Voiko kummiuden perua?

untuviCCo

Voinko perua itse poikani kummitätini kummiuden?
Tiivistettynä; vaikke kellekään teille tarvitse sitä selitelläkään, on lievästi asnottuna menettänyt mahdollisuutensa tälläiseen hommaan.
Jos on mahdollista, millä edellytyksillä?

22

6477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuskainen äiti

      Jossain vaiheessa ihan oikeasti mietin samaa ja kysyin jo kirkkoherraltakin sitä.Olisi saattanut sen tehdä mutta olen ymmärtänyt että se ei ole mahdollista?

    • haluton kummi

      peru ihmeessä, niin hänkin pääsee pälkähästä! Jos peruminen ei ole mahdollista kirkon kirjoilla, peru kertomalla päätöksesi kummille tai kirjoittamalla hänelle.

      Et tiedäkään miten voi toisen taakkaa helpottaa, joten tuskin pahoittaa mielensä!

      • untuviCCo

        ...me ei vaan olla ikinä vaadittu pojan kummeilt yhtikäs mitään.
        Kyllä tämä ämmä raivostuu siitä niin paljon, että en tiedä mitä tapahtuu.
        Se voipi olla aika rasittava ämmä. mihin otan yhteyttä, onko väliä jos lapsi on kastettu eri kunnassa kuin nyk asuinkunta on!? tms?


      • ei voida
        untuviCCo kirjoitti:

        ...me ei vaan olla ikinä vaadittu pojan kummeilt yhtikäs mitään.
        Kyllä tämä ämmä raivostuu siitä niin paljon, että en tiedä mitä tapahtuu.
        Se voipi olla aika rasittava ämmä. mihin otan yhteyttä, onko väliä jos lapsi on kastettu eri kunnassa kuin nyk asuinkunta on!? tms?

        kirkonkirjoista poistaa,mutta uusia voidaan sinne lisätä. Laissa on syyt,missä tapauksessa voi uusia kummeja lisätä lapselleen. On kuitenkin ainakin täällä omalla paikkakunnalla kirkkoherran harkittavissa,missä tapauksessa suostuu kummeja lisäämään. Ja siis kirkkoherran kanssa pitäisi käydä henkilökohtaisesti juttelemassa. Nykyisen asuinkunnan kirkkoherraan kannattaa ottaa yhteyttä.
        Täällä se ei ainakaan riittänyt,että kummit eivät muistaneet lasta vanhempien mielestä tarpeeksi usein.


      • teinejäkö?
        ei voida kirjoitti:

        kirkonkirjoista poistaa,mutta uusia voidaan sinne lisätä. Laissa on syyt,missä tapauksessa voi uusia kummeja lisätä lapselleen. On kuitenkin ainakin täällä omalla paikkakunnalla kirkkoherran harkittavissa,missä tapauksessa suostuu kummeja lisäämään. Ja siis kirkkoherran kanssa pitäisi käydä henkilökohtaisesti juttelemassa. Nykyisen asuinkunnan kirkkoherraan kannattaa ottaa yhteyttä.
        Täällä se ei ainakaan riittänyt,että kummit eivät muistaneet lasta vanhempien mielestä tarpeeksi usein.

        Oletteko ihan teinejä, te tänne kummiuden peruuttamisesta kirjoittelevat?

        Kummius on ihan tasan sitä, mitä siitä tekee. Jos teillä on joitakin liiallisia esiodotuksia (syntymäpäivä- ja joululahjoja, rahalahjoja, reissuja), niin vikahan on yksinomaan TEISSÄ. Kysykääpä kirkkoherralta, että mitä tarkalleen ottaen kummin "velvollisuuksiin" kuuluu. Kyllä ne ovat hyvin pienet, ne viralliset velvollisuudet. Joskus katsottiin lapsen kristillisen kasvatuksen kuuluvan kummille. MISSÄÄN ei ole MITÄÄN mainintaa kummin velvollisuudesta lahjoa kummilastaan tai YHTÄÄN MITÄÄN MUUTAKAAN.

        Jos olette aikoinanne valinneet lapsen kummit mielestänne hölmösti, niin omapa on vikanne. Jos kummi ei pidä yhteyttä, niin mitäs sitten? Lapselle tärkeintä on se, että on rakastavat vanhemmat. Muut hyvät aikuiskontaktit - joiden muuten EI tarvitse olla kummeja - tulevat sitten siihen päälle ylimääräisenä hyvänä.

        Minusta on uskomattoman lapsellista kiukutella ja käyttää jotain "kummiutta" lyömäaseena ystävysten tai sukulaisten riidoissa. Se kun ei paljon merkitse, kuka sitä lasta pitää kastetoimituksen ajan sylissään.

        Minua kauhistuttaa ajatella noin epäkypsiä vanhempia vastuussa pienestä lapsesta. Opetelkaa nyt hyvät ihmiset suhteellisuudentajua, luulisi siitä olevan apua vanhemmuudessakin.


      • mutta
        teinejäkö? kirjoitti:

        Oletteko ihan teinejä, te tänne kummiuden peruuttamisesta kirjoittelevat?

        Kummius on ihan tasan sitä, mitä siitä tekee. Jos teillä on joitakin liiallisia esiodotuksia (syntymäpäivä- ja joululahjoja, rahalahjoja, reissuja), niin vikahan on yksinomaan TEISSÄ. Kysykääpä kirkkoherralta, että mitä tarkalleen ottaen kummin "velvollisuuksiin" kuuluu. Kyllä ne ovat hyvin pienet, ne viralliset velvollisuudet. Joskus katsottiin lapsen kristillisen kasvatuksen kuuluvan kummille. MISSÄÄN ei ole MITÄÄN mainintaa kummin velvollisuudesta lahjoa kummilastaan tai YHTÄÄN MITÄÄN MUUTAKAAN.

        Jos olette aikoinanne valinneet lapsen kummit mielestänne hölmösti, niin omapa on vikanne. Jos kummi ei pidä yhteyttä, niin mitäs sitten? Lapselle tärkeintä on se, että on rakastavat vanhemmat. Muut hyvät aikuiskontaktit - joiden muuten EI tarvitse olla kummeja - tulevat sitten siihen päälle ylimääräisenä hyvänä.

        Minusta on uskomattoman lapsellista kiukutella ja käyttää jotain "kummiutta" lyömäaseena ystävysten tai sukulaisten riidoissa. Se kun ei paljon merkitse, kuka sitä lasta pitää kastetoimituksen ajan sylissään.

        Minua kauhistuttaa ajatella noin epäkypsiä vanhempia vastuussa pienestä lapsesta. Opetelkaa nyt hyvät ihmiset suhteellisuudentajua, luulisi siitä olevan apua vanhemmuudessakin.

        kyse ei ollut minun lapsistani. Ne kun kulkevat vielä puoliksi minun ja mieheni mukana;) Tiedän vain muutaman tapauksen jossa on asiasta keskusteltu.
        Se riitti kirkkoherralle syyksi lisätä kummeja,että kummisedältä ei edes korttia koskaan tullut,kun oli lasten sukua olevasta kummitädistä eronnut.Lapsi kyllä laittoi korttia ja kuulumisia mutta ei niihin vastattu. Se pahoitti kovasti 6 vuotiaan mielen. Vaan nyt on onellinen kun sai kummin joka on paljon fyysisestikin läsnä.
        Että älä niin kärkkäästi kommentoi kun et asiaa niin tarkkaan tiedä:)


      • kyllä kummi
        mutta kirjoitti:

        kyse ei ollut minun lapsistani. Ne kun kulkevat vielä puoliksi minun ja mieheni mukana;) Tiedän vain muutaman tapauksen jossa on asiasta keskusteltu.
        Se riitti kirkkoherralle syyksi lisätä kummeja,että kummisedältä ei edes korttia koskaan tullut,kun oli lasten sukua olevasta kummitädistä eronnut.Lapsi kyllä laittoi korttia ja kuulumisia mutta ei niihin vastattu. Se pahoitti kovasti 6 vuotiaan mielen. Vaan nyt on onellinen kun sai kummin joka on paljon fyysisestikin läsnä.
        Että älä niin kärkkäästi kommentoi kun et asiaa niin tarkkaan tiedä:)

        sanoutui itse vihapäissään irti kummiudestaan.Syynä oli hänen omasta aloitteestaan tekemä sukuriita ja sen seurauksena lähetti minulle valokuvan tyttärestäni,jonka oli repinyt ja mukana oli teksti :ei ole kummityttöni enään.
        Kait se helpotti hänen omaa mieltään,mutta tyttäreni,joka on jo teini ei kyllä ymmärtänyt kummitädin käytöstä.


      • kummille
        kyllä kummi kirjoitti:

        sanoutui itse vihapäissään irti kummiudestaan.Syynä oli hänen omasta aloitteestaan tekemä sukuriita ja sen seurauksena lähetti minulle valokuvan tyttärestäni,jonka oli repinyt ja mukana oli teksti :ei ole kummityttöni enään.
        Kait se helpotti hänen omaa mieltään,mutta tyttäreni,joka on jo teini ei kyllä ymmärtänyt kummitädin käytöstä.

        Mitäs kun kummi vihapäissään sanoutuu irti ja vaatii vielä takaisin kaikki antamansa lahjat!
        Pitäisikö ne palauttaa vai antaa asian olla?
        Lapsi on jo yli 22v.


      • Kummius eri asia
        teinejäkö? kirjoitti:

        Oletteko ihan teinejä, te tänne kummiuden peruuttamisesta kirjoittelevat?

        Kummius on ihan tasan sitä, mitä siitä tekee. Jos teillä on joitakin liiallisia esiodotuksia (syntymäpäivä- ja joululahjoja, rahalahjoja, reissuja), niin vikahan on yksinomaan TEISSÄ. Kysykääpä kirkkoherralta, että mitä tarkalleen ottaen kummin "velvollisuuksiin" kuuluu. Kyllä ne ovat hyvin pienet, ne viralliset velvollisuudet. Joskus katsottiin lapsen kristillisen kasvatuksen kuuluvan kummille. MISSÄÄN ei ole MITÄÄN mainintaa kummin velvollisuudesta lahjoa kummilastaan tai YHTÄÄN MITÄÄN MUUTAKAAN.

        Jos olette aikoinanne valinneet lapsen kummit mielestänne hölmösti, niin omapa on vikanne. Jos kummi ei pidä yhteyttä, niin mitäs sitten? Lapselle tärkeintä on se, että on rakastavat vanhemmat. Muut hyvät aikuiskontaktit - joiden muuten EI tarvitse olla kummeja - tulevat sitten siihen päälle ylimääräisenä hyvänä.

        Minusta on uskomattoman lapsellista kiukutella ja käyttää jotain "kummiutta" lyömäaseena ystävysten tai sukulaisten riidoissa. Se kun ei paljon merkitse, kuka sitä lasta pitää kastetoimituksen ajan sylissään.

        Minua kauhistuttaa ajatella noin epäkypsiä vanhempia vastuussa pienestä lapsesta. Opetelkaa nyt hyvät ihmiset suhteellisuudentajua, luulisi siitä olevan apua vanhemmuudessakin.

        Ei millään pahalla, mutta olet täysi pässi!!! Kumiudella ja vanhemmuudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Et vain onneton ymmärrä tätä eroa - älä siis ole kommentoimassa koko asiaa.


      • Äidinkieli
        kyllä kummi kirjoitti:

        sanoutui itse vihapäissään irti kummiudestaan.Syynä oli hänen omasta aloitteestaan tekemä sukuriita ja sen seurauksena lähetti minulle valokuvan tyttärestäni,jonka oli repinyt ja mukana oli teksti :ei ole kummityttöni enään.
        Kait se helpotti hänen omaa mieltään,mutta tyttäreni,joka on jo teini ei kyllä ymmärtänyt kummitädin käytöstä.

        Sanan oikea kirjoitusasu on ENÄÄ - ei enääN. :(


      • Anonyymi
        untuviCCo kirjoitti:

        ...me ei vaan olla ikinä vaadittu pojan kummeilt yhtikäs mitään.
        Kyllä tämä ämmä raivostuu siitä niin paljon, että en tiedä mitä tapahtuu.
        Se voipi olla aika rasittava ämmä. mihin otan yhteyttä, onko väliä jos lapsi on kastettu eri kunnassa kuin nyk asuinkunta on!? tms?

        Eikö kummius ole pelkkä muodollisuus? Mitä väliä sillä on kuka on lapsen kummi?

        Jos hän ei sitten ota vakavasti kummiuden aatetta ja ala kasvattaa lastasi kristilliseen uskoon. Se ruskin näinä päivinä enää onnistuisi.


    • annis

      Olen itse miettinyt samaa asiaa. Tässä en nyt viitsi ruveta asioitani selvittelemään kaiken kansan kesken, mutta haluaisin tiedustella että onko asiaan tullut mitään selvyyttä. Eli onko tuo kummiuden peruminen mahdollista??

      • ei-kummiksi enään kiitos

        Voit perua! Siis kummille itselleen, kirkon kirjoissa tuo nimi näkyy lähinnä kastetoimitukseen osallisena kummina. Joten nimi ei poistu kirkon kirjoista, mutta tuskin sillä väliä, koska sehän on vain nimi ei lahjoja tai tekoja.

        Jos et tyydy vain purnaamaan asiaa selän takana, erota kummi kertomalla se hänelle. Voihan olla, että hänkin helpottuu tiedosta.

        Lisää kummejahan voit aina lapselle nimetä.


    • 23

      Ymmärsinkö oikein, ette ole kummeilta mitään edellyttäneet ja odottaneet? he eivät ole mitään tehneet kummiuden eteen? Kummiuden peruminen saisi raivostumaan?

      Miksi siis perua kummius? Sehän on vain nimi kirkonkijoissa. Antakaa olla siellä ja jatkaa elämään kuin kummisuhdetta ei olisikaan

    • 24

      Tää olikin vanha ketju..

    • nuoriÄippä

      Kummiuden voi perua jos haluaa, ainakin sanomalla lapsen kummeille asiasta. Itse tein asian esikoiseni kummien kanssa. Sylikummit eivät käyneet synttäreillä, eikä pitäneet muutenkaan mitään yhteyttä ristiäisten jälkeen! Mielestäni se oli väärin. Kummit ovat yleensä läheisimpiä ystäviä joiden pitäisi olla tukena ja apuna niinkuin kavereiden yleensäkkin. Jostain syystä en saanut mitään ystäviltäni ja annoin olla. Suotta siitä ottaa itselleen pahaa mieltä että kummit on syvältä. Paree kun unohtaa

      • Ajateltavaa tätäkin

        Kristitylle... Tärkeämpää on rukoilut Herran Jeesuksen Kristuksen puolee, muiden kristittyjen siis uskovien yhteys, ja Raamatun lukeminen tai mp3 Raamatun kuuntelu, kuin joku määrätty kummi yhteys. Kummitkin on vain epätäydellisiä ihmisiä (itse olen sellainen), vuosien aikana muutummut ja elämäntilanteet muuttuvat..

        Kummille tärkeintä on ohjata kummilasta Herran Jeesuksen Kristuksen sanan ääreen ja sen tuntemiseen koska ei ihminen elä ainoastaan leivästä vaan jokaisesta sanasta joka lähtee Jumalasta.

        Valitettavasti on paljon perheitä joissa kummilapselle ei saa kertoa Jeesuksesta ja Raamatusta (varsinkaan ennen tai jälkeen rippikoulua joka on ristiriitaista Raamatun opetuksen kanssa?).
        Joulu ja syntymäpäivä lahja pitäisi pystyä ostamaan vuosittain kummilapselle, vaikka kummilapsi ja hänen vanhemmat ei pitäisi mitään yhteyttä?

        2.Tim.3:15
        ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
        16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
        17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.
        2.Tim.3:15-17
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=2. Tim. 3:1&rnd=1339918068127

        Luuk.4:4
        Jeesus vastasi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä'."
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 4:1&rnd=1339918428016

        Evlut suuntauksen sivusto kertoo seuraavanlaisesti.....

        Kummille!
        http://www.rippikoulu.net/rippikouluun/kummille/index.html
        Oikeastaan kummin tehtävä huolehtia lapsen hengellisestä kasvatuksesta päättyy, kun tämä pääsee ripille. Nuorelle on kuitenkin hyvä tarjota tukea vielä rippikoulun jälkeenkin hengellisissä kysymyksissä.
        Perheissä on erilaisia tapoja siitä kuka antaa rippiristin nuorelle lahjaksi.
        Viisitoistavuotias nuori saattaa hyvinkin kaivata monenlaisissa asioissa omien vanhempiensa lisäksi muidenkin aikuisten apua ja tukea.

        Vielä konfirmaatiossa kummilla on monissa seurakunnissa tärkeä rooli kun kummit osallistuvat nuoren siunaamiseen alttarilla. Se, onko tapa käytössä nuoren konfirmaatioseurakunnassa, selvinnee parhaiten kysymällä asiaa nuoren vanhemmilta tai nuorelta itseltään.

        Perheissä on erilaisia tapoja siitä kuka rippiristin lahjaksi antaa.
        Konfirmoitavalle nuorelle on tapana antaa jokin muistoesine. Perinteisesti joku nuoren kummeista lahjoittaa tälle rippiristin. Voi kuitenkin olla, että myös vanhemat haluavat antaa esimerkiksi suvussa kulkeneen ristin, joten tästäkin asiasta on paras sopia jo etukäteen.
        http://www.rippikoulu.net/rippikouluun/kummille/index.html


      • 13+8

        "Kummit ovat yleensä läheisimpiä ystäviä joiden pitäisi olla tukena ja apuna niinkuin kavereiden yleensäkkin."

        Kummin tulisi olla tukena ja apuna... Kuinkas tässä vastavuoroisuus toimii? Miten olet tukenut lapsesi kummiksi pyytämiäsi ihmisiä? Piditkö itse yhteyttä tai muistitko kysellä näiden ihmisten omiakin kuulumisia?

        Olen sinkku, joka on hoitanut ja lahjonut kummilapsiaan, mutta kummilasten vanhemmilta ei ole juuri vastavuoroisuutta tullut. Esimerkiksi minun juhliini eivät ole halunneet tulla, mutta yksi vanhempi on pyytänyt lastensa synttärijuhliin piikomaan jo hyvissä ajoin. Yhden kummilapsen synttäreillä en koskaan ole ollut, sillä ei ole kutsuttu.

        Lahjatoiveet on osattu laittaa, muttei esimerkiksi vastineeksi joulukorttia. Kaikenlaisia avun tai tavaran pyyntöjä perustellaan kummiudella. Sitten loukkaannutaan, kun jotain tiettyä tavaraa ei lahjaksi tule. Yhtenä kesänä tunnuin olevan jatkuvasti kummilapsiani hoitamassa ja kun kieltäydyin, sain haukut palkaksi.

        Hyvä kummi en varmasti ole minäkään kummilasteni vanhempien mielestä.


      • 7

        Olithan varmasti myös itse tukena ja apuna heille, muistit ystäviäsi heidän merkkipäivinään? Kaikkien ihmissuhteiden tulee olla vastavuoroisia toimiakseen.


    • pojan kummi

      mitäs sitten kun kummipoika ja tämän perhe ei pidä yhteyttä? lähetin joululahjan ja synttärilahjan, kummastakaan ei oo kiitetty eikä muutakaan! joudun kiertoteitä kyselemään pojan kuulumisia ja tälleen, oon miettinytkin että enää en lähetä kys lapselle mitään enkä kysele kuulumisia! saa poika ottaa yhteyttä sitten kunhan itse tajuaa mitä kummius on!

    • Anonyymi

      Samaa haluaisin tietää, lapseni yhtenä kummina on Veljeni joka alkoi seurustella hellarin kanssa ja Tämä nainen on koko perheen hajoittanut ja ns. uskovaisena vaatinut äidiltäni, että hänen ainoa lapsenlapsensa olisi jotenkin velvollinen hänelle maksamaan mummun siis ainoalle lapsenlapselleen antamat lahjat takaisin ja siksi, ettei aivopesty Veljeni uskalla hänelle sanoa, ettei kuulu muuten millään lailla hänelle ja siksi myös haluan lapseni kummeista tuollaisen pois, kummin tehtävähän on ensisijaisesti kasvattaa kristillisesti lasta ja ottaa vetovastuu kasvatuksesta ainakin kristillisestä vanhemman kuollessa 😥

    • Anonyymi

      Millaisia kummilahjoja kummit ovat lapsille antaneet, kun haluavat ne takaisin! Kummilusikan?
      Korun?
      Potkulaudan?
      Villasukat`?
      Syntymäpäiväkortit?

      Lahja on LAHJA. Törkeintä mitä voi tehdä, on ruveta vaatimaan lapselta takaisin annettuja lahjoja. Yksikään kummi ei tuosta vaan lahjoita tuhansien arvosta lahjoja. Niistä tehdään varmasti asianmukaiset lahjakirjat, jos kyseessä on aito omaisuuden luovutus.
      Tämä letka on tyhmyyden ylistys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe