Mikä ihme vois olla, kun pari viikkoa sitten aivan yhtäkkiä aamulla kotona kävellessä alkoi jalkapohjassa sattua aivan älyttömästi (vasen sisäreuna), siis ihan kuin joku olisi puukolla viiltänyt tai olisi suonta vetänyt. Noh klenkkasin töissä sen päivän ja siitä johtuen pohkeeni meni ihan hirvittävään kramppiin ja olin sitten vuodepotilas seuraavat 2 päivää (jalkapohjaan ei enään sattunut seuraavana päivänä).
Kului viikko ja taas uudestaan, melkeen samassa kohtaa eli kipu on jalanpohjassa myös, mutta ihan kantaluun edessä sekä ton nilkan sisäsivulla olevan luuklöntin alapuolella (en tiedä/muista mikä luu se on), joten jotenkuten olen pystynyt normaalisti käveleen. Siis kipu on niin sietämätön ettei kunnolla pysty käveleen. Tätä nyt jatkunut 2 päivää ku viimeks kesti 1 päivän sen pohkeen kramppi 2 päivää. Myös leposärkyä on, kun joutuu hiukan täällä kotona käveleen. Myös kun painelee kipukohtaa, niin sattuu aivan älyttömästi.
Liikun ja venyttelen lähes päivittäin eli lihaskireyttä ei pitäisi olla. Syön normaalisti ja terveellisesti sekä olen syönyt 6kk jo magnesiumia. 8 päivän kortisonikuurilla olin ja sinä aikana tämä alkoi. Uusia kenkiä ei ole ja kengät ovat muutenkin kunnolliset.
Mobilaattii oon laittanut, mutta eipä siitä apua ole.
Jalkapohja krampissa????
11
11664
Vastaukset
- Eve 38
Perhana, mulla on vissiin veritulppa jalassa. Löysin siitä tietoa ja oireet sopivat.
Varasin jo lääkärille ajan. Onneksi on työterveys, johon pääsen koska vaan eli myös viikonloppuisin.
Jalkaa sattuu ja särkee ihan vietävästi ja kipu on jo pohkeessa asti.- Jäsenkorjaaja
Kun olet saanut pois suljettua tuon veritulppa jutun (kai sekin on mahdollista), käyppä tarkistuttamassa vaikka Kiropraktikolla tuo jalka, kuulostaa ihan kantaluu-telaluu lukolta; osittaiselta sijoiltaan ololta, joka on helppo hoitaa!
- veritulppaa
epäilet niin hushus päivystävälle ja HETI!
- hoidettu
Jäsenkorjaaja kirjoitti:
Kun olet saanut pois suljettua tuon veritulppa jutun (kai sekin on mahdollista), käyppä tarkistuttamassa vaikka Kiropraktikolla tuo jalka, kuulostaa ihan kantaluu-telaluu lukolta; osittaiselta sijoiltaan ololta, joka on helppo hoitaa!
Kannattaa aloittaa epäily jo siitä, että oliko se oireileva jalka lyhyempi? Mulla oli myös jalkapohjan ja keskimmäisen varpaan kramppeja lyhyemmässä jalassa. Siis siinä, jossa SI oli pettänyt...
- Eve 38
Mulla on Kantakalvon tulehdus/kantapiikki eli Plantaarifaskiitti.
Täällä lisää jalkojen onkkelmista joita voi tulla:
http://www.askelklinikat.fi/ongelmat.htm- hoidettu
Mut ei kerrottu miksi se on tullu?
Lyhyempi jalka kävelee päkiällä ylipronaatio. Siinä se rasittuu...
"Plantar fascitis:
The effects of the core distortion pattern (one ilium rotated posteriorly and the other rotated anteriorly) are noted from the iliums down through the feet. This can be seen in the position of the feet as they relate to the compensation within the lower leg and ankle to either absorb extra leg length as on the side of the anteriorly rotated ilium, or compensate for the short leg as on the side of the posteriorly rotated ilium. Consequently, the weight bearing stresses that go through the feet are often the causes of strains and bruises resulting in inflammation and mineral deposits. "
http://www.kytbinc.com/pages/plantar.htm
"The foot on the longer leg carries the body¹s entire weight longer than is normal (it takes longer for the short leg¹s foot to reach the ground). This increases the amount of weight the Plantar Fascia must bear, which increases the stresses on this structure. Because the foot on the short leg needs to fall further to reach the ground, it is continually "slammed" on to the ground. This will increase the force and weight on the Plantar Fascia of that foot. This may cause Plantar Fasciitis and Heel Spurs to form and be painful."
http://www.ourdoctorstore.com/product.php?dr=wfai&badge=ZVlcQ&pid=217
Ja tuolla...
http://www.eneslow.com/html/launch.cfm?siteid=4&itemcategory=22485&priorId=22437 - Eve 38
hoidettu kirjoitti:
Mut ei kerrottu miksi se on tullu?
Lyhyempi jalka kävelee päkiällä ylipronaatio. Siinä se rasittuu...
"Plantar fascitis:
The effects of the core distortion pattern (one ilium rotated posteriorly and the other rotated anteriorly) are noted from the iliums down through the feet. This can be seen in the position of the feet as they relate to the compensation within the lower leg and ankle to either absorb extra leg length as on the side of the anteriorly rotated ilium, or compensate for the short leg as on the side of the posteriorly rotated ilium. Consequently, the weight bearing stresses that go through the feet are often the causes of strains and bruises resulting in inflammation and mineral deposits. "
http://www.kytbinc.com/pages/plantar.htm
"The foot on the longer leg carries the body¹s entire weight longer than is normal (it takes longer for the short leg¹s foot to reach the ground). This increases the amount of weight the Plantar Fascia must bear, which increases the stresses on this structure. Because the foot on the short leg needs to fall further to reach the ground, it is continually "slammed" on to the ground. This will increase the force and weight on the Plantar Fascia of that foot. This may cause Plantar Fasciitis and Heel Spurs to form and be painful."
http://www.ourdoctorstore.com/product.php?dr=wfai&badge=ZVlcQ&pid=217
Ja tuolla...
http://www.eneslow.com/html/launch.cfm?siteid=4&itemcategory=22485&priorId=22437Mulla se on pidemmässä jalassa. Ja nyt kun olen klenkannut sen kanssa, niin nyt kipuilee vasenkin kinttu.
Noh mä olen kyllä venytellyt väärin ja näinollen noi on kipeytyneet.
Siis mullahan toi vasen kinttu on ollut jo 20 vuotta lyhyempi sen enempää mitään oiretta antamatta.
Mut on kyllä tutkittu ja kroppani on syntyjään ollut hiukan epäsymmetrinen. Olen osaajalla käynyt ja lantioni on ihan normaali (terve) ja toimii oikein.
Olen joskus vuosia sitten selkänikin venytellyt paskaksi. Kärsin siitä vieläkin hiukan, mutta oma vika.
Siis jos venyttelee väärin, niin takuulla saa kipua ja voi rikkoa paikkoja. - hoidettu
Eve 38 kirjoitti:
Mulla se on pidemmässä jalassa. Ja nyt kun olen klenkannut sen kanssa, niin nyt kipuilee vasenkin kinttu.
Noh mä olen kyllä venytellyt väärin ja näinollen noi on kipeytyneet.
Siis mullahan toi vasen kinttu on ollut jo 20 vuotta lyhyempi sen enempää mitään oiretta antamatta.
Mut on kyllä tutkittu ja kroppani on syntyjään ollut hiukan epäsymmetrinen. Olen osaajalla käynyt ja lantioni on ihan normaali (terve) ja toimii oikein.
Olen joskus vuosia sitten selkänikin venytellyt paskaksi. Kärsin siitä vieläkin hiukan, mutta oma vika.
Siis jos venyttelee väärin, niin takuulla saa kipua ja voi rikkoa paikkoja.Eihän lantiosi voi olla "normaali" vaikka terve olisikin, jos kerran olet epäsymmetrinen ja toinen jalkakin on vielä lyhyempi (eihän se jalka oikeasti lyhyempi ole).
Mulle puhuivat monet lääkärit, ortopedit, fysiatrit ja muut 25 vuotta ihan samaa... - Eve 38
hoidettu kirjoitti:
Eihän lantiosi voi olla "normaali" vaikka terve olisikin, jos kerran olet epäsymmetrinen ja toinen jalkakin on vielä lyhyempi (eihän se jalka oikeasti lyhyempi ole).
Mulle puhuivat monet lääkärit, ortopedit, fysiatrit ja muut 25 vuotta ihan samaa...Siis miten niin ei ole?
Onko siitä tehty jotain tieteellistä tutkimusta, että raajat EIVÄT voi olla eripituiset. Missä niitä pelkkiä jalkoja on mitattu ja millä otannalla?
Mulla on kierreskolioosi notkolla selässä ja se on kiero vaikka saisi jalat samanpituisiksikin. Jos mulla olisi scanneri, niin voisin lähettää sulle mun röntgenkuvat ja kyllä aika Jumala sais olla, jotta mun selästäni normaalin saisi, kun on syntymästään asti kiero ollut. Tää on meidän sukuvika.
Olen käynyt "osaajalla" eikä mun lantiossani ole mitään vikaa eikä se edes vaivaa eikä selkäkään vaivaa, kunhan pitää lihaksistosta huolta.
Mulla on korotuspala toisessa kengässä ja näinollen lantioni on suorassa.
Televisiossa tuli joskus taannoin jonkun urheilulääkärin juttu jalkojen eripituisuuksista ja se on kuulemma aikast yleistä. Eikä sitä korotusta (max. 2 cm)edes välttämättä tarvitse, jos selkä on terve, koska ihmisen kävellessä on jalat eri aikaan maassa ja näinollen se pituusero ei haittaa kropan toimintaa. Mutta jos joutuu tekemään seisomatyötä, niin sitten sellasta korotuspalaa on hyvä käyttää, jottei selkä rasitu.
No en mä mikään lääkäri ole, mutta oman kroppani mä tunnen, enkä aio sun kanssa tästä ruveta kinaamaan, ku ethän säkään mitään tiedä, muuta kuin sen mitä olet netistä lukenut ja mitä olet oman kroppasi kanssa joutunut kokemaan,mutta turha sun selkäongelmiasi on yleistää ja tulla tänne väittämään, että aivan KAIKKI vaivat johtuvat suoliluun kiertymästä ja Si-nivelen paikaltaan poissa olevana.
Ja lukeehan täällä netissä vaikka mitä ja kuka tahansa voi julkaista vaikka mitä ja väittää mitä tahansa mistä asiasta tahansa, mutta se on sitten jokaisen uskon asia, mitä uskoo ja mitä ei. - hoidettu
Eve 38 kirjoitti:
Siis miten niin ei ole?
Onko siitä tehty jotain tieteellistä tutkimusta, että raajat EIVÄT voi olla eripituiset. Missä niitä pelkkiä jalkoja on mitattu ja millä otannalla?
Mulla on kierreskolioosi notkolla selässä ja se on kiero vaikka saisi jalat samanpituisiksikin. Jos mulla olisi scanneri, niin voisin lähettää sulle mun röntgenkuvat ja kyllä aika Jumala sais olla, jotta mun selästäni normaalin saisi, kun on syntymästään asti kiero ollut. Tää on meidän sukuvika.
Olen käynyt "osaajalla" eikä mun lantiossani ole mitään vikaa eikä se edes vaivaa eikä selkäkään vaivaa, kunhan pitää lihaksistosta huolta.
Mulla on korotuspala toisessa kengässä ja näinollen lantioni on suorassa.
Televisiossa tuli joskus taannoin jonkun urheilulääkärin juttu jalkojen eripituisuuksista ja se on kuulemma aikast yleistä. Eikä sitä korotusta (max. 2 cm)edes välttämättä tarvitse, jos selkä on terve, koska ihmisen kävellessä on jalat eri aikaan maassa ja näinollen se pituusero ei haittaa kropan toimintaa. Mutta jos joutuu tekemään seisomatyötä, niin sitten sellasta korotuspalaa on hyvä käyttää, jottei selkä rasitu.
No en mä mikään lääkäri ole, mutta oman kroppani mä tunnen, enkä aio sun kanssa tästä ruveta kinaamaan, ku ethän säkään mitään tiedä, muuta kuin sen mitä olet netistä lukenut ja mitä olet oman kroppasi kanssa joutunut kokemaan,mutta turha sun selkäongelmiasi on yleistää ja tulla tänne väittämään, että aivan KAIKKI vaivat johtuvat suoliluun kiertymästä ja Si-nivelen paikaltaan poissa olevana.
Ja lukeehan täällä netissä vaikka mitä ja kuka tahansa voi julkaista vaikka mitä ja väittää mitä tahansa mistä asiasta tahansa, mutta se on sitten jokaisen uskon asia, mitä uskoo ja mitä ei.Voihan ne jalat olla erimittaiset, mutta kun toiset lääkärit sanoo, että melkein kaikilla (80%:lla) on sitä ja toiset sanoo, että melkein aina se on vain toiminnallista (johtuen jonkin nivelen virheasennosta) eli helposti korjattavissa... ketä lääkäriä uskoa?
Mä uskon niitä lääkäreitä, jotka kertovat niiden olevan yleensä toiminnallisia. Korjattiinhan se multakin, vaikka 20-30 lääkäriä ensin sanoi, että käytä korotuspalaa, muu ei muka auta...
Skolioosi on sukuvikaa? Jonkinasteista skolioosia on melkein kaikilla (80%:lla)... mullakin! Todettiin jo lapsena... Melkein sama väittää että selkävaivat ovat sukuvika...
Ja onhan siitäkin tutkimuksia, että jos äidillä on lantiossa vikaa, niin tokihan lapseenkin vikaa tulee... Mutta ei se ole silti perinnöllistä! Se johtuu siitä, että lapsi kehittyy, kasvaa ja lopulta syntyy äidin vinosta lantiosta ulos.
Mäkin kävin monella osaavalla lääkärillä ja ihan vääriä diagnooseja tekivät useita kymmeniä. Uskoin jo itsekin, että olen oikeasti vino. En tuntenut mitään vikaa itsessäni, paitsi kivun. Koko elämäsi kun olet vinossa kävellyt, niin eihän sitä enää vuosien saatossa huomaa...
On olemassa useita tutkimuksia, jotka osoittaa, että jo vähäinenkin jalkojen pituusero aiheuttaa ongelmia niin selkään kuin myös polviin ja nilkkoihin. Jopa suomalaisten lääkäreiden tekemiä tutkimuksia... - Eve 38
hoidettu kirjoitti:
Voihan ne jalat olla erimittaiset, mutta kun toiset lääkärit sanoo, että melkein kaikilla (80%:lla) on sitä ja toiset sanoo, että melkein aina se on vain toiminnallista (johtuen jonkin nivelen virheasennosta) eli helposti korjattavissa... ketä lääkäriä uskoa?
Mä uskon niitä lääkäreitä, jotka kertovat niiden olevan yleensä toiminnallisia. Korjattiinhan se multakin, vaikka 20-30 lääkäriä ensin sanoi, että käytä korotuspalaa, muu ei muka auta...
Skolioosi on sukuvikaa? Jonkinasteista skolioosia on melkein kaikilla (80%:lla)... mullakin! Todettiin jo lapsena... Melkein sama väittää että selkävaivat ovat sukuvika...
Ja onhan siitäkin tutkimuksia, että jos äidillä on lantiossa vikaa, niin tokihan lapseenkin vikaa tulee... Mutta ei se ole silti perinnöllistä! Se johtuu siitä, että lapsi kehittyy, kasvaa ja lopulta syntyy äidin vinosta lantiosta ulos.
Mäkin kävin monella osaavalla lääkärillä ja ihan vääriä diagnooseja tekivät useita kymmeniä. Uskoin jo itsekin, että olen oikeasti vino. En tuntenut mitään vikaa itsessäni, paitsi kivun. Koko elämäsi kun olet vinossa kävellyt, niin eihän sitä enää vuosien saatossa huomaa...
On olemassa useita tutkimuksia, jotka osoittaa, että jo vähäinenkin jalkojen pituusero aiheuttaa ongelmia niin selkään kuin myös polviin ja nilkkoihin. Jopa suomalaisten lääkäreiden tekemiä tutkimuksia...Joo onhan tämä lääketiede vähän sellasta, että yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Ota siitä sitten selvää kuka on oikeassa. Onneksi on tämä netti, jossa voi ajatuksia vaihtaa ja näinollen tietoisuus kasvaa ja voi mennä sellaiselle osaajalle, josta joku muukin on apua saanut, jotta mahdollisesti itsekkin saa apua.
Mullakin oli pari vuotta sitten käsi todella kipeä (käytän näppistä ja hiirtä tosi paljon päivittäin). No kävin yhteensä 6 eri lääkärillä ja kaikki vaan määräs kipulääkettä ja lepoa ja tukilastan ranteeseen kun mulla oli jännetupentulehdus.
No lepuuttelin siinä käpälääni 6 viikkoa putkeen kun oli lomaa ja sairaslomaa. Juur mitään ei pystynyt tekeen sillä kädellä.
Menin viikoks töihin ja kauhee tuska tuli heti parin tunnin päästä jo takas. No mä ihmettelin, että kyllä jännetupentulehduksen pitäisi parissa viikossa parantua.
No onneksi olin menossa Kelan kuntoutukseen ja siellä valittelin käpälääni fysiatrille ja hän tarttui kerran kyynärvarrestani ja mähän parkasin kivusta. Mulla oli tenniskyynärpää eikä mikään jännetupentulehdus. Sain venyttelyohjeet eikä ole sen jälkeen vaivannut.
Olin hyvin hämmästynyt, että ne 6 tavallista työterveys- ja yleislääkäriä eivät noin tyypillistä "tautia" tunnista, vaan joutuu kitumaan ihan väärässä diagnoosissa pari kuukautta ja näinollen kesälomakin meni ihan pilalle.
Ilman sitä Kelan kuntoutusta en tiedä mihin olisin joutunut sen käteni kanssa.
Nykyään mulla on ergonomisemmat työolosuhteet eikä moinen vaiva vaivaa.
Äidillänikin on selässä vikaa, joten en sit tiedä kuinka mulla on kanssa selässä vikaa. Mut hyvin oon sen kanssa pärjännyt, jahka pitää lihaksista huolta eli vatsa- ja selkälihakset ovat timmissä kunnossa.
Ymmärrän hyvin sinua, kun olet joutunut vuosikausia kärsimään vaikka apua olisi ollut saatavissa jahka joku vain olisi osannut sen korjata.
Toivottavasti lekurit pitävät osaamistaan ajantasalla ja ottavat asioista selvää, jotta turhilta kivuilta ja mahdollisilta leikkauksilta vältytään.
Se Nikama-lehden artikkeli oli todella hyvä. Toivottavasti kaikki alan ohmiset lukevat sitä lehteä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841