ulostaminen synnytyksen jälkeen

Huttu

Hei!
Sellaista kysyisin teiltä alakautta synnyttäneiltä naisilta, että onko ulostaminen onnistunut normaalisti miten pian synnytyksen jälkeen? Entä jos on tullut pahoja repeämiä, kolmannen asteen jne, jotka yltävät peräsuoleen asti, niin onko onnistunut käydä kakalla, vai repeääkö paikat uudestaan? Voiko tällaisessa tilanteessa saada esim. jotain ulostuslääkettä, jotta kakka tulisi kivutta ulos? Vai voiko lääkäri kieltää ulostamisen pariksi päiväksi synnytyksen jälkeen? Entä jos on kauhea pakko päästä huussiin?

9

13409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannatan

peräruisketta synnytyksen yhteydessä..=)
      Ei tartte heti synnytyksen jälkeen miettiä tota ulostamista!
      Voi mennä pari pvää kun ei tartte kakalla käydä, ja helpottaa synnytystäkin!
      Sit synnytyksen jälkeen syö kuitupitoista ruokaa ja esim luumuja ni kyllä se kakka sieltä ulos tulee!=)
      Aika kummalliselta kyllä tuntuu se wc:ssä käynti synnytyksen jälkeen, varsinkin eka kerta, mut kyllä se siitä taas..

Mulla siis kokemusta kahdesta synnytyksestä, toinen peräruiskeen kanssa toinen ilman. Ja kolmatta kertaa oon tästä lähdössä pikapuoliin synnyttämään ja olen ehdottomasti peräruiskeen kannalla, vaik vähän ikävä toimenpide onki!=)

Kamalan pahoista repeämistä ei kyllä kokemusta, mutta epparista kyllä!

Tsemppiä!

Rv38

• maami

Hei!
      Eipä tuo ulostaminen ihan normaalisti sujunut alkuun synnytyksen jälkeen. Sairaalassa ei pariin-kolmeen päivään tarvinnut käydäkään, kun ennen synnytystä sain peräruiskeen (suosittelen sen ottamaan). Mutta sitten kun olisi tarvinnut käydä, niin en uskaltanut ponnistaa tarpeeksi paljon, kun pelkäsin juuri tuota tikkien repeämistä ja kyllähän se siihen repeämis/leikkaushaavaan hieman sattuikin (tosin synnytyksessä tulleet peräpukamatkin aiheuttivat kipua). Antoivat minullue MikroLax-peräruiskeen ja johan helpotti. Kotiin päästyä jouduin pariin kertaan vielä ko. aineeseen turvautumaan (sitä saa apteekista). Kannattaa myös syödä/juoda luumua ja kuitua. Itselläni auttoi myös Levolac, joka pehmentää ulostetta (saa myös apteekista).

Nyt synnytyksestä on 3kk ja silloin tällöin vieläkin kakalla käydessä tuntuu painon tunne haavan kohdalla, jos tarvitsee kovasti pinnistää ja punnertaa. Mutta mitään aineita (pehmennintä, peräruisketta) en ole enää hetkeen tarvinnut.

• mami

Itse pelkäsin kakalla käyntiä, joten sairaalassa annettiin luumumehua ja duphalac-lääkettä, jotta kakka pehmenisi ja olisi helpompi ulostaa. Se auttoi hyvin eikä tarvinnut pahemmin ponnistaa koska se sattui. Kotona jatkoin levolac-lääkkeen käyttöä, koska ulostaminen sattui kakan kovuuden takia ja se kiristi tikkejä.

• Elina

Kyllä mulla ainakin meni useampi päivä ennenkuin ulostin normaalisti, ei edes ollut kakkahädän tunnetta vaikka tuntui että söin kuin hevonen :D Repesin synnytyksessä aika pahasti, nukutuksessa ommeltiin paikat kiinni. Ei onneksi ollut peräsuolen vaurioita vaikka niitäkin oltiin tutkailtu.

Kyllä mulle ainakin annettiin ulostuslääkettä. Semmosia hiutaleita (Oisko ollu agiocur-nimisiä), joita sekoittelin viilin joukkoon. Hyvin meni sen kanssa alas, ei ne edes oikeestaan miltään maistuneet. Otin 2 pussia päivässä ja oisko sitten 3 päivänä synnytyksessä ensimmäisen kerran onnistunut ulostaminen. On jo kohta vuosi aikaa synnytyksestä niin on tuo muisti vähän heikentynyt ;) Sen muistan, että kakka tuli niinkuin itsestään, yhtään en joutunut ponnistelemaan. Itsekin vähän pelkäsin ensimmäistä kertaa, mutta hyvin se sitten sujui eikä sen jälkeen enää edes ajatellut asiaa sen enempää. Ja kyllä ne hoitajat antaa sitten lisää lääkettä jos tuntuu ettei se mitä annetaan auta. Itselläkin ne kyllä kyseli ja oltiin sovittu missä vaiheessa otan sitten jotain muuta jollei nuo hiutaleet auta.

• ok..

Mulla tuli 2. asteen repeämät ja kakalle onnistuin 2. päivänä synnytyksen jälkeen. Ei sattunut tms. Olin syönyt normaalisti ruokaa enkä ollut saanut ennen synnytystä peräruisketta. Jos tarvii niin varmaan saa jotain lääkettä sairaalasta!

• autttoi

Minulle annettiin sairaalassa agiocur-rakeita, ne auttoivat. Kotiin ostin myös Laxoberon-pilleireitä jos oli niin kova uloste, että agiocurit ei auttaneet. Levolacista ei minulle ollut riittävästi apua.
      Kannattaa kysyä sairaalasta suosituksia. Ja jos ei onnistu ilman noita rohtoja, niin sitten niitä avuksi. Mutta kannattaa varoa, ettei joudu niiden kanssa kierteeseen, itse käytin niitä aika pitkään, ja edelleen joskus luumua napsin, jos tuntuu olevan ummetusta.

• eiej

tämä ketju olisi saanut jäädä lukematta. kolmatta menossa hakemaan tänä kesänä laitokselta, ja nämä viestit toi elävänä mieleen mitä on odotettavissa. olen aktiivisesti yrittänyt unohtaa !!! :) apuva.

• toukovauva06

Mä pelkäsin tosi paljon ekaa kakkaa, koska olin kuullut siitä kaikenlaista...noh...loppujen lopuksi sieltä se tuli ihan yhtä kivuttomasti kuin ennenkin! ...sain ennen synnytystä peräruiskeen, joten kävin vessassa isolla hädällä vasta 3. pnä synnytyksestä...

• etukäteen

Eli sairaalaan mukaan lakuja ja luumuja!

Repesin melko pahasti, ja ulostaminen pelotti synnytyksen jälkeen. Mutta luumuja ja lakuja syömällä siitä selvittiin, tosin ensimmäiselle kerralle sain avuksi myös microlaxin sairaalassa. Ulostaminen onnistui 2. päivänä synnytyksen jälkeen. Suihkuttele käsisuihkulla kylmää vettä ulostamisen jälkeen, se helpottaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      35
      797
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      734
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe