Olen tässä aikeissa alkaa kasvattamaan laventelia omaan käyttöön, ja tarkoituksena olisi saada noin 4 * 6m kokoinen maapala sitä täyteen :)
Voisiko joku kokenut kertoa vinkkejä ja neuvoja kuinka onnistun, koska minua on varoiteltu, ettei kasvatus ole helppoa ja täällä pirkanmaan pohjois-tasolla ko. kasvi ei selviä talvesta oikein mitenkään..
Haaveenani on siis tuollainen "pieni laventelipelto". Maa on siinä kohtaa kostea ja vieressä on peruna/juurespelto.
Kysymyksiä olisi paljon;
Aloittaakko siemenstä vai taimesta?
Millainen lannoitus, jos tarvitsee?
Suojaus talveksi?
Jne jne jne :)
Jos joku asiasta kiinnostunut ja kokenut voisi neuvoa, olisin TODELLA kiitollinen! Kapiaan nimenomaan käytännön kokemuksia, kirjat eivät paljoa kerro lopputuloksista, vastoinkäymisistä yms myös tärkeistä asioista!
Laventelin kasvatus
*Milian*
1
1294
Vastaukset
- Hamali
Olen kasvattanut laventelia muutaman vuoden Vuokatin korkeudella ja on se onnistunut. Olen kasvattanut laventelit siemenestä, eli aikaisin keväällä itämään ja sitten kesäkuun alussa ulos. En ole lannoittanut niitä millään. Maa on multavaa maata. Talveksi olen suojannut pakkasharsolla ja kuusen oksilla. Laventeli kasvaa hitaasti, joten täytyy olla kärsivällinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445822
- 475328
- 483708
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise923269- 313126
- 592874
- 572730
- 532390
- 381844