moottorisahan säädöt

mä vaan

säätöruuvit L ja H kummasta säädetään kumpaa siis pienet kierrokset ja isot kierrosket

63

79299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puurastaja

      niinkun taidetta se säätö, se pitää iskostaa korvien väliin ja sama kun lusikalla söisi. Niitä ruuveja ei kannata ihan summassa pyöritellä jos meinaa useamman vuoden sahailla, rikkaan puoleisella säädöllä ei tee niin pahaa vahinkoa kun laihalle säädetyllä. Mutta se L on matala kierros säätö ja sen yhteydessä säädetään myös sitä T. H on sitten se tehosäätö maksimikierros puolella. Joissain on T paikalla myös S jolla säädetään suoraan kaasuläpän vipua.

    • Kalle 7v

      L(=laiska)säätää sitä, kuinka hyvin kiihtyy
      H (=hurja) säätää sitä, kuinka paljon ottaa kierroksia kaasu pohjassa
      T (=tyhjäkäynti)säätää kierrokset tyhjäkäynnillä.
      Perussäätö; L ja H yksi kierros auki, T siten, että pysyy käynnissä, mutta terä ei pyöri.
      Ja sen ilmanputsarin on sitten oltava puhdas!

    • konevelho

      suuttimet varovasti pohjaan ja kierros auki H ja L .
      esin säädetään L ,pyöritä L ruuvia ja kuuntele korvalla milloin
      koneen tyhjäkäynti on suurimillaan ja siitä suurimman
      tyhjäkäynnin kohdalla käännä suutin hieman vastapäivään 1/4 kierrosta , jos koneen terä pyöriin pienennä T suutinta että terä ei pyöri ,ja sen jälkeen säädä H ,käytä konetta kaasupohjassa vähän aikaa noin 10 sekuntia ,kone ei saa ulvoa vaan äänen pitää hieman nelistää ,säädä tarpeen mukaa .

    • ruuvvari

      sitten ihmettele jos ei meinaa kiihtyä ja ottaa kierroksia. Monissa vehkeissä joutuu sitä L- suutinta avaamaan 1,5 jopa lähelle 2 kierrosta ennenkuin alkaa kiihtyä kunnolla. Muutenkin on koneelle parempi jos L suutin on vähän reilummin auki eikä se karstotakkaan liikaa jos käytät kunnon öljyä etkä tee yli 2,5% seosta. Yksilöissäkin on eroja, saman mallin kone voi pelittää 1 kierroksella, toinen kone voi vaatia sen 1,5 kierrosta.

      • mä vaan

        Kiitos kaikille vastanneille!!


      • oppii
        mä vaan kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille!!

        2-3 tankillista kun sahailee pikku ruuvimeisseli hampaitten välissä ja aina välillä ruuvvaa,alkaa säädöt olla kohillaan......;)


      • Sama kokemus

        Yli kierroksen on täytynyt säätää-L-suutinta auki, vähintään 1,5. Ei parane säikkyä, jos niin täytyy tehdä.


    • säätöä

      muista lämmittää moottori kunnolla,esim sahaamalla noin 10 minuuttia.Sahaa ei saa huudattaa pitkää aikaa ilman kuormitusta(max 10 sek.)

    • JAA

      HELPPO NAKKI L RUUVI= LEPO ELIKÄ TYHJÄKÄYNTI RUUVI JOSTA SÄÄDETÄÄN TYHJÄKÄYNTI ON LÄHEMPÄNÄ MÄNTÄÄ

      H RUUVI ON TYÖKÄYNTI RUUVI ELIKÄ KUN KAASUTTELET H RUUVIN KATTA MENEE LISÄPOLTTOAINE MÄNNÄN PÄÄLLE SAMALLA VOITELEE MÄNNÄN JA MÄNNÄN RENKAAN PAREMMIN

    • parsia

      Konevelholla on sahan säätäminen hallussa, juuri noin pitää saha säätää. lisään tuohon vielä kuitenkin että säädöt on hyvä aina tehdä sahan ollessa lämmin, jos säädöt tehään kylmänä niin saha ei kuumana käy tyhjäkäynnillä vaan tahtoo sammua.

      • Anonyymi

        Kumpi on teräväkärkinen säätöruuvi l vai h 235 husgvarna sahassa


    • pertsa

      Mistä johtuu kun saha tukehtuu kun antaa kaasua? Ja sammuu siihen. Käynnistyy aika huonosti sitten.

      • vinkkiwilperi

        Jos tämä johtuu siis kaasuttimen säädöistä niin tyhjäkäynti voii olla liijan pienellä tai L suuttimella säädettävät matalat kierokset liijan alhaalla eikä saha jaksa käydä, eikä myöskään saha ota kierroksia.

        Mutta käynti ongelmiin vaikuttaa myös millasessa kunnossa kaasuttimessa on kalvot, tai onko kaasuttimessa roskia.


        Saha ei yleensä reakoi kaasuttimen säätöön mitenkään, jos vika johtuu esim. Huonokuntosista Kampiakselin stefoista tai jos sylinterin tiiviste vuotaa. Varsinkin jos mangneeton puolen stefa vuotaa niin saha on todella vaivaloinen lähteen käymään.


    • Anonyymi

      Katsoin juutuubista että bucking billy suositteli säätämään H-ruuvin sahaten puuta vasten.

      • Anonyymi

        Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?

        Siinä on pakoputki tukossa. Usko tai älä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on pakoputki tukossa. Usko tai älä

        Mutta kun kone käy ja mäntä näkyy pakoputki irrotettuna eikä parannusta näy!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?

        Ei sieltä yhtäkkiä säädöt mene pieleen eikä pakoputki tukkoon. Tuli vika. Leikkasi kiinni oliko öljyä bensan seassa?


    • Anonyymi

      Pitäisi testata niin dolmarin vika selviäisi heti.

      Puristus, polttoaine, sytystys. Tiiveys ja osien kunto.

      Vaimennin voi joissakin sahoissa / raivaussahoissa, trimmereissä tukkeutua esim karstan palasta ja sen jälkeen pyörii vain tyhjäkäyntiä. Sellainenkin tullut "korjattua"




      Juuri yhteen hyvään sahaan jossa käyntihäiriöitä ja piti vedellä käyntiin. Puristukset aivan liian matalat, renkaat kuluneet liikaa ja mäntä. 30eur sai hyvät. Ja eri saha.

    • Anonyymi

      Lisäät kaasua kone sammuu

    • Anonyymi

      Mitä la tarkoittaa moottori sahan säädöissä

      • Anonyymi

        Se tarkoittaa leerlauf anschlag.


    • Anonyymi

      Googlatkaa: mallini + service manual hakusana internetistä. Service manualissa kerrottu aina perus tehdasasetukset L ja H ruuveille. Saa sahan taas tielle ojasta.

      Osassa sahoista tämä on myös ohjekirjassa, muttanykyään siellä yleensä lukee että vie saha huoltoon, ihan turhaan.

      Tilhillä oli joskus fiksu ajatus että ne tehdas asetukset on aina yks kierros auki. Mut kun sahamalleja on satoja, niin ei yks kierros auki monellakaan sahalla auta saamaan sahaa edes käyntiin.

      Juurikin yks saha aiheutti päänvaivaa kaasarin vaihdon jälkeen ja selkisi, että perusasetukset olivat ko. Mallille 1,5 ja 1,5 auki.

      Jotkut sahat on tosi herkkiä säädöille, toiset taas ei. Ymmärrettävästi yksilökohtaisia eroja on, koska valmistustoleransseissa on heittoa jne. Yleensä 1/8 kierroksen kääntö on jo merkittävä muutos.

      • Anonyymi

        Ei kannata ruuvailla ellei tiedä mitä tekee. Menee vaan huonommaksi. Uusia ei ollenkaan. Liian herkkiä säätymään. Vaatisi tietokonesäädön.


    • Anonyymi

      Korkea aika tämäkin turha aloitus nostaa...

      • Anonyymi

        Ainakin tuli ruuvattua niin pysyy pinnalla.


    • Anonyymi

      sehän säädetään keittiön ikkunan kohdalla. H -suutin myötäpväivään ja sitten kun akka huutaa ikkunasta, että hiljemmälle se saha ,niin kierrokset on kohdallaan.

      • Anonyymi

        Säädetäänkö sisällä vai ulkona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säädetäänkö sisällä vai ulkona?

        riippuu ilmasta jos sataa vettä, niin säätö sisällä ja akka ulkona .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        riippuu ilmasta jos sataa vettä, niin säätö sisällä ja akka ulkona .

        Seuraavaksi on ukko ja vaatteet ulkona.


    • Anonyymi

      Kokemusasiantuntijalla parhaat säädöt

      • Anonyymi

        goookle ja youtube..


      • Anonyymi

        kyllä voi muuten tulla housuun jännäkakka jos saha leipoo kiinni..


      • Anonyymi

        Liikaa säätöö.


    • Anonyymi

      L ruuvilla menee bensa männän alle ja H ruuvilla männän päälle. Sopivasti molempia niin käy hyvin.

    • Anonyymi

      uudet sahat esim huski 435 on pirullinen säätää... 2 kierrosta molempia auki niin on suunnilleen kohdillaan..? vanhat esim huski 51 on helppo säätää..

      • Anonyymi

        Ei ole pirullisia vaan tarkkoja. Ja saa olla säätämässä alvariinsa kun ei pysy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pirullisia vaan tarkkoja. Ja saa olla säätämässä alvariinsa kun ei pysy.

        siksi tykkään sahata norpalla...vanhaa tekniikkaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siksi tykkään sahata norpalla...vanhaa tekniikkaa..

        Norppa rules!


    • Anonyymi

      Akka ainakin on pirullinen jos säätää keittiön pöydällä vaikka ottaa liinan pois ettei tule öljytahroja.

    • Anonyymi

      Parhaat säädöt konehuoneesta!

    • Anonyymi

      H ruuvi tiukalle niin laskee polttoaineen kulutus ja päästöt huippu kierroksilla.

    • Anonyymi

      Ostin vuosi sitten huskun 435 storx sahan. Sahasin syksyllä muutaman kuution polttopuita ja saha toimi hyvin. Tänä kesänä saha ollut käyttämättä ja kun nyt yritin käynnistää ei lähde käyntiin. On tankissa asianmukainen polttoaine ja uusi tulppa. Kipinä tulee. Olen yrittänyt laittaa noihin perus säätöihin mutta pitemmälle ei pääse kun konetta ei saa käyntiin. Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa näin uudessa sahassa? Olisi kiva saada vinkkejä että missä on vika.

      • Anonyymi

        Varmaan meni perussäädöt väärin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Polttoaine linja tankista kaasuttimeen kannattaa tarkistaa. Itselläni samankaltaisia oireita polttoaineletkussa oli halkeama josta veti ilmaa bensiinin sijasta. Anna suoraan polttoainetta kaasuttimen kurkusta, jos pärähtää niin polttoaineen saannissa ongelma. Injektioruiskulla on hyvä annostella suoraan kaasuttimeen polttoainetta.


      • Anonyymi

        1,5 kierrosta molempia auki....sitten ajetaan kuumaksi ja säädetään


    • Anonyymi

      Ei voi säätää kun ei saa sahaa käyntiin. Senjälkeen kun saha vielä toimi kaasarille ei ole tehty mitään.

      • Anonyymi

        Sataprosenttisen varmasti perussäätö pielessä. Korjaa se ensin.


    • Anonyymi

      Onko verkko vaimentimessa pidetty puhtaana noesta? Jos sellainen on niin käyttäjän tehtävä puhdistaa ajoittain. Muuten vaikuttaa toimintaan jos kerää nokea, karstaa.

      Ottaisin verkon pois jos olisi sellainen omassa.

      Kaasuttimen säätö on helppo, äänestä ja toiminnasta kaasuliipaisella huomaa heti miten pyörii ja miten käynnistyy että todella kädellä ei pidetä kaasua päällä.

      • Anonyymi

        Liikaa öljyä jos verkko menee tukkoon. Torx on vaikea säätää korvakuulolla ellei ole kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikaa öljyä jos verkko menee tukkoon. Torx on vaikea säätää korvakuulolla ellei ole kokemusta.

        Samaa mieltä ..pörrääjä mikä pörrääjä..mooooo.moooo ,pörr,pörr,pörrr..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikaa öljyä jos verkko menee tukkoon. Torx on vaikea säätää korvakuulolla ellei ole kokemusta.

        Jotensakkin sain sellaisen kuvan että tuo saha on rakennettu valmiille pienkone bensalle...myyjäkin sanoi että on säädetty valmisbensalle tehtaalla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotensakkin sain sellaisen kuvan että tuo saha on rakennettu valmiille pienkone bensalle...myyjäkin sanoi että on säädetty valmisbensalle tehtaalla..

        Kaikkea höpistään kun kauppaa tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkea höpistään kun kauppaa tehdään.

        tohtori sherlock voisi tutkia .kuinka ahtaat bensakanavat uusissa kaasareissa on ,onko tilloo paksummalle rasvaseokselle sahan kaasarin suonissa, vai vaivaako kolestroli myös uusia nykyajan sahoja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tohtori sherlock voisi tutkia .kuinka ahtaat bensakanavat uusissa kaasareissa on ,onko tilloo paksummalle rasvaseokselle sahan kaasarin suonissa, vai vaivaako kolestroli myös uusia nykyajan sahoja..

        Sahakaasarissa vähän eri systeemit kuin leikkurissa. Menee nyt vähän sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sahakaasarissa vähän eri systeemit kuin leikkurissa. Menee nyt vähän sekaisin.

        eipä ole ensimmäinen saha joka vaatii säätöä kun vaihtaa valmisbensasta itse tehtyyn tai toisinpäin..itse tehdystä valmisbensaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eipä ole ensimmäinen saha joka vaatii säätöä kun vaihtaa valmisbensasta itse tehtyyn tai toisinpäin..itse tehdystä valmisbensaan..

        Valmisbensa voi vaatia hiukan rikkaammalle ruuvaamista. Ei sen ihmeempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmisbensa voi vaatia hiukan rikkaammalle ruuvaamista. Ei sen ihmeempää.

        Ihmiset palauttaa sahan takuuseen kun se ei käy kunnolla ja suuttimien säätö vaatii erikoisavaimen..


    • Anonyymi

      Pienkonebensa mennyt vanhaksi

    • Anonyymi

      mennään keittiön ikkunan alle ,laitetaan saha käyntiin ja kaasupohjaan ,väännetään H-suutinta myötäpäivään, sitten kun akka huutaa ikkunasta että hiljemmälle niin ylä kierrokset ovat kohdallaan..

    • Anonyymi

      Tässä jokunen aika sitten kyselin neuvoja husku 435 kaasarin säätö ohjeita . On kyllä tarkka säätää. L oli 1 1,4 ja H oli yksi kierros auki. Niillä sain koneen viimein käyntiin ja lämpimäksi. Siinä sitten pienin askelin löytyivät oikeat arvot. Nyt olen sahaillut jo muutaman kuution polttopuita ja saha toimii erittäin hyvin. Hyvä että en heittäny verkonpainoksi..

      • Anonyymi

        Vähän on laihalla.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      59
      5640
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      180
      4574
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      16
      4082
    4. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      52
      3594
    5. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      51
      3551
    6. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      81
      3327
    7. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

      On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      11
      3231
    8. Puukotus Lidlissä

      Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      31
      2779
    9. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      34
      2371
    10. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      46
      2317
    Aihe