Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lobelian kasvatus siemenestä

Antakaa hyviä vinkkejä!

Niin, myöhäistä tälle vuodelle ja on mulla tuolla kasvamassa piskuisia taimia mutta tuntuu joka kerta niitä kouliessa että sormet on kuin nippu talousnakkeja :(. Eli kylvättekö suoraan mahd. harvaan (hiekkaan tms sekoitettuna siemenet?) vai miten saatte koulittua ne hentoakin hennommat taimet? Minä olen siirtänyt uuteen ruukkuun aina n. teelusikallisen kerrallaan, eli useampi taimihan siinä tulee. Mitenkä iso "puska" mahtaa yhdestä taimesta tullakaan? Eli kun istutatte niitä taimia lopullisiin kasvupaikkoihin, ruukkuihin tms, kuinka monta laitatte yhteen "nippuun"? Ilmaisuni on sekava, mutta tarkoitan että onko pyrkimyksenäkään erottaa ne yksittäisiksi taimiksi vai onko esim. 3-5 sopiva rykelmä... Mietin taas tuossa.

5

6495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ippu

      Ensi vuonna toimippa näin .Kastele taimimulta juuri sopivan kosteaksi, niin että siitä tihkuu vesi kun sitä puserrat. Laita tätä pieniin taimipurkkeihin, esim. muovisiin. Kostuta kuivamustekynänterä suussasi ja käytä sitä siemenpussissa ja pistä teränsyvyydeltä multaan.Tulee juuri sopiva puska ei tarvi koulia. Laita kylvösten päälle muovikelmu ja seuraa milloin rupeaa vihertämään ota heti kelmu pois, muuten homehtuu. Muista idätyslämpö. Kastele vain suihkuttamalla.

      • Lobelia

        Hei! Olen vuosia kasvattanut lobeliani itse, enkä ole kertaakaan koulinut niitä. Mielestäni ihan turhaa työtä siinä tekee.Laitan noin maaliskuun alkupuolella muovisiin taimiastoihin multaa ja kastelen sen kunnolla.Sitten tyhjennän lobelian siemenet valkoiselle lautaselle ja levittelen ne tasaisesti.Kuivalla sormella painasen siementen päälle ja siinä niitä siemeniä nököttää sormen pinnalla. Sitten painasen siemensormen mullan pinnalle.Tököttelen sormella joka paikkaan siemeniä.
        Ei tietenkään hirveitä määriä. Siemeniä ei peitetä mullalla, vaan ne painellaan mullan pinnalle.Sitten laitan muovikelmun päälle.Tuulettelen päivittäin kylvöksiä. Jos rupeaa multa kuivamaan, niin suihkutan hienokseltaan sumutepullolla. n. Viikon päästä rupeavat vihertämään. Kun lehdet ovat ilmestyneet poistan kelmun ja pidän huolta, että multa on tasaisen kosteaa.Kastelen kylvöksiä aluslautasen kautta, koska hennot taimet repsahtavat alussa kumoon, jos päältä päin vettä hurauttaa.Siirrän taimet toukokuun alussa tomaattikoppiin, jossa ne karaistuvat. Pakkasilla siirrän lämpimään tai pidän kynttilää tomaattikopissa.Taimiastiat ovat tietysti täynnä lobeliaa, mutta olen jakanut taimipotin kahteen tai kolmeen osaan ihan käsillä jakaen.Jokaisen jako-osan istutan taas omaan astiaan ja näin niillä on taas tilaa kasvaa.Joskus olen jakanut vasta kesäkuussa, kun olen laittanut niitä amppeleihin tai kukkalaatikoihin.Hyvin ovat kukkineet ja kasvaneet ilman koulintaa ja ovat tuuheita ja näyttäviä.


      • Lobelia
        Lobelia kirjoitti:

        Hei! Olen vuosia kasvattanut lobeliani itse, enkä ole kertaakaan koulinut niitä. Mielestäni ihan turhaa työtä siinä tekee.Laitan noin maaliskuun alkupuolella muovisiin taimiastoihin multaa ja kastelen sen kunnolla.Sitten tyhjennän lobelian siemenet valkoiselle lautaselle ja levittelen ne tasaisesti.Kuivalla sormella painasen siementen päälle ja siinä niitä siemeniä nököttää sormen pinnalla. Sitten painasen siemensormen mullan pinnalle.Tököttelen sormella joka paikkaan siemeniä.
        Ei tietenkään hirveitä määriä. Siemeniä ei peitetä mullalla, vaan ne painellaan mullan pinnalle.Sitten laitan muovikelmun päälle.Tuulettelen päivittäin kylvöksiä. Jos rupeaa multa kuivamaan, niin suihkutan hienokseltaan sumutepullolla. n. Viikon päästä rupeavat vihertämään. Kun lehdet ovat ilmestyneet poistan kelmun ja pidän huolta, että multa on tasaisen kosteaa.Kastelen kylvöksiä aluslautasen kautta, koska hennot taimet repsahtavat alussa kumoon, jos päältä päin vettä hurauttaa.Siirrän taimet toukokuun alussa tomaattikoppiin, jossa ne karaistuvat. Pakkasilla siirrän lämpimään tai pidän kynttilää tomaattikopissa.Taimiastiat ovat tietysti täynnä lobeliaa, mutta olen jakanut taimipotin kahteen tai kolmeen osaan ihan käsillä jakaen.Jokaisen jako-osan istutan taas omaan astiaan ja näin niillä on taas tilaa kasvaa.Joskus olen jakanut vasta kesäkuussa, kun olen laittanut niitä amppeleihin tai kukkalaatikoihin.Hyvin ovat kukkineet ja kasvaneet ilman koulintaa ja ovat tuuheita ja näyttäviä.

        Olen lannoittanut lobelian taimia miedolla lannoitevedellä vasta kun taimet ovat muutaman sentin korkuisia.Taimia pidän ihan ikkunan edessä ja maaliskuusta lähtien jo aurinkokin rupeaa paistamaan Kastelen edelleen alusastian kautta, vaikka taimet ovatkin isompia.


      • Näin meillä
        Lobelia kirjoitti:

        Olen lannoittanut lobelian taimia miedolla lannoitevedellä vasta kun taimet ovat muutaman sentin korkuisia.Taimia pidän ihan ikkunan edessä ja maaliskuusta lähtien jo aurinkokin rupeaa paistamaan Kastelen edelleen alusastian kautta, vaikka taimet ovatkin isompia.

        Minä olen erotellut n. sentin kokoisia taimiryppäitä ja istuttanut omiin purkkeihinsa. Tuuheutuvat siinä ja jos tuntuu, että tulevat liian isoiksi, voi niitä jakaa istuttaessa paikalleen vielä uudelleen. Toiset tahtovat odottaessaan lämpimiä ilmoja ja kasvukestävyyttä ulkona ehkä liiasta kastelusta kärsiä ja harveta, toiset taas kukoistavat. Kun kasvattaa paljon taimia, kastelu ei aina ole tasapuolista.


      • Lobelia
        Lobelia kirjoitti:

        Olen lannoittanut lobelian taimia miedolla lannoitevedellä vasta kun taimet ovat muutaman sentin korkuisia.Taimia pidän ihan ikkunan edessä ja maaliskuusta lähtien jo aurinkokin rupeaa paistamaan Kastelen edelleen alusastian kautta, vaikka taimet ovatkin isompia.

        Heippa vaan! Tänä kesänä kokeilin, etten jakanut lobelioita lainkaan. Kasvoivat n. 8 x 8 cm:n taimipoteissa.Laitoin potit sellaisenaan kasvamaan laatikoihin ja amppeleihin ja nyt tuli mieleisiäni: näyttävän näköisiä ja tarpeeksi isoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2354
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2054
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1873
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1648
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1446
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1380
    Aihe