Joensuun vuokra-asunnot?

mollamaija :)

Hei,
millainen on Joensuun vuokra-asunto tilanne?
Olen syksyllä luultavasti muuttamassa joensuuhun opiskelemaan, mutta tuntuu ettei kaupungissa ole vapaita asuntoja ollenkaan...
Etuovi.com yms. eivät tarjoa yhtään vapaita asuntoja joensuusta...Onko Joensuun asunto tilanne todella näin toivoton, vai etsinkö asuntoja vääristä paikoista?

44

56304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Malla

Moi. Joensuussa on todella surkea vuokra-asuntotilanne. Yksityisillä on tarjolla asuntoja harvakseen, ne menee kaupaksi heti, vaikka hinnat ovat ihan pilvissä. Toinen vaihtoehto on opiskelijoiden vuokranvälitystoimistot, mikäli on vaan varaa maksaa palkkio (joka on melko suuri) sekä takuuvuokra heti vuokrasuhteen alkaessa. Näitä kiskuri-toimistoja käyttämällä saattaa asunto löytyä jopa melko nopeasti. Myös Joensuun opiskelija-asuntosäätiö Joensuun Ellistä voit onnistua saamaan asunnon, jos olet ulkopaikkakuntalainen eli yli 150km päästä Joensuusta (ne ovat etusijalla asuntoja jaettaessa). Jos muutat yksin, muuta ei ellit voi tarjota kuin soluasuntoa. Yksiöihin on 1,5 vuoden jonot. Syksyllä tilanne pahenee entisestään, kun vanhat ja uudet opiskelijat taas saapuvat kaupunkiin. Siis jos tiedät jo nyt muuttavasi Joensuuhun, suosittelen ottamaan jo nyt yhteyttä esim. Elleihin, ennen kuin kaikki asunnot ovat taas menneet. Ja asunnon sijainnin suhteen ei kannata olla vaatelias, keskusta-asuntoja on harvoin tarjolla, mutta Rantakylässä (n.5km keskustasta) asuntoja on useammin tarjolla ja hintakin on huomattavasti edullisempi kuin keskustan asunnoilla. Tsemppiä metsästykseen!

• liaska

laita karjalaiseen tai karjalan heiliin ilmoitus, joka erottuu muista edukseen.

saat kämpän varmasti ja ei ne hinnat kauheita ole. vapaita kämppiä on vaikka millä mitalla.

• Malla
        liaska kirjoitti:

laita karjalaiseen tai karjalan heiliin ilmoitus, joka erottuu muista edukseen.

saat kämpän varmasti ja ei ne hinnat kauheita ole. vapaita kämppiä on vaikka millä mitalla.

Meillä oli karjalaisessa viime elokuussa halutaan vuokrata ilmoitus. Oli muista edukseen erottuva, mutta kilpailu 23 muun samana päivänä palstalla olevan ilmoituksen kanssa oli kai liian kovaa, sillä yhtään yhteydenottoa emme saaneet! Elleille laitettiin heinäkuussa hakemus, vasta marraskuussa pääsimme sitten muuttamaan rantakylään kaksioon, vaikka olimme ulkopaikkakuntalaisia (250km päästä Joensuusta). Kyllä siis todellakin voin näillä kokemuksilla sanoa Joensuun asuntotilannetta suorastaan surkeaksi!

• Huuko
        Malla kirjoitti:

Meillä oli karjalaisessa viime elokuussa halutaan vuokrata ilmoitus. Oli muista edukseen erottuva, mutta kilpailu 23 muun samana päivänä palstalla olevan ilmoituksen kanssa oli kai liian kovaa, sillä yhtään yhteydenottoa emme saaneet! Elleille laitettiin heinäkuussa hakemus, vasta marraskuussa pääsimme sitten muuttamaan rantakylään kaksioon, vaikka olimme ulkopaikkakuntalaisia (250km päästä Joensuusta). Kyllä siis todellakin voin näillä kokemuksilla sanoa Joensuun asuntotilannetta suorastaan surkeaksi!

No ehkäpä vanhempasi olisivat voineet ostaa yksiön tai kaksion, kyllä myytäviä sentään löytyy vaikka nekin ovat kortilla esim. Niinivaaralla ja Hukanhaudalla. Itsellä kolmekin tuttua on päätynyt tähän ratkaisuun, sijoitusasuntojahan on ihmisillä muutenkin vaikka kuinka paljon.

• oma-----
        Malla kirjoitti:

Kyllä asuntoja saa, pitää olla aktiivinen, aivan kuten työnhaussakin.Tälläkin palstalla on kerrottu tosi monta vinkkiä ja paikkaa, mistä voi kysellä.Itse sain asunnon heti keskustasta.

• Koo80

Itse huomasin saman kun muutin 2004 syksyllä kaupunkiin...muistaakseni pistin Karjalaiseen ilmoituksen kahdeksi päivää heinä-elokuun vaihteessa, enkä saanut yhtään vastausta. Sitten kuljin syksyn kotipaikkakunnalta linjalla Joensuuhun päivittäin ja marraskuussa pistin uuden ilmoituksen hieman viilattuna, taas Karjalaiseen. Tällä kertaa en edes tainnut ottaa toisto-mahdollisuutta.Noh, vastauksia tuli alle viisi silläkin kertaa, mutta pääasia, että asunto löytyi. Jos olet kotoisin Joensuun lähistöltä, niin yksi mahdollisuus on pistää ilmoitus paria kuukautta myöhemmin, kun ruuhkahuippu on ohi.Onnea asunnon metsästykseen!

• meitsee

kirjoitit viestiisi että rantakylästä saisi helposti kämpän, onko näin? olen kesällä muuttamassa joensuuhun, ja mieluiten rantakylään. mutten löydä yhtään vapaata asuntoa. mistä kannattaisi etsiä? olen ajatellut kaksiota. jos vaan pystyt auttamaan, kiitos.

• mäyr
        Huuko kirjoitti:

No ehkäpä vanhempasi olisivat voineet ostaa yksiön tai kaksion, kyllä myytäviä sentään löytyy vaikka nekin ovat kortilla esim. Niinivaaralla ja Hukanhaudalla. Itsellä kolmekin tuttua on päätynyt tähän ratkaisuun, sijoitusasuntojahan on ihmisillä muutenkin vaikka kuinka paljon.

?!?!?!?!?!?!??!?!?!

• vain jos

omistaa golf osakkeen ja ei ole mitään velkaa että saisi edes kämäsen vuokra-asunnon tai edes vaihdettua sitä.

Aika jännää kehitysalue, mutta vain rikkaat pärjää.

Kaksijakoisuus ja rikkaiden ja köyhien kuilu näkyyyyyyyyy.........nyyh..!

• ihmeessä

ilmoituksia lehtiin, viikonlopun karjalaisiin ja itse olen saanut kummatkin tosi hyvät vuokra-asuntoni paikallisen karjalan heiliin rivi-ilmoitukseni jättämällä.Kyllä täältä vielä asunto sentään löytyy, ei kannata toivoaan menettää. Ja laita Joensuun kaupungille, yh-asunnot. fi ja vvo sivuille asuntohaku.

• Opiskelija***

Hei!

Jos opiskelet yliopistossa tai amkissa niin Joensuun elliltä voi kysellä asuntoja,se on opiskelija asuntojen omistaja. Niillä on tosi kivoja asuntoja keskustassa, uusia tai ainakin rempattuja. Muuten voi olla aika vaikea saada. Jos tulee kauempaa opiskelemaan niin ainakin solun saa heti. Että semmosta :)

• muuttaaa

Olen kanssa joensuuhun muuttamassa ja hain vuokra-asnutoa Elliltä..Sain solun jostain hornan kuusesta ja annettiin ymmärtää, että jos uutta hakee, niin ei tipu.Jonot ovat todella pitkät ja onnellinen kait saa olla, että asunnon saa.Toki onnellinen oon, että sain jonkun loosin, mutta yksiössä kauan asuneena tuntuu soluvaihtoehto ei kivalta. Vuokra yksiöt taitavat olla aika kovissa hinnoissa ja kiven alla. Ellillä taas on jopa 2 vuoden jonot yksiöihin..Onneksi muutan kauempaa ja sain edes solun, mutta entä ne, jotka eivät muuta yli 300 km päästä vai mikä se raja oli..Onko asuntotilanne todella näin pyllystä..?

• Omastudent
        muuttaaa kirjoitti:

Olen kanssa joensuuhun muuttamassa ja hain vuokra-asnutoa Elliltä..Sain solun jostain hornan kuusesta ja annettiin ymmärtää, että jos uutta hakee, niin ei tipu.Jonot ovat todella pitkät ja onnellinen kait saa olla, että asunnon saa.Toki onnellinen oon, että sain jonkun loosin, mutta yksiössä kauan asuneena tuntuu soluvaihtoehto ei kivalta. Vuokra yksiöt taitavat olla aika kovissa hinnoissa ja kiven alla. Ellillä taas on jopa 2 vuoden jonot yksiöihin..Onneksi muutan kauempaa ja sain edes solun, mutta entä ne, jotka eivät muuta yli 300 km päästä vai mikä se raja oli..Onko asuntotilanne todella näin pyllystä..?

Kun ostaa oman, niin ei ole pyllystä. Kyllä myyntimarkkinoilta löytyy, joskin hyvillä alueilla kuten Hukanhauta ja Niinivaara yksiöt ja kaksiot menevät pikavauhtia...

• Bmoa
        muuttaaa kirjoitti:

Kyllä rahalla saa vuokra-asunnon. Opiskelija taas
        saa melko helposti sen solun hornan kuusesta.
        Onpahan ainakin katto pään päällä, jotta voi alkaa
        opiskelemaan. Katon alta ja paikkakunnalta on myös
        helpompi etsiä parempaa kämppää.

Huonompi tilanne on niilla köyhillä, jotka eivät ole opiskelijoita.

• admin
    • Joensuun Elli

Totta on, ettei netistä asuntoja löydy. Joensuun Ellin (opiskelija-asuntoja)kautta saattaa hyvällä tuurilla saada asunnon, mutta sekään ei ole mitenkään varmaa. Kannattaa ottaa kaikki annetut vaihtoehdot huomioon, sillä muuten voi käydä huonosti!! Jos pääset suoraan sisään on tilanne parempi kuin nillä, jotka varasijoilta päästyään yrittävät syksyn jo lähestyessä saada asuntoa.. Että tsemppiä vaan, et oo minkään helpon tehtävän edessä!

• mös

kaupungista et asuntoa saa kun suhteilla.Jos sulla on luottotiedoissa merkintä,et silloinkaan.Eräs isännöitsijä ja hänen apurinsa jopa muuttavat vakinaisia vuokrasopimuksija väliaikaiseksi.Joensuun kodit tekeevät mitä huvittaa niitä ei laki koske.

• ironfg

Mä muutin Parikkalasta Joensuuhun 2005 syksyllä, opiskelija-asuntolaan pääsin,kerkesin asua 3kk, hain aikuisopiston huoneisiin, niis oli kiva asuu ja lopulta kyllästyin ja päätin hakea vuokra-kämppää. Laitoin Karjalaiseen keskiviikolle yhden ilmoituksen, mikä ei edes poikennus pahemmin remmistä (hain helmikuussa 06) ja silti päivän mittaan tuli 3puhelua ja seuraavana päivänä 2tekstaria, ja kämpän sain koskikadulta suht halvasta yksiöstä ja sain muuttaa samana päivänä kuin olin asuntoa mennyt katsomaankin :)
      Kyllä sen kämpän löytää, onnee kuitenkii tarvii :)

• vaihtoon lähdössä

moi.
      ollaan lähdössä ensi vuodeksi vaihtoon, joten kämppä jää tänne kalustettuna, jos olisit siihen valmis ensi lukuvuodeksi tulemaan!(poissa olemme 1.9.08- 30.6.09)
      - Kaislakatu 10 Kanervalassa, tosi rauhallinen alue, lähinnä vain lapsiperheitä eikä sis. soluja ollenkaan! talojen takana loistavat liikuntamahdollisuudet.
      - neliöitä 36, makuuhuone oloh./keittiö, tilava kylpyhuone
      - täysin kalustettu
      - vuokra 480 (sis. netti, autopaikka, vesi ja sähkö)

ota yhteyttä! 050-3482279/ katja

• pikkune

varmistin tuolta asunnon vuokraustoimistosta et ei voida pyytää yhtään enempää kun mitä ite maksetaan, joten vuokra ois 349 euroo!! sitten voit halutessasi itse ottaa netin ja autopaikan lisähintaan mikäli haluut!

• kehtasit pyytää
        pikkune kirjoitti:

varmistin tuolta asunnon vuokraustoimistosta et ei voida pyytää yhtään enempää kun mitä ite maksetaan, joten vuokra ois 349 euroo!! sitten voit halutessasi itse ottaa netin ja autopaikan lisähintaan mikäli haluut!

enemmän kuin mitä itse maksat? Säälittävää.

• marttza
        kehtasit pyytää kirjoitti:

enemmän kuin mitä itse maksat? Säälittävää.

Miten niin säälittävää?!

Kyllä minäkin ottaisin lisähintaa siitä, että joku käyttää vuoden verran omia kalusteitani!! Jos jotain hajoaa tms. niin onhan edes jonkin verran rahaa ostaa uudet tilalle!

• (arvailija)

Kannattaa kokeilla vain opiskelija-asuntoja välittävältä asuntotoimisto joensuun elliltä osoitteesta www.joensuunelli.fi/ Sieltä löytyy ainakin yhteystiedot, jota kautta kannattaa lähteä lähestymään. Myös soittamalla Joensuun kaupungille saa tietoa ainakin mistä lähteä etsimään.

• kuoj
    • CinderellaBeauty

Meinas käydä vuos sitten huonosti mulla ja mieheni kanssa. Sain siis opiskelupaikan ja lähetin hakemusta Ellille (asuin tuolloin Helsingissä). Elokuuhun mennessä ei ollut vieläkään kuulunut mitään, joten päätettiin lähteä Joensuuhun paikanpäälle metsästämään asuntoa. Heti tärppäsi.

Saimme kolmion, mutta se on meille hieman liian iso.Yksi huone on tyhjänä. Oli kuitenkin pakko ottaa se, minkä vain sai. Muuta ei oikeasti ollut tuolloin tarjolla.

Sitten soittivat vielä joulukuussa Elleiltä että "haluatteko olla vielä jonossa??"??! Silleen JOO, salee! Eli asuntoa et Elleiltä saa jos muutat jonkun kanssa, vaikka tulisitkin yli 400 kilometrin takaa. Olisimme hyväksyneet vaikka jonkin pienen yksiönkin, mutta eipä sellaista meille herunut.

Juu mutta niin, oli asiaakin. :) Tosiaankin täällä on yksi huone tyhjänä, joten jos meinaa sattuu samanlainen tilanne kuin meillä, niin kyllä tuonne huoneeseen voi joku siksi aikaa tulla asustelemaan kunnes löytää itsellensä mieluisan kämpän. Tietty jotain korvausta ottaisin, mutta en viitsi paljoa. Kirjotin tämän nyt ihan siltä varalta, ettei kenenkään tarvitse yöpyä teltassa, niin kuin meille meinasi käydä! :D

Otappa yhteyttä sähköpostiin: [email protected].

• CinderellaBeauty

Kiitoksia yhteydenotoista (joita on itseasiassa tullut hyvin paljon), mutta huone ei enää ole saatavilla. Toivotan kaikille onnea asunnon etsinnässä!

• pyllypena
        CinderellaBeauty kirjoitti:

Kiitoksia yhteydenotoista (joita on itseasiassa tullut hyvin paljon), mutta huone ei enää ole saatavilla. Toivotan kaikille onnea asunnon etsinnässä!

Joensuun vuokrataso on ihan järjetön,etenkin keskustassa.Perkele,Tampereen keskustassa on halvempi asua kuin joensuussa jossain saatanan merimiehenkadulla.Vituttaa.Onneksi asun vielä äidin luona ja tulen asumaan niin pitkään kunnes mutsi kampeaa mut pellolle.Olen 45v. mies.

• jeespoxxholiday
        pyllypena kirjoitti:

Joensuun vuokrataso on ihan järjetön,etenkin keskustassa.Perkele,Tampereen keskustassa on halvempi asua kuin joensuussa jossain saatanan merimiehenkadulla.Vituttaa.Onneksi asun vielä äidin luona ja tulen asumaan niin pitkään kunnes mutsi kampeaa mut pellolle.Olen 45v. mies.

Itse muutin takaisin joensuuhun vuonna 2006 ja laitoin silloin karjalan heiliin suht tarkan ilmoituksen, eli jotain tyyliin "etsitään vuokrayksiötä kerros/rivitalosta 10km säteellä joensuun keskustasta, vuokra max 400 euroa", sain lähes 10 yhteydenottoa ja 3 niistä oli sopivia, ensimmäisen otin jota kävin katsomassa samana iltana

• LKV_tietää
        pyllypena kirjoitti:

Joensuussa asuntojen hinnat nousevat
        koko ajan. Kannattaa ostaa oma,
        nyt jos koskaan.

Joensuu on kasvava kaupunki.
        Muualta maakunnasta
        muuttaa väkeä, vanhuksia.
        Etelästä muuttaa nuoria
        opiskelijoita. Teollisuus
        kasvaa, mm. Abloy ja John
        Deere.

Joensuun ohikulkutie taisi
        sekin virkistää paikkakuntaa.

• jghjghjgh

gjkggghh

• Tasaista TUOTTOA
        LKV_tietää kirjoitti:

Joensuussa asuntojen hinnat nousevat
        koko ajan. Kannattaa ostaa oma,
        nyt jos koskaan.

Joensuu on kasvava kaupunki.
        Muualta maakunnasta
        muuttaa väkeä, vanhuksia.
        Etelästä muuttaa nuoria
        opiskelijoita. Teollisuus
        kasvaa, mm. Abloy ja John
        Deere.

Joensuun ohikulkutie taisi
        sekin virkistää paikkakuntaa.

Niin ne on nousseet. Viime kesästä lähtien noin 5-10%.
        Kannattaa ostaa oma,
        nyt jos koskaan.
        Erityisesti Joensuusta.

Joensuun alueella on kovat kasvunäkymät,
        erityisesti metalliteollisuudessa. Työntekijöitä
        tulee lisää ja he tarvitsevat asuntoja.

• kökökökö
    • Huijattu asukas

Joensuussa on yksi lukuisia asuntoja omistava nimeltä mainitsematon henkilö, joka huijaa vuokralaisiaan sen minkä ehtii. Väliä ei ole millään muulla kuin sillä että saa rahat. Asuntojen kunnolla, asukkaiden tyytyväisyydellä tai vuokralaisten taustojen tarkistamisella ei ole väliä. Soluja ja yksiöitä tarjoaa hän, määräaikaisen sopimuksen tekee ja puhelimitse kiirehtii sopimuksen tekoa niin ettei asuntoa ehdi edes nähdä ennen sopimuksen allekirjoittamista. Kannattaa tutkia netistä taustat tarkkaan, minkälaisia juttuja asuntoa tarjoavasta löytyy. Hämärät bisnekset kertovat jo paljon, ja taustat tarkistamalla voi vuokralaisena säästää pitkän pennin - sekä mielenterveytensä.

Tutkitaa siis asuntoa tarjoavan taustat netistä alkuun ennen kuin mitään allekirjoitatte, ettette joudu yllättymään.

• Kertokaa_x

Onko kyseessä eräs "muusikontapainen"?
        Älä sano nimeä mutta onkohan..?

• Apua kaipaava

Moips!

Nyt olis hyvät neuvot paikallaan. Koulun alkuun on enää reilu viikko, enkä ole vieläkään löytänyt asuntoa. Olen käynyt keskustelussa aiemmin mainituilla sivuillakin monet kerrat ja jättänyt hakemuksen ellille, muttta asuntoa ei tunnu irtoavan, vaikka olen kymenlaaksosta asti. Olisin tosi kiitollinen, jos joku auttaisi mahdollisimman nopeasti. :)

• ftjf

minu luo voit tullla! ;)

• fgjhfgj
        ftjf kirjoitti:

minu luo voit tullla! ;)

no et oikeesti voi :))

• fhkgfhgs
        fgjhfgj kirjoitti:

no et oikeesti voi :))

No kylläpäs voit!! hihi ;p hiekkaaa

• IHku99

JOENSUU ON PERSEESTÄ

t: poika helsingistä

• Huonohan se on...

Edelleen.

• joensuu jyrää

osta asunto, teet pitkällä tähtäimellä hyvät rahat!

• laardi_mannn

osta multa asunto ja maksa audini

• Eipä kestä

Kaukaa muuttavat opiskelijat saa soluhuoneen. Miksi, en tiedä. Eihän niissä asumisesta tule mitään...

• Vuokralainen

Miksi tänne ei rakenneta edullisia vuokra-asuntoja? Kerrostaloja, pien-kerrostaloja tai rivareita, joista löytyisi yksiöitä, kaksioita, ilman saunaa ja saunan kanssa. Yhteisillä pesutuvilla, tai isoilla kylpyhuoneilla. Riittävästi asuntoja, jotta ihmisillä olisi varaa valita. Muuttaa vaikka hesasta Joensuuhun ihan vain lusmutyöttömäksi??? Eivät kaikki halua asua ok-taloissa saatikka ottaa lainaa ja rakentaa sitä. Tää on ihan sisäpiirihommaa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe