Niin ruokinnasta vaan..

mie...

tosiaan kyselisin hevosen ruokinnasta.mitä tuumitta ku oon ostamasa n.6vuoden kokemuksella omaa hevosta ekaa kertaa.en ole parina viimesenä vuonna niin paljon ollut tekemisissä hevosten kaa.
minkähänlainen ruokavalio tulis suunnillee olemaa lv-ruunalla(ikä 10)joka tulis iha vaa harrastekäyttöö eli ratsastusta n.4 kertaa viikossa?
oisko tää mitää?:
aamulla kauraa vaik puol litraa ja kolme kiloo heinää
päivällä kolme kiloo heinää
illalla kolme kiloo heinää,puol litraa kauraa ja kivennäistä...ja tietenki aina oltavalla vettä
tosiaan perusideana kyselisin et minkälainen on tämmösen normi käyttöön olevan ruokavalio ja et mitä kaikkee sille annetaan päivässä ku niitähän on niitä kaikkia vitamiinija ja semmosia mut mitä se pääasiassa tarttee...osaan kyl hoitaa muuten hevosta ja näin mut pitäähän mun oppia kunnolla ruokkimaanki;)

4

787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agrologi

      Kuulostaa hyvältä, toi sun ruokinta malli. Tietenkin tarkkailet hevosen yleiskuntoa ja siteen kauran määrää lihomisen tai laihtumisen suhteessa. Mitään erikoisrehuja (melanssia, vitamiinilisiä, hevosmyslejä, valkuaislisiä...) harrastehevonen ei tarvitse (suurimmasta osasta ei kyllä ole pieninä annoksina sanottavaa haittaakaan, ovat vaan tosi kalliita).

      Sittten vielä pisteeksi i:n päälle muista ostaa hepallesi nuolukivi.

      Sinun kannattaa lainata kirjastosta Anneli Lillvistin kirja Ruokinnalla tuloksiin 3 (myös edellinen painos ruokinnalla tuloksiin 2 käy), sen läpilueetuasi tiedät miksi ja millaista rehua hevonen tarvitsee (vähän turhankin perusteellinen opas harrastehevosen ruokintaan).

      • Kuulosti ihan ok:lta. On vain TÄRKEÄÄ että ensin kysyt mitä ko. hevonen on saanut edellisellä omistajalla ruoaksi, ettei tule äkkimuutoksia. Ja lisäisin, että jos hevosesi laihtuu, lisää ensin heinää sitten vasta kauraa. Väkirehut kun eivät ole hevosen pääruokaa, heinä on. Mutta jos heppasi tuntuu väsyneemmältä ja veltommalta liikuttaessa, silloin on kauran vuoro.


    • n.a-s.u

      Edelliseen vastaukseen (nan-na)
      eli juuri niin, kaura tekee aina vähän pientä vipinää! :)
      Kuitenkin tuo 3 kertaa vaapapäivä viikossa on hiukan liikaa. Kaikilla hevosilla ei voi pitää päivääkään vapaapäivää tai vaparin jälkeisenä päivänä tulee ratsastajalle lähtö selästä. Eli suosittelisin mielummin 6-5kertaa viikossa ratsastusta, tulet kyllä itse huomaamaan että niin on parempi!! :)

    • Nimetön

      ruokinta aina uuteen kotiin tullessa täsmälleen samanlainen, kuin entisessä kodissa! Kun alusta päästään eteenpäin, voi ruokinnan muutoksia miettiä, jos se on tarpeellista, muttei koskaan heti kättelyssä. Hevonen on herkkä eläin, ja ruokinnan muutos yhdistettynä uuteen paikkaan voi tuoda ongelmia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe