Hajuvesi ärsyttää

neitihy

Muistan yläasteajoiltani tämän: kaikki naisopettajat kaatoivat aamulla vähintään kolme pullollista hajuvettä päälleen ja levittelivät tuoksua sitten pitkin käytäviä. Olen pahasti astmaattinen ja allerginen ja ihmettelenkin miksei tuohon puututa. Sain jopa kohtauksia koulussa ja jouduin olemaan koulusta pois sen vuoksi, että opettajille tuo hajuveden käyttö oli elämääkin tärkeämpi asia. Kun siirryin ammattikouluun, siellä oli hajustekielto, koska osa oppilaista oli allergisia. Onko muiden koulussa puututtu tähän? Oikeaoppisestihan hajuvettä ei tule lisätä vaikkei se omaan nenään enää tuoksukaan, kyllä se muille tuoksuu.

15

1625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • milja

      Meidän koulussa (AMK) on ollut paljon puhetta hajusteiden käytöstä, koska meita allergisia on paljon. Periaatteessa hajustekielto on, mutta sen noudattaminen on niin ja näin. Itse olen kieltäytynyt menemästä kouluun välillä ja sopinut tehäviä kotona tehtäväksi

      • Elämä on

        En tiedä yhtäkään AMK:ta jossa olisi hajustekielto, missä on?
        Niin myös sinulle, tuota menoa olet kohta allerginen elämälle!!!!!!!!!!!


      • lue
        Elämä on kirjoitti:

        En tiedä yhtäkään AMK:ta jossa olisi hajustekielto, missä on?
        Niin myös sinulle, tuota menoa olet kohta allerginen elämälle!!!!!!!!!!!

        FPIN - Fragranced Products Information Network

        www.fpinva.org

        Kielitaito kohentuu samalla.
        Luulo ei ole tiedon väärti!

        Itse pärjään vallan mainiosti luonnonkukkien ja kasvien keskellä, mutta synteettisiä kemikaalihajusteita en kestä.
        Puhdas ilma on nykyään 'kortilla'; sitä ihminen tarvitsee voidakseen hyvin.
        Ihminen ei ole luotu ongelmajätelaitokseksi, toinen sairastuu nopeammin, toinen viiveellä.

        Valitan, suomeksi tietoa ei ole. Siksi meillä edelleen luullaan.....

        Elämää on ilman hajustekemikaalejakin.
        Nimimerkki 'Kokemusta jo vuodesta 1991'.

        P.S. En pysty osallistumaan jatko-keskusteluun, sillä menen mökille hengittämään raikasta ja puhdasta meri-ilmaa.


      • Milja82
        Elämä on kirjoitti:

        En tiedä yhtäkään AMK:ta jossa olisi hajustekielto, missä on?
        Niin myös sinulle, tuota menoa olet kohta allerginen elämälle!!!!!!!!!!!

        Ei, en todellakaan ole allerginen elämälle ei sinne päinkään. Meidän AMK:ssa on hajustekielto todellakin. En ole mennyt kouluun, jos siellä on ulkopuolisille ollut koulutusta, koska silloin hajujen määrä on valtaisa. Minun reaktiot hajuvesiin ja partavesiin ovat erittäin voimakkaita ja rajuja. Olen saanut tulosaluejohtajalta luvan olla poissa kun niin katson parhaaksi ja se on toiminut hyvin.


      • AMK-opiskelija
        Milja82 kirjoitti:

        Ei, en todellakaan ole allerginen elämälle ei sinne päinkään. Meidän AMK:ssa on hajustekielto todellakin. En ole mennyt kouluun, jos siellä on ulkopuolisille ollut koulutusta, koska silloin hajujen määrä on valtaisa. Minun reaktiot hajuvesiin ja partavesiin ovat erittäin voimakkaita ja rajuja. Olen saanut tulosaluejohtajalta luvan olla poissa kun niin katson parhaaksi ja se on toiminut hyvin.

        Itse valmistuin pääkaupunkiseudun ja Suomen suurimmasta ammattikorkeakoulusta.
        Hajustekielto ei tunne edes Finlex, voidaan puhua ainoastaan pyynnöstä,lakia ei ole säädetty eikä myöskään tulla säätämään.


      • Milja82
        AMK-opiskelija kirjoitti:

        Itse valmistuin pääkaupunkiseudun ja Suomen suurimmasta ammattikorkeakoulusta.
        Hajustekielto ei tunne edes Finlex, voidaan puhua ainoastaan pyynnöstä,lakia ei ole säädetty eikä myöskään tulla säätämään.

        No toi on pilkunviilausta jo. Sinun mieliksi; meidän ammattikorkeassa on pyydetty henkilökuntaa ja opiskelijoita välttämään hajusteiden käyttöä koulussa, koska allergisia on monta. Meillä on puhuttu kyllä ihan kielto- sanalla, mutta jos olosi siitä paranee, voimme puhua pyynnöstä olla käyttämättä hajusteita koulussa


      • oli outoa palautetta
        Milja82 kirjoitti:

        No toi on pilkunviilausta jo. Sinun mieliksi; meidän ammattikorkeassa on pyydetty henkilökuntaa ja opiskelijoita välttämään hajusteiden käyttöä koulussa, koska allergisia on monta. Meillä on puhuttu kyllä ihan kielto- sanalla, mutta jos olosi siitä paranee, voimme puhua pyynnöstä olla käyttämättä hajusteita koulussa

        Kyllä täällä jossakin todella otetaan hajusteallergiset vakavasti. Tiedänpä minäkin omalta paikkanunnaltani hammashoitolan, jossa ei hajusteita käytetä. Eikä siinä ole mitään kummallista, päinvastoin, se on toisen huomioimista, ettei kaada pullollista haisevaa kemikaalia niskaansa. Nykyajan yhteiskunta on vaan muuttunut niin oudoksi, ettei toisen huomioiminen ole hyve, vaan kaikki tuijottaa omaan napaansa, olipa asia sitten hajuste tai joku muu. Minä ensin, muut sitten.


      • Minja82
        oli outoa palautetta kirjoitti:

        Kyllä täällä jossakin todella otetaan hajusteallergiset vakavasti. Tiedänpä minäkin omalta paikkanunnaltani hammashoitolan, jossa ei hajusteita käytetä. Eikä siinä ole mitään kummallista, päinvastoin, se on toisen huomioimista, ettei kaada pullollista haisevaa kemikaalia niskaansa. Nykyajan yhteiskunta on vaan muuttunut niin oudoksi, ettei toisen huomioiminen ole hyve, vaan kaikki tuijottaa omaan napaansa, olipa asia sitten hajuste tai joku muu. Minä ensin, muut sitten.

        Näinpä. Mun mielestä esim sairaaloissa on ihan kielto(vai mikäköhän tähän olisi AMK-opiskelijan mielestä oikea sana), ettei saa käyttää tuoksuja. Koskee niin henkilökuntaa kun esim. vieraita. Minusta on ihan asiallista, että kouluissa suositellaan hajsuteettomuutta, koska hajusteyliherkkiä on paljon ja kuka tahansa voi saada oireita, jos monia eri hajuja sekoittuu keskenään.


      • altistunut
        Elämä on kirjoitti:

        En tiedä yhtäkään AMK:ta jossa olisi hajustekielto, missä on?
        Niin myös sinulle, tuota menoa olet kohta allerginen elämälle!!!!!!!!!!!

        Olet näköjään nuori ja kaikeksi onneksi vielä terve! Toivottavasti et koskaan sinä herkisty tuoksuille, kuten valitettavasti monet muut ihmiset ovat jo altistuneet. Hajuille voi altistua esim; sanomalehden väreille, hajuvedelle, kuivalle ruoholle, tässä vain muutamia mainitakseni. Nämä tuoksut voivat olla erittäin rankkoja tuoksuja, niille jotka herkistyvät eri hajuille.


      • Altistuneelle
        altistunut kirjoitti:

        Olet näköjään nuori ja kaikeksi onneksi vielä terve! Toivottavasti et koskaan sinä herkisty tuoksuille, kuten valitettavasti monet muut ihmiset ovat jo altistuneet. Hajuille voi altistua esim; sanomalehden väreille, hajuvedelle, kuivalle ruoholle, tässä vain muutamia mainitakseni. Nämä tuoksut voivat olla erittäin rankkoja tuoksuja, niille jotka herkistyvät eri hajuille.

        En ole enää nuori vaan nelikymppinen nainen enkä tervekään. Tällä hetkellä olen leikkausjonossa, mutta edelleenkään en pidä taudeista vakavimpina hajusteallergioita.

        Että pieleen meni.

        Sairauslomani tulee olemaan n. 3 kk:tta leikkauksen jälkeen, revi siitä.


    • Tulppani

      Mitä aiot asialle tehdä, ja mitä olet asialle tehnyt ?

      • neitihy

        Mitähän asialle voi tehdä? Rakas yhteiskuntamme syrjii tällaisia "vammaisia". Omapahan on vikani kun olen allerginen. Kaupoissa ei tule paljon liikuttua. Toinen paha juttu on, että olen tupakan savulle allerginen. Kiva vältellä baareja 21-vuotiaana. Yhdessäkään käymässäni baarissa ei noudateta lakia: Jos tila on yli 50-neliöinen, pitää paikalla olla savuton tila. Teininä tuli lähinnä päiviteltyä ääneen tuota lemun määrää koulussa.


      • Tulppani
        neitihy kirjoitti:

        Mitähän asialle voi tehdä? Rakas yhteiskuntamme syrjii tällaisia "vammaisia". Omapahan on vikani kun olen allerginen. Kaupoissa ei tule paljon liikuttua. Toinen paha juttu on, että olen tupakan savulle allerginen. Kiva vältellä baareja 21-vuotiaana. Yhdessäkään käymässäni baarissa ei noudateta lakia: Jos tila on yli 50-neliöinen, pitää paikalla olla savuton tila. Teininä tuli lähinnä päiviteltyä ääneen tuota lemun määrää koulussa.

        Katse itseesi, ja ala antamaan kehollesi ravinteita. Eihän se mitenkään voi toimia, jos ravinteet on epätasapainossa. Kehosi toimii kolkaten, kun juna epätasaisilla raiteilla.

        Siis, mietihän uudemman kerran, miten kasvit voivat tuottaa täyspainosta ravintoa, jos niitä lannoitetaan yksipuolisesti ? Sitten Sinä kuvittelet, että ravinnosta saat kaiken, mitä tarvitaan.
        Mutta syvennyppä asiaan, että elimistösi ei saa rittävästi ravinteita, ja kun sille aletaan antamaan tarvittava määrä niitä, mitä kehossasi tapahtuu ?

        Siinä voi käydä niinkuin minullekkin.


      • sun viestis
        Tulppani kirjoitti:

        Katse itseesi, ja ala antamaan kehollesi ravinteita. Eihän se mitenkään voi toimia, jos ravinteet on epätasapainossa. Kehosi toimii kolkaten, kun juna epätasaisilla raiteilla.

        Siis, mietihän uudemman kerran, miten kasvit voivat tuottaa täyspainosta ravintoa, jos niitä lannoitetaan yksipuolisesti ? Sitten Sinä kuvittelet, että ravinnosta saat kaiken, mitä tarvitaan.
        Mutta syvennyppä asiaan, että elimistösi ei saa rittävästi ravinteita, ja kun sille aletaan antamaan tarvittava määrä niitä, mitä kehossasi tapahtuu ?

        Siinä voi käydä niinkuin minullekkin.

        tais tulla väärälle osastolle?


      • Elämys
        sun viestis kirjoitti:

        tais tulla väärälle osastolle?

        Niin, oliko sulla jokin asia, mutt et tiedä, mille osastolle menisit ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe