Haluaisin kasveilleni hieman omaperäisempiä ruukkuja, mutta ongelmana on lähinnä saviuunin puute. Ihan tavallista punasaveahan taitaa saada ihan askarteluliikkeestä tilaamalla, vai?
Jos jollakulla on kokemusta kotona tehdyistä savitöistä tai edes jonkinlaisia mielikuvia hommasta, otan mielelläni kaiken mahdollisen tiedon vastaan!
Savitöitä kotona - kukkaruukkuja
9
18919
Vastaukset
- ruukkuja
http://www.mtv3.fi/koti/tila2004/decora.shtml?365675
tuli tää yksi linkki mieleeni, siinä tosin valmistetaan betoni ruukkuja.
Ilman polttouunia ei kovin kestäviä ruukkuja synny. Periaatteessahan saven voi polttaa vaikka itsetehdyssä ulko uunissa. Googlettamalla Savityöt, polttotekniikat, raku-savi jne. löydät kyllä ohjeita. - Myytävänä
Keramiikkauuni. Lämpötilat 650- 1150 astetta. Lämpömittari ja kaikki muukin toimii hyvin.
Ilmoita tähän jos oot kiinnostunu.- ei alkuperäinen
uuni on ja paljonko hinta?
- piisku =)
Keramiikkaa saattaa saada myös poltettua kansalaisopistojen tiloissa ja kuvataidekouluilla, ota yhteyttä opettajaan. Monet keramiikkaa tekevät opettajat ainakin tietävät paikan, missä voi saada työnsä poltettua pientä maksua vastaan, jos ei ole tarkoitus ruveta tekemään ennemmänkin keramiikkaa ja ostaa omaa uunia. Myös osallistumalla kursseille saat töitäsi poltettua ja samalla saat myös savea ym. tarvikkeita käyttöösi, sekä opetusta asiasta. Kursseilla on joskus myöskin esim. dreijat käytössä, eri tekniikoilla tulee erilaisia tuotteita. Käsin voi olla vaikea ruveta rakentamaan ruukkuja, jos ei ole jonkinlaista tietoa/kokemusta ennestään siitä, mutta harjoitus tekee mestarin. Saven suhteen on myös otettava huomioon eri tekniikat ym, sekä eri savilaatujen polttoaste. Keramiikkauunejakin on monenlaisia, niinkuin saveakin. Myös keramiikkauunin käyttö vaatii opettelua. Uunin tulee myös olla tilassa, jossa ei mielellään oleskella polton aikana, koska poltettaessa voi syntyä haitallisia kaasuyhdistelmiä. Tehdyt työt tulee esipolttaa, ja jälkipolttaa oikeassa lämpötilassa, riippuen myöskin siitä miten haluaa "värjätä" tuotoksensa, siihenkin on montaa eri vaihtoehtoa, myöskin lasitus on eri juttu sinänsä. Tuotteita saa myös tilattua tai haettua alan liikeistä, kuten esim:
http://www.varnia.fi/cgi-bin/varnia.cgi/about?ens5Zuzd;;13
http://www.kerapro.fi/tuotteet/1/11/
http://www.arcil.fi/catalog/index.php?cPath=45
Hintoja kannattta vertailla. Googlettamalla löytyy tietoa keramiikasta ja esim. hakusanalla keraamikko löytyy töiden tekijöitä.Kirjastoista löytyy keramiikasta myöskin kirjoja, keramiikan teko on mukava harrastus, tai joillekin työ, jos vain riittää mielenkiintoa =) - Laitamilla
ei alkuperäinen kirjoitti:
uuni on ja paljonko hinta?
Ja hinta voisi olla 1000 euron kieppeillä. Uunilla ei ole käyttöaika rajoitusta, joten se voi olla kuumana vaikka jatkuvasti.
Virtapistoke on kolmivaihe tyyppiä, semmoinen punainen n. 5 sentin halkaisijaltaan oleva. Ja uuni on kaksivaihe kytkennällä. - ja kulutus?
Laitamilla kirjoitti:
Ja hinta voisi olla 1000 euron kieppeillä. Uunilla ei ole käyttöaika rajoitusta, joten se voi olla kuumana vaikka jatkuvasti.
Virtapistoke on kolmivaihe tyyppiä, semmoinen punainen n. 5 sentin halkaisijaltaan oleva. Ja uuni on kaksivaihe kytkennällä.Minkä kokoinen eli paljonko kippoja mahtuu kerrallaan?
- Pajalla
ja kulutus? kirjoitti:
Minkä kokoinen eli paljonko kippoja mahtuu kerrallaan?
Mittaan sen tarkemmin.
Sisämitat on n. pit. 45-55 sm.
lev. 35-40 sm.
syv. 30-40 sm.
Nämä mitat on sinnepäin. Kunhan pääsen käymään pajalla, mittaan sen tarkemmin. Matka on parikymmentä km. Voisin huomenna käydä.
Sähkön kulutus on aika pieni. Olikohan parin markan tuntikulutus. Eli euroissa 35-40 senttiä. - En päässy pajalle
ja kulutus? kirjoitti:
Tänä aamuna rätkähti selkä, enkä voinu istua autossa sitä matkaa.
Jos oot tosissasi kiinnostunu, käyn kyllä joku päivä sen mittaamassa, kunhan selkä oikiaa. - hallussa
ja kulutus? kirjoitti:
Sisämitat. Pit. 370 mm. lev. 280 mm. kork. 370 mm.
Uuni on päältäavattava. Kantta ei ole saranoitu, joten se vain nostetaan kahvoista pois.
Laskin tilavuuden n. 38 litraa, eli ei kovin suuri. Käy erinomaisesti metallien sulatukseen ja karkaisu-uunina.
Se on parinkilowatin tehoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654190
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006