Vanha ja uusi V6, mitä eroa?

Alfista

Ilmoitetuissa tehoissa näyttäisi olevan melkoisesti eroa vanhempien ja uudempien V6:en välillä. Venttiilimäärä on tietysti ilmeinen vaikuttaja, mutta kiinnostaisi tietää vähän tarkemmin V6:n historiaa.

Olen ymmärtänyt, että konetta käytettiin jo 70 luvun puolelta Alfa 90 ja Alfa GTV6 malleissa. Kuinka lähellä nykykonetta tuolloisen masiinat ovat.

Edelleen Alfa 75:ssä käytettiin samaa pannua? Mitä eroja tuolloin?

Entä sitten kun siirryttiin etuvetoon? Alfa 164, 156, 147, 166. Nämä tunnenkin paremmin, mutta muuttuiko esimerkiksi moottorin kiinnitykset. Onko "vanhojen" kiinnikkeiden käyttö mahdollista?

Asia kiinnostaa siksi, että mietin olisiko vanhemman mallin v6 mahdollista korvata tuoreemmalla versiolla. GTV6 olisi makea takavetoinen yli 200hv:n QV koneella.

11

1043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HOTAKAINEN

      Vanhoissa moottori pitkittäin ja uusissa poikittain.
      Saahan tuon uuden padan keulalle änkettyä mutta voiman välitäminen kardaaniin onkin sitten toinen juttu.

      • Alfista

        Onko moottorin runkokin sitten erilainen? Kampi, lohko, kytkinkoppa, kytkinasetelma? Osan voisi kai ottaa vanhemmasta koneesta?

        Tietysti, jos työtä tulee liikaa, niin kannattaa rakentaa suoraan vanhaa pannua.

        Onko esimerkiksi kansi vaihtokelpoinen?


      • HOTAKAINEN
        Alfista kirjoitti:

        Onko moottorin runkokin sitten erilainen? Kampi, lohko, kytkinkoppa, kytkinasetelma? Osan voisi kai ottaa vanhemmasta koneesta?

        Tietysti, jos työtä tulee liikaa, niin kannattaa rakentaa suoraan vanhaa pannua.

        Onko esimerkiksi kansi vaihtokelpoinen?

        ole käsittääkseni mitään yhteen sopivuuksia suoraan.

        Jep kyllä se on helpompi vanha pata kunnostaa.


      • JarnoH
        Alfista kirjoitti:

        Onko moottorin runkokin sitten erilainen? Kampi, lohko, kytkinkoppa, kytkinasetelma? Osan voisi kai ottaa vanhemmasta koneesta?

        Tietysti, jos työtä tulee liikaa, niin kannattaa rakentaa suoraan vanhaa pannua.

        Onko esimerkiksi kansi vaihtokelpoinen?

        tehty. www.gtv6.org
        Hommaa on kyllä ainakin pakosarjojen tekemisessä.

        Mitenhän lienee kansien öljytason / poiston kanssa, kun pitkittäisasennettuna kone on pystysuorasssa ja etuvedoissa kallellaan.


    • Ricambi

      Jos vertaan 75 V6 3.0 vm.-88 sekä 164 V6 3.0 m.91 niin nämä moottorit käypi keskenään 164:ssa on jäljellä vielä kiinnikepaikat pitkittäis-kiinnitystä varten sekä virranjakajan ulosotto. Öljypohja on erillainen mutta sellaisia saa ja öljypumpun joutuu vaihtamaan. Mutta tehoeroahan näissä koneissa ei käytännössä ole 188 vs.192 (ei kat) ja 185 (katilla) joten ei ole paljon järkeä vaihtaa samanlaiseen ;O) Tuosta 24 venttiilisestä en mene vannomaan mutta jos olettaen että moottorilohko on sama lienee noi moottorikiinnikkeetkin tallessa. Onko muilla lisätietoa ko. kiinnostavaan asiaan?

      • 90

        noita 24 tappisia on myös 75:n ja vanhan GTV:n
        keulillekin nosteltu...
        löytyi netistä kerran sivu missä oli juttua asian tiimoilta, harmi vain kun joutui osoite hukkaan...


      • Alfista
        90 kirjoitti:

        noita 24 tappisia on myös 75:n ja vanhan GTV:n
        keulillekin nosteltu...
        löytyi netistä kerran sivu missä oli juttua asian tiimoilta, harmi vain kun joutui osoite hukkaan...

        Kuitenkin mahdollista siis. Tietenkin kaikkein paras ratkaisu olisi Alfalta uusi takavetoinen malli tai pari. Kyllä se olisi oikeasti hieno juttu, vaikka näin talvella ei voi etuvetoa moittiakaan.


      • 90
        Alfista kirjoitti:

        Kuitenkin mahdollista siis. Tietenkin kaikkein paras ratkaisu olisi Alfalta uusi takavetoinen malli tai pari. Kyllä se olisi oikeasti hieno juttu, vaikka näin talvella ei voi etuvetoa moittiakaan.

        kyllä jotain uutta takapotkua ruveta kehittelemään alfalla....=)
        kyllä varmasti on mahdollista laittaa tuo kone esmes 75:n keulalle, eri asia on vain mitä katsastus mies sanoo....=)


    • 90

      käytetty vain alfan mallissa 6 2.5:sta kaasuttimilla varustettuna, 80-luvun vaihteessa tuli gtv6:een ja myöhemmin 90:een...

    • minäpäminäalfauros

      wanhassa koneessa taisi olla 12 venaa ja uudessa 24.. ja lohkot muuttu alumiinista valurautaseks.

    • oldies8587

      kuka näitä kymmenen vuotta vanhoja threadeja jaksaa aina kaivella esiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      130
      8866
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      673
      5224
    3. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      26
      3516
    4. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      36
      2424
    5. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      128
      1744
    6. 64
      1703
    7. Savonlinnan murhapolttaja romani

      Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      211
      1519
    8. Nainen, ota nyt rauhallisesti

      Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      138
      1387
    9. Ajattelen sinua kiitollisuudella

      Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      60
      1139
    10. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      23
      1111
    Aihe