Onko se musiikkia

Lasse Lainasto

Kuuntelin M Vilkkumaata televisiosta ja mietin että taas yksi tuote. Kyse ei ole laulusta tai musiikista. Lauluääntä ei ole, mutta ei kai sitä tarvitakaan. Eihän hän laula, vaan raakkuu ja kiljuu.

Valitti että festareilla liikkuu keski-ikäisiä tyyppejä, jotka tulevat vain tuijottelemaan hänen tissejään. Heh! Karsea loukkaus puolin ja toisin!

38

6993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaipaan musaa

Miksei nettisivustolla ole pätkääkään musiikkinäytettä. Kuka niitä lauluja niin mustasukkaisesti vartioi. Vai onko ne niin huonoja ettei kannata mainostaa?

• Lolleroinen

Hirveää kuunneltavaa tämä Maija. Ei todellakan ole lauluääntä mutta ei kai se tämän artistin idea olekaan. Ei uppoa ..

• Sinttu

Ei todellakaan osaa laulaa, raakkuu kuin varis.

• Jeremiah_Dixon

Laulaja/lauluntekijä-musiikin ystävänä arvostan suuresti Maija Vilkkumaata. Lauluissa on loistavat sanoitukset, säveltäjänäkin oikein hyvä. Mitä tulee Maija Vilkkumaan erikoislaatuiseen laulutyyliin, se lienee ihan kuulijan mielipiteestä riippuva kysymys, tyyliin hevi on paskimmillakiin parasta/takapuolesta, tekno on jumputusta/oivaa menomusaa, iskelmä on ihanaa/totaalisen tylsää, J.Karjalainen on hienoa musiikkia/ikäihmisten tavaraa jne. Itseä mietityttää miten ihmeessä Vilkkumaan ääni kestää moisella(sinänsä hyvällä) laulutekniikalla.

• Tonaalinen

En tunne musiikin määritelmää, mutta mielestäni kyse on makuasiasta äärimmilleen vietynä. Sen pitäisi yksinkertaisesti kuulostaa hyvältä.

Musiikilla on myös sosiaalinen ulottuvuus. Kun mennään festareille tai kuunnellaan yhdessä musiikkia, tulee kiva olo kun tykätään samasta musiikista.

Yksi hyvän musiikin tuntomerkki on se, että siitä löytyy aina jotain uutta. Jos haluat haasteita, niin kuuntelepa semmoista levyä, kuin Crosby, Stills, Nash & Young: Deja Vu.

Se voi vaatia pari kuuntelukertaa, mutta minä jo pojankloppina, kun olin täysin ummikko musiikin suhteen, opin siitä paljon.

• Muovia

Ei pidä Vilkkumaata edes verrata sellaisiin kuin J. Karjalainen, Tuomari Nurmio tai Maarit. Vilkkumaa on kertakäyttötavaraa ja häviää parissa vuodessa omaan olemattomuuteensa.

• Jeremiah_Dixon
        Muovia kirjoitti:

Ei pidä Vilkkumaata edes verrata sellaisiin kuin J. Karjalainen, Tuomari Nurmio tai Maarit. Vilkkumaa on kertakäyttötavaraa ja häviää parissa vuodessa omaan olemattomuuteensa.

Tuosta olen täydellisen erimieltä. Vilkkumaa kuuluu maamme merkittävimpiin sanoittajiin. Ei tarvitse ottaa kuin esimerkiksi kappale Ei saa surettaa. Muutenkin Maijan biisit ovat huolellisesti ja laadukkaasti sanoitettuja.

• Jeremiah_Dixon
        Tonaalinen kirjoitti:

En tunne musiikin määritelmää, mutta mielestäni kyse on makuasiasta äärimmilleen vietynä. Sen pitäisi yksinkertaisesti kuulostaa hyvältä.

Musiikilla on myös sosiaalinen ulottuvuus. Kun mennään festareille tai kuunnellaan yhdessä musiikkia, tulee kiva olo kun tykätään samasta musiikista.

Yksi hyvän musiikin tuntomerkki on se, että siitä löytyy aina jotain uutta. Jos haluat haasteita, niin kuuntelepa semmoista levyä, kuin Crosby, Stills, Nash & Young: Deja Vu.

Se voi vaatia pari kuuntelukertaa, mutta minä jo pojankloppina, kun olin täysin ummikko musiikin suhteen, opin siitä paljon.

Onko Crosby Bing ja Young Neil?

• Nimetön
        Jeremiah_Dixon kirjoitti:

Onko Crosby Bing ja Young Neil?

Young kyllä, Crosby ei!

Onpi bändi Crosby, Stills, Nash. Young on vieraileva tähti! Osaa tehdä musiikkia myös ilman muiden opastusta. Vähän rosoista, ei Britney S -nuorisopoppia!

• Nimetön

Tuosta olen täydellisen erimieltä. Vilkkumaa kuuluu maamme merkittävimpiin sanoittajiin. Ei tarvitse ottaa kuin esimerkiksi kappale Ei saa surettaa. Muutenkin Maijan biisit ovat huolellisesti ja laadukkaasti sanoitettuja.

"naapurin Tuija,
        josta sanottiin et se kaikkia huijaa..."

"Älä usko Tuijaa, Tuija sua huijaa" lauloi Sleepy Sleepers aikoinaan, että se siitä sanoituksesta...

Usko kuitenkin parempaan maailmaan!

• kitaristi-88
        Nimetön kirjoitti:

"naapurin Tuija,

"Älä usko Tuijaa, Tuija sua huijaa" lauloi Sleepy Sleepers aikoinaan, että se siitä sanoituksesta...

Olen Jeremiah_Dixonin kanssa täydellisesti samaa mieltä Maijasta. On ehdottomasti Suomen top3:ssa sanoittajana. Itse pistäisin sinne hänen lisäkseen Zen Cafén Samuli Putron ja Miljoonasateen Heikki Salon. Myös Ismo Alanko ja Tuomari Nurmio ovat aika lähellä.

Mutta itse asiaan: Tuo Ei saa surettaa -biisi on todellakin yksi kaikkien aikojen parhaita biisejä Suomessa (ja miksei koko maailmassakin?). Aika lapsellista on alkaa yhden lauseen perusteella tehdä vertailua johonkin niinkin surkeaan bändiin kuin Sleepy Sleepers. Sanoitus ei ole yksi lause vaan koko biisi. Ensinnäkin tarina itsessään on ennenkuulumaton rockbiisin tekstinä kertoessaan tarinan kahden lapsen ystävyydestä ja jopa siihen liittyvistä moraalisista ongelmista. Tekikö biisin henkilö Tuija väärin huijatessaan muita? Vai tekikö hän oikein, koska sai kuitenkin Saarasta hyvän ystävän? Biisi ei itsessään ota kantaa tähän (eikä sen kuulukaan) vaan kertoo vain tarinan pisteliäästi ja ulkopuolisen näkökulmasta.

Erinomaisen aiheenvalinnan ja keksimisen lisäksi sanoituksen toteus lähentelee myös taivaita. Koska tarina kertoo 8-vuotiaista, täytyy kerronnankin olla samasta maailmasta ja siksi sana- ja lausevalinnat ovat osuvia, esim. "Kun Saara täytti kahdeksan/ silloin kävi niin/ että juhliin tuli vain yksi/ vaikka kaksikymmentäviisi kutsuttiin" Tuossa on kohta "silloin kävi niin", joka muistuttaa hyvin paljon lapsen puhetta ja sitä miten lapsi selittää ja kertoo asioista. Tässä biisissä tuollaiset kohdat eivät ole kömpelyyttä vaan nimenomaan sitä, että sanavalinnoilla tehdään tunnelma mahdollisimman tarinanmukaiseksi. Tavallaan toisessa säkeistössä murtuu tämä lapsenomainen taika: "Tuija oli vain seitsemän/ mut tiesi jo sen/ että vaivaa täytyy nähdä/ jos tahtoo olla onnellinen./ Jos itse ei hanki itselleen ystävää/ sitä yksin jää." Ensin Tuija on esitetty huijarina ja ilkimyksenä, mutta sitten paljastetaan, että ehkä hän onkin itse pohjimmiltaan mukava, mutta muut ovat vain luoneet hänestä väärän kuvan. Tuijahan esitetään tuossa toisessa säkeistössä todella fiksuna 7-vuotiaana, kun on tajunnut tuollaisen elämän tosiasian, että "jos ei hanki itselleen ystävää, sitä yksin jää". Osoittaa lauluntekijän todellista taitoa, että pystyy tekemään näin äärimmäisen biisin, jossa toinen päähenkilö pystytään samalla kuvaamaan todella ilkeänä ja inhottavana, mutta samalla niin viattomana ja itse tavallaan "uhrina".

Siinä tulikin muutamia perusteluita näin ihan lyhyesti pakettiin laitettuna tuosta Maijan biisistä, muita Maijan erinomaisia sanoituksia ovat mm. Ei, Kristiina, Ingalsin Laura, Se pistää ajoittain itkemään ja Jonain päivänä.

Ja vielä täytyy sanoa, että sen lisäksi että Maija on Suomen sanoittajista minun top3-listalla, säveltäjänä hän on ehdottomasti ylivoimainen ykkönen. Hänen sävellyksissään on ihan mielettömiä sävellajien muutoksia kesken biisin ym., mutta hän pystyy tekemään kaikesta siitä monimutkaisuudesta todella loogisesti etenevän paketin. Pidän tätä äärimmäisen ihailtavana. Esim. Kristiina -biisin eri osien aikana soitetaan viidessä eri sävellajissa, mikä alkaa olla jo aika absurdia, mutta aivan käsittömästi kokonaisuus on todella looginen. (Ja niille jotka eivät tiedä mikä on sävellaji, niin voi jättää tuon kokonaan lukematta.)

• Jeremiah_Dixon
        Nimetön kirjoitti:

"naapurin Tuija,

Yksi kulunut riimi, kokonaisuuteen nähden anteeksiannettava.

• Jeremiah_Dixon
        Nimetön kirjoitti:

Young kyllä, Crosby ei!

Onpi bändi Crosby, Stills, Nash. Young on vieraileva tähti! Osaa tehdä musiikkia myös ilman muiden opastusta. Vähän rosoista, ei Britney S -nuorisopoppia!

N.Youngista tykkäänkin kovasti. Luin arvostelun Prairie Windistä ja ostin sen. Ja kun pidin kovasti, ostin Harvest Moonin, ja sekin on tosi hyvä levy. Harvestin kanssa meni aikaa sulatella, siinä kun on "helppoon" kuunteluun liian voimakkaat volyyminvaihtelut. Mutta hyvä levy sekin, esim. "The Needle And The Damage Done" ja "A Man needs A Maid" mainioita kipaleita. Yhden Crazy Horse-levyn lainasin, siitä en tykännyt, liian rosoista mun makuuni, tykkään melodisemmasta Youngista.

• Jeremiah_Dixon
        kitaristi-88 kirjoitti:

Olen Jeremiah_Dixonin kanssa täydellisesti samaa mieltä Maijasta. On ehdottomasti Suomen top3:ssa sanoittajana. Itse pistäisin sinne hänen lisäkseen Zen Cafén Samuli Putron ja Miljoonasateen Heikki Salon. Myös Ismo Alanko ja Tuomari Nurmio ovat aika lähellä.

Mutta itse asiaan: Tuo Ei saa surettaa -biisi on todellakin yksi kaikkien aikojen parhaita biisejä Suomessa (ja miksei koko maailmassakin?). Aika lapsellista on alkaa yhden lauseen perusteella tehdä vertailua johonkin niinkin surkeaan bändiin kuin Sleepy Sleepers. Sanoitus ei ole yksi lause vaan koko biisi. Ensinnäkin tarina itsessään on ennenkuulumaton rockbiisin tekstinä kertoessaan tarinan kahden lapsen ystävyydestä ja jopa siihen liittyvistä moraalisista ongelmista. Tekikö biisin henkilö Tuija väärin huijatessaan muita? Vai tekikö hän oikein, koska sai kuitenkin Saarasta hyvän ystävän? Biisi ei itsessään ota kantaa tähän (eikä sen kuulukaan) vaan kertoo vain tarinan pisteliäästi ja ulkopuolisen näkökulmasta.

Erinomaisen aiheenvalinnan ja keksimisen lisäksi sanoituksen toteus lähentelee myös taivaita. Koska tarina kertoo 8-vuotiaista, täytyy kerronnankin olla samasta maailmasta ja siksi sana- ja lausevalinnat ovat osuvia, esim. "Kun Saara täytti kahdeksan/ silloin kävi niin/ että juhliin tuli vain yksi/ vaikka kaksikymmentäviisi kutsuttiin" Tuossa on kohta "silloin kävi niin", joka muistuttaa hyvin paljon lapsen puhetta ja sitä miten lapsi selittää ja kertoo asioista. Tässä biisissä tuollaiset kohdat eivät ole kömpelyyttä vaan nimenomaan sitä, että sanavalinnoilla tehdään tunnelma mahdollisimman tarinanmukaiseksi. Tavallaan toisessa säkeistössä murtuu tämä lapsenomainen taika: "Tuija oli vain seitsemän/ mut tiesi jo sen/ että vaivaa täytyy nähdä/ jos tahtoo olla onnellinen./ Jos itse ei hanki itselleen ystävää/ sitä yksin jää." Ensin Tuija on esitetty huijarina ja ilkimyksenä, mutta sitten paljastetaan, että ehkä hän onkin itse pohjimmiltaan mukava, mutta muut ovat vain luoneet hänestä väärän kuvan. Tuijahan esitetään tuossa toisessa säkeistössä todella fiksuna 7-vuotiaana, kun on tajunnut tuollaisen elämän tosiasian, että "jos ei hanki itselleen ystävää, sitä yksin jää". Osoittaa lauluntekijän todellista taitoa, että pystyy tekemään näin äärimmäisen biisin, jossa toinen päähenkilö pystytään samalla kuvaamaan todella ilkeänä ja inhottavana, mutta samalla niin viattomana ja itse tavallaan "uhrina".

Siinä tulikin muutamia perusteluita näin ihan lyhyesti pakettiin laitettuna tuosta Maijan biisistä, muita Maijan erinomaisia sanoituksia ovat mm. Ei, Kristiina, Ingalsin Laura, Se pistää ajoittain itkemään ja Jonain päivänä.

Ja vielä täytyy sanoa, että sen lisäksi että Maija on Suomen sanoittajista minun top3-listalla, säveltäjänä hän on ehdottomasti ylivoimainen ykkönen. Hänen sävellyksissään on ihan mielettömiä sävellajien muutoksia kesken biisin ym., mutta hän pystyy tekemään kaikesta siitä monimutkaisuudesta todella loogisesti etenevän paketin. Pidän tätä äärimmäisen ihailtavana. Esim. Kristiina -biisin eri osien aikana soitetaan viidessä eri sävellajissa, mikä alkaa olla jo aika absurdia, mutta aivan käsittömästi kokonaisuus on todella looginen. (Ja niille jotka eivät tiedä mikä on sävellaji, niin voi jättää tuon kokonaan lukematta.)

Jos minä arvottaisin suomenkielisia sanoittajia, niin seuraavat nousisivat yli muiden(ei paremmuusjärjestyksessä):

Elossa olevat: Samuli Putro, Juice Leskinen, Juha Lehti(Sir Elwoodin hiljaiset värit),Pekka Ruuska ja Heikki Salo.

Kuolleet:Reino Helismaa,Juha Vainio ja Gösta Sundqvist.

Maijan musiikkiin en ole vielä perehtynyt tarpeeksi liittääkseni hänet joukkoon.Ismo Alangon ja Tuomari Nurmion tai YUP:n Jarkko Martikaisen sanoitustaitoihin pätee sama.

Niin, ja mihin jäi J.Karjalainen? Hän on kiistatta suomalaisen rockin kulmakiviä. Mutta mielestäni hänen biisinsä eivät nojaudu niinkään sanoituksiin, sanoitukset TUKEVAT kokonaisuutta. Jiin sanoitukset ovat sinänsä yhtä virheettömiä kuin yllä mainittujen, mutta Karjalaisen sanoitustyyli on pyrkiä yksinkertaisen sujuviin sanoituksiin. Näiden muiden musiikissa teksteillä on isompi rooli kuin J.Karjalaisen tuotannossa. (Jos tästä perustelusta nyt joku sai tolkkua)

• Elvistellen

Yksi kulunut riimi, kokonaisuuteen nähden anteeksiannettava.

Mihin jäi Hector tästä keskustelusta? Mies joka on varsinaisesti sanoittaja, joskin on tehnyt ihan hyviä säveliäkin, tai Dave Lindholm joka on enemmänkin säveltäjä/soittaja mutta sellainen tekstipläjäys kuin pieni ja hento ote: -ai miten niin jalat maassa?Oletko nähnyt kenenkään kävelevän ilmassa?
        Maijalla on sana hallussa, sävellyksissä on potkua ja tuoreutta, sopivasti vanhaa ja uutta, on tainnut progensa kuunnella....
        Vielä on mainittava sanoittaja puolelta Mariska jolla on muutamia upeitä sanoituksia es. anteexi. Kyseinen musa vaatii ihan oman tekniikkansa joka on mielestäni Mariskalla hallussa ja hän myös käsittelee lauluissaan asioita joita ei antti tuiskut koskaan. Mut antillakin paikkansa, jonkun pitää tehdä päiväunelmia, toisten ottaa kantaa jne.
        Se ess:n Tuija on aika kyyninen, toisaalta realistinen ym. mut lapsihan vain toistaa näkemäänsä ja tämä maailma alkaa olla aikaslailla kyynistävä(ihana suomen kieli, vau mikä sana).
        Yleisesti ottaen on erittäin upeaa, mahtavaa jne. kun naissanoittajat, säveltäjät ovat päässet viime aikoina näyttämään osaamistaan ja menestyneet että saadaan asioihin kuuluville femiini näkökulma, maskuliini on jo tullut aika lailla tutuksi. Onnea ja menestystä kaikille ja erikseen Maijalle, Mariskalle ja Jonna Tervomaalle!!!!!!

• Lasse Lainasto

Jos minä arvottaisin suomenkielisia sanoittajia, niin seuraavat nousisivat yli muiden(ei paremmuusjärjestyksessä):

Elossa olevat: Samuli Putro, Juice Leskinen, Juha Lehti(Sir Elwoodin hiljaiset värit),Pekka Ruuska ja Heikki Salo.

Kuolleet:Reino Helismaa,Juha Vainio ja Gösta Sundqvist.

Maijan musiikkiin en ole vielä perehtynyt tarpeeksi liittääkseni hänet joukkoon.Ismo Alangon ja Tuomari Nurmion tai YUP:n Jarkko Martikaisen sanoitustaitoihin pätee sama.

Niin, ja mihin jäi J.Karjalainen? Hän on kiistatta suomalaisen rockin kulmakiviä. Mutta mielestäni hänen biisinsä eivät nojaudu niinkään sanoituksiin, sanoitukset TUKEVAT kokonaisuutta. Jiin sanoitukset ovat sinänsä yhtä virheettömiä kuin yllä mainittujen, mutta Karjalaisen sanoitustyyli on pyrkiä yksinkertaisen sujuviin sanoituksiin. Näiden muiden musiikissa teksteillä on isompi rooli kuin J.Karjalaisen tuotannossa. (Jos tästä perustelusta nyt joku sai tolkkua)

..Jukka Virtanen, Pertsa Reponen...

• Maijasta yks
        Elvistellen kirjoitti:

Mihin jäi Hector tästä keskustelusta? Mies joka on varsinaisesti sanoittaja, joskin on tehnyt ihan hyviä säveliäkin, tai Dave Lindholm joka on enemmänkin säveltäjä/soittaja mutta sellainen tekstipläjäys kuin pieni ja hento ote: -ai miten niin jalat maassa?Oletko nähnyt kenenkään kävelevän ilmassa?
        Maijalla on sana hallussa, sävellyksissä on potkua ja tuoreutta, sopivasti vanhaa ja uutta, on tainnut progensa kuunnella....
        Vielä on mainittava sanoittaja puolelta Mariska jolla on muutamia upeitä sanoituksia es. anteexi. Kyseinen musa vaatii ihan oman tekniikkansa joka on mielestäni Mariskalla hallussa ja hän myös käsittelee lauluissaan asioita joita ei antti tuiskut koskaan. Mut antillakin paikkansa, jonkun pitää tehdä päiväunelmia, toisten ottaa kantaa jne.
        Se ess:n Tuija on aika kyyninen, toisaalta realistinen ym. mut lapsihan vain toistaa näkemäänsä ja tämä maailma alkaa olla aikaslailla kyynistävä(ihana suomen kieli, vau mikä sana).
        Yleisesti ottaen on erittäin upeaa, mahtavaa jne. kun naissanoittajat, säveltäjät ovat päässet viime aikoina näyttämään osaamistaan ja menestyneet että saadaan asioihin kuuluville femiini näkökulma, maskuliini on jo tullut aika lailla tutuksi. Onnea ja menestystä kaikille ja erikseen Maijalle, Mariskalle ja Jonna Tervomaalle!!!!!!

hyvä kuva.....puhe loukkauksesta molemminpuolin ei pidä paikkaansa ...;)

http://ultra.users.daug.net/maija300703/maija1.jpg

• Agnés

• Rantissi

• Lainasto-Lasse
        Agnés kirjoitti:

Te ette ymmärrä Maijan musasta mitään jos ette oikeasti ensin kuuntele. T. Fani

”Sinä et ymmärrä mitään musiikista / jääkiekosta / taiteesta jne.”

Tuon parahduksen olen kuullut monesti, kun olen esittänyt eriävän mielipiteen jostain harrastuksesta tai mielenkiinnon kohteesta. Keskustelija loukkaantuu, kun joku ei olekaan samaa mieltä tai ei tykkää samoista asioista.

Toivoisin kuitenkin perusteltuja mielipiteitä, ei mollaamista!

• musiikissakin
        Lainasto-Lasse kirjoitti:

”Sinä et ymmärrä mitään musiikista / jääkiekosta / taiteesta jne.”

Tuon parahduksen olen kuullut monesti, kun olen esittänyt eriävän mielipiteen jostain harrastuksesta tai mielenkiinnon kohteesta. Keskustelija loukkaantuu, kun joku ei olekaan samaa mieltä tai ei tykkää samoista asioista.

Toivoisin kuitenkin perusteltuja mielipiteitä, ei mollaamista!

on monia makuja. En puhuisi kyllä tuotteesta Maijan yhteydessä, ellei Maija sitten itse ole itseään jotenkin tuotteistanut, sillä Maijalla on visusti kaikki langat omissa käsissään musiikillisissa asioissa. Tuotteita ovat mielestäni enemmänkin nämä levy-yhtiöiden leipomat artistit ja bändit jotka yleensä käyttävät vielä ulkopuolisia tuottajia, säveltäjiä ja sanoittajia. Ilmeisesti Maijalle oli tilausta Suomen musiikkimarkkinoilla. Menestys puhukoon puolestaan. Eiköhön se Maija ole yksi menestyneimmistä kotimaisista naisartisteista. Mielestäni Vilkkumaa on yksi persoonallisimmista artisteista pitkään aikaan. Onhan meillä J. Karjalainenkin jonka lauluäänestä voi olla montaa mieltä, jotenkin se vain istuu musiikkiin ja artistiin ja sitä on mukava kuunnella. Sama varmaan monella maijankn kohdalla.

• joka et edes osaa siteerata
        Nimetön kirjoitti:

"naapurin Tuija,

Kyllä tuo vertaamasi biisi on aikanaan Alvari Tuohitorven tekemä, joten kannattaisi ensin tarkistaa asia ennen kuin annat perättömän lausuman.

Maija on ehdottomasti paras naisartisti, tekee itse omat biisinsä jne.

• hese
        Agnés kirjoitti:

Te ette ymmärrä Maijan musasta mitään jos ette oikeasti ensin kuuntele. T. Fani

Mä oon ihan samaa mieltä! Kannattaa kuunnella koko levy ja sit arvostella. Oon mieki haukkunu ties ketä, mutta en lyö sitä lukkoon yhden tai kahden biisin perusteellan sanon vaan että Ne biisit on huonoja, mutta ei se tarkoita että koko levy ois huono. tai no voihan se olla jos ei satu tykkään esim humpasta tai hevistä.

• tämäkin

Maija on kyllä laulajana yksi surkeinpia mitä Suomesta löytyy. Antaisi säveltämänsä kappaleet muiden esitettäviksi niin niitä ehkä pystyisi jotenkin kuuntelemaan.

• kitaristi-88

Ensinnäkin, kukaan kunnioitettava lauluntekijä ei anna biisejään kenenkään muun laulettavaksi vaan laulaa itse ja kukaan OIKEA laulaja ei laula muiden tekemiä biisejä vaan tekee biisit itse.

Ja toiseksi, Maija on ylivoimaisesti Suomen persoonallisin laulaja, hän on pystynyt kehittämään itselleen todella omanlaisensa äänen. Jos vertaa sitä miten Maija laulaa nykyään ja miten hän lauloi ensimmäisellä soololevyllään, ei voi muuta sanoa kuin että huhhuh, miten suurta kehitystä on tapahtunut.

• irina
        kitaristi-88 kirjoitti:

Ensinnäkin, kukaan kunnioitettava lauluntekijä ei anna biisejään kenenkään muun laulettavaksi vaan laulaa itse ja kukaan OIKEA laulaja ei laula muiden tekemiä biisejä vaan tekee biisit itse.

Ja toiseksi, Maija on ylivoimaisesti Suomen persoonallisin laulaja, hän on pystynyt kehittämään itselleen todella omanlaisensa äänen. Jos vertaa sitä miten Maija laulaa nykyään ja miten hän lauloi ensimmäisellä soololevyllään, ei voi muuta sanoa kuin että huhhuh, miten suurta kehitystä on tapahtunut.

Ikävä kyllä tosiasia on se että Maijalla on todella huono ääni. Siinä tuskin edes auttavat laulutunnit. Jos ei ole saanut laulun lahjaa niin ei sille mitään ole tehtävissä.

• kitaristi-88
        irina kirjoitti:

Ikävä kyllä tosiasia on se että Maijalla on todella huono ääni. Siinä tuskin edes auttavat laulutunnit. Jos ei ole saanut laulun lahjaa niin ei sille mitään ole tehtävissä.

Se asia on kyllä niin päin, että laulutunneille mennään lähinnä tappamaan laulajasta kaikki persoonallisuus, kunnon muusikot pysyvät kaukana kaikista opistoista.

Ja lahjakkuudestahan ei ole muuta kuin haittaa. Yleensä jos syntyy lahjakkaana, ei ymmärrä työn tekemisen merkitystä. Musiikkihommissa olisi parempi kun ei olisi synnynnäisesti kovin hyvä missään, niin silloin pystyy kehittämään itselleen sen "oman tyylin", kun ei voi mennä mihinkään valmiiseen muottiin, kun ei yksinkertaisesti osaa tehdä niin, kun ei ole niitä lahjoja.

• Lainasto-Lasse
        kitaristi-88 kirjoitti:

Se asia on kyllä niin päin, että laulutunneille mennään lähinnä tappamaan laulajasta kaikki persoonallisuus, kunnon muusikot pysyvät kaukana kaikista opistoista.

Ja lahjakkuudestahan ei ole muuta kuin haittaa. Yleensä jos syntyy lahjakkaana, ei ymmärrä työn tekemisen merkitystä. Musiikkihommissa olisi parempi kun ei olisi synnynnäisesti kovin hyvä missään, niin silloin pystyy kehittämään itselleen sen "oman tyylin", kun ei voi mennä mihinkään valmiiseen muottiin, kun ei yksinkertaisesti osaa tehdä niin, kun ei ole niitä lahjoja.

Kyllä opiskelu on kaiken osaamisen perusta. Joku viisas sanoi, että jos taidemaalari ei osaa piirtää ympyrää, niin ei hänestä tule kuvataiteilijaa. Jos käsi ei tottele, et voi tehdä sellaista kuvaa kuin haluat.

Sama pätee myös musiikissa tai vaikka kokkaamisessa. Ei tarvi kokeilemalla opetella asioita, jotka on jo keksitty ja välttää turhat virheet. Kun perustaidot on hallussa, voi sitten kikkailla oman mielensä mukaan. Olen kuullut että laulaja voi saada äänielimiinsä suoranaisen vamman, jos laulaa kauan väärällä tekniikalla.

• kitaristi-88
        Lainasto-Lasse kirjoitti:

Kyllä opiskelu on kaiken osaamisen perusta. Joku viisas sanoi, että jos taidemaalari ei osaa piirtää ympyrää, niin ei hänestä tule kuvataiteilijaa. Jos käsi ei tottele, et voi tehdä sellaista kuvaa kuin haluat.

Sama pätee myös musiikissa tai vaikka kokkaamisessa. Ei tarvi kokeilemalla opetella asioita, jotka on jo keksitty ja välttää turhat virheet. Kun perustaidot on hallussa, voi sitten kikkailla oman mielensä mukaan. Olen kuullut että laulaja voi saada äänielimiinsä suoranaisen vamman, jos laulaa kauan väärällä tekniikalla.

Suurin osa muusikoista (jos ei oteta huomioon klassista musiikkia) ei ole koskaan mitään kouluja käynyt. Yleensä opistoon menemällä oppii soittamaan sillä tavalla kuin soitonopettaja haluaa opettaa, mutta itse opiskelemalla ja kokeilemalla ja virheitä tekemällä löytää paljon varmemmin jotain omaa. En nyt tarkoita, että kaikki musiikkikoulut olisivat pahasta. Sen ymmärrän hyvin, että soittajan on hyvä käydä aluksi soittotunneilla oppiakseen esim. musiikin teorian alkeet (joista saattaa alla hyötyä). Pidemmän päälle kuitenkaan ei kannattaisi itseään mädännyttää opistoissa vaan kun peruasasiat ovat hallussa kannattaa siirtyä itsenäiseen opiskeluun. Tämä koskee siis soittamista. Laulamisessa oikeastaan parasta on se, ettei koskaan kävisi tunneilla. Jokaisella ihmisellä on jonkinlainen laulutaito (ei välttämättä kovin hyvä, mutta jonkunlainen kuitenkin), ja paljon laulamalla kehittyy sävelkorva (jolloin ei enää tarvitse laulaa "nuotin vierestä") ja lisäksi oma tekniikka. Tuo kun mainitsit, että väärin laulamalla voi saada äänielimiinsä suoranaisen vamman, on todennäköisesti laulunopettajien liioittelua (ja propagandaa), ainahan tämmöisiä juttuja kamalasti kerrotaan, mutta enpä ole oikeassa elämässä koskaan törmännyt ihmiseen, joka olisi näin jonkun vamman saanut! Ja mitäs mieltä sitten olet säveltämisen ja sanoittamisen opettelusta? Biisintekoa ei ainakaan opeteta Suomessa missään opistoissa (ja hyvä niin!). Siinä nimittäin ihan oikeasti on pakko tehdä kaikki virheet ennen kuin voi oikeasti oppia hyväksi biisintekijäksi.

• Hese
        irina kirjoitti:

Maijalla on mielestäni mahtava ääni! Erilainen ku muilla. Tarviiko kaikilla olla samallainen korkea ja hoilaava ääni? Monestikki tulee radiosta biisejä joitten esittäjiään ees erota juuri siitä syystä että se on samalainen ku muilla! Maijan äänen tunnistaa ja se on yks Maijan kovan suosion salaisuus!

• Julkkis

Puhut täyttä asiaa. Lauluääni on Maijalla aivan kamala, en voi ymmärtää miten joku voi tykätä hänen laulustaan.

• päänsärkyä

Ei, se ei ole musiikkia vaan tarpeetonta rääkymistä. Death metalkaan ei aiheuta päänsärkyä, mutta Vilkkumaa kyllä!

• visec
        päänsärkyä kirjoitti:

Ei, se ei ole musiikkia vaan tarpeetonta rääkymistä. Death metalkaan ei aiheuta päänsärkyä, mutta Vilkkumaa kyllä!

Perusteluja ei tarvita. Kaikki tietävät surkeuden.

• Jeremiah_Dixon
        visec kirjoitti:

Perusteluja ei tarvita. Kaikki tietävät surkeuden.

Minä en tiedä. Edelleen, Maija Vilkkumaa on hieno artisti, jolla on kaunis ja persoonallinen ääni. En voi jättää viestiketjun viimeiseksi ymmärtämättömäin kommentteja. Eikö kannattaisi keskittyä kehumaan suosikkejaan eikä haukkumaan sitä musiikkia, josta ei pidä?

• tappity

Minä en tiedä. Edelleen, Maija Vilkkumaa on hieno artisti, jolla on kaunis ja persoonallinen ääni. En voi jättää viestiketjun viimeiseksi ymmärtämättömäin kommentteja. Eikö kannattaisi keskittyä kehumaan suosikkejaan eikä haukkumaan sitä musiikkia, josta ei pidä?

Olet niin oikeassa kuin olla saattaa! Jos liikkuisin täällä vain haukkumassa niitä muusikoita joista en pidä, eihän siitä tulisi mitään. Kaikenlisäksi kritiikki tarvitsee aina perusteet. Miten niin se ei ole musiikkia? Mikä sitten on musiikkia? Miten niin Maija rääkyy ja huutaa eikä laula koskaan? Sillä tuollaiset äärimmäiset väitteet ja mielipiteet ovat niin räikeitä, että perustelematta niille vain nauretaan, mutta perusteltuina tulee vain mieleen ajatus siitä, että kaikkia ei voi miellyttää. (Mikä ei liity asiaan ollenkaan, niin itse pidän suunnattomasti Maija Vilkkumaan musiikista, bändi toimii kuin unelma ja soittajat lukevat toisiaan; he osaavat soittaa yksi yhteen, viestittää lavallakin toisilleen poikkkeuksista. Maijan ääni on upea; se on persoonallinen ja (minun korvissani) erittäin kaunis, ja Maija osaa käyttää ääntään upeasti. Se on kehittynyt hänen uransa alkumetreiltä paljon, ja hänen omia sanojaan lainatakseen, "ennen lauloin miten pystyin, nyt laulan miten haluan".) Maija on ollut kauan, on nyt, ja tulee olemaankin suosikkini. :) Mutta en tietenkään tuomitse heitä jotka häntä inhoavat, sillä tosiasia on, että ihmisillä on erilainen maku.

• nainan nappia
        tappity kirjoitti:

Olet niin oikeassa kuin olla saattaa! Jos liikkuisin täällä vain haukkumassa niitä muusikoita joista en pidä, eihän siitä tulisi mitään. Kaikenlisäksi kritiikki tarvitsee aina perusteet. Miten niin se ei ole musiikkia? Mikä sitten on musiikkia? Miten niin Maija rääkyy ja huutaa eikä laula koskaan? Sillä tuollaiset äärimmäiset väitteet ja mielipiteet ovat niin räikeitä, että perustelematta niille vain nauretaan, mutta perusteltuina tulee vain mieleen ajatus siitä, että kaikkia ei voi miellyttää. (Mikä ei liity asiaan ollenkaan, niin itse pidän suunnattomasti Maija Vilkkumaan musiikista, bändi toimii kuin unelma ja soittajat lukevat toisiaan; he osaavat soittaa yksi yhteen, viestittää lavallakin toisilleen poikkkeuksista. Maijan ääni on upea; se on persoonallinen ja (minun korvissani) erittäin kaunis, ja Maija osaa käyttää ääntään upeasti. Se on kehittynyt hänen uransa alkumetreiltä paljon, ja hänen omia sanojaan lainatakseen, "ennen lauloin miten pystyin, nyt laulan miten haluan".) Maija on ollut kauan, on nyt, ja tulee olemaankin suosikkini. :) Mutta en tietenkään tuomitse heitä jotka häntä inhoavat, sillä tosiasia on, että ihmisillä on erilainen maku.

kuin ,että hyi helvetti Maijan levyt täyttä paskaa.

• drxbdrgdz
        nainan nappia kirjoitti:

kuin ,että hyi helvetti Maijan levyt täyttä paskaa.

Maija on suomen paras artisti.

• semmonennoitaon

Maija se lähti piiriin ... tintantantantallallei ... ei kun hakemaan rahaa !!! Vain Elämää-ohjelmaan : olikin kaikkien aikojen huonoin jakso.

juu, möi (sala-kokoomuslainen ?) kämppäänsä 600000egellä ylihintaisena käpylästä et pääsee töölöön (entinen oranssilainen talonvaltaaja) - akateeminen reikavillapaita - siis itse revitty tietenkin siis- harrasti kurjuutta juomalla kerran keskikaljaa ja meni sit (taksilla ninku köyhät ???) kuitenkin ilmaseksi takaoven kautta tavalle ja ilvekseen. Tyrkytti itsensä suhteiden kautta muka-taiteeseen, taide-sana on raiskattu häneen yhdistettynä, taiteeseen, mistä osaa hän siis vain vain ja vain lukea kirjoista hiljaisuudessa kirjastossa, ja ottaa mallia videoista, .............. virkamieshän hän on yliopistolla virassaan, ota selvää

nykyisin tekotaitellisesti itsensä häpäisevä (myötähäpeä näkijällä ja kuulijalla), muijan nenänyrpistelu- ja naamanvääntelu- pakko-oire, ootko huomannut, ja vaaaaltaava suu , voi helposti ottaa kaksikerralla ??? , pönäkkä hirvee keski-ikäinen perusämmä stockalla , stockan kortilla kahden kärryn kanssa herkusta kärryineen salaa rahtaa ihraa himaan, syömään lihaa keittiössä - leikkii vegee tietty julkisesti, hah

ja se se se otsatukka !!!! (tirsk), kettu miten hirvee - kauniin tytön kasvoja se voisi joskus ehkä kehystää, muttaa muttaa maijavilkkumaan nyt heti ja poliisi kertomaan hänellekin, ettei se kaikille

laulut on ny lauluttu, sano mun sanoneen

- en oo nähny lidlin jonossa - jossa aidot nälkätaiteilijat ainakin stadissa käy / joutuu käymään suomessa

maija varmaan ottaa kotiinsa maahantulijoita mielellään töölöön, vaikka ilmaseksi kodinhoitajiksi ja lapsenhoitajiksi, kun äiree taiteilee ja lukee ja kirjuuttaa kotikirjastossa rauhassa

peace and love and understanding

maija muuten jätti sivistyneesti entisen miehensä

T: Kulttuuri-elli, vm-61, real taistolainen ja vasemmistolainen KOM

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe