Imaamien valinta

Eihän?

Miten valitaan islamin uskonnolliset johtajat?
Onko heillä oltava tietty koulutus vai onko kykynsä imaamiksi osoitettava vaikkapa opettamalla tai käännyttämällä ihmisiä?
Kuka antaa tämän arvon? Ketkä muodostavat Euroopan fatwa-neuvoston? Onko mitään muuta kuin opettajan paikkaa varattu naisille?
Ketkä ovat islamin auktoriteetteja Suomessa?

Jos joku esim. tämän palstan kirjoittajista haluaa Savon suurmuftiksi, niin mitä siihen vaaditaan, edellyttääkö valinnan aikana esiintymiskieltoa kuten vaaleissa ettei saa kirjoittaa tänne tms.?

23

761

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isra

Islamissa ei ole papistoa. Jokainen voi opiskella uskontoa. Uskonnollisille johtajille ei ole tiettyä tutkintoa, vaikka toki useammalla on yliopistotason opintoja. Imaami valitaan kustakin muslimiyhteisöstä sen mukaan, kuka on tietävin uskonnossa pääsääntöisesti. Imaami siis nousee "kansan" parista. Monessa maassa on palkatut imaamit. He on voitu tuoda ulkoapäin ja valinnan on suorittanut ehkä pieni joukko. Moni muslimi kritisoi tätä menettelyä. Toisaalta, jos tulokas on hyvä, harva kritisoi.

Naiset: imaami on sekä uskonnon opettaja että rukouksen johtaja. Jos on vain naisia koolla, uskontoa parhaiten tunteva valitaan johtamaan rukousta. Sekaseurakunnan rukousta johtaa mies. Naisia on opettajina.

Mikä tärkeintä, imaamin osa on vähäisempi kuin 'ulaman (yks.'alim, joka tarkoittaa islamin oppinut, tiedemiestä/naista). Nainen voi olla 'alim ja heitä onkin käytännössä. Ja tämä on korkein taso uskonnollisessa oppineisuudessa!

Islamin ensimmäinen tiedemies oli nainen, profeetta Muhammedin Aisha-vaimo, joka opetti miehiä ja naisia laajalti.

Euroopan fatwa-neuvosto: haluatko nimilistan?

Islamin auktoriteetit Suomessa: Korkeaa auktoriteettiä ei ole. Uskontoa opettavat moskeijoissa ja muualla ne, joilla on uskonnollista tietoa enemmän kuin muilla. Moskeijoiden eli Suomessa rukoushuoneiden ympärillä on yhdyskuntia/yhdistyksiä. Niiden hallitukset antavat opetusmahdollisuuden (tai sitten eivät).

• Eihän?

Kiitoksia vastauksesta. On mukava lukea asiallinen vastaus, uskon että tämä kiinnosti muitakin.
        Voisitko kuitenkin täsmentää tuon papiston eroa shia/sunnilaisuuden välillä, mikäli eroa on.
        Fatwa-neuvostosta minua lähinnä kiinnostaa henkilöiden asema/tehtävä, ei niinkään nimet. Jos voisit myös kertoa lisää tästä. Kiitoksia.

• Analytic

"Imaami valitaan kustakin muslimiyhteisöstä sen mukaan, kuka on tietävin uskonnossa pääsääntöisesti. Imaami siis nousee "kansan" parista."

Millä perusteilla mitataan kuka se tietävin on?
        Kuka/ketkä mittaa?

"valinnan on suorittanut ehkä pieni joukko. Toisaalta, jos tulokas on hyvä, harva kritisoi."

Miten mitataan kuka on hyvä? Pärstäkerroin?

"Islamin auktoriteetit Suomessa: Korkeaa auktoriteettiä ei ole. Uskontoa opettavat moskeijoissa ja muualla ne, joilla on uskonnollista tietoa enemmän kuin muilla. Moskeijoiden eli Suomessa rukoushuoneiden ympärillä on yhdyskuntia/yhdistyksiä. Niiden hallitukset antavat opetusmahdollisuuden (tai sitten eivät)."

Samat kysymykset, miten mitataan uskonnollisen tiedon määrä? Taha sanoi, ettei ole auktoriteettejä. Mitä nämä yhdistyshallitukset sitten ovat? Käyttävät kuitenkin valtaa opetusmahdollisuuden antamisessa?
        Kuinka hallitukset valitaan Suomessa / Muualla?

• Isra
        Eihän? kirjoitti:

Kiitoksia vastauksesta. On mukava lukea asiallinen vastaus, uskon että tämä kiinnosti muitakin.
        Voisitko kuitenkin täsmentää tuon papiston eroa shia/sunnilaisuuden välillä, mikäli eroa on.
        Fatwa-neuvostosta minua lähinnä kiinnostaa henkilöiden asema/tehtävä, ei niinkään nimet. Jos voisit myös kertoa lisää tästä. Kiitoksia.

Osittain Naksu ja Sheikh jo vastasivatkin kysymyksiisi. Sheikh (josta arvelen, ettei hän varsinaisesti ole sheikki) selitti shia-papistoa. Meillä sitä ei ole, selitinkin systeemiämme.

Fatwa-neuvostoa johtaa 'alim (sanan selitin edellisessä viestissä), professori Yusuf al-Qaradawi. Hänen lisäkseen on melkein 30 sheikkiä, josta osa on tri (en ole varma, ovatko kaikki islamin tri, vai muun alan). Suuri osa asuu eri länsimaissa, mutta muutama myös muslimimaissa. Kaikki ovat käsittääkseni kotoisin muslimimaista. Sheikki-sanan selitin palstalla viikko-kaksi sitten, toivottavasti jäi mieleen tai huomasit.

Asialliseen kysymykseen on helppo vastata asiallisesti.

• Isra
        Analytic kirjoitti:

"Imaami valitaan kustakin muslimiyhteisöstä sen mukaan, kuka on tietävin uskonnossa pääsääntöisesti. Imaami siis nousee "kansan" parista."

Millä perusteilla mitataan kuka se tietävin on?
        Kuka/ketkä mittaa?

"valinnan on suorittanut ehkä pieni joukko. Toisaalta, jos tulokas on hyvä, harva kritisoi."

Miten mitataan kuka on hyvä? Pärstäkerroin?

"Islamin auktoriteetit Suomessa: Korkeaa auktoriteettiä ei ole. Uskontoa opettavat moskeijoissa ja muualla ne, joilla on uskonnollista tietoa enemmän kuin muilla. Moskeijoiden eli Suomessa rukoushuoneiden ympärillä on yhdyskuntia/yhdistyksiä. Niiden hallitukset antavat opetusmahdollisuuden (tai sitten eivät)."

Samat kysymykset, miten mitataan uskonnollisen tiedon määrä? Taha sanoi, ettei ole auktoriteettejä. Mitä nämä yhdistyshallitukset sitten ovat? Käyttävät kuitenkin valtaa opetusmahdollisuuden antamisessa?
        Kuinka hallitukset valitaan Suomessa / Muualla?

Tähän jo osittain vastasin äsken. Myös Naksun jutusta löytyy tähän.

Mutta tässä vastauksia niihin, joihin ei ole vielä vastattu (jos oikein Naksulta muistan).

Tietävyyttä ei suoraan mitata. Henkilön puheista ym. käy ilmi tietävyys.

Pärstäkerroin ei ratkaise.

Yhdyskunnat/yhdistykset siis päättävät opetuksesta omissa rukoushuoneissaan. Niiden hallitukset eivät ole mitään auktoriteettejä. Kerroin, ettei ole korkeita auktoriteettejä. Sitä paitsi islamissa ylipäätään ei ole auktoriteettejä, jos sillä tarkoitetaan, että jotain tiettyä ihmistä pitäisi vain kuunnella. Itse voi valita oppineiden mielipiteistä.

Hallitukset valitaan vuosikokouksessa kuten yhdistysten/yhdyskuntien muutenkin Suomessa. Ovat velvollisia toimimaan Suomen lain mukaan.

• muslimi
        Isra kirjoitti:

Mutta tässä vastauksia niihin, joihin ei ole vielä vastattu (jos oikein Naksulta muistan).

Yhdyskunnat/yhdistykset siis päättävät opetuksesta omissa rukoushuoneissaan. Niiden hallitukset eivät ole mitään auktoriteettejä. Kerroin, ettei ole korkeita auktoriteettejä. Sitä paitsi islamissa ylipäätään ei ole auktoriteettejä, jos sillä tarkoitetaan, että jotain tiettyä ihmistä pitäisi vain kuunnella. Itse voi valita oppineiden mielipiteistä.

Hallitukset valitaan vuosikokouksessa kuten yhdistysten/yhdyskuntien muutenkin Suomessa. Ovat velvollisia toimimaan Suomen lain mukaan.

Isra, Sínua täällä palstalla kehutaan niin suvaitsevaiseksi. Oletkin suvaitsevainen ainakin suhteessa kristittityihin ja juutalaisiin. Ja teet tärkeää ja arvostettua työtä tälläkin palstalla islamin hyväksi. Mutta miten suhtaudut muihin muslimiryhmiin esim. shiiat, jotka rukoilevat samaa Allahia kuin Sinä ja samaa lukevat samaa Koraania?
        Lisäyksenä ym. vastaukseesi. Islamissa on auktoritteettaja ja sinäkin kai tiedät sen. Jos sinä et hyväksy näitä auktoriteettaja ei kai se tarkoita sitä että niitä ei koko islamilaisessa maailmassa ole olemassakaan. Jotkut ihmiset jopa kokevat nämä auktoriteetit tarpeellisiksi.

• Isra
        muslimi kirjoitti:

Isra, Sínua täällä palstalla kehutaan niin suvaitsevaiseksi. Oletkin suvaitsevainen ainakin suhteessa kristittityihin ja juutalaisiin. Ja teet tärkeää ja arvostettua työtä tälläkin palstalla islamin hyväksi. Mutta miten suhtaudut muihin muslimiryhmiin esim. shiiat, jotka rukoilevat samaa Allahia kuin Sinä ja samaa lukevat samaa Koraania?
        Lisäyksenä ym. vastaukseesi. Islamissa on auktoritteettaja ja sinäkin kai tiedät sen. Jos sinä et hyväksy näitä auktoriteettaja ei kai se tarkoita sitä että niitä ei koko islamilaisessa maailmassa ole olemassakaan. Jotkut ihmiset jopa kokevat nämä auktoriteetit tarpeellisiksi.

tai muslimihan minäkin olen.

Suvaitsevaisuudestani - no, sen ovat muut sanoneet, en ainakaan itseäni ole kehunut täten.

Luepa parin sivun päässä oleva "keskustelu shialaisuudesta jatkuu", pvm. 6.11. Olen siellä keskustellut shialaisuudesta ja ainakin omasta mielestäni keskustelu oli asiallista.

Olenko puhunut juutalaisista mitään? Enkä nyt haluaisi puhuakaan, kun eivät aiheeseen liity.

Shialaiset todella rukoilevat Allahia kuten minä. Enkä ole esittänyt shialaisuudesta niitä syytöksiä, kuten joku muu (en muista kuka). Islamin oppineet ovat todenneet, että shialaisuuden ja sunnalaisuuden perusopetuksissa on vähän eroja. Syvemmälle mentäessä on enemmän. Jumala päättää meidän kunkin uskon oikeellisuuden, en minä tai kukaan muukaan ihminen.

Islamin auktoriteetit: puhutko nyt sunnalaisuudesta vai shialaisuudesta vai kenties suufilaisuudesta? Jos puhut viimeksi mainitusta, en voi ottaa kantaa, koska shialaiset tekevät sen itse paremmin.
        Mutta kyse ei ole siitä mitä auktoriteettejä itse hyväksyn, mitä en. Islamissa (puhun sunnalaisena) on oppineet ja imaamit sekä uskonnon opettajat, jotka antavat meille lisätietoa. Sen sijaan meidän täytyy itse ratkaista ketä kuuntelemme sen perusteella miten Koraania ja sunnaa ymmärrämme. Esim. oppineet selittävät tiettyä Koraanin jaetta eri tavalla. On hyvä tietää useita selityksiä, mutta varmaan on joku, jonka itse ymmärtää kaikkein oikeimmaksi ja sen sitten valitsee. Oppineiden mielipiteitä ei saa nostaa Koraanin ja sunnan yli, jo pari koulukuntien perustajaa sanoi niin. Hekin ovat ihmisiä.

• Repe Ruutikallo
        Isra kirjoitti:

tai muslimihan minäkin olen.

Suvaitsevaisuudestani - no, sen ovat muut sanoneet, en ainakaan itseäni ole kehunut täten.

Luepa parin sivun päässä oleva "keskustelu shialaisuudesta jatkuu", pvm. 6.11. Olen siellä keskustellut shialaisuudesta ja ainakin omasta mielestäni keskustelu oli asiallista.

Olenko puhunut juutalaisista mitään? Enkä nyt haluaisi puhuakaan, kun eivät aiheeseen liity.

Shialaiset todella rukoilevat Allahia kuten minä. Enkä ole esittänyt shialaisuudesta niitä syytöksiä, kuten joku muu (en muista kuka). Islamin oppineet ovat todenneet, että shialaisuuden ja sunnalaisuuden perusopetuksissa on vähän eroja. Syvemmälle mentäessä on enemmän. Jumala päättää meidän kunkin uskon oikeellisuuden, en minä tai kukaan muukaan ihminen.

Islamin auktoriteetit: puhutko nyt sunnalaisuudesta vai shialaisuudesta vai kenties suufilaisuudesta? Jos puhut viimeksi mainitusta, en voi ottaa kantaa, koska shialaiset tekevät sen itse paremmin.
        Mutta kyse ei ole siitä mitä auktoriteettejä itse hyväksyn, mitä en. Islamissa (puhun sunnalaisena) on oppineet ja imaamit sekä uskonnon opettajat, jotka antavat meille lisätietoa. Sen sijaan meidän täytyy itse ratkaista ketä kuuntelemme sen perusteella miten Koraania ja sunnaa ymmärrämme. Esim. oppineet selittävät tiettyä Koraanin jaetta eri tavalla. On hyvä tietää useita selityksiä, mutta varmaan on joku, jonka itse ymmärtää kaikkein oikeimmaksi ja sen sitten valitsee. Oppineiden mielipiteitä ei saa nostaa Koraanin ja sunnan yli, jo pari koulukuntien perustajaa sanoi niin. Hekin ovat ihmisiä.

täällä useaan kertaan, että shiialaiset eivät ole muslimeja. Tiedä voiko tuota syytökseksi sanoa, olipahan toteamus. Ei hän varmaan kuitenkaan kehua tarkoittanut.

>Enkä ole esittänyt shialaisuudesta niitä syytöksiä, kuten joku muu (en muista kuka).

Taha-"vainaa" oli aikamoinen persoona: hänen "viisautensa" "elää", vaikka mies on "poissa". Olisi profeetta-ainesta, mutta kun kaikki virat on jo täytetty.

• Isra
        Repe Ruutikallo kirjoitti:

täällä useaan kertaan, että shiialaiset eivät ole muslimeja. Tiedä voiko tuota syytökseksi sanoa, olipahan toteamus. Ei hän varmaan kuitenkaan kehua tarkoittanut.

>Enkä ole esittänyt shialaisuudesta niitä syytöksiä, kuten joku muu (en muista kuka).

Taha-"vainaa" oli aikamoinen persoona: hänen "viisautensa" "elää", vaikka mies on "poissa". Olisi profeetta-ainesta, mutta kun kaikki virat on jo täytetty.

... Taha viettää rauhaisaa ramadania, jota itse kaipaan, kun luen noita Zeuksen tasapainottomia purkauksia. No, enpä saa valittaa, kun aina voi olla tulematta tänne.

• Eihän?
        Repe Ruutikallo kirjoitti:

Ehkei profeetaksi, mutta se Savon suurmuftin virkahan on vielä avoin ;)

• Analytic
        Isra kirjoitti:

Varsinaisiin kysymyksiin teiltä ei saa vastausta!
        Melkoisia politikkoja :)
        "Tietävyyttä ei suoraan mitata. Henkilön puheista ym. käy ilmi tietävyys.
        Pärstäkerroin ei ratkaise."

Siis varsin subjektisia ovat valintaperusteet! Eller hur?
        Uskon sinun tietävän kyllä ns epävirallisen auktoritteettiyden. Jopa perheessä on jollakin enemmän kirjoittamatonta valtaa. Toiseen luotetaan peremmin kuin kolmanteen jne.
        Väite, ettei näin olisi muslimien yhteisössä on kyllä ns länsimaisesa reppeutuneessa käsityksessä kauan sitten kumottu!
        Aina joku on johtavampi mielipiteiltään!
        Kuten Taha saanut näillä palstoilla häirikön maineen! Liian agressiivisen esiintymisensä takia. Uskottavuus kärsii!

• Repe Ruutikallo
        Analytic kirjoitti:

Varsinaisiin kysymyksiin teiltä ei saa vastausta!
        Melkoisia politikkoja :)
        "Tietävyyttä ei suoraan mitata. Henkilön puheista ym. käy ilmi tietävyys.
        Pärstäkerroin ei ratkaise."

Siis varsin subjektisia ovat valintaperusteet! Eller hur?
        Uskon sinun tietävän kyllä ns epävirallisen auktoritteettiyden. Jopa perheessä on jollakin enemmän kirjoittamatonta valtaa. Toiseen luotetaan peremmin kuin kolmanteen jne.
        Väite, ettei näin olisi muslimien yhteisössä on kyllä ns länsimaisesa reppeutuneessa käsityksessä kauan sitten kumottu!
        Aina joku on johtavampi mielipiteiltään!
        Kuten Taha saanut näillä palstoilla häirikön maineen! Liian agressiivisen esiintymisensä takia. Uskottavuus kärsii!

...Tahalla ei ollut eikä ole häirikön mainetta, ajattelee hänen pääkoppansa sisällöstä sitten mitä hyvänsä muuten. Arto Paasilinnan siltainsinööri Jaatisen tapaan Taha on omalla eksoottisella tavallaan "vittumainen mies", kuten Jaatinen itseään luonnehti, mutta kaukana häiriköstä.

• Naksu

Imaamin eli rukouksen johtajan ei tarvitse olla koulutettu vaan hänelle riittää, että on hyvä ja arvostettu yhteisönsä jäsen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että isoissa moskeijoissa ja/tai muslimaissa heillä monesti on korkeakoulututkinto jostakin islamin aiheesta kuten Koraani, perimätieteet tai oikeusoppi. Periferia-alueilla imaameilla ei useinkaan ole islamilaisia opintoja takanaan. Oppineilla sen sijaan on miltei poikkeuksetta vähintään ylempi korkeakoulututkinto ja suurimmalla osalla on tohtorinväitös takataskussa ja vuosien tutkimustyö myös. Täällä Suomessa on muutama korkeatutkinnon suorittanut, mutta kenelläkään ei ole suurta auktoriteettiä muslimiyhteisöissä. Muslimin ei tarvitse seurata välttämättä annettuja fatwoja. Ne ovat enemmän neuvoja kuin käskyjä. Shiialaisuudessa oppiarvolla on suurempi merkitys ja se antaa statuksen yhteisössä tarkemmin kuin sunnilaisuudessa ja siksi sanotaan, että shiialaisuudessa on papisto. Toki shiialaisillakin on 'maallikkosaarnaajansa'.

• Isra

Sisko hyvä,

tämä on jo toinen kerta kun kirjoitamme tårta på tårta. Palstalla olisi kovasti vastattavaa, en ymmärrä miksi kirjoitat melkein samaa kuin minä omassa tekstissäsi. Hyödyllisempää olisi, jos sinä, joka osaat fiksusti vastata (jos kuulosti sarkasmilta, ei ollut, vaan rehellinen mielipide), vastaisit heille, että joku vastaisi fiksusti. Onko tarpeellista, että kirjoitamme toistemme päälle?

• Naksu
        Isra kirjoitti:

Sisko hyvä,

tämä on jo toinen kerta kun kirjoitamme tårta på tårta. Palstalla olisi kovasti vastattavaa, en ymmärrä miksi kirjoitat melkein samaa kuin minä omassa tekstissäsi. Hyödyllisempää olisi, jos sinä, joka osaat fiksusti vastata (jos kuulosti sarkasmilta, ei ollut, vaan rehellinen mielipide), vastaisit heille, että joku vastaisi fiksusti. Onko tarpeellista, että kirjoitamme toistemme päälle?

Käsittääkseni tämä palsta on kaikille avoin ja vapaa, joten en ymmärrä, miksi päällekkäisyydet haittaavat. Jokaisella on oma tyylinsä painottaa asioita. Lisäksi en ole maininnut palstalla olevani nainen. =)

• Repe Ruutikallo
        Naksu kirjoitti:

Käsittääkseni tämä palsta on kaikille avoin ja vapaa, joten en ymmärrä, miksi päällekkäisyydet haittaavat. Jokaisella on oma tyylinsä painottaa asioita. Lisäksi en ole maininnut palstalla olevani nainen. =)

että olet maininnut. Itse asiassa olen aika varma täsä muistikuvasta.

>en ole maininnut palstalla olevani nainen.

Siis joskus alkusyksystä.

Toki voit minun puolestani siitä huolimatta olla mies tai ei-osaa-sanoa -tapaus, voin nääs julkisesti kehua olevani aika suvaitsevainen kaveri. Vain typeryyttä ja kovaäänistä tietämättömyyttä (mahdollisia omiani lukuunottamatta) suvaitsen huonosti.

• Isra
        Naksu kirjoitti:

Sukupuolestasi: tähän viittasikin jo Repe. No, etkö ole sisko?

Olenko kieltänyt sinua kirjoittamasta? Oma pointtini on, että täällä menee keskustelu toisinaan - aika useinkin - sitä vauhtia, etten itse ehdi ottaa kantaa. Toivoisin, että muut muslimit ottaisivat. Sikhi-nimimerkkikin kysyi tietoa jossain välissä eikä kukaan vastannut. Onneksi kysyi uudestaan ja huomasin vastata. Siksi ajattelin, että olisi hyvä, jos käyttäisit energiasi ja asialliset juttusi islamista informoimiseen; siis muuhunkin kuin osoittaaksesi että tyylimme ovat erilaisia. Ei sen puoleen, jos haluat tehdä näin, en minä ole väittänyt, etteikö tämä olisi avoin palsta. =)

Luulin jossain välissä sinun olevan eräs Itä-Suomesta Hesaan tänä vuonna muuttanut sisko (ei tarkempaa kuvausta, ettei kukaan tule niskaan henkilötietojen antamisesta). Tämän ja edellisen perusteella arvelen, ettet ole. Mutta edelleen vaivaa, oletko?

• Naksu
        Isra kirjoitti:

Sukupuolestasi: tähän viittasikin jo Repe. No, etkö ole sisko?

Olenko kieltänyt sinua kirjoittamasta? Oma pointtini on, että täällä menee keskustelu toisinaan - aika useinkin - sitä vauhtia, etten itse ehdi ottaa kantaa. Toivoisin, että muut muslimit ottaisivat. Sikhi-nimimerkkikin kysyi tietoa jossain välissä eikä kukaan vastannut. Onneksi kysyi uudestaan ja huomasin vastata. Siksi ajattelin, että olisi hyvä, jos käyttäisit energiasi ja asialliset juttusi islamista informoimiseen; siis muuhunkin kuin osoittaaksesi että tyylimme ovat erilaisia. Ei sen puoleen, jos haluat tehdä näin, en minä ole väittänyt, etteikö tämä olisi avoin palsta. =)

Luulin jossain välissä sinun olevan eräs Itä-Suomesta Hesaan tänä vuonna muuttanut sisko (ei tarkempaa kuvausta, ettei kukaan tule niskaan henkilötietojen antamisesta). Tämän ja edellisen perusteella arvelen, ettet ole. Mutta edelleen vaivaa, oletko?

Kirjoituksesi osoittaa melkomoista mauttomuutta... Eiköhän jokainen kirjoittele täällä, mitä haluaa ja kenelle haluaa. Jos olen kirjoitellut 'päällekkäin' aiheesta, se ei ole tarkoitettu henkilökohtaisesti. (Ehket ottaisi asioita niin henkilökohtaisesti, jos et miettisi, kuka kukin nimimerkki on? Noh, ehkä naisille tuollaiset asiat ovat tärkeitä? ;D)Käytän muuten energiani mihin haluan ilman, että kenenkään tarvitsee delegoida osia... Jääköön aihe tähän. Minulla ei ole tapana haukkua nimimerkillä omalla nimellään? esiintyviä.

• Isra
        Naksu kirjoitti:

Kirjoituksesi osoittaa melkomoista mauttomuutta... Eiköhän jokainen kirjoittele täällä, mitä haluaa ja kenelle haluaa. Jos olen kirjoitellut 'päällekkäin' aiheesta, se ei ole tarkoitettu henkilökohtaisesti. (Ehket ottaisi asioita niin henkilökohtaisesti, jos et miettisi, kuka kukin nimimerkki on? Noh, ehkä naisille tuollaiset asiat ovat tärkeitä? ;D)Käytän muuten energiani mihin haluan ilman, että kenenkään tarvitsee delegoida osia... Jääköön aihe tähän. Minulla ei ole tapana haukkua nimimerkillä omalla nimellään? esiintyviä.

Älähän nyt viitsi, Naksu hyvä. Nyt on sentään ramadan!

Uskovat ovat toistensa veljiä; tehkää sen tähden sovinto veljienne kanssa ja huolehtikaa velvollisuudestanne Jumalaa kohtaan, jotta armo tulisi osaksenne. Te, jotka uskotte, älkää antako ihmisten nauraa toisilleen, olkoonpa, että he ovat näitä parempia; älkööt naiset naurako toisille naisille, vaikka olisivatkin parempia kuin nämä. Älkää etsikö vikoja toisistanne älkääkä kutsuko toisianne pilkkanimillä. Kurjaa on joutua huonoon huutoon, uskon omaksumisen jälkeen, ja ne, jotka eivät käänny, ovat jumalattomia. Te, jotka uskotte, karttakaa pahoja luuloja, sillä epäileminen on totisesti joissakin tapauksissa synti. Älkää vakoilko älkääkä panetelko toisianne! Haluaako joku teistä syödä kuolleen veljensä lihaa? Sitä kyllä inhoatte. Huolehtikaa velvollisuuksistanne Jumalaa kohtaan! Jumala on armahtavainen ja laupias.
        (K. 49:10-12)

Siunattua ramadanin jatkoa!

• Sheikh

Salam Aleykum.
      Hyviä kysymyksiä. Haluaisin aluksi sanoa, että kun kerron shiialaisen kannan, en ole ketään vastaan. En ole hanafi, maleki, saafei enkä hänbäli - haluan vain kertoa shiia-näkökulman. Näiltä muilta ryhmiltä tulee saada heidän oma näkökulmansa.
      *Imaami-käsitteellä on kaksi eri merkitystä. Koraanissa Imaami-sanaa on käytetty henkilöstä, jolla on valta kaikkiin asioihin. Hän pystyy vastaamaan kaikkiin ihmisten tarpeisiin liittyviin kysymyksiin (ei pelkästään uskonto). Tätä henkilöä ei valita äänestämällä, Jumala valitsee Hänet.
      Toinen merkitys sanalle imaami on henkilö, joka seisoo rukouksessa muiden edessä, henkilö joka hoitaa esim. kunnallisia asioita jne. Nämä ihmiset opiskelevat teologiaa, johon kuuluu 14 eri alaa. Näillä oppineilla on oma arvojärjestyksensä ja yleensä kymmenisen heistä omaa sellaiset tiedot, että muslimit voivat seurata heitä (eli heidän tulkintaansa). Shiialaisessa järjestelmässä tämä asia on kokonaan valtiovallan ulkopuolella.
      (Voisit verrata tätä "seuraamisasiaa" esim. lääketieteeseen: Noudatat jonkin korkeimmalle arvostettujen erikoislääkärien (esim. sydänkirurgi) neuvoja halutessasi lääketieteelliseen ongelmaasi ratkaisun.)
      *Naisilla on sama velvollisuus opiskella kuin miehillä, mutta jos miehiä löytyy nainen ei voi olla imaami.
      *Shiialaisilla ei ole suurmuftia.
      *Sitä ketkä ovat islamin auktoriteetteja Suomessa, olen itsekin ihmetellyt? Jos joku tietää, haluaisin todella kuulla. Johtuuko puute siitä, että islam on Suomessa vielä nuori asia?

• Analytic

"henkilöstä, jolla on valta kaikkiin asioihin. Hän pystyy vastaamaan kaikkiin ihmisten tarpeisiin liittyviin kysymyksiin (ei pelkästään uskonto). Tätä henkilöä ei valita äänestämällä, Jumala valitsee Hänet."

Miten Herra Jumala antaa Hänelle, Imaami, valtakirjan, todistuksen valinnastaan?
        Riittääkö Herra Imaamin oma sana?

Vertaus sydänkirurgi / imaami... hmmm...

Länsimainen sydänkirugi lie hieman eri kriteerein väitellyt kuin uskontoon perehtynyt?

"En ole hanafi, maleki, saafei enkä hänbäli - "

So what? Njet poni majes.. förstår inte..
        Enkä minä ole hämy, hämppä, narkkis, skeittari, paskahousu.. :)

• Isra

Älähän nyt viitsi, Naksu hyvä. Nyt on sentään ramadan!

Uskovat ovat toistensa veljiä; tehkää sen tähden sovinto veljienne kanssa ja huolehtikaa velvollisuudestanne Jumalaa kohtaan, jotta armo tulisi osaksenne. Te, jotka uskotte, älkää antako ihmisten nauraa toisilleen, olkoonpa, että he ovat näitä parempia; älkööt naiset naurako toisille naisille, vaikka olisivatkin parempia kuin nämä. Älkää etsikö vikoja toisistanne älkääkä kutsuko toisianne pilkkanimillä. Kurjaa on joutua huonoon huutoon, uskon omaksumisen jälkeen, ja ne, jotka eivät käänny, ovat jumalattomia. Te, jotka uskotte, karttakaa pahoja luuloja, sillä epäileminen on totisesti joissakin tapauksissa synti. Älkää vakoilko älkääkä panetelko toisianne! Haluaako joku teistä syödä kuolleen veljensä lihaa? Sitä kyllä inhoatte. Huolehtikaa velvollisuuksistanne Jumalaa kohtaan! Jumala on armahtavainen ja laupias.
      (K. 49:10-12)

Siunattua ramadanin jatkoa!

• Isra

Tämä tuli jostain syystä väärään kohtaan. Oli tarkoitettu Naksulle. Yritän uudelleen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6494
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3883
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3280
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1033
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe