Suklaa+pähkinä

magiso

Olen pähkinälle allerginen ja söin tänään ja eilen
Fazerin sinistä suklaalevyä, ja eilisestä alkaen
on punaista näppylää ollut suun ympärillä ja
kurkkuakin vähän kutittanu.
Eli en näköjään enää pysty syömään suklaata, jossa
lukee "saattaa sisältää pähkinää". Vai voisko tää
johtua jostain muusta? Voiko siitepölykausi (oon
siitepölylle allerginen) vaikuttaa asiaan?
Entä tietääkö joku mikä pähkinä on kyseessä,
jos jossain tuotteen ainesosassa on pähkinää? Eli
onko hassel-vai maapähkinää?

10

6137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitepölyt

Minulla on aivan sama ilmiö, olen hyvin allerginen pähkinälle mutten suklaalle sinänsä. Se että tuotteessa lukee "saattaa sisältää pähkinää" tarkoittaa että samassa tehtaassa ja samoilla tuotannuslinjoilla valmistetaan kaikki suklaat, eli vaikka fazerin sinisessä ei ole pähkinää niin tuotantolinjassa on pieniä pähkinäjäämiä. Eli ensimmäiseen satsiin sinistä suklaata tarttuu pieniä jäämiä. Voi siis käydä niin että ostat samana päivänä kaksi muuten täsmälleen samanlaista suklaalevyä jotka on eri satsista, toista voit syödä ja toista et. Mutta tosiaan, myös tuo siitepölyallergia vaikuttaa asiaan, koska sinulla on nit histamiinia verenkierrossasi, joten reagoit herkemmin kuin yleensä.
      Sitä ei varmaan osaa sanoa mikä pähkinä on tässä tapauksessa kyseessä, fazerilla käytetään kai eniten hasselpähkinää mutta myös maapähkinää sekä mantelia. Tiesitkö muuten että soija on pähkinöitten lähisukulainen, joillekin pähkinäallergikoille tulee myös soijasta oireita...

• Sanna1981

Moi!
        Entä jos olet nyt keväällä ja kesällä herkistynyt suklaallekin, kyllähän se on melko yleinen allergian aiheuttaja.

• Sanna1981 kirjoitti:

Moi!
        Entä jos olet nyt keväällä ja kesällä herkistynyt suklaallekin, kyllähän se on melko yleinen allergian aiheuttaja.

kyllä se siitä pähkinästä luultavasti johtu..
        Söin taas eilen kokeilumielessä
        pari ranskalaista pastillia ja alko tuntuu pientä
        kihelmöintiä suun ympärillä..Voihan se suklaakin kyllä tosiaan olla..
        Täytyy koklata jotai suklaata jossa ei mainita pähkinästä sanallakaan.
        Toi soijalle allergisoituminen olis kyl kurja juttu
        ku syön sitä näin kasvissyöjänä melkeen joka päivä..
        En oo vegaani vaan pescovegaani, jossa maitotuotteet,
        kananmuna ja kala kuuluvat (kasvisten lisäksi) kuvaan.

• Saara 29
        magiso kirjoitti:

Dammenbergin suklaat ovat pähkinättömiä!

• suklaat
        magiso kirjoitti:

Itse olen pähkinöille TODELLA herkkä, jopa niin että saan oireita jos joku toinen syö pähkinöitä samassa huoneessa... Ja anafylaktinen shokki tulee jos pähkinää vahingossa syön. Mutta ns. taloussuklaat sopii minulle jostain syystä, niistä ei ole koskaan tullut oireita. Mutta ei siitä kannata myöskään huolestua vaikka vähän oireita tulisikin, mainitsin tuon soijan ihan vain varmuuden vuoksi, itselleni kun se tieto tuli yllätyksenä, ja on todella pakko varoa... Voin kuvitella että sinulle olisi soijan "menettäminen" kurjaa!

• suklaat kirjoitti:

Itse olen pähkinöille TODELLA herkkä, jopa niin että saan oireita jos joku toinen syö pähkinöitä samassa huoneessa... Ja anafylaktinen shokki tulee jos pähkinää vahingossa syön. Mutta ns. taloussuklaat sopii minulle jostain syystä, niistä ei ole koskaan tullut oireita. Mutta ei siitä kannata myöskään huolestua vaikka vähän oireita tulisikin, mainitsin tuon soijan ihan vain varmuuden vuoksi, itselleni kun se tieto tuli yllätyksenä, ja on todella pakko varoa... Voin kuvitella että sinulle olisi soijan "menettäminen" kurjaa!

oli kiva kuulla teidän kokemuksia pähkinästä.
        Taitaa olla aika yleinen allergia..

• soijalle allergisoitunut
        suklaat kirjoitti:

Soija on ehkä monista allergioistani ikävin, sitä on ihan joka paikassa. Ei keksejä, ei valmisruokia, ei edes joitain purkkia, se on ihan uskomatonta miten monessa paikassa sitä on.

• Allerginen itsekin

Allergiat vaihtelevat vaikkei moni sitä pysty käsittämäänkään. Eri oireiden voimakkuus saattaa vaihdella eri päivinä jne. Syitä lienee lukemattomia. Lisäksi olen Fazerin kohdalla huomannut, että erällä on yllättävän paljon vaikutusta (eli sillä kuinka pian pähkinäsuklaalevyerän jälkeen ko. maitosuklaa on samasta koneesta ulos työnnetty), joskus voi syödä koko levyn, joskus ei palaakaan ilman, että oireita tulee. Olen pahasti pähkinälle allerginen ts. samassa huoneessa suolapähkinöiden kanssa en voi olla. Itse olen varovainen kaikkien "saattaa sisältää" kanssa, koska koskaan ei tiedä onko ja kuinka paljon. Joitain tuttuja tuotteita syön joskus (esim juuri suklaata) vaikka se riskialtista aina onkin. Toivottavasti selvensi edes jotain.

• vastauksista jälleen :) Sulla on tosiaan aika paha allergia jos et samassa huoneessa voi
        olla suolapähkinöiden kanssa.. Kurja juttu kun tota
        pähkinää tosiaan joka paikkaan tungetaan.

• inblues
        magiso kirjoitti:

vastauksista jälleen :) Sulla on tosiaan aika paha allergia jos et samassa huoneessa voi
        olla suolapähkinöiden kanssa.. Kurja juttu kun tota
        pähkinää tosiaan joka paikkaan tungetaan.

Terve!

Oireesi voivat johtua myös suklaassa olevasta maidon proteiinista. Kokeile maidotonta ruokavaliota, ehkä syy löytyy siten.. Hyvää syksyn jatkoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8676
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4838
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4288
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3040
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      51
      2607
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2345
    Aihe