Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten eroon kahvikuppineuroosista?

apua kaipaava

Hei!

Olen 26 vuotias ja mua on alkanut vaivaamaan todennäköisesti kahvikuppineuroosi. Työpaikan ruokalassa kädet rupeaa tärisemään, jos istun muiden pöydässä tai ruokalassa on muita kuin minä. Samoin on alkanut kahvitunnilla tulemaan samanlaisia oireita. Viime viikolla oli esim. kakkutarjoilu meidän kahviringissä, mutta en pystynyt syömään, kun kädet tärisi niin paljon ja jouduin pitämään mukistakin kiinni kaksin käsin ja nojaamaan pöydän kulmaan. Eilen, kun kävimme sukuloimassa ja joimme siellä synttärikahvia niin en voinut ottaa mitään tarjottavaa, kun kupissakin oli pitelemistä. Olen huomannut, että oire on alkanut nyt puolen vuoden sisällä vaivaamaan entistä enemmän ja nyt on vielä tulossa ylioppilasjuhlia yms. Joskus muutama vuosi sitten minulla ei ollut mitään ongelmaa juoda tai syödä vieraassa paikassa ja nyt on tullut ongelmaa senkin edestä. Myös, kun kavereita on käymässä minun luonani niin en pysty silloinkaan ottamaan mitään, kun kädet vispaa ja tuntuu että kauhea jännitys iskee päälle. Haluankin tietää, että miten olette päässeet eroon ko vaivasta? Olen katsonut, että hypnoosi olisi eräs ratkaisu, onko se? Tai voisiko hieroja auttaa, jos vaikka lihakset ovat niin jännittyneessä tilassa. Joudun vielä työni takia olemaan jonkin verran palavereissa ja tapaamaan vieraita ihmisiä. Ja tottakai siellä on aina jotain tarjottavaa, mutta pelkään niitä tilanteita ja usein en sitten otakkaan mitään. Lisäksi pelkään ja jännitän hirveästi palavereita, jossa joudun toimimaan puheenjohtajana tai tiedän, että joudun puhumaan jotain ja silloin menen aivan punaiseksi. Mutta kaipaan ripeasti apua tuohon tärinään, koska olen joutunut muutaman kerran jättämään ruokailun kesken, kun en vain ole pystynyt syömään annosta loppuun vaikka olisi kuinka nälkä. Kiitoksia jo etukäteen kaikista vinkeistä.

28

7356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qazaq

      taikka lähin tk,kysyppä-

    • huumoriks?

      Ehdota työkavereille tai kuka vieressä onkin et jos haluaa pirtelöä niin antaa sulle mukin yms ja kerro avoimesti et sulla on kyseinen vaiva niin ei tarvi sit niin jännittää nii paljoa.

    • apua kaipaava 2

      itse olen kärsinyt samaisesta vaivasta yli kymmenen vuotta (minulla vaiva alkoi alle 20-vuotiaana). Kuvauksesi siis pätee täysin myös minuun, paitsi että olen muutaman vuoden vanhempi.

      Olen kokeillut vuosien varrella hypnoosia, rentoutusharjoittelua, vaivasta puhumista ja vaivan myöntäminen (myös kahvitilanteessa), fysikaalista hoitoa (hierontaa) ja lihastreeniä, jne. Lista on loputon, mutta apua ei ole vielä löytynyt.

      Lääkkeistä olen kokeillut propralia ja opamoxia, mutta silti ne kädet vapisee. Ehkei niin paljon kuin ilman, mutta siltikin huomattavasti.

      En siis osaa auttaa sinua, vaikka haluaisin. Tiedän mitä tämä vaiva pahimmillaan on. Samoin kuin sinä, minäkin haluaisin eroon tästä vaivasta.

    • ....

      ...Lopeta kahvinjuonti, itellä oli sama kunnes lukkiin kahvin huonoista vaikutuksista elikkä aiheuttaa hikoilua ja jännittämistä.

    • kohdallasi

      auttaa propral-lääke, lukaiseppa taakseppäin näitä viestejä niin löydät tietoa...sitä voi määrätä tavallinen tk-lääkäri. sen avulla olen itsekkin selvinnyt juhlista hienosti :)

      • tärisevä rapu

        80 mg propral ei auta ainakaan minulla käsien tärinään:(


      • ........
        tärisevä rapu kirjoitti:

        80 mg propral ei auta ainakaan minulla käsien tärinään:(

        On käsittämtöntä, että ei osata kehittää lääkettä tällaiseen vaivaan, kun se on täysin invalidisoiva.

        Propral on ihan lumelääke, se ei auta.

        Kahvikuppineuroosia ei myöskään poisteta kahvin juontia lopettamalla. Sehän on vaiva, joka tulee syödessä esim. leipää, kirjoitettaessa allekirjoitusta jne, vaikka kahvia ei joisi yhtään.


      • Idefina
        tärisevä rapu kirjoitti:

        80 mg propral ei auta ainakaan minulla käsien tärinään:(

        ensin 100 mg, noin tuntia ennen ja sitten vielä toinen hieman ennen tilaisuutta tai esiintymistä.

        jännitti toki, joskus aivan pirusti mutta meni hyvin kun ei tarvinnut peitellä eikä pelätä omia käsiään, punastumista tai muuta.

        minulla toimi - OIKEALLA ANNOSTUKSELLA!


    • jupero2

      Ethän ole aloittanut e-pillereitä samoihin aikoihin kun jännittäminen alkoi, ainakin jotkut niistä voivat pahentaa jännittämistä, kun ymmärsin ettet aiemmin ole juuri jännittänyt.

      • apua kaipaava

        pikemminkin loptin e-pillerit tuolloin ja ruvettiin yrittään lasta, nyt olen sitten raskaana ihan alkuvaiheessa vasta. Mitenköhän tuo propal vaikuttaa sikiöön yms.? Enkä kyllä hirveän mielellään miään lääkkeitä söisi. Henkilö, joka neuvoi lopettamaan kahvin juonnin niin sellainen vinkki, että mun pitää sitte kai myös lopettaa syöminen ja muidenkin juominen ku pelkästään kahvin. :-)


      • jännittäjä entinen.
        apua kaipaava kirjoitti:

        pikemminkin loptin e-pillerit tuolloin ja ruvettiin yrittään lasta, nyt olen sitten raskaana ihan alkuvaiheessa vasta. Mitenköhän tuo propal vaikuttaa sikiöön yms.? Enkä kyllä hirveän mielellään miään lääkkeitä söisi. Henkilö, joka neuvoi lopettamaan kahvin juonnin niin sellainen vinkki, että mun pitää sitte kai myös lopettaa syöminen ja muidenkin juominen ku pelkästään kahvin. :-)

        Tiedän tasan tarkkaan mistä puhut!
        Mielestäni kaiken A ja O on se, että hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet!
        Vapisevana, tärisevänä, pelkäävänä... ym.. jopa voisin suositella hiukan itsekkyyttä ja omien tarpeidesi toteuttamista!
        Jos sun ei ole pakko mennä joihinkin kaffi seuroihin, niin älä mene vielä... ja työpaikan palavereihin suosittelen Betasalpaajia, joita oma lääkärisi kirjoittaa.
        Ne ovat hyvä käsikassara avuksesi.
        Varo ottamasta vahvoja mieliala/ rauhoittavia!

        Ja yksi juttu vielä yritä unohtaa itsesi tarkkailu!!
        Tiedä, että se on kaikkein vaikein asia tässä, mutta ajattele KAIKKI TOISETKIN JÄNNITTÄÄ EIKÄ HE EHDI SINUN VAPINAASI HUOMATA!


      • jupero2
        apua kaipaava kirjoitti:

        pikemminkin loptin e-pillerit tuolloin ja ruvettiin yrittään lasta, nyt olen sitten raskaana ihan alkuvaiheessa vasta. Mitenköhän tuo propal vaikuttaa sikiöön yms.? Enkä kyllä hirveän mielellään miään lääkkeitä söisi. Henkilö, joka neuvoi lopettamaan kahvin juonnin niin sellainen vinkki, että mun pitää sitte kai myös lopettaa syöminen ja muidenkin juominen ku pelkästään kahvin. :-)

        Propralia ei suositella raskauden aikana. Enpä minäkään sitten muuta keksi kuin kahvinjuonnin vähentämisen kokeilemista tuon raskauden takia. Kahvinjuonti voi tosiaan lisätä jännittyneisyyttä kuten hermostumista yleensäkin. Eikös kahvi nosta verenpainetta ja kun propral nimenomaan laskee verenpainetta ja sitä käytetään verenpainelääkkeenäkin, ei siis ole mielialalääke. ja koska propral vähentää vapinaa, kahvin voisi sitten kuvitella lisäävän, ihan näin fysiologisena selityksenä vaikkei se varsinainen syyllinen jännittämiseen olekaan.


      • ...
        jännittäjä entinen. kirjoitti:

        Tiedän tasan tarkkaan mistä puhut!
        Mielestäni kaiken A ja O on se, että hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet!
        Vapisevana, tärisevänä, pelkäävänä... ym.. jopa voisin suositella hiukan itsekkyyttä ja omien tarpeidesi toteuttamista!
        Jos sun ei ole pakko mennä joihinkin kaffi seuroihin, niin älä mene vielä... ja työpaikan palavereihin suosittelen Betasalpaajia, joita oma lääkärisi kirjoittaa.
        Ne ovat hyvä käsikassara avuksesi.
        Varo ottamasta vahvoja mieliala/ rauhoittavia!

        Ja yksi juttu vielä yritä unohtaa itsesi tarkkailu!!
        Tiedä, että se on kaikkein vaikein asia tässä, mutta ajattele KAIKKI TOISETKIN JÄNNITTÄÄ EIKÄ HE EHDI SINUN VAPINAASI HUOMATA!

        Minä taas pelkään jännitän ja hikoilen juuri siksi koska olen ite nähny hikoilevia ja kahvikupin killuuttajia, sehän siinä pahinta on että jos sen ite näkee muista niin ihan varmasti muutkin näkee sinusta ja ennen kaikkia kuulee :(


      • freak
        ... kirjoitti:

        Minä taas pelkään jännitän ja hikoilen juuri siksi koska olen ite nähny hikoilevia ja kahvikupin killuuttajia, sehän siinä pahinta on että jos sen ite näkee muista niin ihan varmasti muutkin näkee sinusta ja ennen kaikkia kuulee :(

        Siltä mustakin tuntuu, näen kyllä itse ihmisestä jos se jännittää paljon joten tiedän, että muutkin huomaavat kun itse jännitän. Mulla tärisee myös kädet joten useimmiten kahvilla istun vaan kädet puuskassa ja kun oikein yritän pitää kädet rentoina ne ei tärise niin paljon, mut mulla on toinen ongelma, eli kun joudun jännittävään tilanteeseen, koko rintakehäni muuttuu aivan punaiseksi, eli en voi käyttää ollenkaan avonaisia paitoja. Sillä senkin ihmiset kyllä huomaavat, näen kun ne jäävät tuijottamaan tulipunaista ihoani.. Noloa.. en siis käytä mitään rauhottavia, ainoastaan lentokoneessa 5mg Diapamia ja kaippa se jotain auttoi..


      • apua kaipaava
        jupero2 kirjoitti:

        Propralia ei suositella raskauden aikana. Enpä minäkään sitten muuta keksi kuin kahvinjuonnin vähentämisen kokeilemista tuon raskauden takia. Kahvinjuonti voi tosiaan lisätä jännittyneisyyttä kuten hermostumista yleensäkin. Eikös kahvi nosta verenpainetta ja kun propral nimenomaan laskee verenpainetta ja sitä käytetään verenpainelääkkeenäkin, ei siis ole mielialalääke. ja koska propral vähentää vapinaa, kahvin voisi sitten kuvitella lisäävän, ihan näin fysiologisena selityksenä vaikkei se varsinainen syyllinen jännittämiseen olekaan.

        Heips! No olen nyt kyllä joutunut vähentämään kahvin juontia, kun on alkanut tuo pahoinvointikausi. Mutta sellainen kysymys, jos Propal alentaa verenpainetta ja mulla on ennestäänkin jo aika alhainen verenpaine, niin eikös sitte verenpaine mene vielä alemmaksi vai miten?


      • jupero2
        apua kaipaava kirjoitti:

        Heips! No olen nyt kyllä joutunut vähentämään kahvin juontia, kun on alkanut tuo pahoinvointikausi. Mutta sellainen kysymys, jos Propal alentaa verenpainetta ja mulla on ennestäänkin jo aika alhainen verenpaine, niin eikös sitte verenpaine mene vielä alemmaksi vai miten?

        Näinhän siinä käy, tosin verenpaineesi kasvaa jännitystilanteessa vaikka levossa olisi alhainen. Googleta niin löydät vaikutukset.


      • jipe
        apua kaipaava kirjoitti:

        pikemminkin loptin e-pillerit tuolloin ja ruvettiin yrittään lasta, nyt olen sitten raskaana ihan alkuvaiheessa vasta. Mitenköhän tuo propal vaikuttaa sikiöön yms.? Enkä kyllä hirveän mielellään miään lääkkeitä söisi. Henkilö, joka neuvoi lopettamaan kahvin juonnin niin sellainen vinkki, että mun pitää sitte kai myös lopettaa syöminen ja muidenkin juominen ku pelkästään kahvin. :-)

        Minulla 2 lasta ja molempien raskauksien aikana käytin propralia n.1/2-1/pv. Joskus mutta harvemmin 2 tai 3. Molemmat syntyivät terveenä, eikä raskauden aikana neuvolassa eikä lääkäri kieltäny lääkkeen käyttöä.


    • Nimetön

      Terve,
      Onko kenelläkään sellaisia oireita, että pää/niska tärisee tai vapisee kun esimerkiksi kohotatte kahvikuppia huulillenne muitten seurassa. Itse kärsin tästä enkä niinkään käsien tärinästä. Näin käy varsinkin silloin kun joku juuri ratkaisevalla hetkellä luo katseensa minuun niin johan vavahtaa!

      • shakke

        Todellakin on tuota pään/niskan tärinää. Tapahtuu aina mitä erilaisemmissa tilanteissa, useimmiten silloin kun tietää olevansa tarkkailun alaisena.
        V-mäinen vaiva, ei voi muuta sanoa...


      • itselläni
        shakke kirjoitti:

        Todellakin on tuota pään/niskan tärinää. Tapahtuu aina mitä erilaisemmissa tilanteissa, useimmiten silloin kun tietää olevansa tarkkailun alaisena.
        V-mäinen vaiva, ei voi muuta sanoa...

        Essential tremor käsien ja etenkin pään vapinan/nykimisen takia.


      • kaikki niin pirun tuttua

        Joo on just semmostaKIN, kaiken muun lisäksi siis ;((

        Ja SITTEN VIELÄ: Kun kädet menee kylmänhikisiksi. Ei sekään ole kaksista.

        Tässäkin vasta olin kurssilla. Jotenkuten selvisin siitä pienen opamox - annoksen turvin, mahdollisimman vähän.

        Ja kun oli paksusti maalia naamassa, niin jotenkin klaarasin homman, vaikken hyvin.

        Mutta sitten kun piti kätellä ja touhuta kaikenlaista...ällöttävn kylmänhikiset kädet.

        Ja kun mulla nimenomaan muulloin on aina erittäin lämpimät kädet, niin ällöttävää kun tekoreippaalla (se minä olen, yritän olla hirveän reipas ja jännitän ihan sikana) onkin sitten kauhean kylmät kädet. Ykskin vetäs kätensä pois ja inho käväsi kasvoillaan, vaikka yritti olla ettei ois..

        Ja tosiaan kaula / rinta (tosi alas saakka) menee kans punaseksi. Että sekin pitäis kait maalata sitten, samaten korvat ja ...voi vitsi, KYLLÄ KULUU MAALIA;(


      • vapisija
        shakke kirjoitti:

        Todellakin on tuota pään/niskan tärinää. Tapahtuu aina mitä erilaisemmissa tilanteissa, useimmiten silloin kun tietää olevansa tarkkailun alaisena.
        V-mäinen vaiva, ei voi muuta sanoa...

        Mullakin on pään vapinaa, mikä on ilmeisesti harvinaisempaa kuin käsien vapina. Aina jännittäessä alkaa pää vapisemaan varsinkin istuessa, mutta kädet ei vapise. Sitten kun just jännittää sitä että huomaako muut niin rupeaa jännittämään vaan enemmän. Mulla on kyllä tuota vapinaa välillä ihan yksin ollessakin, mutta voi olla että se asia on niin paljon mielessä että sitä jännittää yksinäänkin. Lääkäri ei osannu sanoa tähän oikeen mitään, varsinkaan kun en vastaanotolla jännittänyt. Sain jotain lääkkeitäkin mitkä täytyi lopettaa koska yritän tulla raskaaksi. Sitä yrittää vaan peitellä parhaansa mukaan ja vältellä tilanteita.


      • Anonyymi

        Mulla on juurikin tuo vaiva ollut jo monen monta vuotta.
        Ihan hirvittävää!

        Ois tosi mahtavaa luoda vaikka jotain ryhmää asiaan liittyen ❤


    • wight

      Moro!

      Samanlaisia ongelmia on täälläkin. Oireet alkoivat noin 5 vuotta sitten ja tilanne meni siihen, että en käynyt enää työkavereitteni kanssa syömässä/kahvilla yms. Luultavasti osasyynä puhkeamiseen oli stressava työ (-t) ja haaksirikkoinen parisuhde..

      Olen käynyt terapiassa ja sain Propal ja Citalopram -lääkeitä jotka antavat itsevarmuutta esiintymiseen ja poistaa pahimmat tärinät.. mukaavaa esiintyminen ei vieläkään ole, mutta tiedän selviäväni ahdistavistakin tilanteista..

      Tärkeää on muistaa, että ei ylireagoi mahdollisiin tärinöihin/hikoiluihin. Antaa täristä ja hikoiluttaa vaan..Mitä se muille kuuluu!! Joskus olen jopa tahallani tärisyttänyt kättäni kahvikupin kanssa (ja nauranut mielessäni)..Ja ei ihmiset keskimäärin tarkkaile kovinkaan paljon toisiaan..

      Uskoisin, että yhtenä osana (joskaan ei ainoana) tässä ongelmassa on ylikriittisyys omaa käyttäytymistä kohtaan..kun sitä pääsee yli niin vähän helpottaa..

      Tsemppiä

      Wight

    • pääjäristys

      Hei.
      Miten teillä nyt menee oirttenne kanssa?
      Itse kärsinyt pään tärinästä luojaties kuinka monta vuotta (25?).
      Olisi mukava jos voisimme yhdessä toistemme tuella tuon selättää tai edes hieman hellittää oireita.
      Olen niin kyllästynyt tähän :(

      • tutinatäti

        Minulla sama vaiva eli pään tärinä.On se kurjaa,kun ei voi juoda eikä syödä muiden kanssa.Tätä vaivaa on kestänyt jo vuosia enkä ole puhunut siitä yhdellekkään lääkärille.En halua joutua syömään lääkkeitä loppuelämäni. Tämä on ISO ONGELMA! :(


    • Nimetön2017

      Mun kahvikuppineuroosi on ollu mulla 4 vuotiaasta lähtien. Oon nyt 13 ja koulun käynti on mahdotonta kahvikuppineuroosin, ahdistuksen ja paniikkihäiriön takia. En pysty syömään mitää. Siis mun iskällä ja vissiin iskän äitilläki on kahvikuppineuroosi joten mul on hyyyviin paljon kokemusta kahvikuppineuroosissta jota oon joutunu kärsimään 4veestä.

      • Toivoaonyhä

        Helposti eroon: älä juo kahvia. Tai ota ämpäri ja juo siitä. Takaan että paranet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1518
    8. 59
      1384
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe