Täysamatööri kysyy

hehkutulpista

Onko dieselvehkeissä (traktorit) oltava hehkutulpat välttämättä?
Siis ne, joita hehkutetaan ennen käynnistystä?
Jos mitään ymmärän, niin kaikissa ei ole.
Millä konstilla ne lähtee pakkasesta käyntiin?

26

16051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • traktori

      täräytetään "pilotilla" käyntiin, jos ei ilman lähde.
      Kaikkein vaivattomin konsti.
      Ei tartte miettiä toimiiko hehku vai ei.

      • Hyvin kolisee....

        Mutta onko joka ikisessä dieselvehkeessä hehkut (tai hehku)?
        Ja mihin paikkoihin niitä on eri merkeissä sijoitettu?


      • jokaases
        Hyvin kolisee.... kirjoitti:

        Mutta onko joka ikisessä dieselvehkeessä hehkut (tai hehku)?
        Ja mihin paikkoihin niitä on eri merkeissä sijoitettu?

        Hehkutulpat on ollu länsi rattoriis jo 60-luvun lopulta, mutta esim. Zetoris ei ollu vielä 90-alussakaan. Pakkosyöttö ainoastaan. Meikällä oli -90 mallinen 7745 ja kyllä se käyntiin lähti tonne noin -10 pakkasasteeseen saakka ilman hehkuakin. Vastaavasti 1490 Caseni ei lähde hehkuttamallakaan jos on yli -5 pakkaasta.


      • Kunttajussi
        jokaases kirjoitti:

        Hehkutulpat on ollu länsi rattoriis jo 60-luvun lopulta, mutta esim. Zetoris ei ollu vielä 90-alussakaan. Pakkosyöttö ainoastaan. Meikällä oli -90 mallinen 7745 ja kyllä se käyntiin lähti tonne noin -10 pakkasasteeseen saakka ilman hehkuakin. Vastaavasti 1490 Caseni ei lähde hehkuttamallakaan jos on yli -5 pakkaasta.

        Zetka 25A:ssa on ainakin hehku.Sitä en tiedä josko välillä ei sitten ole ollut.


      • Ollako vai eikö olla??
        Kunttajussi kirjoitti:

        Zetka 25A:ssa on ainakin hehku.Sitä en tiedä josko välillä ei sitten ole ollut.

        Sama juttu taas.
        Ei mitään tolkkua saa vastauksista.
        Juupas eipäs..

        Kerran kinasivat Nuhvin hehkutulpista ja sieltä sai myös käsityksen, ettei nuhveissa ole hehkutulppia, mutta nuhvien hehkutulppia kyllä on myynnissä.

        Joskus aika huvittavaakin täällä..


      • Foordi
        Ollako vai eikö olla?? kirjoitti:

        Sama juttu taas.
        Ei mitään tolkkua saa vastauksista.
        Juupas eipäs..

        Kerran kinasivat Nuhvin hehkutulpista ja sieltä sai myös käsityksen, ettei nuhveissa ole hehkutulppia, mutta nuhvien hehkutulppia kyllä on myynnissä.

        Joskus aika huvittavaakin täällä..

        Suurin osa, minäkin oon aika amatööri, sitten tulee hölmöjä päästeltyä. Eiköhän niitä tulppia saman rahtorin eri vuosimalleissa oo vähän eri lailla.
        Sylinterihehkuilla kyllä aikas hyvin käynnistyy jos ovat kunnossa ja akussa virtaa.
        Esim. 4-pyttyferkussa on imusarjahehku jossa liekki. Aika huono lähtemään jos ei ole tiukka kone. Sitten minun on annettu ymmärtää että niitä on myös sylintereihin asennetuilla hehkuilla. Majorissa ainaskin on pakkosyöttö, en tiiä onko hehkuillakin. Minulla oli myös 54- luvun Zetor 25. Siinä hehkut sylintereissä, (ja kojelaudassa myös lanka josta näki kun alkoi hehkua). Menin talvella 15 asteen pakkasella kun kone oli monta kuukautta seissyt ja niinpä vaan lähti kun hehkutti ja puolipuristimella pyöritti.
        Pilotin kans olisin varovainen, sillä saa koneen rikki jos liikaa hölvää.

        Minä kyllä oon täällä niin paljon puhunut potaskaa että jos mun nimmarin näkee niin pitää olla varaus.
        Mutta paljon oon täällä viisastunutkin, ja ei kai tällä foorumilla aina ole pakko olla oikeessa.


      • Nuffield
        Ollako vai eikö olla?? kirjoitti:

        Sama juttu taas.
        Ei mitään tolkkua saa vastauksista.
        Juupas eipäs..

        Kerran kinasivat Nuhvin hehkutulpista ja sieltä sai myös käsityksen, ettei nuhveissa ole hehkutulppia, mutta nuhvien hehkutulppia kyllä on myynnissä.

        Joskus aika huvittavaakin täällä..

        Ei Nuffissa ole koskaan ollut hehkua,mutta leylandissa on ,olet varmaan nähnyt niitä myynnissä entinen nuffi kun on sittemmin leyland.


      • Aerostart
        Foordi kirjoitti:

        Suurin osa, minäkin oon aika amatööri, sitten tulee hölmöjä päästeltyä. Eiköhän niitä tulppia saman rahtorin eri vuosimalleissa oo vähän eri lailla.
        Sylinterihehkuilla kyllä aikas hyvin käynnistyy jos ovat kunnossa ja akussa virtaa.
        Esim. 4-pyttyferkussa on imusarjahehku jossa liekki. Aika huono lähtemään jos ei ole tiukka kone. Sitten minun on annettu ymmärtää että niitä on myös sylintereihin asennetuilla hehkuilla. Majorissa ainaskin on pakkosyöttö, en tiiä onko hehkuillakin. Minulla oli myös 54- luvun Zetor 25. Siinä hehkut sylintereissä, (ja kojelaudassa myös lanka josta näki kun alkoi hehkua). Menin talvella 15 asteen pakkasella kun kone oli monta kuukautta seissyt ja niinpä vaan lähti kun hehkutti ja puolipuristimella pyöritti.
        Pilotin kans olisin varovainen, sillä saa koneen rikki jos liikaa hölvää.

        Minä kyllä oon täällä niin paljon puhunut potaskaa että jos mun nimmarin näkee niin pitää olla varaus.
        Mutta paljon oon täällä viisastunutkin, ja ei kai tällä foorumilla aina ole pakko olla oikeessa.

        Ja ei sitten missään tapauksessa pilottia silloin kun hehkua käytetään,tai muuten on entinen traktori ja voi olla mieskin entinen.
        Erittäin suuri räjähdys vaara.


      • Kyllä näin on..
        Nuffield kirjoitti:

        Ei Nuffissa ole koskaan ollut hehkua,mutta leylandissa on ,olet varmaan nähnyt niitä myynnissä entinen nuffi kun on sittemmin leyland.

        Kuusisylinterisessä Nuffieldissa on imusarjassa hehkutulppa.


      • konet suarasuihkuhun
        Kunttajussi kirjoitti:

        Zetka 25A:ssa on ainakin hehku.Sitä en tiedä josko välillä ei sitten ole ollut.

        Kun vaihtui konet suarasuihkuhun, teheras ei kattonu hehkua enää tarpeelliseksi, nähtävästi...


      • Nuffield
        Kyllä näin on.. kirjoitti:

        Kuusisylinterisessä Nuffieldissa on imusarjassa hehkutulppa.

        Niin kyllä kutosessa ,mutta ei neloskoneissa eikä kolmosessa.


      • Foordi
        Aerostart kirjoitti:

        Ja ei sitten missään tapauksessa pilottia silloin kun hehkua käytetään,tai muuten on entinen traktori ja voi olla mieskin entinen.
        Erittäin suuri räjähdys vaara.

        Eipä tietenkään hehkun kanssa. Tuo imusarjahehku saattaa posahtaa aika pahasti ja sitten pitää hommata uudet passikuvat. Sitä vaan että jos sitä pilottia lotataan kuin dödöä kainaloon niin pamauttaa koneen jumiin, ei ole koneelle lääkettä sekään. Huonolla akulla sitä helposti laittaa liikaa kun kone ei kunnolla pyöri ja sitten jysäyttää yläkuolokohdassa, ikävästi kilahtaa, varsinni jos joku toinen luttaa sitä sun rattoriin. Hyvä akku ja varovasti niin sitten pelaa


      • rulaa
        Foordi kirjoitti:

        Suurin osa, minäkin oon aika amatööri, sitten tulee hölmöjä päästeltyä. Eiköhän niitä tulppia saman rahtorin eri vuosimalleissa oo vähän eri lailla.
        Sylinterihehkuilla kyllä aikas hyvin käynnistyy jos ovat kunnossa ja akussa virtaa.
        Esim. 4-pyttyferkussa on imusarjahehku jossa liekki. Aika huono lähtemään jos ei ole tiukka kone. Sitten minun on annettu ymmärtää että niitä on myös sylintereihin asennetuilla hehkuilla. Majorissa ainaskin on pakkosyöttö, en tiiä onko hehkuillakin. Minulla oli myös 54- luvun Zetor 25. Siinä hehkut sylintereissä, (ja kojelaudassa myös lanka josta näki kun alkoi hehkua). Menin talvella 15 asteen pakkasella kun kone oli monta kuukautta seissyt ja niinpä vaan lähti kun hehkutti ja puolipuristimella pyöritti.
        Pilotin kans olisin varovainen, sillä saa koneen rikki jos liikaa hölvää.

        Minä kyllä oon täällä niin paljon puhunut potaskaa että jos mun nimmarin näkee niin pitää olla varaus.
        Mutta paljon oon täällä viisastunutkin, ja ei kai tällä foorumilla aina ole pakko olla oikeessa.

        majorissa on suoraruisku, ei hehkutulppia. pakkosyörrö ja puolipuristin. ja lähtee kyllä jos vaan kunnolla pyörähtää, jota asiaa auttaa juuri tuo puolipuristin (kytkin tietysti myös pohajassa).

        Lähtee veivilläkin tai remmisiivasta köydellä vetämällä mutta saa kyllä talvella olla melkoinen voimamies asialla ja puolipuristinta käyttelemäs asiantuntija. meinaan se puolipuristaja käännetään pois päältä ihan siinä pitkän vedon loppuvaiheessa. ajotus on tosi tärkeetä. kesällä puolipuristajalla nypättiin kyllä veljen kans molemmat se köydellä käymään.

        öljypohjaa saa varmaan kans lämmittää vaikka nuotiolla kun vaan pitää huolen että ei pala letkut tai johdot eikä palo leviä (kone ei öljyinen). suoraan päin tohottimella puhaltaminen on kyllä aika raakaa hoitoa, vähän turhan kova kuumuus pienelle alalle mun mielestä. sit on niitä retkikeittimiä kaasulla ja spriillä.

        eetterin kanns saa varmaan olla varovainen ja sama pätee starttisuihkeisiin. kai niitä voi kevyesti suihkasta ihan siihen alkuun, kunhan vaan moottori ensin jo pyörii kunnolla ja puolipuristaja on myös kiinni (tai mieluummin ei käytetä). vaan yks suihkaus. jos ei käynnisty, niin hetken perään uus yritys. ei varmasti saa suihkuttaa moottoriin joka jo käynnistyi. eikä missän tapauksessa saa käyttää hehkujen kanssa.


      • rulaapakkosyöttö
        rulaa kirjoitti:

        majorissa on suoraruisku, ei hehkutulppia. pakkosyörrö ja puolipuristin. ja lähtee kyllä jos vaan kunnolla pyörähtää, jota asiaa auttaa juuri tuo puolipuristin (kytkin tietysti myös pohajassa).

        Lähtee veivilläkin tai remmisiivasta köydellä vetämällä mutta saa kyllä talvella olla melkoinen voimamies asialla ja puolipuristinta käyttelemäs asiantuntija. meinaan se puolipuristaja käännetään pois päältä ihan siinä pitkän vedon loppuvaiheessa. ajotus on tosi tärkeetä. kesällä puolipuristajalla nypättiin kyllä veljen kans molemmat se köydellä käymään.

        öljypohjaa saa varmaan kans lämmittää vaikka nuotiolla kun vaan pitää huolen että ei pala letkut tai johdot eikä palo leviä (kone ei öljyinen). suoraan päin tohottimella puhaltaminen on kyllä aika raakaa hoitoa, vähän turhan kova kuumuus pienelle alalle mun mielestä. sit on niitä retkikeittimiä kaasulla ja spriillä.

        eetterin kanns saa varmaan olla varovainen ja sama pätee starttisuihkeisiin. kai niitä voi kevyesti suihkasta ihan siihen alkuun, kunhan vaan moottori ensin jo pyörii kunnolla ja puolipuristaja on myös kiinni (tai mieluummin ei käytetä). vaan yks suihkaus. jos ei käynnisty, niin hetken perään uus yritys. ei varmasti saa suihkuttaa moottoriin joka jo käynnistyi. eikä missän tapauksessa saa käyttää hehkujen kanssa.

        siis tuli tohon kirjotusvirhe. kyseessä on pakkosyöttö. se nappula siinä dieselpumpun vasemmas ylänurkas. se pohjaan ni on pakkosyöttö päällä. sitä on todellakin syytä käytellä.


      • pakkosyöttö
        rulaa kirjoitti:

        majorissa on suoraruisku, ei hehkutulppia. pakkosyörrö ja puolipuristin. ja lähtee kyllä jos vaan kunnolla pyörähtää, jota asiaa auttaa juuri tuo puolipuristin (kytkin tietysti myös pohajassa).

        Lähtee veivilläkin tai remmisiivasta köydellä vetämällä mutta saa kyllä talvella olla melkoinen voimamies asialla ja puolipuristinta käyttelemäs asiantuntija. meinaan se puolipuristaja käännetään pois päältä ihan siinä pitkän vedon loppuvaiheessa. ajotus on tosi tärkeetä. kesällä puolipuristajalla nypättiin kyllä veljen kans molemmat se köydellä käymään.

        öljypohjaa saa varmaan kans lämmittää vaikka nuotiolla kun vaan pitää huolen että ei pala letkut tai johdot eikä palo leviä (kone ei öljyinen). suoraan päin tohottimella puhaltaminen on kyllä aika raakaa hoitoa, vähän turhan kova kuumuus pienelle alalle mun mielestä. sit on niitä retkikeittimiä kaasulla ja spriillä.

        eetterin kanns saa varmaan olla varovainen ja sama pätee starttisuihkeisiin. kai niitä voi kevyesti suihkasta ihan siihen alkuun, kunhan vaan moottori ensin jo pyörii kunnolla ja puolipuristaja on myös kiinni (tai mieluummin ei käytetä). vaan yks suihkaus. jos ei käynnisty, niin hetken perään uus yritys. ei varmasti saa suihkuttaa moottoriin joka jo käynnistyi. eikä missän tapauksessa saa käyttää hehkujen kanssa.

        siis tuli tohon kirjotusvirhe. kyseessä on pakkosyöttö. se nappula siinä dieselpumpun vasemmas ylänurkas. se pohjaan ni on pakkosyöttö päällä. sitä on todellakin syytä käytellä.


    • jos osaa

      Etukammiodieseleissä on hehkutulpat, suorasuihkutusdieseleissä niitä ei ole eikä tarvita, menikö oikein?

    • Hunningolla

      moottorityypistä. Esikammio dieselissä sylinterihehkut ja taas suorassa imusarjan hehku. En ota kantaa kumpi on parempi, molemmat on saatu käymään silloin kun haluttu...

      • 880Db

        minkähänlainen imusarja hehku on, esim 880 taavetissa vm 71 ei olla hehku systeemiä ainakaan löydetty siitä.lämmittämällä ja tarvittaessa pilottia on laitettu suoraruiskukone.


    • "täysamatöörille"

      "amatööri" jo tuolla vastailikin aika tyhjentävästi.

      Dieselmoottoreita on kahta "mallia" suoraruiskutusdiesel ja nk esikammiodiesel.

      Suoraruiskutus dieseleissä ei ole minkäänlaista hehkua. Joku kyseli esim zetkoista. Vanhimmissa 25 mallisarjan koneissa oli hehkut, mutta sitten tämä "uudempi" sukupolvi 2011, 3011 jne oli tämä uusi ja mullistava suoraruiskutusdiesel syöttöpumppu varustettuna pakkosyötöllä. Tottakait muitakin merkkejä oli, mm fordson major simssin pumpulla.

      Ferguissa taas "kaikissa" nk imusarjahehku (vain yksi hehkutulppa imusarjassa), jonka tehtävänä oli lämmittää sylintereihin menevä ilma lirauksella polttoainetta. Jos tätä hehkutti "liikaa", kuului imusarjasta possahdus, tällöin oli kiire startata, jotta "liekit" imastuisivat sylintereihin, eikä koko vehje syttyisi tuleen. Moottorinvalmistaja perkins käytti runsaasti juuri tätä imusarjahehkua. Lähti helvetin huonosti käyntiin, verrattuna noihin suoraruiskukoneisiin.

      Trakoreissa ei oikein noita suoraan sylinterissä sijaitsevia hehkutulppia suosittu, kuten esim henkilöautoissa (MB, Pösö nyt ainakin).

      Esikammiodiesel mahdollisti matalamman puristussuhteen ja näin pehmeämmän käyntiäänen ja oli siinä muitakin heikkouksia.

      Mitä nuffiin tulee, niin ei ainakaan omassani ole hehkutulppia ollut missään mallissa ja jokaisessa on ollut BMC suoraruiskutusdiesel simmssin pumpulla jossa pakkosyöttö, enkä usko että BMC kuuspyttyisessäkään tuota jonkun mainitsemaa imusarjahehkua on ollut. Ellei sitten joku ole väsännyt jälkikäteen. Perkinsin kuuspyttyisessä sensijaan se imusarjahehku on.

      Suoraruiskudiesel sietää kyllä starttipilottia, ja monissa malleissa on jopa tehtaan asennus pilottikäynnistykselle, mutta nuo hehkukoneet on erijuttu.
      Mikäli hehkukoneessa joutuu pilottia käyttämään, tällöin ei edes yritetä hehkuttaa ja annostelu "tipottain" starttauksen aikana. "kolina" on kyllä melkoinen, mutta kyllä se sen kestää, ellei heti ryntäytä täysille.

      Mutta vastaus itse kysymykseen: Mikäli dieselvehkeessä on hehkutulpat, kannattaa ne pitää kunnossa ja käynnistellä niiden avulla.

      No ne imusarjahehkut on kyllä hieman lapsellisia tänne meidän talveen.

      Talvella suositeltavaa on esilämmittää kone jollain konstilla, kosanilla, sähköllä ketä mitenkin. Jopa kiehuvalla vedellä.

      • MJA

        Mitäs Perkinsiä tarkoitat huonoksi käynnistymään? Minusta ne ovat kaikki olleet lähinnä bensiinimoottoriin verrattavissa olevia käynnistyjiä. Muutama kierros kampiakselilta ja PAM! -käyntiin. Erikoisesti MF 35:n kolmisylinterinen Perkins oli erinomainen käynnistyjä. (Vanhempi malli taas huonompi, mutta sehän ei Perkins-moottorilla olekaan).
        Puristussuhteet eivät ole kammiomoottoreilla pienempiä kuin suoraruiskutusdieseleillä. Yleensä juuri toisinpäin. Esimerkiksi 4-syl. Fe-35 20:1, International McCormick 414 21:1 ja niin edelleen. Kammiossa, jossa suutin sijaitsee, paine on ruiskutushetkellä alhaisempi.
        Syy näiden rakentamiseen aikoinaan oli kammiomoottorin hyvä polttoaineensekoituskyky. Polttoaine höyrystyy ja virtailee moottorissa hyvin ennen sytytystä. Itse asiassa polttoaineen palaminen alkaa kammiosta, mutta hoituu loppuun vasta sylinterissä. Toinen merkittävä etu oli suuttimen suoraruiskutteista alempi avautumispaine. Se oli vanhaan aikaan helpompi valmistaa. Ja vielä lisäksi 50-luvulla ulkomailla ei ajateltu traktoreita valmistettavan pohjoisiin olosuhteisiin, joissa kammiodieselin käynnistys voisi olla heikkoa.
        Hehkut eivät ole sylintereissä, vaan kammioissa. Pehmeämpi käyntiääni on kammiorakenteen ansiota, ei johdu matalasta puristussuhteesta. Ja kammiohehkumoottoriin ei missään tapauksessa eetteriä/pilottia. Hehkulangat eivät sitä kestä. Kannattaa ainakin vaihtaa jo hajonneet hehkut paikoilleen tulpiksi.
        Kokemuksieni mukaan imusarjahehku on suuri apu kylmäkäynnistyksessä. Joka ei usko, kokeilkoon ilman hehkuttamista ja hehkun kanssa. Jos moottori on suoraruiskutteinen, niin imusarjahehkusta ON iso apu.
        Kiehuvaa vettä ei ikinä pakkasella moottoriin. Voi halkaista lohkon.


      • vastauksen
        MJA kirjoitti:

        Mitäs Perkinsiä tarkoitat huonoksi käynnistymään? Minusta ne ovat kaikki olleet lähinnä bensiinimoottoriin verrattavissa olevia käynnistyjiä. Muutama kierros kampiakselilta ja PAM! -käyntiin. Erikoisesti MF 35:n kolmisylinterinen Perkins oli erinomainen käynnistyjä. (Vanhempi malli taas huonompi, mutta sehän ei Perkins-moottorilla olekaan).
        Puristussuhteet eivät ole kammiomoottoreilla pienempiä kuin suoraruiskutusdieseleillä. Yleensä juuri toisinpäin. Esimerkiksi 4-syl. Fe-35 20:1, International McCormick 414 21:1 ja niin edelleen. Kammiossa, jossa suutin sijaitsee, paine on ruiskutushetkellä alhaisempi.
        Syy näiden rakentamiseen aikoinaan oli kammiomoottorin hyvä polttoaineensekoituskyky. Polttoaine höyrystyy ja virtailee moottorissa hyvin ennen sytytystä. Itse asiassa polttoaineen palaminen alkaa kammiosta, mutta hoituu loppuun vasta sylinterissä. Toinen merkittävä etu oli suuttimen suoraruiskutteista alempi avautumispaine. Se oli vanhaan aikaan helpompi valmistaa. Ja vielä lisäksi 50-luvulla ulkomailla ei ajateltu traktoreita valmistettavan pohjoisiin olosuhteisiin, joissa kammiodieselin käynnistys voisi olla heikkoa.
        Hehkut eivät ole sylintereissä, vaan kammioissa. Pehmeämpi käyntiääni on kammiorakenteen ansiota, ei johdu matalasta puristussuhteesta. Ja kammiohehkumoottoriin ei missään tapauksessa eetteriä/pilottia. Hehkulangat eivät sitä kestä. Kannattaa ainakin vaihtaa jo hajonneet hehkut paikoilleen tulpiksi.
        Kokemuksieni mukaan imusarjahehku on suuri apu kylmäkäynnistyksessä. Joka ei usko, kokeilkoon ilman hehkuttamista ja hehkun kanssa. Jos moottori on suoraruiskutteinen, niin imusarjahehkusta ON iso apu.
        Kiehuvaa vettä ei ikinä pakkasella moottoriin. Voi halkaista lohkon.

        on antanut kirjoituksen perusteella "toinen täysamatööri".
        No oli siinä jotain oikeikin, mutta suurelta osin pelkkää potaskaa ja huomaa lisäksi, että kirjoittajalla ei ole kokemusta kovin monesta merkistä! (viis- kuus- ja seitkytluvulta).

        Eikä hän ainakaan ikinä ole käynnistänyt(lämmittänyt) kylmää moottoria kolmekymmenenasteen pakkasessa "kiehuvalla" vedellä. Sekin on taitolaji jonka vain kokemuksen ja tietämyksen kautta opii.


      • Foordi
        MJA kirjoitti:

        Mitäs Perkinsiä tarkoitat huonoksi käynnistymään? Minusta ne ovat kaikki olleet lähinnä bensiinimoottoriin verrattavissa olevia käynnistyjiä. Muutama kierros kampiakselilta ja PAM! -käyntiin. Erikoisesti MF 35:n kolmisylinterinen Perkins oli erinomainen käynnistyjä. (Vanhempi malli taas huonompi, mutta sehän ei Perkins-moottorilla olekaan).
        Puristussuhteet eivät ole kammiomoottoreilla pienempiä kuin suoraruiskutusdieseleillä. Yleensä juuri toisinpäin. Esimerkiksi 4-syl. Fe-35 20:1, International McCormick 414 21:1 ja niin edelleen. Kammiossa, jossa suutin sijaitsee, paine on ruiskutushetkellä alhaisempi.
        Syy näiden rakentamiseen aikoinaan oli kammiomoottorin hyvä polttoaineensekoituskyky. Polttoaine höyrystyy ja virtailee moottorissa hyvin ennen sytytystä. Itse asiassa polttoaineen palaminen alkaa kammiosta, mutta hoituu loppuun vasta sylinterissä. Toinen merkittävä etu oli suuttimen suoraruiskutteista alempi avautumispaine. Se oli vanhaan aikaan helpompi valmistaa. Ja vielä lisäksi 50-luvulla ulkomailla ei ajateltu traktoreita valmistettavan pohjoisiin olosuhteisiin, joissa kammiodieselin käynnistys voisi olla heikkoa.
        Hehkut eivät ole sylintereissä, vaan kammioissa. Pehmeämpi käyntiääni on kammiorakenteen ansiota, ei johdu matalasta puristussuhteesta. Ja kammiohehkumoottoriin ei missään tapauksessa eetteriä/pilottia. Hehkulangat eivät sitä kestä. Kannattaa ainakin vaihtaa jo hajonneet hehkut paikoilleen tulpiksi.
        Kokemuksieni mukaan imusarjahehku on suuri apu kylmäkäynnistyksessä. Joka ei usko, kokeilkoon ilman hehkuttamista ja hehkun kanssa. Jos moottori on suoraruiskutteinen, niin imusarjahehkusta ON iso apu.
        Kiehuvaa vettä ei ikinä pakkasella moottoriin. Voi halkaista lohkon.

        Esim. jos paljon huonoksi käynnistyjäksi pilkattu kultamaha 4-sylinterinen on moottoriltaan tiukassa kunnossa eikä venttiilit ole uponneet syvälle kanteen joka pienentää puristussuhdetta, lähtee se imusarjahehkulla ainakin 10- 15 asteen pakkasella vielä ihan keposesti ilman lämmitystä käyntiin. Eipä tuo vielä kova pakkanen ole mutta kun ei kuulemma heinäseipään takaakaan.
        Ite oon startannut silleen että ensin hehkua niin että kunnon liekkiä starttaa sylintereihin, silloin ei vielä käynnisty kun liekki polttaa hapen. Itse käännän kesken pyörimisen startin normaaliasentoon jolloin kone hörähtää käyntiin.
        Imusarjahehkua on syytä tarkkailla että ei ala kusemaan tiiseliä sylinterieihin, siitä kun ei myöskään hyvä seuraa jos menee öljyn sekaan tai männän päälle kun starttaa, voipi kiertokanki vääntyä tai muuta vahinkoa.


    • pilotti

      ostappa CRC merkkistä pilottia ei kolistele,mutta silti edesauttaa kylmäkäynnistystä,on kokemusta valmetin kanssa.

      • Massikkamies

        täyttä asiaa.Kirjoituksen arvostelijalla ei ole minkäänlaista tietoa moottoreista.


    • Anonyymi

      hei olisin kysynyt 990 implen jarruhihnojen vaihdosta mitä pitää varata

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6011
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      3894
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3295
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      470
      2740
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      270
      1755
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1423
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      159
      1288
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe