Istutin kesäkuun alkupäivinä 15 liljansipulia uuteen penkkiin. penkki oli mielestäni hyvin perustettu eli maa oli parannettu aika reippaasiti kaupan puutarhamullalla. Olen kastellut penkkiä melko säännöllisesti ja onhan nyt sadellutkin jonkin verran. Yhtään piippoa ei vielä näy, sitä nyt en usko, etteikö yksikään sipuleistä nousisi, mutta kuinka kauan sipulien nouseminen kestää. Kyseessä ovat kaupasta ostetut jalostetut jumalaisen kauniit liljat, lollypop oli ainakin plus pari muuta lajiketta.
Kokemuksia siis kaipaan sipuleiden kasvusta???
kesäkuussa istutetut liljansipulit
6
1037
Vastaukset
- Mary
rauhassa,onhan nämä ilmat aika koleita olleet tähän asti.Kunhan lämpenee,niin varmasti nousevat. Liljoja ei kauheasti tarvitse kastella,kuten ei muitakaan sipulikukkia. Täälläpäin on satanut aika lailla,ovat perennat saaneet vettä ihan tarpeeksi.Kun lämpiää, muista tarkkailla liljakukkojen ilmestymistä. Ne ovat kirkkaanpunaisia koppiaisia,parittelevat koko ajan ja mustat toukat syövät koko kasvin ja kakkivat mustaa mömmöä.Jos niitä on vähän ,voi noukkia pois ja tappaa vaikka kivien välissä listimällä.Se pudottaa itsensä helposti maahan selälleen (alta musta),eikä sitä helposti löydä uudelleen,mutta kun odottelee vähän aikaa, se on taas kasvissa.Joku myrkkykin niihin tehoaa,mutta itse olen käsin kerännyt ne pois. Laitoin joskus niitä lasipurkkiin ja ruiskutin Raidia, laitoin kannen kiinni. Olivat monta päivää siellä, eivätkä olleet moksiskaan.Kurjia otuksia!!!
- ellit
Niinpä,ettet vain olisi kastellut liikaa. Katso yhtä sipulia ja kokeile että se on kova,samalla näet onko yhtään piikkiä tulossa ja onko sillä juuret.
Märkyys on mielestäni pahasta,mädäntyvät helposti.
- Puutarha-Maija
Liitoksia vastauksistanne, toivottavasti nyt olen vain turhan hätäinen. Toisaalla melko suuressa penkissä kasvaa ruskoliljoja ja niissä ei toistaiseksi(kop, kop) ole kukkoja näkynyt. Penkkini on tehty siten, että ympyrä oli valmiina omakotitalomme pihassa neljä vuotta sitten muuttaessamme. Edellinen omistaja oli sen hyvin kasvattanut, penkki on tiheä jne. Puurarhakärpäsen purressa viime kesänä lisäsin lajeja jonkin verran ja tänä keväänä kaivoin "lisäympyrän" vanhan ympärille. Siinä on nyt sitten palvaa rakkautta, punahattua ja loistopäivänhattua ja pari töyhtöangervoa. Ja tämä hitsin liljaosuus, joka nyt ei näytä kehittyvän:/.
- The Real J.
Voin olla väärässä, mutta olen ollut huomaavinani että alttius kukoille vaihtelee lajin mukaan. Viime kesänä esmes tarhasarjaliljat olivat helisemässä kukkojen kanssa (yhden lomareissun aikana olivat perhanat melkein pistelleet yhdestä raukasta kaikki lehdet suihinsa), mutta kuningasliljat (joista osa oli ihan sen edellä mainitun yksilön vieressä) tuntuivat välttyneen kukoilta tyystin. Lieneekö kukoilla sen verran kunniantuntoa, etteivät rohkene syyllistyä majesteettirikokseen, vai eikö vain maistu niille. Samapa tuo, löydettäessä seuraa automaattinen kuolemantuomio koko poppoolle...
- kokemus liljoista
oli että melkein nelisen viikkoa kesti ennenkuin pari ensimmäistä liljaa nousi pintaan viidestä pussillisesta, jotka istutin.
Eli odottele rauhallisesti ! - kävi
liljoillesi, nousivatko ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606044- 1003131
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252406- 212078
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451751Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271616
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691521Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374