Mikä on anorektikon painoindeksi? Onks se joku 14?
Anorektikon painoindeksi
43
12186
Vastaukset
- unanorex
Itse olen 171/48.. tai viimeksi 171/47,5. Tiedän tiedän, en ole anorektikon mitoissa, mutta minua vain kiinnostaa anorektikon painoindeksi..
- ....
No et sie kaukanakaan siitä ole... normaali indexin voi laskia helposti paino = (mitta - 100)
- Piipaa
.... kirjoitti:
No et sie kaukanakaan siitä ole... normaali indexin voi laskia helposti paino = (mitta - 100)
kyllä ihan noin lasketa.
ensinnäkin se lasku on parempi muodossa pituus-110! Mutta se ei ole todellakaan mikään ehdoton ihannepaino.
Normaalipainoindeksi on 18,5-24,9.
Ja anorektikoilla ei ole mitään tiettyä painoindeksiä. :D Hölmöä edes kuvitella niin.
Tuskin kaikki anoreksiia sairastavat ovat luurangonlaihoja, ainakaan aluksi, jos "aloittavat" jostain reilusti ylipainon puolelta.. - järkevää ajattelua
Eikö ole muuta ajateltavaa? Pieksikö maailma läskit pois? Vai mikä vituttaa? Normaalipainoiset kauniit nuoret naiset halveksuvat omaa ruumistaan. Nykymaailmassa tavallinen on jo liian lihava. Hankkikaa aidommat ongelmat! ANOREKSIA ON PELKKÄÄ HUOMIONKIPEYTTÄ
- normaali
Piipaa kirjoitti:
kyllä ihan noin lasketa.
ensinnäkin se lasku on parempi muodossa pituus-110! Mutta se ei ole todellakaan mikään ehdoton ihannepaino.
Normaalipainoindeksi on 18,5-24,9.
Ja anorektikoilla ei ole mitään tiettyä painoindeksiä. :D Hölmöä edes kuvitella niin.
Tuskin kaikki anoreksiia sairastavat ovat luurangonlaihoja, ainakaan aluksi, jos "aloittavat" jostain reilusti ylipainon puolelta..Painoindeksi lasketaan kaavasta paino/pituus neliöön
- :((
järkevää ajattelua kirjoitti:
Eikö ole muuta ajateltavaa? Pieksikö maailma läskit pois? Vai mikä vituttaa? Normaalipainoiset kauniit nuoret naiset halveksuvat omaa ruumistaan. Nykymaailmassa tavallinen on jo liian lihava. Hankkikaa aidommat ongelmat! ANOREKSIA ON PELKKÄÄ HUOMIONKIPEYTTÄ
Osuit naulankantaan !!, toiset viiltelee kolmannet laihduttaa ja neljännet oksentaa.
- unanorex
No ei se ylipainokaan tervettä ole. Mielummin hieman alipainoinen kuin ylipainoinen..
- nancy
unanorex kirjoitti:
No ei se ylipainokaan tervettä ole. Mielummin hieman alipainoinen kuin ylipainoinen..
ihan samaa mieltä oon mäki.
- myös!
Sekä sydänsairaudet,epilepsia, reumatismi ja KAIKKI MAAILMAN SAIRAUDET ja nälän hätä myös:
pelkkää HUOMION HAKEMISTA! Niinkö????
Anoreksia on SAIRAUS, MIELISAIRAUS! Jos se
olisi huomionhakemista, kaikki ihmiset sairastaisivat sitä! Sinäkin näköjään, kun
haet huomiota provolla viestilläsi! - Piipaa
normaali kirjoitti:
Painoindeksi lasketaan kaavasta paino/pituus neliöön
kai sen tietää..
- .....
myös! kirjoitti:
Sekä sydänsairaudet,epilepsia, reumatismi ja KAIKKI MAAILMAN SAIRAUDET ja nälän hätä myös:
pelkkää HUOMION HAKEMISTA! Niinkö????
Anoreksia on SAIRAUS, MIELISAIRAUS! Jos se
olisi huomionhakemista, kaikki ihmiset sairastaisivat sitä! Sinäkin näköjään, kun
haet huomiota provolla viestilläsi!Erolla että vain anoreksia on sinun itsesi aikaan saama, ja vain sinä voit siitä parantua kun muihin vaaditaan fyysinen leikkaus.
- nappi
Anoreksiaan ei ole paino määritystä. Sairaus on korvienvälissä, siellä se painaa eniten. Viralliseen diagnoosiin on tosin muutamia määrityksiä esim25% alkupainosta, mut kyllä se päänsisin ratkaisee...ei siinä puntaria tarvitä. Anorektikko voi olla normaalipainoinenkin, pro:t yleensä ovatkin koska sairaus on kestänyt niin pitkään ettei aineenvaihdunta kuluta enää mitään kun se ei toimi, lihakset ovat pienentyneen ts. liikuntaa harrastaessa ei ole mitään mitkä kuluttaisivat. Niin se vain menee, se on ilkeä kierre jota et voi välttää jos anoreksian poluille eksyt.
- säälttävää..
:(( kirjoitti:
Osuit naulankantaan !!, toiset viiltelee kolmannet laihduttaa ja neljännet oksentaa.
eiks oo aika loukkaavaa tollane puhe sellasia kohtaa jotka tota tekee? toiset tekee sen salassa. ymmärrän jos joku loukkaantuu tollasesta kyl mäki loukkaannuinkoksa ite oon ennen viillelly nykyää laihdutan ja oksennan....
- mä vaan
Mä oon varmaanki läski ku bmi on 20. Miten sen saa alemmaks, vaik johonki 17?
- ---
Anoreksiaa ei katsota painon perusteella. Mut alle 18,5 on alipainoinen.
- LilleMy
painoindeksi on jokaisella erilainen, katsokaas kun ihmiset ovat erilaisia. Ei anorektikoita luokitella painoindeksin perusteella, toisen indeksi voi olla 15 toisen 14 ja molemmat ovat anorektikoita.
- LilleMy
LilleMy kirjoitti:
painoindeksi on jokaisella erilainen, katsokaas kun ihmiset ovat erilaisia. Ei anorektikoita luokitella painoindeksin perusteella, toisen indeksi voi olla 15 toisen 14 ja molemmat ovat anorektikoita.
tarkoitansiis, että molemmat saattavat silti olla anorektikoita :D
- rexierocks
jos sairastaa anoreksiaa ja painoindeksi laskee 17.5 niin lääkäreiden mukaan on anorektikko.
- ....
no mun painoindeksi oli pahimmillaan 11....mut onneks oon jo parantunut ja elämä hymyilee
- unanorex
.... kirjoitti:
no mun painoindeksi oli pahimmillaan 11....mut onneks oon jo parantunut ja elämä hymyilee
11?! Wohou meinasin tippuu tuolilta.
- enkelin äiti
.... kirjoitti:
Mahtavaa lukea,kun joku siitä paranee.Halaus ja turvallista elämää sinulle.
- läski
.... kirjoitti:
painoindeksi siis tossa 9 ja pikkusen vielä rttis pudottaa että oon mun tavotteessa
- kuka panee viel alemmaax?
:&D ei vaiteskaa - ......
enkelin äiti kirjoitti:
Kiitos...Jälkeen päin sitä huomaa kuinka sairas oikein oli vaikka sitä ei silloin tuntenut olevansa sairas.Nyt on uuden elämän aika!
- .........
enkelin äiti kirjoitti:
Kiitos...Jälkeen päin sitä huomaa kuinka sairas oikein oli vaikka sitä ei silloin tuntenut olevansa sairas.Nyt on uuden elämän aika!
- PAH:::::
Paskan marjat. 17 on vielä suhteellisen normaali, itselläni on / joskus ollut bmi 16 eikä lääkärit ole sanoneet YHTÄÄN mitään... 15 kun alkoi olla, alettiin vasta epäillä jotain ja sen alle kun meni jouduin hoitoon.
- joku ihminen.
PAH::::: kirjoitti:
Paskan marjat. 17 on vielä suhteellisen normaali, itselläni on / joskus ollut bmi 16 eikä lääkärit ole sanoneet YHTÄÄN mitään... 15 kun alkoi olla, alettiin vasta epäillä jotain ja sen alle kun meni jouduin hoitoon.
..ihmisestä! Jollekin 17 on jo anoreksiaa, jollekin ei.
Eihän sitä vain ja ainoastaan BMI:n perusteella voi sanoa, kuka sairastaa anoreksiaa ja kuka ei!!
Ja yleensä teini-iässä BMI voi muutenkin olla jotain 15-17. Koska sitä ei ole edes tarkoitettu niin nuorilta sillä tavalla laskettavaksi. - rapatitus
Ei tarvitse olla alle 17.5 painoindeksiltään vaan jos pudottaa painoaan yhtäkkiä todella paljon eikä lopeta vaikka olisikin jo laiha ja ajatusmaailma on saastunut kuten anoreetikoilla niin silloinki käytetään diaknoosia anoreksia nervosa ja asiantuntiat esimerkiksi psykiatri näin määrittelee.
- Bruneee
mulla se painoindeksi meni siihen 16 ..melkeen 15. olin sillonki jo silleen et kylkiluut paistoi. mut toi oli parivuotta sitten, päässyt jo melkeen ylitost sairaudest..ainoa vaan että ajattelen ruokaa 24/7 ja se ei oo mikään kiva juttu :( joka ikistä suupalaa saa vielä miettiä että mitä jos en sit söisikään kuitenkaan.. silti terveen mitoissa oon ja siihen "tyytyväinen"..
- alipainoa
Olen 150 cm ja painan 30.5 kg
Eli indeksini on 13.8
Olen avohoidossa ollut nyt 6 kk
painoni on pysynyt samoissa koko sen ajan.
Vointini on mitä parhain:) - ......
löytyi jostain..
"Anoreksian raja määritellään usein painoindeksin avulla Painoindeksi, BMI anoreksian diagnoosin edellytyksenä on alle 17.5 painoindeksi yhdistettynä muihin oireisiin."
Mutta en sitten tiedä, pitääkö aina paikkansa.. - Elina***
Alle 20 on alipainoa.
Omapainoindeksini on16,3.
Kova yrutys olisi se saada
15 - siihen missä se jo ehti
käväistäkin.
Pidän itseäni normaalina kun
olen laiha. Normaalivartaloisena
tunnen itseni norsuksi. - Annukka Tytti
En tiedä saapuiko lähettämäni viesti eilen perille, joten lähetän sen uudestaan. Eli olen normaalipainoinen, painoindeksiltäni joko 21 tai 22, vaikka ahmin joka päivä mielettömästi karkkeja, kakkupaloja ja keksejä.
Yksi tapa hillitä syömistä on laskea itse kuinka paljon herkkuja tuli syötyä. Jos on esimerkiksi syönyt tölkillisen sipsejä kerralla, niin seuraavalla kerralla voi yrittää rajoittaa määrän vaikka 3/4 tölkkiin.
Toinen tapa on korvata syöminen jollakin muulla tekemisellä. Silloin kun alkaa tehdä mieli herkkuja, voi vaikka tehdä jotakin muuta omasta mielestä mielenkiintoista, kuten neuloa tai lukea hyvää kirjaa.
Toisaalta kannattaa syödä viisi ateriaa päivässä, lämpimät mieluiten ruokaympyrän mukaisen mallin mukaan (puolet kasviksia ja vihanneksia, 1/4 lihaa tai kalaa, 1/4 perunoita, pastaa tai makarooneja). Ruokaa voi myös santsata. On parempi syödä kerralla kunnolla terveellistä ruokaa kuin napostella pitkin päivää kaikenlaista.
Liikuntaa ei pidä tietenkään unohtaa. Ei kannata aloittaa millään liian raskaalla, jos ei ole aikaisemmin liikkunut kovin paljon. Liikuntaa aloittavalle esimerkiksi 15 min tai 30 min pituinen lenkki päivässä voi olla ihan hyvä määrä, tai minkä vain kokee itse sopivaksi. Hyötyliikuntaa, kuten työ-, koulu- ja harrastusmatkojen liikkumista kävellen tai pyöräillen kannattaa tietenkin harrastaa, jos vain pystyy, ja mieluiten sellaisia liikunnan muotoja, joista itse pitää. Painonnoston ja lihasvoimaharjoittelun lopuksi kannattaa venytellä, etteivät lihakset revähdä.
Herkuttelusta ja ystävien seurasta voi myös nauttia, samoin kuin mukavista pöytäkeskusteluista. Liiallista itsensä rääkkäämistä tai laihduttamista ei kannata edes aloittaa, sillä säännöllisillä elintavoilla on paljon enemmän merkitystä. Laihdutuksen seurauksena ihmiselle voi tulla myös väsymystä tai pitkän laihdutusjakson jälkeen tekee mieli ahmia entistä enemmän. - selvennystä
Haluan nyt valaista teilee vähän tätä asiaa! Normaali painoisen BMI on 20-25. BMI lasketaan: paino(kg)/pituuden(cm) neliö. Täysikasvuinen on alipainoinen jos BMI menee alle 20. Itselläni se on aina ollut alle 20 mutta olen vielä kasvuiässä. Anorektikolle ei ole määritelty BMI:tä. Anoreksia on MIELEN SAIRAUS! Toki alipaino on osa sitä. Jos BMI on alle 15, se on jo sairaalloista! En ymmärrä että miten siinä vaiheessa voi olla enää hengissä, saati sitten jos BMI on 14 tai alle! Eli tässä hieman selvennystä.
- Milllymolly
"Jos BMI on alle 15, se on jo sairaalloista! En ymmärrä että miten siinä vaiheessa voi olla enää hengissä, saati sitten jos BMI on 14 tai alle!"
Mulla on ollut BMI nyt useamman vuoden alle 14 tai sitten tuossa 14 korkeintaan, ja hengissä olen!
Tällä hetkellä se on 13, 6.
Eri asia miten on kunto ja vointi! Kyllä vuosi-pari, komlekin menee aika hyvissä voimissa, sittten kyllä alkaa jo tuntua ja tässä vaiheessa se on jo moni tavoin hälyttävä. Lihakset ja rasvakerros kuihtuneet pois, voimia ei ole. Plus sitten muut vaivat ja vammat. :-(
Siksi yritänkin parantua, eri asia tuleeko tästä enää mitään...:-( - selvennystä
onnea paranemiselle sitten! : ) kyllä pystyt paranemaan kun uskot itseesi!! :)
- Pasimasterous
"Normaali painoisen BMI on 20-25. BMI lasketaan: paino(kg)/pituuden(cm) neliö."
Tuolla kaavalla esimerkiksi 180 cm pitkän 100 kg painavan painoindeksi olisi noin 3,08 * 10^(-3). Tarkoitat varmaan "paino(kg)/pituuden(m) neliö =] - Annukka Tytti
Tarkennusta: esim. Jos henkilö on 180cm pitkä ja painaa 100 kg, painoindeksi lasketaan 100:(1.80 x 1.80)
- deliaaah
15.7
- Annukka Tytti
Ei, vaan painoindeksiksi tulee 31.
Täytyy myöntää että minullekin on sattunut tämän tapainen "pieni" laskuvirhe: kerran laskin oman painoindeksini vahingossa 52.9:1.57, ja ei ihme että säikähdin.
- 18,5-20
"Normaaliksi on valittu se painoindeksin alue, jossa ihmisen terveys on parhaimmillaan. Normaali painoindeksin alue on välillä 18,5–25." (lähde:Lääkärikirja Duodecim
24.10.2011
sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki)
Ei siis alle 20! - 14.5
Helpoimmiten tuon painoindeksin laskee netistä laskuria käyttäen (: laittaa vaan BMI googleen ni kyllä löytyy!
- Annukka Tytti
Voidaanko anoreksiaa toisaalta määritellä vain painoindeksin perusteella? Alipaino voi johtua myös kasvuun liittyvistä ongelmista tai allergioista. Esimerkiksi kaveripiirissäni on henkilöitä, joiden painoindeksi on alle 20, eikä heillä ole kuitenkaan todettu anoreksiaa.
Anorektikon määritelmäksi sopisi paremmin tämä: anorektikko on henkilö, joka pyrkii kontrolloimaan omia arvottomuuden tunteitaan ylenpalttisella laihduttamisella tai syömällä vain hyvin vähän. Anoreksiaan liittyy siis usein monia liitännäisongelmia, kuten ihmissuhdeongelmia, väkivaltaa, kiusaamista tai joskus jopa masennusta. Toisaalta myös persoona vaikuttaa: anorektikon asiat voivat vaikuttaa olevan ulkoisesti hyvin, mutta arvostuksen saamisen tarve on niin suuri ettei toisilta ihmisiltä saatua arvostusta koeta riittävänä.
Tärkeintä ei ole siis miettiä painoindeksejä tai pakottaa anoreksiaan sairastunutta syömään, vaan käydä läpi mistä anorektikon arvottomuuden tunteet johtuvat ja miten erilaisia elämäntilanteita ja tunteita voisi hallita terveemmällä tavalla. - Piipaan kaveri
Samaa mieltä kuin Piipaa "Normaalipainoindeksi on 18,5-24,9.
Ja anorektikoilla ei ole mitään tiettyä painoindeksiä. :D Hölmöä edes kuvitella niin. Tuskin kaikki anoreksiia sairastavat ovat luurangonlaihoja, ainakaan aluksi, jos "aloittavat" jostain reilusti ylipainon puolelta.. "
Itsehän sairastuin yli 90kg, ja nyt sellaset päälle 30 kiloa lähtenyt. En siis oo alipainonen, vaan ihan normaalipainonen, mutta yhtälailla sitä voi olla anorektikko, oli sitä 130kg, tai 30kg :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs162577100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381582Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281204
- 261151