Ongelmana

mölinä ja pulina

Lapseni on 6-vuotias, adhd diagnoosi on. Meillä ei vilkkaus niin haittaa, mutta ongelmana on jatkuva älämölö. Onko muilla vastaavaa? Kuuluuko "taudinkuvaan" ja oletteko yrittäneet kitkeä sitä? Miten?

Alkaa jo hävettää, kun 6-vuotias hetkuu ja päräyttelee "mööhööh" ym. Joskus myös huutamista. Huutamisesta ollaan ukon kans laitettu omaan huoneeseen huutamaan, saa huutaa; mutta muita ei saa ehdoin tahdoin kiusata huudolla. Enemmän nyt häiritsee toi mitään tarkoittamaton mölinä. Uskon sen olevan tahatonta, siksi on niin hankala miettiä, miten siihen vois puuttua. Tietoa/neuvoja?

8

1170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekkin

      Joskus sitä tälleen aikuisenakin tekee koko ajan mieli mölistä. Niin pitkään, kun on liikettä, niin ei ole ongelmia. Pitäisin ääntelyä samana mittarina.

      • Äispä -73

        Meillä on 10 vuotias ADHD-poika ja älämölö on tuttua jo vuosien takaa. Samanlailla ne on tullut tutuksi koulussa ja opettaja pienluokassa kutsuu niitä vuodesta toiseen "tahalliseksi ärsyttämiseksi ja häiriökäyttäytymiseksi", vaikka hänelläkin on kaikki poikaani koskevat tutkimustulokset aivan nenänsä alla. Senkun ottaisi kansion ja lukisi faktat. Kyseessä on siis kurkun kakominen, yskiminen, kiljahdukset, sylkeminen, korina, niiskutus, tuhina, huulten pärisyttäminen, käsien taputus tai säikyttely. Meillä ainakin kyse on tic - oireista. Poika ei pysty niitä lopettamaan vaikka hän kuinka haluaisi. Sen olen hyväksynyt täysin. Älämölö on impulsiivisuutta ja reakointia pieniin ärsykkeisiin. Meillä ainakin äänettömyys / hiljaisuus (toimettomuus) on kaikkein pahin häiriötekijä poikani elämässä. Pitkinä hiljaisina hetkinä poika saataa alkaa taputtaa käsiään, kijumaan, pomppimaan tai karjumaan. Alkuun se rasitti paljonkin ja hävetti ( esim kyläreissut, odottaminen omaa vuoroa esim lääkärissä) Nykyään kun syy käytökselle on tiedossa niin anamme pojan älistä, hihkua ja taputella. Toki pyrimme saamaan pojan kiinnittämään huomionsa johonkin muuhun kuin hiljaisuuteen. Eli teemme jotain missä poika kokee fyysisen tuntemuksen. Itse otan pojan mukaan esim. ruuan laittoon. pilkkomaan perunoita, pätkimään nakkeja,laittamaan iltapalaa esille valmiiksi.Meillä mölinä on illalla pahimmillaan, juuri enne kuin olisi aika valmistautua nukkumaan ja pitäisi olla jo peiton alla unta odottamassa. Silloin saatan mennä pojan viereen ja alan silitellä hänen selkää ja kyselen rauhallisella, matalalla äänellä päivän tapahtumista tai kerron seuraavan päivän tapahtumia jolloin hän "kuuntelee" keskittyneesti, rauhallisesti silmät kiinni sormieni liikettä ja matalaa ääntäni.Saatanpa istua pojan huoneen oven ulkopuolella ja lukea sadun. Huoneen ulkopuolella siksi, että hän joutuisi keskittymään kuulemiseen, ei näkemiseen. Moni ajattelle, että kuinka viittin uhrata illasta niin paljon aikaa isolle lapselle. Miksipä en. Enemmin koitan saada pojan rentoutumaan, rauhoittumaan ja ajoissa nukkumaan että jaksaa sitten seuraavan päivän koulussa. Niin ja ei ne pienet kotihommat käsistä karkaa vaikka ne joutuukin odottamaan Ja kyllä se telkkarikin osaa nurkassa olla vahtimatta. Ei ne ohjelmat katsomalla lopu.


      • viisaasta vastauksesta
        Äispä -73 kirjoitti:

        Meillä on 10 vuotias ADHD-poika ja älämölö on tuttua jo vuosien takaa. Samanlailla ne on tullut tutuksi koulussa ja opettaja pienluokassa kutsuu niitä vuodesta toiseen "tahalliseksi ärsyttämiseksi ja häiriökäyttäytymiseksi", vaikka hänelläkin on kaikki poikaani koskevat tutkimustulokset aivan nenänsä alla. Senkun ottaisi kansion ja lukisi faktat. Kyseessä on siis kurkun kakominen, yskiminen, kiljahdukset, sylkeminen, korina, niiskutus, tuhina, huulten pärisyttäminen, käsien taputus tai säikyttely. Meillä ainakin kyse on tic - oireista. Poika ei pysty niitä lopettamaan vaikka hän kuinka haluaisi. Sen olen hyväksynyt täysin. Älämölö on impulsiivisuutta ja reakointia pieniin ärsykkeisiin. Meillä ainakin äänettömyys / hiljaisuus (toimettomuus) on kaikkein pahin häiriötekijä poikani elämässä. Pitkinä hiljaisina hetkinä poika saataa alkaa taputtaa käsiään, kijumaan, pomppimaan tai karjumaan. Alkuun se rasitti paljonkin ja hävetti ( esim kyläreissut, odottaminen omaa vuoroa esim lääkärissä) Nykyään kun syy käytökselle on tiedossa niin anamme pojan älistä, hihkua ja taputella. Toki pyrimme saamaan pojan kiinnittämään huomionsa johonkin muuhun kuin hiljaisuuteen. Eli teemme jotain missä poika kokee fyysisen tuntemuksen. Itse otan pojan mukaan esim. ruuan laittoon. pilkkomaan perunoita, pätkimään nakkeja,laittamaan iltapalaa esille valmiiksi.Meillä mölinä on illalla pahimmillaan, juuri enne kuin olisi aika valmistautua nukkumaan ja pitäisi olla jo peiton alla unta odottamassa. Silloin saatan mennä pojan viereen ja alan silitellä hänen selkää ja kyselen rauhallisella, matalalla äänellä päivän tapahtumista tai kerron seuraavan päivän tapahtumia jolloin hän "kuuntelee" keskittyneesti, rauhallisesti silmät kiinni sormieni liikettä ja matalaa ääntäni.Saatanpa istua pojan huoneen oven ulkopuolella ja lukea sadun. Huoneen ulkopuolella siksi, että hän joutuisi keskittymään kuulemiseen, ei näkemiseen. Moni ajattelle, että kuinka viittin uhrata illasta niin paljon aikaa isolle lapselle. Miksipä en. Enemmin koitan saada pojan rentoutumaan, rauhoittumaan ja ajoissa nukkumaan että jaksaa sitten seuraavan päivän koulussa. Niin ja ei ne pienet kotihommat käsistä karkaa vaikka ne joutuukin odottamaan Ja kyllä se telkkarikin osaa nurkassa olla vahtimatta. Ei ne ohjelmat katsomalla lopu.

        paljon keinoja löytyi. Myös oma lapseni rauhoittuu parhaiten nukkumaan, kun piirtelee selkään esim. yhden päiväntapahtuman. Hassu juttu.

        Onko älämölö yhtään hellittänyt vuosien varrella? Omani on nyt 6-vuotias. Koulun aloitus pelottaa jo valmiiksi, kun toi ongelma on just sellanen, mikä häiritsee muita.


      • minäkin .
        Äispä -73 kirjoitti:

        Meillä on 10 vuotias ADHD-poika ja älämölö on tuttua jo vuosien takaa. Samanlailla ne on tullut tutuksi koulussa ja opettaja pienluokassa kutsuu niitä vuodesta toiseen "tahalliseksi ärsyttämiseksi ja häiriökäyttäytymiseksi", vaikka hänelläkin on kaikki poikaani koskevat tutkimustulokset aivan nenänsä alla. Senkun ottaisi kansion ja lukisi faktat. Kyseessä on siis kurkun kakominen, yskiminen, kiljahdukset, sylkeminen, korina, niiskutus, tuhina, huulten pärisyttäminen, käsien taputus tai säikyttely. Meillä ainakin kyse on tic - oireista. Poika ei pysty niitä lopettamaan vaikka hän kuinka haluaisi. Sen olen hyväksynyt täysin. Älämölö on impulsiivisuutta ja reakointia pieniin ärsykkeisiin. Meillä ainakin äänettömyys / hiljaisuus (toimettomuus) on kaikkein pahin häiriötekijä poikani elämässä. Pitkinä hiljaisina hetkinä poika saataa alkaa taputtaa käsiään, kijumaan, pomppimaan tai karjumaan. Alkuun se rasitti paljonkin ja hävetti ( esim kyläreissut, odottaminen omaa vuoroa esim lääkärissä) Nykyään kun syy käytökselle on tiedossa niin anamme pojan älistä, hihkua ja taputella. Toki pyrimme saamaan pojan kiinnittämään huomionsa johonkin muuhun kuin hiljaisuuteen. Eli teemme jotain missä poika kokee fyysisen tuntemuksen. Itse otan pojan mukaan esim. ruuan laittoon. pilkkomaan perunoita, pätkimään nakkeja,laittamaan iltapalaa esille valmiiksi.Meillä mölinä on illalla pahimmillaan, juuri enne kuin olisi aika valmistautua nukkumaan ja pitäisi olla jo peiton alla unta odottamassa. Silloin saatan mennä pojan viereen ja alan silitellä hänen selkää ja kyselen rauhallisella, matalalla äänellä päivän tapahtumista tai kerron seuraavan päivän tapahtumia jolloin hän "kuuntelee" keskittyneesti, rauhallisesti silmät kiinni sormieni liikettä ja matalaa ääntäni.Saatanpa istua pojan huoneen oven ulkopuolella ja lukea sadun. Huoneen ulkopuolella siksi, että hän joutuisi keskittymään kuulemiseen, ei näkemiseen. Moni ajattelle, että kuinka viittin uhrata illasta niin paljon aikaa isolle lapselle. Miksipä en. Enemmin koitan saada pojan rentoutumaan, rauhoittumaan ja ajoissa nukkumaan että jaksaa sitten seuraavan päivän koulussa. Niin ja ei ne pienet kotihommat käsistä karkaa vaikka ne joutuukin odottamaan Ja kyllä se telkkarikin osaa nurkassa olla vahtimatta. Ei ne ohjelmat katsomalla lopu.

        Minusta tuntuu, AD/HD-henkilöillä on viehtymys äänten kuuntelemiseen kehossaan, heavymusaan, urkumusiikkiin, rumpujen soittoon.

        Tätä taustaa vasten AD/HD-henkilön halu tuottaa erilaisia ääniä ei todellakaan ole toisten kiusaamista. AD/HD-henkilö elää omassa maailmassaan, jossa toisia ihmisiä ei koeta sosiaalisuuden kautta (en tarkoita lähimpiä) ja siinä kontekstissa "minä olen vapaa" toimimaan sen mukaan miten mieleen juolahtaa. -Voimaa !


      • .......
        Äispä -73 kirjoitti:

        Meillä on 10 vuotias ADHD-poika ja älämölö on tuttua jo vuosien takaa. Samanlailla ne on tullut tutuksi koulussa ja opettaja pienluokassa kutsuu niitä vuodesta toiseen "tahalliseksi ärsyttämiseksi ja häiriökäyttäytymiseksi", vaikka hänelläkin on kaikki poikaani koskevat tutkimustulokset aivan nenänsä alla. Senkun ottaisi kansion ja lukisi faktat. Kyseessä on siis kurkun kakominen, yskiminen, kiljahdukset, sylkeminen, korina, niiskutus, tuhina, huulten pärisyttäminen, käsien taputus tai säikyttely. Meillä ainakin kyse on tic - oireista. Poika ei pysty niitä lopettamaan vaikka hän kuinka haluaisi. Sen olen hyväksynyt täysin. Älämölö on impulsiivisuutta ja reakointia pieniin ärsykkeisiin. Meillä ainakin äänettömyys / hiljaisuus (toimettomuus) on kaikkein pahin häiriötekijä poikani elämässä. Pitkinä hiljaisina hetkinä poika saataa alkaa taputtaa käsiään, kijumaan, pomppimaan tai karjumaan. Alkuun se rasitti paljonkin ja hävetti ( esim kyläreissut, odottaminen omaa vuoroa esim lääkärissä) Nykyään kun syy käytökselle on tiedossa niin anamme pojan älistä, hihkua ja taputella. Toki pyrimme saamaan pojan kiinnittämään huomionsa johonkin muuhun kuin hiljaisuuteen. Eli teemme jotain missä poika kokee fyysisen tuntemuksen. Itse otan pojan mukaan esim. ruuan laittoon. pilkkomaan perunoita, pätkimään nakkeja,laittamaan iltapalaa esille valmiiksi.Meillä mölinä on illalla pahimmillaan, juuri enne kuin olisi aika valmistautua nukkumaan ja pitäisi olla jo peiton alla unta odottamassa. Silloin saatan mennä pojan viereen ja alan silitellä hänen selkää ja kyselen rauhallisella, matalalla äänellä päivän tapahtumista tai kerron seuraavan päivän tapahtumia jolloin hän "kuuntelee" keskittyneesti, rauhallisesti silmät kiinni sormieni liikettä ja matalaa ääntäni.Saatanpa istua pojan huoneen oven ulkopuolella ja lukea sadun. Huoneen ulkopuolella siksi, että hän joutuisi keskittymään kuulemiseen, ei näkemiseen. Moni ajattelle, että kuinka viittin uhrata illasta niin paljon aikaa isolle lapselle. Miksipä en. Enemmin koitan saada pojan rentoutumaan, rauhoittumaan ja ajoissa nukkumaan että jaksaa sitten seuraavan päivän koulussa. Niin ja ei ne pienet kotihommat käsistä karkaa vaikka ne joutuukin odottamaan Ja kyllä se telkkarikin osaa nurkassa olla vahtimatta. Ei ne ohjelmat katsomalla lopu.

        Meillä on sama tilanne koulussa, opettaja on jatkuvasti laittamassa viestiä kotiin ääntelystä, jalan naputtamisesta jne jne. vaikka juuri nuo edellä mainitut ovat yksi syy siihen, miksei lapsi ole ns.normaali luokassa....ihmetyttäää


    • äityli

      Kyllä meillä 13-vuotias adhd ölähtelee, muuttaa ääntään yms. aina kun Concertan vaikutus lakkaa. Vanhempi adhd ei itse möykkää mutta kuuntelee raskasta heviä jatkuvasti. Olen sitä mieltä, että on heidän "ominaisuutensa". Minä kyllä puutun aika herkästi tähän ölinään jos huomaan, että sillä on tarkoitus ärsyttää veljeä.

      Iän myötä yleisillä paikoilla ölähtely on onneksi vähentynyt.

      • anssi.

        Kaikki nämä ovat tuttuja ja melun tuotto tosiaan kuuluu hommaan, mutta adhd ei kestä sivu ääniä, eli jotain sekaista melua. Silloin tulee keskittymis vaikeuksia. Jos on diagnoosit, niin viekää ne koululle ja tarvittaessa antakaa hoitavan lääkärin numero ja käskekää kysymään opettajan, mitä diagnoosiin kuuluu. Rauhoittaminen ennen nukkumaan menoa ja silittely auttaa varmasti, koska näillä monella on joku pelko nukahtaa. Itse nukutin aina lapset syliin poski poskea vasten jolloin he tunsivat olevansa turvassa. Homman voi tehä myös niin, että kuljettaa kevyesti sormia silmien yli jolloin lapsi pitää luonnnollisesti silmät kiinni. Ei mene pitkään, kun lapsi nukahtaa. Muistakaa, että musiikkia käytetään terapia muotona. Hommassa pitää olla rytmiä silloin, kun on virtaa. Sitten taas joskus käy rauhallinenkin musa.


      • anssi.
        anssi. kirjoitti:

        Kaikki nämä ovat tuttuja ja melun tuotto tosiaan kuuluu hommaan, mutta adhd ei kestä sivu ääniä, eli jotain sekaista melua. Silloin tulee keskittymis vaikeuksia. Jos on diagnoosit, niin viekää ne koululle ja tarvittaessa antakaa hoitavan lääkärin numero ja käskekää kysymään opettajan, mitä diagnoosiin kuuluu. Rauhoittaminen ennen nukkumaan menoa ja silittely auttaa varmasti, koska näillä monella on joku pelko nukahtaa. Itse nukutin aina lapset syliin poski poskea vasten jolloin he tunsivat olevansa turvassa. Homman voi tehä myös niin, että kuljettaa kevyesti sormia silmien yli jolloin lapsi pitää luonnnollisesti silmät kiinni. Ei mene pitkään, kun lapsi nukahtaa. Muistakaa, että musiikkia käytetään terapia muotona. Hommassa pitää olla rytmiä silloin, kun on virtaa. Sitten taas joskus käy rauhallinenkin musa.

        Olen kuullut, että silloin, kun adhd henkilö liikkuu, hän saa sitä ainetta joka hänellä on normaalia vähemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      110
      5558
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      95
      4821
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4774
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      368
      2225
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      118
      2065
    6. Paljonko sinulla ja kaivatullasi on ikäeroa??

      Ikä on vain numeroita 😁
      Rakkaus ja rakastaminen
      108
      1807
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1577
    8. 371
      1318
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      59
      1151
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      222
      1135
    Aihe