Miten juot kahvisi...

Mysteriet

Minulle kävi, taas tänäaamuna, niin että maidon asemesta kaadoin kahviini omenemehua... piimähän se yleisin "maidonkorvike" taitaa useimmilla olla, minullakin silloin kun sitä kaapista löytyy... no sitä ei paljoa houkuta edes maistaa, mutta tätä omenamehukahvia otin ja maistoin - eikä hassumpaa ollutkaan :D
Voi kuulostaa oudolta, mutta joskus, halutessani herkutella, maustan kahvia esim. appelsiininkuorella, kardemummalla yms.

Siispä aiheeseen: Miten Sinä juot kahvisi? Maitoa? Sokeria? Mustana? Mausteisena?

Entä teenjuojat: Maitoa? Sokeria? Mustana/vihreänä? Maustettuna?

88

3896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukista

ei sokeria ei maitoa ei edes lusikkaa. jos jotain olis pakko laittaa kahviin niin kyllä se olis oikeeta rasvaista kermaa.

• Mysteriet

...jälkkäriksi sellainen kahvi, mihin tulee pari sokeria ja kermaa, joskus jopa jotain vahvempaa :D

• bestis
        Mysteriet kirjoitti:

...jälkkäriksi sellainen kahvi, mihin tulee pari sokeria ja kermaa, joskus jopa jotain vahvempaa :D

se se on

• Mobiili
        Mysteriet kirjoitti:

mustana, mutta vain pari kuppia päivässä.

Noh, tuota Irish Coffeeta saattais mennä useampikin (jos sille päälle sattuu...)
        Myös Minttukahvi, Amarettokahvi, Coffee Nero sekä Grand Colombia-kahvit---njam. (kertoo ex-ravintolatyöntekijä)

Menee vähän aiheen sivusta, mutta mietin montakohan alkoholipitoista kahvidrinkkiä olen tehnyt urani aikana...

• Mysteriet
        Mobiili kirjoitti:

mustana, mutta vain pari kuppia päivässä.

Noh, tuota Irish Coffeeta saattais mennä useampikin (jos sille päälle sattuu...)
        Myös Minttukahvi, Amarettokahvi, Coffee Nero sekä Grand Colombia-kahvit---njam. (kertoo ex-ravintolatyöntekijä)

Menee vähän aiheen sivusta, mutta mietin montakohan alkoholipitoista kahvidrinkkiä olen tehnyt urani aikana...

Aatelistoa kahvidrinkkien joukossa... eikös sellainenkin kahvidrinksu ole kuin Dom Coffee? Mitä siihen kuuluu - en ole maistanut ikinä...?

Arkinen Irish Coffee-muunnelma minulla on kahvi johon lisään pari liköörikonvehtia ;D

Kahvista on aika moneksi...

• Mobiili
        Mysteriet kirjoitti:

Aatelistoa kahvidrinkkien joukossa... eikös sellainenkin kahvidrinksu ole kuin Dom Coffee? Mitä siihen kuuluu - en ole maistanut ikinä...?

Arkinen Irish Coffee-muunnelma minulla on kahvi johon lisään pari liköörikonvehtia ;D

Kahvista on aika moneksi...

"Bénédictine DOM on maailman vanhin salaisena säilyneen reseptin mukaan valmistettu juoma. Liköörin kehitti vuonna 1510 ranskalainen benediktiinimunkki Dom Bernardo Vincelli. Kaupallinen valmistus alkoi vuonna 1863 Ranskassa"

Itse en henk.koht. pidä tuosta yrttilikööristä, aikas oudon mausteinen-maistanut toki olen. Kahvin joukossa vois mennäkin...

• Mysteriet
        Mobiili kirjoitti:

"Bénédictine DOM on maailman vanhin salaisena säilyneen reseptin mukaan valmistettu juoma. Liköörin kehitti vuonna 1510 ranskalainen benediktiinimunkki Dom Bernardo Vincelli. Kaupallinen valmistus alkoi vuonna 1863 Ranskassa"

Itse en henk.koht. pidä tuosta yrttilikööristä, aikas oudon mausteinen-maistanut toki olen. Kahvin joukossa vois mennäkin...

Ahaa, siis yrttilikööri... ja kahvi - hmmm. pitääkin kokeilla ;D Olen maistanut joskus sellaista yrttilikööriä kuin "herba", olisko yhtään samanmakuinen?
        Karvalakkiversio tästä voisi siten olla perinteinen plörökahvi ja siihen suolaton yrttimaustekuutio ;D

• Mobiili
        Mysteriet kirjoitti:

Ahaa, siis yrttilikööri... ja kahvi - hmmm. pitääkin kokeilla ;D Olen maistanut joskus sellaista yrttilikööriä kuin "herba", olisko yhtään samanmakuinen?
        Karvalakkiversio tästä voisi siten olla perinteinen plörökahvi ja siihen suolaton yrttimaustekuutio ;D

ensin tuli Herbaa ja sitten tuli...noh. Pyhäpäivä ja kaikkea.

Herba saattais olla se kotimainen vaihtoehto, mutta mielikuva on, että tuote olis lopetettu. Voin olla väärässäkin.
        (Mites tämä nyt kahvista lipsahti...)

• Mysteriet
        Mobiili kirjoitti:

ensin tuli Herbaa ja sitten tuli...noh. Pyhäpäivä ja kaikkea.

Herba saattais olla se kotimainen vaihtoehto, mutta mielikuva on, että tuote olis lopetettu. Voin olla väärässäkin.
        (Mites tämä nyt kahvista lipsahti...)

Lipsuuhan se, ennenpitkää ;D

• kesy
        Mobiili kirjoitti:

maistaa, on ihan hyvää kahvissa.

• Mobiili kirjoitti:

vähän havunneulasille ;)

• Minea44 kirjoitti:

vähän havunneulasille ;)

mustan kahvin "aveccina" maistuisi kyllä.
        Äidin pannukahvin "menetettyäni" jäi kahvin nautinto vähiin - liikaa surkeaa suodatinkahvia töissä...

• Mysteriet
        Minea44 kirjoitti:

mustan kahvin "aveccina" maistuisi kyllä.
        Äidin pannukahvin "menetettyäni" jäi kahvin nautinto vähiin - liikaa surkeaa suodatinkahvia töissä...

Mikään maailmassa ei ole niin hyvää - varsinkin se aito, äidin keittämä ;D

• kesy
        Mysteriet kirjoitti:

Mikään maailmassa ei ole niin hyvää - varsinkin se aito, äidin keittämä ;D

hyvää vaan ei sitä saa enää. En juo suodatinkahvia kuin töissä, kotona teen kahvini pressopannussa, on pehmeämmän makuista, pitää vaan käyttää karkeampaa kuin suodatinkahvi.

• Mysteriet
        kesy kirjoitti:

hyvää vaan ei sitä saa enää. En juo suodatinkahvia kuin töissä, kotona teen kahvini pressopannussa, on pehmeämmän makuista, pitää vaan käyttää karkeampaa kuin suodatinkahvi.

Käytän sitä itsekin - suodatinkahvi tulee äkkiä jotenkin niin tunkkaisenmakuiseksi... ja sameaksi...
        Joku vuosi sitten tuli markkinoille uudestaan ne sellaiset pulputinpannut, sellaisella kahvista tulee hyvää, kuin pannullakeitetystä - hävyttömän kalliita ovat, rakkineet :(

• sirkmu

Laitan pari kukkuraista teelusikallista makeuttamatonta kaakaojauhetta mukin pohjalle, päälle kahvia ja sekoitan. Joskus tilkka kermaa joskus ei. Hyvää !!!

• Mysteriet

Olen kokeillut ja tykännyt :D

• Yanet

aloitettua kahvill, joka juodaan Arabian Haisuli mukista ja maidolla. Kaakao cappuccinoa tulee juotua kun juhlitaan jotain tai vain muuten kun tekee mieli jotain erityisen hyvää.

• Mysteriet

...on minulla ;D, se on juuri sopivan kokoinen ja mallinen - tärkeä osa kahvinautintoa... Jotkut pitävät melua siitä, millaisesta hmmm.. "astiasta" olut pitää nauttia... eräs entinen naapurini litkii kahvia aina vanhasta sillipurkista :D

• joskus sokerinpala menee mukana.Kahvia menee monta kupillista päivässä....mustana en pysty juomaan,massu ei tykkää....

• Mysteriet

Minullahan tuota kahvia kuluu pannutolkulla päivässä ja kun siihen lisätään vielä töissä, yöllä, juotu... ;D Mustana harvoin juon ja kun juon, maha muistuttaa siitä äkkiä ;D
        Vierotusoireita ilmaantuu heti jos ei kahvia saa säännöllisin väliajoin - hillitön päänsärky...

• Mysteriet kirjoitti:

Minullahan tuota kahvia kuluu pannutolkulla päivässä ja kun siihen lisätään vielä töissä, yöllä, juotu... ;D Mustana harvoin juon ja kun juon, maha muistuttaa siitä äkkiä ;D
        Vierotusoireita ilmaantuu heti jos ei kahvia saa säännöllisin väliajoin - hillitön päänsärky...

Mä en pääse aamulla liikkeelle,jos en ole sumppia saanut...

Tuossa jossakin oli puhe tuosta pannukahvista...ikuisesti muistan sen tuoksun,kun äiti keitti pannukahvia...sen tuoksu täytti koko kodin...(niisk..tulipa oikeen haikee olo..:(

• Mysteriet
        mii-su kirjoitti:

Mä en pääse aamulla liikkeelle,jos en ole sumppia saanut...

Tuossa jossakin oli puhe tuosta pannukahvista...ikuisesti muistan sen tuoksun,kun äiti keitti pannukahvia...sen tuoksu täytti koko kodin...(niisk..tulipa oikeen haikee olo..:(

Se ei vain tule keittimellä :( Joskus, kun avaa kahvipaketin, tuoksuu taivaalliselta... sellaiselta muistojen kahvilta ;)

• Janna*

....aina mukista ja yleensä mustana....ja jos haluaa jotain makeaa niin sokerinpala suuhun....ei koskaan kuppiin.. nam...

• Mysteriet

Luulin että tuo on katoavaa kansanperinnettä - jotain jota näkee enää vanhoista Suomi-elokuvista ;D

• kika

Haudutetaan vanhassa, karstoittuneessa pannussa jonkun aikaa ja sitten hörpitään koko pannun sisältö aamun aikana.Mieluusti mustaa teetä!

• Mysteriet

Etkö edes sokeria laita?
        Itse juon teetä harvoin, mutta kun juon niin yleensä mustana, vahvana ja makeana (puolikupillista sokeria..);D Keisarin morsian on hyvää...

• Sydämenilo

Kahvia juon vähän, en päivittäin,
      mutta mieluiten niin, että laitan
      suodattimeen kahvin lisäksi kardemummaa
      ja kanelia, joskus ripauksen vaniljasokeria.
      Kahvin juon kuuman maidon kanssa
      isosta mukista.

Teetä kuluu paljon sekä kotona
      että työpaikalla. Aamulla ensimmäiseksi
      laitan yleensä maustettua mustaa teetä
      hautumaan kannuun, ja pari kolme
      kupillista ehtii kulua lehden luvun
      aikana. Pojat juovat loput. Meillä
      tee juodaan aina ilman maitoa
      ja sokeria.

Työssä juon itse laittamaani
      vihreää teetä aina kun
      sopiva hetki koittaa.

Iltapäivällä ensimmäinen kotiintulija
      laittaa teen hautumaan, ja loppupäivän
      aikana teetä kuluu vielä 1 - 2 kannullista riippuen siitä,
      ketkä meistä ovat kotosalla.

• Mysteriet

Työkaverini ristivät sellaiseksi tuon, mihin tulee kardemummaa ;D Tuoksuu pullakahville...

Riippuu varmaan teestä, mutta minusta tuntuu kuin tee tarttuisi hampaisiin ilman sokeria...

Mikähän siinä, että teetä on maustettu iät ja ajat vaikka millä, mutta kahvi on vain kahvia - no joo nykyäänhän sitäkin saa jo myös maustettuna, ei kuitenkaan siinä määrin kuin erilaisia teelaatuja ;D

• Sydämenilo
        Mysteriet kirjoitti:

Työkaverini ristivät sellaiseksi tuon, mihin tulee kardemummaa ;D Tuoksuu pullakahville...

Riippuu varmaan teestä, mutta minusta tuntuu kuin tee tarttuisi hampaisiin ilman sokeria...

Mikähän siinä, että teetä on maustettu iät ja ajat vaikka millä, mutta kahvi on vain kahvia - no joo nykyäänhän sitäkin saa jo myös maustettuna, ei kuitenkaan siinä määrin kuin erilaisia teelaatuja ;D

Laihduttajan pullakahvi on ihan hyvä nimitys, mutta kyllä mulle kelpaisi se oikee pullakin kahvin kanssa :-))

Oikeaoppiset teenjuojat eivät pidä valmiiksi maustettua teetä edes teenä, vaan teen makuerot perustuvat alkuperämaahan ja käsittelytapaan. Itse suosin valmiiksi maustettuja, koska niiden haudutusaikaa ei tarvitse katsoa kellosta...Poikien jäljiltä teekannussa saattaa liota teepussi tuntikausia ja lopputulos on silti hyvää :-))

• Mysteriet
        Sydämenilo kirjoitti:

Laihduttajan pullakahvi on ihan hyvä nimitys, mutta kyllä mulle kelpaisi se oikee pullakin kahvin kanssa :-))

Oikeaoppiset teenjuojat eivät pidä valmiiksi maustettua teetä edes teenä, vaan teen makuerot perustuvat alkuperämaahan ja käsittelytapaan. Itse suosin valmiiksi maustettuja, koska niiden haudutusaikaa ei tarvitse katsoa kellosta...Poikien jäljiltä teekannussa saattaa liota teepussi tuntikausia ja lopputulos on silti hyvää :-))

Voipulla ja sellainen pitko jossa on rusinoita - nam ;D

Isoon markettiin kun menee, teeosastolle... valikoiman runsaus saa pienen pään pyörälle ;D - ja se tuoksu, voi taivas... Siellä, jos missä, tulee tehtyä heräteostoja ;D
        Muistan muuten, joskus teininä, juoneeni sellaista kotiviiniä, mikä oli tehty teestä - aika kauheeta oli ;D

• MysNa

edes hyvää?

Kahvin juon aina mustana!
      Höpö höpö, siis pidän cappuccinosta eikä se taida olla hyvää ilman maitoa! :)

Teetä juon enemmän kuin kahvia. Vihreä- tai joku yrttitee, mieluiten haudutettuna ja hunajalla makeutettuna.

Luin just yhdestä lehdestä sellaisesta yrtistä, jonka yksikin lehti makeuttaa kupillisen kahvia. En muista nyt sen nimeä.... *lähtee etsimään lehteä*

• Mysteriet

Ehdin lorauttamaan sitä omppumehua vain tilkan, kun huomasin että jotain outoa on nyt tekeillä - aamut ovat joskus sellaisia...;D
        Ajattelin kokeilla kylmänä sitä samaa - siis kylmä kahvi ja siihen omppumehua (miksei muitakin mehuja...), puolet ja puolet - kesäjuomaksi voisi sopia ;D
        Hunaja teessä tuo muistoja lapsuudesta...

• MysNa
        Mysteriet kirjoitti:

Ehdin lorauttamaan sitä omppumehua vain tilkan, kun huomasin että jotain outoa on nyt tekeillä - aamut ovat joskus sellaisia...;D
        Ajattelin kokeilla kylmänä sitä samaa - siis kylmä kahvi ja siihen omppumehua (miksei muitakin mehuja...), puolet ja puolet - kesäjuomaksi voisi sopia ;D
        Hunaja teessä tuo muistoja lapsuudesta...

Teen ystäville on jo vuosia ollut vaihtoehtona jäätee - joka muuten onkin kuumalla ilmalla hyvääää!!
        Aika, ei hyvältä kuulostaa kylmä hedelmäkahvi, mutta ainahan sitä voi iloisesti yllättyä. Ties minkälainen menestys siitä tulisi täällä kahvinjuojien luvatussa maassa :)

Kuulostaahan yhdistelmä suolakurkku, hunaja ja smetanakin aika epämääräiseltä, mutta on tosi nam!!

• vallankin
        MysNa kirjoitti:

Teen ystäville on jo vuosia ollut vaihtoehtona jäätee - joka muuten onkin kuumalla ilmalla hyvääää!!
        Aika, ei hyvältä kuulostaa kylmä hedelmäkahvi, mutta ainahan sitä voi iloisesti yllättyä. Ties minkälainen menestys siitä tulisi täällä kahvinjuojien luvatussa maassa :)

Kuulostaahan yhdistelmä suolakurkku, hunaja ja smetanakin aika epämääräiseltä, mutta on tosi nam!!

kuulostaa tosi hyvältä. Se on muuten myös hyvä "ihonhoitotuote". Tiesittekö ?

• Mysteriet
        MysNa kirjoitti:

Miten olet tutustunut yhdistelmään: suolakurkku, hunaja ja smetana :D - tässähän tulee nälkä, olisko aamupalan aika...

• perinteinen ehkä
        Mysteriet kirjoitti:

Miten olet tutustunut yhdistelmään: suolakurkku, hunaja ja smetana :D - tässähän tulee nälkä, olisko aamupalan aika...

venäläinen, olikohan se tsakuska, no jotain sinnepäin. On muuten todella nysä yhdistelmä kun hapan ja makea sekoittuu keskenään.
        Varmaan on vähän hiuka jos on illalla ottanut jotain miestä väkevämpää.
        Kyllä minäkin haluaisin kuulla, milloin mitäkin.
        Minkä nälkä?

• MysNa
        Mysteriet kirjoitti:

kuuluu alkupalavalikoimaan. Ja vaikka kuulostaa niin omituiselta yhdistelmältä on se hyvää.
        Suolakurkku on venäläistä joten en ainakaan ihan vastaavaa ole täältä löytänyt, kun olen yhdistelmää joskus alkupalaksi tehnyt (maustekurkku ei aja samaa asiaa) Hunajan pitää olla juoksevaa.
        Kokeile joskus!

Käyhän tämä aamupalaksikin, varsinkin dagen efter ;)

• Mysteriet
        perinteinen ehkä kirjoitti:

venäläinen, olikohan se tsakuska, no jotain sinnepäin. On muuten todella nysä yhdistelmä kun hapan ja makea sekoittuu keskenään.
        Minkä nälkä?

Jotain venäläistä minunkin mieleeni tuli - miksiköhän ;D
        No nälkä-nälkä ;D - puuroa, paahtista, lisää kahvia (perinteistä), tomaattia jne...

• MysNa
        vallankin kirjoitti:

kuulostaa tosi hyvältä. Se on muuten myös hyvä "ihonhoitotuote". Tiesittekö ?

mie ainakin tiesin, vaikka huono saunomaan olenkin :D

• Mysteriet
        MysNa kirjoitti:

kuuluu alkupalavalikoimaan. Ja vaikka kuulostaa niin omituiselta yhdistelmältä on se hyvää.
        Suolakurkku on venäläistä joten en ainakaan ihan vastaavaa ole täältä löytänyt, kun olen yhdistelmää joskus alkupalaksi tehnyt (maustekurkku ei aja samaa asiaa) Hunajan pitää olla juoksevaa.
        Kokeile joskus!

Käyhän tämä aamupalaksikin, varsinkin dagen efter ;)

Monet sapuskosta ovat sellaisia, että krapula helppaa - jos ei suorastaan juokse karkuun ;D
        Kokeilen - ilman muuta!

• taas vaihteeksi
        perinteinen ehkä kirjoitti:

Minkä nälkä?

tehdä pieni korjaus: todella HYVÄ yhdistelmä kun hapan ja makea sekoittuu keskenään :))

• MysNa
        Mysteriet kirjoitti:

Monet sapuskosta ovat sellaisia, että krapula helppaa - jos ei suorastaan juokse karkuun ;D
        Kokeilen - ilman muuta!

on niin usein krapula.... :))
        Valkosipuliruoat heillä myös nam! Valkosipuli muutenkin ihanaa...

Kerrothan sitten mitä tykkäsit!

• krapulaan
        Mysteriet kirjoitti:

Kokeilen - ilman muuta!

tämä aihe meni. Kahvinjuonnistahan tässä oli kyse. Kai se krapula sitten on niin ajankohtainen aamuisin että väkisellä siihen lipsahtaa, puheenaihe. Se olis varmaan hauskaa nähtävää kun krapula karkuun juoksee..
        Hyvä krapulalääke on muuten se vanha perinteinen: raakaa kananmunaa.

• Mysteriet
        krapulaan kirjoitti:

tämä aihe meni. Kahvinjuonnistahan tässä oli kyse. Kai se krapula sitten on niin ajankohtainen aamuisin että väkisellä siihen lipsahtaa, puheenaihe. Se olis varmaan hauskaa nähtävää kun krapula karkuun juoksee..
        Hyvä krapulalääke on muuten se vanha perinteinen: raakaa kananmunaa.

Molemmat ovat ajankohtaisia aiheita viikonloppuaamuisin... ;D
        Kyllä jotkut krapulankarkoituskonstit vaan ovat niin hirveän kuuloisia, että vois kuvitella sen karkuun juoksevan - vai mitä tykkäät yhdistelmästä cghilikastike-appelsiinimehu-kananmuna...? ;D

Minulla on krapulalääkkeeksi piimää ja rusinoita - aika kamalaa sekin ;D

• Mysteriet
        MysNa kirjoitti:

on niin usein krapula.... :))
        Valkosipuliruoat heillä myös nam! Valkosipuli muutenkin ihanaa...

Kerrothan sitten mitä tykkäsit!

...melkein sapuskaan kuin sapuskaan lisättynä...

Joo, kerron kyllä, vaikka luulenkin jo nyt että tulen pitämään siitä tsa.. tsuka... mikä-nyt-olikaan-sta ;D

• voisi
        Mysteriet kirjoitti:

Molemmat ovat ajankohtaisia aiheita viikonloppuaamuisin... ;D
        Kyllä jotkut krapulankarkoituskonstit vaan ovat niin hirveän kuuloisia, että vois kuvitella sen karkuun juoksevan - vai mitä tykkäät yhdistelmästä cghilikastike-appelsiinimehu-kananmuna...? ;D

Minulla on krapulalääkkeeksi piimää ja rusinoita - aika kamalaa sekin ;D

jättää pois tuosta chili-appelsiinimehujuomasta. Muuten chili on hyvä "mauste" myös makeissa raaka-aineissa.

Kahvi nyt on aina ajankohtainen jos sitä ei saa tulee pää kipeäksi. Vaikka tuleehan tuo muutenkin.

Piimä ja rusinat, mikähän niissä on se vaikuttava aine? Onkohan se rusinoissa oleva sokeri ja piimä on aina hyvää.
        Onkos sulla useinkin krapula kun on nuo rohdot niin hyvin hallussa.
        Se yksi yrttiviina, en muista nimeä, jota luostarissa on aikojen alusta valmistettu on tosi hyvä lääke kaikenlaisiin vatsavaivoihin ja myös krapulaan.

• Mysteriet
        voisi kirjoitti:

jättää pois tuosta chili-appelsiinimehujuomasta. Muuten chili on hyvä "mauste" myös makeissa raaka-aineissa.

Kahvi nyt on aina ajankohtainen jos sitä ei saa tulee pää kipeäksi. Vaikka tuleehan tuo muutenkin.

Piimä ja rusinat, mikähän niissä on se vaikuttava aine? Onkohan se rusinoissa oleva sokeri ja piimä on aina hyvää.
        Onkos sulla useinkin krapula kun on nuo rohdot niin hyvin hallussa.
        Se yksi yrttiviina, en muista nimeä, jota luostarissa on aikojen alusta valmistettu on tosi hyvä lääke kaikenlaisiin vatsavaivoihin ja myös krapulaan.

Ruisinat ovat makeita ja piimä rauhottaa vatsaa...
        Noin kerran vuodessa pitää sellainen matokuuri ottaa jota sitten seuraavana aamuna lääkitään ;D - eli ei kai se kovin usein ole...

• Kahvijuoppo
        MysNa kirjoitti:

Herkkukurkut ja maustekurkut ovat minun suussani aivan liian makeita. Oikeassa venäläisessä suolakurkussa on myös valkosipulia, mikä antaa sille hyvän maun. - Suolakurkunsuikaleet, hunaja ja smetana on hyvää, mutta aikamoinen kaloripommi, kun se on kuitenkin vain yksi monista alkupaloista.

• MysNa
        Mysteriet kirjoitti:

...melkein sapuskaan kuin sapuskaan lisättynä...

Joo, kerron kyllä, vaikka luulenkin jo nyt että tulen pitämään siitä tsa.. tsuka... mikä-nyt-olikaan-sta ;D

vallan mainiota. Paahdetun tumman leivän päälle ohuita viipaleita valkosipulia ja muutama viipale tomaattia - njam!

Oon muutaman kerran viljelly itse valkosipulia. Syksyllä kynnet maahan ja sitten seuraavan kesän olikohan heinäkuun lopulla ylös... on aika tymäkkää kamaa :)

en tiiä mikä sen nimi on venäläisittäin, kun olen syönyt sitä ihan näissä täkäläisissä Venäläisravintoloissa.

• MysNa
        Kahvijuoppo kirjoitti:

Herkkukurkut ja maustekurkut ovat minun suussani aivan liian makeita. Oikeassa venäläisessä suolakurkussa on myös valkosipulia, mikä antaa sille hyvän maun. - Suolakurkunsuikaleet, hunaja ja smetana on hyvää, mutta aikamoinen kaloripommi, kun se on kuitenkin vain yksi monista alkupaloista.

Enkä ole koskaan onnistunut tekemään siitä yhtä hyvää yhdistelmää kotioloissa kuin mitä se niissä ravintoloissa on. Hunajakin on jotenkin erilaista. Mauste- tai herkkukurkku ei sovikaan tähän sekoitukseen.

Onhan se kaloripommi, mutta onneksi sitä ei edes pysty kovin paljon syömään :)

• MysNa
        Mysteriet kirjoitti:

Ruisinat ovat makeita ja piimä rauhottaa vatsaa...
        Noin kerran vuodessa pitää sellainen matokuuri ottaa jota sitten seuraavana aamuna lääkitään ;D - eli ei kai se kovin usein ole...

hyvä vatsan rauhoittaja, oli krapula tai ei ;)

• Mysteriet
        MysNa kirjoitti:

vallan mainiota. Paahdetun tumman leivän päälle ohuita viipaleita valkosipulia ja muutama viipale tomaattia - njam!

Oon muutaman kerran viljelly itse valkosipulia. Syksyllä kynnet maahan ja sitten seuraavan kesän olikohan heinäkuun lopulla ylös... on aika tymäkkää kamaa :)

en tiiä mikä sen nimi on venäläisittäin, kun olen syönyt sitä ihan näissä täkäläisissä Venäläisravintoloissa.

Kerran kanssa sitä (kasvatusta) kokeiltiin - oli aika tuhtia tavaraa :D Tuoreusko sen tekee...?

Ne kaupasta saatavat, jonkilaiseen öljymarinadiin säilötyt, valkosipulit ovat ihania sellaisenaan... Tietäis miten ovat valmistettuja, niin voisi kokeilla itsekin ;D
        Oknko palstalaisista kukaan kokki?

• MysNa
        Mysteriet kirjoitti:

Kerran kanssa sitä (kasvatusta) kokeiltiin - oli aika tuhtia tavaraa :D Tuoreusko sen tekee...?

Ne kaupasta saatavat, jonkilaiseen öljymarinadiin säilötyt, valkosipulit ovat ihania sellaisenaan... Tietäis miten ovat valmistettuja, niin voisi kokeilla itsekin ;D
        Oknko palstalaisista kukaan kokki?

olivat ainakin meikäläisen sipulit... ehkä ovat siksi niin tuhtia tavaraa, kun kaikki aromit piti tunkea niin pieneen tilaan :D

Googlen haulla löytyi monta reseptiä marinointiin.
        Sittenhän voit kokeilla myös laittaa sinne öljyn sekaan muutaman kahvinpavun, niin saat ihania kahvin makuisia valkosipuleita ;))

• Mysteriet
        MysNa kirjoitti:

olivat ainakin meikäläisen sipulit... ehkä ovat siksi niin tuhtia tavaraa, kun kaikki aromit piti tunkea niin pieneen tilaan :D

Googlen haulla löytyi monta reseptiä marinointiin.
        Sittenhän voit kokeilla myös laittaa sinne öljyn sekaan muutaman kahvinpavun, niin saat ihania kahvin makuisia valkosipuleita ;))

...mun sipuleista - mukava kuoria - vaan eivät olleet hampaattomia, kovaa purivat ;D
        Kahvia laitan esim. ruskeaan kastikkeeseen - a vot, antaa aromia...

• kesy

voisko kahvinjuonti tavoista päätellä ihmisestä jotain.

Olen kokeillut kaikkea maidon korvikkeeksi kookoskermaakin ei vaan mikään sovi. Makeutusaineena hunaja on tosi hyvää, kannattaa kokeilla ja aito vaniljasokeri sekä jotkut makusiirapit. Tavallisen kahvin lisäksi latte makusiirapilla on nami nami. Niin, ja aamusin mulle on turha puhua mitään merkittävää ennen paria kahvikupillista.

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

• Mysteriet

En vaan uskalla lähteä arvioimaan, mitä kaikkea - kun tuo oma kahvinjuontinikin on tuollaista... ;D

Hunajaa ja vaahterasiirappia olen kokeillut - tosin kylmissä juomissa vain - hyvältä maistuivat ;D

• kesy
        Mysteriet kirjoitti:

En vaan uskalla lähteä arvioimaan, mitä kaikkea - kun tuo oma kahvinjuontinikin on tuollaista... ;D

Hunajaa ja vaahterasiirappia olen kokeillut - tosin kylmissä juomissa vain - hyvältä maistuivat ;D

vaahterasiirapilla on varmaan kans tosi hyvää, pitää kokeilla. Voi olla parempi olla arvioimatta sen syvällisemmin ainakaan. Mun vanhemmat juo aina samaan aikaan ja samalla lailla kahvinsa, ei ikinä onnistuisi minulta.

Aurinkoista päivää ja nyt ulos!

• Kahvijuoppo

Kunnon kotimaista kahvia mustana ilman sokeria. Vaalea paahto, kuten Kulta-Katriina ja Juhla-Mokka. Vaalea paahto ei ole karvasta, vaikka kahvi olisi hyvinkin vahvaa. --- Ulkomailla täytyy tyytyä espressoon tai expressoon, kuten se monissa maissa kirjoitetaan. Tai sitten turkkilaiseen kahviin. Siihen pannaan monissa maissa mausteeksi kardemummaa. Siinä on vain niin tuhottomasti poroja.

Teehen pala sokeria tai vadelmahilloa tai hunajaa, ja sitruunanviipale joukkoon. Niin juotiin ainakin ennen Venäjällä, ja meillä juotiin niin lapsuudenkodissa. Tee juotiin lasista. Teen niin vieläkin.

Turkissa saa tosihyvää Elma-teetä. Sitä myydään kaikissa ruokakaupoissa. Se on omenateetä, maittavaa, mutta makeaa. En ole koskaan löytänyt sitä Suomesta, mutta jossakin etnisessä kaupassa sitä saattaisi olla.

Vihreän teen juon sellaisennaan. Yrttiteehen ole koskaan tottunut.

Tuoreista katajanmarjoista ja katajankerkistä keitetty tee parantaa tehokkaasti kurkkukivun ja flunssanalun.

• Mysteriet

Tampereella töissäollessani, tuli silloin tällöin poikettua kreikkalaisessa syömässä... Se jälkkärikahvi - outs mustaa ja makeaa, sen kanssa sai Marianne-karkkia muistuttavan suklaanamun - oli hyvää ;D

• Yane..

80-luvun alkupuolella olin Pudasjärvellä häissä. Yhtenä ohjelma numerona morsiamen äiti esitteli kuinka kahvia juodaan paikalliseen tapaan. Kahvikupin pohjalle paloiteltiin kotijuustoa ja päälle kaadettiin kuumaa kahvia. Annettiin juuston lämmetä ja kahvin jäähtyä hetken. Sitten nautittiin juustot joko lusikalla kupista tai kaatamalla ne asetille, josta ne kupin reunalla avittaen syötiin ja kahvi tietysti juotiin palan painikkeeksi. Oli muuten hyvää vaikka aluksi hirvitti! On tullut harrastettua sen jälkeen aina silloin tällöin!

• Mysteriet

...ja ruotsalaista juustokakkua kokeillukin... kahvi maistui aivan karvasmantelille sen jälkeen - ei hassumpaa ;D

• niisku-myy46

tarvitse kuin maitoa. Se on siinä. Kermalla menee pilalle ;)

• Mysteriet

Maistuuko makea vai suolanen vai maistuuko mikään?

• meriv

kahvittomana..eli teetä ja sympatiaa..ilman sitä torvisoittoa *hymyilee*

Lempiteeni taitaa olla tällä hetkellä piparminttu ja appelsiini-inkivääritee.

Ei maitoa, mutta rutkasti sokeria kylläkin.

Kahvin nautin jäätelössä tai fazerin kahvisuklaassa..tai käypi Irish Coffeekin.

Tosin..aamuisin kahvi tuoksuu suorastaan syntisen hyvälle.

Kaapistani kyllä löytyy kyseistä mustaa nautintoainetta kätevään käyttömuotoon jauhettuna, kun ei koskaan tiedä kuka tulee kylään..

*hymyilee*

• Mysteriet

Kahvijauhetta - ostin sitä kerran purkillisen (ison, kun pienet oli loppu...), sitä oli määrä laittaa johonkin kakkuun... Purkki oli pitkään kaapissa, kun ei se kakku niiiiin hyvää ollut että olisi useammin viitsinyt leipoa- niinpä sitten aloin tehdä siitä juotavaa... ensin maistui kauhealle, mutta sitten aloin jopa pitää siitä :D Kylmiin kahvijuomiin oivallinen raaka-aine...
        *hymyilee takas*

• meriv
        Mysteriet kirjoitti:

Kahvijauhetta - ostin sitä kerran purkillisen (ison, kun pienet oli loppu...), sitä oli määrä laittaa johonkin kakkuun... Purkki oli pitkään kaapissa, kun ei se kakku niiiiin hyvää ollut että olisi useammin viitsinyt leipoa- niinpä sitten aloin tehdä siitä juotavaa... ensin maistui kauhealle, mutta sitten aloin jopa pitää siitä :D Kylmiin kahvijuomiin oivallinen raaka-aine...
        *hymyilee takas*

marmorikakkuun kaakaon asemesta maustekahvijauhetta..jo on kuule hyvää.

Kylmä kahvi kaunistaa..sen taika lienee siinä, että kasvolihakset voimistuu ja sitä kautta iho silenee.

Pienenä join kahvia. Menin mummoni luokse halkokellarin kautta ja kiipesin yläkertaan halot sylissä pyytämään häntä keittämään minulle kahvit.

Aina keitti..väitti tosin minulle kasvavan selkään mustat karvat, kun juon niin paljon kahvia.

Hänellä oli oikein pikkuinen kahvipannukin kahviani varten.

Siinä kahvissa tosin oli aina 80% pullaa, 10 sokeria ja 10 kahvia.

*hymyilee*

• Mysteriet
        meriv kirjoitti:

Kylmä kahvi kaunistaa..sen taika lienee siinä, että kasvolihakset voimistuu ja sitä kautta iho silenee.

Pienenä join kahvia. Menin mummoni luokse halkokellarin kautta ja kiipesin yläkertaan halot sylissä pyytämään häntä keittämään minulle kahvit.

Aina keitti..väitti tosin minulle kasvavan selkään mustat karvat, kun juon niin paljon kahvia.

*hymyilee*

Tuli mieleen kesä ja mustikkapiirakka ;D

Tuota marmorikakkua kyllä kokeilen - siis yhtä paljon kahvijauhetta kuin kaakaota olisi?

Mustat karvat selkään... tuliko?
        *hekottelee*

• nimitin
        meriv kirjoitti:

*hymyilee*

tuota pienenä,
        siis pullalenkiä mössättynä maitokahviin ja paljon sokeria... : )

• Mysteriet
        nimitin kirjoitti:

tuota pienenä,

Hittolainen, meitäkö se tarkoittaakin? ;D

• se tarkoittaa
        Mysteriet kirjoitti:

Hittolainen, meitäkö se tarkoittaakin? ;D

onneksi meitä on monta : )

Nyt maistuu maitokahvi ja töissä aina mustana. Etelänmatkoja haikaillessa keitän espresson, tuoksu tuo mieleen Italian...

• meriv
        Mysteriet kirjoitti:

Tuli mieleen kesä ja mustikkapiirakka ;D

Tuota marmorikakkua kyllä kokeilen - siis yhtä paljon kahvijauhetta kuin kaakaota olisi?

Mustat karvat selkään... tuliko?
        *hekottelee*

tullut..

juuh..korvaa kaakao kokonaan jollakin maustekahvipikajauheella.

• meriv
        nimitin kirjoitti:

tuota pienenä,

..sitähän se oli ja ah silloin niin hyvää.

• Mysteriet
        meriv kirjoitti:

..sitähän se oli ja ah silloin niin hyvää.

Oletko koittanut miltä maistuisi?
        Minä kokeilin kerran, kun muksut olivat pieniä ja heille sitä tein - maistui lapsuudelle, hetkessä olin äidin kerniliinantuoksuisessa keittiössä - hyvä etten tuolilla keikkunut :D

• Mark
        Mysteriet kirjoitti:

Minä kokeilin kerran, kun muksut olivat pieniä ja heille sitä tein - maistui lapsuudelle, hetkessä olin äidin kerniliinantuoksuisessa keittiössä - hyvä etten tuolilla keikkunut :D

Taas yksi esimerkki miten hyvin asiat olivat ENNEN. Vanha kunnon vahakangas keittiön pöydällä tekisi gutaa nykyäänkin. Sellainen luja ja paksu ja kiiltäväpintainen. Eihän nykyisiä liinoja voi edes rätillä pyyhkiä kun ne menevät ruttuun! Ja jos ruokatahra on pari tuntia pyyhkimättä niin imeytyy kiinni eikä enää kunnolla puhdistukaan.

Seuraavaksi voisi muistella vaikka tulitikkuja, joilla aikanaan saattoi raapaista tulen tiiliseinästä ja taitavimmat jopa ikkunalasista. Entäs nyt? Tiukkaa tekee joskus siitä laatikon kupeestakin! Ovat niin turvallisia niin turvallisia. PÖH.

• meriv
        Mysteriet kirjoitti:

vuosia sitten..oli edelleen hyvää*hymyilee*

Samoin maistui mustikkapöperö..eli mustikoita, talkkunajauhoja ja sokeria.

Ainoa minkä makuun en enää päässyt oli kanamunasokerisekoitus.

Kaikkea sitä on tullut syötyäkin.

Kaikkea sitä tuleekin mieleen *hymyilee*

Mummolla oli tapana saada minut pysymään edes hetken paikallaan kahvimyllyn avulla.

Istuin pienellä pallilla essu vaatteiden suojana ja hartaana jauhoin kahvipapuja.

Mikä tuoksu..

• tuffe

eli mustana, ilman konjakkia. Nykyisin juon oikeastaan enää vain aamuisin, keitän neljän kupillista joista juon kolme. Se viimeinen jää aina mukiin juomatta. Jos keitän vain kolme mukillista tekee aina mieli sitä neljännettä.

Ripaus kardemummaa kahviporoihin on muuten hyvää :P

Teen juon korkeintaan sitruunan kanssa.

• Mysteriet

Miten se ei yllätä minua...;D

Mielenkiintoinen nimi kahville :D
        Onko sille teellekin olemassa joku? Tea Ista?

• meriv

ja anteeksi, että ei näkynyt vkl, mutta meni nyhjätessä aika.

Keskivartalopunkero oli kotona ja lähti takaisin eilen, joten en oikein raaskinut.

Huomenna alkaa ah niin rakastamani aamuvuoroviikko :(

Tiedätkös muuten ystäväni..minulla on niiiiiiin hyvä olla *hymyilee*

Sopiiko, että tulen ensi lauantaina?

• tuffe
        Mysteriet kirjoitti:

Miten se ei yllätä minua...;D

Mielenkiintoinen nimi kahville :D
        Onko sille teellekin olemassa joku? Tea Ista?

vois olla lyhkäisesti "äläpoltakieltäsikuneiolemaitoakylmentämässä" :)))

• tuffe
        meriv kirjoitti:

ja anteeksi, että ei näkynyt vkl, mutta meni nyhjätessä aika.

Keskivartalopunkero oli kotona ja lähti takaisin eilen, joten en oikein raaskinut.

Huomenna alkaa ah niin rakastamani aamuvuoroviikko :(

Tiedätkös muuten ystäväni..minulla on niiiiiiin hyvä olla *hymyilee*

Sopiiko, että tulen ensi lauantaina?

ajateltiin jo että sun viikonloppu on mennyt rallatuksen puolelle ;)) heh, vieläkin kuulostaa siltä ja ilta taittuu jo maanantaihin :)))

Meinaatko olla ihan yksiksesi lauantaina että pääset perille saakka :))) Tuo vaan näytille, niin annetaan täällä pisteet.. Tulkaa iltapäivällä, aamupäivällä varmistan että Tihu & Tuho pääsee luokalta :)

Punkerolla ei ole enää pitkä aika, toivottavasti voi hyvin :)

Miten muuten aamuvuorolaiselle maistuis se voimannostokeikka?? Tiistaina???

• meriv
        tuffe kirjoitti:

ajateltiin jo että sun viikonloppu on mennyt rallatuksen puolelle ;)) heh, vieläkin kuulostaa siltä ja ilta taittuu jo maanantaihin :)))

Meinaatko olla ihan yksiksesi lauantaina että pääset perille saakka :))) Tuo vaan näytille, niin annetaan täällä pisteet.. Tulkaa iltapäivällä, aamupäivällä varmistan että Tihu & Tuho pääsee luokalta :)

Punkerolla ei ole enää pitkä aika, toivottavasti voi hyvin :)

Miten muuten aamuvuorolaiselle maistuis se voimannostokeikka?? Tiistaina???

ei oikein, mutta keskiviikosta alkaen kylläkin.

No vähän meni rallatukseksi *hymyilee*..tai siis kokonaan.
        Eli koko 4 vapaata oltiin yhdessä.

En voi tuoda..onpi iltavuorossa lauantaina ja sunnuntainakin.

Puntinnosto onkin nykyään ihan lempiharrastukseni.

Ai niin juu..lauantaina on se päivä, kun tuholaiset pääsee irti opinahjon ikeestä.

Isommilla se lienee pussikaljapäivä.

• tuffe
        meriv kirjoitti:

ei oikein, mutta keskiviikosta alkaen kylläkin.

No vähän meni rallatukseksi *hymyilee*..tai siis kokonaan.
        Eli koko 4 vapaata oltiin yhdessä.

En voi tuoda..onpi iltavuorossa lauantaina ja sunnuntainakin.

Puntinnosto onkin nykyään ihan lempiharrastukseni.

Ai niin juu..lauantaina on se päivä, kun tuholaiset pääsee irti opinahjon ikeestä.

Isommilla se lienee pussikaljapäivä.

ja ok :))

Meillä on sitten rehvit keskiviikkona :) Ehditään sopia se aika..

Ja muistakin välillä laskea se puntti, helpottaa nostamista :))

• t-j...

aina mukista, kun tuo tassilta juonti ikä ei ole ihan vielä esillä... ;)))

Juo kahvin kaikilla mausteilla, eli maidolla ja sokerilla... ;))
      Mutta Jordanian matkalla joskus aikanaan, tuli maistettua juuri tuota kaardemumma kahvia ja hyvää oli, kun oli mitta suhteet kohdallaan... vahvuudestaan huolimatta, kun käyttävät niin tumma paahtoista lähes kaikkialla ulkomailla... ;))

Tee yleensä ihan teenä, oli sitten mitä makua tahansa ja sokerilla makeutettuna.

• Mysteriet

Ei sitä juuri Ruotsia pitemmälle tarvi mennä kun kahvi alkaa maistua oudolle... ;D

Millaisissa tilanteissa juot teetä? (oletan että kahvia kuitenkin enimmäkseen juot...)

• t-j...
        Mysteriet kirjoitti:

Ei sitä juuri Ruotsia pitemmälle tarvi mennä kun kahvi alkaa maistua oudolle... ;D

Millaisissa tilanteissa juot teetä? (oletan että kahvia kuitenkin enimmäkseen juot...)

turiset, tuosta mausta ja
        niin se ulkomailla onkin... ;(
        Vaik olen mä hyvääkin kahvia reissujen päällä juonnut... ;)))

Oikein oletettu... ;)))
        Mutta yleensä iltaisin tai talvella ulkoilulenkin jälkeen... ;)

• Laahustava

Rakkaan vaimoni seurassa.

• Mystis

Eli siis maustettuna ;D
        Toisinaan happamin ja toisinaan makein aromein ;D

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe