säätöruuvit L ja H kummasta säädetään kumpaa siis pienet kierrokset ja isot kierrosket
moottorisahan säädöt
42
74771
Vastaukset
- puurastaja
niinkun taidetta se säätö, se pitää iskostaa korvien väliin ja sama kun lusikalla söisi. Niitä ruuveja ei kannata ihan summassa pyöritellä jos meinaa useamman vuoden sahailla, rikkaan puoleisella säädöllä ei tee niin pahaa vahinkoa kun laihalle säädetyllä. Mutta se L on matala kierros säätö ja sen yhteydessä säädetään myös sitä T. H on sitten se tehosäätö maksimikierros puolella. Joissain on T paikalla myös S jolla säädetään suoraan kaasuläpän vipua.
- Kalle 7v
L(=laiska)säätää sitä, kuinka hyvin kiihtyy
H (=hurja) säätää sitä, kuinka paljon ottaa kierroksia kaasu pohjassa
T (=tyhjäkäynti)säätää kierrokset tyhjäkäynnillä.
Perussäätö; L ja H yksi kierros auki, T siten, että pysyy käynnissä, mutta terä ei pyöri.
Ja sen ilmanputsarin on sitten oltava puhdas! - konevelho
suuttimet varovasti pohjaan ja kierros auki H ja L .
esin säädetään L ,pyöritä L ruuvia ja kuuntele korvalla milloin
koneen tyhjäkäynti on suurimillaan ja siitä suurimman
tyhjäkäynnin kohdalla käännä suutin hieman vastapäivään 1/4 kierrosta , jos koneen terä pyöriin pienennä T suutinta että terä ei pyöri ,ja sen jälkeen säädä H ,käytä konetta kaasupohjassa vähän aikaa noin 10 sekuntia ,kone ei saa ulvoa vaan äänen pitää hieman nelistää ,säädä tarpeen mukaa . - ruuvvari
sitten ihmettele jos ei meinaa kiihtyä ja ottaa kierroksia. Monissa vehkeissä joutuu sitä L- suutinta avaamaan 1,5 jopa lähelle 2 kierrosta ennenkuin alkaa kiihtyä kunnolla. Muutenkin on koneelle parempi jos L suutin on vähän reilummin auki eikä se karstotakkaan liikaa jos käytät kunnon öljyä etkä tee yli 2,5% seosta. Yksilöissäkin on eroja, saman mallin kone voi pelittää 1 kierroksella, toinen kone voi vaatia sen 1,5 kierrosta.
- mä vaan
Kiitos kaikille vastanneille!!
- oppii
mä vaan kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille!!
2-3 tankillista kun sahailee pikku ruuvimeisseli hampaitten välissä ja aina välillä ruuvvaa,alkaa säädöt olla kohillaan......;)
- Sama kokemus
Yli kierroksen on täytynyt säätää-L-suutinta auki, vähintään 1,5. Ei parane säikkyä, jos niin täytyy tehdä.
- säätöä
muista lämmittää moottori kunnolla,esim sahaamalla noin 10 minuuttia.Sahaa ei saa huudattaa pitkää aikaa ilman kuormitusta(max 10 sek.)
- JAA
HELPPO NAKKI L RUUVI= LEPO ELIKÄ TYHJÄKÄYNTI RUUVI JOSTA SÄÄDETÄÄN TYHJÄKÄYNTI ON LÄHEMPÄNÄ MÄNTÄÄ
H RUUVI ON TYÖKÄYNTI RUUVI ELIKÄ KUN KAASUTTELET H RUUVIN KATTA MENEE LISÄPOLTTOAINE MÄNNÄN PÄÄLLE SAMALLA VOITELEE MÄNNÄN JA MÄNNÄN RENKAAN PAREMMIN - parsia
Konevelholla on sahan säätäminen hallussa, juuri noin pitää saha säätää. lisään tuohon vielä kuitenkin että säädöt on hyvä aina tehdä sahan ollessa lämmin, jos säädöt tehään kylmänä niin saha ei kuumana käy tyhjäkäynnillä vaan tahtoo sammua.
- Anonyymi
Kumpi on teräväkärkinen säätöruuvi l vai h 235 husgvarna sahassa
- pertsa
Mistä johtuu kun saha tukehtuu kun antaa kaasua? Ja sammuu siihen. Käynnistyy aika huonosti sitten.
- vinkkiwilperi
Jos tämä johtuu siis kaasuttimen säädöistä niin tyhjäkäynti voii olla liijan pienellä tai L suuttimella säädettävät matalat kierokset liijan alhaalla eikä saha jaksa käydä, eikä myöskään saha ota kierroksia.
Mutta käynti ongelmiin vaikuttaa myös millasessa kunnossa kaasuttimessa on kalvot, tai onko kaasuttimessa roskia.
Saha ei yleensä reakoi kaasuttimen säätöön mitenkään, jos vika johtuu esim. Huonokuntosista Kampiakselin stefoista tai jos sylinterin tiiviste vuotaa. Varsinkin jos mangneeton puolen stefa vuotaa niin saha on todella vaivaloinen lähteen käymään.
- Anonyymi
Katsoin juutuubista että bucking billy suositteli säätämään H-ruuvin sahaten puuta vasten.
- Anonyymi
Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?
Siinä on pakoputki tukossa. Usko tai älä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä on pakoputki tukossa. Usko tai älä
Mutta kun kone käy ja mäntä näkyy pakoputki irrotettuna eikä parannusta näy!?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?
Ei sieltä yhtäkkiä säädöt mene pieleen eikä pakoputki tukkoon. Tuli vika. Leikkasi kiinni oliko öljyä bensan seassa?
- Anonyymi
Pitäisi testata niin dolmarin vika selviäisi heti.
Puristus, polttoaine, sytystys. Tiiveys ja osien kunto.
Vaimennin voi joissakin sahoissa / raivaussahoissa, trimmereissä tukkeutua esim karstan palasta ja sen jälkeen pyörii vain tyhjäkäyntiä. Sellainenkin tullut "korjattua"
Juuri yhteen hyvään sahaan jossa käyntihäiriöitä ja piti vedellä käyntiin. Puristukset aivan liian matalat, renkaat kuluneet liikaa ja mäntä. 30eur sai hyvät. Ja eri saha. - Anonyymi
Lisäät kaasua kone sammuu
- Anonyymi
Mitä la tarkoittaa moottori sahan säädöissä
- Anonyymi
Se tarkoittaa leerlauf anschlag.
- Anonyymi
Googlatkaa: mallini + service manual hakusana internetistä. Service manualissa kerrottu aina perus tehdasasetukset L ja H ruuveille. Saa sahan taas tielle ojasta.
Osassa sahoista tämä on myös ohjekirjassa, muttanykyään siellä yleensä lukee että vie saha huoltoon, ihan turhaan.
Tilhillä oli joskus fiksu ajatus että ne tehdas asetukset on aina yks kierros auki. Mut kun sahamalleja on satoja, niin ei yks kierros auki monellakaan sahalla auta saamaan sahaa edes käyntiin.
Juurikin yks saha aiheutti päänvaivaa kaasarin vaihdon jälkeen ja selkisi, että perusasetukset olivat ko. Mallille 1,5 ja 1,5 auki.
Jotkut sahat on tosi herkkiä säädöille, toiset taas ei. Ymmärrettävästi yksilökohtaisia eroja on, koska valmistustoleransseissa on heittoa jne. Yleensä 1/8 kierroksen kääntö on jo merkittävä muutos.- Anonyymi
Ei kannata ruuvailla ellei tiedä mitä tekee. Menee vaan huonommaksi. Uusia ei ollenkaan. Liian herkkiä säätymään. Vaatisi tietokonesäädön.
- Anonyymi
Korkea aika tämäkin turha aloitus nostaa...
- Anonyymi
Ainakin tuli ruuvattua niin pysyy pinnalla.
- Anonyymi
sehän säädetään keittiön ikkunan kohdalla. H -suutin myötäpväivään ja sitten kun akka huutaa ikkunasta, että hiljemmälle se saha ,niin kierrokset on kohdallaan.
- Anonyymi
Säädetäänkö sisällä vai ulkona?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säädetäänkö sisällä vai ulkona?
riippuu ilmasta jos sataa vettä, niin säätö sisällä ja akka ulkona .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
riippuu ilmasta jos sataa vettä, niin säätö sisällä ja akka ulkona .
Seuraavaksi on ukko ja vaatteet ulkona.
- Anonyymi
Kokemusasiantuntijalla parhaat säädöt
- Anonyymi
goookle ja youtube..
- Anonyymi
kyllä voi muuten tulla housuun jännäkakka jos saha leipoo kiinni..
- Anonyymi
Liikaa säätöö.
- Anonyymi
L ruuvilla menee bensa männän alle ja H ruuvilla männän päälle. Sopivasti molempia niin käy hyvin.
- Anonyymi
uudet sahat esim huski 435 on pirullinen säätää... 2 kierrosta molempia auki niin on suunnilleen kohdillaan..? vanhat esim huski 51 on helppo säätää..
- Anonyymi
Ei ole pirullisia vaan tarkkoja. Ja saa olla säätämässä alvariinsa kun ei pysy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole pirullisia vaan tarkkoja. Ja saa olla säätämässä alvariinsa kun ei pysy.
siksi tykkään sahata norpalla...vanhaa tekniikkaa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
siksi tykkään sahata norpalla...vanhaa tekniikkaa..
Norppa rules!
- Anonyymi
Akka ainakin on pirullinen jos säätää keittiön pöydällä vaikka ottaa liinan pois ettei tule öljytahroja.
- Anonyymi
Parhaat säädöt konehuoneesta!
- Anonyymi
H ruuvi tiukalle niin laskee polttoaineen kulutus ja päästöt huippu kierroksilla.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1425814
- 725276
- 994335
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753710Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603368- 442970
- 152337
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️582089- 461985
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381753