamot ovat alle kilometrin säteellä sun talosta. On kuntia jossa ihan omat valokaapelilaajakaistat. Katso netistä Hindersby.net. Siinä on oma verkko jossa vähän kovempi tekniikka, kun joku elisa tai sonera. Tekniikkana kuitukaapeli(valokaapeli), jonka sisällä pystyy siirtämään todella suuria määrä dataa. Siellä nopeudet ovat satakertaiset muihin nähden. Puhelinyhtiöt myyvät ainostaan "KAPEAKAISTAA" ja ihmiset luulee saavansa nopeutta. Oli aikoinaan hyvä markkinakiikka, jota keksittiin soneran saunaillassa nimeltään ADSL/ADSL2 laajakaista. Tästä jutusta tuli myyntimenestys, joka itse asiassa on vain hieman nopeempi puhelinmodemi. Ei puhelinverkossa pystyy siirtämään niin suuria datamääriä mitä nuo ADSL nopeudet antaa ymmärtää. Katso siis Hindersby.net ja Hindersby fibernät.

    • anttu-t

      Tuo nopeus ei ole hyvä. ADSL:llä pääsee parhaimmillaan 80-87 prosenttiin nimellisnopeudesta, eli kyllä sinun pitäisi jonnekin 800 kb/s:n tienoille päästä testistä riippuen.

      Millähän testillä testasit? Monissa ulkomaisissa testeissä vastapää hidastaa tulosta.

      Täällä on vertailutaulukko, mitä muut ovat saaneet tuloksiksi, ja hyvä nopeustesti:
      http://connecting.biigle.fi/oppaat/yhteysnopeus.php
      Testaa tuolla, ja kerro tuloksia.

      PS. Oliko mukana langaton verkko? Sekin voi huonoimmillaan hidastaa noinkin paljon.

      • ???

      • elisan
        ??? kirjoitti:

        Käytin tämmöstä testiä kun
        http://myip.kolumbus.fi:8000/speedtest/meter.php
        Tuolla sun mainitsemalla testillä sain nopeudeksi
        237kbps tai 0,24mbps (29kb/s). Mulla ei ole langaton verkko.

        testillä sain
        "Tämänhetkinen arvio yhteysnopeudestasi on:

        10.1 Mbps

        Lukema tarkoittaa, että voit ladata 1.26 MB/s. Elisan palvelimelta,
        jos sinulla ei ole muuta liikennettä. Huom! lukema ei ole datasiirron tekniikoista
        johtuen sama kuin liittymän nimellisnopeus."

        Itellä soneran 10/10M liittymä.


      • gf.log
        elisan kirjoitti:

        testillä sain
        "Tämänhetkinen arvio yhteysnopeudestasi on:

        10.1 Mbps

        Lukema tarkoittaa, että voit ladata 1.26 MB/s. Elisan palvelimelta,
        jos sinulla ei ole muuta liikennettä. Huom! lukema ei ole datasiirron tekniikoista
        johtuen sama kuin liittymän nimellisnopeus."

        Itellä soneran 10/10M liittymä.

        cope light spresdfsdf


      • SoulRipper

        Anttu-t, tuo 1Mb liittymällä 800Kbps nopeus on ihan paskapuhetta.


      • con
        ??? kirjoitti:

        Käytin tämmöstä testiä kun
        http://myip.kolumbus.fi:8000/speedtest/meter.php
        Tuolla sun mainitsemalla testillä sain nopeudeksi
        237kbps tai 0,24mbps (29kb/s). Mulla ei ole langaton verkko.

        nopeutesi voit testata "riippumattomassa" www.speedtest.net


    • tepsukka

      Ensinnäkin pitää huomauttaa, että suurin osa näistä laajakaistan nopeusmittareista on täyttä humpuukia. Helpoiten siitä nopeudesta pääsee jyvälle, kun lataa isompaa tiedostoa jostain palvelimelta mistä sen varmasti saa reippahasti. Esim www.apple.com tai ftp.sunet.se tai ftp.funet.fi

      Sellainen testiohjelma löytyy kuin TPTEST5 jolla vielä varmemmin saa oikean suuntaisia tuloksia.

      Ja muistakaa "ammattinettaajat" sun muut, että siitä kaistasta noin 13% menee itse protokollan pyörittämiseen joka tapauksessa. Jos on 1Mb/s niin joku 110KB/s on ihan asiallinen nopeus. Vastaavasti 8Mb/s yhteydellä saa johonkin 790 KB/s nopeusluokkaan olla ihan tyytyväinen.

      En tiedä onko jossain päin maata asiat todella noin huonosti, mutta tuntuu että tästä asiasta ruikutetaan turhaan kun ei osata ottaa selvää.

    • Arti

      Tämänhetkinen arvio yhteysnopeudestasi on:

      1.7 Mbps

      Lukema tarkoittaa, että voit ladata 213.34 kB/s Elisan palvelimelta

      Luulen, että 2 megaisella yleisesti saa ladattua tuolla nopeudella.


      osoitteessa:

      http://myip.kolumbus.fi:8000/speedtest/

      • Arti

        Hankin 8 Mbit/s/ 1 Mbit/s Laajakaistan Soneralta. Yhteysnopeuksia olen mitannut osoitteissa:

        http://myvoipspeed.visualware.com/

        Jos mittari ei heti ala toimia. Lataa java-appletti osoitteesta:

        http://www.java.com/en/download/installed.jsp

        Toinen mittari löytyy viestintäviraston sivuilta osoitteesta:

        https://nettimittari.ficora.fi/nettimittari/mainPage.aspx

        Myvoipspeed mittasi latausnopeudeksi 3,55 Mbps.
        Lähetysnopeudeksi koneelta nettiin 822 kbps.

        Viestintäviraston nettimittari mittasi latausnopeudeksi 6,93 Mbit/s ja lähetysnopeudeksi 0,77 Mbit/s.

        Ladattaessa internetistä ohjelmia latausnopeudet ovat vaihdellen 1,30 Mt/s-50 kt/s.


    • putsikauha

      Onko nopeuteni riittävä jos se on 19.28 mbit/s

    • pikkasen kypsä

      SL kaapelimodeemilla lukemat testattu osoitteessa (tilattu 10Mg)
      http://speedtest.net/
      Ping 5, Downl 9, Up 2

      ADSL samalla testattu
      Ping 39, Downl 10.5 ja Up 0,5

      Kaapelimodeemilla yhteys pätki parhaimmillaan puolen tunnin välein. Kesto 5min -0,5 h.
      ADSL ei pätki, mutta selaus on hidasta ja yhä hidastuu.

      Miksi ei ole olemassaankaan toimivaa yhteyttä?
      Jos tää on normia, niin eikö siitä olisi pitänyt kertoa vaihdettaessa?
      Onko tää normaalia? Huononee?
      Mitä voi tehdä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe