B&S käynti aaltoilee

jmpex

elikkä olisi tällainen ongelma ruohonleikkurissa... ruohonleikkurin käynti aaltoilee sen verran paljon että ruohon leikkaaminen on hankalaa ilman että kone tukehtuu kokonaan.
kalvot on uusittu, tankki putsattu, öljyt vaihdettu, ilmanputsari putsattu ja kaasari tutkittu.. olen myös koittanut vaihtaa toisesta b&s:n koneesta kaasarin mutta ei auttanut.
kone toimii kohtuullisen hyvin jos ottaa kokonaan pois ryyppynapin.. miten tämä on mahdollista? en vain viitsisi ilman ryyppyä konetta käyttää ja eikä se kunnollisesti silloinkaan käy. onko kone jostain tukossa vai mikä on vikana? en keksi pian enää mitä voisin siitä tarkistaa..

26

37708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vika

      Vika helppo.. sanoit ettet viitsi konetta käyttää ilman ryyppyä... sori, mutta sitä kuuluu käyttää ilman ryyppyä!

      • jmpex

        niin niin.. tarkoitin kyllä että ilman sitä koko kuminappulaa mikä siinä on. jos sen ottaa kokonaan pois niin miten sen saa kylmänä käyntiin paitsi kaatamalla sinne suoraan bensaa.. mutta sitten joutuisi aina availemaan sitä koppaa. tuntuu vähän että ei saa jostain ilmaa koska käy paremmin kone jos se saa ilmaa sen ryypyn kautta. olen kokeillu laittaa myös semmosen kuminapin jossa on reikä päässä, mutta ei alkuperäisessä napissa mitään reikää ole.


    • juuuuu

      Jos et tiennyt niin ryyppyä käytetään kylmäkäynnistykseen. Käytännössä se tarkoittaa sitä käynnistystä kun otat sen ruohonleikkurin tallista ja repäset sen käyntiin kun moottori on viellä kylmä. Sitten kun se on käynyt ja lämmennyt niin sitten se ei tarvitse seuraavaan käynnistykseen enään ryyppyä, kunhan moottori on pysynyt lämpimänä. (voi toki olla joitan leikkureita jotka tarvitsevat ryypyn käynnistykseen lämpimänäkin)

      • jmpex

        miten kukaan ei tajua mitä mä yritän selittää.. kyllä mä tiedän mihin ryyppyä tarvitaan.. mutta en mä jatkuvasti leikkaa nurmikkoa niin ettei kone kerkeäis kylmenemään.. elikkä näin. ruohonleikkuri on ollut pari päivää tallissa kunnes on aika leikata nurmikko.. painetaan ryyppyä kerran pari, vedetään käyntiin ja kone lähteekin käyntiin. parin sekunnin päästä koneen käynti alkaa aaltoilemaan... sammutan koneen, otan KOKONAAN koko ryypyn kuminapin irti niin että siihen jää pelkkä reikä.. eli ei ollenkaan semmosta nappia mistä painaa jatkossa. laitan koneen käyntiin ja kone pyörii suhteellisen normaalisti. saan leikattua nurmikon ja laitan koneen takaisin talliin pariksi päiväksi.. kunnes taas pitää leikata nurmikko, mutta kone on kylmä eikä käynnisty ilman sitä kumiosaa josta painetaan (eli ryyppynappia) koska mä otin sen jo edellisellä kerralla pois. laitan sen takaisin, taas sama käynnistys ruljanssi ja kone lähtee käyntiin kunnes.. taas alkaa käynti aaltoilemaan. ei muuta kuin nappi taas pois paikaltaan että saa leikattua nurmikon. tajusiko kukaan??? onko parempaa ratkaisua kuin poistella koko ajan sitä nappia??


      • käyttö
        jmpex kirjoitti:

        miten kukaan ei tajua mitä mä yritän selittää.. kyllä mä tiedän mihin ryyppyä tarvitaan.. mutta en mä jatkuvasti leikkaa nurmikkoa niin ettei kone kerkeäis kylmenemään.. elikkä näin. ruohonleikkuri on ollut pari päivää tallissa kunnes on aika leikata nurmikko.. painetaan ryyppyä kerran pari, vedetään käyntiin ja kone lähteekin käyntiin. parin sekunnin päästä koneen käynti alkaa aaltoilemaan... sammutan koneen, otan KOKONAAN koko ryypyn kuminapin irti niin että siihen jää pelkkä reikä.. eli ei ollenkaan semmosta nappia mistä painaa jatkossa. laitan koneen käyntiin ja kone pyörii suhteellisen normaalisti. saan leikattua nurmikon ja laitan koneen takaisin talliin pariksi päiväksi.. kunnes taas pitää leikata nurmikko, mutta kone on kylmä eikä käynnisty ilman sitä kumiosaa josta painetaan (eli ryyppynappia) koska mä otin sen jo edellisellä kerralla pois. laitan sen takaisin, taas sama käynnistys ruljanssi ja kone lähtee käyntiin kunnes.. taas alkaa käynti aaltoilemaan. ei muuta kuin nappi taas pois paikaltaan että saa leikattua nurmikon. tajusiko kukaan??? onko parempaa ratkaisua kuin poistella koko ajan sitä nappia??

        "painetaan ryyppyä kerran pari"
        mitä tämä tarkoittaa? Ryyppy on päällä tai sitten ei. Ryyppy laitetaan käynnistyksessä päälle ja kun kone käynnistyy niin se otetaan pois päältä. Ryyppy eli rikastin tarkoittaa kaasarissa olevaa läppää joka suljetaan melkein kokonaan. Näin bensa/ilma-seos rikastuu ja näin kylmäkäynnistys helpottuu. Siitä ei ole hyötyä jos ryyppyä naksuttelee päälle/pois kun kone ei ole käynnissä.
        En oikein ymmärrä mitä vaikutusta ryyppynapin poistolla voisi olla.

        Mitä kierrosten heijaamiseen tulee niin, koneessa on sellainen ilmaläppä jonka mukaan se säätelee kierrosten määrän. Katso heiluuko mitään kaasarin vieressä kun kierrokset heijaa. Katso onko se kunnolla kiinni.


      • Jubex
        käyttö kirjoitti:

        "painetaan ryyppyä kerran pari"
        mitä tämä tarkoittaa? Ryyppy on päällä tai sitten ei. Ryyppy laitetaan käynnistyksessä päälle ja kun kone käynnistyy niin se otetaan pois päältä. Ryyppy eli rikastin tarkoittaa kaasarissa olevaa läppää joka suljetaan melkein kokonaan. Näin bensa/ilma-seos rikastuu ja näin kylmäkäynnistys helpottuu. Siitä ei ole hyötyä jos ryyppyä naksuttelee päälle/pois kun kone ei ole käynnissä.
        En oikein ymmärrä mitä vaikutusta ryyppynapin poistolla voisi olla.

        Mitä kierrosten heijaamiseen tulee niin, koneessa on sellainen ilmaläppä jonka mukaan se säätelee kierrosten määrän. Katso heiluuko mitään kaasarin vieressä kun kierrokset heijaa. Katso onko se kunnolla kiinni.

        Kyseessä on niinsanottu primer eli kaasuttimen valutin. Joissakin moottoreissa (ruohonleikkurit esimerkiksi) ei ole mainitsemaasi rikastinläppää vain pelkkä primer. Joissakin taas molemmat (primer ja läppä), riippuen kaasuttimen rakenteesta.


    • Jubex

      Kierrossäätimen jousi on vioittunut tai se on liian kireä/löysä.

      • on nyt

        se ongelma, että hätäisimmät eivät ymmärrä sinun tarkoittavan primer-tissukkaa, kun puhut ryypystä. Kannattaa tosiaan tarkistaa ne säätöjouset, näkyvät heti ilmanputsarin poiston jälkeen, yleensä kaksi kpl.


      • jmpex
        on nyt kirjoitti:

        se ongelma, että hätäisimmät eivät ymmärrä sinun tarkoittavan primer-tissukkaa, kun puhut ryypystä. Kannattaa tosiaan tarkistaa ne säätöjouset, näkyvät heti ilmanputsarin poiston jälkeen, yleensä kaksi kpl.

        sitä mä tarkoitin mutta en vain tiennyt nimeä eli primer se oli.. joo eli kummatkin jouset on tarkastettu ja ihan kunnollisilta ne vaikuttavat. läppä toimii ihan normaalisti niin kuin pitääkin.. ja tiedän että pientä huojumista koneessa kuuluukin olla, mutta ei noin paljon että se vaikuttaa leikkaamiseen.
        olisiko vika moottorissa koska olen kokeillut myös toisesta koneesta kaasaria vaihtaa eikä ole vaikuttanut mitenkään? kokeilin myös vaihtaa ilmanputsaria ja tankkia mutta... ei.


      • Anonyymi
        jmpex kirjoitti:

        sitä mä tarkoitin mutta en vain tiennyt nimeä eli primer se oli.. joo eli kummatkin jouset on tarkastettu ja ihan kunnollisilta ne vaikuttavat. läppä toimii ihan normaalisti niin kuin pitääkin.. ja tiedän että pientä huojumista koneessa kuuluukin olla, mutta ei noin paljon että se vaikuttaa leikkaamiseen.
        olisiko vika moottorissa koska olen kokeillut myös toisesta koneesta kaasaria vaihtaa eikä ole vaikuttanut mitenkään? kokeilin myös vaihtaa ilmanputsaria ja tankkia mutta... ei.

        Voisko olla että katkojan kärjet likaset. Putsaa hiomapaperilla ja avaa kondensaattorin kiinnitys pultti ja liikuta varovasti kondensaattoria sitten kiristä.


    • konevelho

      kiristä sitä kierrossäätimen jousta vähän .kestää niitä säädellä ,kun et vaan laita liikaa kierroksia.monta vanhaa leikkuria on viritelty ,menee pöheikköön ku pöheikköön kun laittaa vähän lisää kierroksia .se toinen jousi mikä tulee sieltä läpyskältä sitä vähän kiristä.
      ja sullahan on jousia varastossa jos jokin menee vikaan

      • Bertsi

        Jos kyseessä on 3hp briggsin sukulainen -->4,5hp voi kyseistä huopaamista aiheuttaa imuputken kiinnitysruuvien aukeaminen lohkon puolella. Vian löytää kun ottaa kaasarin irti ja kokeilee heiluttaa imusarjaa (nykyisissä muoviputki) jos se ei ole jämäkkä kiristä ruuvit


    • ggggggggg

      Siis onko kaasuttimessasi seoksensäätöruuvi? Jos on, niin sitä pitää säätää. Jos ei, niin jotain muuta vialla ja luultavammin seoksessa kuin kierrosten säädössä.

      • poppamies

        Sulla on ilmeisesti koneessas ilmansuodin (se vaahtomuovi) tukossa öljystä eikä kone saa ilmaa. Pese suodin pensalla tai osta uusi.


    • voi olla

      bensamäärä tankissa. Meillä on kakkoskoneena vanha B&S ja se tekee samaa jos ei tankki ole yli puolenvälin.

    • veko

      Nää uudemmat leikkurit ovat huonoja vanhoihin verrattuna.Moni valittelee juuri käyntihäiriöitä ja käynnin aaltoilua.Stígan myymälässä sanottiin,että uusiin leikkureihin kaasarin kalvo pitää vaihtaa lähes joka vuosihuollon yhteydessä.Nykybensa kuulemma aiheuttaa ko.ongelman ja kalvon kovettumisen.

      • ee

        Hussqvarna leikkuri, poistimme ilmanputsarin ja alla olevassa kaasarissa ei ollut kalvoa ??????
        Olisiko hävinnnyt vai voiko sellaista kaasaria olla jossa ei ole kalvoa?


      • Mekaanikko
        ee kirjoitti:

        Hussqvarna leikkuri, poistimme ilmanputsarin ja alla olevassa kaasarissa ei ollut kalvoa ??????
        Olisiko hävinnnyt vai voiko sellaista kaasaria olla jossa ei ole kalvoa?

        Kalvo ei ole ilmanputsarin alla vaan kaasarin ja tankin välissä. Ja niissä malleissa joissa kaasari on tankin päällä. Jos tankki on erillinen niin silloin kaasarissa on seoksen säätöruuvi. Ja pelkästään sen säätö ei ratkaise ongelmaa. Jos sitä ei ole alunperin itse säädetty niin se on oikeassa kohdassa mutta sen kanava on likainen. Eli putsausta ja sitten seoksen säätö.


    • näin on

      Yleensä tuollaiseen vikaan on kaksi syytä, viallinen kalvo tai moottori käy liian laihalla. Jos kaasarissa on seossäätö, niin siitä vaikka kierros aukipäin. Mutta ei kannata säätää sitä kaasarin läpän ruuvia, se on tyhjäkäynnin nopeus.

      • MP

        Eli itsellänikin on hieman samaa ongelmaa B&S -moottorin kanssa. Mutta omassa koneessani mainittu primertissukka menee "kuopalleen" kun koneen on käynnistänyt. Mistä se voisi johtua?


      • narukas
        MP kirjoitti:

        Eli itsellänikin on hieman samaa ongelmaa B&S -moottorin kanssa. Mutta omassa koneessani mainittu primertissukka menee "kuopalleen" kun koneen on käynnistänyt. Mistä se voisi johtua?

        Mulla on Vikingin itsevetävä ruohonleikkuri,pelannut monta kesää moitteetta.Nytkäynnistysnaru ei liiku vedettäessä,terä pyörii kun käsin liikuttaa.Missä vika ?


      • ratiritiralla..-
        narukas kirjoitti:

        Mulla on Vikingin itsevetävä ruohonleikkuri,pelannut monta kesää moitteetta.Nytkäynnistysnaru ei liiku vedettäessä,terä pyörii kun käsin liikuttaa.Missä vika ?

        mikäli otit sen lumikasan alta,niin vie se lämpöseen paikkaan sulaamaan


      • sihti....
        MP kirjoitti:

        Eli itsellänikin on hieman samaa ongelmaa B&S -moottorin kanssa. Mutta omassa koneessani mainittu primertissukka menee "kuopalleen" kun koneen on käynnistänyt. Mistä se voisi johtua?

        ota kaasari irti tankista ja puhdista imuputken sihti


    • kepe-66

      Jubex tossa aiemmin kertoi jo vian.

    • Kaasari-ukko

      Siis kierrosten heijaamiseen voi olla kolme syytä:
      1.Kaasarin kalvo viallinen
      2. Imuputki rikki tai löysässä
      3. Säätimen jousi tai jouset vialliset.

      Kohokaasari malleissa jos heijaa, niin säädöt liian laihalla ja niissä useimmissa malleissa seossäätö ruuvi, jota kiertämällä aukipäin seos rikastuu.

    • Anonyymi

      Käyntihäiriö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      192
      6756
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      156
      1965
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      53
      1169
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      42
      1051
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1015
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      947
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      249
      918
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      889
    Aihe