Pulp Fiction=yliarvostettua kuraa

KT1

Mielestäni Pulp Fiction on yliarvostettu ja huono elokuva. Mitä siinä nyt on niin nerokasta, että jauhetaan puutaheinää jostain hampurilaisista sun muista. Toimintaa leffassa ei ole, jännityksestä puhumattakaan. Rikostarinatkin ovat tylsiä ja löyhästi toisiinsa sidottuja.

27

4180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Wolf

      Pulp Fiction on kevyesti maailman parhaita elokuvia. Nerokas dialogi ja mielenkiintoiset tarinat ja ennenkaikkiea loistava näyttely takaavat nautinnon. Ja miksi siinä sitten pitäisi olla toimintaa ja jännitystä? Rikosdraaman pääosaan ei ikinä kuulu nousta mikään toiminta.

      • Winston Wolf (I solve probl...

        Unohtamatta rakennetta joka sekin on ainutlaatuinen. Joku Godard otti askeleen siihen suuntaan mutta Tarantino sekoitti aikajanan kunnolla ja vei koko potin.
        Ja vielä - huumoria unohtamatta. Vaaditaan nero ohjaajaksi ennen kuin katsoja nauraa maha vääränä näennäisen mitäänsanomattomille episodeille (Bruce W. valitsee asetta kolarin jälkeen, adrenaliinipiikki sydämeen yliannoksen jälkeen jne jne).
        Siinä on filmi joka kestää useamman katsomisen. Ja paranee kerta kerralta.


      • Novy.most
        Winston Wolf (I solve probl... kirjoitti:

        Unohtamatta rakennetta joka sekin on ainutlaatuinen. Joku Godard otti askeleen siihen suuntaan mutta Tarantino sekoitti aikajanan kunnolla ja vei koko potin.
        Ja vielä - huumoria unohtamatta. Vaaditaan nero ohjaajaksi ennen kuin katsoja nauraa maha vääränä näennäisen mitäänsanomattomille episodeille (Bruce W. valitsee asetta kolarin jälkeen, adrenaliinipiikki sydämeen yliannoksen jälkeen jne jne).
        Siinä on filmi joka kestää useamman katsomisen. Ja paranee kerta kerralta.

        Yhdyn edelliseen. Pulp fiction on hauskaa ja ihan jännääkin katsottavaa. Miun maun mukkaan.

        Hyvät tarinat yhdistyy juvelasti toisiinsa ja käsitellään monia erilaisia aiheita.

        En tosiaan ole vieläkään kyllästynyt, vuosienkaan jälkeen.

        BTW Pahassa maassa rakenne noudattelee aika samanlaista kaavaa kuin Pulp fiction; eri tarinat ja ihmiskohtalot kytkeytyy jotenkin toisiinsa.

        Nový most


      • elokuva..
        Novy.most kirjoitti:

        Yhdyn edelliseen. Pulp fiction on hauskaa ja ihan jännääkin katsottavaa. Miun maun mukkaan.

        Hyvät tarinat yhdistyy juvelasti toisiinsa ja käsitellään monia erilaisia aiheita.

        En tosiaan ole vieläkään kyllästynyt, vuosienkaan jälkeen.

        BTW Pahassa maassa rakenne noudattelee aika samanlaista kaavaa kuin Pulp fiction; eri tarinat ja ihmiskohtalot kytkeytyy jotenkin toisiinsa.

        Nový most

        ..minusta myös. Ei ole oikein ole kehdannut
        sitä ääneen sanoa kun kaikki sitä niin
        kehuu (vihdoinkin pääsen kaapista ulos).
        Onkohan sitä sitten itse tyhmä kun ei ymmärrä
        tämän elokuvan nerokkuutta. Mielestäni elokuva oli tylsä, typerä ja juoneton. Tarantiinokin
        on täysin yliarvostettu ohjaaja.
        Menee minun top 10 huonoimpien listalle!

        ps. toinen elokuva minkä suuruutta en ole ikinä ymmärtänyt on Avaruusseikkalu 2001 (menikö vuosi oikein?)


      • Max T W
        elokuva.. kirjoitti:

        ..minusta myös. Ei ole oikein ole kehdannut
        sitä ääneen sanoa kun kaikki sitä niin
        kehuu (vihdoinkin pääsen kaapista ulos).
        Onkohan sitä sitten itse tyhmä kun ei ymmärrä
        tämän elokuvan nerokkuutta. Mielestäni elokuva oli tylsä, typerä ja juoneton. Tarantiinokin
        on täysin yliarvostettu ohjaaja.
        Menee minun top 10 huonoimpien listalle!

        ps. toinen elokuva minkä suuruutta en ole ikinä ymmärtänyt on Avaruusseikkalu 2001 (menikö vuosi oikein?)

        "Onkohan sitä sitten itse tyhmä kun ei ymmärrä
        tämän elokuvan nerokkuutta"

        Enpä usko että tyhmyydellä on asian kanssa juurikaan tekemistä. Tietysti jos väittää olevansa elokuvaihmisiä tai peräti "elokuvafriikki" ja väittää moista, niin...noh, ei välttämättä ehkä silloinkaan tyhmä. Arvostelukyvytön vain. Ehkä katsonut vain huonoja, yksinkertaisia, helppoja elokuvia koko ikänsä.

        Pulp Fictionissahan on hyvinkin selkeä juoni, mutta sen kerronta on epäortodoksinen, kuitenkin loppujen lopuksi aika simppeli. Tajusin kyllä jujun vuonna 1995 Andorrassa jo ihan eka katsomisella.


      • koko jutun
        Max T W kirjoitti:

        "Onkohan sitä sitten itse tyhmä kun ei ymmärrä
        tämän elokuvan nerokkuutta"

        Enpä usko että tyhmyydellä on asian kanssa juurikaan tekemistä. Tietysti jos väittää olevansa elokuvaihmisiä tai peräti "elokuvafriikki" ja väittää moista, niin...noh, ei välttämättä ehkä silloinkaan tyhmä. Arvostelukyvytön vain. Ehkä katsonut vain huonoja, yksinkertaisia, helppoja elokuvia koko ikänsä.

        Pulp Fictionissahan on hyvinkin selkeä juoni, mutta sen kerronta on epäortodoksinen, kuitenkin loppujen lopuksi aika simppeli. Tajusin kyllä jujun vuonna 1995 Andorrassa jo ihan eka katsomisella.

        Pulp Fiction on joka suhteessa keskinkertainen leffa. Viime vuosikymmenen kimaltavin kupla. Ei kun vielä pahempi kupla oli Seitsemän. Se ei ollut edes keskinkertainen, vaan mitätön.


      • pulp
        Winston Wolf (I solve probl... kirjoitti:

        Unohtamatta rakennetta joka sekin on ainutlaatuinen. Joku Godard otti askeleen siihen suuntaan mutta Tarantino sekoitti aikajanan kunnolla ja vei koko potin.
        Ja vielä - huumoria unohtamatta. Vaaditaan nero ohjaajaksi ennen kuin katsoja nauraa maha vääränä näennäisen mitäänsanomattomille episodeille (Bruce W. valitsee asetta kolarin jälkeen, adrenaliinipiikki sydämeen yliannoksen jälkeen jne jne).
        Siinä on filmi joka kestää useamman katsomisen. Ja paranee kerta kerralta.

        Eihän kyseisentyyppinen aikajana toki ollut ensimmäistä kertaa esillä Pulpissa. Jo Reservoir Dogs:issa oli vastaavaa, Pulpissa se taisi mennä askeleen pidemmälle.

        Valitettavasti PF:n jälkeen T:n leffojen laatu mennyt alaspäin.


      • MCMXCIX
        koko jutun kirjoitti:

        Pulp Fiction on joka suhteessa keskinkertainen leffa. Viime vuosikymmenen kimaltavin kupla. Ei kun vielä pahempi kupla oli Seitsemän. Se ei ollut edes keskinkertainen, vaan mitätön.

        Jos yhden huippuleffan arvosteleminen keskinkertaiseksi ei vielä riitä viemään arvostelijansa uskottavuutta, niin kyllä viimeistään kahden loistoleffan mollaaminen siihen riittää.

        Seven nyt vaan on kaikkien aikojen paras psykologinen trilleri, yhdessä Uhrilampaiden kanssa. Ja Pulp Fiction... noh, se nyt on... paras.


      • mutta
        MCMXCIX kirjoitti:

        Jos yhden huippuleffan arvosteleminen keskinkertaiseksi ei vielä riitä viemään arvostelijansa uskottavuutta, niin kyllä viimeistään kahden loistoleffan mollaaminen siihen riittää.

        Seven nyt vaan on kaikkien aikojen paras psykologinen trilleri, yhdessä Uhrilampaiden kanssa. Ja Pulp Fiction... noh, se nyt on... paras.

        saathan sinä niistä pitää, ei se minulta ole pois =)


      • moasdasd
        Novy.most kirjoitti:

        Yhdyn edelliseen. Pulp fiction on hauskaa ja ihan jännääkin katsottavaa. Miun maun mukkaan.

        Hyvät tarinat yhdistyy juvelasti toisiinsa ja käsitellään monia erilaisia aiheita.

        En tosiaan ole vieläkään kyllästynyt, vuosienkaan jälkeen.

        BTW Pahassa maassa rakenne noudattelee aika samanlaista kaavaa kuin Pulp fiction; eri tarinat ja ihmiskohtalot kytkeytyy jotenkin toisiinsa.

        Nový most

        pahan maan ja pulp fictionin lisäksi on ehkä vielä muutama muukin leffa missä monta tarinaa kiteytyy yhdeksi :DD


      • kehumalla
        MCMXCIX kirjoitti:

        Jos yhden huippuleffan arvosteleminen keskinkertaiseksi ei vielä riitä viemään arvostelijansa uskottavuutta, niin kyllä viimeistään kahden loistoleffan mollaaminen siihen riittää.

        Seven nyt vaan on kaikkien aikojen paras psykologinen trilleri, yhdessä Uhrilampaiden kanssa. Ja Pulp Fiction... noh, se nyt on... paras.

        Seitsemää ja Pulp Fictionia. Myönnetään, että PF on ihan nokkela juttu, mutta kerrallahan se tyhjenee. Dialogi on näppäräää ja juttu on ihan taitava, mutta missä on sisältö? Sitä ei ole. Niinpä se on korkeintaan keskinkertanen leffa... ja seiska nyt ei ole edes nokkela, eihän sitä arvosta kuin jotkut märkäkorvat jotka eivät ole paljon mitään vielä nähneet sen paremmin elämästä kuin elokuvistakaan. Hirveän kliseiset henkilöhahmot ja kökkö juoni.


      • kehumalla kirjoitti:

        Seitsemää ja Pulp Fictionia. Myönnetään, että PF on ihan nokkela juttu, mutta kerrallahan se tyhjenee. Dialogi on näppäräää ja juttu on ihan taitava, mutta missä on sisältö? Sitä ei ole. Niinpä se on korkeintaan keskinkertanen leffa... ja seiska nyt ei ole edes nokkela, eihän sitä arvosta kuin jotkut märkäkorvat jotka eivät ole paljon mitään vielä nähneet sen paremmin elämästä kuin elokuvistakaan. Hirveän kliseiset henkilöhahmot ja kökkö juoni.

        Minkä uskottavuuden?

        Ja millaista sisältöä pitäisi olla elokuvalla, joka on tarkoitettu yksinkertaisesti viihdyttämään?

        Entä mikä tekee mielestäsi Seitsemän henkilöistä kliseisiä? Minun mielestäni siinä elokuvassa on ehkä 1990-luvun elokuvien uskottavimmat poliisihahmot. Kumpikaan päähenkilöistä ei ole liipaisinhullu rambo, kummallakaan ei ole alkoholi-ongelmaa. Eikä kumpikaan ole leffapoliisille tyypilliseen tapaan kuumapäinen yksinäinen susi, joka pitää hyllyttää ennen leffan loppua.

        Somerset on vanha, kokenut ja kaiken nähnyt veteraani, jonka työ ja ihmisten pahuus edelleen yllättää. Mills on innokas ja kunnianhimoinen jepari, jolla on vielä idealistisuutta työtään kohtaan.

        Tuollaisia poliisipareja on kyllä elokuvahistoria täynnä, mutta mielestäni kliseisiä hahmoja ovat pikemminkin lethal weapon-poliisit, eivät seven-poliisit.

        Myöskään John Doe ei ollut ihan tyypillisin leffa-pahis. Hän perusteli veritekonsa jopa Hannibal Lecteriä hyytävämmin.

        Ja onko elokuvan juoni todellakin mielestäsi heti kökkö jos pahimpia veritekoja ei näytetä ja loppuratkaisu ei olekaan amerikkalaiselle elokuvalle tyypillisen aurinkoinen USA! LIPPU LIEHUU! I´M PROUD OF YOU! I LOVE YOU!-tyylinen loppuratkaisu?


      • mutta
        j.ellroy kirjoitti:

        Minkä uskottavuuden?

        Ja millaista sisältöä pitäisi olla elokuvalla, joka on tarkoitettu yksinkertaisesti viihdyttämään?

        Entä mikä tekee mielestäsi Seitsemän henkilöistä kliseisiä? Minun mielestäni siinä elokuvassa on ehkä 1990-luvun elokuvien uskottavimmat poliisihahmot. Kumpikaan päähenkilöistä ei ole liipaisinhullu rambo, kummallakaan ei ole alkoholi-ongelmaa. Eikä kumpikaan ole leffapoliisille tyypilliseen tapaan kuumapäinen yksinäinen susi, joka pitää hyllyttää ennen leffan loppua.

        Somerset on vanha, kokenut ja kaiken nähnyt veteraani, jonka työ ja ihmisten pahuus edelleen yllättää. Mills on innokas ja kunnianhimoinen jepari, jolla on vielä idealistisuutta työtään kohtaan.

        Tuollaisia poliisipareja on kyllä elokuvahistoria täynnä, mutta mielestäni kliseisiä hahmoja ovat pikemminkin lethal weapon-poliisit, eivät seven-poliisit.

        Myöskään John Doe ei ollut ihan tyypillisin leffa-pahis. Hän perusteli veritekonsa jopa Hannibal Lecteriä hyytävämmin.

        Ja onko elokuvan juoni todellakin mielestäsi heti kökkö jos pahimpia veritekoja ei näytetä ja loppuratkaisu ei olekaan amerikkalaiselle elokuvalle tyypillisen aurinkoinen USA! LIPPU LIEHUU! I´M PROUD OF YOU! I LOVE YOU!-tyylinen loppuratkaisu?

        minua ihmetyttäää että jotkut tosiaan mainitsevat Tarantinon samassa lauseessa kuin Bergmanin tai Almodovarin, ja vielä ihan vakavissaan - siinä sentäään jo suhteellisuudentaju heittäää.

        Seiskan henkilöhahmoista kliseisiä ovat vanha poliisi, joka tottakai on viiisas ja harkitseva, ja nuori poliisi, joka tottakai on kuumakalle jolla tunteet vie harkintakyvyn, ja entäs se sen vaimo sitten, onpa tosi eddistyksellinen naishahmo, sehän ei tee muuta kuin on kaunis ja nukkuuu ja kuolee lopuksi. Juonenkin loogisuus heitäää siinä että miksi se psykopaatti murhaa sen naisen, eihän se ollut syyllistynyt mihinkään kuolemansyntiin. Ja onko sekäään kenellekään yllätys että psykopaatti on uskonnollisesti höyrähtänyt ja yksisilmäinen? Paljon pelottavampi hahmo löytyy todellisuudesta, joku Unabomber, joka myös on sarjamurhaaja mutta jossa on häiritseväää se että tavallaan se on ihan oikeassa, se kun ei lahdannut ihmisiä jotka edustavat jotain menneen maailman kuolemansyntejä vaan ihmisiä jotka oikeasti tuhoavat tätä planeettaamme. Siitä tyypistä voisi tehdä elokuvan joka olisi oikeasti pelottava ja häiritsevä.


    • kuraa

      Ei ole ollenkaan kuraa vaan se on taidetta.

      Taiteelle tyypillistä on,että se herättää ajatuksia ja mielipiteitä. Ja sitä tarantinon pätkät kyllä herättää. Kaikki ei ymmärrä taidetta ja se ei sinänsä ole kovinkaan vakavaa,koska en ymmärrä itekään,mutta mun mielestä tarantino on nero.
      Asioiden esittämistapa ja kerronta ja dialogi tarantinolla on ainutlaatuinen.

    • Kwentin

      Leffan juoni on itse asiassa varastettu eräästä Hong Kong -leffasta (City of Fire).

    • Pulp Fiction on yliarvostettu elokuva, joka sai aikanaan enemmän julkisuutta kuin ansaitsi. Syynä tähän oli pitkälti se, että Tarantinoa pidettiin amerikkalaisen toimintaelokuvan uutena johtotähtenä. Osittain hän sitä tietysti onkin, mutta kyllä Tarantinon elokuvia leimaa tietty epätasaisuus.

      Tarantino on hyvin paljon velkaa aasialaiselle, oikeastaan hong-kongilaisille toimintaleffoille, erityisesti John Woolle. Tarantinon nerokkuus onkin ollut vaikutteiden ottamista niin asialaisista kuin eurooppalaisista elokuvista ja sekoittaa ne amerikkalaiseen kerrontaperinteeseen. Pulp Fictionissa on hetkensä, se on ajoittain tiivistunnelmaista elokuvaa, joka herättää monenlaisia tunteita. Vastapainoksi elokuvassa on selviä suvantovaiheita ja minusta ihan turhiakin jaksoja, joiden mukanaoloa en ainakaan itse ymmärrä.

      Mielestäni Pulp Fiction on nuorelta ohjaajalta hyvä näyttö, mutta kaukana täysosumasta. Jos joku pitää sitä huippuna, niin mielelläni kuulisin, että miksi. Mikä tekee Pulp Fictionista hyvän? Mikä on sen elokuvan juoni ja miksi se on nerokas?

      • rock n' roll

        Pulp Fiction on mestariteos koska:

        Elokuvan juoni on mestarillinen ja loistavalla kerronnalla on saatu yhdistettyä monta eri tarinaa samaan elokuvaan. Juonen perusidea on, että kuinka yksi tarina vaikuttaa toiseen ja kuinka sillä saadaan koko soppa sekaisin.
        No okei, tuo oli erittäiin huonosti selitetty, mutta se johtuu siitä kun olen nähnyt elokuvan viime kerran ehkä yli vuosi sitten.
        Elokuvan toinen jännä juttu on pienen pienet yksityiskohdat: salkun numeroyhdistelmä 666. Kuinka sama kappale soi 2 kertaa elokuvan aikana eri tarinoissa (viittaa että siinä kohdassa 2 tarinaa menee samanaikaan vaikka toista vain näytetään) ynm.
        Sitten Tarantino-leffojen suolaan: erittäin maukkaaeen dialogiin. En väitä että Tarantino olisi ainut, mutta yksi harvoja joka saa lisättyä väkivaltaisempaan, ankeimpaankin kohtaan huumoria tavalla tai toisella tekemällä siitä kuitenkaan komediaa tai pilaamatta tunnelmaa. Dialogi on myös aito: se ei ole teennäistämachokovistelua vaan rentoa, aitoa ihmisten välistä keskustelua.

        Ja rosewater, sinulta haluan vain kysyä, että mitä pahaa vaikutteiden ottamisessa on? Nykypäivänä ei ole lähes lainkaan alkuperäistä ideaa missään taiteen muodossa. Tai siinä minimaalisessakin osassa on otettu sentään josstain vaikutteita. Näin on tehty jo pitkään. Jos emme ottaisi vaikutteita edellisistä, idoleistamme niin taide kuolisi. Luuletko että nykypäivänä muka voitaisiin tehdä yhtäpalhon elokuvia tai musiikkia jos ei käytettäisi yhtään vaikutteita. toki Tarantino on paljon velkaa hongkongilaisille elokuville, mutta onko hän ainut jenkkiohjaaja joka on jollekin tyylille?
        Ja elokuva ei olekaan alkuperäinen, se on vain amerikkalainen pop-kulttuurielokuva jossa on otettu paljon vaikutteita muista tyyleistä.
        Se on taidetta. Ei sitä tarvitse kaikkien ymmärtääkään. Mutta ne jotka ymmärtävät taiteen päälle he savaat siitä aivan ihmeellisiä kokemuksia siitä.


      • Makusi on kaiketi huonohko!

        Ei ole tärkeätä mitä kerrotaan, vaan miten.
        tarantino ei ole keksinyt mitään uutta, mutta käsittely tapansa on ainutlaatuinen. Jäntevä, viihdyttävä ja freesi. Oletko koskaan lukenut kirjaa, jossa ei olisi sanoja joita ei ole koskaan aiemmin käytetty?


      • PerSaukko
        rock n' roll kirjoitti:

        Pulp Fiction on mestariteos koska:

        Elokuvan juoni on mestarillinen ja loistavalla kerronnalla on saatu yhdistettyä monta eri tarinaa samaan elokuvaan. Juonen perusidea on, että kuinka yksi tarina vaikuttaa toiseen ja kuinka sillä saadaan koko soppa sekaisin.
        No okei, tuo oli erittäiin huonosti selitetty, mutta se johtuu siitä kun olen nähnyt elokuvan viime kerran ehkä yli vuosi sitten.
        Elokuvan toinen jännä juttu on pienen pienet yksityiskohdat: salkun numeroyhdistelmä 666. Kuinka sama kappale soi 2 kertaa elokuvan aikana eri tarinoissa (viittaa että siinä kohdassa 2 tarinaa menee samanaikaan vaikka toista vain näytetään) ynm.
        Sitten Tarantino-leffojen suolaan: erittäin maukkaaeen dialogiin. En väitä että Tarantino olisi ainut, mutta yksi harvoja joka saa lisättyä väkivaltaisempaan, ankeimpaankin kohtaan huumoria tavalla tai toisella tekemällä siitä kuitenkaan komediaa tai pilaamatta tunnelmaa. Dialogi on myös aito: se ei ole teennäistämachokovistelua vaan rentoa, aitoa ihmisten välistä keskustelua.

        Ja rosewater, sinulta haluan vain kysyä, että mitä pahaa vaikutteiden ottamisessa on? Nykypäivänä ei ole lähes lainkaan alkuperäistä ideaa missään taiteen muodossa. Tai siinä minimaalisessakin osassa on otettu sentään josstain vaikutteita. Näin on tehty jo pitkään. Jos emme ottaisi vaikutteita edellisistä, idoleistamme niin taide kuolisi. Luuletko että nykypäivänä muka voitaisiin tehdä yhtäpalhon elokuvia tai musiikkia jos ei käytettäisi yhtään vaikutteita. toki Tarantino on paljon velkaa hongkongilaisille elokuville, mutta onko hän ainut jenkkiohjaaja joka on jollekin tyylille?
        Ja elokuva ei olekaan alkuperäinen, se on vain amerikkalainen pop-kulttuurielokuva jossa on otettu paljon vaikutteita muista tyyleistä.
        Se on taidetta. Ei sitä tarvitse kaikkien ymmärtääkään. Mutta ne jotka ymmärtävät taiteen päälle he savaat siitä aivan ihmeellisiä kokemuksia siitä.

        Oletko nähnyt Ringo Lamin Hong Kongissa tekemää leffaa City On Fire, josta Tarantino on varastanut kaikki ideat omaan leffaansa?


      • PerSaukko
        Makusi on kaiketi huonohko! kirjoitti:

        Ei ole tärkeätä mitä kerrotaan, vaan miten.
        tarantino ei ole keksinyt mitään uutta, mutta käsittely tapansa on ainutlaatuinen. Jäntevä, viihdyttävä ja freesi. Oletko koskaan lukenut kirjaa, jossa ei olisi sanoja joita ei ole koskaan aiemmin käytetty?

        Olen kyllä lukenut pari kirjaa joissa käytettiin ihan uusia sanoja: "A Clockwork Orange" ja "Finnegans Wake"


      • siis, että
        PerSaukko kirjoitti:

        Olen kyllä lukenut pari kirjaa joissa käytettiin ihan uusia sanoja: "A Clockwork Orange" ja "Finnegans Wake"

        Kyseisissä kirjoissa ei ollut yhtäkään olemassa olevaa kielellistä sanaa? Muistaakseni Burgesin kirjassa käytetään paljon muunmuassa venäjänkielisiä tai venäjästä johdettuja sanoja. Sinällään hieno teos. Kannattaa muuten lukea myös Joycen Odysseys. Siinäkin on kohtuullisen himmeätä tekstiä. Tajunnanvirtaa sanan varsinaisessa merkityksessä.


      • Novy.most
        siis, että kirjoitti:

        Kyseisissä kirjoissa ei ollut yhtäkään olemassa olevaa kielellistä sanaa? Muistaakseni Burgesin kirjassa käytetään paljon muunmuassa venäjänkielisiä tai venäjästä johdettuja sanoja. Sinällään hieno teos. Kannattaa muuten lukea myös Joycen Odysseys. Siinäkin on kohtuullisen himmeätä tekstiä. Tajunnanvirtaa sanan varsinaisessa merkityksessä.

        Joo, edellinen on kyllä siinä oikeassa, että kirjassa käytetty "uusiokieli" tai futuristislangi kuulostaa venäjältä.

        Esimerkiksi sankarit istuvat Maitobaarissa nimeltä Moloko (=maito). BTW, Pietarissa oli mainio livemusapaikka nimeltä Moloko-bar, mutta se lopetti kai jonkun kiinteistökiistan vuoksi.

        Kellopelissä puhutellaan myös kamua "drugaksi",ja sana drug tarkoittaa ystävää venäjäksi. Naisystävä tosin olisi padruuga... ;)

        Uusiosanoja tosin on kai muissakin kirjoissa, esim. Harry Pottereissa kai paljonkin. Mutta siitä ei mun mielestä ole nyt tässä kyse,jos puhutaan vaikutteista. Vaikutteita otetaan aina ja kaikkialla, vaikka keksisikin uusia hienoja sanoja ja sanontoja.

        Ei ne potteritkaan tuulesta ole temmattu, vaan maisteltu ja kuulosteltu tarkkaan ympäristöä, kulttuuria ja mielleyhtymiä.

        Nový most


    • sanottuna

      leffahan on loistavaa työtä. Mitään en muuttaisi. Dialogit ovat niin upeaa ja sulavaa työtä että ja hahmot ovat sen verran kiintoisia ettei edes toimintaa kaipaa. Näyttelijät ovat parhaita mahdollisia ja pitkät otokset dialogeissa saavat arvostamaan näyttelytyötä

    • ,,,

      nii kato kummisetä.. the godfather.. siin voit sit pähkäillä mikä siin on nii hyvää.. siin kestää koska siin ei oo mitää nii hyvää..

      • ...

        Kummisetä muka yliarvostettu? Saatana! Ei ihme, että tuollainen arviolta 10-vuotias pitää sitä yliarvostettuna kun ei mitään elokuvista tajua. "siin ei oo mitää hyvää.." Kyllä on nyt joku jossain aineissa. Ei jumalauta, ihminen joka ei selkeästi elokuvan päälle mitään ymmärrä väittää Kummisedän olevan huono. Ja mikähän on mielestäsi paras elokuva? Hmmm... Veikkaan Titanic tai Pirates of the Caribbean. Mielipiteen vapaus kunniiaan, mutta jos mielipiteesi on tämä, niin pidä se ainakin omana tietonasi.


    • Mielestäni ei ole. Minä pidän hänen elokuvistaan.

      Mutta pikkuisen yliarvostettu hän kyllä on.

      Tarantinolla on uskomaton kyky kerätä kasaan vaikutteita sieltä täältä, jopa suoranaisia kliseitä ja sekoittaa niistä aivan omanlaisensa keitos.

      Mitään kovin uuttahan mies ei ole elokuviin tuonut. Hän on "vain" häpeämättömän loistava kierrättäjä. Loppujen lopuksihan Tarantino ei edes yritä esittää mitään gurua vaan tunnustaa nöyrästi velkansa nuoruutensa suosikeille.

      Oikeastaan kaiken mitä Tarantinon elokuvista löytää on aiemmin voinut löytää mm seuraavien henkilöiden tuotannosta:

      John Ford, John Woo, Ian Fleming, Peter O´Donnel, Frank Miller, Raymond Chandler, Jim Thompson, Charles Willeford, Elmore Leonard, Sam Peckinpah ja lukemattomat muut.

    • jaattaje

      se paskanjauhanta. Ei noist asioista voi kiistellä. Ihmiset jotka ei oo "elokuvanrakastajia" tai sitten vaan riittävän iäkkäitä ei tosissaan ymmärrä tällaisten leffojen päälle mitään. Jos ei ole elokuvafriikki eli ei tajua tuosta taiteesta mitään niin luultavasti paras leffa mitä on nähnyt on joku hömppäleffa. Itse olen sitä mieltä että Pulp Fictionissa ei ole mitään yliarvostettua. Leffa kuuluu top 5 listaani ja on aivan tajuttoman hyvä.
      Mutta en silti ala väittämään etteikö se jonkun mielestä voisi olla huono. Ihmiset on erilaisia ja mielipiteet kans.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1256
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      8
      1139
    Aihe