Tehoratsia

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=574257

Tuossapa taas typerää uutisointia. "...jäi kiinni useita kymmeniä pienessä humalassa ajaneita kuskeja. Tällaisten kuskien puhallustulos jää alle rangaistavuuden rajan."

Siis mitä kiinnijääntiä sellainen on, jos sallituissa promilleissa liikkuu?

Miksi ihmeessä poliisi on huolestunut tuollaisten kuskien suuresta määrästä? Jos jotkut osaavat pitää promillensa sallituissa rajoissa, niin tyytyväinenhän poliisin pitäisi olla, vai mitä?

16

1426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niko

      Toisten itsekuri on niin heikko, että jo parin kaljan jälkeen tuntevat olevansa voimiensa tunnossa ja ajotyyli on sen mukaista. Sen vuoksi lienee parasta tällaisille yksilöille, että noudattavat 0-linjaa. Itse olen ulkomaillakin eläneenä tottunut vapaampaan alkoholipolitiikkaan ja sen myötä myös tiukkaan itsekuriin, silloinkin kun alkoholia on nautittu. Se ei siis tarkoita, että 'kun ajan- en ota', vaan 'tiedostan tilani jos ajan ja kun olen ottanut'. En halua mitenkään kehuskella, ne jotka ovat kiertäneet muutakin kuin tahkoa, tietävät kyllä mistä on kyse.

      • yyy

        Mitähän tässä nyt yritettiin kertoa...Ulkomailla dokaavat ja ajavat on tiedostavampia kuskeja...uuh kumarran syvään.


    • toimintaa..

      Jää kiinni vaikka ei ole rikkonut lakia. Mitäs sallitaan alkoholia olevan veressä :) On tää älyhoi menoa.. Jos kerran sallitaan niin on turha perään riukuttaa mistään kiinni jäämisistä jos rajat ei kerran ylity.

    • joku vaan

      Jos tällainen sallitut promillet puhaltava kuski on ollut ajossa ennen puhallusta tunnin tai kaksi, niin onhan se silloin lähtiessään saattanut olla liian kännissä. Ja parempi mielestäni on se, että puhallutetaan liikaa kuin liian vähän. Ainakin pysyy kuskeilla mielessä, että ei kannata luottaa liikaa hyvään tuuriin, ja että niitä ratsioita todellakin järjestetään.

      • joku toinen

        mitä jos jäät kiinni kaahaamisesta, vaikka ajoit sallittua nopeutta, eikä sinua rangaista. Lehdessä vaan leimataan kaahariksi.
        Olisithan sä voinut tuntia, tai paria aiemmin ylittää nopeusrajoituksen.

        En minä puhallusratsioita vastusta, vaan tällaista ihme leimaamista. Alle 0,5 promillea puhaltava on lain mukaan selvä ja ajokuntoinen. Piste.


      • joku vaan
        joku toinen kirjoitti:

        mitä jos jäät kiinni kaahaamisesta, vaikka ajoit sallittua nopeutta, eikä sinua rangaista. Lehdessä vaan leimataan kaahariksi.
        Olisithan sä voinut tuntia, tai paria aiemmin ylittää nopeusrajoituksen.

        En minä puhallusratsioita vastusta, vaan tällaista ihme leimaamista. Alle 0,5 promillea puhaltava on lain mukaan selvä ja ajokuntoinen. Piste.

        Ei siellä ketään nimeltä mainiten leimattu, joten ihan turhaan murehdit.


      • riitä
        joku toinen kirjoitti:

        mitä jos jäät kiinni kaahaamisesta, vaikka ajoit sallittua nopeutta, eikä sinua rangaista. Lehdessä vaan leimataan kaahariksi.
        Olisithan sä voinut tuntia, tai paria aiemmin ylittää nopeusrajoituksen.

        En minä puhallusratsioita vastusta, vaan tällaista ihme leimaamista. Alle 0,5 promillea puhaltava on lain mukaan selvä ja ajokuntoinen. Piste.

        Lain mukaan eli periaatteessa ajokuntoinen. Mutta kun käytännössä se ei ole niin!


    • Elmeri

      Lisää puhallusratsiota ja vähemmän nopeusvalvontaa! Siinä lääkkeet Suomen liikenteen sujuvuuden ja valvonnan priorisoinnin oikeistamiseen.

      Kansalaisillakin on rennompi fiilis, kun tietävät, että valvonta on siirretty oikeaan osoitteeseen (lue: rattijuopumus/huumeet), eikä sitä nopeusneulaa tarvitse kytätä joka viides sekunti.

      PS.
      Kyllä poliisi saa mielestäni "näpäyttää" kuljettajaa, jos alkoholia on minimaalinen määrä veressä, sillä se ei kuulu autoiluun. Rangaistusta siitä toki ei tule edelleenkään antaa, jos raja ei ylity.

    • selvinpäin rattiin!!!!

      Taas typerää valittamista.
      "Miksi ihmeessä poliisi on huolestunut tuollaisten kuskien suuresta määrästä?"
      Siksi koska pienestä purosta tulee iso joki. Ja siksi koska autoa ajaessa pitää olla selvinpäin.Fiksu ajaa selvinpäin eikä ihannoi kännissä ajelijoita tai kummeksu kun poliisi ottaa kiinni.

    • Rattimatti

      Luulisi sen menneen aikoja sitten perille, kun telkkarissakin kampanjoitiin:"Jos otat, et aja. Jos ajat, et ota!" Minä en ainakaan ymmärrä edes pienessä tuiskeessa ajavia (siis alle puoli promillea). Itselläni on ainakin selvät sävelet; tipottelun jälkeen yksi päivä välissä ennen ratin taakse istumista. PERIAATEKYSYMYS!!!!

    • jaksat valittaa!

      eiköhän selvä kuski ole aina parempi kuin pienessä maistissa/krapulassa ajava.

      • Ville Venttiili

        Asian pointti ei ole tuo. Jos laki sanoo, että alle 0,5 prommillea puhaltanut on selvä, niin sitten se on selvä. Yksiselitteisesti.

        Vertaillaan vielä:
        Laki sallii jollain tiellä 80km/h nopeuden.
        Laki sallii samalla tiellä alle 0,5 promillen alkoholipitoisuuden.

        Jos veressäsi on 0,2 promillea alkoholia, sinua syytetään pienessä humalassa ajamisesta.
        Jos ajat 40km/h, sinua pitäisi syyttää pienestä kaahaamisesta?


      • pointti näytti
        Ville Venttiili kirjoitti:

        Asian pointti ei ole tuo. Jos laki sanoo, että alle 0,5 prommillea puhaltanut on selvä, niin sitten se on selvä. Yksiselitteisesti.

        Vertaillaan vielä:
        Laki sallii jollain tiellä 80km/h nopeuden.
        Laki sallii samalla tiellä alle 0,5 promillen alkoholipitoisuuden.

        Jos veressäsi on 0,2 promillea alkoholia, sinua syytetään pienessä humalassa ajamisesta.
        Jos ajat 40km/h, sinua pitäisi syyttää pienestä kaahaamisesta?

        olevan tuohtumus poliisin huolesta pienessä maistissa ajavien määrään.
        Kummallista sotkemista tuo vertailu pieniin nopeuksiin.
        ja vielä: yli 0 promillen puhaltava EI OLE selvä - typeräkö oot?


      • 0 promillea
        pointti näytti kirjoitti:

        olevan tuohtumus poliisin huolesta pienessä maistissa ajavien määrään.
        Kummallista sotkemista tuo vertailu pieniin nopeuksiin.
        ja vielä: yli 0 promillen puhaltava EI OLE selvä - typeräkö oot?

        lain kannaltahan se on vesiselvä. Asteikko menee näin: selvä, rattijuoppo, törkeä rattijuoppo.
        Laki ei tunne pientä maistia.


      • alle
        0 promillea kirjoitti:

        lain kannaltahan se on vesiselvä. Asteikko menee näin: selvä, rattijuoppo, törkeä rattijuoppo.
        Laki ei tunne pientä maistia.

        0,5 promillen ajavat eivät syyllisty rangaistavaan tekoon - eihän se sitä tarkoita, että he silloin selviä olisivat. Pienessä maistissa ajaminen on kuitenkin TYPERÄÄ, joten poliisin huoli oli ihan aiheellinen.
        Miten se menikään: jos otat,et aja...


    • Labuna

      Joo, jos veressä on alle 0.5 ja ajelee kiltisti sääntöjen mukaan, niin tuskin on kenellekään vaarallista.. kunnon rattijuopot siis oikeat päälle promillen humalassa ajavat ovat vaaraksi. EIkä ne välitä, siitä onko raja 0.5 vai 0. SAmalla tavalla ajavat, kuin ennenkin. Toivottavasti mitään 0-rajaa ei ikinä tule.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe