Perinteinen vai digikamera?

kumman valitset?

Nyt on nuo digikamerat hieno ja aika uus juttu, mutta onko se sitten parempi kuin perinteinen kamera?!
Oma mielipiteeni:
Ei! Pidän digikameroista, niissä on monia hyviä puolia. Olen itsekin itse asiassa ajatellut ostaa sellaisen, mutta en voi kuvitella itseäni selailemassa tiedostoissa kuvia, vaan paremminkin katselemassa niitä valokuvaalbumeista. Onhan mahdollista, että kuvat tulostetaan paperille, mutta ei sekään inspiroi...
On harmittavaa nähdä, kuinka digikamerat ovat sivuuttaneet vanhat hyvät perinteiset kamerat!

Onko teidän mielestänne noloa, jos kuvaa vielä ei-digikameralla?
Minusta; Ei!

Kertokaa tekin omat mielipiteenne, saatte olla mitä mieltä tahansa!

39

5885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eetu

      Siivosin juuri ullakkoa, ja sieltähän löytyi vanha kamerani. Olen käyttänyt digikameraa jo muutaman vuoden. Puhelimessani on kamera yllättäviä tilanteita varten. En millään keksinyt, mitä tekisin enää vanhalla laatikkokamerallani, joten nakkasin sen roskiin. Olen jo niin tottunut digikameraan, etten voisi kuvitellakaan käyttäväni enää vanhaa.

      Minusta digikamerassa kätevintä on kuvien halpuus. Varsinkin luontokuvia otan useita peräkkäin. Näin vikkelistäkin hyönteisistä tulee yleensä ainakin yksi hyvä.

      Ei se noloa ole käyttää perinteistä kameraa. Minä vain en omalta osaltani keksi yhtään hyvää syytä siihen. Digikuvista voi teettää liikkeessä valokuvia, jos haluaa hyvää laatua. Tavalliseen katseluun riittää mustesuihkarilla tulostetut kuvat.

    • KPy

      Vielä perinteinen koska digi ei ole vielä kypsä harrastelijakäyttöön. Ammatti-ihmiset ovat erikseen ja he ovat kertakäyttökuvissa jo siirtyneetkin täysin digiin. Harrastelijalle digi on kuitenkin vielä aika kallis hankinta, enkä tarkoita tällä kameraa, joka on vain murto-osa kokonaiskustannuksista.

      Itse ratkasin asian siirtymällä väliajaksi kinarista mellakkaan odottelemaan digin kypsymistä. Hasselit ovat nyt niissä hinnoissa, että tavallinekin harrastelija voi sellaisen ostaa.

      • tommij

        Itse olen kuvannut viitisen vuotta kaiken digille, tosin on ollut digijärkkärit työn puolestakin käytettävissä. Digipokkareilla ei tee sen enempää kuin filmivastaavillakaan, mutta törkeän hintaisia ovat...

        Kymppikuvien teettäminen on niin helppoa ja halpaa, että niitä tulee aiheesta riippuen teetettyä katselua/albumia varten. Näytöltä tulee harvemmin "muistokuvia" katseltua. Toisaalta teen kameralla paljon "muistiinpanoja" ja ne on tallessa vain digimuodossa, koneella niitä on helppo zuumailla.

        Keskikoon kamera on vuosi vuodelta alkanut poltella enemmän, mutta toistaiseksi ei aika riitä kuvaamisen "harrastamiseen".


      • Diat

        Minäkii kun otellu dialle nii ostin nyt paremman rungon kun niitä saap varsinkin käytettyjä ihan järkihintaan. Puttoispa vielä tuon optiikannii hinta samanlailla.


    • Exnikoni

      Jos harrastaisin kuvaamista niin kuvaisin filmille ja heittäisin digikamerat romukoppaan...

      Nyt kuvaan työkseni niin kuvaan vain digillä, rullafilmikamerakin on ollut parivuotta varalla mutta nyt ostin toisenkin digijärkkärin joten todennäköisesti en tarvitse filmikameraa vaikka sattuis jotain odottamatontakin.

    • Mika.....

      Itsekin kuvaan filmille ja digille molemmille. Pidän filmille kuvaamisesta ihan vain sen työnkulunkin takia ei siinä sen kummempaa. Aika ajaa filmistä ohi ennenpitkää joka tapauksessa ja APS oli joka tapauksessa tulossa filmiä korvaamaan, jos digi ei olisi korvannut niitä molempia. Ei se valokuvaus perusteiltaan muuksi muutu kuvasi sitten digille tai filmille. Työnkulku ja välineet muuttuu jonkin verran, mutta aikalailla samojen ongelmien kanssa sitä edelleen painitaan. "mitä kuvais" ja "mitä niillä kuvilla tekisi" ovat kysymyksiä joita harrastajat, ainakin jotkut meistä, pohtineet koko maailman sivu ja pohtii edelleen.

      Filmiä on saatavilla varmasti vielä pitkään vaikka hinnat ovat alkaneetkin hiljalleen hilautua ylöspäin enkä ymmärrä miksi kenekään tarvitsisi digikelkkaan kiirehtiä. Kerkiää sitä sitten myöhemminkin jos halua on.

    • BFG&O

      Periaatteessa pidän filmistä, ja himoitsen keskikoon kameraa, mutta ... filmikamerassa taitaa olla yhä sama filmi, jonka sinne viime syksynä laitoin; digikuvia sen sijaan on tullut otettua jo pari tuhatta tänä aikana.

      Kyllä se digikuvauksen "ilmaisuus" taitaa vaikuttaa, ei filmille raaski ottaa samasta tilanteesta/paikasta kovin montaa otosta. Eikä kuvan välitöntä käytettävyyttä voi väheksyä, puhumattakaan korjailumahdollisuudesta.

      Syräntä kirvelee, mutta kyllä se on digi!

    • eli se on PALJON

      parempi kuin digit...valovuosia.

      • Mika...

        Olen lukenut arvioita filmin "resoluutiosta" jotka pyörivat kuudesta megapikselistä sataanmiljoonaan. McClelland ja Eismanin digikuvaus ja kuvankäsittely heitti sen kuus megapikseliä (sen kirjän jätän kyllä muutenkin omaan arvoonsa), mutta netti on puolillaan villejä arvioita siitä resosta. Ensinnäkin herää kysymys että minkä filmin (niillä kun käsittääkseni on aika isojakin eroja) ja tarkoitatko kinofilmiä vai isompaa (niilläkin on eroja). Miten se on mitattu? onko filmi ensin skannattu (filmien skannautuvuudessa on eroja)? vain onko hopeakasat laskettu suurennuslasin avulla (ne taas voivat ola erikokoisia ja muotoisia ja limittäin etc.)?

        Älä käsitä väärin sillä kuvaan itsekin mielelläni filmille digin lisäksi, mutta minua kiinnosta, että voiko analogista ja digidaalista mediaa oikeasti näin suoraan verrata.


      • aloitteville kuvaajille ...
        Mika... kirjoitti:

        Olen lukenut arvioita filmin "resoluutiosta" jotka pyörivat kuudesta megapikselistä sataanmiljoonaan. McClelland ja Eismanin digikuvaus ja kuvankäsittely heitti sen kuus megapikseliä (sen kirjän jätän kyllä muutenkin omaan arvoonsa), mutta netti on puolillaan villejä arvioita siitä resosta. Ensinnäkin herää kysymys että minkä filmin (niillä kun käsittääkseni on aika isojakin eroja) ja tarkoitatko kinofilmiä vai isompaa (niilläkin on eroja). Miten se on mitattu? onko filmi ensin skannattu (filmien skannautuvuudessa on eroja)? vain onko hopeakasat laskettu suurennuslasin avulla (ne taas voivat ola erikokoisia ja muotoisia ja limittäin etc.)?

        Älä käsitä väärin sillä kuvaan itsekin mielelläni filmille digin lisäksi, mutta minua kiinnosta, että voiko analogista ja digidaalista mediaa oikeasti näin suoraan verrata.

        ja tarkoitti 35mm filmiä. Mutta ehkä olet oikeassa juttuni oli "sarkastinen kaneetti". Mutta Eismannin mukaan 6milj.pix digijärjestelmä kamera vastaa tarkkuudeltaan 35mm filmikameraa.


      • Mika...
        aloitteville kuvaajille ... kirjoitti:

        ja tarkoitti 35mm filmiä. Mutta ehkä olet oikeassa juttuni oli "sarkastinen kaneetti". Mutta Eismannin mukaan 6milj.pix digijärjestelmä kamera vastaa tarkkuudeltaan 35mm filmikameraa.

        Asia ymmärretty:) sen Eismanin arvion kyllä jätän omaan arvoonsa lukemani digikuvauskirjan muidenkin epätarkkuuksien takia, mutta tästä aiheesta on aikalailla käyty vakavampaakin vääntöä netissä ja kaksi asiaa olen havainnut vallitseviksi trendeiksi: "Ammattilaisille kelpaa digi joten miksei harrastajillekin?" ja toinen oli "digitaalista ja analogista mediaa on vaikeaa tai ainakin kiistoja aiheuttavaa suoraan verrata".

        Itse kuvaan filmille puhtaasti fiiliksen takia sillä itselleni paljon nykyistä vaatimattomampikin suorituskyky riittäisi.


      • BFG&O

        Olet ilmeisesti suorittanut vastaavan testin, jonka perusteella olet muodostanut varman mielipiteesi.

        http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

        (Tietysti mr. Rockwellin mielipiteet ovat tunnetusti Nikon-ystävällisiä, on kuitenkin nähnyt vaivaa asian selvittämiseksi)

        Jossain tutkielmassa (en ikävä kyllä muista tarkemmin missä) oli päädytty siihen, että vasta keskikoon kameralla olisi selkeä ero digijärkkäriin. Voittaja taisi olla Mamiya 7.


      • ......
        Mika... kirjoitti:

        Olen lukenut arvioita filmin "resoluutiosta" jotka pyörivat kuudesta megapikselistä sataanmiljoonaan. McClelland ja Eismanin digikuvaus ja kuvankäsittely heitti sen kuus megapikseliä (sen kirjän jätän kyllä muutenkin omaan arvoonsa), mutta netti on puolillaan villejä arvioita siitä resosta. Ensinnäkin herää kysymys että minkä filmin (niillä kun käsittääkseni on aika isojakin eroja) ja tarkoitatko kinofilmiä vai isompaa (niilläkin on eroja). Miten se on mitattu? onko filmi ensin skannattu (filmien skannautuvuudessa on eroja)? vain onko hopeakasat laskettu suurennuslasin avulla (ne taas voivat ola erikokoisia ja muotoisia ja limittäin etc.)?

        Älä käsitä väärin sillä kuvaan itsekin mielelläni filmille digin lisäksi, mutta minua kiinnosta, että voiko analogista ja digidaalista mediaa oikeasti näin suoraan verrata.

        Tosiasia on, että atomia pienempää yksikköä ei ole ja nämä pikselit ovat täysinriippuvaisia kennon tai filmin pinta-alasta.Filmillä merkitystä on sen herkkyydellä, mitä hitaampi filmi, sen parempi resoluutio.Joku 25 ASA:nen erikoisfilmi kestää 60-kertaisen suurennusen, joten sen resoa on aika vaikea ylittää
        Vaikea on käytännössä verailla digin ja filmin paremmuutta, koska vertailuissa filmin informaatio pistetään digitaaliseen muotoon ja sitä verrataan sitten digikameran suoraan tekemään tiedostoon, selvä asia on, että yksi välikäsittely aina heikentää tulosta.
        Jos taas otetaan diafilmi, heijstetaan se valkokankaalle ja verrataan sitä projektorilla heijastettuun digikuvaan, niin filmi voittaa aivan varmasti sekä väreissä että tarkkuudessa.
        Selvää on, että konokoon kameran resoluutio on välillä 10-20 Mpks riippuen filmistä.


    • Anna-Iisa

      Minäkin kuvaan vielä tavalliselle filmikameralle paljon. Välillä isän digikamera lainassa.

      Harkinnassa on digikameran osto itsellekin mutta en vaan vielä ole päättänyt millaisen noista lukuisista vaihtoehdoista haluisin ostaa.

      Mutta en siltikään aio luopua filmikamerasta kokonaan.

    • tkmy

      myös kuvan säilyvyyttä. Jos kuvat ovat vain yhdellä kovalevyllä ja se sanoo poks, niin kaikki kuvat veks. CD- ja DVD-levyjen säilyvyydestä ei ole mitään tietoa. Kuvaformaattien muuttuminen aiheuttaa varmasti hankaluuksia (vrt. tekstinkäsittelyohjelmien kehitys). Digipokkarit ovat ominaisuuksiin nähden järjettömän hintaisia. Valmistajat hinaavat pikseleitä ylös pykälä pykälältä, vaikka se ei suinkaan ole ainoa kameran suorituskykyyn vaikuttava tekijä (vrt. tietokoneiden prosessorinopeudet). Ja aina pitää olla ainakin jonkinlainen tieto ja ymmärrys valotusajasta, objektiivin aukosta ja käytetystä valosta. Eikä se kalleinkaan kamera värejä puntaroi ja sommitelmaa rakenna.

      • BFG&O

        Kuvavalmistamot vedostavat ilomielin paperivedoksia digitiedostoista. Näille luvataan pitkiäkin säilyvyysaikoja. Ehkä sinulla on negat siististi arkistoituna tulevaa tarvetta varten; meillä niitä kyllä saa kaivella ylähyllyltä kenkälaatikosta - harvemmin viitsii nähdä vaivan. Irrallinen varmistuskovalevy kyllä löytyy.


      • tkmy
        BFG&O kirjoitti:

        Kuvavalmistamot vedostavat ilomielin paperivedoksia digitiedostoista. Näille luvataan pitkiäkin säilyvyysaikoja. Ehkä sinulla on negat siististi arkistoituna tulevaa tarvetta varten; meillä niitä kyllä saa kaivella ylähyllyltä kenkälaatikosta - harvemmin viitsii nähdä vaivan. Irrallinen varmistuskovalevy kyllä löytyy.

        Melkein kansalaisvelollisuutena, ainakin suku- tai perhevelvollisuutena pitäisin kuvien jonkinlaista järjestämistä tekstittämistä. Jos perinteisestä filmistä puhutaan, niin ainakin kaikille rullan ruuduille yleiskuvaus pussin kylkeen ja kuvien yhteyteen jonkinlainen selitys ajasta, paikasta, tapahtumsta ja henkilöistä. Olen niin paljon ammattinikin puolesta kuullut valittamista, että "Voi, voi kun ei tullut äidin eläessä kysytyksi näistä kuvista tarkemmin ja olisin kirjoittanut sen kuvan taakse". Samoja ongelmia on jo omienkin vahojen kuvien kanssa. Digikuvissa voidaan vaikka Picasalla hoitaa sama juttu. Ensin kelvottomat versot pois ja sitten lyhyt teksti. Ei se niin suuri työ "tavalliselle" kuvaajalle ole.


      • tkmy
        tkmy kirjoitti:

        Melkein kansalaisvelollisuutena, ainakin suku- tai perhevelvollisuutena pitäisin kuvien jonkinlaista järjestämistä tekstittämistä. Jos perinteisestä filmistä puhutaan, niin ainakin kaikille rullan ruuduille yleiskuvaus pussin kylkeen ja kuvien yhteyteen jonkinlainen selitys ajasta, paikasta, tapahtumsta ja henkilöistä. Olen niin paljon ammattinikin puolesta kuullut valittamista, että "Voi, voi kun ei tullut äidin eläessä kysytyksi näistä kuvista tarkemmin ja olisin kirjoittanut sen kuvan taakse". Samoja ongelmia on jo omienkin vahojen kuvien kanssa. Digikuvissa voidaan vaikka Picasalla hoitaa sama juttu. Ensin kelvottomat versot pois ja sitten lyhyt teksti. Ei se niin suuri työ "tavalliselle" kuvaajalle ole.

        Mutta siitä säilyvyydestä. En juurikaan luottaisi kuvanvalmistajien vakuutteluihin kuvan säilymisestä. Se ei heitä massamarkkinoilla varmasti juurikaan kiinnosta. Tilanne on varmasti parantunut 70-luvulta, jolloin otetuissa kuvissa näkyy violetteja haamuja. Säilytykseen tarjottiin lisäksi PVC-taskuja, joiden kelvottomuus varmasti jo tuolloin tiedettiin. Säilytyspaikkakin merkitsee paljon.


      • KPy

        Viimeisin "varma" tieto levyjen säilyvyydestä on, että kaikki levyt täytyy kopioida uudestaan kolmen vuoden välein. Sinänsä merkillepantavaa, että säilyvyystietoja on erittäin vaikeaa saada.

        Itse levyn lisäksi on muistettava kuvaformaattien muuttuminen. Et välttämättä saa auki tämän päivän formaatteja kymmenen vuoden päästä. Joten tuotakin asiaa on seurattava aina kun vaihtaa ohjelmistoversioita.

        Nikon D50:n hankinta tyssäsi formaattikysymykseen, kun luin jostain, että Nikonin RAW ei ole avoin. Se tuottaa ongelmia ajan kuluessa. Olen kuvannut digpokkarilla filmijärjestelmän ohessa vuodesta 1997, mutta en pidä digiä ihan vielä kypsänä harrastelijakäyttöön.


      • Mika...
        KPy kirjoitti:

        Viimeisin "varma" tieto levyjen säilyvyydestä on, että kaikki levyt täytyy kopioida uudestaan kolmen vuoden välein. Sinänsä merkillepantavaa, että säilyvyystietoja on erittäin vaikeaa saada.

        Itse levyn lisäksi on muistettava kuvaformaattien muuttuminen. Et välttämättä saa auki tämän päivän formaatteja kymmenen vuoden päästä. Joten tuotakin asiaa on seurattava aina kun vaihtaa ohjelmistoversioita.

        Nikon D50:n hankinta tyssäsi formaattikysymykseen, kun luin jostain, että Nikonin RAW ei ole avoin. Se tuottaa ongelmia ajan kuluessa. Olen kuvannut digpokkarilla filmijärjestelmän ohessa vuodesta 1997, mutta en pidä digiä ihan vielä kypsänä harrastelijakäyttöön.

        ...tilanne ihan noin toivoton ole. Nuo yleisemmät formaatit (jpeg, tiff, psd, etc.) ovat reippaasti yli kymmenenvuotiaita eli se arvio on ainakin alakanttiin. RAW-tiedostojen osalta tilanne lienee sekavampi enkä itse niitä kelpuuta säilytykseen (siis säilytän toki kuvaamani neffit mutta jpeg on alunalkaen suunniteltu arkisointiin ja soveltuu siihen paremmin tai sitten tiffi (adoben dng on kiinnostava myös)). Raw tarjoaa lähinnä kuvansäätön pelivaraa ja kun kuva on säädetty ei sen pelivaran arkistointi ole niin kriittistä kuin itse kuvan säilytys ja arkistointi. Rawia käyttäviä järkkäreitä on ollut markkinoilla kohta kymmenen vuotta ja ohjelmatuki on säilynyt vissiin ihan hyvin toistaiseksi, mutta se kamerakohtaisuushan siinä on se ongelma. Vanhimmat polttamani CD:t alkavat olla nyt kymmenen vuotiaita ja toimivat ihan hyvin (totta kai matkan varrella on ollut paljon virheellisiä/viallisia/väärin säilytettyjä levyjä jotka ovat sitten ullahtaneet). Arkistokelpoisille kultaCD-levyille luvataan 100-300 vuotta säilyvyysaikoja (jotka luonnollisesti ovat utopistisia, mutta jotenkin sitä kai on testattu). Noille halpisaihioihin on syytäkin suhtautua varauksella ja varmaan kaksikin vuotta on aika jolloin jo on syytä tarkistaa tiedon luettavuutta. Levyn poltossa on syytä todentaa tallennettu data ja on olemassa ihan päteviä ohjelmia joillä vanhojen CD-levyjen kuntoa voi tarkistaa. Digiarkiston ylläpito siis epävarmuutensa lisäksi vaatii paljon vaivaa.

        Itsekään en luota digitedon säilyvyyteen ja omasta mielestäni ainakin tärkeimmät kuvat on syytä säilyttää myös paperisina/negatiiveina/tms. analogisessa muodossa. Tämän vuodatukseni tarkoitus oli vain hiukan kammeta vastaan ettei digtaalisen tiedon varastointi ihan niin toivoton ole kuin kuvasit:)


      • .....
        KPy kirjoitti:

        Viimeisin "varma" tieto levyjen säilyvyydestä on, että kaikki levyt täytyy kopioida uudestaan kolmen vuoden välein. Sinänsä merkillepantavaa, että säilyvyystietoja on erittäin vaikeaa saada.

        Itse levyn lisäksi on muistettava kuvaformaattien muuttuminen. Et välttämättä saa auki tämän päivän formaatteja kymmenen vuoden päästä. Joten tuotakin asiaa on seurattava aina kun vaihtaa ohjelmistoversioita.

        Nikon D50:n hankinta tyssäsi formaattikysymykseen, kun luin jostain, että Nikonin RAW ei ole avoin. Se tuottaa ongelmia ajan kuluessa. Olen kuvannut digpokkarilla filmijärjestelmän ohessa vuodesta 1997, mutta en pidä digiä ihan vielä kypsänä harrastelijakäyttöön.

        Kaipa tuo ainoa käytännössä säilyväksi todettu on vanhat mustavalkonegat ja -kuvat.Väreissä on aina omat ongelmansa, musta ja valkoinen on helpompi korjata alkuperäiseen muotoonsa. Pohjamateriali saatta olla ongelma, esim. lasi ei ole ikuinen(lasinegat). Lasi on amorfinen aine ja kun se satojen vuosien jälkeen löytää oikean kidemuotonsa, se hajoaa.


      • DeBourne
        ..... kirjoitti:

        Kaipa tuo ainoa käytännössä säilyväksi todettu on vanhat mustavalkonegat ja -kuvat.Väreissä on aina omat ongelmansa, musta ja valkoinen on helpompi korjata alkuperäiseen muotoonsa. Pohjamateriali saatta olla ongelma, esim. lasi ei ole ikuinen(lasinegat). Lasi on amorfinen aine ja kun se satojen vuosien jälkeen löytää oikean kidemuotonsa, se hajoaa.

        Mitään varmaa säilytys menetelmää ei ole niinkuin ei mailmassa mikään ole varmaa-se on fakta. Negatiivit voivat palaa, tuhoutua ynnämuuta. Ja käytänössä negoista ei ole kuin yksi kopio ja sitten paperiversio.

        Itselläni on nykyään digimateriaali kahdessa eri talossa ja molemmissa suunnilleen rinnakkaiskopiot eli mm. CD:llä muistitikuilla kovalevyillä, joten aika luotettava-suhteellisesti.


      • tkmy
        DeBourne kirjoitti:

        Mitään varmaa säilytys menetelmää ei ole niinkuin ei mailmassa mikään ole varmaa-se on fakta. Negatiivit voivat palaa, tuhoutua ynnämuuta. Ja käytänössä negoista ei ole kuin yksi kopio ja sitten paperiversio.

        Itselläni on nykyään digimateriaali kahdessa eri talossa ja molemmissa suunnilleen rinnakkaiskopiot eli mm. CD:llä muistitikuilla kovalevyillä, joten aika luotettava-suhteellisesti.

        ja varsinkaan huolellisesti tehtyyn paperivedokseen ei ole sisään rakennettuna sellaisia tuhoutumisuhkia, kuin CD:ssä. DVD:ssä, kovoissa, tikuissa ym. Tietysti voi hakea yleisiä mahdollisuuksia tuhoutumiselle, mutta se on eri asia.


      • happamuus
        tkmy kirjoitti:

        ja varsinkaan huolellisesti tehtyyn paperivedokseen ei ole sisään rakennettuna sellaisia tuhoutumisuhkia, kuin CD:ssä. DVD:ssä, kovoissa, tikuissa ym. Tietysti voi hakea yleisiä mahdollisuuksia tuhoutumiselle, mutta se on eri asia.

        tuhoaa nykyiset kirjat sadassa vuodessa - väitetään. Lumppupaerista tehdyt 1700-luvun kirjat kestävät nykyisiä kirjoja pidempään.

        Minä luulen, että pääosa kuvistani tuhoutuu perikunnan toimesta :-)


      • DeBourne
        tkmy kirjoitti:

        ja varsinkaan huolellisesti tehtyyn paperivedokseen ei ole sisään rakennettuna sellaisia tuhoutumisuhkia, kuin CD:ssä. DVD:ssä, kovoissa, tikuissa ym. Tietysti voi hakea yleisiä mahdollisuuksia tuhoutumiselle, mutta se on eri asia.

        Sekä negatiivit ja paperikuvat voivat tuhuotua väärän alkukäsittelyn johdosta. Mikäkö se on? Valtaosalla negatiivit ja varsinkin paperikopiot ovat väärin tehtyjä säilyvyyden kannalta eli paperikuvan kiinnitys on tehty väärin tms. Ja paperikuvan värit häipyvät jne. Negatiivi on varmempi, mutta siinäkin voi tehdä samanlaisia virheitä kuin paperikuva-menetelmässä. Ja sitten lopuksi ilman epäpuhtaudet vaikuttavat varsinkin esillä oleviin paperikuviin ja samoin lämpötilat.'

        CD:n uhkista en olisi huolestunut. DVD-levyt ovat eriasia, mutta niille en säilytä mitään kuvia. Ja minkäänlaista kokonaisriskianalyysia ei ole tehty, että pitääkö mainitut uhkakuvat paikkaansa ja jos pitävät - so what not big deal. Näitä tietoturvallisuus asioita on tapana liioittella sopivasti ja ilman varmoja tutkimustuloksia.


    • digipop

      Kuvaamisen opettelu on alussa. Sain lahjotuksena digin filmikameran rinnalle, ja johan alkoi tapahtumaan kehitystä. Nyt pääsee heti katsomaan räpsäisyn tuloksen, ja tekemään parannuksia. Ennen piti odotella, että rullassa on tarpeeksi kuvia, että sen viitti viedä kehitykseen. Ja harjotuskuviin tuhlautu suotta rahaa.

      Värikuvat otan digillä, ja mustavalkokuvat filmikameralla. Edelleen pidän kovasti pimiössä puuhastelusta.

      Digikuvien säilyttämisestä. Kuvat on väliaikaisessa jemmassa muistitikulla ja kovalevyllä. Tarpeeksi kun kuvia on kasassa, polttelen ne sitten cd:lle. Parhaat kuvat sitten paperille paikallisen liikkeen kautta ja suuremmat kuvat esim extrafilmin kautta. Mukavempi katsella kuvia paperilta kuin ruudulta.

      • kysymykseen

        että molemmat sekä filmi että digikamera :)

        digipop kiteytti asian että "Mukavempi katsella kuvia paperilta kuin ruudulta." tai vielä mukavampaa katsella kuvat dialta.

        Digikameralla on tietysti taas omat etunsa. Molemmat vaihtoehdot ovat nykyään niin edullisia että jokaisella on varaa hankkia vaikka molemmat kameratyypit jos pitää tästä harrastuksesta.


      • Filmikamerakuvamies

        Minulla on vilimijärkkäri. Maksoin siitä huikeat 300 euroa olisiko ollut kolme vuotta sitten. Digijärkkäri olisi kustantanut silloin 800-900 mummon euroa.

        Ei minulla ole ollut edes harkinnassa digiin siirtyminen, ei se tuo mitään lisäarvoa kuvaamiselleni. Valokuvauksen teorian voi oppia lukemalla ja sitä teoriaa voi sitten soveltaa, kun tulee mahdollisuus.

        Vaikka kuvaan ihan ns. perhealbumiin, niin teorian ymmärtäminen auttaa tekemään kuvista vähän parempia. Kameran automatiikka toimii niin hyvin, ettei esim. valotuksen kanssa ole kuin ihan muutamia kuvia sadasta, joissa valotus on mennyt metsään.


      • digipop
        Filmikamerakuvamies kirjoitti:

        Minulla on vilimijärkkäri. Maksoin siitä huikeat 300 euroa olisiko ollut kolme vuotta sitten. Digijärkkäri olisi kustantanut silloin 800-900 mummon euroa.

        Ei minulla ole ollut edes harkinnassa digiin siirtyminen, ei se tuo mitään lisäarvoa kuvaamiselleni. Valokuvauksen teorian voi oppia lukemalla ja sitä teoriaa voi sitten soveltaa, kun tulee mahdollisuus.

        Vaikka kuvaan ihan ns. perhealbumiin, niin teorian ymmärtäminen auttaa tekemään kuvista vähän parempia. Kameran automatiikka toimii niin hyvin, ettei esim. valotuksen kanssa ole kuin ihan muutamia kuvia sadasta, joissa valotus on mennyt metsään.

        Laita kuvat näytille, niin päästään arvostelemaan valotusta :)

        Omat kuvani tarvitsevat monesti hienosäätöä kuvankäsittelyohjelmalla pieleen menneen valotuksen takia. Kun ei riitä dynamiikka, niin valotan kirkkaimman kohteen mukaan, ja yritän onkia sävyt tummista kohdista näkyviin jälkeenpäin.

        Mustavalkoisten kuvien kanssa sitten veivataan pimiössä valotusaikojen yms kanssa. Tämä ala on enemmän opetteluvaiheessa kohdallani.

        Värifilmille kuvattujen kuvien viilaamiseen minä en tiedä ratkaisua. Aukko sivistyksessäkö!?


      • Filmikamerakuvamies
        digipop kirjoitti:

        Laita kuvat näytille, niin päästään arvostelemaan valotusta :)

        Omat kuvani tarvitsevat monesti hienosäätöä kuvankäsittelyohjelmalla pieleen menneen valotuksen takia. Kun ei riitä dynamiikka, niin valotan kirkkaimman kohteen mukaan, ja yritän onkia sävyt tummista kohdista näkyviin jälkeenpäin.

        Mustavalkoisten kuvien kanssa sitten veivataan pimiössä valotusaikojen yms kanssa. Tämä ala on enemmän opetteluvaiheessa kohdallani.

        Värifilmille kuvattujen kuvien viilaamiseen minä en tiedä ratkaisua. Aukko sivistyksessäkö!?

        Näytille laittamisen ongelmana on se, että kuvia täytyisi joka tapauksessa säätää tietokoneella skannauksen jälkeen. Tähän hätään sitä en pysty tekemään, mutta ehkä joskus :-)


        Ongelmana näkisin ennemminkin sen, että aloittelijoille iskostetaan päähän malli siitä, minkälainen kuva on paras. Minäkin elin tässä unelmassa kauan. Haaveilin mm. kalliista huippuoptiikoista. Kuvaan siis filmijärkkärillä, jossa on kittipötkylä edelleen :-)

        Toinen ongelma (minun mielestäni). Nykyään pidetään yllä sellaista ajatusta, että on hyvä kun kuvia pääsee säätämään tietokoneella jälkikäteen.


        Palatakseni siihen valotukseen. Unohdin sanoa, että valotus onnistuu minulle riittävän hyvin. Se, että onko se juuri samanlainen, kuin kuvaushetkellä, on toissijainen asia. Kun sommittelu on onnistunut ja kuvassa on joku muisto hetkestä, se riittää.

        Kokeilin joskus maisemakuvauksessa haarukointia, ja pidin sitä sen jälkeen turhana ominaisuutena maisemakuvauksessa. Automatiikka arpoi mielestäni parhaan valotuksen. Sisällä käytän salamaa, yksi sadasta epäonnistuu jonkun heijastuksen takia. Muut kuvat salaman kanssa ovat olleet hyvin valoittuneita. Ilman salamaa kuvat olivat liian pimeitä, enkä halunnut toisaalta liian herkkää vilmiäkään käyttää.



        Paljon tekstiä, vähän asiaa. Lopputulemana sanoisin, että kannattaa ottaa kuvia! Ja kannattaa valita sellainen kamera, jolla saa haluamiaan kuvia. Valokuvauksessa ei ole yhtä oikeaa tietä.


      • digipop
        Filmikamerakuvamies kirjoitti:

        Näytille laittamisen ongelmana on se, että kuvia täytyisi joka tapauksessa säätää tietokoneella skannauksen jälkeen. Tähän hätään sitä en pysty tekemään, mutta ehkä joskus :-)


        Ongelmana näkisin ennemminkin sen, että aloittelijoille iskostetaan päähän malli siitä, minkälainen kuva on paras. Minäkin elin tässä unelmassa kauan. Haaveilin mm. kalliista huippuoptiikoista. Kuvaan siis filmijärkkärillä, jossa on kittipötkylä edelleen :-)

        Toinen ongelma (minun mielestäni). Nykyään pidetään yllä sellaista ajatusta, että on hyvä kun kuvia pääsee säätämään tietokoneella jälkikäteen.


        Palatakseni siihen valotukseen. Unohdin sanoa, että valotus onnistuu minulle riittävän hyvin. Se, että onko se juuri samanlainen, kuin kuvaushetkellä, on toissijainen asia. Kun sommittelu on onnistunut ja kuvassa on joku muisto hetkestä, se riittää.

        Kokeilin joskus maisemakuvauksessa haarukointia, ja pidin sitä sen jälkeen turhana ominaisuutena maisemakuvauksessa. Automatiikka arpoi mielestäni parhaan valotuksen. Sisällä käytän salamaa, yksi sadasta epäonnistuu jonkun heijastuksen takia. Muut kuvat salaman kanssa ovat olleet hyvin valoittuneita. Ilman salamaa kuvat olivat liian pimeitä, enkä halunnut toisaalta liian herkkää vilmiäkään käyttää.



        Paljon tekstiä, vähän asiaa. Lopputulemana sanoisin, että kannattaa ottaa kuvia! Ja kannattaa valita sellainen kamera, jolla saa haluamiaan kuvia. Valokuvauksessa ei ole yhtä oikeaa tietä.

        Juhannukset on juhlittu, ja hengissä ollaan. Jatketaas keskustelua.

        Huippuoptiikoista. Kitti-objektiivilla pärjää pitkälle, eikä monella olekaan tarvetta ostaa muuta. Esimerkiksi metsän siimeksessä kuvatessa liikkuvia mopoja, ilman salamaa, on valovoima tarpeen. Silloin on kai perusteltua ostaa f2.8 valovoimalla oleva objektiivi.

        Mikä on paras kuva? No, itse pyrin värien luonnolliseen toistoon, ja välttämään puhkipalamista. Joskus on tarpeen korjata jälkikäteen sävyjä, värikylläsyyttä tms. Vaikeissa valotustilanteissa on kovasti avuksi kun pystyy tekemään kahdesta kuvasta yhden; ensimmäisen kuvan valottaa kirkkaimman kohdan mukaan ja toisen tummimman kohdan mukaan.

        Kuvien käsittely ongelma? Hmm, itse en pidä sitä kovinkaan ongelmallisena. Positiivisina puolina voisin mainita mahdollisuuden "pelastaa" epäonnistuneen otoksen ja valotuksen korjailun.

        Ilman salamaa liian pimeitä kuvia. Elikkäs, mittaat valotuksen, säädät aukon ja ajan oikein. Aika voi olla kovin pitkä, joten jalusta käyttöön. Itse pyrin välttämään mahdollisimman paljon salaman käyttöä. Täytesalaman hyväksyn.


    • Joo..

      Koska se on jo ihan toisesta maailmasta kuin filmikamera..

      Mutta silti näitä on mukava näpelöidä.. tässä on filminkatkaisu veitsikin tuolla pohjassa http://mitglied.lycos.de/kamerageschichte/Exakta_Kleinbild-Reflex_1934.jpg

    • MZ-50

      Kuinkahan moni harrastaja olisi joitakin vuosia sitten ostanut yli 6000 mk: järjestelmän tai lähes 3000 mk:n pokkarin, ei monikaan. No, pokkarityyppiset digit ei enää maksa "hirveitä", mutta euro on tainut syödä rahan arvon.

      Itse kuvaan kinojärjestelmällä sekä 3x zoomisella 3,2 M kennolla olevalla "digipokkarilla" ja kyllähän digillä on selvät edut.

      • Mika....

        Veljeni osti canon merrkisen filmipokkarin jonka hinta oli parituhatta markkaa ja kyllä harrastajat syytivä filmijärkkäreihin rahaa ihan tolkuttomia määriä vaikka ei 6000 markan järkkäri ollut todellakaan hinnaston halvin malli:) Muistaakseni näin "valokuva" lehdessä mainoksen jossa kaupiteltiin Hasselblad C500 classik kittiä 10 000mk hintaan ja Nikon F4 taisi pyöriä siinä kymppitonnin huitteilla myös (nykyisin vastaava D2X taitaa olla jotain 4500€) semmoinen 50-60% digijärkät paikkapaikoin vaikuttaisi olevan kalliimpia. Tässä en tietenkään ole huomioinut inflaation vaikutusta enkä ostovoiman kasvua tms. Uskon kuitenkin, että digikameroiden hinnat tulevat vielä alaspäin ihan roppa kaupalla.


      • XV_yritys
        Mika.... kirjoitti:

        Veljeni osti canon merrkisen filmipokkarin jonka hinta oli parituhatta markkaa ja kyllä harrastajat syytivä filmijärkkäreihin rahaa ihan tolkuttomia määriä vaikka ei 6000 markan järkkäri ollut todellakaan hinnaston halvin malli:) Muistaakseni näin "valokuva" lehdessä mainoksen jossa kaupiteltiin Hasselblad C500 classik kittiä 10 000mk hintaan ja Nikon F4 taisi pyöriä siinä kymppitonnin huitteilla myös (nykyisin vastaava D2X taitaa olla jotain 4500€) semmoinen 50-60% digijärkät paikkapaikoin vaikuttaisi olevan kalliimpia. Tässä en tietenkään ole huomioinut inflaation vaikutusta enkä ostovoiman kasvua tms. Uskon kuitenkin, että digikameroiden hinnat tulevat vielä alaspäin ihan roppa kaupalla.

        Ensimmäinen käyttämäni digikamera maksoi melko tarkkaan 6000 mk. Rahalla sai Logitechin Fotomanin (halvin 90-luvun alun digikamera), joka tuotti 284x376 pikselin mustavalkoisen kuvan. Viimeisin - Oly E-300 - maksoi vähemmän. Fotomanilla otin varmaan tuhansia kuvia, joten kuvaa kohden hinta ei ollut kamala. Rahastut tapahtuu nykyisin linssien ja oheislaitteiden muodossa.


      • Can.
        XV_yritys kirjoitti:

        Ensimmäinen käyttämäni digikamera maksoi melko tarkkaan 6000 mk. Rahalla sai Logitechin Fotomanin (halvin 90-luvun alun digikamera), joka tuotti 284x376 pikselin mustavalkoisen kuvan. Viimeisin - Oly E-300 - maksoi vähemmän. Fotomanilla otin varmaan tuhansia kuvia, joten kuvaa kohden hinta ei ollut kamala. Rahastut tapahtuu nykyisin linssien ja oheislaitteiden muodossa.

        Käytössäni on sekä digi-että filmikamerat(kinokoko).Määrällisesti digillä tulee otettua paljon enemmän kuvia kuin diafilmille,mutta filmille tulee kuvattua paljon,todella paljon,harkitummin.Sen näkee sitten kuvissakin , digikuvista joutuu paljon roskakoriin , mutta diat laitetaankin kehyksiin katseltaviksi.
        Noitten kuvien katselussa se ero vasta sitten syntyykin.On todella nautinto katsella kankaalle heijastettua diakuvaa,verrattuna tietsikan näytöltä katseltavaan digikuvaan.
        Onhan digissä paljon hyviä asioita,mutta itselläni kuvaus tuntuu kallistuvan koko ajan enemmän tuonne filmin suuntaan.


    • Molli_jori

      "Onko teidän mielestänne noloa, jos kuvaa vielä ei-digikameralla? Minusta; Ei!"

      No ei ole :) miksi olisi?

      Mitä tulee taas digi-kuvauksen hyötyihin verrattuna filmi-kuvaukseen niin hyötyjä on niin paljon....., joista alla vain muutamia.

      Digi

      Voi käyttää useita herkkyys(filmi) asetuksia tarvitsematta raahata roppakaupalla useita filmejä mukana ja niiden vaihdoista puhumattakaan.
      Sama koskee värillisen js mv-suhdetta samalle kortille voi ottaa sekä, että.
      Kotona voi tehdä kuvia vain yhtä paperiherkyyttä käyttäen ennen vanhaan labbiksessa piti olla 5 eri jyrkkyyttä sisältävää paperi ltk. tosin moniaste-paperi helpotti loppuvaiheessa asiaa.
      Ei tarvitse virua labbiksessa 7-8h eri kehitys/sävytys/heikenne -aineiden hajussa(!!)Ei varmaan terveellistä.
      Eikä tarvitse matkustaa tai varata labbista eikä kantaa pulloja/paperista mukanaan.
      Nykypäivän tekniikka antaa itselleni sellaiset kuvankäsittely-taidot, joihin en ikipäivänä oli yltänyt filmi/laboratorio aikana ja olin "käsittääkseni" aika perusteellisesti perehtynyt filmi-laboratoria tekniikkaan.
      Ei tarvitse ostaa filmirullia, joiden hinnat eivät ole halpoja tosin halpenee, jos purkittaa itse.
      Sama koskee laboratorio tarvikkeita/välineitä.
      Kuvaamisen määrä on ihan eritasolla kuin esim -80lv, joten suuressa määrässä on aina, jotain hyvääkin ja tällä en tietenkään tarkoita mitää räiskimistä.
      Kuvaustuloksen näkee heti ja sen pystyy vieläpä korjaamaan paikan päällä - mikä on todella suuri hyöty.

      -Etsimet eivät ole niin hyviä kuin filmikameroissa yleensä(poikkeuksena aivan huippu digijärjest.).
      -Digivedoksien mustuma ei ole niin hyvä kuin paperivedoksessa, mutta siihenkin aika tuo muutoksen.
      -filmikamerat ovat/olivat kestävempiä rakenteeltaan kuin nykyiset digijärjestelmä-kamerat.
      -Digitiedostot eivät pysty samaa äärialuiden(varjo, huippuvalo) toistoon kuin filminegatiivi(dia jne) tosin samalla tiedostolla/negatiivilla - sama voidaan tietenkin tehdä esim. kahdesta digitiedostosta, jotka sitten liitetään yhdeksi kuvaksi ja toinen valotetaan varjojen ja toinen huippuvalojen mukaan.

      Tällähetkellä digikamerat ovat kehittyneet esim. 5-v todella paljon ja tuskinpa kehitys polkee paikallaan..

      Mitä tulee digi vs filmi asetelmaan niin uskon siihen väitteeseen, että n. 6milj. digijärkkärin tarkkuus vastaa tarkkuudeltaan 35mm filmikameran tarkkuutta sitä ovat ainakin lukuisat viimeaikaiset testit osoittaneet. Ja sikäli filmitekniikka ja digitekniikkaa ei voi suoraan vertailla pelkästään pikseleiden määrän mukaan. Tosin digikuvauksen varjo- ja huippuvaloalueiden toisto ei ole niin hyvää kuin parhaassa filmitekniikassa(vielä)

      Näkökulmani ei ollut harrastelijan, mutta näkisin harrastelijoille olevan myös hyötyä - tosin niin kuin todettiin yllä, että filmille kuvaamisessa ei ole mitää häpeää.

      ps.itselläni on vielä muutamia filmikameroista(mittaetsin 35mm, 6x9) vaikka olen valtaosasta jo luopunut.

      • KPy

        Eniten tuossa rahallisesti varmaan kirpaisee esityslaitteiston hankinta. Perus digikameranhan saa jo vähän alle 5 000€, joten ne ovat tulleet alas. Mutta kunnollisen videoprojektorin hintaero vs diaprojektori on vielä kymmenkertainen.


      • diakuvaaja
        KPy kirjoitti:

        Eniten tuossa rahallisesti varmaan kirpaisee esityslaitteiston hankinta. Perus digikameranhan saa jo vähän alle 5 000€, joten ne ovat tulleet alas. Mutta kunnollisen videoprojektorin hintaero vs diaprojektori on vielä kymmenkertainen.

        Sitä ihmettelen, kun digikuvaajat syytävät isoja rahoja isoihin pikselimääriin ja sitten katselevat kuvia 0,9 megapikselin näytöillä tai 0,9 megapikselin dataprojektoreilla. Mitä järkeä?

        Ruudulla tai dataprojektorilla on 16 megapikselin kuva yhtä huono kuin kamerakännykällä kuvattu. Digikuvaaja ei siis näe kuviaan kunnolla kuin printteinä. Käytännössä digikuvaaja näkee kuvansa pääasiassa kutistettuina ruudun kokoon, siis pienennöksinä!

        Toisin on diakuvaajan laita. Laadukkaan diaprojektorin ja kankaan kanssa kuvaaja katsoo kuviaan suurennettuina ja näkee periaatteessa kaiken, mitä kuvassa on. Periaatteessa siksi, että rajansa on silmälläkin.

        Dataprojektorin kuva on hirveän rakeinen diaprojektoriin verrattuna. Jos kangas on 2 m leveä, on yksi pikseli melkein kaksi milliä leveä. Huonokin diaprojektori voittaa dataprojektorin kirkkaasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2921
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2204
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1047
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe