Itsenäistyvä AD/HD nuori.

BadMyntton

Huomasin tässä taannoin, että täältähän löytyy hieno palsta asiasta kiinnostuneille. Olen seuraillut kirjoituksia tällä palstalla ja laittanut merkille, että kovin vähän puhutaan itsenäistyvän ja aikuisikää lähentyvän nuoren asioista.

Kokemani mukaan itsenäistyvä AD/HD nuori saattaa olla kovinkin tuen tarpeessa, yrittäessään aloitella omaa elämää. Se mikä minua kiinnostaa on, että saako nuori Suomessa tarpeeksi tukea siinä vaiheessa, kun itsenäinen asuminen on ajankohtaista? Monilla on asiat hyvinkin mallillaan, löytyy ystäviä, perheenjäseniä, on tukiverkko kunnossa jne... Mutta paljon on myös niitä, joilla asiat eivät ole yhtä hyvin.

Koska diagnooseja on tehty vasta suhteellisen lyhyen aikaa ja käsittääkseni niitä tehdään koko ajan enemmän ja enemmän on edessä vääjäämättä tilanne, että meillä on todella paljon tuen tarpeessa olevia nuoria, mutta liian vähän tukipalveluja. Tämä tilanne ei koske ainoastaan AD/HD nuoria vaan muitakin esim. asperger, Tourette jne...

Siis pähkinänkuoressa: saako itsenäistyvä lapsesi tai saatko sinä itsenäistyvä nuori mielestäsi tarpeeksi tukea selvitäksesi arjen rutiineista ja vaatimuksista? Jos saat, niin mistä ja millaista se tuki käytännössä on?

8

1241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vomia vain

      Itsenäistyvä eritysinuori, olkoon vaikka ADHD tms, tuen joudut hakemaan itse tiedot hakemaan itse, olettaisin kyllä että kyseisistä liitoista/järjestöistä saa varmaan apua ja neuvoja:)
      Itse olen pojalleni kaiken avun hakenut, kukaan ei sitä ole tullut tyrkyttämään, toisaalta en sitä valita autan mielelläni niin paljon kuin voin ja kykenen:)
      Minulla on sellainen käsitys että tukiverkko pyörii kyllä omaisten toimesta.
      Tosin jos on diagnosoitu kehitysvammaa, silloin mukaan tulee eritysihuoltopuoli/ vammaispalvelu laki, sieltä saa varmaan ainakin neuvoja, ja varmaan myös apuja.
      Suurin ryhmä joka putoaa kaikesta tuesta ovat mielestäni juuri nämä nuoret jotka ovat esim. adhd lisänä lievä kehitysvamma, jotka ovat/pääsevät eläkkeelle, mutta tässä se suurin mörkö on:) Eläke on pienin kansaneläke, et voi edes tienata vähän jos pystyisit koska se vaikuttaa heti asumistukeen ja siinä se, köyhyysloukku on edessä, mutta eteenpäin on mentävä ja parhansa yritettävä, pääasia että mieli on hyvä ja oma elämä sujuu vaikkaikin neuvoen opastaen jne.....

      • täälläkin .

        Hei

        Olen samoilla linjoilla, kuin edellinen vastaajakin. Hänen lisäkseen ehdottaisin, että alkaisit kerätä omiin havaintoihisi perustuvaa tiedostoa nuoresi selviämisestä.

        Omien havaintojesi pohjalta on helpompaa hakea apua, tiedät, mistä lääkärin kanssa pitäisi puhua, tiedät, mistä lääkäri puhuu. Tiedät, missä asioissa nuoresi tarvitsee erityistä apua.

        Nuorten aikuisten ohjaamisessa on apua kirjasta Katarina Michelsson-Kaija Miettinen-Ulla Saresma-Pirkko Virtanen: AD/HD nuorilla ja aikuisilla.(PS-kustannus) Tämä kirja käsittelee vähemmän tuota aikuisten osuutta, minusta se ohjaa erityisesti itsenäistymisvaiheessa olevaa nuorta ja hänen vanhempiaan.


      • BadMyntton
        täälläkin . kirjoitti:

        Hei

        Olen samoilla linjoilla, kuin edellinen vastaajakin. Hänen lisäkseen ehdottaisin, että alkaisit kerätä omiin havaintoihisi perustuvaa tiedostoa nuoresi selviämisestä.

        Omien havaintojesi pohjalta on helpompaa hakea apua, tiedät, mistä lääkärin kanssa pitäisi puhua, tiedät, mistä lääkäri puhuu. Tiedät, missä asioissa nuoresi tarvitsee erityistä apua.

        Nuorten aikuisten ohjaamisessa on apua kirjasta Katarina Michelsson-Kaija Miettinen-Ulla Saresma-Pirkko Virtanen: AD/HD nuorilla ja aikuisilla.(PS-kustannus) Tämä kirja käsittelee vähemmän tuota aikuisten osuutta, minusta se ohjaa erityisesti itsenäistymisvaiheessa olevaa nuorta ja hänen vanhempiaan.

        sen verran, että minulla itselläni ei ole erityisryhmiin kuuluvaa lasta, vaan työskentelen itsenäistyvien erityisnuorten parissa:) Kysyin, koska minua kiinnostaa selvittää, että kuinka paljon mahdollisista tuista ja mahdollisuuksista tiedetään. Ymmärtääkseni tukipalveluissa on suuriakin paikkakuntakohtaisia eroja.


      • mukana .
        BadMyntton kirjoitti:

        sen verran, että minulla itselläni ei ole erityisryhmiin kuuluvaa lasta, vaan työskentelen itsenäistyvien erityisnuorten parissa:) Kysyin, koska minua kiinnostaa selvittää, että kuinka paljon mahdollisista tuista ja mahdollisuuksista tiedetään. Ymmärtääkseni tukipalveluissa on suuriakin paikkakuntakohtaisia eroja.

        Kyllä tilanne on se, että vähän tiedetään ja se vähäkin meiltä salataan. Asiantuntevaa palvelua saa harvoin. Kun ensimmäisenä on nurjamielinen kohtelu diagnosointivaiheessa lääkärien taholta ja sitten kun on diagnoosi, katsotaan päältä, eikä papereita uskota.

        Olin toissa viikolla kelassa juttusilla ja asia kääntyi niin, että minun piti antaa vertaistukea, kun heillä on niin hankalaa, kun on kaksi lääkäriä pois papereiden lukuvahvuudesta. Voi,voi. Ja sitten, kun kelan organisaatio vielä panee kaiken uusiksi, etten minäkään tiedä, missä työpaikkani kesäloman jälkeen on ja kuka on esimiehenä. Voooi, vooooooi. Jos ei olisi ollut vankilaväliseinää, olisin voinut vielä vaikka päätä vähän silittää.


      • vomia vain
        BadMyntton kirjoitti:

        sen verran, että minulla itselläni ei ole erityisryhmiin kuuluvaa lasta, vaan työskentelen itsenäistyvien erityisnuorten parissa:) Kysyin, koska minua kiinnostaa selvittää, että kuinka paljon mahdollisista tuista ja mahdollisuuksista tiedetään. Ymmärtääkseni tukipalveluissa on suuriakin paikkakuntakohtaisia eroja.

        Lähes joka kaupungissa/kunnassa/kylässä on yhdistyksiä on kehitysvammaisten, adhd, aspergeer, dysfasia jne. Suosittelen että otat joihinkin näistä yhteyttä tai kattoliittoihin tiedot saat varmasti sitä kautta.
        Tuista ei tiedetä mitään, yleensä tieto pienempien kohdalla kulkee hiekkalaatikolta, tämän jälkeen mahdollisesti koulusta, jonka jälkeen ollaan nuoria ja tiedon kulku katkeaa, sillä ei niitä aina saa kyseisistä yhdistyksistäkään.
        Mikäli sinulla on tietoja, jaa ne ihmeessä näille nuorille:)
        Sen verran itsenäisestä asumisesta, tämän kuulin sattumalta, että sosiaalitoimistosta voi hakea ensiasuntoon ns. sisustusrahaa, jota oman poikani kohdalla hettiin vuosi sitten. Saatiin olikohan 300 euroa, sillä ostettiin kirppikseltä sohvaa mattoja astioita jne...tarpeeseen tulivat, mutta tieto tuli aivan muualta kuin em. tahoilta.
        Eläkkeensaajan hoitotukikin/ tai vammaistuki on suurelle osalle täysin tuntematon käsite, ei kela sitä vapaaehtoisesti kerro, vaikka se on heidän esitteissään.
        Kelasta ei kerrota kovin helposti mitkä ne kriteerit ovat millä sen saa, ja niitä ovat avun tarve, esim kaavakkeiden täytössä jne tietokoneen tarpeellisuus kirjoittamisessa/kommunikoinnissa..lisää tietoa itsekin kaipaisin.
        Ehkä josku tulisi kirjoitettua kaikki nämä vuosien varrella olleet asiat ylös kirjaksi/oppaaksi saakka ehkä.......


      • Kokemuksella
        BadMyntton kirjoitti:

        sen verran, että minulla itselläni ei ole erityisryhmiin kuuluvaa lasta, vaan työskentelen itsenäistyvien erityisnuorten parissa:) Kysyin, koska minua kiinnostaa selvittää, että kuinka paljon mahdollisista tuista ja mahdollisuuksista tiedetään. Ymmärtääkseni tukipalveluissa on suuriakin paikkakuntakohtaisia eroja.

        Alueelliset erot jo ADHD:n hoidossakin ovat mielettömät!
        Vain pk-seudulla ja muilla isommilla paikkakunilla on edes psykologeja ja lääkäreitä, jotka tietävät oikeasti ADHD:stä. Pk-seudulle on rantautunut myös coaching, ADHD-valmennus. Siitä on todistetusti hyötyä ADHD-lapsellekin koulun ja arjen hallintaan, mutta erityisesti tätä valmentajaa kaipaa juuri itsenäistyvä nuori. Käytännön elämässähän ne vaikeudet ovat ja valmentaja tulee tarvittaessa juuri niihin tilanteisiin mukaan, joissa vaikeuksia on. Esim. valmennuksessa voidaan perehtyä ratkaisukeskeiseen ajatteluun mielikuvien avulla ja sitten tulee valmentaja mukaan vaikkapa sinne kelaan auttamaan asumistukihakemuksen jättämisessä ja palvelutiskillä asioimisessa. Jos siivous ja järjestyksen pito tuottavat ongelmaa, tulee valmentaja kotiin auttamaan kädestä pitäen siivouksessa ja järjestyksenpidon oppimisessa.

        Tätä palvelua vaan ei todellakaan saa joka paikasta ja valitettavasti kela ei sitä korvaa. Joskus sossu saattaa korvata valmennuksen, mutta ainakin minä jäin yksin maksumieheksi!

        Itselleni todettiin adhd aikuisena ja nyt se on todettu myös lapselleni. Tunnen jo tukimuodot hyvin ja monet niistä ovat hyviä, mutta ongelma on niiden kallius ja vähäinen osaajien määrä, puhumattakaan alueellisten erojen valtavuudesta!!!


      • BadMyntton
        Kokemuksella kirjoitti:

        Alueelliset erot jo ADHD:n hoidossakin ovat mielettömät!
        Vain pk-seudulla ja muilla isommilla paikkakunilla on edes psykologeja ja lääkäreitä, jotka tietävät oikeasti ADHD:stä. Pk-seudulle on rantautunut myös coaching, ADHD-valmennus. Siitä on todistetusti hyötyä ADHD-lapsellekin koulun ja arjen hallintaan, mutta erityisesti tätä valmentajaa kaipaa juuri itsenäistyvä nuori. Käytännön elämässähän ne vaikeudet ovat ja valmentaja tulee tarvittaessa juuri niihin tilanteisiin mukaan, joissa vaikeuksia on. Esim. valmennuksessa voidaan perehtyä ratkaisukeskeiseen ajatteluun mielikuvien avulla ja sitten tulee valmentaja mukaan vaikkapa sinne kelaan auttamaan asumistukihakemuksen jättämisessä ja palvelutiskillä asioimisessa. Jos siivous ja järjestyksen pito tuottavat ongelmaa, tulee valmentaja kotiin auttamaan kädestä pitäen siivouksessa ja järjestyksenpidon oppimisessa.

        Tätä palvelua vaan ei todellakaan saa joka paikasta ja valitettavasti kela ei sitä korvaa. Joskus sossu saattaa korvata valmennuksen, mutta ainakin minä jäin yksin maksumieheksi!

        Itselleni todettiin adhd aikuisena ja nyt se on todettu myös lapselleni. Tunnen jo tukimuodot hyvin ja monet niistä ovat hyviä, mutta ongelma on niiden kallius ja vähäinen osaajien määrä, puhumattakaan alueellisten erojen valtavuudesta!!!

        Coaching on vielä meillä niin uusi asia, että vie varmaan aikansa, kunnes sen arvo ymmärretään. En tiedä tuleeko siitä koskaan Kelan korvaama tukimuoto ja voi olla, että jos tulee, niin kriteerit tuen saamiseksi voivat nousta suurestikkin.

        Soskujen kanssa joutuu yleensä taistelemaan maksusitoumuksen saamiseksi, mutta jos kielteinen päätös tulee, niin valittaa kannattaa. Heilläkin on varmaan vielä liian vähän tietoa coachingista, mutta kun se yleistyy niin luulisi helpottavan.

        Itse työskentelen Nuortentalossa, joka on paikka jossa neurologisista häiriöistä kärsivät nuoret opettelevat itsenäistymään. Homma toimii aikalailla samoilla periaatteilla kuin coachingissa, mutta henkilökunta on paikalla 24h.

        Suomessa on tällä hetkellä kaksi näitä taloja ja kolmas aukeaa syksyllä. Siellä harjoitellaan juuri arjenhallintaa mm. ruoan laittoa, pyykin pesua , siivousta, kaupassa käyntiä, virastoasiointia, oman hygienian hoitoa, oikeanlaista vuorokausirytmiä...

        Itse opiskelen parhaillaan coachingia, joka on laajennettu koskemaan useimpia neurologisia häiriöitä, joten ei keskity ainoastaan AD/HD:hen.


      • anssi.
        BadMyntton kirjoitti:

        Coaching on vielä meillä niin uusi asia, että vie varmaan aikansa, kunnes sen arvo ymmärretään. En tiedä tuleeko siitä koskaan Kelan korvaama tukimuoto ja voi olla, että jos tulee, niin kriteerit tuen saamiseksi voivat nousta suurestikkin.

        Soskujen kanssa joutuu yleensä taistelemaan maksusitoumuksen saamiseksi, mutta jos kielteinen päätös tulee, niin valittaa kannattaa. Heilläkin on varmaan vielä liian vähän tietoa coachingista, mutta kun se yleistyy niin luulisi helpottavan.

        Itse työskentelen Nuortentalossa, joka on paikka jossa neurologisista häiriöistä kärsivät nuoret opettelevat itsenäistymään. Homma toimii aikalailla samoilla periaatteilla kuin coachingissa, mutta henkilökunta on paikalla 24h.

        Suomessa on tällä hetkellä kaksi näitä taloja ja kolmas aukeaa syksyllä. Siellä harjoitellaan juuri arjenhallintaa mm. ruoan laittoa, pyykin pesua , siivousta, kaupassa käyntiä, virastoasiointia, oman hygienian hoitoa, oikeanlaista vuorokausirytmiä...

        Itse opiskelen parhaillaan coachingia, joka on laajennettu koskemaan useimpia neurologisia häiriöitä, joten ei keskity ainoastaan AD/HD:hen.

        Muistelen, että luin kerran dysfasia lehdestä näistä tukimuodoista. Nuorille järjestetään muistaakseni leirejä ja jossain on tukiasuntoja, joissa harjoitellaan asumista ja mitä siihen kuuluu. adhd yhdistyksiä on vähän, mutta dysfasia yhdistyksiä on enemmän. Kysyisin sinuna myös kunnan vammaispalvelusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2921
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2204
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1047
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe