Koska Mirjamarjan ketju siirtyy tänään seuraavalle sivulle, niin haluan vain pelastaa hyvän ketjun.
Joten samaan tahtiin vain. Ilmeisesti Mirjamarja ei ole koneensa lähellä, vaan ehkä matkalla.
Tietokoneen hallinta 2
55
3133
Vastaukset
- mirjamarja
Hauskaa huomata, että on kaivattu. Olin tosiaan poissa kotoa, ja kone ikävissään meni sillä aikaa jumiin. On tässä nyt sitä rassattu ja taas saatu toimimaan. Tuntuu olevan yleistä, että poika käy vanhuksiensa koneita värkkäämässä, niin minullakin.
Hauskaa vain, että hän antaa niin paljon neuvoja "kaiken varalle" ja "jos joskus sattuu"-tilanteisiin, että en muista mitään tosipaikan tullen.
Siksipä tällainen palsta voikin olla suurena apuna pikkuharmien ilmetessä. Aina joku osaa vastata.- Ei Mirjamarja
Hyvä, että palasit jo takaisin.
Tällä palstalla seuraavalla sivulle joutuminen merkitsee sitä, että ketju käytännössä loppuu.
- ihmetyttää
Ihmetyttää noiden ketjunsiirtoja tekevät ihmiset.
Kovin hanakasti ne ovat toisten aloittamilla ketjuilla siirtelemässä.
Täällä on kyllä tilaa siirtelijöille aloittaa omakin ketju omasta aiheesta.
Siirtelijöile ...arvotonta arvon nousua...- ii-li
Olen tehnyt siirrot pyynnöstä. Ensimmäisellä kerralla pyytäjä oli aloittaja (eli *Elli), toisella kerralla joku muu, joka tiesi aloittajan muuttaneen ulkomaille.
Olisi sekin ollut kaunista, jos olisin jättänyt sen tekemättä, kun ketju on kerran hyvä ja suositeltava.
Olen kummallakin kerralla maininnut Mökkielämän siirrossa, ettei kysymyksessä ole oma ketjuni.
En ole kummallakaan kerralla havitellut ansiotonta arvonnousua, vaan halunnut estää hyvän ketjun katkeamisen!
Tekee sitä taikka tätä, niin aina tulee lunta tupaan. Se näkyy olevan maailman meno. - teet oikein
ii-li kirjoitti:
Olen tehnyt siirrot pyynnöstä. Ensimmäisellä kerralla pyytäjä oli aloittaja (eli *Elli), toisella kerralla joku muu, joka tiesi aloittajan muuttaneen ulkomaille.
Olisi sekin ollut kaunista, jos olisin jättänyt sen tekemättä, kun ketju on kerran hyvä ja suositeltava.
Olen kummallakin kerralla maininnut Mökkielämän siirrossa, ettei kysymyksessä ole oma ketjuni.
En ole kummallakaan kerralla havitellut ansiotonta arvonnousua, vaan halunnut estää hyvän ketjun katkeamisen!
Tekee sitä taikka tätä, niin aina tulee lunta tupaan. Se näkyy olevan maailman meno.jos ketjun aloittaja pyytää kyseistä toimenpidettä.
Olet selvästi tuoni julki että, ketju on toisen aloittama.
Et ole lähtenyt omimaan toisen aloittamaa ja ideoimaa ketjua.
Mutta täällä niitäkin on. - mirjamarja
...tämä ketjunsiirto, koska en olisi itse huomannut. Toisaalta, jokainen voi aloittaa itsekin ketjun samasta aiheesta kuin joku aikaisempi. Eihän se mitään.
Mutta tämä aloitus joka tap. oli ihan hyvä, sillä olisi hyvät tiedot hävinneet monelta "kulman taa":
Nyt voi vielä käydä kurkkaamassa, kun muistaa, etä alkupää on siellä. - aupA
ii-li kirjoitti:
Tekee sitä taikka tätä, niin aina tulee lunta tupaan. Se näkyy olevan maailman meno.Kyllä se Mökkielämää on iilille jo monta kertaa vankasti testamentattu ketju, joten pulinat pois jatkossakin. Hän ystävällisesti suostuu sen avaamaan. Vaivansa siinä. Kiitos, että hän viitsii.
- kun olet
mirjamarja kirjoitti:
...tämä ketjunsiirto, koska en olisi itse huomannut. Toisaalta, jokainen voi aloittaa itsekin ketjun samasta aiheesta kuin joku aikaisempi. Eihän se mitään.
Mutta tämä aloitus joka tap. oli ihan hyvä, sillä olisi hyvät tiedot hävinneet monelta "kulman taa":
Nyt voi vielä käydä kurkkaamassa, kun muistaa, etä alkupää on siellä.tyytyväinen, sinun ketjusi voi sitten taas joku toinenkin aukaista toisellakertaa.
Mutta, tuskin toista ketjua samanlaista tai samasta aiheesta, kannatta aukaista.
Tämä tästä tälläkertaa.
- nanamour
Tuttavalla kone jossa Windowssin Millenium edition ja eihän tuo suostu pirulainen ME ymmärtämään messengeriä ei edes vanhaa Windowssin omaa 5.0
joten pohdittavaksi jäi mahtaako kyseinen järjestelmä pystyä pyörittämään SKYPEÄ ja sitä kautta tietenkin myös skypen "meseä"
Jotta mahtaako jollakin olla asiasta kokemuksia / tietoa että kannattaako sitä alkaa edes yrittämään?
Kaikista neuvoista ja tiedoista- Vanha Nestori
Turhaa askartelua, Skype ei pyöri Me:n komennossa, ei se toimi 98 SE:lläkään.
Muuten jos muistat, niin Microsoft lopetti viime vuoden lopulla tuotetuen kaikille näille Fat 32 tiedostojärjestelmän koneille. - toimisiko
sitten,niihin on saatavilla erillinen osa tai moduli,en muista aivan tarkkaan voisi kysyä liikkeestä.Tuttavani laitatti 98 vuoden koneeseen lisälaitteen toimii hyvin
- Vaari
"Skype Windows Millenium editioniin ?"
Pitää olla vanhempi Skype Tiedostoversio: 1.2.0.41
Tuolta saat tuon Skypen:(Ja Googlellahan löytyy muitakin paikkoja mistä tuon saa.)
http://www.dvhardware.net/software/1179
Tällainen toimii ainakin minulla ja hyvin,
soiteltu on Etelä-Afrikkaan tasavaltan,
Tunisiaan, Tukholmaa, ja tietenkin Suomessa.
Toimihan nyt toki Windows Me,ssä messenger!
Asetukset vain oikein! - Vaari
Vaari kirjoitti:
"Skype Windows Millenium editioniin ?"
Pitää olla vanhempi Skype Tiedostoversio: 1.2.0.41
Tuolta saat tuon Skypen:(Ja Googlellahan löytyy muitakin paikkoja mistä tuon saa.)
http://www.dvhardware.net/software/1179
Tällainen toimii ainakin minulla ja hyvin,
soiteltu on Etelä-Afrikkaan tasavaltan,
Tunisiaan, Tukholmaa, ja tietenkin Suomessa.
Toimihan nyt toki Windows Me,ssä messenger!
Asetukset vain oikein!..tietokonehan pitää olla minim. 400MHz tai yli eli isompi. Elikkäs näin : Suosittelemme myös vähintään 400 MHz prosessoria, 128 MB RAM ja 15 MB vapaata kiintolevytilaa.
Ja nettiyhteys: Ohjelman käyttö vaatii ainoastaan internetyhteyden (vähintään 33.6kb/s yhteys),
Tuolta lisää:
http://www.skype.com/intl/fi/
Tässä neuvot Suomeksi Skypen asennukseen:
http://www.tieke.fi/mp/db/file_library/x/IMG/13359/file/Skype-ohje.pdf - ii-li
Vaari kirjoitti:
..tietokonehan pitää olla minim. 400MHz tai yli eli isompi. Elikkäs näin : Suosittelemme myös vähintään 400 MHz prosessoria, 128 MB RAM ja 15 MB vapaata kiintolevytilaa.
Ja nettiyhteys: Ohjelman käyttö vaatii ainoastaan internetyhteyden (vähintään 33.6kb/s yhteys),
Tuolta lisää:
http://www.skype.com/intl/fi/
Tässä neuvot Suomeksi Skypen asennukseen:
http://www.tieke.fi/mp/db/file_library/x/IMG/13359/file/Skype-ohje.pdfTurun oppimiskeskuksen sivu oli erinomainen.
- ii-li
Latasin Microsoftin sivuilta uuden Internet Explorer 7 Beta 2 -version.
Se teki käyttökelvottomiksi kaikki työpöydän suosikkikuvakkeet. Tein uudet, mutta kone menee vain jumiin, jos yritän käyttää niitä. Pääsen kyllä suosikkilistan kautta entiseen malliin, mutta esimerkiksi pankkiin pääsy oli niin yksinkertaista, kun ikoni oli työpöydällä.)
Minulla on XP Service pack 2, ja latasin juuri sille sopivan Explorer-version. (Samalla se hävitti vanhan, vaikka tallensin sen eri paikkaan.)
Mikä ratkaisuksi jumittumiseen? Osaako joku neuvoa?
Kiitos etukäteen.
Tällä hetkellä on vielä kokeilematta suosikkikuvakkeiden teko Firefoxin avulla.- Vaari
" Internet Explorer 7 Beta 2 -version."
Ole kuin kokeilu -versioita, eli ei niihin kannata
sekaantua jos ei halua harmeja.
Itselläni ei ole mitään työpöytä kuvakkeita työpöydällä.(olen siis piilottanut ne!)
Ja käytän selaimena Firefoxsia, aina uusinta siis latautuu heti kun on saatavissa,
Ja tuossa Firefoxsissa voi laittaa "Internet Explorer vanhat suosikit"
--> "Kirjanmerkit" ja uudet "Lisää sivu kirjanmerkkeihin"
sinne voi myös tehdä uusia kansioita joihin saa tallentaa mieliosoitteita
kuten tuon pankinsivun tai mikä nyt mielestään on tärkeä. - ii-li
Vaari kirjoitti:
Itselläni ei ole mitään työpöytä kuvakkeita työpöydällä.(olen siis piilottanut ne!)
Ja käytän selaimena Firefoxsia, aina uusinta siis latautuu heti kun on saatavissa,
kuten tuon pankinsivun tai mikä nyt mielestään on tärkeä.Tyhmyyttäni minä sen latasin. Olin toki selvillä, että beeta-versio on vain kokeilua, mutta en arvannut sen hävittävän vanhaa Exploreria. Olen lähettänyt tänään ainakin kymmenen virheraporttia Microsoftille.
Täytyy käydä vielä Microsoftin sivuilla saadakseni vanhan version takaisin.
Minulla on kyllä Firefox, mutta kun Explorerin näkymät miellyttävät silmää enemmän kuin Firefoxin. - Esimerkiksi juuri täällä Suomi24:ssä Explorerin kautta sivustoilla on selvät rivit, vuorotellen valkoisia ja vaalean sinisiä rivejä, mutta Firefoxin kautta tullessa niitä ei ole. (Fasterfoxin poistin. Se aiheutti epämiellyttävää kuvan värinää, enkä huomannut sen olevan mitenkään nopeampi. Nyt käytän Firefoxin "Safe Mode" -versiota.) - ii-li
ii-li kirjoitti:
Tyhmyyttäni minä sen latasin. Olin toki selvillä, että beeta-versio on vain kokeilua, mutta en arvannut sen hävittävän vanhaa Exploreria. Olen lähettänyt tänään ainakin kymmenen virheraporttia Microsoftille.
Täytyy käydä vielä Microsoftin sivuilla saadakseni vanhan version takaisin.
Minulla on kyllä Firefox, mutta kun Explorerin näkymät miellyttävät silmää enemmän kuin Firefoxin. - Esimerkiksi juuri täällä Suomi24:ssä Explorerin kautta sivustoilla on selvät rivit, vuorotellen valkoisia ja vaalean sinisiä rivejä, mutta Firefoxin kautta tullessa niitä ei ole. (Fasterfoxin poistin. Se aiheutti epämiellyttävää kuvan värinää, enkä huomannut sen olevan mitenkään nopeampi. Nyt käytän Firefoxin "Safe Mode" -versiota.)Lähetin tässä välissä sähköpostin Microsoftin tukeen. Saas nähdä, saanko vastauksen. Suomen Microsoftin palvelu on ainakin tähän asti ollut alle arvostelun.
- ii-li
Vaari kirjoitti:
kuten tuon pankinsivun tai mikä nyt mielestään on tärkeä.Microsoftin palvelusta ei ollut apua.
Jos joku on kiinnostunut tietämään niin:
Ohje ja tuki -sivulta löysin Järjestelmän palauttaminen -kohdan. En ollut koskaan aikaisemmin käyttänyt sitä, mutta se toimi! Palautin järjestelmän sellaiseksi kuin se oli ollut päivää ennen beeta-version lataamista.
Et voilà. Nyt kaikki toimii kuin ennenkin.
- ii-li
Osaako kukaan kertoa, miksi salasanat eivät aina säily. Eilen, kun kävin Luukussa, niin luukku muisti salasanan pitkästä aikaa. Tänään ei enää. Sama juttu täällä Suomi24:ssä. Joskus muistaa, joskus ei.
Huomasin kyllä, että salasanat hävisivät samaan aikaan, kun latasin Firefoxin. Onko sillä jokin yhteys, vai oliko se sattuma?- ur-sula
menin galleriaan ja siellä postiin, kirjoitin kirjeen.Kesken kaiken se hävisi.Kirjoitin uuden ja lähetin.Kun katsoin kohtaa lähetetyt,olikin siellä lähettäjänä oikea nimeni.Olen tavannut kirjeen saajan ja siellähän se,oikea nimeni.Mitähän olen taas touhunnut,kun nimeni ei olisi pitänyt tietojeni mukaan mihinkään muualle näkyä,kuin ylläpidon tietoon.En kirjoittanut nimeäni lähettäjäksi.
- saara.dma
Joskus huomaa, että erilaisia juttuja tulee tallennettua aivan liikaa ja eri versioina. Ne täytyisi joskus siivota pois, mutta yhden tiedoston poistaminen kerrallaan saattaa olla hyvin työlästä. Tässä vihje, miten voit poistaa samalla kertaa enemmän.
Ota esille Omat tiedostot ja sieltä se kansio, josta haluat poistaa turhia tallennuksia.
Peräkkäiset tiedostot voidaan "maalata" pitämällä VAIHTO-näppäintä alhaalla ja näppäilemällä Nuoli-alas tai Nuoli-ylös -näppäintä niin kauan, että käsiteltävä alue tulee merkityksi. Senjälkeen vaan "Poista valitut kohteet" ja hyväksy poisto.
Näin poistetut menevät roskakoriin, josta ne sitten saadaan kerralla poistetuksi.- ii-li
Jos on monta peräkkäistä tiedostoa, jotka haluaa poistaa, niin niiden malaaminen käy nopeimmin seuraavasti:
Klikkaa hiirellä ensimmäiseen tiedostoon, jolloin se maalautuu -> paina Vaihto-näppäin alas, ja klikkaa viimeiseen. Kaikki välissä olevat maalautuvat. --> Ja sen jälkeen klikkaus hiiren oikealla näppäimellä maalattuun alueeseen. Avautuu valikko, josta valitaan kohta poista. Delete-näppäin ei aina toimi. Syytä en tiedä. Joskus se vain ei toimi.
Jos haluaa poistaa sieltä sun täältä, niin klikataan ensimmäiseen tiedostoon, jolloin se maalautuu, sen jälkeen painetaan CTRL alas ja klikataan valikoivasti kaikki halutut tiedostot. Silloin välissä olevat eivät maalaudu, vaan vain ne, joita klikkaa. --> Sen jälkeen taas hiiren oikealla näppäimella johonkin maalattuun kohtaan ja valitaan "poista". (Tai painetaan Del, jos se suostuu toimimaan).
Olen mainostanut tätä hiiren oikeanpuoleista näppäintä paljon. Sitä nimitetään myös kakkosnäppäimeksi. Aina, kun on jokin ongelmantapainen, niin kannattaa kokeilla myös sitä. Siitä on usein paljon hyötyä.
Jos on kysymyksessä esimerkiksi kuva internetissä, niin hiiren oikeanpuoleinen näppäin kertoo kuvan koon ja kuvamuodon kohdassa "Ominaisuudet", ja siinä on myös kohta "Tallenna kuva". Jos kuva on liian pieni esimerkiksi 150 X 200, niin sitä ei kannatata tallentaa. Se on silloin aivan liian huono ja rakeinen käytettäväksi yhtään mihinkään.
(Jos valokuva sattuu olemaan jonkun kuuluisan valokuvaajan otos, niin hän on saattanut suojata kuvan siten, ettei sitä voi tallentaa ollenkaan, mutta hiiren oikeanpuolenen näppäin kertoo myös sen.) - saara.dma
ii-li kirjoitti:
Jos on monta peräkkäistä tiedostoa, jotka haluaa poistaa, niin niiden malaaminen käy nopeimmin seuraavasti:
Klikkaa hiirellä ensimmäiseen tiedostoon, jolloin se maalautuu -> paina Vaihto-näppäin alas, ja klikkaa viimeiseen. Kaikki välissä olevat maalautuvat. --> Ja sen jälkeen klikkaus hiiren oikealla näppäimellä maalattuun alueeseen. Avautuu valikko, josta valitaan kohta poista. Delete-näppäin ei aina toimi. Syytä en tiedä. Joskus se vain ei toimi.
Jos haluaa poistaa sieltä sun täältä, niin klikataan ensimmäiseen tiedostoon, jolloin se maalautuu, sen jälkeen painetaan CTRL alas ja klikataan valikoivasti kaikki halutut tiedostot. Silloin välissä olevat eivät maalaudu, vaan vain ne, joita klikkaa. --> Sen jälkeen taas hiiren oikealla näppäimella johonkin maalattuun kohtaan ja valitaan "poista". (Tai painetaan Del, jos se suostuu toimimaan).
Olen mainostanut tätä hiiren oikeanpuoleista näppäintä paljon. Sitä nimitetään myös kakkosnäppäimeksi. Aina, kun on jokin ongelmantapainen, niin kannattaa kokeilla myös sitä. Siitä on usein paljon hyötyä.
Jos on kysymyksessä esimerkiksi kuva internetissä, niin hiiren oikeanpuoleinen näppäin kertoo kuvan koon ja kuvamuodon kohdassa "Ominaisuudet", ja siinä on myös kohta "Tallenna kuva". Jos kuva on liian pieni esimerkiksi 150 X 200, niin sitä ei kannatata tallentaa. Se on silloin aivan liian huono ja rakeinen käytettäväksi yhtään mihinkään.
(Jos valokuva sattuu olemaan jonkun kuuluisan valokuvaajan otos, niin hän on saattanut suojata kuvan siten, ettei sitä voi tallentaa ollenkaan, mutta hiiren oikeanpuolenen näppäin kertoo myös sen.)Hyvä, että muistutit, miten "maalataan" tiedostoja sieltä sun täältä. Oli sen taas kokonaan unohtanut.
Niin siinä käy, kun asioita tarvii harvemmin, niin pakkaa unohtumaan. Tämä on tosiaan hyvä ketju, kun asioita tulee esille uudestaan ja sitten ne palautuvat mieleen - ja hyvässä lykyssä jopa jäävät mieleen!
- Catleija
Kirjautumisen nopeuttamiseksi olen pannut ruksin ruutuun >Tallenna käyttäjätunnus ja salasana
- ii-li
...niitä pudotusvalikkoja. Niitä ei ole ollenkaan.
Firefoxissa on rastittava kohta: muista salasanat. En löydä sellaista Windowsin enkä Explorerin asetuksista. Varmastikin sellainen jossakin on, jos se esiintyy sinulla ihan vaivaksi asti.
Joten jatkakaamme asetuksen etsimistä kumpikin eri syystä. Parasta olisi jos joku osaisi kertoa rakaisun päinvastaisiin toiveisiimme.
PS: Yllätys-yllätys. Kirjoitin eräästä ongelmasta Tietotekniikkapalstalle. Sain aivan asiallisen vastauksen!! Ensimmäistä kertaa. Sen avulla ongelma ratkesi, ja poistin saman viestin tältä palstalta. (Sen kertaisella pikkuongelmalla ei ollut yleistä mielenkiintoa, joten poistin kysymykseni täältä.)
Onkohohan sinnekin ilmestynyt vähän tomerampi sheriffi? Kokemukseni mukaan aikaisemmin sen sivun vastaukset eivät olleet luku- eikä painokelpoisia. - Catleija
ii-li kirjoitti:
...niitä pudotusvalikkoja. Niitä ei ole ollenkaan.
Firefoxissa on rastittava kohta: muista salasanat. En löydä sellaista Windowsin enkä Explorerin asetuksista. Varmastikin sellainen jossakin on, jos se esiintyy sinulla ihan vaivaksi asti.
Joten jatkakaamme asetuksen etsimistä kumpikin eri syystä. Parasta olisi jos joku osaisi kertoa rakaisun päinvastaisiin toiveisiimme.
PS: Yllätys-yllätys. Kirjoitin eräästä ongelmasta Tietotekniikkapalstalle. Sain aivan asiallisen vastauksen!! Ensimmäistä kertaa. Sen avulla ongelma ratkesi, ja poistin saman viestin tältä palstalta. (Sen kertaisella pikkuongelmalla ei ollut yleistä mielenkiintoa, joten poistin kysymykseni täältä.)
Onkohohan sinnekin ilmestynyt vähän tomerampi sheriffi? Kokemukseni mukaan aikaisemmin sen sivun vastaukset eivät olleet luku- eikä painokelpoisia.Haluat siis tallentaa Internet Exploresrissa salasanasi. Sinun pitää siis saada näkyviin salasanojen tallentamista koskeva kehoite.
Pääset tekemään sen Internet asetuksissa.
Internet Explorer->Työkalut->internet asetukset->sisältöön liittyvät osat->omat tiedot->automaattinen täydennys->näytä salasanojen tallentamista koskeva kehoite.
Luulen että tämän jälkeen kirjautuessasi tulee tallentamista varten teksti ja ruksausruutu. - ii-li
Catleija kirjoitti:
Haluat siis tallentaa Internet Exploresrissa salasanasi. Sinun pitää siis saada näkyviin salasanojen tallentamista koskeva kehoite.
Pääset tekemään sen Internet asetuksissa.
Internet Explorer->Työkalut->internet asetukset->sisältöön liittyvät osat->omat tiedot->automaattinen täydennys->näytä salasanojen tallentamista koskeva kehoite.
Luulen että tämän jälkeen kirjautuessasi tulee tallentamista varten teksti ja ruksausruutu.Nyt toimii. :) :)
- ii-li
Explorerin Työkalut -> Internet-asetukset -> Yleiset -> Väliaikaiset Internet-tiedostot -> Poista tiedostot Sivuhistoria -> tyjennä. (Samalla voi seuraavassa kohdassa poistaa myös evästeet. Häipyy monta ei-toivottua evästettä.)
Teen edellisen toimenpiteen usein. Minulle ei ilmesty mitään pudotusvalikkoja viestien yhteydessä. Eikä enää edes Googlessa.
Kerran löysin XP:stäni myös "Trace Eraserin", mutta en muista, missä se on, enkä muista sen suomalaista nimeä. - Minua harmittaa se, että suomenkielisessä Windowsissa ei ole mahdollista etsiä asioita englanninkielisillä nimillä, kun kuitenkin monissa tilanteissa on niin, ettei tiedä suomenkielistä termiä. - Catleija
ii-li kirjoitti:
Explorerin Työkalut -> Internet-asetukset -> Yleiset -> Väliaikaiset Internet-tiedostot -> Poista tiedostot Sivuhistoria -> tyjennä. (Samalla voi seuraavassa kohdassa poistaa myös evästeet. Häipyy monta ei-toivottua evästettä.)
Teen edellisen toimenpiteen usein. Minulle ei ilmesty mitään pudotusvalikkoja viestien yhteydessä. Eikä enää edes Googlessa.
Kerran löysin XP:stäni myös "Trace Eraserin", mutta en muista, missä se on, enkä muista sen suomalaista nimeä. - Minua harmittaa se, että suomenkielisessä Windowsissa ei ole mahdollista etsiä asioita englanninkielisillä nimillä, kun kuitenkin monissa tilanteissa on niin, ettei tiedä suomenkielistä termiä.Internet explorerissa teen kuten sinäkin eli tyhjentelen väliaikaisia tiedostoja ja poistan evästeitä. Silloin tyhjenee mm. www. osoiterivin pudotusvalikko.Googlessa on joskus ollut, mutta ei enää. En tiedä miten olen sen joskus poistanut.
Mutta minulla onkin ne häiritsevät pitkät pudotusvalikot Mozilla Firefoxissa. Pitänee tutkia niitä asetuksia, kai sekin selviää. - Catleija
Catleija kirjoitti:
Internet explorerissa teen kuten sinäkin eli tyhjentelen väliaikaisia tiedostoja ja poistan evästeitä. Silloin tyhjenee mm. www. osoiterivin pudotusvalikko.Googlessa on joskus ollut, mutta ei enää. En tiedä miten olen sen joskus poistanut.
Mutta minulla onkin ne häiritsevät pitkät pudotusvalikot Mozilla Firefoxissa. Pitänee tutkia niitä asetuksia, kai sekin selviää.Mozillan asetuksissa sain pudotusluettelot poistettua. Nyt on helppo kirjautua, kun ei tarvi kuin näpäyttää kerran niin käyttäjätunnus ja salasana tulevat. Sain asetuksissa esille salasanaluetteloni, josta sain poistaa salasanoja, joita en enää käytä.
- ii-li
Catleija kirjoitti:
Mozillan asetuksissa sain pudotusluettelot poistettua. Nyt on helppo kirjautua, kun ei tarvi kuin näpäyttää kerran niin käyttäjätunnus ja salasana tulevat. Sain asetuksissa esille salasanaluetteloni, josta sain poistaa salasanoja, joita en enää käytä.
Mutta Explorerin astuksia en olisi keksinyt ilman neuvojasi. Joten vielä kerrn kiitos.
- ii-li
Olen yrittänyt uudistaa tilaukseni, joka menee umpeen parin viikon päästä. Nyt ei ole enää päivityksiä.
Mikään tilauksen uusiminen ei toimi. Olen rekisteroitynyt.
Soitin Suomen Symanteciin.
(Siellä oli tietysti automaattikeskus: "paina sitä, paina tätä".) - Lopulta sain elävän ihmisen käsiini. Kerroin ongelmani. Langan päässä ollut ihminen kieltäytyi yhdistämästä puhelua mihinkään, vaan halusi vain ottaa soittopyynnön. Annoin puhelinnumeroni. Luvattin soittaa viimeistään "huomenna". Siitä on kohta viikko, mitään soittoa ei ole tullut.
Haluaisin siis ostaa ja maksaa heidän tuotteensa, mutta se on mahdotonta! Määräaika on kulumassa umpeen.
Mitäs minä nyt voin tehdä? Osanneeko kukaan vastata? Myydäänkö ohjelmaa alan kaupoissa?- ii-li
Kun ei vanhan tilauksen jatkaminen onnistunut päätin ostaa uuden tuotteen. Symantecin reaktio: "Lällällää. Ei käy."
Yritin ensin kansainvälisestä myymälästä, johon Suomen Symantecin sivu vei minut. Sieltä ei voinut ostaa mitään, koska en tiedä, mikä "Switch/solo" -numeroni on. - No, löysin suomenkielisen ostoskorin. Täytin tiedot suomenkieliseen lomakkeeseen. Täytin kaikki kohdat ja painoi Lähetä. - Vastaus oli "error" palaa takaisin ja täytä "Switch/solo" -numero. Ei mitään selitystä, mikä se on ja mistä sen voi löytää. Sitä ei edes kysytty suomenkielisessä lomakkeessa.
Ostin tuotteen sitten Verkkokauppa.comista ja menen hakemaan sen itse maanataina, ja maksan sen vasta sitten. Joudun maksamaan parinkymmentä euroa enemmän, koska tuotteeseen on ympätty jokin muu ohjelma, jota en lainkaan tarvitse.
Olisiko joku täällä tiennyt, mikä on "Switch/solo" -numero?
- Catleija
Ei näytä Ii-li pulmia muilla olevankaan, mutta kai muutkin hyötyy kun omamme näkyviin tuomme.
Ikäänkuin olisin nähnyt kaupassa tuon mainitsemasi Nortonin. Mutta luulisi sen uusinnan olevan netissä halvempaa, kun se jo on asetettu koneellesi.
Minun kiusanani on Internet explorer. Luulin ensin, että vika on hiiressä mutta kyllä se esiintyy vaan Ie-selaimen käytössä. Vaihtelee kuitenkin eri sivustoilla. Esim Suomi 24:ssä saan aika kauan odotella ennenkuin sivun vierityksset ja kohdistimen liikkeet alkavat toimia. Mozillassa se haitta ei esiinny. Harmittaa kun ei tiedä mistä kysyisi.- ii-li
Minulla ei ole mitään tietoa, miksi Mozillassa moista vikaa ei esiinny. Olen kyllä joskus pannut merkille, että Mozilla toimii joskus täällä Suom24:ssä paremmin kuin Explorer.
Minulla on Logitechin hiiri. Olen pannut asetukset moneen kertaan, mutta hiiren rulla kieltäytyy toimimasta. (Tai pahimmassa tapauksessa je jumittaa koko koneen.)
Joudun aina vierittämään sivua okeassa reunassa olevan palkin avulla.
Jos sinulla on optinen hiiri, niin oletko tarkistanut, että hiirimattosi ei ole liian yksivärinen tai kiiltävä? Jos on pallohiiri, niin oletko putsannut pallon? - Catleija
ii-li kirjoitti:
Minulla ei ole mitään tietoa, miksi Mozillassa moista vikaa ei esiinny. Olen kyllä joskus pannut merkille, että Mozilla toimii joskus täällä Suom24:ssä paremmin kuin Explorer.
Minulla on Logitechin hiiri. Olen pannut asetukset moneen kertaan, mutta hiiren rulla kieltäytyy toimimasta. (Tai pahimmassa tapauksessa je jumittaa koko koneen.)
Joudun aina vierittämään sivua okeassa reunassa olevan palkin avulla.
Jos sinulla on optinen hiiri, niin oletko tarkistanut, että hiirimattosi ei ole liian yksivärinen tai kiiltävä? Jos on pallohiiri, niin oletko putsannut pallon?Pallohiiren(Logitech) putsasin, sitten ostin optisen hiiren(sama merkki).Kirjava alustakin on ja pestykin.
Tulen tämän häiriön kanssa toimeen jotenkin, mutta turhaa aikaa kuluu. Toiminnon aloitus ikäänkuin vaatii käynnistysaikaa. Tiimalasikin vilahtelee nuolen vieressä aikansa ja sitten kohdistin alkaa liikkua ja sivun vieritykset sujuu. Iltasanomien ja MTV3 sivut liikkuvat nykäyksittäin.
- saara.dma
Nyt kun on kertynyt noita digi-kuvia aika määrä, täytyisi tehdä jotain, että ne olisivat hyvässä järjestyksessä omissa albumeissaan.
Jostakin luin, että googlella on valokuvien järjestelyohjelma, jonka osoite on
http://picasa.google.com/
Katselin sitä ja ajattelin, että se täytyisi ladata. Onko kellään tästä ohjelmasta kokemuksia?
Sitten vielä ne varmuuskopiot. Kannattaa aina huolehtia siitä että varmuuskopiot on otettu ainakin tärkeimmistä kuvista.
Kuvat vievät kamalasti muistitilaa. Pienennnän ja rajaan kuvat ennenkuin sijoitan ne "albumeihin".
Tunnen itseni tässä kuva-asiassa hyvin epävarmaksi.- ii-li
Siihen voi siirtää kuvia. Lataa vain, ei siitä mitään haittaakaan ole. Jos pidät siitä, niin kaikki on kunnossa.
Picasan kaltaisia ohjelmia on vaikka miten paljon. En ole koskaan tajunnut niiden merkitystä. Ehkä se on vain kivaa, kun kuvien ympärillä on kaikenmoista rekvisiittaa.
Minä siirrän kuvat CD-levylle omiin kansioihinsa. En käytä Picasaa.
(Minkähän vuoksi CD-levylle tallentamista ei voi nimittää tallentamiseksi? Microsoft käyttää jotakin aivan eri sanaa, en vain muista nyt, mikä se sana on.) - fiiuliN
ii-li kirjoitti:
Siihen voi siirtää kuvia. Lataa vain, ei siitä mitään haittaakaan ole. Jos pidät siitä, niin kaikki on kunnossa.
Picasan kaltaisia ohjelmia on vaikka miten paljon. En ole koskaan tajunnut niiden merkitystä. Ehkä se on vain kivaa, kun kuvien ympärillä on kaikenmoista rekvisiittaa.
Minä siirrän kuvat CD-levylle omiin kansioihinsa. En käytä Picasaa.
(Minkähän vuoksi CD-levylle tallentamista ei voi nimittää tallentamiseksi? Microsoft käyttää jotakin aivan eri sanaa, en vain muista nyt, mikä se sana on.)Teillä on niin monen monta ohjelmaa koneissanna, minä en tajua noista mitään . Jotenkin olen kuitenkin pärjäillyt.
Minulla on Nikon-Digikamera ja poikani laittoi sen sellaiseen vaiheesen ettei muuta kuin otan kuvia ja liitän sitten kameran koneen kaapeliin. Jo alkaa tallentamaan.
Minulla on omat kuvatiedostot ja sinne minä olen ne vain tallennellut. Ja kyllä minun oppaassani sanotaan sitä tallentamiseksi.
Voi olla että puhun aidasta kun te taas aidanveräjästä, mutta en huomaa mitään kommelluksia oman koneeni enkä kameran välilä.
Mutta nyt minulla on jotain häihää kamerassai, sillä vaikka olen heittänyt monta kuvaa roskikseen, niin sitl kun uusia kuvia lataan koneelle, tulevat nuo vahat kuvat aina myös ladattaviksi.
Lapseni lomailevat, enkä tiedä kuka mua neuvoisi. - ii-li
fiiuliN kirjoitti:
Teillä on niin monen monta ohjelmaa koneissanna, minä en tajua noista mitään . Jotenkin olen kuitenkin pärjäillyt.
Minulla on Nikon-Digikamera ja poikani laittoi sen sellaiseen vaiheesen ettei muuta kuin otan kuvia ja liitän sitten kameran koneen kaapeliin. Jo alkaa tallentamaan.
Minulla on omat kuvatiedostot ja sinne minä olen ne vain tallennellut. Ja kyllä minun oppaassani sanotaan sitä tallentamiseksi.
Voi olla että puhun aidasta kun te taas aidanveräjästä, mutta en huomaa mitään kommelluksia oman koneeni enkä kameran välilä.
Mutta nyt minulla on jotain häihää kamerassai, sillä vaikka olen heittänyt monta kuvaa roskikseen, niin sitl kun uusia kuvia lataan koneelle, tulevat nuo vahat kuvat aina myös ladattaviksi.
Lapseni lomailevat, enkä tiedä kuka mua neuvoisi.Kaikki muu tallentaminen on tallentamista, mutta jostakin syystä CD-levy on pokkeus.
Voithan poistaa sellaiset kuvat, joita et halua, vaikka kamera syöttäisi niitä koneellesi. - Kunnollinen kuvankäsittelyohjelma on todella loistava työkalu. Opettelu vain kestää kauan. Nykyiset digikamerat tuottavat niin hyviä kuvia, että niiden korjailu ja muutaminen on suorastaan kiihottavaa. Esimerkiksi epäonnistunut valaistus voidaan korjata oikeaksi hyvällä kuvankäsittelyohjelmalla.
Minulla ei ole Nikonia, joten en sen kummemmin osaa sanoa, mistä voisi olla kysymys. - katriina64
ii-li kirjoitti:
Kaikki muu tallentaminen on tallentamista, mutta jostakin syystä CD-levy on pokkeus.
Voithan poistaa sellaiset kuvat, joita et halua, vaikka kamera syöttäisi niitä koneellesi. - Kunnollinen kuvankäsittelyohjelma on todella loistava työkalu. Opettelu vain kestää kauan. Nykyiset digikamerat tuottavat niin hyviä kuvia, että niiden korjailu ja muutaminen on suorastaan kiihottavaa. Esimerkiksi epäonnistunut valaistus voidaan korjata oikeaksi hyvällä kuvankäsittelyohjelmalla.
Minulla ei ole Nikonia, joten en sen kummemmin osaa sanoa, mistä voisi olla kysymys.nimittäin , eihän kuvankäsittelyohjelma kauvaa kestä! Opettelua tarkoitan.
Asioista on turhaa tehdä monimutkaisia ja vaiikeaselkoisia.
Miksi käytätät monien tavoittamatonta nörttikieltä? - ii-li
katriina64 kirjoitti:
nimittäin , eihän kuvankäsittelyohjelma kauvaa kestä! Opettelua tarkoitan.
Miksi käytätät monien tavoittamatonta nörttikieltä?Jos olen käyttänyt liian vaikeaselkoista kieltä, niin kerro, mitä nörtiikielisiä ilmaisuja olen käyttänyt. Kirjoitan vastauksen sitten toisella tavalla. - Minä ole aina luullut, etten osaa nörttikieltä, en ainakaan ymmärrä sitä.
Riippuu tietysti, mitä kuvankäsittelyohjelmaa käyttää ja mihin tarkoitukseen. Minulla on ollut PaintShop -kuvankäsittelyohjelma monta vuotta. Siinä on yhä sellaisia toimintoja, joita en ymmärrä ollenkaan. En ole koskaan löytänyt kurssia, jolle voisin mennä opettelmaan.
Minulla on taipumus jatkaa kuvan muuttamista ja parantelua niin kauan, että se lopulta menee pilalle. - saara.dma
ii-li kirjoitti:
Jos olen käyttänyt liian vaikeaselkoista kieltä, niin kerro, mitä nörtiikielisiä ilmaisuja olen käyttänyt. Kirjoitan vastauksen sitten toisella tavalla. - Minä ole aina luullut, etten osaa nörttikieltä, en ainakaan ymmärrä sitä.
Riippuu tietysti, mitä kuvankäsittelyohjelmaa käyttää ja mihin tarkoitukseen. Minulla on ollut PaintShop -kuvankäsittelyohjelma monta vuotta. Siinä on yhä sellaisia toimintoja, joita en ymmärrä ollenkaan. En ole koskaan löytänyt kurssia, jolle voisin mennä opettelmaan.
Minulla on taipumus jatkaa kuvan muuttamista ja parantelua niin kauan, että se lopulta menee pilalle.Minullakin on sama PaintShop Pro -ohjelma, mutta käytän enemmän ohjelmaa, joka tuli HP PSC 1610 -monitoimikoneen/tulostimen kylkiäisenä. Se on huomattavasti helpompi, suppeampi ja suomenkielinen.
Minusta on sitä varten tärkeää käsitellä kuvia, että voi poistaa turhat reunaosat, eli niinkuin sanotaan, rajata kuvat. Niistä tulee paljon tyylikkäämmän näköisiä.
Lisäksi on hyvä kuvat pienentää A4-kokoisiksi tai sitä pienemmiksi. Silloin ne käyttävät vähemmän muistia kovalevyllä ja niitä on mukava lähettää sähköpostissakin, kun vastaanottajan postilaatikko ei ihan heti täyty.
Jos kuvan lähettää pientämättömänä, se saattaa olla valtava "lakana" riippuen siitä, millaisella pikselimäärällä on kuvan ottanut. Se "lakana" haukkaa paljon muistia vastaanottajan postilaatikosta ja voi olla, että jos saa ilmoituksen, että kuvaa ei ole voitu toimittaa, syynä on juuri tämä kuvan liian suuri koko. - katriina64
ii-li kirjoitti:
Jos olen käyttänyt liian vaikeaselkoista kieltä, niin kerro, mitä nörtiikielisiä ilmaisuja olen käyttänyt. Kirjoitan vastauksen sitten toisella tavalla. - Minä ole aina luullut, etten osaa nörttikieltä, en ainakaan ymmärrä sitä.
Minulla on taipumus jatkaa kuvan muuttamista ja parantelua niin kauan, että se lopulta menee pilalle.tietojenkäsittelyssä käytettävää terminologiaa.
Asioista ulkona olevat eivät usein ymmärrä käyttämiämme ilmaisuja. Siksi välttelen "tietokonekieltä."
Ymmärtänet, että monet palstatuttavamme osaavat nippa nappa käynnistää koneensa, sekä sen jälkeen kirjoittaa s - postinsa, ja toimittaa pankkiasiansa. Tietenkin myös surfailla keskustelupalstoilla ja hakea Googlesta haluamiaan tietoja.
Ymmärtänet, että olemme mukana ikä-ihmisten foorumilla! Tyvestä noustaan puuhun, eikö vaan?
Itse olen opettanut ammatikseni tietotekniikkaa, koneen käsittelyä ikäihmisille ja luulen ymmärtäväni kuinka asioissa edetään. Useimmat oppilaistani ovat älykkäitä, montakin asiaa hallitsevia vanhenevia ihmisiä, mutta alue kuin alue vaatii pikkuisen perehtymistä asioihin, ennenkuin se sujuu, ja varsinkin ennekuin siitä voidaan puhua, käyttäen "nörttikansan" kieltä. - ii-li
saara.dma kirjoitti:
Minullakin on sama PaintShop Pro -ohjelma, mutta käytän enemmän ohjelmaa, joka tuli HP PSC 1610 -monitoimikoneen/tulostimen kylkiäisenä. Se on huomattavasti helpompi, suppeampi ja suomenkielinen.
Minusta on sitä varten tärkeää käsitellä kuvia, että voi poistaa turhat reunaosat, eli niinkuin sanotaan, rajata kuvat. Niistä tulee paljon tyylikkäämmän näköisiä.
Lisäksi on hyvä kuvat pienentää A4-kokoisiksi tai sitä pienemmiksi. Silloin ne käyttävät vähemmän muistia kovalevyllä ja niitä on mukava lähettää sähköpostissakin, kun vastaanottajan postilaatikko ei ihan heti täyty.
Jos kuvan lähettää pientämättömänä, se saattaa olla valtava "lakana" riippuen siitä, millaisella pikselimäärällä on kuvan ottanut. Se "lakana" haukkaa paljon muistia vastaanottajan postilaatikosta ja voi olla, että jos saa ilmoituksen, että kuvaa ei ole voitu toimittaa, syynä on juuri tämä kuvan liian suuri koko.Olen tainnut poistaa ne koneeltani.
Riippuu ihan, mitä ohjelmalla haluaa tehdä.
Reunojen rajaamiseen, kuvan oikaisemiseen, perspektiivin muuttamiseen, kehyksien lisäämiseen, koon muuttamiseen ym. riittää vallan mainiosti ilmainen ohjelma.
Minä leikin päivittäin kuvankäsittelyllä. Teen usein kollaaseja. Liitän eri kuvia toisiinsa. Hahmojen rajaaminen on vaikeinta, siihen menee kauan aikaa, jotta tulos olisi luonnollinen. Rajaus ei saa näkyä, ja sen pitää olla tasareunainen, mutta ei suttuinen.
Juuri tänään liitin kuvaan ylimääräisen henkilön suunnittelematta riittävästi, miltä lopputulos tulee näyttämään. Muistin kyllä korjata henkilön naaman värin ennen liittämistä. Sitten lisäsin uuden henkilön varjon, ja huomasin liian myöhään, että se onkin väärän värinen. Se näytti pelkältä lialta. Jouduin tuhoamaan tekeleeni. (Niin käy usein.) Varjon tekeminen on minulle vaikeaa, jos tausta on kirjava. Varjojen pitäisi olla oikein, jotta kuva näyttäisi "aidolta". - Toinen vaikea asia on silmät: Jos lisää uuden henkilön kuvaan, niin hänen katseensa pitäisi olla suunnattu oikein. Siinä on aina tenkkapoo. Katseen korjaaminen on tosityölästä, jotteivät silmät näyttäisi keinotekoisilta, kieroilta tai meikatuilta.
Vaikka leikin päivittäin, niin silti Paint Shop Pro 9 -ohjelmassa on vielä paljon minulle tuntemattomia osioita. - fiiuliN
ii-li kirjoitti:
Kaikki muu tallentaminen on tallentamista, mutta jostakin syystä CD-levy on pokkeus.
Minulla ei ole Nikonia, joten en sen kummemmin osaa sanoa, mistä voisi olla kysymys.Tiedänhän minä sen että voin ne pois heitetyt kuvat koneeltani poistaa, mutta kuinka saan ne poistettua kamerastani.
Se on niin kiusallista kun haluaisin yhden kuvan tallentaa koneelle, niin ne entiset lataantuvat joka kerran ,,, ja taas poistamaan.
Ei kamerani sitä alkuun tehnyt, ajattelinkin että olen jotain väärällä tavalla naputellut kameeraani ja siksi se on sellainen kuin on.
Mutta kiitos kuitenkin neuvosta:))) fiiuliN kirjoitti:
Tiedänhän minä sen että voin ne pois heitetyt kuvat koneeltani poistaa, mutta kuinka saan ne poistettua kamerastani.
Se on niin kiusallista kun haluaisin yhden kuvan tallentaa koneelle, niin ne entiset lataantuvat joka kerran ,,, ja taas poistamaan.
Ei kamerani sitä alkuun tehnyt, ajattelinkin että olen jotain väärällä tavalla naputellut kameeraani ja siksi se on sellainen kuin on.
Mutta kiitos kuitenkin neuvosta:)))että et tyhjennä kameran muistikorttia sen jälkeen kun kuvat on ladattu tietokoneeseen?
Minun tietokoneeni kysyy latauksen jälkeen poistetaanko kuvat kamerasta, klikkaan "Yes" ja kuvat häviävät kameran muistista.
Sen poiston voi tehdä myös itse kamerasta.
Minulla on HP-merkkinen kamera ja laitan kameran päälle, sitten siirryn katsomaan kuvia ja siitä näppäilen pois haluamani kuvat roskakoriin yksitellen tai vastaan kameran kysymykseen "poistetaanko kaikki kuvat muistista" - "yes"-sanalla.- ii-li
MdK-MdK kirjoitti:
että et tyhjennä kameran muistikorttia sen jälkeen kun kuvat on ladattu tietokoneeseen?
Minun tietokoneeni kysyy latauksen jälkeen poistetaanko kuvat kamerasta, klikkaan "Yes" ja kuvat häviävät kameran muistista.
Minulla on HP-merkkinen kamera ja laitan kameran päälle, sitten siirryn katsomaan kuvia ja siitä näppäilen pois haluamani kuvat roskakoriin yksitellen tai vastaan kameran kysymykseen "poistetaanko kaikki kuvat muistista" - "yes"-sanalla.En ole huomannut, kysyykö se "poista kaikki", mutta ainakin jokaisen kuvan kohdalla erikseen on mahdollista poistaa se.
Minulla on Canonin Power Shot. Sen näppäimet ovat hankalat. Ne ovat liian pienet sormilleni. Eivät tosin kaikki, mutta yksi tärkeä näppäin on kertakaikkisesti vaikea. Pitää olla pitkät kynnet, jotta sitä voi käyttää virheettömästi. - ii-li
katriina64 kirjoitti:
tietojenkäsittelyssä käytettävää terminologiaa.
Asioista ulkona olevat eivät usein ymmärrä käyttämiämme ilmaisuja. Siksi välttelen "tietokonekieltä."
Ymmärtänet, että monet palstatuttavamme osaavat nippa nappa käynnistää koneensa, sekä sen jälkeen kirjoittaa s - postinsa, ja toimittaa pankkiasiansa. Tietenkin myös surfailla keskustelupalstoilla ja hakea Googlesta haluamiaan tietoja.
Ymmärtänet, että olemme mukana ikä-ihmisten foorumilla! Tyvestä noustaan puuhun, eikö vaan?
Itse olen opettanut ammatikseni tietotekniikkaa, koneen käsittelyä ikäihmisille ja luulen ymmärtäväni kuinka asioissa edetään. Useimmat oppilaistani ovat älykkäitä, montakin asiaa hallitsevia vanhenevia ihmisiä, mutta alue kuin alue vaatii pikkuisen perehtymistä asioihin, ennenkuin se sujuu, ja varsinkin ennekuin siitä voidaan puhua, käyttäen "nörttikansan" kieltä.Katselin vanhoja viestejäni, enkä löytänyt mitään nörttikielisiä ilmaisuja. Olen vastannut viesteihin samalla kielellä kuin millä ne on kysytty. Usein olen saanut vastauksen, että kysyjä on ymmärtänyt.
En voi ajatella, että jos puhun Explorerista, Mozillasta tai jonkin muun ohjelman nimestä, niin se olisi nörttikieltä.
Joku kysyi Picasasta. Se on nimi. Mitä muuta helpompaa termiä voisi käyttää? Siinä yhteydessä käytin sanaa "kansio". Se sana esiintyy suomenkielisessä Windowsissa tuon tuostakin.
Tämä ketju on aloitettu neuvontapalstaksi. Minun tietoni ovat vähäisiä, mutta yritän auttaa siinä, missä voin. En kertakaikkiaan ymmärrä syystöstäsi nörttikielestä. Kerro nyt jokin esimerkki, jotta voisin ottaa opikseni. katriina64 kirjoitti:
nimittäin , eihän kuvankäsittelyohjelma kauvaa kestä! Opettelua tarkoitan.
Miksi käytätät monien tavoittamatonta nörttikieltä?kun syyttelet Ii-liä nörttikielestä!
Ii-li on harvinaisen selkokielinen teksteissään.- fiiuliN
MdK-MdK kirjoitti:
että et tyhjennä kameran muistikorttia sen jälkeen kun kuvat on ladattu tietokoneeseen?
Minulla on HP-merkkinen kamera ja laitan kameran päälle, sitten siirryn katsomaan kuvia ja siitä näppäilen pois haluamani kuvat roskakoriin yksitellen tai vastaan kameran kysymykseen "poistetaanko kaikki kuvat muistista" - "yes"-sanalla.On se hankalaa tällaisen "nörtin" kanssa kun ei ymmärrä yhtään muuta kieltä kuin Suomea, ja sitäkin vähän huonosti:))
Kuitenkaan minun , ei tietsikka eikä kamera kysy tallentamisen jälkeen mitään poistamisesta. Mutta olen aina tyhjentänyt sen mainitsemallasi tavalla kamerasta roskakoriin.
Se ennen pelasi hyvin , mutta jotenkin kymmenkunta kuvaa latautui uudelleen aina vaan.
Nyt kokeilin kuitenkin monia nappuloita kamerassani ja viimein löysin paikan josta vain kokeilemalla sain ne pois "maailman tuuliin".
Huomenna taas en varmaankaan muista mistä se apu löytyi. - fiiuliN
MdK-MdK kirjoitti:
kun syyttelet Ii-liä nörttikielestä!
Ii-li on harvinaisen selkokielinen teksteissään.En osaa sanoa omasta mielestäni onko Katriina erehtynyt tai ei.
Kuitenkin hänen sanomassaan on se aivan oikeasti selostettu etteivät kaikki tämänikäiset ymmärrä juuri näitä tietopuolen sanontoja niiden oikeilla nimityksillä.
Voi kyllä olla niinkin ettei jokaiselle hänen nimittämälleen nörttisanalle ole selvempää kansankieltä.
Helpompaahan kaikki asiat on selostaa ja neuvoa suullisesti kuin näin vain täällä palstan sivuilla.
Minulla on myös ohjekirja, mutta niistä ohjeista en ymmärrä mitään ennenkuin olen oppinut ne käytännössä, sitten ne ovatkin jo täysin selviä.
Puolustan toki ii-liä minäkin asiallisista viesteistään, mutta en voi turhaksi sanoa Katriinan esittämää jokaista asiaa. - saara.dma
ii-li kirjoitti:
Olen tainnut poistaa ne koneeltani.
Riippuu ihan, mitä ohjelmalla haluaa tehdä.
Reunojen rajaamiseen, kuvan oikaisemiseen, perspektiivin muuttamiseen, kehyksien lisäämiseen, koon muuttamiseen ym. riittää vallan mainiosti ilmainen ohjelma.
Minä leikin päivittäin kuvankäsittelyllä. Teen usein kollaaseja. Liitän eri kuvia toisiinsa. Hahmojen rajaaminen on vaikeinta, siihen menee kauan aikaa, jotta tulos olisi luonnollinen. Rajaus ei saa näkyä, ja sen pitää olla tasareunainen, mutta ei suttuinen.
Juuri tänään liitin kuvaan ylimääräisen henkilön suunnittelematta riittävästi, miltä lopputulos tulee näyttämään. Muistin kyllä korjata henkilön naaman värin ennen liittämistä. Sitten lisäsin uuden henkilön varjon, ja huomasin liian myöhään, että se onkin väärän värinen. Se näytti pelkältä lialta. Jouduin tuhoamaan tekeleeni. (Niin käy usein.) Varjon tekeminen on minulle vaikeaa, jos tausta on kirjava. Varjojen pitäisi olla oikein, jotta kuva näyttäisi "aidolta". - Toinen vaikea asia on silmät: Jos lisää uuden henkilön kuvaan, niin hänen katseensa pitäisi olla suunnattu oikein. Siinä on aina tenkkapoo. Katseen korjaaminen on tosityölästä, jotteivät silmät näyttäisi keinotekoisilta, kieroilta tai meikatuilta.
Vaikka leikin päivittäin, niin silti Paint Shop Pro 9 -ohjelmassa on vielä paljon minulle tuntemattomia osioita.Minäkin olen pyöritellyt aika paljon tuota PaintShop´ia, mutta koska tällaisella emäntäihmisellä on rajoitetusti aikaa, olen siirtynyt käyttämään enimmäkseen yksinkertaisempia ohjelmia.
Olen yrittänyt tehdä kaikenlaisia metkuja sillä ohjelmalla, mutta en esim. vielä osaa "vaihtaa päita" yhteiskuvissa.
Oletko muuten huomannut, että netissä on ohjeita PainShopin käytöstä
http://www.pspvinkit.net/
Sinne voi myös lähettää kysymyksia ja siinä on sanasto englanti/suomi. - ii-li
saara.dma kirjoitti:
Minäkin olen pyöritellyt aika paljon tuota PaintShop´ia, mutta koska tällaisella emäntäihmisellä on rajoitetusti aikaa, olen siirtynyt käyttämään enimmäkseen yksinkertaisempia ohjelmia.
Olen yrittänyt tehdä kaikenlaisia metkuja sillä ohjelmalla, mutta en esim. vielä osaa "vaihtaa päita" yhteiskuvissa.
Oletko muuten huomannut, että netissä on ohjeita PainShopin käytöstä
http://www.pspvinkit.net/
Sinne voi myös lähettää kysymyksia ja siinä on sanasto englanti/suomi.Nyt voisin taas rekisteröityä uudelleen, kun on uusi kone. Olin unohtanut tunnukseni, eikä sivulle voi rekisteröityä samasta koneesta kuin kerran.
Nyt minulla on päällä asetus, joka muistaa salasanat ja tunnukset, joten ei enää pääse unohtumaan.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81258- 891135
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1031037Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51913Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62787- 81705
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli170667- 35659
Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253656Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42613