Suomalainen elokuva

katsoja.

Kastelin jokin aika sitten "Levottomat 3" elokuvaa. Viidentoista minuutin katsomisen jälkeen lopetin katsomisen, koska siinä näkyi suomalaisille elokuville tyypillinen ongelma: dialogi ja dramaturgia eivät toimineet.

Elokuvien taso muissa pohjoismaissa on selvästi korkeampi kuin Suomessa. Ruotsalaiset tekevät esimerkiksi poliisielokuvia, joiden tasoa lähellekään suomalaiset elokuvat yllä.

Toimiva ja hyvä elokuva voi olla myös pienimuotoinen ja valmistuskustannuksiltaan edullinen. Esimerkiksi "Juhlat - Festen" (Tanska 1999) on mielestäni sellainen. Dogma-sarjan elokuvasta "Idiootit" en pitänyt lainkaan, mutta "Juhlat" on erinomainen elokuva.
http://www.film-o-holic.com/1998-2003/arvostelut/ensi_illat/ef/festen.htm

Tyylitajua omaavat elokuvantekijät tekevät laadukasta ja hyvää jälkeä myös pienemmällä rahalla.

Lahjakkaimmat tekijät olisi varmasti mahdollista seuloa esiin työ-ja opinnäytteiden perusteella ja siksi ihmetyttääkin se, että apurahaelokuvia tekevät jatkuvasti samat tekijät, vaikka työn jälki ei ole korkeatasoista - usein päinvastoin.

Suomessa on kuitenkin tehty joitakin melko onnistuneitakin elokuvia. Hieman vanhemmista elokuvista muistuu mieleen ainakin seuraavat(en muista ko. elokuvia kovin hyvin, mutta tekivät joskus aikoinaan jonkinlaisen vaikutuksen, en tiedä tekisivätkö enää): Elvis-Kissan Jäljillä, Lumikuningatar (visuaalisesti toimiva lastenelokuva), Liian Paksu Perhoseksi (TV-elokuva) ja Team Ahman TV-elokuva, joka tehtiin pari vuotta ennen huonoa TV-sarjaa.

Suomessa tehdään usein elokuvia toisarvoisista ja pinnallisista aiheista, kuten julkkiksista, mutta ei juurikaan syvemmin käsitellä vakavia yhteiskunnallisia ongelmia ja epäkohtia. Pari päivää sitten satuin katsomaan TV:stä Stand Up-koomikkojen esiintymistä, jossa kaksi suomalaista koomikkoa eivät tekohauskoilla ja pinnallisilla jutuillaan juurikaan onnistuneet naurattamaan.
Ruotsinkielinen esiintyjä meni heitä pidemmälle ja onnistui ajoittain olemaan ihan hauska. Onko Suomessa pinnan alla niin paljon vaiettuja ja kiellettyjä puheenaiheita, että Stand Up -koomikotkin joutuvat varomaan tarkoin sanojaan?

Suomalainen populaarimusiikki on viime vuosina kehittynyt sille tasolle, että musiikki kelpaa kansainväliseenkin levitykseen - elokuvat harvemmin. Miksi laadunvalvonta ei toimi myös elokuvien suhteen? Hyvän tyylitajun, -maun ja draamantajun omaavia henkilöitä tulisi käyttää laadunvalvojina. Muunmuassa kaksi sota-elokuvaa on huonon laadunvalvonnan takia Suomessa pilattu. Kyseiset elokuvat ovat Talvisota ja Tuntemattoman Sotilaan uudempi versio.

Lahjakkuudesta ei suomessa liene pulaa, mutta ovatko elokuvapiirit niin sisäänpäinlämpiäviä, että pääsy elokuvia tekemään on vaikeaa, paitsi muunmuassa silloin kun tarvitaan opiskelija-harjoittelijoita tekemään ilmaistyötä (MOT) tai silloin kun on onnistunut luomaan oikeanlaisia suhteita?

12

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsoja.

      Kirjoitin edellä, että suomalaiset elokuvat käsittelevät usein pinnallsia aiheita, mutta ongelmana on tietysti pinnallinen käsittelytapa, jossa ihmisetkin pelkistyvät vain vuorosanoja kömpelösti toistaviksi roboteiksi. Muutoin ihan toimivakin elokuva voidaan pilata kokonaan, jos henkilöhahmot eivät ole uskottavia ja dialogi on kankeaa.

      Elokuvan "Juhlat" mainitsin esimerkiksi hyvin toteutetusta ja toimivasta pienempi muotoisesta
      elokuvasta erityisesti siksi, että siinä käsitellään rohkeasti ja luontevalla tavalla asioita, joita suomalaiselokuvat näyttävät välttelevän (tabuja).

      Kun yhteiskunta ja kulttuuri sisältää paljon kiellettyjä puheenaiheita, vaiettuja asioita/ tabuja, niin se heijastuu luonnollisesti myös muunmuassa elokuvatuotantoon.

      Narsistit ja psykopaatit (myös valtion ja kuntien palveluksessa olevat)aiheuttavat erittäin suuria kärsimyksiä monille ihmisille ja näitäkin aiheita toivoisi käsiteltävän elokuvissa uskottavasti ja aidosti (esimerkiksi draamaelokuvan, satiirin ja kauhuelokuvienkin keinoin).

      Narsistiseen luonteeseen kuuluu muunmuassa se, että asianomainen ei yleensä kykene rehelliseen itsetutkiskeluun. Kiellettyjä puheenaiheita on paljon (tai narsisti saattaa suuttua).Narsisti
      on aina pinnallinen, vaikka usein esittääkin ja teeskentelee muuta.

      - - - -
      Hyvä elokuva voi olla pienimuotoinen ja halpa tuotanto - tai esimerkiksi tietokonetehosteinen spektaakkeli - pääasia, että elokuva toimii ja on toteutettu tyylikkäästi.

      "Star Wreck" oli hyvä yritys tehdä halvalla näyttävä elokuva, mutta ei mielestäni toimi. Sinänsä harmi, koska kulttuuria murretaan juuri tuollaisella pioneerityöllä tekemällä totutusta poikkavia ja uudenlaisia taideteoksia, jotka kuitenkin voisivat olla myös rohkeasti viihdyttäviä ja kaupallisia.

      Suomalaiselokuvat valitettavasti aliarvioivat katsojia, vaikka poikkeuksiakin tietysti on. Suuret katsojaluvut(ainakin jossain vaiheessa)kertonevat kuitenkin siitä, että suomalaisia elokuvia haluttaisiin katsoa.

      - - - -
      Seuraavassa kirjoituksessa on joitakin mielenkiintosia näkökulmia ja siinä pohditaan mm. Lordin euroviisuvoittoa:
      "Suomen kansallisesta
      Kirjoittanut: roolista 21.5.2006 klo 14.04
      ..voidaan asiaan suhtautua ihan vakavastikin ja todella miettiä millaisesta kansallis-kulttuurisesta ilmiöstä tässä Suomen ensimmäisessä ja varsin omalaatuisia piirteitä sisältävässä euroviisuvoitossa on lopulta kyse."

      "Lordin voitto nimittäin voidaan käsitellä myös kansallis-kulttuurisessa kontekstissa. Tällöin se pitää sijoittaa yleistä taustaa vasten, ja tällainen tausta on kansoille tyypillinen kehitystie heimoyhteiskunnista yhtenäiskulttuurien kautta moniarvoisiksi demokratioiksi. Tosiasia on, että kansojen historiassa tapahtuu todellista muutosta, todellista kulttuurikasvua, joka on todellinen arvo. Kun kulttuuriantropologiselta kannalta maailmanlaajasti tarkastellaan yhteiskuntien kehittymistä primitiivisistä heimoyhteisöistä aina korkeakulttuureiden demokratioihin asti, todellinen kehitysasteikko voidaan havaita ja jopa tietyillä mittareilla varmaksi todentaa."

      "Yhtenäiskulttuurit, joiden ajasta kehittynyt maailma siis alkaa olla siirtymässä todellisen demokratian aikaan, sisältävät aina potentiaalisia mahdollisuuksia esim. totalitarismiin. Näin siitä syystä, että yhtenäiskulttuurit edellyttävät yksilöiltä hyvin pitkälle menevää yhteisten arvojen tunnustamista. Tällaisissa yhteiskunnissa yhdenmukaisuuden paine on kova ja erilaisuuden sietokyky heikko.Yhtenäiskulttuurin demokraattiset mekanismit eivät oikein kunnolla toimi, koska kaikki vähänkin poikkeavat vaihtoehdot ovat siinä jo lähtökohtaisesti heikommassa asemassa kuin vakiintuneina tunnustetut "totuudet".

      Yhtenäiskulttuurin ihmiset omaavat tyypillisiä psyykkisiä ominaisuuksia. Juuri yhtenäiskulttuurin ihmiset niitä jotka tietävät varmaksi sen että "siniset silmät ovat kauniit". Yhtenäiskulttuurin arvonmuodostuksessa oliot ja ominaisuudet eivät jäsenny vielä täysin irti toisistaan. Pekka Tiilikainen sanoi sinivalkoisella äänellään: "Urheilullisuus pukeutuu mieluiten reippaisiin vaatteisiin". Kaikki ulkoisetkin asiat yhtenäiskulttuurissa tuppaavat signaloimaan jotain tiettyjä merkityksiä ja edustavat joitakin lukkoonlyötyjä arvoja. Tällainen jäsennystapa näyttäytyy yhä siinäkin keskustelussa, jota Lordin ympärillä nyt käydään.

      Yhtenäiskulttuurin ihmiset ovat "vahvoja" ja kunnioittavat vahvoja johtajia. Tämä tarkoittaa tosiasiassa sitä että psykologisesti määritellen heillä on hyvin heikko minuus, jota täytyy pitää pystyssä ankarilla mustavalkoasenteilla.Yhtenäiskulttuurissa yhtenäisyys on tärkeä arvo ja yhteiskunnan säännöt ovat kiinteitä ja luovat hyväksyttävyyden yhdenmuotoiselle käyttäytymiselle. Mutta koska ajattelu on kokonaisvaltaista ja selkiintymätöntä, seurauksena on myös, että kuvitellaan hyvän käyttäytymisen merkitsevän samaa kuin sivistys tai arvovaltaisen äänensävyn kelpaavan itsessään perusteluna väitteille.

      Esimerkiksi rohkeus ja jämäkkyys ovat tyypillisiä yhtenäiskulttuurin arvoja. Niinpä yhtenäiskulttuurin ihmiset on helppo viedä vallanpitäjien toimesta vaikka sotiin, koska tuollaiset ihmiset kokevat valtion auktoriteettina joka omistaa yksilöt. "Valtio" on tällaisessa sielunmaisemassa kuin ukkojumala, miltei fyysisenä hahmona mielletty olio. Kansalaiset ovat olemassa valtiota varten, ja kansalaisen tuntoihin kuuluu kokea tuo valtio-olento jumalaisena auktoriteettina oman nahkansa sisällä. Hyvä kansalainen on hyvä sotilas, on kaunista kuolla joukkonsa edessä.

      Tästä tilanteesta päästään eroon demokraattisen kypsymisprosessin kautta. Sotimiseen nimittäin eivät historiassakaan ole useimmiten ryhtyneet tavalliset kansalaiset, vaan tyrannit, kuninkaat ja muut valtiollisen vallan pitäjät. On väitetty -- väite kulkee Doylen teesin nimellä -- että todelliset demokratiat maailmassa eivät ole koskaan sotineet keskenään. Väitteessä saattaa olla perää. Kannattaa ainakin miettiä, mitä tämä väite kaiken kaikkiaan pitää sisällään.

      Esiintymismatkallaan Moskovan Punaiselle torille Paul McCartney sai kuulla kuinka Beatles-musiikki aikanaan maanalaisesti leviävänä vaikutti N-liitossa, ja miten rokki todella muutti ihmisten tuntemuksia ja loi pohjaa vapaudenkaipuulle. Tätä vaikutusta ei kannata väheksyä -- musiikilla on todellakin maailman ihmisiä yhdistävä ja suoraan maagisille tunnetasoille vaikuttava ominaisuus. On sanottu jopa että järjestelmän kaatuminen oli rokilla pitkälle pohjustettu. Tässä mielessä joku Beatles teki maailmanhistoriallista tehtävää.

      Suhtautukaamme Lordiin oman kulttuurimme vapauttajana samanlaisella ilolla ja kunnioituksella kuin millä suhtaudumme siihen, että beatlesmusiikki puri pohjaa itäblokin totalitarismien alta."

      • ...

        aikamoist avautumist. ois voinu vähä tiivistää :)

        olihan siinä pointtejakin, mut vähä kökköö ottaa suomalaisen elokuvan esimerkiks levottomat 3. joo suomessa tehdään tollasia skeida-leffoja, mut väitänpä että tehdään niitä tanskassakin.

        ja suomessakin tehdään hyviä leffoja. aiheet tosin voisivat olla monipuolisempia, mutta esim. paha maa olis parempi vertailukohde kuin levottomat 3.

        jaa, multa loppukin into. taidan mennä pihalle :D


      • kirjoittaja.
        ... kirjoitti:

        aikamoist avautumist. ois voinu vähä tiivistää :)

        olihan siinä pointtejakin, mut vähä kökköö ottaa suomalaisen elokuvan esimerkiks levottomat 3. joo suomessa tehdään tollasia skeida-leffoja, mut väitänpä että tehdään niitä tanskassakin.

        ja suomessakin tehdään hyviä leffoja. aiheet tosin voisivat olla monipuolisempia, mutta esim. paha maa olis parempi vertailukohde kuin levottomat 3.

        jaa, multa loppukin into. taidan mennä pihalle :D

        Hyviä (uudempiakin) suomalaisia elokuvia saattaa kyllä olla, ja esim. "Paha Maa"-elokuvaa en ole nähnyt.

        Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että todella vaikeita ja kipeitä aiheita vältellään suomalaisissa elokuvissa - tai aiheen käsittely tapahtuu pinnallisesti ja epäaidosti.

        Välillä suomalaisten elokuvien dialogi on niin häiritsevän epäaitoa ja kankeaa, että toivoisi melkein näyttelijöille täyttä vapautta muokata vuorosanat halumaansa muotoon.


      • katsoja.
        ... kirjoitti:

        aikamoist avautumist. ois voinu vähä tiivistää :)

        olihan siinä pointtejakin, mut vähä kökköö ottaa suomalaisen elokuvan esimerkiks levottomat 3. joo suomessa tehdään tollasia skeida-leffoja, mut väitänpä että tehdään niitä tanskassakin.

        ja suomessakin tehdään hyviä leffoja. aiheet tosin voisivat olla monipuolisempia, mutta esim. paha maa olis parempi vertailukohde kuin levottomat 3.

        jaa, multa loppukin into. taidan mennä pihalle :D

        >>esimerkiks levottomat 3. joo suomessa tehdään tollasia skeida-leffoja, mut väitänpä että tehdään niitä tanskassakin>>

        Kommentti:
        Sitä pitäisi ehkä miettiä, että miksi suomalaiset elokuvat eivät yllä (yleensä) lähellekään muiden pohjoismaiden tuottamien elokuvien tasoa.

        Populaarimusiikin suhteen jonkinlaiset raja-aidat kaatuivat Suomessa kymmenisen vuotta sitten, kun ensimmäiset musiikkiartistit alkoivat menestyä kansainvälisesti (vetäen esimerkillään mukanaan kymmeniä muita).

        Elokuvien suhteen vallitsee samanlainen tilanne. Tilausta ja kysyntää tietyntyyppisille kotimaisille elokuville on ja lahjakkaita tekijöitä on runsaasti, mutta tilaisuutta ei ahdasmielisessä kulttuurissa helposti anneta.

        Joku sen kuitenkin tekee vielä Suomessakin; eli laadukkaan ja hyvän elokuvan, joka nostaa koko alan uudelle tasolle ja paluuta vanhaan ei sen
        jälkeen enää ole (kulttuurista evoluutiota).


      • katsoja.

        Narsisti/psykopaattiteema on mielenkiintoinen, mutta en muista nähneeni Suomalaista elokuvaa, jossa esimerkiksi poliisi, lääkäri, asianajaja tms. olisi kuvattu moraaliltaan alhaiseksi ja pahantahtoiseksikin oman edun tavoittelijaksi.


      • sisältö

        Usein huomaa, että varsinaisen sisällön ja laadun sijaan kiinnitetään huomiota vain toisarvoisiin ulkokohtaisiin asioihin. Esimerkiksi niin, että ohjaajan nimi on automaattisesti tae elokuvan laadusta ja taiteellisista arvoista.
        Esteettisen kauneudentajun ja tyylitajun puute korvataan usein älyllistämisellä, keinotekoisella luokittelulla ja omien mieltymysten kanssa ristiriidassa olevien elokuvien leimaamisella. Elokuvatyylilajejakin leimataan. Muunmuassa kauhua ja väkivaltaa sisältäviä elokuvia usein vähätellään ja leimataan "väkivaltaelokuviksi", mutta ilman asiallisia perusteluja.

        Jos todella raakaa ja olemassaolevaa väkivaltaa kuvatttaisiin elokuvissa, niin silloin täytyisi kertoa esimerkiksi virkakoneiston vallan(väärin-)käytöksistä, joka ajaa ihmisiä itsemurhiin, mielenterveysongelmiin ja perhesurmiinkin.

        -Se on kauhua se, kun havaitsee mitä pinann alla tapahtuu ja kuinka todellisuudesta tietämättömiä ja välinpitämättömiä suuri osa ihmisistä on.

        Kaksinaismoralistiset ja tekopyhät ihmiset välttelevät usein ikäviä tosiasioita, mutta leimaavat ja syyllistävät toisia ihmisiä ja itselleen sopivia kohteita.


      • M.I.C
        ... kirjoitti:

        aikamoist avautumist. ois voinu vähä tiivistää :)

        olihan siinä pointtejakin, mut vähä kökköö ottaa suomalaisen elokuvan esimerkiks levottomat 3. joo suomessa tehdään tollasia skeida-leffoja, mut väitänpä että tehdään niitä tanskassakin.

        ja suomessakin tehdään hyviä leffoja. aiheet tosin voisivat olla monipuolisempia, mutta esim. paha maa olis parempi vertailukohde kuin levottomat 3.

        jaa, multa loppukin into. taidan mennä pihalle :D

        Kolahda minuun suomalaiset elokuvat. No ehkä jotkut, mutta suurin osa ei. Suomalaisissa on pelkästään sitä koko elokuva ja muutenkin niin tai en tiedä. Ehkä pitäisi tulla englannin kieltä joskus. Oma mielipiteeni: Ei jaksa kuunnella niitä. Vielä jos rupeaisi jo menestymään ihan maailmanlaajuisesti kuin eaim musiikissa ehkä sitten. Renny Harlin on sentään mensetynyt mutta ei tee suomalaisia. Kaurismäki pärjää ja suomalainen pärjää pohjoismaissa ja siihen se jääkin. No, sentään parempia kiun ruotsalaiset.


    • Kultainen Palmu

      Kaikkien on harjoiteltava - suurille ylöisöille - joskus !

      • Vincent Van Coq

        Olet oikeassa !

        Ei kaikki taulutkaan ole samanlaisia !


    • -xxxxxxx--

      Suomi on länsi-euroopan väkivaltaisin maa - näin kerrottiin äsken uutisissa.

      Väkivallan syiden ja seurausten käsittely jää suomalaisissa elokuvissa usein kuitenkin vain pinnalliselle tasolle. Mitä tosiasiallisesti on itsemurhien, perhesurmien ja muiden tragedioiden taustalla? Luultavasti usein oikeusmurhia ja virkamiesmielivaltaa, jossa yksilö usein
      pyritään nujertamaan.

      Entä voisiko mielenterveysongelmienkien taustalla
      olla muutakin kuin yksilön oma heikkous tai esim. traagiset lapsuudenkokemukset?

      • edelliseen:

        "Lapsuuden traumaattiset kokemukset" oli tietysti tarkoitus sanoa.


      • ...
        edelliseen: kirjoitti:

        "Lapsuuden traumaattiset kokemukset" oli tietysti tarkoitus sanoa.

        tämän ketjun kirjoittajat nähneet esim. koti-ikävän?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1179
    Aihe