Terv.huolto,alasajo

sisar Maria

Tämän päivän iskusana terv.huollossa, ei ole rahaa, pitää säästää, etsiä uusia säästökeinoja.
Minusta on tosi järkyttävää. Avoterveydenhuoltoa keskitetään toimintaa vain keskusterveys asemille. Tämä kirpaisee pahimmin eläkeväkeä ja lapsiperheitä.

Useat käynnit tk:ssa kuluttavat pientä eläkettä jo matkakustannuksissa. Lyhin matka yleisellä kulkuneuvolla on 2,60€ vaunut. Jos joutuu käyttämään kahtakin bussia, se on jo edestakaisen matkan kanssa 10,40€, ja se on paljon se pienissä ekäkkeissä.

Kotiutetaan vajaakuntoisina, esim operaation jälkeen katsomatta tuleeko toimeen vai ei.
psyk potilaat ovat melkein kaikki avohoidossa, tarkoittaa sitä sattumia voi tulla.

Pienin riesa kerrostalossamme on, n 40v mies käy aamuyöllä soittamassa ovikelloja sitten pakenee paikalta, kukapa uskaltaa avata ovea? Asuu äitinsä siivellä, vaatii rahaa ja ties mitä.
Virkaholhooja vain levittelee käsiä, ei ole muuta mahdollisuutta.

Kaikki olemme maksaneet ja maksamme veroja palvelujen takaamiseksi. Kansantaloudessa suurimman siivun vie terv.huolto. Ilmeisesti he eivät osaa kohdentaa, käyttää varoja oikealla tavalla.

Hallinto organisaatiota lisätään, on ylilääkäriä, apulaisylilääkäriä, osastonlääkäriä, apulaisosastonlääkäriä. Nämä yli- ja apulais-nimikkeet myös nostavat palkkausta, työ on sama kuin ennenkin.

Taloushallinto on oma lukunsa, kovan palkan takaamiseksi on esim. hallinnon tietojenkäsittely päällikkö - toimenkuva? Luovuutta tarvitaan siinäkin kun keksitään uusia virkanimikkeitä jotta saadaan lisää palkkaa.
Nämä porsaanreiät pitäisi ehdottomasti evätä terv.huollossa.

16

2020

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inka

Vanhemmat ja eläkeläiset on noustava barrikaadeille. Meidän TÄYTYY protestoida, ei meitä muuten kukaan kuuntele. Emme saa mitään aikaiseksi jos emme tee mitään.

Ainoastaa ennen vaaleja, ehdokkaat lupaavat vaikka mitä. Tosin se sitten unohtuu kun pääsee valtaan.

• jos olisi mahdollisuutta käydä maassa missä ei ole sairaanhoitoa juuri ollenkaan.
      Miesystäväni mielestä pohjoismaalainen sairaanhoito on ensiluokkaista, vaikka olikin aivan toista mieltä vielä 1/2 vuotta sitten. Kenialaisessa sairaalassa työskentely on muuttanut hänen mielipiteensä positiivisemmaksi näitä omia oloja kohtaan.

• Dark Lady

käydä jossain kehitysmaassa perehtymässä sikäläisiin oloihin, jossa terv.huolto on sellaista kuin meillä about 50 v sitten.
        Kannattaako kuitenkaan verrata meidän oloja johonkin kehitysmaahan?
        Minullakin on lähipiirissä TK- ja sairaalalääkäreitä, samoin sair.hoitajia.Kaikki ovat täysin uupuneita.Työntekijöiden selkänahasta säästöt revitään.
        Lääkärit hakeutuvat reppufirmoihin kuntapuolelta, koska eivät kertakaikkiaan jaksa mieletöntä potilastulvaa ja työmäärää. Hoitajat joutuvat tekemään monta vuoroa putkeen, koska sairastuneiden tilalle ei yksinkertaisesti löydy sijaisia,ym.ym.
        Pullamössösukupolvi ei tule sairaaloissa raatamaan tälläisella menolla.Sehän on nähty jo.
        Tähän tämä suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan terveydenhuollon alasajo on johtanut.

• isoäiti**

Voi miten oikeassa olet MdK-MdK pohjoismaalaisesta hyvinvoinnista.

Se ei tietenkään ole lohdutus eikä puolustus
        suomalaisen terveydenhuollon epäkohtien korjaamiseen, että huonomminkin on monissa
        maissa, mutta hyviäkin puolia sieltä
        uupumuksen ja kurjuuden keskellä on.

Tyytyväisiä, kiitollisia potilaita
        ja autettujakin löytyy.

• Vähin mitä voi asiakas terv.huollolta vaatia on asiallista hyvää käytöstä. Usein kerrotaan miten ikävästi lääkäri on kohdellut vastaanotolla asiakasta.

Esimerkkinä, 78v mies jolla lonkka särkevä huonosti voi liikkua, vastaus operaatio mahdollisuudesta oli, tule 10v kuluttua uudelleen! Kyllä sen asiakas tajuaa - 10v kuluttua olen jo Nurmituomaan mailla.

Voihan terveydenhuoltoa verrata kehitysmaiden olosuhteisiin, pitää vain huomioida miltä tasolta vertailun aloittaa ja mistä suunnasta asiaa katsoo. Joku jo kirjoittikin, kehitysaluemaat ovat jopa 50v jäljessä.

Olemme viemässä sinne koulutusta myös TH:n alueella, toivottavasti kehitys menee vauhdilla eteenpäin, sillä se heidän oman etunsa mukaista.

• outo lintu
        reetta5 kirjoitti:

Vähin mitä voi asiakas terv.huollolta vaatia on asiallista hyvää käytöstä. Usein kerrotaan miten ikävästi lääkäri on kohdellut vastaanotolla asiakasta.

Esimerkkinä, 78v mies jolla lonkka särkevä huonosti voi liikkua, vastaus operaatio mahdollisuudesta oli, tule 10v kuluttua uudelleen! Kyllä sen asiakas tajuaa - 10v kuluttua olen jo Nurmituomaan mailla.

Voihan terveydenhuoltoa verrata kehitysmaiden olosuhteisiin, pitää vain huomioida miltä tasolta vertailun aloittaa ja mistä suunnasta asiaa katsoo. Joku jo kirjoittikin, kehitysaluemaat ovat jopa 50v jäljessä.

Olemme viemässä sinne koulutusta myös TH:n alueella, toivottavasti kehitys menee vauhdilla eteenpäin, sillä se heidän oman etunsa mukaista.

kohtaamaan ikäihmisiä ja monisairaita, joille lääketiede ei pysty tarjoamaan terveyttä ja toimintakykyisyyttä.

• -nainen-

Muutenkin terveyskeskuspalvelut ovat menneet aivan kummallisiksi "omalääkäri" systeemin myötä. Kun ihmisen pitäisi sairastua vain "virastoaikana" ja etukäteen sen vielä tietäen. Itselläni on nivelrikko molemmissa polvissa. Ja kun yritin saada terveyskeskukseen aikaa polvien turvottua/tulehduttua. Puhelimessa vastaanottoapulainen ilmoitti, että vapaita aikoja on 1,5 kk kuluttua omalle lääkärille. Vaikka avuntarve olikin tuolloin ollut akuuttia. Mutta tätä vaivaa ei terveyskeskus luokittele hätätapaukseksi, Vaikka ei pääsisi kävelemään, joten en saanut päivystysaikaa terveyskeskukseen. Minua kehotettiin hakeutumaan yksityiselle lääkärille, että saan reseptin uusittua ja tarvittaessa sairauslomatodistuksen. Ja terveyskeskus oli kyllä valmis toimittamaan röntgenkuvat ja ortopedin jatkohoitosuunnitelman tarvittaessa yksityislääkärille samaksi päiväksi.

• madame

Olen terveydenhuollon suurkuluttaja, ja sanon, että ylipäätään on hyvää tasoa ollut jo lähes parikymmentä vuotta. Minulle on tarjottu paljon enemmän hoitoa, kuin olen halunnut vastaanottaa.

Aina, kun rapataan, niin roiskuu, aina eivät kohtaa potilas ja hoitoa tuottava yksikkö tai kenties lääkäri. Kemiatkin vaikuttavat. Mutta olen ollut satoja kertoja poliklinikoilla ja olen hamaan hautaan sakka siellä vakituiseen kulkemassa. Käyn näytteet antamassa tk labrassa määrävälein. Ja yleisarvosanana annan kyllä hyvät arvosanat.

Mutta mielestäni suurin virhe on, että ihmiset tuudittautuvat aivan liikaa terveydenhuollon vastuulle. Monilla on käsitys, että heidän oma terveyden vaaliminen kuuluu yhteiskunnalle. Ensimmäisenä kysytään, korvaako Kela. Oman terveyden vaaliminen on hukassa.

Ja terveydenhuollosta on unohdettu ihmisten itsehoitokoulutuksen edistäminen. Teollinen kehitys on tuhonnut hyvää arkielämän kelvollista kotihoitotietoa. Nykyisin ollaan tumput suorana, jos jokin flunssa iskee, ei muuta kuin terveyskeskukseen, vaikka kyseessä on virusperäinen infektio, ja se menee ohi kyllä.

Mieluiten mennään köhivänä ja räkivinä sinne, kuin ollaan kiinnostuneita sen kotihoidosta.
        Harvallapa lapsiperheellä on luontaiset ensiapukeinot hallinnassaan, saatikka, että siellä olisi sitä isoäidin mustaherukkamehua, joka laskee kuumetta ja helpottaa oloa. Höyryhengityslaite ei löydy kovinkaan monesta huushollista. Jonka hankkiminen ei ole edes kustannuskysymyskään. Mutta helpottaa monissa hengitystieinfektioissa oikein mukavasti.

Nivelrikkoon ja kipuihin on nykyisin valtaisan paljon hyviä mahdollisuuksia vaikuttaa ilman lääkärissäkään käyntiä. Ja lääkäri ei voi korjata tilannetta eikä yleiskivuliaisuutta, mitkä johtuvat aliravitsemuksesta (eli roskaruoan syönnin seurauksesta syntyneistä ravintoaineiden vajauksista), ja vääränlaisen ravinnon käyttämisen seurauksista.

Näitä asioita eivät ihmiset ole erityisen halukkaita muutenkaan oivaltamaan, saatikka imemään tietoa tästä ohi lääkärin, joka ei useimpää heitä kuitenkaan ole voinut auttaa. Ja kun lääkäri ei voi auttaa, sitten syntyy vihamielinen sanansäiläsota.

Reseptin uusimisen takia ei tarvitse lääkärin aikaa tilata. Sen kuin vie vaan terveyskeskukseen, uusiminen käy sillä kätevästi.

Ja apuvälineitä olen itse ainakin saanut hyvin. Alkuun piti olla lääkärin lausunto, mutta kun se ensipäätös oli tehty, sen jälkeen olen vain käynyt hakemassa tarvitsemiani laitteita (pienempiä) ja ne on vaan merkattu muistiin. Isommat ja kalliimmat (1000 €:n luokka olevat) on tehty erillisillä päätöksillä.

• -nainen-
        madame kirjoitti:

Olen terveydenhuollon suurkuluttaja, ja sanon, että ylipäätään on hyvää tasoa ollut jo lähes parikymmentä vuotta. Minulle on tarjottu paljon enemmän hoitoa, kuin olen halunnut vastaanottaa.

Aina, kun rapataan, niin roiskuu, aina eivät kohtaa potilas ja hoitoa tuottava yksikkö tai kenties lääkäri. Kemiatkin vaikuttavat. Mutta olen ollut satoja kertoja poliklinikoilla ja olen hamaan hautaan sakka siellä vakituiseen kulkemassa. Käyn näytteet antamassa tk labrassa määrävälein. Ja yleisarvosanana annan kyllä hyvät arvosanat.

Mutta mielestäni suurin virhe on, että ihmiset tuudittautuvat aivan liikaa terveydenhuollon vastuulle. Monilla on käsitys, että heidän oma terveyden vaaliminen kuuluu yhteiskunnalle. Ensimmäisenä kysytään, korvaako Kela. Oman terveyden vaaliminen on hukassa.

Ja terveydenhuollosta on unohdettu ihmisten itsehoitokoulutuksen edistäminen. Teollinen kehitys on tuhonnut hyvää arkielämän kelvollista kotihoitotietoa. Nykyisin ollaan tumput suorana, jos jokin flunssa iskee, ei muuta kuin terveyskeskukseen, vaikka kyseessä on virusperäinen infektio, ja se menee ohi kyllä.

Mieluiten mennään köhivänä ja räkivinä sinne, kuin ollaan kiinnostuneita sen kotihoidosta.
        Harvallapa lapsiperheellä on luontaiset ensiapukeinot hallinnassaan, saatikka, että siellä olisi sitä isoäidin mustaherukkamehua, joka laskee kuumetta ja helpottaa oloa. Höyryhengityslaite ei löydy kovinkaan monesta huushollista. Jonka hankkiminen ei ole edes kustannuskysymyskään. Mutta helpottaa monissa hengitystieinfektioissa oikein mukavasti.

Nivelrikkoon ja kipuihin on nykyisin valtaisan paljon hyviä mahdollisuuksia vaikuttaa ilman lääkärissäkään käyntiä. Ja lääkäri ei voi korjata tilannetta eikä yleiskivuliaisuutta, mitkä johtuvat aliravitsemuksesta (eli roskaruoan syönnin seurauksesta syntyneistä ravintoaineiden vajauksista), ja vääränlaisen ravinnon käyttämisen seurauksista.

Näitä asioita eivät ihmiset ole erityisen halukkaita muutenkaan oivaltamaan, saatikka imemään tietoa tästä ohi lääkärin, joka ei useimpää heitä kuitenkaan ole voinut auttaa. Ja kun lääkäri ei voi auttaa, sitten syntyy vihamielinen sanansäiläsota.

Reseptin uusimisen takia ei tarvitse lääkärin aikaa tilata. Sen kuin vie vaan terveyskeskukseen, uusiminen käy sillä kätevästi.

Ja apuvälineitä olen itse ainakin saanut hyvin. Alkuun piti olla lääkärin lausunto, mutta kun se ensipäätös oli tehty, sen jälkeen olen vain käynyt hakemassa tarvitsemiani laitteita (pienempiä) ja ne on vaan merkattu muistiin. Isommat ja kalliimmat (1000 €:n luokka olevat) on tehty erillisillä päätöksillä.

Kyllä nyt hieman "metsään" meni arviosi, että "roskaruuan" syönnillä olisivat polveni menneet tähän kuntoon. Ihan on työperäistä kulumaa ja painoindeksini on 20, joten ylipainoa ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan.

• madame
        -nainen- kirjoitti:

Kyllä nyt hieman "metsään" meni arviosi, että "roskaruuan" syönnillä olisivat polveni menneet tähän kuntoon. Ihan on työperäistä kulumaa ja painoindeksini on 20, joten ylipainoa ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan.

Vaikka minä Sinun perääsi kirjoitin, kirjoitin yleisellä tasolla. Enhän minä lapsilla Sinun lapsiasikaan tarkoittanut.

Mutta oletko aloittanut niveloireita havaitessasi glukosamiinen käytön, ja rasvahappojen käytön ? Olen niitä käyttänyt jo -90 luvulta saakka, ja ne hidastavat merkittävästi nivelrikon kehittymistä, kun se aloitetaan riittävän aikaisin, ennenkuin luuvauriot ovat syntyneet.

• outo lintu

mennä suoraan terveyskeskuksen päivystysvastaanotolle aamuvarhaisella odottamaan vuoroasi, olisit lääkärin tavoittanut.
        Joka tyytyy puhelimessa annettuihin selityksiin, voi mennä apteekkiin ostamaan särkylääkkeitä ja tutkia netistä kansanparannuksen hoitokeinoja. Ei se yksityislääkäri sinulle terveitä polvia loihdi, kymmenen vuoden välein joutuu tekoniveletkin uusimaan. Niitä saa muuten rahalla.

• outo lintu
        -nainen- kirjoitti:

ei ylipaino tai huono ravitsemus ole ainoita syitä nivelrikkoon. Lattioitako laatoitit ammatiksesi?
        Nivelet kaipaa liikuntaa myös vapaa-aikana. Liikkumattomuus estää nivelen ravinnon saantia ja edesauttaa kulumia. Samoin tapaturmat ja tupakointi.

• -nainen-
        outo lintu kirjoitti:

mennä suoraan terveyskeskuksen päivystysvastaanotolle aamuvarhaisella odottamaan vuoroasi, olisit lääkärin tavoittanut.
        Joka tyytyy puhelimessa annettuihin selityksiin, voi mennä apteekkiin ostamaan särkylääkkeitä ja tutkia netistä kansanparannuksen hoitokeinoja. Ei se yksityislääkäri sinulle terveitä polvia loihdi, kymmenen vuoden välein joutuu tekoniveletkin uusimaan. Niitä saa muuten rahalla.

Jep, kyllä niitä rahalla saa , mutta niiden uudelleen laittaminen on kyllä rajallista. Tekonivelen kesto on noin 10-12 vuotta. Ja uusinta ei välttämättä onnistu 100%.sti

Yksityislääkärillä saa sentään reseptin uusittua samana päivänä, tarpeen vaatiessa.

• terkkariin
        -nainen- kirjoitti:

Jep, kyllä niitä rahalla saa , mutta niiden uudelleen laittaminen on kyllä rajallista. Tekonivelen kesto on noin 10-12 vuotta. Ja uusinta ei välttämättä onnistu 100%.sti

Yksityislääkärillä saa sentään reseptin uusittua samana päivänä, tarpeen vaatiessa.

Vie se reseptisi hyvissä ajoin terveyskeskukseen

• ii-li
        madame kirjoitti:

Vaikka minä Sinun perääsi kirjoitin, kirjoitin yleisellä tasolla. Enhän minä lapsilla Sinun lapsiasikaan tarkoittanut.

Mutta oletko aloittanut niveloireita havaitessasi glukosamiinen käytön, ja rasvahappojen käytön ? Olen niitä käyttänyt jo -90 luvulta saakka, ja ne hidastavat merkittävästi nivelrikon kehittymistä, kun se aloitetaan riittävän aikaisin, ennenkuin luuvauriot ovat syntyneet.

En ollut koskaan kuullutkaan glukosamiineista.

Katsoin internetistä, ja totesin sen olevan yleisesti käytetty lääke/luontaistuote rustojen kulumiseen.

Sanoit, että sen käyttö pitää aloittaa hyvissä ajoin. Mitä se käytännössä merkitsee? Jos se tosiaan vaikuttaa, niin silloinhan jokaisen vanhenevan pitäisi käyttä sitä, vai kuinka?

Entäpä ne rasvahapot? Olen suhtautunut niihin aina epäilevästi. Niitä mainostetaan niin paljon, että uskottavuus on kadonnut. Niiden mainokset ovat vähän samaa luokkaa kuin naamarasvojen, eli "uskokoon kuka haluaa".

• -nainen-
        ii-li kirjoitti:

En ollut koskaan kuullutkaan glukosamiineista.

Katsoin internetistä, ja totesin sen olevan yleisesti käytetty lääke/luontaistuote rustojen kulumiseen.

Sanoit, että sen käyttö pitää aloittaa hyvissä ajoin. Mitä se käytännössä merkitsee? Jos se tosiaan vaikuttaa, niin silloinhan jokaisen vanhenevan pitäisi käyttä sitä, vai kuinka?

Entäpä ne rasvahapot? Olen suhtautunut niihin aina epäilevästi. Niitä mainostetaan niin paljon, että uskottavuus on kadonnut. Niiden mainokset ovat vähän samaa luokkaa kuin naamarasvojen, eli "uskokoon kuka haluaa".

Arthryl 1,5 mg niminen lääke on glukosamiinia, sitä käytetään nivelrikonhoitoon Suomessa yleisesti. Melko kallis lääke jatkuvaan käyttöön ja sen rinnalla on vielä yleensä jokin tulehduskipulääke lisäksi (Burana 600 tai Arcoxsia 90-120 mg.)

Tallinnassa myydään luontaistuotteena Tohtori Tolosen Glugosamin tabletteja apteekista ilman reseptiä. Mutta vahvuus on ainoastaan 1/6 osa Arthrylistä. Sitä en tiedä, saako kyseistä tuotetta Suomesta terveyskaupoista tai apteekeista. Mutta ”Toloset” maksavat Tallinnassa noin 11 euroa 100 kpl riippuen apteekista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      14
      3050
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      122
      1342
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1222
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      257
      1086
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      1055
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      975
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      871
    8. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      41
      842
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      821
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      778
    Aihe