Järjestyksenvalvojat/portsarit baareissa

-jv-

Onko baareissa yleensä omat jv:t/poket, vai tulevatko ne jonkun firman kautta? Tarkoitan lähinnä isompia baareja, en pieniä kuppiloita/kapakoita.

Kiitän.

5

2945

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Itse olen tehnyt useamman vuoden keikka/välitysfirmojen "reppujärkkärihommia" Etelä-Suomen kaupungeissa, joten siltä pohjalta osaan jotain sanoa.

Eli kyllä ns. rahaovien ja isojen paikkojen, käytännössä poikkeuksetta yökerhojen ovilla ja valvonnassa on suoraan siellä olevaa porukkaa. Ainakin niin, että on sitten jonkun tutun tutun tuttu jos joku vieraileva tähti joskus tekee vuoron. (Käytännössä jonkun kaveri samalta kuntosalilta jne...).

Yökerhomaailma ja vähänkin isompien paikkojen maailma on kuitenkin niin omanlaisensa, että halutaan aina sakkia joidenka tiedetään onnistuvan hommassa ja yleisesti ottaen "ryhdikkyyttä" ja kokoakin edellytetään. Ei siis oteta tuntematonta kaveria keikkafirmasta jos ei todella sitten tiedetä jotain kautta etukäteen tai vähintään firma niin hyvin tiedetty ettei mokaa valinnoissa ketä laittaa minnekin.

Tietty voi olla niin (kuten yleensä kaupungeissa onkin) että piirit ovat pienet ja jokin yökerho käyttää tietyn firman palveluja ja väkeä säännöllisesti, mutta siinä sitten mennäänkin jo tälle em. tunnettuvuuspuolelle.

Eli kyllä keikkafirmojen alaa ovat poikkeuksetta eri pubit, baarit ja muuten pienemmät anniskeluravintolat. Käytännössä raja menee puhtaasti ihan maalaisjärjessä, eli paikkaan joka nyt jo ulkomuodon perusteella edellyttää ovella leveähartiaista nohevaa kaveria, niin sellaisen ovella ei seiso hintelä tuntematon keikkafirmalainen. Tietysti ns. kanta-asiakkuussuhteita voi syntyä ja olen itsekin puolisäännöllisesti joidenkin isohkojenkin paikkojen hommissa, mutta sellaisiksi paikoiksi ei näitä voi laskea joista kyselet.

Ja pokeja on käytännössä 3 ryhmää vähän paikankin mukaan:

-Pikku/keskikokoisten paikkojen iankaiken olleita vanhoja naamoja jotka lukevat illan/päivän lehtiä ovella kahvikupin kanssa ja tienaavat tipit plus mahd. narikan.

-Keikkafirmojen kautta tulevat aika laidasta laitaan, joilla on kiinteät liksat ja tipit tietenkin saa pitää. Paikat aikalailla samanlaisia kuin edellisessä, paitsi kiertävät usein tapahtumia myös.

-Isojen yökerhojen vakiopoket, joilla sitten liksat jo tippien muodossa liikkuvat täysin eri tasolla. Hyvä poke tienaa jopa tuhansia euroja kuussa jos on ison pintaliitopaikan ovella ja hallitsee hommansa. Eikä muuta teekään kuin vaikka loppuviikon illat särmänä tököttää yhdessä ainoassa paikassa.

Se on siis paljon ihmisestä kiinni jo, kumpi on kannattavampaa: Olla yhdessä paikassa suoraan vai keikkafirmojen leivissä. Molemmissa on puolensa.

• minä vain

Itseäni kiinnostaisi mokomat hommat, mutta miten paljon länsisuomessa mahtaa tekijöille olla kysyntää ja missä yleensä liikkuu kuukauden liksat ihmisillä?

• ...
        minä vain kirjoitti:

Itseäni kiinnostaisi mokomat hommat, mutta miten paljon länsisuomessa mahtaa tekijöille olla kysyntää ja missä yleensä liikkuu kuukauden liksat ihmisillä?

Tilanne elää aina tietenkin baarien oville suoraan hakiessa, ei siihen voi mitään sanoa. Se asia tarvitsee itse selvittää.

Mutta jos firmojen kautta menee, niin siitä jotakin:

-Firmat toimivat vuokratyö/välitysperiaatteella, eli KEIKKALUONTOISUUS on avainsana. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että useimmissa firmoissa tullaan hommiin kutsuttaessa. On toki myös yrityksiä joilla on niin vakiokohteet, että pyörii jopa jonkinlainen vuorolistakin tms. Yleensä kuitenkin työ on aika eläväistä.

-Pääpaino keikkafirmoissa on tapahtumissa, sesonkiaikaa luonnollisesti kesäajat. Yleensä ovat pienempiä firmoja joiden kautta ollaan vain baareissa. Firmoja on sitten niin moneen junaan, että niistä on turha sanoa mitään yleistä. On yrityksiä jotka alkavat tänään, keräävät huomenna listoilleen 20 JV:tä ja vasta sitten alkavat haalia kohteita...

Jos firma on fiksu niin se sentään haluaa nähdä työntekijänsä kenet ottaa, mutta monesti menee niin että laitat sähköpostia ja joskus tulee soitto: Moro olisi yksi ilta tuolla Peräkylän keppanabaarissa, olisitko menossa? Ja hommat menevät papereiden lähettelynä, etkä edes näe ketään. Joskus tämäkin toimii yllättävän hyvin, mutta useimmiten ei. Ainakaan et voi ikinä tietää tuleeko soittoja milloin ja tuleeko edes ikinä.

-Asiallisen firman palkkaus on TES, yleensä palkat menevät ravintolatyön mukaan eli n. 9-10e/tunti ja kaikki ilta/yö/sunnuntailisät mukaan. Työaika yleensä siinä välillä 21-04. Yleensä viikonloppupainotteista...

-Kamat pitää kaikki olla omasta takaa useimmiten, eli raudat, sumuttimet ja muutkin vaatetukset ym. Liivit nyt tapahtumissa toki ovat, mutta muun saa ottaa itse.

-Firmoilla on aina selusta turvattu siten, että jos teet yhdenkin vuoron johonkin kohteeseen heidän kauttaan, niin samaan et saa mennä omaan piikkiisi suoraan seuraavaan 6-12 kuukauteen. Korvaukset määritellään sopimuksessa. Kelju juttu sinänsä jos joskus löydätkin hyvän paikan ja kysytään suoraan töihin (mitä muuten tehdään paljon).

Tuossa nyt oleellisimmat. Käytännössä jos haluaa hommia firmojen kautta säännöllisesti tehdä niin joutuu olemaan useamman listoilla ja sitten taas voi tulla ongelma, että tulee päällekkäisyyksiä sun muuta koska mitään kovin pitkiä ennakkotietoja vuoroista ei paljoa tosiaan heru.

Tuossa nyt valtakunnallisesti MOL:n sivuilta tilanne, siellä on aika paljon ilmoituksia näin etenkin kevät/kesäaikaan:

http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&municipalities=&province=---&search=Etsi&country=---&freshness=1&duration=11&type=21&searchphrase=j%E4rjestyksenvalvoja

• Minä vain
        ... kirjoitti:

Tilanne elää aina tietenkin baarien oville suoraan hakiessa, ei siihen voi mitään sanoa. Se asia tarvitsee itse selvittää.

Mutta jos firmojen kautta menee, niin siitä jotakin:

-Firmat toimivat vuokratyö/välitysperiaatteella, eli KEIKKALUONTOISUUS on avainsana. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että useimmissa firmoissa tullaan hommiin kutsuttaessa. On toki myös yrityksiä joilla on niin vakiokohteet, että pyörii jopa jonkinlainen vuorolistakin tms. Yleensä kuitenkin työ on aika eläväistä.

-Pääpaino keikkafirmoissa on tapahtumissa, sesonkiaikaa luonnollisesti kesäajat. Yleensä ovat pienempiä firmoja joiden kautta ollaan vain baareissa. Firmoja on sitten niin moneen junaan, että niistä on turha sanoa mitään yleistä. On yrityksiä jotka alkavat tänään, keräävät huomenna listoilleen 20 JV:tä ja vasta sitten alkavat haalia kohteita...

Jos firma on fiksu niin se sentään haluaa nähdä työntekijänsä kenet ottaa, mutta monesti menee niin että laitat sähköpostia ja joskus tulee soitto: Moro olisi yksi ilta tuolla Peräkylän keppanabaarissa, olisitko menossa? Ja hommat menevät papereiden lähettelynä, etkä edes näe ketään. Joskus tämäkin toimii yllättävän hyvin, mutta useimmiten ei. Ainakaan et voi ikinä tietää tuleeko soittoja milloin ja tuleeko edes ikinä.

-Asiallisen firman palkkaus on TES, yleensä palkat menevät ravintolatyön mukaan eli n. 9-10e/tunti ja kaikki ilta/yö/sunnuntailisät mukaan. Työaika yleensä siinä välillä 21-04. Yleensä viikonloppupainotteista...

-Kamat pitää kaikki olla omasta takaa useimmiten, eli raudat, sumuttimet ja muutkin vaatetukset ym. Liivit nyt tapahtumissa toki ovat, mutta muun saa ottaa itse.

-Firmoilla on aina selusta turvattu siten, että jos teet yhdenkin vuoron johonkin kohteeseen heidän kauttaan, niin samaan et saa mennä omaan piikkiisi suoraan seuraavaan 6-12 kuukauteen. Korvaukset määritellään sopimuksessa. Kelju juttu sinänsä jos joskus löydätkin hyvän paikan ja kysytään suoraan töihin (mitä muuten tehdään paljon).

Tuossa nyt oleellisimmat. Käytännössä jos haluaa hommia firmojen kautta säännöllisesti tehdä niin joutuu olemaan useamman listoilla ja sitten taas voi tulla ongelma, että tulee päällekkäisyyksiä sun muuta koska mitään kovin pitkiä ennakkotietoja vuoroista ei paljoa tosiaan heru.

Tuossa nyt valtakunnallisesti MOL:n sivuilta tilanne, siellä on aika paljon ilmoituksia näin etenkin kevät/kesäaikaan:

http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&municipalities=&province=---&search=Etsi&country=---&freshness=1&duration=11&type=21&searchphrase=j%E4rjestyksenvalvoja

Kiitos vastauksestasi! :) Yhteen välitysfirmaan olen ollut yhteydessä ja jopa kutsuttiin kerran nähtäväksi astikkin, mutta firma vaikutti senverran hämäräperäiselle, että päätin loppupeleissä sittenkin jänistää ja ottaa paremmalla ajalla asioista selvää.

• NikoS
        Minä vain kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! :) Yhteen välitysfirmaan olen ollut yhteydessä ja jopa kutsuttiin kerran nähtäväksi astikkin, mutta firma vaikutti senverran hämäräperäiselle, että päätin loppupeleissä sittenkin jänistää ja ottaa paremmalla ajalla asioista selvää.

JV-yrityksiin kannattaa lähettää sähköpostia. Yleensä keikkatyöläisistä (esim. tapahtumat) on huutava pula. Kun eka keikka menee hyvin, niin jatkoa on tiedossa.

Kattavamman hakemiston JV-yrityksistä löydät:

http://www.jarjstyksenvalvoja.org -sivuilta, jossa on myös alaan liittyvä keskustelufoorumi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2658
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      204
      1682
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1242
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      74