ER. Mikä on Totuus?

oulun vl

Kajaanin suviseurat 1978, muutamia otteita saarnoista.

Juha Pentikäinen(professori):
On näinäkin aikoina jouduttu Jumalan valtakunnassa tämän kaltaisia taisteluja käymään, ja taitaa näissäkin seuroissa olla sellaisiakin matkamiehiä, jotka ovat sidotuina matkaa tekemässä. Ja kuinka helposti sitä alkaa kapinoida, kun joutuu väärään henkeen ja joutuu vikaan Jumalan huoneen hallitusta vastaan, niinkuin Israelin lapset taistelivat Moosesta ja Aaronia vastaan.

Erkki Reinikainen(sotilas):
Me olemme saaneet nähdä rakkaat valtakunnan lapset, kuinka Jumala huonettaan suurella rakkaudella, siveyden ja opetuksen hengessä on puhdistanut ja hoitanut. Väärän hengen valtavoimat ovat vaikuttaneet, taistelu on ollut väkevä, mutta me olemme saaneet nähdä Jumalan lapset, että Jumala on tuonut voitosta voittoon meidät tähän päivään ja iltahetkeen saakka.

Tässä oli muutamia saarnakohtia, tai saarnojen painotuksia jollaisia emme enää kuule. Voimakkaasti tuon ajan saarnoissa nousee esille opetus Jumalan huoneen hallituksesta, ja seurakunnan ehdoton kuuliaisuus Jumalan huoneen hallituksen auktoriteettia kohtaan. Jumalan huoneen hallitus rinnastettiin ajalliseksi Jumalan säätämäksi instituutioksi. Katollisen kirkon paavi on katollilaisuudessa samassa asemassa kuin Jumalan huoneen hallitus oli tuon ajan vl-lestadiolaisuudessa.
Paavi=maanpäällinen Kristuksen sijainen
Jumalan huoneen hallitus=Jumalan säätämä instituutti hallitsemaan seurakuntaa.
Jumalan huoneen hallitus oli erehtymätön. Se rinnastettiin Kristuksen ruumiin pääksi. Pää hallitsee seurakuntaa.

Kymmenen vuotta myöhemmin Erkki Reinikainen puhui seuraavasti Nummelan suviseuroissa 1988.

Puheen otsikko. Mikä on totuus?
ER itse vastaa kysymykseen:
Siksi on paikallaan, että etsitään vastausta mikä on totuus. Jumalan sana ja Kristus Jeesus itse antaa tähän tekstissämme jo vastausta: Hän on tullut tänne maailmaan syntisiä vapahtamaan, siksi
kuninkaaksi, jolla on kaikki valta ja voima maan päällä ja myös taivaassa. Hän on se Herra, joka julistaa ja todistaa totuudesta ilmoittaen: Jokainen, joka on totuudesta, se kuulee hänen äänensä.
Jumalan sana on iankaikkinen totuus. Jumalan sana on hukkumaton kestävä. Se ei koskaan katoa. Jumalan henki tuo tämän elävän sanan totuuden meidän kaikkien tietoon valtakuntansa kautta. Sitä varten Jumala lähetti oman Poikansa maan päälle, ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Jeesuksen Kristuksen kautta armo ja totuus ja laupeus ilmoitetaan tänä päivänäkin.

Nummelassa oli palattu kristillisyyden alkujuurille. Totuus ovat Jeesus Kristus ja Jumalan sana(raamattu).
Ihmisten seurakuntaa ei luettu ER:n puheessa totuudeksi. Jumalan valtakunnan tehtävä on tuoda Elävä Sana tietoisuuteen. Totuus on Jeesus Kristus ja Jumalan sana. Seurakunta on näiden totuuksien pylväs, mutta vikaan joutuva, jos ei pysy totuuksissa, Jeesuksessa Kristuksessa ja Jumalan sanassa. Seurakunta erehtyy mutta voi korjata erehdyksensä jos haluaa pysyä totuudessa.

Maanpäällä Jumala on ilmoittanut Johannekselle elävistä ihmisistä viimeisenä Sanaansa. Sen jälkeen Sana on suljettu. Raamatun kirjoitus on loppunut.
Vanhoillislestadiolaisessa uskossa seurakuntaäidin ääni määrää uskonsuunnan. On merkittävää tavallisten rivi-vl:n tuntea Jumalan sanaa jotta seurakunta äidin ääni olisi demokraattinen. Tämä demokraattinen seurakunta äidin ääni ei ole itsentäänselvyys, kuten ajautuminen Jumalan huoneen hallitus oppiin -70 luvulla osoittaa. Tässäkin pitää valvoa.

Johanneksen ilmestys 22:13-16 raamatun lopusta.

13: Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
14: Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä portista sisälle kaupunkiin
15. Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat ja murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.
16. Minä, Jeesus olen lähettänyt enkelin luoksenne, jotta seurakunnat saisivat tämän todistuksen. Minä olen Daavidin juuriverso ja suku, kirkas aamuntähti.

8

1079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linkki...

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000016715225

ER saarnasi vuonna 2002 tällä tavalla!
      Milloin hän palasi kristinuskon alkulähteille ja käänsi kelkkansa "SRK-hallitus"-opista oikeammille urille? Jos hän sen olisi kunnolla tajunnut, niin tuskin hän sitä noin salakavalasti esittäisi? On se sen verran perusasia ja suuri linjan muutos! Vaikutus olisi valtava, jos hänenlaisensa "hoitaja" katuisi tekojaan ja palaisi armahtavan jumalakuvan ääreen ja armahtaisi uhrejaan julkisesti! Ns. hoitokin oli julkista!
      Mutta ei! Miksi ei?

• sinäkin sieltä

jo tähän päivään: jätä noiden vanhojen P...kojen kaivaminen, niin pääset taas vapaasti uskomaan.

• liikkuu

tällä palstalla. Ei kannata välittää.

• Kouvolan vl

SRK:n olisi jo aika pestä nuo vanhat paskat pois.

• Vanhojen asioiden kaivaminen estää vapaasti uskomisen! Mihin pitäisi uskoa vapaasti? Vl-seurakunnan erehtymättömyyteenkö?

Onhan silloin tietysti vapaa omista ajatuksista ja omista ratkaisuista. Aina voi mennä seurakunnan selän taakse ja paeta vastuuta. Ja sen huomaa!

Vaikka mitä tapahtuu tai mitä tekee, aina on "edesvastaaja", joka selittää ja jolle selitetään kaikki parhain päin! Milloin se on pahuus, milloin hyvyys, milloin muuten vain heikkous! Mutta vika ei oikeasti ole koskaan itsessä. Aina meissä muissa ja ympäristössä!

Yksi vikä voi olla itsessä. Se, ettei jaksa aina olla tarpeeksi KUULIAINEN ja NÖYRÄ vl-seurakunnallle ja sen sanelemille rakkauden neuvoille. Joskus nimittäin pukkaaa jopa omaa ajatusta ja vertailua! Se sitten tuokin pahaa mieltä ja katumusta. Pitäisi tyytyä!

"Kun vain jaksat Jumalan joukon mukana synnin poispanijana kilvoitella, niin kostut kunniaan!" Tässä tuli vl-fraasi. En tiedä, oliko se jossain esille. En ole ehtinyt tutkia.

• oot se
        liikkuu kirjoitti:

tällä palstalla. Ei kannata välittää.

häirikkö? No meehän pois sitten, hus hus!

• lopeta

tuo kaivelu. Ei asia sillä kummene.

• juuri!

Olipa hyvä avaus. Joskus näillä palstoilla olen törmännyt viestiin, jossa on haikailtu ER:n lämpimien saarnojen perään. Itse kyllä muistan ihan muuta. Minusta ER oli juuri yksi hoitokokousten alullepanija. Hyvä, jos kelkka on kääntynyt, mutta miksi ei julkisesti tehdä parannusta noista vääryyksistä. Oli ne niin julmia aikoja ja kestivät kauan. Minusta SRK:n johtoportaan pitäisi kaikkien tehdä julkinen parannus ja esittää anteeksipyyntö vääryyksistä, jotka he organisoivat. Raukkamaista sanoa, että "oli joitain ylilyöntejä". Itsekin tiedätte, ettei asia näin ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33