Muutettiin pari vuotta sitten tähän taloon ja täällä on semmoista ns. joutomaata tai laidunmaata ja entisen omistajan aikana tänne on jostakin levinnyt lupiinia.Se on saanut levitä kaikessa rauhassa ja nyt sitä on oikeasti paljon.Kun muutimme aloitin taistelun heti sitä vastaan olen useaan otteeseen niittänyt ne matalaksi ettei pääsisi kukkuimaan.Viime kesänä löysin tuolta maatalouskäyttöön RoundUppia ja suihkuttelin sitä laimennettuna joihinkin kohtiin ja sieltä se suht katosi mutta oli tosi kova homma eikä siellä kyllä kasva nyt mikään muukaan...Olisiko kellään mitään ideoita kuinka siitä pääsee tehokkaasti ja nopeasti eroon.Pitäisikö ottaa lehmä syömään ja laiduntamaan...Alkaa ottaa jo päähän tosi paljon vai onko vaan luovutettava ja elettävä Lupiinien kanssa...
Villilupiini
6
2563
Vastaukset
- pms68
lupiinihan lisääntyy siemenestä, mutta juurakotkin säilyy yllättävän hyvin.
Niitto on keino pitää poissa jossain määrin. Myrkytys tai kaivaminen lopullisia keinoja.
Mitä tahdot siellä kasvavan? Älä suihkuta tms myrkkyä vaan laita vaikka ämpäriin ja kasta kasvin lehti sinne. Huomattavasti helpompaa hommaa. Leveälehtiselle kasville tarkoitettu myrkky jättää heinän ja nurmen rauhaan vaikka ruiskuttaakin..
Kyntämällä pelto nurin ja sitten keräämällä juurakot voisi yrittää myös ainakin jyrsimellä sai ihan kivasti pienemmän alan..- Lupiinitar
Siellä saa kasvaa ihan mitä vaan muuta,ei ole väliä voikukatkin kelpaa.Kyllä se niittäminen on vähän hillinnyt Lupiinien kasvua ei ole levinnyt enää niin pitkälle.Ei ole kivaa kun nuo muut niittykukat ei pääse kasvamaan ja kuolee.Pelottaa vaan että valtaa tuon metsänkin kohta kokonaan ja hiipii tuonne naapurinkin maille.Eroon siitä on päästävä :)
- tahtoo...
...eroon lupiineista ja minä taasen yritän kaikin keinoin saada kasvamaan joutomaalla! Niin kaunis kasvi mutta en ole siemenistä onnistunut kasvattamaan. Tänä kesänä yritän siirtää ojanpenkalta pihalle.
- pms68
aikanaan mummoni istutti lupiinia ja sitten yritti tuhota sitä kun se villiintyi täysin. Tuli sitten päivä jona äitini yritti saman mökin pihan penkalle saada lupiinia kasvamaan. Oikeastaan paikka oli liki sama ja touhu vaikutti liki toivottomalta pitkään..
Eli moni asia onnistuu kun ei yritä liikaa?
Sama juttu on nyt pajun anssa. Koko ikäni olen osallistunut pajujen hävittämiseen pellon pientareilta yms paikoista ja nyt niitä istutetaan pihaan jotta saadaan punottavaa..
- perinnepihan puolest
Täytyy sanoa tänne vielä itsekin (vaikka keskusteluketjusta onkin jo aikaa) että vaikka villilupiini onkin siirtolainen suomalaisessa luonnossa, on se vaan niin kaunis kasvi! Kyllä yritän tänä kesänä itsekin siirtää luonnosta lupiinia pihani joutomaalle, kun siemenkasvatus ei tunnu ottavan onkeensa.
Ja pajuun lisään edellisen kommenttiin että löytyy sitä pajua meidänkin pihalta, istutettua sellaista (maanpeittopajua). On kuule ihan Kekkilän valmispihamalleista otettu kukkapenkkimalli:=D
Suosittelen olemaan ennakkoluuloton! Lupiinit ja pajut taas omaan arvoonsa! - Ranger360
Lupiini sisältää hermomyrkkyä joka esimerkiksi rehun mukana saattaa aiheuttaa tuotantoeläimen (lehmän, sonnin tms) kuoleman.
Itse tein päätöksen. Kun naapurin isäntä hävittää omilta pelloiltaan lupiinia niin sen ei tarvitse kasvaa meidänkään pihalla / ojanpenkoissa.
Myrkkyä vaan niin lähtee,
http://www.raisioagro.com/ranger-360
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418