Oisko kellään kokemuksia kertoa minkalaista oli synnyttää Oys:ssa?
Minkalaisia on kätilöt yms?
Oulussa synnyttäminen
11
1972
Vastaukset
- vielä synnytys OYS:ssa
edessä hetkenä minä hyvänsä, mutta tämmösen löysin tuolta Vauva-lehden puolelta:http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7248116&p=3&tmode=1&smode=1
- sinulla
ensimmäinen synnytys edessä? Tarkoitan,että onko mitään vertailukohdetta esim. Oulaskangas tai Kokkola?
Olen synnyttänyt yhden lapsen Oulussa. Jaa, Millaista se oli. No, kätilöitä on useita, enkä voi kertoa kun siitä joka auttoi vauvani maailmaan. Hän oli ammattitaitoinen ja oikein ymmärtäväinen kaikenpuolin.
Synnytyspaikkana melko laitosmainen ison kokonsa vuoksi. Mutta kyllä se siitä.Eipähän sinne loppuiäksi olla jäämässä. Kyllä sen kestää..- zuppi
Kyllä vain, ensimmäinen on tulossa. Ei siis vertailukohteita paikoista. Kovasti on asioita jotka arkasruttavat mieltä ja kovasti meinaa välillä synnytys pelottaa.
On varmaan mukavia ja vähemmän mukavia kätilöitä joka paikassa. Täytyy vaan toivoa että itelle sattuisi sellainen, jonka kanssa tulis hyvin toimeen ja joka osaisi hommansa.
Kiitoksia vastauksista!
- 2xäiti
Olen synnyttänyt molemmat lapseni Oys:ssa.Ensimmäinen synnytys oli unelmasynnytys,kätilö oli ihana ja kaikki sujui mallikkaasti.Sain pyytämäni kivunlievitykset ja synnytys oli todella helppo ensimmäiseksi synnytykseksi.Koin mahtavan kätilöni tilanteen hallinnan ja ammattitaidon todellakin vaikuttaneen suuresti siihen, että synnytys tapahtumana sujui niin mukavasti.Vaikka lapseni jouduttiinkin viemään suoraan synnytyksestä teholle, niin kaikki asiat selitettiin hyvin ja hoidettiin asiallisesti ettei tullut pahaa mieltä edes siinä vaiheessa.
Toinen synnytykseni olikin kaikkea muuta.Kätilö oli "kaiken kokenut" ja kaikki myöskin tehtiin niinkuin hän halusi.Kivunlievitystä en ehtinyt saamaan, koska anestesialääkäreillä saattaa olla kiire (ei koskaan soittanutkaan heille).Antoi ainoastaan akuhierontaa, josta ei ollut apua kun synnytys eteni nopeaa.Ihan alussa sain kohdunkaulanpuudutuksen, kun nyt vaatimalla vaadin saada kipuihini jotain lääkettä.Episiotomiaa pyysin, mutta hän ei halunnut sitä tehdä "koska niitä tehdää aivan turhaan liian usein ja sitten joudutaan vaan turhaan ompelemaan".Lapsi oli iso ja menetin 1 litran verta ja sain toisen asteen repeämät, joita sitten kätilö opsikelijan voimin ompeli.Kuuntelin vain kun ohjasi opsikelijaa "että makuasia, mihin suuntaan tästä nyt lähdet ompelemaan".Olihan se kun olin revennyt joka suuntaan.Luojan kiitos, että ensimmäinen synnytykseni oli ollut niin upea etten osannut edes pelätä synnyttämään tuloa.Kaiken tuon toisen synnytyksen tuottaman järjettömän kivun ja tuskallisten kokemusteni jälkeen olen aika varma etten enää tule synnyttämään.
Kahden kokemuksen perusteella voin vain sanoa, että varmasti missä tahansa sattuman kauppaa millainen kätilä kohdalle sattuu ja miten juttunne menevät yksiin.Osastolla tiesin jo kokemuksesta toiselta, miten vauvaa hoitaa.Moni tuttavani minä mukaan lukien olemme kokeneet ettei ohjausta ilman pyytämistä monestikaan tulee.Osastolla ei aina tunnu olevan kovin hyvä ilmapiiri ja se heijastuu muuallekin.Pyydä siis kaikki mahdollinen, mitä osaat!Lasten tehon puolella ohjaus kyllä oli esimerkillistä ja siellä opetettiin asioita kädestä pitäen.- memma
Tänä keväänä ensisynnytystäni hoitanut kätilö oysissa oli käytökseltään törkeä ja epäinhimillinen. Koin itseni alistetuksi ja usko omiin voimiin hiipui täysin. Synnytyksestä jäi myös pelko, enkä usko pystyväni siihen enää ikinä.
Näin minulla, toivottavasti muilla paremmin. - savimar
memma kirjoitti:
Tänä keväänä ensisynnytystäni hoitanut kätilö oysissa oli käytökseltään törkeä ja epäinhimillinen. Koin itseni alistetuksi ja usko omiin voimiin hiipui täysin. Synnytyksestä jäi myös pelko, enkä usko pystyväni siihen enää ikinä.
Näin minulla, toivottavasti muilla paremmin.Minä synnytin esikoiseni v. 2003 oysissa ja kätilöksi sattui vanhahko vaalea naisihminen... jonka kanssa ei synkannut yhtään. Kätilö oli töykeä, vähätteli toiveitani ja sanomisiani, ei osannut kannustaa lainkaan ym. ym. Inhottavia tokaisuja vaan päästi suustaan. Juuri eilen lueskelin synnytyskertomustani ja ajattelin, että enää en suostu tuolle kätilölle potilaaksi (syksyllä menossa uudestaan OYSiin).
Olen myös kuullut, että OYSissa ei tahdo saada esim. jakkaraa käyttöön, vaikka tutustumiskäynnillä sitä esitelläänkin. Kätilöt eivät tykkää työskennellä sen kanssa. Itse haluaisin kokeilla nimenomaan vaikka jakkaraa (viimeksi jouduin makaamaan paljon sängyllä).
Eli minulla ei ole mitenkään hirveän positiiviset käsitykset OYSin toiminnasta mutta olen päättänyt, että tällä toisella kerralla yritän pitää omista oikeuksistani enemmän kiinni...
Synnytyksen jälkeen kaikki kyllä toimi mielestäni hyvin, hoitajat opastivat riittävästi vauvanhoitoon osastolla jne. Toki lisämaitoa ja tuttia "tuputetaan" automaattisesti, mikä ei olisi tarpeen... - Zuppi
savimar kirjoitti:
Minä synnytin esikoiseni v. 2003 oysissa ja kätilöksi sattui vanhahko vaalea naisihminen... jonka kanssa ei synkannut yhtään. Kätilö oli töykeä, vähätteli toiveitani ja sanomisiani, ei osannut kannustaa lainkaan ym. ym. Inhottavia tokaisuja vaan päästi suustaan. Juuri eilen lueskelin synnytyskertomustani ja ajattelin, että enää en suostu tuolle kätilölle potilaaksi (syksyllä menossa uudestaan OYSiin).
Olen myös kuullut, että OYSissa ei tahdo saada esim. jakkaraa käyttöön, vaikka tutustumiskäynnillä sitä esitelläänkin. Kätilöt eivät tykkää työskennellä sen kanssa. Itse haluaisin kokeilla nimenomaan vaikka jakkaraa (viimeksi jouduin makaamaan paljon sängyllä).
Eli minulla ei ole mitenkään hirveän positiiviset käsitykset OYSin toiminnasta mutta olen päättänyt, että tällä toisella kerralla yritän pitää omista oikeuksistani enemmän kiinni...
Synnytyksen jälkeen kaikki kyllä toimi mielestäni hyvin, hoitajat opastivat riittävästi vauvanhoitoon osastolla jne. Toki lisämaitoa ja tuttia "tuputetaan" automaattisesti, mikä ei olisi tarpeen...Ei tosiaan kannata ihan mitä vaan kohtelua sietää. Meidänhän siinä pitäs synnyttäjä olla pääroolissa ja meidän toiveita kuunnella.
Onpas tosiaan aika negatiivis voittoista palaute Oyssista. Eikö kellään ole tosiaan mitään ihanaa kokemusta kerrottavana?
Luulisi kait, että suurin osa kätilöistä sentään olisi mukavia. Ainakin niiden pitäisi olla asiallisia.
- oli tosi
kovakourainen. Sanoikin opiskelijalle, että kun satuttaa, niin alkaa nopeammin syntyä! Muutenkin oli koko ajan "tarkistamassa" tilannetta. Siis tekemässä sisätutkimusta, vaikkei se mielestäni ollut aiheellista. Onneksi kätilö vaihtu juuri ennen lapseni syntymää. Tämä kätilö oli asiansaosaava ja mukava.
Osastolla yksi hoitaja vaan nappasi vauvani vierestäni, sanoi vievänsä verensokerinmittaukseen. Ihmettelin, etteikö sinne äiti pääsekään mukaan kun Kokkolassa äiti oli mukana joka hoitotilanteessa. Minua ei kuulema siellä tarvita oli vastaus. Vauvan se samainen hoitaja toi takas noin puolentunninpäästä ja sanoi happamasti, että annoin pullosta, muttei SE suostunut syömään! Sillon rajähdin, minun lastani ei pullosta juoteta, kun itse imetän. (Maitoa tuli tosi hyvin heti alkuunsa). Otin asian puheeksi toisen hoitajan kanssa, aiko ottaa edel. puhutteluun. Tämän jälkeen en "pulloHoitajaa" enää tavannut onneksi.
Jos oisi mahdollista menisin synnyttämään Kokkolaan. Oulu on vastenmielinen synnyttämö. Siellä ollaan vaan liukuhihnalla. - Äippä x
Synnytin alkuvuodesta esikoiseni Oysissa. Iltavuorossa ollut kätilö oli kaiketi ihan asiallinen, mutta minusta tuntui, että hän suhtautui synnytykseeni liian rutiininomaisesti. Ihmisten työtavat vaihtelevat tietysti mm. persoonan ja työkokemuksen mukaan. Yövuoroon tuli sitten kätilö, jonka tyyli vastasi enemmän meikäläisen tarpeita. Hän oli nuori, ehkä itsekin hiljattain samassa tilanteessa ollut ja suhtautui minuun hyvin empaattisesti. Jos kätilö ei olisi tuolla lailla vuoronvaihdon takia vaihtunut, olisin varmaan pyytänyt saada jonkun toisen kätilön minua avustamaan. Kun on oikein kipeä, niin oikea ihminen synnytystä avustamassa on jo jonkinlaista kivunlievitystä.
Osastolla olimme perhehuoneessa ja siellä hoitajat kävivät ihan sopivan usein. Meitä eniten hoitanut oli todella mukava nainen, mutta joukkoon mahtui muutama pahaa päivää viettänytkin hoitaja. - äitixkaks
Hei.
Kätilöissä on erojaniinkuin muissakin ihmisissa. Joidenkin kanssa vain kemiat synkkaa toisten ei. Itselläni eka kerralla kätilö vaihtui juuri sopivasti ennen todellisen tilanteen alkua, kätilö joka otti minut vastaan vähätteli kipujani ja oli muutenkin vaisu ja tukea en saanut. Sitten tämä vanhempi varmaan 30v työtä tehnyt oli niin rauhoittava ja kannustava että synnytys sujui kuin leikki. Jäi todella hyvät muistot.
Toisella kerralla sama, vastaanottanut kätilö oli minusta jäykkä ja epäystävällinen, kaksi muuta jutteli minun kanssa kun itketti herkässä mielentilassa ja synnytyksen alkuunpannut kätilö oli myös loistava.
Itselläni vain hyvää sanottavaa, jos kätilöksi olisi jäänyt ihminen jonka kanssa ei kemiat toimi, olisin pyytänyt toisen tilalle. Meillä on oikeus päättää kenen kans´sa haluamme tämän hienon ja jännittävän asian hoitaa. - ninni2
Synnytin tyttäreni viime kesänä oysissa... ja koko sairaalareissu meni tosi mukavasti. Minulle tehtiin sektio (tytär perätilassa), joten olin vuoteen omana ensimmäiset kolme päivää. "Palvelu" pelasi, voinita kyseltiin, ruokaa ja juomaa tarjottiin sekä tyttäreni hoito järjestyi...kertaakaan ei tarvinnut neidin huutaa hätäänsä vaan apu oli aina lähellä (itse kun en häntä pystynyt edes sängystä nostamaan). Henkilökunta oli tosi mukavaa - iloista, nauravaista ja osaavaa! Henkilökuntaahan siellä on toki paljon, joten itselläni on kokemusta vain siitä pienestä osasta... Tsemppiä sinulle ja muista,että omallakin käytöksellä voi olla vaikutusta siihen miten sinua kohdellaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943762
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453144Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.972749Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572430- 1342397
- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172367Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212284Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232276- 642070