Moottoriteitä vaaditaan

Kaupan Liitto on ryhtynyt vaatimaan moottoriteitä halki Suomen Ouluun ja myös Turusta Pietariin. Hyvä juttu, että jotkut tahot ymmärtävät parempien ja nopeampien teiden hyödyttävän koko kansantaloutta.

http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2006/06/450167

Tiestöön satsaaminen on kansantaloudellisesti kannattavaa, käytettiinpä millaista rahoitustapaa hyvänsä, joten ei muuta kuin rakentamaan.

29

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niilo Nopeusmittari

      Oishan hieno juttu! Yhtä saatanan sumppua on koko väli, matka-aika vähintään puolittuis jos tuo toteutuis.

      • Nelostie Jyväskylästä pohjoiseen on sen verran näkemäesteistä, että vähänkin liikenteen aikana niiden rekkojen takana on aina jonoja.
        Jyväskylä-Tampere väliä pilattiin niillä keskikaiteilla ja vastakkaisiin suuntiin vuorottelevilla ohituskaistoilla, sekä alituisilla nopeusrajoitusten vaihteluilla joka montun kohdalla, jossa johonkin johtava liittymä on.

        Surkuhupaisaa oli Jyväskylän pohjoispuolen parantaminen. Vain muutaman kilometrin pätkä, hehheh, tuolla menolla moottoritie Ouluun saakka ei valmistu vuosisadassakaan, mutta tietöistä johtuvaa haittaa tulee riittämään.

        Eikä tuo Jyväskylä-Oulu välinen motari varmaan kiireellisyysjärjestyksen kärkipäässä tule olemaan. Kolmostiekin on aika lailla rekkojen täyttämää Tampereelta "ylöspäin" ja viitostie on lähinnä museotietä jo niiden motarienkin osuudelta. Tietysti Jyväskylästä "alaspäin" menevät nelostie ja aiemmin mainittu ysitiekin pitäisi olla moottoriteitä, olisi pitänyt olla jo kauan sitten.

        Kyllä noissa töitä riittäis.


    • Tarjouslaskija

      Ajatus on hyvä, mutta tien paikka väärä. Mukavahan siellä Pihtiputaan ja Kärsämäen välillä olisi varmaan ajella moottoritietä, mutta maksajan kannalta on paljon parempiakin kohteita. Maassa on runsaasti vilkkaampia yhteysvälejä, joissa investoinnille saadaan tuottoakin.

    • on...

      Toinen vaihtoehto on satsata lähipalveluihin. Ei tarvitse tavaroita toudata ympäri ämpäri.

    • merk.

      Yksityisautoilu pitää saada huomattavasti vähemmäksi, niin oikea hyötyliikenne (rahti ja joukkoliikenne) pääsee kunnolla kulkemaan. Siinä ei lisää moottoriteitä tarvita. Henkilöautoilu pitää tehdä niin kalliiksi, että tavallisia töitä ei kannata mennä tekemään yli 30km päähän.

      • sitten..

        mökkimatkat, eikö vapaa autoilu ole kansalaisten perusoikeus??????


      • Ihan riittävästi on työttömiä jo nytkin, ettei työmatkan takia kannattaisi lisää niitä hankkia.

        (joukkoliikenne ei Suomen maassa ikinä toimi tällä asuintiheydellä)


      • Haisuli

        Ajtus voisi toimia pääkaupunkiseudulla, mutta suurten etäisyyksien maaseudulla, ajatusmallisi tappaisi taloudellisen toimeliaisuuden ja kehityksen kokonaan. Todella hölmöläisen idea tuo esittämäsi ajatusmalli.


      • asiaa!

        ei lisättävää


      • ei toimi
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Ihan riittävästi on työttömiä jo nytkin, ettei työmatkan takia kannattaisi lisää niitä hankkia.

        (joukkoliikenne ei Suomen maassa ikinä toimi tällä asuintiheydellä)

        Jokainen ajaa omalla autollaan, niin pakostikin julkinen liikenne vähenee. Ei kannata ajaa tyhjällä bussilla.


      • Kun......
        ei toimi kirjoitti:

        Jokainen ajaa omalla autollaan, niin pakostikin julkinen liikenne vähenee. Ei kannata ajaa tyhjällä bussilla.

        Työajat eivät satu yhteen, kulkijoita ei vai ole tarpeeksi, lähimmälle pysäkille matkaa 2km ja koko työmatka 10km jne.


      • kommentistani?
        Kun...... kirjoitti:

        Työajat eivät satu yhteen, kulkijoita ei vai ole tarpeeksi, lähimmälle pysäkille matkaa 2km ja koko työmatka 10km jne.

        Uusitaan siis:

        Jokainen ajaa omalla autollaan, niin pakostikin julkinen liikenne vähenee.


      • kommentistani? kirjoitti:

        Uusitaan siis:

        Jokainen ajaa omalla autollaan, niin pakostikin julkinen liikenne vähenee.

        Jos jokainen syrjäkylillä asuva myy autonsa ja jää julkista liikennettä odottamaan, niin sinnehän homehtuu tupaansa. Julkinen liikenne pitäisi oikeastaan lakkauttaa kokonaan.


    • järkeä

      -Eihän niitä moottoriteitä ihan huvikseen johonkin korpeen rakenneta.
      -Nelikaistaisia osuuksia ja kenties moottoriteitä tarvitaan vain suurten taajamien läheisyydessä.
      -Tärkeämpää olisi poistaa päätieverkolta vaaralliset osuudet ja pullonkaulat (ja niitähän nelostiellä riittää)

    • ehdottaa

      Koska kyseessä on Kaupan liitto niin ymmärrän nopeiden teiden rakentamisen (viittausta erääseen toiseen keskusteluun). Muutoin en pidä järkevänä ideana, onhan teitä kaahareita jo muutenkin liikaa.

      • Moottoritie on turvallisin, miksi ei kelpaa?


      • versio.
        Kairakettu kirjoitti:

        Moottoritie on turvallisin, miksi ei kelpaa?

        Kaaharit pois liikenteestä


      • versio. kirjoitti:

        Kaaharit pois liikenteestä

        Kyllähän niitä joka vuosi poistuukin, turvallisesti ylinopeutta ajavat sensijaan jatkavat vuodesta toiseen. Ylinopeus ja kaahaaminen ei ole sama asia.

        Moottoritie mahdollistaa osaamattomienkin nopean liikkumisen turvallisuuden vaarantumatta.


      • aina vaan
        Kairakettu kirjoitti:

        Kyllähän niitä joka vuosi poistuukin, turvallisesti ylinopeutta ajavat sensijaan jatkavat vuodesta toiseen. Ylinopeus ja kaahaaminen ei ole sama asia.

        Moottoritie mahdollistaa osaamattomienkin nopean liikkumisen turvallisuuden vaarantumatta.

        Jotkut kaahaajat voisivat jopa vapaaehtoisesti luovuttaa korttinsa *vink*


      • Splitter
        aina vaan kirjoitti:

        Jotkut kaahaajat voisivat jopa vapaaehtoisesti luovuttaa korttinsa *vink*

        Eiköhän se ole kaikkien etu saada turvallinen ja nopea tieverkko runsaasti liikennöidyille teille. Ei se lisää kaahareita, mutta tekee liikenteestä sujuvamman ja turvallisemman.


      • tosiaan.
        Splitter kirjoitti:

        Eiköhän se ole kaikkien etu saada turvallinen ja nopea tieverkko runsaasti liikennöidyille teille. Ei se lisää kaahareita, mutta tekee liikenteestä sujuvamman ja turvallisemman.

        Sen kun näkis ettei se lisäis kaahareita. Se on vaan sun toiveajattelua


      • tosiaan. kirjoitti:

        Sen kun näkis ettei se lisäis kaahareita. Se on vaan sun toiveajattelua

        Moottoritiet lisää turvallisuutta, totu siihen. Mikä ihmeen vika niissä silloin mielestäsi on? Etkö pidä siitä, jos ihmiset pääsee liikkumaan nopeasti/nopeammin turvallisuudesta tinkimättä?


      • jortikkaw
        tosiaan. kirjoitti:

        Sen kun näkis ettei se lisäis kaahareita. Se on vaan sun toiveajattelua

        Moottoriteiden rakentaminen olisi ehdottomasti kannatavaa taloudellisesti pidemmällä tähtäimellä. Viherpiiperöiden ja muiden höperrys kaahaajista ja joukkoliikenteestä turhaa. Nykyinen systeemi on hyvä tänne, vaikka onkin kallis. Ekologisesti ajateltuna pitäisi satsata parempiin autoihin, jotka saastuttaisivat enemmän, nykyinen verotus kannustaa ostamaan vanhaa tekniikkaa.

        Rajoitusten alentaminen ei auttane yhtään, sillä todelliset kaaharit eivät niitä kuitenkaan noudata. Sama oli siellä 80 tai 100.

        Ja sitäkin voisitte miettiä, että jos se kaahari vetää motarilla 160, tai sitten sillä ränsistyneellä mutkapätkällä 160 niin kummallakohan on turvallisempaa?


      • aina vaan kirjoitti:

        Jotkut kaahaajat voisivat jopa vapaaehtoisesti luovuttaa korttinsa *vink*

        Kiitos vaan kysymästä. Miten menee itselläs? Samaa mieltä olen, kaahaajilta kortti pois, mutta millä estää heitä ajamasta? Edelleenkään ylinopeus ei sinällään ole kaahaamista.


    • kun en ymmärrä

      Mistä moiseen rahat?

      Lisävero?
      Varat koulutuksesta, terveydenhoidosta,...?
      Lisää velkaa ulkomailta?
      Tietulli?

      • Avauksessahan oli, että mikä rahoitustapa vaan, niin kannattaa. Ei rahoituksen järjestäminen ole se ongelma, vaan poliittisen halukkuuden. Halukkaita vapaaehtoisia rahoittajia on ollut jo vuosia tyrkyttämässä valtiolle varojaan tiestön parantamiseen, mutta ei ole kelvannut. Siellä ne vaan istuvat päättäjien jakkaroilla varsinaiset liikenteen vaarantajat.

        Suuret rakennushankehöpötykset kun olis jättänyt vähemmän kiireellisiksi samoin kuin ne maamiinat, niin sieltä niitä varoja olisi vapautunut jo aika paljon, vaikka ei liene vielä tiedossa mistä ne rahat otetaan niiden miinojen korvaamiseen. Lisäksi ylimääräiset rahat on käytetty velanmaksuun ja jos käytetään jatkossakin, niin tiestöön ei riitä koskaan tarpeeksi.

        Jokunen miljardi lisää velkaa vaan teiden rakentamiseen, se ei tunnu nykyisen velan lisänä missään. Kerralla tiestö kuntoon kauttaaltaan, se on kustannustehokkainta.


      • niin...joo-o
        Kairakettu kirjoitti:

        Avauksessahan oli, että mikä rahoitustapa vaan, niin kannattaa. Ei rahoituksen järjestäminen ole se ongelma, vaan poliittisen halukkuuden. Halukkaita vapaaehtoisia rahoittajia on ollut jo vuosia tyrkyttämässä valtiolle varojaan tiestön parantamiseen, mutta ei ole kelvannut. Siellä ne vaan istuvat päättäjien jakkaroilla varsinaiset liikenteen vaarantajat.

        Suuret rakennushankehöpötykset kun olis jättänyt vähemmän kiireellisiksi samoin kuin ne maamiinat, niin sieltä niitä varoja olisi vapautunut jo aika paljon, vaikka ei liene vielä tiedossa mistä ne rahat otetaan niiden miinojen korvaamiseen. Lisäksi ylimääräiset rahat on käytetty velanmaksuun ja jos käytetään jatkossakin, niin tiestöön ei riitä koskaan tarpeeksi.

        Jokunen miljardi lisää velkaa vaan teiden rakentamiseen, se ei tunnu nykyisen velan lisänä missään. Kerralla tiestö kuntoon kauttaaltaan, se on kustannustehokkainta.

        "Jokunen miljardi lisää velkaa vaan teiden rakentamiseen..."

        Eikö? Älkää sitten uikuttako kun hinnat nousee, veroja kerätään entistä enemmän.


      • niin...joo-o kirjoitti:

        "Jokunen miljardi lisää velkaa vaan teiden rakentamiseen..."

        Eikö? Älkää sitten uikuttako kun hinnat nousee, veroja kerätään entistä enemmän.

        Suomen tieverkko on arvokas kansallisomaisuus, josta on pidettävä huolta. Liikenteessä kuolleiden määrän alentaminen vuoden 2010 tavoitteeseen ei taida halvoin keinoin toteutua liikenteen jatkaessa kasvuaan. Turvallisemmat tiet eivät ole halvimpia, moottoritie lienee se turvallisin. Valtiontalous on ollut hyvällä mallilla viime vuodet ja ajankohta olisi otollinen juuri tienrakennuksille. Halvan työvoiman maat ovat älynneet kunnon tieverkon merkityksen ja rakentavat nimenomaan moottoriteitä.


    • Rakraiveri

      Niistä tulee suomessa melko mutkasia,kun tehdään mutka tiehen jokaisen oravan pesän takia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      94
      4666
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3153
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2212
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1368
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1122
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      114
      1002
    Aihe