Kyllä! Olen laiska,en jaksanut enää mennä toiselle sivulle lueskelemaan vanhoja tekstejä, joten aloitin samannimisen keskustelun uudestaan:) Aihe sama: Johdatus kasvatustietesiin-kirja, OKL, pääsykoe ja fiilikset. Mukaan vaan uudestaan!! Keräilin joitakin kysymyksiä/tekstejä vanhasta keskustelusta. Niihin saa edelleen vastailla (nyt kun olemme jo niiiiiin viisaita hirveän pänttäyksen jälkeen pääsykokeiden lähestyessä;)
1.Sitten kysymyksiä teille:
Mikä on kredentialistinen koulutusyhteiskunta?
Millä toisella nimellä aikuiskasvatustiedettä kutsutaan?
Kenen ajatus oli, että "Siitä miten asiat ovat, ei voi johtaa sitä, miten niiden pitäisi olla" ja miksi tuota kutsuttiin?
Kuka oli erityispedagogiikan ensimmäinen professori, missä, milloin? Ja miten erityispedagogiikka sai nimensä ja mikä se oli sitä ennen?
Mitkä ovat opetussuunnitelma tutkimuksen keskeiset kohteet?
Mikä oli Gezeliuksen tunnetuin teos?
2.Kuka oli ensimmäinen kasvatustieteen professori, milloin ja missä yliopistossa?
Vastaus:
Lauri Stenbäck Helsingin Yliopistoon 1852.
Samaa mieltä/eri mieltä?
3.Bourdieu:
http://www.valt.helsinki.fi/staff/parikka/laitos/bourdieu.htm
4.-kuka teistä on klassikoista mielenkiintoisin?
-miksi?
-mitkä ovat hänen keskeiset ajatuksensa?
-voiko hänen teoriaansa/ajatuksiaan käyttää apuna nykypäivän koulutuksen tms. järjestämisessä?
-onko jokin hänen ajatuksissaan omituista tai epäselvää?
Siinäpä teille mietittävää!!
KESKUSTELLAANKO2 !?!
10
5302
Vastaukset
- Kokeillaanpas =)
Jep, eli kokeilen vastata nyt näihin. Jos tuntuu etten saa omasta päästäni vastauksia, tarkistan muistiinpanoistani ja yritän selittää niin että kaikki tajuavat. Älkää pahastuko jos joku jää vastaamatta!
Millä toisella nimellä aikuiskasvatustiedettä kutsutaan?
- Andragogiikka, aikuiskasvatus
Kenen ajatus oli, että "Siitä miten asiat ovat, ei voi johtaa sitä, miten niiden pitäisi olla" ja miksi tuota kutsuttiin?
-Herran nimi oli David (?) Hume, ja tätä kutsuttiin Humen giljotiiniksi. Se siis vastustaa kovasti normatiivisuutta.
Mitkä ovat opetussuunnitelma tutkimuksen keskeiset kohteet?
- Niitä on kolme:
1.Opetuksen ja kasvatuksen päämäärät ja niiden järjestäminen opetussuunnitelmaan
2. Opetussisällöt ja niiden järjestäminen opetussuunnitelmaan
3. Opetuksen muodot ja niiden ohjeistukset opetussuunnitelmaan
Mikä oli Gezeliuksen tunnetuin teos?
-Yxi paras lasten tawara (1600 -luvulla)
No niin, siinä minun vastaukset. Joku muu saa vastata loppuihin jos osaa ja jaksaa =)
Vinkkinä kaikille: Joensuun yliopiston nettisivuilta löytää vanhoja monivalintakysymyksiä. Oikeat vastaukset on lihavoitu. Itse oon tehnyt niin että ekana vaihdan lihavoidut kohdat normaaleihin kirjoitusohjelmalla ja myöhemmin teen kokeen ja tarkistan sen nettisivuilta. Tässä osoite yhteen kokeeseen:
www.joensuu.fi/opiskelu/valintakokeet/kasvatus/kasv01ryhma2.pdf - Johdatus kasvikseen
No niin, tässä pikkukysymyksiä, sellaisia mitä voidaan ehkä monivalinnoissa tms. kysyä.
1. Millä toisella nimellä voidaan kutsua binaarikoulutusjärjestelmää? Mitä se tarkoittaa?
2. Mitkä kolme järjestöä/yhteisöä tekevät suuria vertailevia kasvatustutkimuksia? Mainitse jokin tutkimus.
3. Mitkä ovat kasvatushistorian neljä keskeistä tutkimusaluetta?
4.Kasvatussosiologinen tutkimus olettaa, että yhteisöissä (esim. luokassa) on aina jokin sosiaalinen järjestelmä. Järjestelmässä on kahdenlaisia odotuksia jokaista jäsentä kohtaan. Mitä nämä odotukset ovat? Ja mitä näistä muodostuu?
5. Milloin ensimmäinen aikuiskasvatuksen oppituoli perustettiin ja minne? Kuka oli ensimmäinen professori?
6. Kuka oli erityispedagogiikan ensimmäinen professori? Erityispedagogiikassa puhutaan segregaation, integraation ja inkluusion ajoista, mitä näillä tarkoitetaan?
7. Minkälainen oli Positivistinen paradigma? Milloin se oli "käytössä"?
8.Jûrgen Habermasin mukaan tieteellä voi olla kolmenlaisia tiedonintressejä. Mitkä nämä ovat ja mitä ne tarkoittavat?
9. Mikä on Mertonilainen paradigma?
10. Selitä konstruktivismi.
Ei tietenkään ole kaikkiin pakko vastata, en kylmiltään osaisi itsekään, mutta yrittäkää ihmeessä vastata vaikka vain yhteen! Uskon että siitä on monille lukijoille apua, kun joku selittää omilla sanoilla. Kokeet lähestyy, pari viikkoa enää... Kun nyt sais vaan motivaation pidettyä yllä loppuun asti!!! =)- kasv
1. binaari eli duaalikorkeakoulujärjestelmä. Ammattikorkeakoulut tulivat yliopistojen seuraksi :)
2. kakkosesta ei mitään hajua, olisi kiva jos joku kertoisi!!!
3.sosiaali, aate -ja oppi, talous ja psykohistoriallinen tutkimus.
4. rooli ja normiodotukset, ihmiset sijoittuvat yleensä näiden solmukohtiin, jotka muodostavat sosiaaliset asemat eli statukset. oikein??
5.1946, yhteiskunnalliseen korkeakouluun tampereelle, muuttui sittemmin 1966 tampereen yliopistoksi. proffana Urpo Harva.
6.niilo mäki. segregaatio tarkoittaa erottamista eli erityisoppilaat erotettiin muusta luokasta omiin luokkiinsa/kouluihinsa. Integraation ajalla pyrittiin "hoitamaan" erityisopetus oppilaan tarpeiden mukaan viikottaisilla erityisopetustunneilla. Saivat siis muutoin olla "normaali"luokassa. Inkluusio tarkoittaa ns. lähikouluideaa, jossa kaikki oppilaat saisivat olla samassa koulussa erilaisuudestaan huolimatta.
7. selittäisikö joku positivistisen paradigman!!
8. tekninen, hermeneuttinen ja emansipatorinen. en osaa selittää teknistä. hermeneuttisessa pyritään ilmiöiden ymmärtämiseen ja emansipatorisessa vapautumaan väärästä tiedosta. tai jotain :)
9. universalistinen paradigma, joka painottaa internalismia.
luotettaviin tieteellisiin "tuloksiin" voidaan päästä noudattamalla seuraavia normeja:
universalismi (tuloksia ei tarvitse selitellä ulkoisilla tekijöillä), intressittömyys (tutkijan kansallisuus, sukupuoli, sosiaalinen asema, poliittinen sitoutuminen ei saa vaikuttaa tutkimustuloksiin), kommunialismi (tutkimuksen tulokset ja menetelmät ulkopuolisten käytössä ja arvioitavina) ja organisoitu epäily (tulokset ovat systemaattisen kritiikin alaisina)
nää on kyl hyviä harjoituksia, joutuu tosissaan miettimään ja kertailemaan. ei muuta kun lisää tulemaan :) :) - menee näin...
kasv kirjoitti:
1. binaari eli duaalikorkeakoulujärjestelmä. Ammattikorkeakoulut tulivat yliopistojen seuraksi :)
2. kakkosesta ei mitään hajua, olisi kiva jos joku kertoisi!!!
3.sosiaali, aate -ja oppi, talous ja psykohistoriallinen tutkimus.
4. rooli ja normiodotukset, ihmiset sijoittuvat yleensä näiden solmukohtiin, jotka muodostavat sosiaaliset asemat eli statukset. oikein??
5.1946, yhteiskunnalliseen korkeakouluun tampereelle, muuttui sittemmin 1966 tampereen yliopistoksi. proffana Urpo Harva.
6.niilo mäki. segregaatio tarkoittaa erottamista eli erityisoppilaat erotettiin muusta luokasta omiin luokkiinsa/kouluihinsa. Integraation ajalla pyrittiin "hoitamaan" erityisopetus oppilaan tarpeiden mukaan viikottaisilla erityisopetustunneilla. Saivat siis muutoin olla "normaali"luokassa. Inkluusio tarkoittaa ns. lähikouluideaa, jossa kaikki oppilaat saisivat olla samassa koulussa erilaisuudestaan huolimatta.
7. selittäisikö joku positivistisen paradigman!!
8. tekninen, hermeneuttinen ja emansipatorinen. en osaa selittää teknistä. hermeneuttisessa pyritään ilmiöiden ymmärtämiseen ja emansipatorisessa vapautumaan väärästä tiedosta. tai jotain :)
9. universalistinen paradigma, joka painottaa internalismia.
luotettaviin tieteellisiin "tuloksiin" voidaan päästä noudattamalla seuraavia normeja:
universalismi (tuloksia ei tarvitse selitellä ulkoisilla tekijöillä), intressittömyys (tutkijan kansallisuus, sukupuoli, sosiaalinen asema, poliittinen sitoutuminen ei saa vaikuttaa tutkimustuloksiin), kommunialismi (tutkimuksen tulokset ja menetelmät ulkopuolisten käytössä ja arvioitavina) ja organisoitu epäily (tulokset ovat systemaattisen kritiikin alaisina)
nää on kyl hyviä harjoituksia, joutuu tosissaan miettimään ja kertailemaan. ei muuta kun lisää tulemaan :) :)Eli vastaus numeroon 7:
Positivistinen paradigma oli 1900-luvun alussa johtava paradigma, jolloin tutkimuksissa pidettiin tärkeänä havaintoja, empirismiä, rationaalisuutta, systemaattisuutta ja pohdittiin asioiden syy-seuraussuhteita.
Tämä tapahtui suunnilleen niihin aikoihin kun kasvatustieteen filosofisen perinteen rinnalle alkoi tulla psykologia, systemaattisuus, ei enää asioiden pohdiskelu, vaan mm. älykkyystestit, kyselyt ym ym.
Eli kasvatustiede meni filosofisesta pohdintatutkimuksesta vähän enemmän luonnontieteempimäisen tutkimuksen suuntaan. =)
Tämä löytyy kirjasta sivuilta46-48. En selittänyt varmaan ihan niinkuin kirjassa on, otin nämä muistiinpanoista... - jutut vielä...
Eli kolme (kirjassa mainittua) suurta vertailevaa kasvatustutkimuksen tekijää (yliopistojen ulkopuolella) ovat EU, OECD ja Unesco.
OECD järjestää PISA-vertailut, joissa verrataan eri maiden oppilaiden laadullista osaamista (esim. matemaattiset taidot, lukemisen ymmärtäminen...)
OECD järjestää myös vuosittaisen Education at a Glance -tutkimuksen, josta en kyllä tiedäkään muuta kuin että se on vuosittainen, vuodesta 1992 tehty vertaileva tutkimus.
Ilmeisesti EU ja Unesco sitten tekevät enemmän yksittäisiä vartailuja ja tutkimuksia, toisin kuin OECD.
- .....
olenko ymmärtänyt oikein, että tänä vuonna koe muodostuu pelkästään monivalintakysymyksistä?
- larppa
kukaan ei oo vastannut vielä et mikä on kredentialistinen kouluyhteiskunta?
Meinaa mä en kyll nyt ossaa sanoo...- ###
Kredentialistisella koulutusyhteiskunnalla tarkoitetaan yhteiskuntaa, jossa
1. On vähintaan kymmenkuntavuotta kestävä oppivelvollisuun, jonka kautta kaikki aikuiset tulevat kansalaisiksi ja työmarkkinoille.
2. Koulutuksen vaikutuspiirissä on enemmistö suomalaisista, koulutus koskettaa jokapäiväisenä ilmiönä lähes kaikkien kansalaisten arkipäiväisiä toimintoja.
3. Aikuiskoulutuksesta on tullut työväestön enemmistön vuosittainen rutiini.
4. Yhteiskunnassa vallitsee luja usko koulutuksen hyvään vaikutukseen.
5. Koulutukseen ollaan valmiita investoimaan yhä enemmän.
6. Koulutustutkinnosta tulee yhä kattavammin ja vahvemmin yleisesti hyväksytty osaamisen ja rekrytoinnin väline ja ihmisten taitojen osoitin ja luokittaja.
7. Investoinnit ihmisen pääomaan ja osaamiseen on hyväksytty yhtä kannattaviksi ja tuottaviksi kuin investoinnit muihinkin tuotannontekijöihin.
(Lisää kirjan s.90)
Lukuintoa kaikille!! :) - larppa
### kirjoitti:
Kredentialistisella koulutusyhteiskunnalla tarkoitetaan yhteiskuntaa, jossa
1. On vähintaan kymmenkuntavuotta kestävä oppivelvollisuun, jonka kautta kaikki aikuiset tulevat kansalaisiksi ja työmarkkinoille.
2. Koulutuksen vaikutuspiirissä on enemmistö suomalaisista, koulutus koskettaa jokapäiväisenä ilmiönä lähes kaikkien kansalaisten arkipäiväisiä toimintoja.
3. Aikuiskoulutuksesta on tullut työväestön enemmistön vuosittainen rutiini.
4. Yhteiskunnassa vallitsee luja usko koulutuksen hyvään vaikutukseen.
5. Koulutukseen ollaan valmiita investoimaan yhä enemmän.
6. Koulutustutkinnosta tulee yhä kattavammin ja vahvemmin yleisesti hyväksytty osaamisen ja rekrytoinnin väline ja ihmisten taitojen osoitin ja luokittaja.
7. Investoinnit ihmisen pääomaan ja osaamiseen on hyväksytty yhtä kannattaviksi ja tuottaviksi kuin investoinnit muihinkin tuotannontekijöihin.
(Lisää kirjan s.90)
Lukuintoa kaikille!! :)Katos pentele!! Mites on mahtanut moinen jäädä välistä?? Mutta kiitos vastauksesta.
- pom
larppa kirjoitti:
Katos pentele!! Mites on mahtanut moinen jäädä välistä?? Mutta kiitos vastauksesta.
Ihan vaan harmittaa, kun kirjan takana ei ole sellaista sanaselitysosiota... tai edes sivunumeroja niihin! Lisäksi miksi ihmeessä Rinne viittaa kokoajan omiin teksteihinsä...plääh!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3237678Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771866
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161402- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j581196Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029