Miten s-kirjaimen sanomista opetetaan puheterapiassa?

apua haluaisimme

Lapsemme on 5 v ja s-kirjain on hänellä vaikea - sanoo sen kuten "t". Miten asiaa harjoitetaan puheterapiassa? Jotain vinkkejä, harjoituksia tms kaipaisimme, kun puheterapiaan hän pääsee vasta usean kuukauden kuluttua, jono on niin pitkä.

8

4507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitee +4

on varmaan houkuttelevaa yrittää alkaa opettamaan, mutta jos olette odotelelet jo viisi vuotta niin muutama kuukausi lisää ei haittaa?

Väärin sanotun äänteen korjaaminen oikeaksi on huomattavasti hankalampaa kuin sen opetaminen kokonaan alusta asti. Tämän huomaa erityisesti R-kirjaimen kanssa..

S on yksi vaikeimmista opetella koska ääntyy aika epämääräisessä kohdassa...

Puheterapiaa tuon asian tiimoilta ei varmaan muuten tarvitse kovin pitkään sillä usein yhden puutoksen lapsi oppii aika nopsaan!

• lapsen kanssa yhdessä

Suhistelelette ja lisää Ä-äänne siihen. Lorujakin on olemassa, mutta olen unohtanut. - suhisi hississä - jne.
      Kieli kitalakea vasten ja suhinaa;)

• miravaan

Moi! Mun mielestä S-kirjainta vois harjotella esim.. sanomalla ns. hiljaa eli shhh... ja sihisee ja suhisee.. ym. sellaista :)

• katsomassa
      • edellisellä

osasithan linkittää! Hyvä.

• Manna73

Meillä tyttö tänään 5v. hän on käynyt jo vuoden verran puheterapeutilla harjoittelemassa s ja r kirjaimen lausumista. Pääsääntöisesti ovat keskittyneet s-äänteeseen. Meille annettiin mehupilli kotiin ja sen kanssa pitäisi harjoitella. Pilli poikittain suuhun ja siitä sitten s äänteitä harjoittelemaan. Nyt tyttö jo osaakin muutamissa sanoissa hienosti sanoa s:n tietyissä kirjainyhdistelmissä vielä haetaan s-ää tai se on t... Mutta kyllä se sieltä tulee. Meillä tyttö ihan itse innoissaan harjoittelee s-äännettä itsekseenkin.

• ihan..

omat harjoittelut mieleen. Mulla oli kans mehupilli S-harjoituksissa, mutten enää muistanut, miten sitä käytettiin silloin :)

Meidän pojalla oli kaikkein helpoimmat sanat ne, missä on T ja S peräkkäin. Hienosti osasi aina pyydellä pitsaa :)

Ja osasi suhistaa hienosti, vaikka sanat sitten olivatkin tyyliin ssssssssteppo tai ssssssstami tai ssssssstohva :)

Nyt välillä sanoo teen ässän paikalle, kun innostuu puhumaan "vauvakielellä", mutta muuten jo tarpeeksi hienosti osaa käyttää ässää.

• LatexPro

Olen 10v Poika Joka Ei Osaa Sanoa 's' Tarvitsen Apua
      Mihin Se Kieli Pitää Laittaa Kun Yrittää Sanoa 's'

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe