Heijastinpaneeli

9000 CDE

Tervehdys,

Ei kellään olisi jäänyt nurkkiin pyörimään 9000 cd:n takavalojen väliin tulevaa heijastinpaneelia tai harmaata paneelia tai koristelistaa?

En millään haluaisi maksaa originaalista yli 300 Eskoa.

Onko tietoa mahdollisista tarvikepaneeleista ja kuka niitä myisi?

Kittoos.

19

1104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • StylinG SaaB

      __________________________________________________

      Terve! Oisin myös tuota paneelia vailla
      mutta se tulis siis 90:seen.
      (Eli 900 malli)

      lisäksi haussa edelleen 99 mallin kirkkaat etuvilkut

      __________________________________________________

    • Turbo Sensonic

      Itse ajattelin ostaa omaan autooni myös tuon heijastepaneelin. Kyselin hintaa Laakkoselta: 226 euroa!!! Aivan törkeää riistoa, kun osa on vielä suomalaisen Talmun tekemä.

      Sitten pistin serkkupojan Ruotsissa asialle kysymään Ruotsin Saabin hintaa tuolla osalle: se oli alle puolet siitä: noin 104 euroa!!!

      Eli kannattaa ostaa tuo osa Ruotsista, jos sen haluaa kohtuuhintaan. Tai sitten voi yrittää liimata sitä. Itse liimasin oman heijastepaneelin, mutta jos tuo liimaus ei pidä, niin kai sitä on sitten ostettava tuo paneeli Ruotsista.

      • turbo 900

        Kyselin tossa kesällä crosspoke vanteisiin
        pölysuojaa ruotsista merkkiliikkeestä hinnan takia, niin he eivät suostuneet myymään
        ollenkaan, vaan käskivät ottamaan yhteyttä paikalliseen puljuun.

        Mistähän moinen??


      • Turbo Sensonic
        turbo 900 kirjoitti:

        Kyselin tossa kesällä crosspoke vanteisiin
        pölysuojaa ruotsista merkkiliikkeestä hinnan takia, niin he eivät suostuneet myymään
        ollenkaan, vaan käskivät ottamaan yhteyttä paikalliseen puljuun.

        Mistähän moinen??

        No noilla eri maiden Saab -liikkeillä on "territoriojako", eli toisten markkina-alueelle ei myydä osia (=toisten markkinaosuutta ei syödä).

        Vinkki: ei kannata sanoa, että on Suomesta. Kysyy vain hintaa ja sanoo, että okei, mä tilaan sen. Ja käy sen jälkeen hakemassa. Tai sitten pistää jonkun Ruotsissa asuvan sukulaisen/kaverin (tai keverin sukulaisen/kaverin) asialle.


      • 9-5T
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        No noilla eri maiden Saab -liikkeillä on "territoriojako", eli toisten markkina-alueelle ei myydä osia (=toisten markkinaosuutta ei syödä).

        Vinkki: ei kannata sanoa, että on Suomesta. Kysyy vain hintaa ja sanoo, että okei, mä tilaan sen. Ja käy sen jälkeen hakemassa. Tai sitten pistää jonkun Ruotsissa asuvan sukulaisen/kaverin (tai keverin sukulaisen/kaverin) asialle.

        just tilasin kaverilta pari suodatinta sisäilmasuod. oli puolet halvempi kuin suomessa. Suomessakin on isoja eroja esim. Turun liike ottaa enemmän mitä svh on.


      • Pevi
        turbo 900 kirjoitti:

        Kyselin tossa kesällä crosspoke vanteisiin
        pölysuojaa ruotsista merkkiliikkeestä hinnan takia, niin he eivät suostuneet myymään
        ollenkaan, vaan käskivät ottamaan yhteyttä paikalliseen puljuun.

        Mistähän moinen??

        Myymästä kieltäytyminen rikkoo varmasti paikallisia kuluttasuoja asetuksia ( ja jotain EU direktiiviä ) . Tähän vedoten luulisi kaupan onnistuvan, eri asia on mitä ne toimituskuluiksi määrittää.


      • 9-5T
        Pevi kirjoitti:

        Myymästä kieltäytyminen rikkoo varmasti paikallisia kuluttasuoja asetuksia ( ja jotain EU direktiiviä ) . Tähän vedoten luulisi kaupan onnistuvan, eri asia on mitä ne toimituskuluiksi määrittää.

        Ettei heidän ole pakko sitä lähettää eikä ehkä myydäkkään.


      • Turbo Sensonic
        9-5T kirjoitti:

        just tilasin kaverilta pari suodatinta sisäilmasuod. oli puolet halvempi kuin suomessa. Suomessakin on isoja eroja esim. Turun liike ottaa enemmän mitä svh on.

        Suurin osa Saabin varaosista on Ruotsissa noin puolet halvempia kuin Suomessa. Ilmeisesti Suomen autovero vetää uusien autojen katteet niin "pieneksi", että jollakin on paikattava tuota "rahareikää", ja mikäpä olisi parempi ja helpompi tapa paikata, kuin pyytää varaosista aivan törkeitä hintoja ;-(


      • Turbo Sensonic
        9-5T kirjoitti:

        Ettei heidän ole pakko sitä lähettää eikä ehkä myydäkkään.

        No luulisin, että jos lakitekstejä katselisi, niin osia pitäisi kyllä myydä ihan kenelle tahansa yksityishenkilölle, mutta se että niitä lähetettäisiin Suomeen ohi Suomen Saabin ei varmaan oikein kävisi laatuun.

        No, eiköhän EU aio tehdä tuollekin asialle jotain, kun autojen ym. laitteiden varaosamyynnnin ja huoltotoimintojen pitäisi olla vapaita tulevaisuudessa lähes kenen tahansa asiaan perehtyneen henkilön hoidettavaksi.

        Omalla alalla näin on jo käynyt. Vaikka ennen oli voimassa tietty "kirjoittamaton säädös" siitä, että me huollamme omat laitteemme takuun aikanakin, niin nyt asiat ovat muuttuneet niin, että vaikka joku toinen firma ottaisi laitteemme huoltoon sen takuuaikana, me joudumme silti myöntämään laitteelle 2 vuoden takuun. Sama menetelmä on varmaan tulossa autobusinekseenkin lähiaikoina.


    • 9-5T

      Tonnarin heijastinpaneli oli väritön mutta löysin tilalle harmaanpanelin purkaamo Osina Oy:sta jossain Lohjalla päin, ovat kai erikoistuneet Saab ja Volvo osiin.

      • kapsu

        eli kokeilepa näitä firmoja. Itse ostin aikoinaan 9000:en mm. vaihdelaatikon kaikkine helyineen tuolta jälkimmäiseltä:

        1) Veljekset Mäntykorpi, Kokkola puh. 06-830 1811

        2) Hernesmaan Auto-ja Osa Ky, Suokonmäentie 13
        63540 Hernesmaa (LEHTIMÄKI)
        Puh. 06-52 71 671
        Fax 06-52 71 741
        Gsm. 0400-66 62 48

        Ekalla tulee noin 1 saab 9000:nen purkuun per kk, tokallakin useita vuodessa.


    • 95W 2.3

      Mulla oli aikoinaan aivan upea 9000 Griffin, josta luopumista olen monet kerrat surrut.
      Hommasin Griffiniin valkoiset vilkut Ruotsista Speedpartsilta ja kaveri toi Sveanmaalta uuden heijastinrampin haalistuneen tilalle.
      Toi haalistunut olisi myytävänä, joten laita postia niin neuvotellaan hinnasta ja toimituksesta. Paneeli on siis ehjä, mutta auringon haalistama.

      [email protected]

      PS. Jos RAI-1 nykyinen omistaja sattuu näkemään viestin, niin laita postia! Olisi kiva tietää mitä RAI:lle nykyään kuuluu.

    • Asse

      Suomentaminen on useinmiten aikas hauska laji, varsinkin, jos joku sen osaa. Tässä tapauksessahan on kyse ilmeisesti takavalojen väliin (rekisterikilven "ympärille") tulevasta heijastimesta. Kaverini isä hankki vuosia sitten 240- Volvoonsa Volvolta vastaavanlaisen osan, jota myytiin nimellä "Peräkeulan heijastinkoriste" ...On siinä varmaan Ruotsin pojat sanakirjan kanssa nimeä kääntäneet.

      Kertokaahan muuten, mitä tarkoittaa Saabin mallistossa tämä Griffin? Esitteissä olen nähnyt vain Linear, Arc, Vector ja Aero- mallit.

      • Turbo Sensonic

        No, Griffin tarkoittaa suomeksi aarnikotkaa, joka esiintyy Saabin ja Scanian logoissa.

        Eka Saabin Griffin malli oli 3.0V6 9000. Se oli tarkoitettu 9000 malliston lippulaivaksi, jossa oli kaikki mahdolliset varusteet ja automaattivaihteisto. Jotkut väittävät tosin, että Aero on Saabin malliston lippulaiva, mutta mielipiteitä on monia.

        9-5:n tullessa markkinoille 9-5 Griffin -malli tuli markkinoille 1998. Siinä on kaikki varusteet, mitä 9-5:een pystyi saamaan ja automaattivaihteisto. Autossa on 3.0V6 -moottori, joka on asymmetrisesti ahdettu pakokaasujärjestelmään integroidulla turbolla. Asymmetrisesti ahdettu tarkoittaa sitä, että moottori ottaa turbon kautta kierrätettävän pakokaasun ainoastaan toisesta sylinteriryhmästä ja tämän jälkeen ahtopaine "puhalletaan" molempiin sylinteriryhmiin.

        Tuo Griffin -malli on lähinnä tehty kosiskeluksi USA -markkinoille, koska jenkithän tykkäävät, että autossa pitää olla kaikki mahdolliset (ja mahdottomatkin) varusteet, automaattilaatikko, ja vähintään V6 kone.


      • Asse
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        No, Griffin tarkoittaa suomeksi aarnikotkaa, joka esiintyy Saabin ja Scanian logoissa.

        Eka Saabin Griffin malli oli 3.0V6 9000. Se oli tarkoitettu 9000 malliston lippulaivaksi, jossa oli kaikki mahdolliset varusteet ja automaattivaihteisto. Jotkut väittävät tosin, että Aero on Saabin malliston lippulaiva, mutta mielipiteitä on monia.

        9-5:n tullessa markkinoille 9-5 Griffin -malli tuli markkinoille 1998. Siinä on kaikki varusteet, mitä 9-5:een pystyi saamaan ja automaattivaihteisto. Autossa on 3.0V6 -moottori, joka on asymmetrisesti ahdettu pakokaasujärjestelmään integroidulla turbolla. Asymmetrisesti ahdettu tarkoittaa sitä, että moottori ottaa turbon kautta kierrätettävän pakokaasun ainoastaan toisesta sylinteriryhmästä ja tämän jälkeen ahtopaine "puhalletaan" molempiin sylinteriryhmiin.

        Tuo Griffin -malli on lähinnä tehty kosiskeluksi USA -markkinoille, koska jenkithän tykkäävät, että autossa pitää olla kaikki mahdolliset (ja mahdottomatkin) varusteet, automaattilaatikko, ja vähintään V6 kone.

        Kiitos tiedosta. Olen miettinyt asiaa nimittäin jo pidempään. Varsinkin, kun tuossa kesällä näin 95 Griffinin, eikä Griffiniä kumminkaan löytynyt Saabin kuvastosta tai nettisivuilta. No, kyseessä on siis Aeron "kaksoisveli" toisenlaisella koneella.

        95sia on hauska tähyillä, kun se malliteksti (Griffin, Aero, Vector ym.) on yleensä kiinnitetty etupyörien taakse auton kylkeen.


      • 9-5T
        Asse kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Olen miettinyt asiaa nimittäin jo pidempään. Varsinkin, kun tuossa kesällä näin 95 Griffinin, eikä Griffiniä kumminkaan löytynyt Saabin kuvastosta tai nettisivuilta. No, kyseessä on siis Aeron "kaksoisveli" toisenlaisella koneella.

        95sia on hauska tähyillä, kun se malliteksti (Griffin, Aero, Vector ym.) on yleensä kiinnitetty etupyörien taakse auton kylkeen.

        Tossa lokasuojassa on vain merkinnät SE, Aero ja Griffin. Vector, arc ja linear lukee oven kynnyslistassa. Griffin on nykyjään saatavissa vain 3.0t arc griffin-paketti.


      • 9000 2.3 turbo
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        No, Griffin tarkoittaa suomeksi aarnikotkaa, joka esiintyy Saabin ja Scanian logoissa.

        Eka Saabin Griffin malli oli 3.0V6 9000. Se oli tarkoitettu 9000 malliston lippulaivaksi, jossa oli kaikki mahdolliset varusteet ja automaattivaihteisto. Jotkut väittävät tosin, että Aero on Saabin malliston lippulaiva, mutta mielipiteitä on monia.

        9-5:n tullessa markkinoille 9-5 Griffin -malli tuli markkinoille 1998. Siinä on kaikki varusteet, mitä 9-5:een pystyi saamaan ja automaattivaihteisto. Autossa on 3.0V6 -moottori, joka on asymmetrisesti ahdettu pakokaasujärjestelmään integroidulla turbolla. Asymmetrisesti ahdettu tarkoittaa sitä, että moottori ottaa turbon kautta kierrätettävän pakokaasun ainoastaan toisesta sylinteriryhmästä ja tämän jälkeen ahtopaine "puhalletaan" molempiin sylinteriryhmiin.

        Tuo Griffin -malli on lähinnä tehty kosiskeluksi USA -markkinoille, koska jenkithän tykkäävät, että autossa pitää olla kaikki mahdolliset (ja mahdottomatkin) varusteet, automaattilaatikko, ja vähintään V6 kone.

        ... Griffinit olleet -90-luvun alussa 2.3 turbo (200 hv) -koneilla varustettuja 9000:sia. Yritin nimittäin pari vuotta sitten ostaa tuollaista -92 mallista eräältä eläkkeellä olevalta toimitusjohtajalta mutta ei myyny :-(


      • 9-5T
        9000 2.3 turbo kirjoitti:

        ... Griffinit olleet -90-luvun alussa 2.3 turbo (200 hv) -koneilla varustettuja 9000:sia. Yritin nimittäin pari vuotta sitten ostaa tuollaista -92 mallista eräältä eläkkeellä olevalta toimitusjohtajalta mutta ei myyny :-(

        oli, toi V6 tuli vasta 1995 ja sen jälkeen Griffiniin ei muuta konetta saanut.


      • Anonyymi
        9-5T kirjoitti:

        oli, toi V6 tuli vasta 1995 ja sen jälkeen Griffiniin ei muuta konetta saanut.

        Itsellä just toi 3,0 v6 Griffin. Vm 1998 hyvin toimii, ei kolise mistään!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe