onko kenelläkään tietoa, kuinka helposti jyväskylän avoimesta yliopistosta pääsee siirtymään yliopistoon? näyttää siltä, että pitäis 2 vuotta opiskella ennen kun voisi siirtyä, eli en haluaisi hukata niitä
avoin yliopisto
14
1352
Vastaukset
- Ongelmaasi
Mikset hae sinne suoraan niin pääset samantien opiskelijaksi odottamatta suoraan 2 vuotta?
- tänä vuonna
enkä alun perin halunnut muuttaa jyväskylään täältä etelästä, joten en edes hakenut
- älyttömän kalleita;
Avoimen yliopiston maksut on jo älyttömän korkeita! Kurssit ovat jo 100 - 300 euroa.
Sellaista rahaa on vaikea saada annettuksi.
Avoimen opetus täytyisi olla kohtuukintainen ja kaikille saatavilla! - toimistosta
Sehän riippuu ihan aineesta ja kiintiöistä. Ilmeisesti oletus kaikissa on, että kurssit pitää olla hyvin tiedoin suoritettuja (Vähintään 3, jos 1-5 arvostelu. Jos 1-3 arvostelu, vähintään 2).
- hakjja
Teet vaadittavat opintopisteet, yleensä täysinä kieli- ja viestintäopintoineen ja kaikki vähintään hyvin arvosanoin. Käytännössä vaaditaan erinomaisia, alasta riippuen, koska hakijoita on paljon. Eli alusta saakka on panostettava täysillä.
Toisekseen vaikka suoriutuisit erinomaisesti, voi pääsy jäädä kiinni siitä että muilla hakijoilla on enemmän opintoja kuin sinulla. Esim. Turkuun oli psykaan päässeillä tuplasti_enemmän opintoja kuin pääsyvaatimuksissa - koska taso nousi niin korkeaksi. Sanomattakin selvää, että tuplasti enemmän opintoja = tuplasti kalliimpaa.
Ja tosiaan, alta vanhan kymppitonnin ei helpolla noita kursseja saa kokoon (lieneekö lainkaan mahdollista? mun kohdalla ei ainakaan...). Edelliset aineopinnot jotka kävin opiston kautta, tulivat maksamaan 520 euroa. Perusopinnot jotakuinkin 300 euroa/ aine. Kieliopinnot suhteessa määrään vieläkin kalliimpia, n. 100 euroa/moduuli. Tietysti vaihtelee vähän paikoittain, vapaata tuo hinnoittelu eri paikoissa.
Opintotukea ei siis saa, eikä opiskelijaetuuksia muutenkaan (eli esim. junamatkoista lähiopetukseen maksat täyden hinnan). Lähinnä kai tuota avointa yliopistoa on tarjottu täydennysopintoina työelämässä toimiville (amk-tutkinnon omaaville jne.). Siksi hinnoittelu ei oikein nuoren pääsykoehakijan kukkarolle ole ystävällinen.
"näyttää siltä, että pitäis 2 vuotta opiskella ennen kun voisi siirtyä, eli en haluaisi hukata niitä"
Hukkaanhan ne opiskelut eivät mene, vaikka sitten pääsykokeen kautta hakisit sisään. Kaikki luetaan sulle hyväksi päästyäsi kirjoille. Jos rahatilanne kestää, niin kannattaa siis vaikka ihan pääsykoevalmentautuminen mielessään käydä opintoja ensi kevääksi :)- oikein paljon
vastauksestasi! Aurinkoista kesän jatkoa
- tullut
Alkoi nyt kiinnostamaan tuo avoimen yliopiston hinta. Osaatko sanoa paljonko suunnileen vuosi maksaa avoimessa yliopistossa? Haluaisin suorittaa amk:n ohella avointa yliopistoa, mutta en tiedä meneekö rahat hukkaan, jos en ehdikään opintojen ohessa paljoa lukemaan.. Haaveena olisi siis suorittaa ekonomin linjaa samaan aikaan amk:n kanssa.. :)
- ...
tullut kirjoitti:
Alkoi nyt kiinnostamaan tuo avoimen yliopiston hinta. Osaatko sanoa paljonko suunnileen vuosi maksaa avoimessa yliopistossa? Haluaisin suorittaa amk:n ohella avointa yliopistoa, mutta en tiedä meneekö rahat hukkaan, jos en ehdikään opintojen ohessa paljoa lukemaan.. Haaveena olisi siis suorittaa ekonomin linjaa samaan aikaan amk:n kanssa.. :)
Luin lukion ohella 15ov verran avoimessa yliopistossa, hintaa tuli n. 300€. Aikaa kului 1½ vuotta. Hinta riippuu myös kurssista itsestään, tarkkoa tietoja saa netistä opetusta järjestävän yliopiston sivuilta.
- JukkaV
Kansanopistoissa on näitä linjoja (mm. Joutsenon, Alkio- ja Etelä-Pohjanmaan opistot). Suosittelen etenkin Joutsenoa.
- pekkis463
Jyväskylän yliopistoon pääsee sisään melkein kaikkialle (ei kuitenkaan mm. psykologiaan), jos on tehnyt vaadittavat 60ov avoimessa hyvillä tiedoilla, mikä ei ole vaikeaa. Itse tein tuon alle vuodessa. Approt maksavat n. 300e ja cumut n. 500e, sitten siihen kielikurssit päälle. Eli n. 1300-1600e yhteensä.
- ohhoh
Ihan päätoimisesti siis opiskelit? Teit kahta approa samaan aikaan arkipäivät, kävit kieliopintojen pakolliset lähiopetukset viikonloppuisin, teit cumun heti parissa kuukaudessa suorittamasi appron perään?
Sulla ei varmaan työharjoittelua sisältynyt noihin aineisiin (kuten esim. sosiaalityön approssa)? Tai pakollisia luentoja?
Ostitko kaikki kirjat itsellesi vai oliko sulla niin jumalaton säkä että sait jonottamatta teokset aina silloin kuin halusit?
Sori, mutta tää kuulostaa niin provolta - tai sitten tosi PRO:lta. Susta tulee kyllä tosi tehokas ammattilainen! - oikaisu.
Ei kaikkia aineita niin helposti hyvillä tiedoilla suoriteta. Olen opiskellut useita aineita eri tiedekunnissa ja osasta saa helposti nelosen tai vitosen (kakkosen tai kolmosen, jos arvostelu 1-3), mutta joissain aineissa se on kovan työn takana, jos sittenkään.
Realistista on ajatella, että appro vuodessa ja cumu toisessa vuodessa. Aikaa menee 2-3 vuotta, jos kieliopinnot vielä suorittaa. Lisäksi harvalle on mahdollista pelkästään opiskella. Jostain on saatava rahaa eli käytävä töissä. - pekkis463
ohhoh kirjoitti:
Ihan päätoimisesti siis opiskelit? Teit kahta approa samaan aikaan arkipäivät, kävit kieliopintojen pakolliset lähiopetukset viikonloppuisin, teit cumun heti parissa kuukaudessa suorittamasi appron perään?
Sulla ei varmaan työharjoittelua sisältynyt noihin aineisiin (kuten esim. sosiaalityön approssa)? Tai pakollisia luentoja?
Ostitko kaikki kirjat itsellesi vai oliko sulla niin jumalaton säkä että sait jonottamatta teokset aina silloin kuin halusit?
Sori, mutta tää kuulostaa niin provolta - tai sitten tosi PRO:lta. Susta tulee kyllä tosi tehokas ammattilainen!Kieliluennot oli iltaisin. Tein opiskelut työn ohessa, opintoviikkoja tuli itseasiassa paljon enemmänkin kuin mitä olisi tarvittu. Työharjoittelua ei ollut, pakollisia luentoja oli jonkin verran, mm. logiikan kurssin 1 opintoviikkoa varten piti käydä yliopistolla n. 20 kertaa.
Kirjat löytyivät aina kirjastosta - lainailin aina niitä kirjoja, jotka olivat paikalla. Olen todellakin pro, sillä opiskelin joka päivä viikonloput ja juhlapyhät mukaanluettuina.
- -_-
Itse pääsin Joensuun yliopistoon sisälle avoimen kautta noin kahdessa vuodessa. Luin tuossa ajassa pääaineesta tarvittavat cumun opinnot ja tuohon vielä noin puoli approa sivuainetta. Muistaakseni ei tuo niin kalliiksi tullut. Lukukausi taisi olla jotain 170€ pääaineesta ja 40€ sivuaineesta (työtön kun olin, niin sain nuo puoleen hintaan). Sanoisin, ettei tuo kaikenkaikkiaan niin vaikea urakka ole. Totta kai pitää aika skarppina olla, että menee nuo opinnot hyvin tiedoin läpi, mutta itsellä ei ainakaan se tuottanut sen suurempia vaikeuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316