Kuinka tulkitaan Kehä I:n risteyksissä olevia ajokaistan yläpuolelle asetettuja viittoja ja tunnuksia ja tiehen maalattuja ajokaistanuolia. Tiehallinnon ohjeista luen, että: "Ajoradan yläpuoliset opastusmerkit saadaan velvoittaviksi merkitsemällä ajokaistanuolet" "Merkit 631 ja 632. Ajokaistan yläpuolinen viitta.Merkki 633. Ajokaistan yläpuolinen erkanemisviitta. ... Mikäli ajoradassa on käytetty ajokaistanuolia, tulee merkissä käytettävän nuolikuvion vastata tiemerkintöjä ajokaistakohtaisesti." KYSYMYS: Kun ajokaistanuolten lisämerkinnät kuten Bus poikkeavat yläpuolen opastusmerkeistä esim. Leppävaarassa, minkä mukaan ajetaan. Opastusmerkissä bussikaistan kuva nuolella suoraan ja muille ainoastaan oikealle kääntyminen nuolella, mutta ei bussimerkkiä ajokaistanuolessa, joissakin molemmissa. Silloin tilanne selvä kun opastusmerkissä bussinkuva ja myös muille opastus suoraan, tai opasteissa ja ajoradassa molemmissa suoraan vain bussinkuva. Pysyvätkö opastusmerkit velvoittavina lumisateella kun nuolet eivät näy?
Kehä I ajokaistanuolet ja yläpuoliset viitat
6
1071
Vastaukset
- Ajokaistanuolen merkki oike...
Kysymyksesi oli varmasti aivan selvä ja looginen sinulle mutta harvinaisen epäselvän muotoilun onnistuit aikaansaamaan.
- HMMMMM69
saiskos saman selkokielelä ja mielellään suomeksi.
- kallematti
Kysyn yksinkertaisesti että mikä on oikeanpuoleisin henkilöautolle sallittu ajokaista Kehä I:llä risteysten ohi suoraan ajettaessa esim. Perkkaan, Turunväylän ja Laajalahden risteyksissä. Kussakin risteyksessä erilainen tilanne. Tilanteen tekee epäselväksi sekavat ajokaistan yläpuolella olevat opastetaulut ja niiden kanssa ristiriidassa olevat ajoratamaalaukset. Opastetauluthan ovat vain opasteita joita ei tarvitse noudattaa, mutta jos lisäksi on asfalttiin maalatut kaistanuolet, merkintöjen mukaan on risteyksessä ajettava (suoraan tai käännyttävä, esim. bussit myös suoraan jos BUS-sana nuolessa suoraan mutta muiden käännyttävä),kuten alkuperäisessä kysymyksessä kirjoitin.
- noudattaa yläpuolisia
kallematti kirjoitti:
Kysyn yksinkertaisesti että mikä on oikeanpuoleisin henkilöautolle sallittu ajokaista Kehä I:llä risteysten ohi suoraan ajettaessa esim. Perkkaan, Turunväylän ja Laajalahden risteyksissä. Kussakin risteyksessä erilainen tilanne. Tilanteen tekee epäselväksi sekavat ajokaistan yläpuolella olevat opastetaulut ja niiden kanssa ristiriidassa olevat ajoratamaalaukset. Opastetauluthan ovat vain opasteita joita ei tarvitse noudattaa, mutta jos lisäksi on asfalttiin maalatut kaistanuolet, merkintöjen mukaan on risteyksessä ajettava (suoraan tai käännyttävä, esim. bussit myös suoraan jos BUS-sana nuolessa suoraan mutta muiden käännyttävä),kuten alkuperäisessä kysymyksessä kirjoitin.
Tiemerkinnät velvoittavat aina, eli jos tiessä on suora nuoli BUS tekstillä, et saa jatkaa suoraan. Tämä tilanne on ainakin silloin, kun ajokaista on jo aikaisemmin merkitty ajokaistan yläpuolisella velvoittavalla bussikaistamerkillä (541, bussi ilman nuolikuviota). Silloin seuraavassa risteyksessä et saa käyttää ko kaistaa kuin ryhmittymiseen kääntymistä varten, vaikka yläpuolisissa olisi suoraan suuntaan opastusmerkki jossa vain bussinkuva nuoli suoraan. Jos kaistaa ei ole risteyksen jälkeen merkitty yläpuolisella 541:llä, niin seuraavassa risteyksessä saat ajaa myös suoraan vaikka ylhäällä olisi sama opastusmerkki suoran suuntaan kuin edelliseesä tapauksesssa. Tämä tietenkin vain jos tiemerkinnät sallii sen. Varmin tapa toimia oikein on noudattaa yläpuolisia merkkejä.
- kallematti
noudattaa yläpuolisia kirjoitti:
Tiemerkinnät velvoittavat aina, eli jos tiessä on suora nuoli BUS tekstillä, et saa jatkaa suoraan. Tämä tilanne on ainakin silloin, kun ajokaista on jo aikaisemmin merkitty ajokaistan yläpuolisella velvoittavalla bussikaistamerkillä (541, bussi ilman nuolikuviota). Silloin seuraavassa risteyksessä et saa käyttää ko kaistaa kuin ryhmittymiseen kääntymistä varten, vaikka yläpuolisissa olisi suoraan suuntaan opastusmerkki jossa vain bussinkuva nuoli suoraan. Jos kaistaa ei ole risteyksen jälkeen merkitty yläpuolisella 541:llä, niin seuraavassa risteyksessä saat ajaa myös suoraan vaikka ylhäällä olisi sama opastusmerkki suoran suuntaan kuin edelliseesä tapauksesssa. Tämä tietenkin vain jos tiemerkinnät sallii sen. Varmin tapa toimia oikein on noudattaa yläpuolisia merkkejä.
Olenkin toiminut yläpuolisten merkkien mukaan, ja pysäyttänyt ruuhka-aikaan päivittäin kahden Kehä I:n kaistan liikenteen, mutta kyselen olisiko muunlainen toimintatapa järkevämpi ja jopa sallittu. Olen pyrkinyt kävelynopeutta etenevältä keskikaistalta oikealle kaistalle, jossa ajonopeudet n. 80 km/h ja jatkuva autojono. Joko pysäköin keskikaistan tukoksi kunnes niin pitkä rako että 80 km/h nopeuserolla pääsen kiihdyttämään oikeallle kaistalle. Keskikaistalla ei voi kiihdyttää ellei odota muutamaa minuuttia että jono edestä poistuu, tai tungen väkisin oikealle kaistalle ja aiheutan paniikkijarrutuksia oikean kaistan liikenteeseen, ja käytännössä tukin kahden kaistan liikenteen. Jos kaikki noudattaisivat yläpuolisia opastetauluja, ongelmaa ei olisi olemassa vaan Kehä I:ltä pääsisi pois turvallisesti sillä busseja kulkee harvassa. Ajorataan maalatussa suoraan osoittavassa nuolessa ei ole BUS merkkiä, joten oikeanpuoleista kaistaa ehkä saa laillisesti ajaa. Kysymykseni oli että saako sittenkään ajaa oikeaa kastaa? Toisaalta tuskin ihmisten ajotapoihin vaikuttaisi vaikka asfalttiin olisi maalattukin BUS sana, jolloin suoraan ajaminen ainakin olisi kielletty. Helpoiten ongelma ratkeaisi tietysti poistamalla bussinkuvat opastetauluista ja oikealle kaistalle voisi ryhmittyä tarpeeksi monta risteystä aikaisemmin.
- kaistaa
kallematti kirjoitti:
Olenkin toiminut yläpuolisten merkkien mukaan, ja pysäyttänyt ruuhka-aikaan päivittäin kahden Kehä I:n kaistan liikenteen, mutta kyselen olisiko muunlainen toimintatapa järkevämpi ja jopa sallittu. Olen pyrkinyt kävelynopeutta etenevältä keskikaistalta oikealle kaistalle, jossa ajonopeudet n. 80 km/h ja jatkuva autojono. Joko pysäköin keskikaistan tukoksi kunnes niin pitkä rako että 80 km/h nopeuserolla pääsen kiihdyttämään oikeallle kaistalle. Keskikaistalla ei voi kiihdyttää ellei odota muutamaa minuuttia että jono edestä poistuu, tai tungen väkisin oikealle kaistalle ja aiheutan paniikkijarrutuksia oikean kaistan liikenteeseen, ja käytännössä tukin kahden kaistan liikenteen. Jos kaikki noudattaisivat yläpuolisia opastetauluja, ongelmaa ei olisi olemassa vaan Kehä I:ltä pääsisi pois turvallisesti sillä busseja kulkee harvassa. Ajorataan maalatussa suoraan osoittavassa nuolessa ei ole BUS merkkiä, joten oikeanpuoleista kaistaa ehkä saa laillisesti ajaa. Kysymykseni oli että saako sittenkään ajaa oikeaa kastaa? Toisaalta tuskin ihmisten ajotapoihin vaikuttaisi vaikka asfalttiin olisi maalattukin BUS sana, jolloin suoraan ajaminen ainakin olisi kielletty. Helpoiten ongelma ratkeaisi tietysti poistamalla bussinkuvat opastetauluista ja oikealle kaistalle voisi ryhmittyä tarpeeksi monta risteystä aikaisemmin.
Opastusmerkit eivät ole määrääviä merkkejä. Kieltämättä kylläkin tässä tapauksessa opastusmerkit ovat hieman hämääviä. Kehä I:llä Leppävaaran suoralla Perkkaan risteyksen kohdalla ei ole linja-autokaistaa kumpaankaan suuntaan mentäessä. Kehä I:stä itään päin mentäessä linja-autokaista päättyy Turunväylän rampin kohdalla. Joten vaihda ajoissa oikeanpuoleiselle kaistalle, niin et ole tientukkona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692703
- 632634
- 681782
- 241617
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 291131