Tiedä sitten onko tästä jo ollut aiemmin keskustelua, mutta itselleni tuli ikävänä yllätyksenä seuraava uutinen:
EU kieltää muiden kuin vesiliukoisten maalien vapaan myynnin n. v. 2007 tienoilla, eli nykyisin harrastajan saatavissa olevien liuotinpohjaisten esim. spraymaalien myynti muuttuu laittomaksi! Käytännössä kielto lopettaa kaikenlaisen omatoimisen maalauksen spraypurkilla tai maaliruiskulla kotitallissa, koska vesiliukoiset maalit vaatisivat kuivatukseen useiden tuhansien eurojen arvoisen laitteiston. Eli pienikin korjausmaalaus olisi teetettävä maalaamossa!
Uutisen luin uusimmasta brittiläisestä Practical Classics -lehdestä. Toivottavasti kyseessä on vain uutisankka... Onhan?
EU kieltää auton maalaamisen
6
1767
Vastaukset
- Pyörivät
Siihen suuntaan todellakin, tärpätti ja muut liotinpohjaiset maalit ovat kohta poissa hyllyistä.
ja mitään kulutusta kestämättömät vesimaalit vain sallitaan. Tämä maalaus vaatii allensa sinkityksen ruostumisen estämiseksi,joka harrastajalle on vaikeammin toteutettavissa.
Taas kerran Hurraa EU!
Ja p*skat! - moopilisti
Maalikaupassa kun kävin niin sanoivat että kielto koskee ammattilaisia. Yksityisten iltapuhdemaalauksissa saa käyttää myrkkymaaleja, mutta niitä ei saa enää myydä ensi vuoden alusta. Vanhat varastot saa toki myydä tyhjäksi mutta uutta ei enää tule.
Eli direktiivi haihtuvista orgaanisista yhdisteistä määrittelee raja arvot sille miten paljon maali saa sisältää haihtuvia orgaanisia yhdisteitä.
Autojen korjaus maalauksissa käytettävissä aineissa ne ovat tällaisia.
-Kitit 250g/l
-Hiomamaalit 540g/l
-Pohjamaalit 780g/l
-Pintammalit 420g/l
-Erikoispinnoitteet 840g/l
Käytännössä tämä lopettaa lähinnä liuotin ohenteisten kaksikerros massojen eli basemaalien maahantuonnin koska näissä maaleissa pigmenttien määrä suhteessa liuottimeen on erittäin vähäinen.
Näiden tilalle maalitehtaat ovat kehittäneet vesi ohenteisia basemaaleja.
Basemaaleilla tarkoitan metalli ja helmiäisefekti, sekä ns.unibase värejä, joissa on aina lakka päällä.
Ja nämä lakat, samoin kun pohjamaalit, kitit ja yksikerros pintamaalit ovat edelleen liuotinpohjaisia ja pysyvät myös, toki näiden liuotinaine pitoisuuksia on pudotettu melko paljon takavuosista ja se on mielestäni hyvä asia.
Joten en vielä lähtisi hyppimään seinille tämän asian takia. Ei ne spraypullot mihinkään häviä vielä pitkään aikaan, tuskin ikinä.- Vulkan
Astuuko direktiivi voimaan ensi vuoden alussa vai milloin?
Pitää varmaan hamstrata hieman Ferrexiä ja Panssarimaalia. Ehkä jatkossa pitää hakea EU:n ulkopuolelta tai jotain.
Itse asiassa olisi varmaan hyvä liikeidea perustaa automaalaamo Venäjälle rajan tuntumaan. Työvoima olisi edullista ja luulisi kysyntää olevan. - Ammatti maalari
Elikkäs asia on suunnilleen näin!
Liuotin pohjaisia automaaleja saa käyttää vielä 07 tammikuun jälkeen mutta niitä ei saa myydä!
Asiassa on kuitenkin poikkeus tapauksia esim kovaan kulutukseen joutuvat kohteet(raskas kalusto) tai ns. autojen oikea entisöiminen/museoiminen).
Spray purkki maalit alittavat nämä voc rajat eli niitä saa vielä myydä ja ns ferrex jne pilailu maalit pysyy viel kauppojen hyllyllä!
Eli automaalaamot joutui osittain tekemään joitain hankintoja ja siirtymään vesiohenteisiin värimassoihin.
eli kohta kaikki maalaukset on ns kaksikerros maalauksia!
itse olen työskennellyt jo vuosia vesiohenteisilla ja ne on ihan toimivia värejä ja ei todellakaan tarvia mitään sinkitystä alle vaan oikean pohjamaalin- ekkevaari
No kun olet käyttänyt noita vesiohenteisia maaleja ammatissasi niin voinet kertoa onnistuuko niillä maalaaminen enää "autotallimaalarilta" vai tarvitaanko jotain erityisiä uuneja tai muita laitteita jota harrastajilla ei ole. Itse olen maalannut useita museoautoja menetelmällä Acryyli-konehionnalla roskat ja pölyt pois. Jälki on ollut kelvollista, jopa erinomaista.
Pitääkö nyt laittaa ruiskut ja pensselit santaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382292Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671557Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 631124
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171108TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852