wallas 1800 ei lämmitä

pumppuko?

Kertokaahan Wallas tietäjät mikä on kun wallas ei lämpeä.Puhallin toimii mutta ei tuu lämmintä,oiskohan pumpussa vika kun en ainakaan kuule mitään naksutusta.Pystyykö sen pumpun korjaamaan ite vai joutuuko ostamaan uuden?

13

13973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjekirjasta

      Ohjekirjan troubleshootingissa kehotetaan kopauttamaan pumppua kevyesti ruuvarilla tai jollain muulla. Omassa oli sama vika ja pienen koputtelun jälkeen pumppu alkoi pelittämään ja lämpöä tuli taasen. Varaosia saattaa olla vaikea saada. Pumppu on käsittääkseni samaa mallia kuin mineissä bensapumppuna aikanaa käytettiin, joten autovaraosaliikkeestä kannattaa kysellä myös, jos uusimaan joudut.

      • pumppuko?

        Täytyypä koittaa kopauttaa,on meinaan ollu viimevuodet todella vähällä käytöllä,eli saattaapi olla vähän paikat jumis.


    • konsti,

      jos asut Turun seudulla, on viedä pikku huoltoon Hanskifixiin Kaarinaan. Itsellä oli sama vika, kyseessä oli paloilmapuhaltimen tukkeutuminen. Tähän löytyy kyllä ohjeetkin Wallaksen papereista. Pyöritetään 12 V:n jännitteellä kumpaankin suuntaan muutama minuutti ja homma voi olla sillä selvä. Huolto ja muu tarkastus maksoi muuten 20 euroa tammikuussa. Palstalla on ollut aiemmin ainakin yksi laitteen hyvin tuntema henkilö, joka voisi neuvoa toteutuksen tarkemmin.

      • Sepeteus

        pätee malliin Wallas 1600(ns.laipiomalli), ei muihin. W 1600 on näet tässä wallasperheessä ainoa missä on paloilmapuhallinmoottorin virranvalvonta. Jos virta-arvot ovat pielessä, pumppu pysähtyy.


    • Sepeteus

      lämppärisi vanha W 1800B(peltiWallas) vai nykyisiä W 1800 Sail mallia. Jos vanha,on polttoainepumpun kärjet hiomisen tarpeessa. Se on sama Su-pumppu kuin Morris Minissä aikoinaan. Uudemmissa on erilainen. Vielä pari-kolme vuotta sitten siihen löytyi korjaussarja, mutta ei enää(sisäkalujen vaihto ei ollut aivan maallikon hommia ja sanomista tuli epäonnistumisesta). Voit yrittää pakkosyöttää pumpulle imuputken kautta petroolia siinä toivossa että se olisi vain kuivuuttaan jumissa. Uusi on kuitenkin aina uusi ja lisäksi nykyinen FC-tyypin pumppu on melkein äänetön eikä vastaventtiilinsä ansiosta laske itseään kuiviin.

    • xxxxx

      Todennäkösemmat virheet: Pumpun solenoidin katkojakärjet hapettuneet tai polttoainesintteri tukkeutunut.

      Tee näin: Ava se neliskulmainen (suurempi) tarkistusluukku. Irroita sähköjohdot ja tankista tuleva polttoaineletku. Irroita ohut messinkinen putki pumpun ja polttimen välillä kummastakin päästä (putkiliitosmutterit kokonaan auki molemmista päistä ja vedä suoraan ulos; putki taipuu sen verran) ja poista se. Löysää pumpun kiinnitysvanne ja vedä pumppu ulos.

      Pumpun painepuolella (siellä missä irroitit messinkiputken) on n 10 mm halkaisija "mokkula". Irroita se, se on kierteillä kiinni pumpussa. Mokkulan sisällä on sintteri, pieni huokoinen messinkikuppi. Puhdista se roskista, varmista että ei ole tukossa puhaltamalla sen läpi.

      Kytke sähköjohdot väliaikaisesti ja koekäytä pumppua hetken. Sen pitäisi nyt naksuttaa vimmatusti. Ellei, vika on solenoidissa.

      Pumpun pumppupesää vastakkaisessa päässä on musta muovikansi jonka keskellä on mutteri. Irroita mutteri ja vedä kansi pois.

      Kannen alta löydät kaksi rinnakaista pientä vipua. Nämä ovat katkojakärjet. Ota pieni pala hienoa hiekkapaperia (vaikka vesihiomapaperia) taita se tuplaksi. Avaa kärjet hieman esim pienellä ruuvimeiselillä niin että saat hiomapaperin toisen kärjen kosketuspintojen väliin. Liikuta paperi edestakaisin n 20 kertaa. Toista operaatio toisella kärjellä. Puhalla pois mahdollinen hiomapöly ja puhdista vielä katkojien kosketuspinnat talouspaperilla. Laita muovikansi takaisin (voit vetää teippiä saumakohdan yli niin kosteus ei pääse yhtä helposti sisään) ja koekäytä uudestaan. Kaiken järjen mukaan pumppu lähti nyt käyntiin, ellei kuputa sitä vasaralla pumppupesään (ei muovikanteen) sähkö kytkettynä (voi olla että solenoidin mäntä on hapettunut kiinni). Ellei vieläkään lähtenyt käyntiin (mikä on hyvin epätodennäköistä) voi joko laittaa pumpun taskuun ja viedä huoltoon tai kirjoittaa tänne ja saada lisäohjeita miten mäntä irroitetaan (periaatteessa helppoa: irroitetaan ne kuusi(?) koneruuvia jotka pitävät pumppupesän kannen paikallaan. Sisällä näkyy kuminen kalvo (halk. n 5 cm). Kun painaa sen keskelle sen pitäisi joustaa n 5 mm ja palautua itse takaisin (palautusjousi solenoidin sisällä). Ellei, solenoidin mäntä on hapettunut kiinni tai palautusjousi katkennut).

      Yleensä voi sanoa että pumppu on aika yksinkertainen (minulla on ollut mini ja wallas 1800 samanaikaisesti ja en tiedä miten monta kertaa olen purkamut ko. pumpun alkutekijöihin). Ainoa "niksi" on membraanin liikkeen säätäminen (se tehdään siten että itse membraani pyöritetään myotäpäivään pohjaan asti ja lasketaan montako kierrosta siihen tarvitaan (muistaakseni neljä). Sitten voidaan membraania irroittaa kiertämällä sitä vastapäivään.

    • HOj

      Hei
      Itsellä on kans vähällä käytöllä ollut wallas 1800.
      Yhtenä keväänä ei lähtenyt lämpeämään ja ainut vika oli parafiiniksi muuttunut valopetrooli joka oli tukkinut polttoaineletkun suodattimen.
      Huolloksi riitti PA letkun pistäminen tunniksi uuteen valopetrooliin.

      Tuo suodatin näytti ihan ok näköiseltä vaikka olikin sitten tukossa.

      Itse aloittaisin siitä että jännitteet akkulaturilla ylös jotta varmasti toimii, sitten vain pa säiliö tyhjäksi vanhasta ja litra uutta säiliöön.

    • Keksustelua
      • pumppuko?

        Yritän selvitä näillä hyvillä ohjeilla,jos vaikka saisi sen kuntoon.Kiitokset vielä.


    • skiglaaja

      Hyvät neuvot olisi tarpeen täälläkin. Vein oman Wallas 1800 huoltoon Hanski Fix:lle. Toimi tämän jälkee kaksi kertaa Ok, kolmannella sammui jossain vaiheessa, eikä suostunut enää syttymään uudestaan. Käytin uudestaan Hanskilla, jolloin hänellä laite toimi täysin Ok, syttyi aina samaan aikaan yms. Ja taas minulla venessä ei toimi. Hanski neuvoi vaihtamaan virtaliitoksissa olleet apikot sokeripalaan. Ei auttanut. Laite puhaltaa kylmää, naksuttaa ok, tavara kulkee. Muutaman minuutin ajan korsteeni lämpiää, mutta sitten sekin kylmenee. Uudet akut on ja petroli. Mitä pitäisi seuraavaksi tarkastaa?

      • skiglaaja

        Asia, joka mietityttää on säiliöltä / säiliölle olevien imu- ja paluuletkujen kireys. Uuden pöntön mallin takia ne ovat nyt kireämmät kuin aikaisemmin. Hanskin mukaan tämä ei ole ongelma, koska jos paluuputki on tukossa kireän vedon takia, tulee ylivuoto laitteelta ohi putken "pilssiin". Pitääkö paikkansa? Pitäisi ilmeisesti mitata virran saanti sytytysvaiheessa (5A). Mistä kohtaa?


      • Sepeteus

        onko kyseessä Wallas 1800 Sail eikä vanha 1800 B malli. Joka tapauksessa lähden siitä että uudempi. Sinun kannattaa tarkistaa ettei asennussysteemissä ole vuotoja pakopuolelta paloilman imupuolelle. Näin voi helposti käydä jos taipuisaputkiasennuksessa sisäputki(poistop.) on liian lyhyt. Suoraan kansihelaan asennuksessa varmista että etäisyysholkki(alumiininen n.7cm. pituinen ja muutaman sentin halkaisijainen) vastaa kansihelan laippaan eikä esm. kansilaminaattiin. Jos näin on käynyt, jää lämppärin ja kansihelan väli vajaaksi mistä voi pahimmillaan aiheutua em. vuoto. HanskiFix:n Koskinen on alan ehdoton ammattimies joten vika on melkoisella varmuudella muualla kuin lämppärissä. Ihan mielenkiinnosta pyytäisin kertomaan kuinka kävi.


      • skiglaaja
        Sepeteus kirjoitti:

        onko kyseessä Wallas 1800 Sail eikä vanha 1800 B malli. Joka tapauksessa lähden siitä että uudempi. Sinun kannattaa tarkistaa ettei asennussysteemissä ole vuotoja pakopuolelta paloilman imupuolelle. Näin voi helposti käydä jos taipuisaputkiasennuksessa sisäputki(poistop.) on liian lyhyt. Suoraan kansihelaan asennuksessa varmista että etäisyysholkki(alumiininen n.7cm. pituinen ja muutaman sentin halkaisijainen) vastaa kansihelan laippaan eikä esm. kansilaminaattiin. Jos näin on käynyt, jää lämppärin ja kansihelan väli vajaaksi mistä voi pahimmillaan aiheutua em. vuoto. HanskiFix:n Koskinen on alan ehdoton ammattimies joten vika on melkoisella varmuudella muualla kuin lämppärissä. Ihan mielenkiinnosta pyytäisin kertomaan kuinka kävi.

        Kyseessä Wallas 1800 Sail. Ilman muuta vika on veneasennuksessa ja sehän tässä ongelmia aiheuttaakin. Minulla pakoputkisto suoraan kansihelaan. Täytyy tarkastaa tiiveys. En asentaessa v.mäiseen paikkaan katsonut muuta kuin, että telineruuvit osuivat kohilleen ja lämmitin kiristyi telineeseen kunnolla. En pääse nyt kuukauteen värkkäämään veneelle, mutta juhannuksen jälkeen katsotaan miten kävi. Kiitos vinkeistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe