moottorisahan säädöt

mä vaan

säätöruuvit L ja H kummasta säädetään kumpaa siis pienet kierrokset ja isot kierrosket

65

80002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puurastaja

      niinkun taidetta se säätö, se pitää iskostaa korvien väliin ja sama kun lusikalla söisi. Niitä ruuveja ei kannata ihan summassa pyöritellä jos meinaa useamman vuoden sahailla, rikkaan puoleisella säädöllä ei tee niin pahaa vahinkoa kun laihalle säädetyllä. Mutta se L on matala kierros säätö ja sen yhteydessä säädetään myös sitä T. H on sitten se tehosäätö maksimikierros puolella. Joissain on T paikalla myös S jolla säädetään suoraan kaasuläpän vipua.

    • Kalle 7v

      L(=laiska)säätää sitä, kuinka hyvin kiihtyy
      H (=hurja) säätää sitä, kuinka paljon ottaa kierroksia kaasu pohjassa
      T (=tyhjäkäynti)säätää kierrokset tyhjäkäynnillä.
      Perussäätö; L ja H yksi kierros auki, T siten, että pysyy käynnissä, mutta terä ei pyöri.
      Ja sen ilmanputsarin on sitten oltava puhdas!

    • konevelho

      suuttimet varovasti pohjaan ja kierros auki H ja L .
      esin säädetään L ,pyöritä L ruuvia ja kuuntele korvalla milloin
      koneen tyhjäkäynti on suurimillaan ja siitä suurimman
      tyhjäkäynnin kohdalla käännä suutin hieman vastapäivään 1/4 kierrosta , jos koneen terä pyöriin pienennä T suutinta että terä ei pyöri ,ja sen jälkeen säädä H ,käytä konetta kaasupohjassa vähän aikaa noin 10 sekuntia ,kone ei saa ulvoa vaan äänen pitää hieman nelistää ,säädä tarpeen mukaa .

    • ruuvvari

      sitten ihmettele jos ei meinaa kiihtyä ja ottaa kierroksia. Monissa vehkeissä joutuu sitä L- suutinta avaamaan 1,5 jopa lähelle 2 kierrosta ennenkuin alkaa kiihtyä kunnolla. Muutenkin on koneelle parempi jos L suutin on vähän reilummin auki eikä se karstotakkaan liikaa jos käytät kunnon öljyä etkä tee yli 2,5% seosta. Yksilöissäkin on eroja, saman mallin kone voi pelittää 1 kierroksella, toinen kone voi vaatia sen 1,5 kierrosta.

      • mä vaan

        Kiitos kaikille vastanneille!!


      • oppii
        mä vaan kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille!!

        2-3 tankillista kun sahailee pikku ruuvimeisseli hampaitten välissä ja aina välillä ruuvvaa,alkaa säädöt olla kohillaan......;)


      • Sama kokemus

        Yli kierroksen on täytynyt säätää-L-suutinta auki, vähintään 1,5. Ei parane säikkyä, jos niin täytyy tehdä.


      • Anonyymi
        oppii kirjoitti:

        2-3 tankillista kun sahailee pikku ruuvimeisseli hampaitten välissä ja aina välillä ruuvvaa,alkaa säädöt olla kohillaan......;)

        Jos ei ole hampaita ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole hampaita ?

        Ikenet käy myös.


    • säätöä

      muista lämmittää moottori kunnolla,esim sahaamalla noin 10 minuuttia.Sahaa ei saa huudattaa pitkää aikaa ilman kuormitusta(max 10 sek.)

    • JAA

      HELPPO NAKKI L RUUVI= LEPO ELIKÄ TYHJÄKÄYNTI RUUVI JOSTA SÄÄDETÄÄN TYHJÄKÄYNTI ON LÄHEMPÄNÄ MÄNTÄÄ

      H RUUVI ON TYÖKÄYNTI RUUVI ELIKÄ KUN KAASUTTELET H RUUVIN KATTA MENEE LISÄPOLTTOAINE MÄNNÄN PÄÄLLE SAMALLA VOITELEE MÄNNÄN JA MÄNNÄN RENKAAN PAREMMIN

    • parsia

      Konevelholla on sahan säätäminen hallussa, juuri noin pitää saha säätää. lisään tuohon vielä kuitenkin että säädöt on hyvä aina tehdä sahan ollessa lämmin, jos säädöt tehään kylmänä niin saha ei kuumana käy tyhjäkäynnillä vaan tahtoo sammua.

      • Anonyymi

        Kumpi on teräväkärkinen säätöruuvi l vai h 235 husgvarna sahassa


    • pertsa

      Mistä johtuu kun saha tukehtuu kun antaa kaasua? Ja sammuu siihen. Käynnistyy aika huonosti sitten.

      • vinkkiwilperi

        Jos tämä johtuu siis kaasuttimen säädöistä niin tyhjäkäynti voii olla liijan pienellä tai L suuttimella säädettävät matalat kierokset liijan alhaalla eikä saha jaksa käydä, eikä myöskään saha ota kierroksia.

        Mutta käynti ongelmiin vaikuttaa myös millasessa kunnossa kaasuttimessa on kalvot, tai onko kaasuttimessa roskia.


        Saha ei yleensä reakoi kaasuttimen säätöön mitenkään, jos vika johtuu esim. Huonokuntosista Kampiakselin stefoista tai jos sylinterin tiiviste vuotaa. Varsinkin jos mangneeton puolen stefa vuotaa niin saha on todella vaivaloinen lähteen käymään.


    • Anonyymi

      Katsoin juutuubista että bucking billy suositteli säätämään H-ruuvin sahaten puuta vasten.

      • Anonyymi

        Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?

        Siinä on pakoputki tukossa. Usko tai älä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on pakoputki tukossa. Usko tai älä

        Mutta kun kone käy ja mäntä näkyy pakoputki irrotettuna eikä parannusta näy!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 10 vuotias Dolmar 420 lakkasi yks kaks ottamasta kierroksia. L-ruuvin säätö vaikuttaa käyntiin mutta H-ruuvin, jossa on rajoitin (sallii n.3/4 kierrosta) säätö ei vaikuta mitenkään. Tyhjäkäynti hyvä. Kaasutin tiivisteineen näyttäis hyvältä. Letkut ei ainakaan päällisin puolin vuoda. Pakoputki ja ilmanputsari ei vaikuta kierroksiin. Saiskohan tuosta vielä sahan?

        Ei sieltä yhtäkkiä säädöt mene pieleen eikä pakoputki tukkoon. Tuli vika. Leikkasi kiinni oliko öljyä bensan seassa?


    • Anonyymi

      Pitäisi testata niin dolmarin vika selviäisi heti.

      Puristus, polttoaine, sytystys. Tiiveys ja osien kunto.

      Vaimennin voi joissakin sahoissa / raivaussahoissa, trimmereissä tukkeutua esim karstan palasta ja sen jälkeen pyörii vain tyhjäkäyntiä. Sellainenkin tullut "korjattua"




      Juuri yhteen hyvään sahaan jossa käyntihäiriöitä ja piti vedellä käyntiin. Puristukset aivan liian matalat, renkaat kuluneet liikaa ja mäntä. 30eur sai hyvät. Ja eri saha.

    • Anonyymi

      Lisäät kaasua kone sammuu

    • Anonyymi

      Mitä la tarkoittaa moottori sahan säädöissä

      • Anonyymi

        Se tarkoittaa leerlauf anschlag.


    • Anonyymi

      Googlatkaa: mallini + service manual hakusana internetistä. Service manualissa kerrottu aina perus tehdasasetukset L ja H ruuveille. Saa sahan taas tielle ojasta.

      Osassa sahoista tämä on myös ohjekirjassa, muttanykyään siellä yleensä lukee että vie saha huoltoon, ihan turhaan.

      Tilhillä oli joskus fiksu ajatus että ne tehdas asetukset on aina yks kierros auki. Mut kun sahamalleja on satoja, niin ei yks kierros auki monellakaan sahalla auta saamaan sahaa edes käyntiin.

      Juurikin yks saha aiheutti päänvaivaa kaasarin vaihdon jälkeen ja selkisi, että perusasetukset olivat ko. Mallille 1,5 ja 1,5 auki.

      Jotkut sahat on tosi herkkiä säädöille, toiset taas ei. Ymmärrettävästi yksilökohtaisia eroja on, koska valmistustoleransseissa on heittoa jne. Yleensä 1/8 kierroksen kääntö on jo merkittävä muutos.

      • Anonyymi

        Ei kannata ruuvailla ellei tiedä mitä tekee. Menee vaan huonommaksi. Uusia ei ollenkaan. Liian herkkiä säätymään. Vaatisi tietokonesäädön.


    • Anonyymi

      Korkea aika tämäkin turha aloitus nostaa...

      • Anonyymi

        Ainakin tuli ruuvattua niin pysyy pinnalla.


    • Anonyymi

      sehän säädetään keittiön ikkunan kohdalla. H -suutin myötäpväivään ja sitten kun akka huutaa ikkunasta, että hiljemmälle se saha ,niin kierrokset on kohdallaan.

      • Anonyymi

        Säädetäänkö sisällä vai ulkona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säädetäänkö sisällä vai ulkona?

        riippuu ilmasta jos sataa vettä, niin säätö sisällä ja akka ulkona .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        riippuu ilmasta jos sataa vettä, niin säätö sisällä ja akka ulkona .

        Seuraavaksi on ukko ja vaatteet ulkona.


    • Anonyymi

      Kokemusasiantuntijalla parhaat säädöt

      • Anonyymi

        goookle ja youtube..


      • Anonyymi

        kyllä voi muuten tulla housuun jännäkakka jos saha leipoo kiinni..


      • Anonyymi

        Liikaa säätöö.


    • Anonyymi

      L ruuvilla menee bensa männän alle ja H ruuvilla männän päälle. Sopivasti molempia niin käy hyvin.

    • Anonyymi

      uudet sahat esim huski 435 on pirullinen säätää... 2 kierrosta molempia auki niin on suunnilleen kohdillaan..? vanhat esim huski 51 on helppo säätää..

      • Anonyymi

        Ei ole pirullisia vaan tarkkoja. Ja saa olla säätämässä alvariinsa kun ei pysy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pirullisia vaan tarkkoja. Ja saa olla säätämässä alvariinsa kun ei pysy.

        siksi tykkään sahata norpalla...vanhaa tekniikkaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siksi tykkään sahata norpalla...vanhaa tekniikkaa..

        Norppa rules!


    • Anonyymi

      Akka ainakin on pirullinen jos säätää keittiön pöydällä vaikka ottaa liinan pois ettei tule öljytahroja.

    • Anonyymi

      Parhaat säädöt konehuoneesta!

    • Anonyymi

      H ruuvi tiukalle niin laskee polttoaineen kulutus ja päästöt huippu kierroksilla.

    • Anonyymi

      Ostin vuosi sitten huskun 435 storx sahan. Sahasin syksyllä muutaman kuution polttopuita ja saha toimi hyvin. Tänä kesänä saha ollut käyttämättä ja kun nyt yritin käynnistää ei lähde käyntiin. On tankissa asianmukainen polttoaine ja uusi tulppa. Kipinä tulee. Olen yrittänyt laittaa noihin perus säätöihin mutta pitemmälle ei pääse kun konetta ei saa käyntiin. Onko kellään muulla ollut vastaavaa ongelmaa näin uudessa sahassa? Olisi kiva saada vinkkejä että missä on vika.

      • Anonyymi

        Varmaan meni perussäädöt väärin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Polttoaine linja tankista kaasuttimeen kannattaa tarkistaa. Itselläni samankaltaisia oireita polttoaineletkussa oli halkeama josta veti ilmaa bensiinin sijasta. Anna suoraan polttoainetta kaasuttimen kurkusta, jos pärähtää niin polttoaineen saannissa ongelma. Injektioruiskulla on hyvä annostella suoraan kaasuttimeen polttoainetta.


      • Anonyymi

        1,5 kierrosta molempia auki....sitten ajetaan kuumaksi ja säädetään


    • Anonyymi

      Ei voi säätää kun ei saa sahaa käyntiin. Senjälkeen kun saha vielä toimi kaasarille ei ole tehty mitään.

      • Anonyymi

        Sataprosenttisen varmasti perussäätö pielessä. Korjaa se ensin.


    • Anonyymi

      Onko verkko vaimentimessa pidetty puhtaana noesta? Jos sellainen on niin käyttäjän tehtävä puhdistaa ajoittain. Muuten vaikuttaa toimintaan jos kerää nokea, karstaa.

      Ottaisin verkon pois jos olisi sellainen omassa.

      Kaasuttimen säätö on helppo, äänestä ja toiminnasta kaasuliipaisella huomaa heti miten pyörii ja miten käynnistyy että todella kädellä ei pidetä kaasua päällä.

      • Anonyymi

        Liikaa öljyä jos verkko menee tukkoon. Torx on vaikea säätää korvakuulolla ellei ole kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikaa öljyä jos verkko menee tukkoon. Torx on vaikea säätää korvakuulolla ellei ole kokemusta.

        Samaa mieltä ..pörrääjä mikä pörrääjä..mooooo.moooo ,pörr,pörr,pörrr..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikaa öljyä jos verkko menee tukkoon. Torx on vaikea säätää korvakuulolla ellei ole kokemusta.

        Jotensakkin sain sellaisen kuvan että tuo saha on rakennettu valmiille pienkone bensalle...myyjäkin sanoi että on säädetty valmisbensalle tehtaalla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotensakkin sain sellaisen kuvan että tuo saha on rakennettu valmiille pienkone bensalle...myyjäkin sanoi että on säädetty valmisbensalle tehtaalla..

        Kaikkea höpistään kun kauppaa tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkea höpistään kun kauppaa tehdään.

        tohtori sherlock voisi tutkia .kuinka ahtaat bensakanavat uusissa kaasareissa on ,onko tilloo paksummalle rasvaseokselle sahan kaasarin suonissa, vai vaivaako kolestroli myös uusia nykyajan sahoja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tohtori sherlock voisi tutkia .kuinka ahtaat bensakanavat uusissa kaasareissa on ,onko tilloo paksummalle rasvaseokselle sahan kaasarin suonissa, vai vaivaako kolestroli myös uusia nykyajan sahoja..

        Sahakaasarissa vähän eri systeemit kuin leikkurissa. Menee nyt vähän sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sahakaasarissa vähän eri systeemit kuin leikkurissa. Menee nyt vähän sekaisin.

        eipä ole ensimmäinen saha joka vaatii säätöä kun vaihtaa valmisbensasta itse tehtyyn tai toisinpäin..itse tehdystä valmisbensaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eipä ole ensimmäinen saha joka vaatii säätöä kun vaihtaa valmisbensasta itse tehtyyn tai toisinpäin..itse tehdystä valmisbensaan..

        Valmisbensa voi vaatia hiukan rikkaammalle ruuvaamista. Ei sen ihmeempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmisbensa voi vaatia hiukan rikkaammalle ruuvaamista. Ei sen ihmeempää.

        Ihmiset palauttaa sahan takuuseen kun se ei käy kunnolla ja suuttimien säätö vaatii erikoisavaimen..


    • Anonyymi

      Pienkonebensa mennyt vanhaksi

    • Anonyymi

      mennään keittiön ikkunan alle ,laitetaan saha käyntiin ja kaasupohjaan ,väännetään H-suutinta myötäpäivään, sitten kun akka huutaa ikkunasta että hiljemmälle niin ylä kierrokset ovat kohdallaan..

    • Anonyymi

      Tässä jokunen aika sitten kyselin neuvoja husku 435 kaasarin säätö ohjeita . On kyllä tarkka säätää. L oli 1 1,4 ja H oli yksi kierros auki. Niillä sain koneen viimein käyntiin ja lämpimäksi. Siinä sitten pienin askelin löytyivät oikeat arvot. Nyt olen sahaillut jo muutaman kuution polttopuita ja saha toimii erittäin hyvin. Hyvä että en heittäny verkonpainoksi..

      • Anonyymi

        Vähän on laihalla.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4423
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3038
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      36
      2850
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      116
      2615
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2499
    6. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      112
      2248
    7. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      35
      2130
    8. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      13
      2024
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2005
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1707
    Aihe