Raja-aidanne, mistä kasvista?

nepsu

Mitä kasvia suosittelisitte naapurin ja oman pihan väliseksi aidanteeksi? Kasvin tulisi olla tuuhea, kauniskasvuinen ja korkeudeltaan noin 1,5-2 metrinen? Paikka on avara ja aurinkoinen.

Millaisia kokemuksia on esim. sinikuusamasta? Virpiangervoa olemme miettineet, mutta mielusti otettaisiin ehdotuksia vastaan muista kasveista. Millaisella istutusväleillä kasvit tulisi istuttaa?

6

1556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on todella hyvän

värinen ja hyvin haaroittuva. Istuta puolen metrin välein ei ainakaan harvemmin.

• calmato

Sinikuusama kasvaa toivomaasi korkeuteen ja on tuuhea ja kauniin pyöreä muodoiltaan. Se viihtyy myös varjossa ja puolivarjossa.

Aidanne on hauskan näköinen myös koostuessaan useammasta eri kasvilajista. Koivuangervo on helppo ja kukkii parhaillaan. Taikinamarjan lehdet ovat heleän vaaleat, joten se erottuisi kauniisti Sinikuusaman seassa. Se tulee muita aikaisemmin lehteen ja kukkaan, marjat on koristeellisen punaiset. Ja mikäpä estää laittamasta aidanteeseen muutaman hieman korkeammankin kasvin, kuten Mongolianvaahtera (kaunis syysväri), Marja-aronia (samoin hieno syysväri ja syötävät marjat) sekä Terttuselja (oma suosikkini, makuasia).

Itse teen parhaillaan aidannetta etelän puolelle oman puutarhan liikaa riehaantuneista pensaista. Siihen tulee Lumimarjapensasta, Valkoista pihasireeniä, Koivuangervoa, Taikinamarjaa, Mongolianvaahteraa ja jos juurivesoja löytyy, myös Sinikuusamaa ja Marja-aroniaa. Kun vaan nuo Vuohenputket saisi häirityksi sen verran, etteivät tukehduta alkuunsa mun aidannettani...

Puutarhan suunnittelu ja tekeminen on hauskaa. Lupasin juuri naapurillekin Valkoista pihasyreeniä, kun se vesoo niin mahdottomasti.

• alkuperäinen toivoi
        calmato kirjoitti:

Sinikuusama kasvaa toivomaasi korkeuteen ja on tuuhea ja kauniin pyöreä muodoiltaan. Se viihtyy myös varjossa ja puolivarjossa.

Aidanne on hauskan näköinen myös koostuessaan useammasta eri kasvilajista. Koivuangervo on helppo ja kukkii parhaillaan. Taikinamarjan lehdet ovat heleän vaaleat, joten se erottuisi kauniisti Sinikuusaman seassa. Se tulee muita aikaisemmin lehteen ja kukkaan, marjat on koristeellisen punaiset. Ja mikäpä estää laittamasta aidanteeseen muutaman hieman korkeammankin kasvin, kuten Mongolianvaahtera (kaunis syysväri), Marja-aronia (samoin hieno syysväri ja syötävät marjat) sekä Terttuselja (oma suosikkini, makuasia).

Itse teen parhaillaan aidannetta etelän puolelle oman puutarhan liikaa riehaantuneista pensaista. Siihen tulee Lumimarjapensasta, Valkoista pihasireeniä, Koivuangervoa, Taikinamarjaa, Mongolianvaahteraa ja jos juurivesoja löytyy, myös Sinikuusamaa ja Marja-aroniaa. Kun vaan nuo Vuohenputket saisi häirityksi sen verran, etteivät tukehduta alkuunsa mun aidannettani...

Puutarhan suunnittelu ja tekeminen on hauskaa. Lupasin juuri naapurillekin Valkoista pihasyreeniä, kun se vesoo niin mahdottomasti.

halusi noin 1,5-2 metristä kasvia. Ellei mieli muuttunut.

Mongolian vaahtera kasvaa jopa 4-5 metriä korkeaksi ja omani on jo yli 3m leveäkin. Voi sitäkin toki kesällä leikata ja pitää tietyn korkuisena.

Samoin terttuselja. Kasvaa 2,5 metriseksi mutta ei ole kovin tuuhea eli näkösuojaa siitä ei juuri saa. Sen lisäksi nykyään vaivaa härmä eli mäntysuovalla saapi suihkutella runsaasti.

Itselläni on myös monimuotoinen aita. On tuijaa ja sen sisäpuolelle siis pihan puolelle olen laittanut puistosyreeniä, jota on myös välissä parissa kohtaa.

Olen istuttanut kahteen tai kolmeen riviin myös: tuijia, rusokuusama, sinikuusama nämäkin niin tiheästi, että rusokuusamastä näkyy vain reilu latva.

Toisaalla samassa aidassa on lumipalloheisiä ja pihajasmiketta sekä mongolianvaahteraa keskellä puuvartisena.

Samassa aidassa varjossa on japaninmarjakuusia ja niiden edessä pilaritervaleppä sekä syyshortensiaa ja kärhöä sekä purppuravaahtera ja luumupuu.

Vain puille jätän riittävästi tai tarpeellisesti kasvutilaa. Nuo monetkin pensaat kasvavat ihanaksi vihreäksi seinämäksi kun istuttaa ne riittävän tiheästi.
        Suurimmat taakse ja matalimmat eteen. Minulla on myös perennapenkki ympäri tontin lähes koko matkan.

• missä päin?
        calmato kirjoitti:

Hei Calmato!

Missä päin asustelet - mulla on hakusessa seka-aidanteeseen ja muutenkin pihalle syreeniä mutta en ole taimitarhoilta löytänyt hyvänkokoisia alkuja (tre/ympäristö).

Jos näitä olisi vielä tarjolla ja olet lähistöllä, laita yhteystiedot näkyviin!

• calmato
        alkuperäinen toivoi kirjoitti:

halusi noin 1,5-2 metristä kasvia. Ellei mieli muuttunut.

Mongolian vaahtera kasvaa jopa 4-5 metriä korkeaksi ja omani on jo yli 3m leveäkin. Voi sitäkin toki kesällä leikata ja pitää tietyn korkuisena.

Samoin terttuselja. Kasvaa 2,5 metriseksi mutta ei ole kovin tuuhea eli näkösuojaa siitä ei juuri saa. Sen lisäksi nykyään vaivaa härmä eli mäntysuovalla saapi suihkutella runsaasti.

Itselläni on myös monimuotoinen aita. On tuijaa ja sen sisäpuolelle siis pihan puolelle olen laittanut puistosyreeniä, jota on myös välissä parissa kohtaa.

Olen istuttanut kahteen tai kolmeen riviin myös: tuijia, rusokuusama, sinikuusama nämäkin niin tiheästi, että rusokuusamastä näkyy vain reilu latva.

Toisaalla samassa aidassa on lumipalloheisiä ja pihajasmiketta sekä mongolianvaahteraa keskellä puuvartisena.

Samassa aidassa varjossa on japaninmarjakuusia ja niiden edessä pilaritervaleppä sekä syyshortensiaa ja kärhöä sekä purppuravaahtera ja luumupuu.

Vain puille jätän riittävästi tai tarpeellisesti kasvutilaa. Nuo monetkin pensaat kasvavat ihanaksi vihreäksi seinämäksi kun istuttaa ne riittävän tiheästi.
        Suurimmat taakse ja matalimmat eteen. Minulla on myös perennapenkki ympäri tontin lähes koko matkan.

Näin jo sieluni silmin hienon aidanteesi. Lumipalloheisi on minullakin haaveissa, se kukkii parhaillaan, vaan ei vielä meidän pihassa. Pihajasmikettakaan minulla ei ole, vaan hovijasmiketta, josta puuttuu jasmiinin tuoksu.

Valitsin huonon ajan jatkaa aidannetta eteläpuolelle - nyt saa kantaa sinne vettä hirveitä määriä, kun tuli tällaiset ilmat. Pitää jaksaa, kun aloitti, mutta uusia en istuta ennen kuin tulee sadetta.

• calmato
        missä päin? kirjoitti:

Hei Calmato!

Missä päin asustelet - mulla on hakusessa seka-aidanteeseen ja muutenkin pihalle syreeniä mutta en ole taimitarhoilta löytänyt hyvänkokoisia alkuja (tre/ympäristö).

Jos näitä olisi vielä tarjolla ja olet lähistöllä, laita yhteystiedot näkyviin!

Valkoiset syreenit on kärsineet aidan varjossa, mutta muuten ovat ok. Aika piiskataimiahan ne vielä ovat, ennen kuin niitä ensimmäisen kerran leikkaa.

Tampere ei ole kovin kaukana Hattulasta. Voitaisiin vaikka vaihdella, jos sinulla on jotain liikaa itselläsi?

sähköpostiosoitteeni on:

leisku 'at' hattulalainen.com

eli tuo at on se miukumauku ja kaikki yhteen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      43
      1491
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1375
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      309
      1329
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1135
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1091
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      68
      1083
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1047
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1022
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      177
      902
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe