Mitä tarkoittaa murolujuus, esim 31KG?
murtolujuus esim. köydessä...
1
4795
Vastaukset
- xxxxx
"Mitä tarkoittaa murolujuus, esim 31KG? "
Zum ersten, oletan että tarkoitat murTolujuus (ellet se on Kellogg's aamiaislastujen puremavastuus).
kg (kyllä, kirjoitetaan pienellä vaikka se olisi lauseen ensimmäinen sana) on painoyksikkö (sillä ilmaistaan massaa).
kp (kilopondi, myös pienellä) käytettiin aikaisemmin VOIMA-yksikkönä, nykyään oikea yhsikkö on N (newton = kgm/s^2 = 0.1...kp)
Herra Newton 1600-luvun lopussa hoksasi (saatuaan ensin omenan päähän) että
voima (N) = massa(kg) x kiihtyvyys(m/s^2)
Mikä kiihtyvyys? Tietysti maan vetovoima g = 9.81 m/s^2 (päiväntasaajalla vedenpinnan korkeudessa).
Eli jos ripustat 1 kg roikkumaan köydenpätkään, köyteen kohdistuu 9.81 N (tai 1 kp) VOIMA.
Kaikki eivät ole näin fiksuja. Veneliikkeet ilmaisevat murtolujuuden (se voima jolloin köysi katkeaa) kilogrammoina. Mitä ne tarkoittavat (tietysti) on se massa joka ripustettuna köyteen aiheuttaa sen katkeamisen. Eli sinun tapauksessa:
34 kg x 9.81 m/s^2 = 334 N
(useimmat ihmiset ilman teknistä koulutusta hahmottelevat kuitenkin helpommin tuon 34 kg kuin tuon 334 N, siksi myyjät raiskaavat tiedettä)
PS. Tuo esimerkkisi "34 kg" murtolujuus ei varmasti edusta minkään "köyden"
murtolujuutta. Jopa kookosköysi (joka on heikko mutta kelluu, käytettiin 60 v sitten esim ankkuriköytenä) on kymmenen kertaa vahvempi. Ohuemmat laadut eivät ole köysiä, ne ovat naruja tai liinoja.
Pieni esimerkki: Nykyaikainen 6 mm köydellä on murtolujuus "2500 kg". Jokaista lisämilliä kohti murtolujuus nousee n. 1000 kg.
Murtolujuus ei yksin riitä köyden valinnassa:
murtolujuus = varmuuskerroin x kuorma (=voima)
Pienimmillään varmuuskerroin on 1.5 (silloin kun ei ole mitään vaaraa ihmisille). Joskus varmuuskerroin kasvaa paljon suuremmaksi (esim vuoristokiipeilijäy käyttävät 10 mm Dyneema, murtolujuus 5500, varmuuskerroin (kiipeilijä painaa 100 kg) = 55!!).
Purjeveneessä murtolujuus ei aina ole oleellinen suurre köysiä valittaessa, oleellisempi on usein venymä (esim. falleissa), eli pituusmuutos/kuormitus. Kuormituksen pysyessä vakiona, venymä on (lähes) suoraan verrannollinen murtolujuuteen (nyt raiskaan itse tiedettä, en vaan jaksa selittää Hookesin lakia, kimmokertoimia ym. Tälle palstalle tuo tarkkuus riittää).
Lisäksi täytyy muistaa että jos on talja, kuorma jakaantuu kaikkien samansuuntaisten köysien välille. Esimerkkinä 30 jalkaisen isoskuutti, nelikertainen välitys. Tukeva kaveri jaksaa vetää sitä "100 kg":n voimalla (vastaa kahden sementtisäkin nostamista). Eli kuorma on n. "400 kg" skuuttauspisteessä. Jos skuuttina käytetään 6 mm dynema, varmuuskerroin on (4x 2500)/400 = 25!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855