Onko kukaan seurannut miten nopeasti käytännössä esim tollasessa 300l tai 500l varaajassa lämpenee verkoston/kaivon (noin 4 astetta tms) vesi 55- 70 asteiseksi, jos varaajan vastus on teholtaan 3kW?
Mikä on sopiva lämpö, ja kuinka paljon pesuvettä saadaan em. kokoisista varaajista ja riittääkö 55 asteinen varaajan vesi mihinkään muuhun kuin kylmään suihkuun?
Varaajan lämmitysaika
3
13316
Vastaukset
- jjj
Tuohan on helposti laskettavissa, jos tiedetään alkulämpö, loppulämpö, lämmitettävä määrä ja lämmitysvastusten teho.
- 1 kilowatti
lämmittää tunnissa 10 litraa vettä 75 astetta, kolme kW tietysti 30 litraa. Varaajan lämpötila kannattaa pitää lukemassa 75-85 astetta, käyttöön otettava vesi sekoitetaan termostaattiventtiilillä ennen jakoa. Näin kapasiteettia saadaan enemmän, vastus tosin taitaa kalkkeutua helpommin korkeassa lämpötilassa.
- näinn
Lämmitykseen käytetyn energian saat kaavasta:
tilavuus * lämpötilaero * 4,19(=veden ominaislämpökapasiteetti) / 3600(=muuntokerroin kilowattitunneiksi), eli
(300 l * 66 C * 4,19)/3600 = 23 kWh
Jos vastuksen teho on 3 kW, 23kWh/3kW= 7,7h.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2241833- 821143
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm112978- 83974
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87827- 119754
- 111743
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante117648Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa92629- 21622