Kyhmy rinnassa

vm.-69

Viikko sitten löysin kyhmyn vasemmasta rinnasta. Heti mammografiaan ja ultraääneen. Kyhmy 3 cm. Ultraäänilääkäri sanoi sen olevan syöpä.Nyt laitettu kiireellinen lähete Oyksiin. Pelottaa tämä kaikki. Minulla on kaksi lasta 5 ja 10. Harrastan pitkänmatkan juoksua. Kolme viikkoa sitten juoksin maratonin Oulussa, ei mitään rintatuntemuksia. Nyt siis kyhmy 3cm, välillä tuntuu kipua,säteilee käteen ja kainaloon.Mikä mahdollisuus tästä on parantua kokonaan?

21

10699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angi

sanoi olevan syöpä? Jos hän sanoikin että se ehkä on syöpä..

• vm-69

että näyttää syövältä. Miten varma on ultraäänitutkimus ? Lääkäri vaikutti kokeneelta.

• Angi *
        vm-69 kirjoitti:

että näyttää syövältä. Miten varma on ultraäänitutkimus ? Lääkäri vaikutti kokeneelta.

sitä kun voi olla kaikenmaailman muita patteja myös.

• jemmiina

Minä löysin vasemmasta rinnastani kyhmyn tammikuussa 2005. Menin välittömästi lääkäriin joka antoi lähetteen mammografiaan. Röntgenlääkäri sattui olemaan paikalla ja halusi tarkistaa mammon tuloksen ultralla. Siitä hän vain totesi, että "jotain täällä on...", mutta sanoi että varmistuksen saa vain solunäytteestä joten hän otti samantein ohutneulanäytteen. Seuraavalla viikolla sain tietää tuloksen ja syöpä leikattiin viikkoa myöhemmin.

Rintasyöpää on niin monenlaista, sen vuoksi hoidotkin räätälöidään jokaiselle erikseen. Itse kävin kuusi viikkoa sädehoidossa, lääkehoito jatkuu vielä viisi vuotta.

Jos syöpäsoluja ei löydy kainalon imusolmukkeista, voidaan olla melko varmoja että syöpä ei uusiudu. Toisaalta tunnen monta rintasyöpäpotilasta, joilla syöpää löytyi myös kainalosta, mutta ovat tällä hetkellä terveinä ja työelämässä ihan normaalisti.

Lääketiede on kehittynyt huimasti (ja kehittyy koko ajan ). Itselläni käytössä mm. lääke, joka on ollut käytössä vasta 2-3 vuotta.

• vm.-69

ei löytynyt mitään. Ultrattiin tarkasti. Ohutneulanäyte otetaan sitten Oulussa siitähän varmaan näkee minkälaatuinen on.Hirvittää kyllä.

• jemmiina
        vm.-69 kirjoitti:

ei löytynyt mitään. Ultrattiin tarkasti. Ohutneulanäyte otetaan sitten Oulussa siitähän varmaan näkee minkälaatuinen on.Hirvittää kyllä.

mutta imusolmukkeistakin varmuuden saa vasta kun patologi tutkii poistetut imusolmukkeet. Ennen leikkausta tehdään yleensä ns. vartijaimusolmuketutkimus. Nämä vartijaimusolmukkeet ovat niitä, mihin syöpäsolut ensimmäisenä leviävät, jos ne ovat puhtaat, ei muissakaan imusolmukkeissa pitäisi syöpäsoluja olla.

Sitäpaitsi syöpä luokitellaan ohutneulanäytteen perusteella 1,2 tai 3, jossa 1 ei ole syöpää, 2 on syövän esiastetta ja 3 on varmasti syöpää. (itse olin tuo 3) Patologin tutkimusten perusteella syöpäsolut luokitellaan mm. gradus luokitukseen, joka tarkoittaa syövän ärhäkkyyttä, (itselläni ei onneksi ollut ns. ärhäkkä syöpä). Sitten tutkitaan onko syöpä hormoniriippuvaista ( itselläni oli ) joka taas tarkoittaa että hormonihoidot tepsivät yleensä tosi hyvin, mutta elimistöstä täytyy poistaa kaikki estrogeeni.

Ymmärrän todella hyvin, miten paljon ajatuksia ja kysymyksiä tämä sinussa herättää. Syöpähoitoihin ( ainakin täällä Etelä-Suomessa, kuuluu vapaaehtoinen tukihenkilö. Valitettavasti hän ottaa yhteyttä vasta leikkauksen jälkeen.

Jos haluat kysellä enemmän, niin käypä nappaamassa s-postiosoitteeni galleriasta.

terv. jemmiina - 60

• rintsari
        jemmiina kirjoitti:

mutta imusolmukkeistakin varmuuden saa vasta kun patologi tutkii poistetut imusolmukkeet. Ennen leikkausta tehdään yleensä ns. vartijaimusolmuketutkimus. Nämä vartijaimusolmukkeet ovat niitä, mihin syöpäsolut ensimmäisenä leviävät, jos ne ovat puhtaat, ei muissakaan imusolmukkeissa pitäisi syöpäsoluja olla.

Sitäpaitsi syöpä luokitellaan ohutneulanäytteen perusteella 1,2 tai 3, jossa 1 ei ole syöpää, 2 on syövän esiastetta ja 3 on varmasti syöpää. (itse olin tuo 3) Patologin tutkimusten perusteella syöpäsolut luokitellaan mm. gradus luokitukseen, joka tarkoittaa syövän ärhäkkyyttä, (itselläni ei onneksi ollut ns. ärhäkkä syöpä). Sitten tutkitaan onko syöpä hormoniriippuvaista ( itselläni oli ) joka taas tarkoittaa että hormonihoidot tepsivät yleensä tosi hyvin, mutta elimistöstä täytyy poistaa kaikki estrogeeni.

Ymmärrän todella hyvin, miten paljon ajatuksia ja kysymyksiä tämä sinussa herättää. Syöpähoitoihin ( ainakin täällä Etelä-Suomessa, kuuluu vapaaehtoinen tukihenkilö. Valitettavasti hän ottaa yhteyttä vasta leikkauksen jälkeen.

Jos haluat kysellä enemmän, niin käypä nappaamassa s-postiosoitteeni galleriasta.

terv. jemmiina - 60

Eikös se ohutneulanäytteen tulos luokitella papa-luokkaan 1-5? Vitonen on varma syöpä. Gradus 1-3 taas kertoo ärhäkkyydestä. 1 on rauhallista lajia ja 3 ärhäkkä.

• jemmiina
        rintsari kirjoitti:

Eikös se ohutneulanäytteen tulos luokitella papa-luokkaan 1-5? Vitonen on varma syöpä. Gradus 1-3 taas kertoo ärhäkkyydestä. 1 on rauhallista lajia ja 3 ärhäkkä.

luokituksia on niin paljon ja itselläni tuosta ensimmäisen tiedon saamisesta on jo puolitoista vuotta...
        tarkistin papereistani ja ohutneulanäytteen tulos oli luokka V.

• entinen syöpäläinen

Minulla todettiin rintäsyöpä 11 vuotta sitten (-95). Ainoa oire oli rinnassa tuntuva kipu. Löytyi reilun 2 cm kokoinen kasvain ja mikä pahinta, syöpä oli levinnyt 7 imusolmukkeeseen. Minut luokiteltiin korkean riskin tapaukseksi.

Leikkauksen jälkeen sain sädehoitoa 4 viikkoa ja sytostaatteja 9 kertaa kolmen viikon välein. Antoivat sen verran tujut lääkkeet, että tukka lähti. Mutta niin lähti syöpäkin ja on siis pysynyt poissa yli 10 vuotta.

Sairastuessani olin 39-vuotias ja minulla oli silloin 10v. tytär. Myöhemmin minulle on tehty rinnan rekonstruointi ja olen tulokseen tyytyväinen.
      Kaikki lääkkeet ja hoidot ovat varmasti kehittyneet valtavasti näinkin pitkän ajan kuluessa. Tärkeää on itse uskoa paranemiseensa, missään vaiheessa ei pidä luovuttaa. Usko vain vakaasti, että selviät. Niin uskon minäkin.

• vm.-69

eilen sitten pääsin Oyksiin biobsiaan rinnan kivun vuoksi. Aika olisi ollut vasta 26.6 mutta onneksi ottivat eilen koepalat.kolme rinnasta ja yksi kainaloon menevästä imusolmukkeesta.lääkäri sanoi suoraan että on pahanlaatuinen, vaikkakin patologi ei ole tutkinut vielä näytteitä.leikkaus tulee toivottavasti piakkoin.uskon ja toivon että tämä paranee.kaikki on mennyt nopeasti kyhmynhän minä löysin 1.6. kyhmyn koko oli nyt 3,2 cm.nyt mennään päivä kerrallaan.

• juttu..

Kummallista, että lääkäri tiesi ilman patologin lausuntoa pahalaatuiseksi.Hienoa kuitenkin, että asia edistynyt rivakasti.

• vm.-69
        juttu.. kirjoitti:

Kummallista, että lääkäri tiesi ilman patologin lausuntoa pahalaatuiseksi.Hienoa kuitenkin, että asia edistynyt rivakasti.

minustakin.johtuuko sitten kyhmyn koosta joka on siis 3,2cm.ja enkä edes tajunnut kysyä onko tämä mahdottoman iso vai tavallinen vai mikä se on.

• koosta..
        vm.-69 kirjoitti:

minustakin.johtuuko sitten kyhmyn koosta joka on siis 3,2cm.ja enkä edes tajunnut kysyä onko tämä mahdottoman iso vai tavallinen vai mikä se on.

On aika iso kasvain. Tosin on niitä montaa lajiakin rintasyöpää.

• viikkosittensairastu
        vm.-69 kirjoitti:

Alle 2 cm kyhmyt on T1-luokkaa, 2-5 cm on T2 ja yli 5cm T3

• Anneli 33

3 vuotta sitten poistettiin syöpä ja samalla tavalla se säteili kainaloon / käteen kipua. Elämä jatkuu ja voima kannattaa keskittää paranemiseen ei muuhun..!

Anneli vm 69

• vm.-69

oliko kyhmy minkä kokoinen ?minulla kyhmy on aivan rinnan alareunassa kääntyen vasemmalle puolelle.

• Anneli 33
        vm.-69 kirjoitti:

oliko kyhmy minkä kokoinen ?minulla kyhmy on aivan rinnan alareunassa kääntyen vasemmalle puolelle.

Minun kyhmy oli pieni aluksi pari senttiä mutta kesäloman vuoksi jouduin odottamaan 7 viikkoa leikkausta ja siinä vaiheessa se oli jo 6cm.

Joten tartuppa härkää sarvista äläkä jää kotiin ihmettelemään. Se on velvollisuutesi jo lastesi tähdenkin.

Mitä nopeampi sen pienemmällä murheella pääsee..

Tsemppiä ei elämä siihen lopu. Uskoa pitää olla ja toivoa toki myös..

Anneli

• Lohis

Aika tarkkaan seitsemäntoista vuotta sitten olin 36 vuotias, löysin erittäin pienestä rinnastani n. 2,5 cm kyhmyn, joka osoittautui räjähdysmäisesti leviäväksi syöväksi. Rinta poistettiin ja varmuuden vuoksi tehtiin vielä toinenkin leikkaus, tasaisesta ihosta otettiin vielä neljä senttiä pois, kainalon imusolmukkeet poistettiin. Sain sädehoitoa ja antiestrogeenihoitoa. Syövän, leikkauksien ja käden halvaantumisen takia oli lähes puoli vuotta sairaslomalla. Töitä teen edelleen.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Rinnassani oli patti ja menin asiaa kysymään lääkäriltä. Ja sieltä tietysti laitettiin ultraan ja kuvattiin rinnat puristettiin ihan littanaksi ja sattui ihan hirveästi. Otettiin ohutneulanäyte ja koepaloja. Lääkäri kertoi sitten tuloksen ja se oli kuulemma hyvänlaatuinen kasvain, että ei mitään hätää. Kasvain poistettiinkin sitten. ja tiesinhän minä, että patologi vielä tutkii. Ja niinpä sainkin parin viikon pästä sairaalasta soiton, että se olikin pahanlaatuista. Se oli shokki. karsea järkytys. Miksi sitä ei tiedetty koepaloista, vaikka niitä otettiin monta. Mutta tälläista elämä on. pettymystä ja ei pettymystä.

• ssannni-

Olen 15-vuotias tyttö. Löysin vasemmasta rinnasta ihan nännin vierestä kyhmyn. ehkä 1-2 cm kokoinen. Olen näyttänyt kouluterveydenhoitajalle, sanoi että pitäisi varata lääkärille aika. Tänään varasin ajan joka on viikon päästä. Minulla oli myös n. puolivuotta sitten samanlainen patti kainalossa. Sitäkin näytin terveydenhoitajalle, mutta sanoi että tule uudestaan jos pahenee. Se sitten hävisi kuukauden jälkeen. Pelottaa ihan hirveästi voisiko tämä olla jonkinlaista syöpää vai jotain rasvapatteja..!? mitä ne lääkärit sitten tekee kun sinne menee?

• -------------------

Hei!

Se patti ultrataan, ainakin se tehdään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      188
      6711
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      153
      1915
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1638
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1350
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      51
      1133
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      42
      1031
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      992
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      927
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      249
      908
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      879
    Aihe