elikkä olisi tällainen ongelma ruohonleikkurissa... ruohonleikkurin käynti aaltoilee sen verran paljon että ruohon leikkaaminen on hankalaa ilman että kone tukehtuu kokonaan.
kalvot on uusittu, tankki putsattu, öljyt vaihdettu, ilmanputsari putsattu ja kaasari tutkittu.. olen myös koittanut vaihtaa toisesta b&s:n koneesta kaasarin mutta ei auttanut.
kone toimii kohtuullisen hyvin jos ottaa kokonaan pois ryyppynapin.. miten tämä on mahdollista? en vain viitsisi ilman ryyppyä konetta käyttää ja eikä se kunnollisesti silloinkaan käy. onko kone jostain tukossa vai mikä on vikana? en keksi pian enää mitä voisin siitä tarkistaa..
B&S käynti aaltoilee
26
37351
Vastaukset
- vika
Vika helppo.. sanoit ettet viitsi konetta käyttää ilman ryyppyä... sori, mutta sitä kuuluu käyttää ilman ryyppyä!
- jmpex
niin niin.. tarkoitin kyllä että ilman sitä koko kuminappulaa mikä siinä on. jos sen ottaa kokonaan pois niin miten sen saa kylmänä käyntiin paitsi kaatamalla sinne suoraan bensaa.. mutta sitten joutuisi aina availemaan sitä koppaa. tuntuu vähän että ei saa jostain ilmaa koska käy paremmin kone jos se saa ilmaa sen ryypyn kautta. olen kokeillu laittaa myös semmosen kuminapin jossa on reikä päässä, mutta ei alkuperäisessä napissa mitään reikää ole.
- juuuuu
Jos et tiennyt niin ryyppyä käytetään kylmäkäynnistykseen. Käytännössä se tarkoittaa sitä käynnistystä kun otat sen ruohonleikkurin tallista ja repäset sen käyntiin kun moottori on viellä kylmä. Sitten kun se on käynyt ja lämmennyt niin sitten se ei tarvitse seuraavaan käynnistykseen enään ryyppyä, kunhan moottori on pysynyt lämpimänä. (voi toki olla joitan leikkureita jotka tarvitsevat ryypyn käynnistykseen lämpimänäkin)
- jmpex
miten kukaan ei tajua mitä mä yritän selittää.. kyllä mä tiedän mihin ryyppyä tarvitaan.. mutta en mä jatkuvasti leikkaa nurmikkoa niin ettei kone kerkeäis kylmenemään.. elikkä näin. ruohonleikkuri on ollut pari päivää tallissa kunnes on aika leikata nurmikko.. painetaan ryyppyä kerran pari, vedetään käyntiin ja kone lähteekin käyntiin. parin sekunnin päästä koneen käynti alkaa aaltoilemaan... sammutan koneen, otan KOKONAAN koko ryypyn kuminapin irti niin että siihen jää pelkkä reikä.. eli ei ollenkaan semmosta nappia mistä painaa jatkossa. laitan koneen käyntiin ja kone pyörii suhteellisen normaalisti. saan leikattua nurmikon ja laitan koneen takaisin talliin pariksi päiväksi.. kunnes taas pitää leikata nurmikko, mutta kone on kylmä eikä käynnisty ilman sitä kumiosaa josta painetaan (eli ryyppynappia) koska mä otin sen jo edellisellä kerralla pois. laitan sen takaisin, taas sama käynnistys ruljanssi ja kone lähtee käyntiin kunnes.. taas alkaa käynti aaltoilemaan. ei muuta kuin nappi taas pois paikaltaan että saa leikattua nurmikon. tajusiko kukaan??? onko parempaa ratkaisua kuin poistella koko ajan sitä nappia??
- käyttö
jmpex kirjoitti:
miten kukaan ei tajua mitä mä yritän selittää.. kyllä mä tiedän mihin ryyppyä tarvitaan.. mutta en mä jatkuvasti leikkaa nurmikkoa niin ettei kone kerkeäis kylmenemään.. elikkä näin. ruohonleikkuri on ollut pari päivää tallissa kunnes on aika leikata nurmikko.. painetaan ryyppyä kerran pari, vedetään käyntiin ja kone lähteekin käyntiin. parin sekunnin päästä koneen käynti alkaa aaltoilemaan... sammutan koneen, otan KOKONAAN koko ryypyn kuminapin irti niin että siihen jää pelkkä reikä.. eli ei ollenkaan semmosta nappia mistä painaa jatkossa. laitan koneen käyntiin ja kone pyörii suhteellisen normaalisti. saan leikattua nurmikon ja laitan koneen takaisin talliin pariksi päiväksi.. kunnes taas pitää leikata nurmikko, mutta kone on kylmä eikä käynnisty ilman sitä kumiosaa josta painetaan (eli ryyppynappia) koska mä otin sen jo edellisellä kerralla pois. laitan sen takaisin, taas sama käynnistys ruljanssi ja kone lähtee käyntiin kunnes.. taas alkaa käynti aaltoilemaan. ei muuta kuin nappi taas pois paikaltaan että saa leikattua nurmikon. tajusiko kukaan??? onko parempaa ratkaisua kuin poistella koko ajan sitä nappia??
"painetaan ryyppyä kerran pari"
mitä tämä tarkoittaa? Ryyppy on päällä tai sitten ei. Ryyppy laitetaan käynnistyksessä päälle ja kun kone käynnistyy niin se otetaan pois päältä. Ryyppy eli rikastin tarkoittaa kaasarissa olevaa läppää joka suljetaan melkein kokonaan. Näin bensa/ilma-seos rikastuu ja näin kylmäkäynnistys helpottuu. Siitä ei ole hyötyä jos ryyppyä naksuttelee päälle/pois kun kone ei ole käynnissä.
En oikein ymmärrä mitä vaikutusta ryyppynapin poistolla voisi olla.
Mitä kierrosten heijaamiseen tulee niin, koneessa on sellainen ilmaläppä jonka mukaan se säätelee kierrosten määrän. Katso heiluuko mitään kaasarin vieressä kun kierrokset heijaa. Katso onko se kunnolla kiinni. - Jubex
käyttö kirjoitti:
"painetaan ryyppyä kerran pari"
mitä tämä tarkoittaa? Ryyppy on päällä tai sitten ei. Ryyppy laitetaan käynnistyksessä päälle ja kun kone käynnistyy niin se otetaan pois päältä. Ryyppy eli rikastin tarkoittaa kaasarissa olevaa läppää joka suljetaan melkein kokonaan. Näin bensa/ilma-seos rikastuu ja näin kylmäkäynnistys helpottuu. Siitä ei ole hyötyä jos ryyppyä naksuttelee päälle/pois kun kone ei ole käynnissä.
En oikein ymmärrä mitä vaikutusta ryyppynapin poistolla voisi olla.
Mitä kierrosten heijaamiseen tulee niin, koneessa on sellainen ilmaläppä jonka mukaan se säätelee kierrosten määrän. Katso heiluuko mitään kaasarin vieressä kun kierrokset heijaa. Katso onko se kunnolla kiinni.Kyseessä on niinsanottu primer eli kaasuttimen valutin. Joissakin moottoreissa (ruohonleikkurit esimerkiksi) ei ole mainitsemaasi rikastinläppää vain pelkkä primer. Joissakin taas molemmat (primer ja läppä), riippuen kaasuttimen rakenteesta.
- Jubex
Kierrossäätimen jousi on vioittunut tai se on liian kireä/löysä.
- on nyt
se ongelma, että hätäisimmät eivät ymmärrä sinun tarkoittavan primer-tissukkaa, kun puhut ryypystä. Kannattaa tosiaan tarkistaa ne säätöjouset, näkyvät heti ilmanputsarin poiston jälkeen, yleensä kaksi kpl.
- jmpex
on nyt kirjoitti:
se ongelma, että hätäisimmät eivät ymmärrä sinun tarkoittavan primer-tissukkaa, kun puhut ryypystä. Kannattaa tosiaan tarkistaa ne säätöjouset, näkyvät heti ilmanputsarin poiston jälkeen, yleensä kaksi kpl.
sitä mä tarkoitin mutta en vain tiennyt nimeä eli primer se oli.. joo eli kummatkin jouset on tarkastettu ja ihan kunnollisilta ne vaikuttavat. läppä toimii ihan normaalisti niin kuin pitääkin.. ja tiedän että pientä huojumista koneessa kuuluukin olla, mutta ei noin paljon että se vaikuttaa leikkaamiseen.
olisiko vika moottorissa koska olen kokeillut myös toisesta koneesta kaasaria vaihtaa eikä ole vaikuttanut mitenkään? kokeilin myös vaihtaa ilmanputsaria ja tankkia mutta... ei. - Anonyymi
jmpex kirjoitti:
sitä mä tarkoitin mutta en vain tiennyt nimeä eli primer se oli.. joo eli kummatkin jouset on tarkastettu ja ihan kunnollisilta ne vaikuttavat. läppä toimii ihan normaalisti niin kuin pitääkin.. ja tiedän että pientä huojumista koneessa kuuluukin olla, mutta ei noin paljon että se vaikuttaa leikkaamiseen.
olisiko vika moottorissa koska olen kokeillut myös toisesta koneesta kaasaria vaihtaa eikä ole vaikuttanut mitenkään? kokeilin myös vaihtaa ilmanputsaria ja tankkia mutta... ei.Voisko olla että katkojan kärjet likaset. Putsaa hiomapaperilla ja avaa kondensaattorin kiinnitys pultti ja liikuta varovasti kondensaattoria sitten kiristä.
- konevelho
kiristä sitä kierrossäätimen jousta vähän .kestää niitä säädellä ,kun et vaan laita liikaa kierroksia.monta vanhaa leikkuria on viritelty ,menee pöheikköön ku pöheikköön kun laittaa vähän lisää kierroksia .se toinen jousi mikä tulee sieltä läpyskältä sitä vähän kiristä.
ja sullahan on jousia varastossa jos jokin menee vikaan- Bertsi
Jos kyseessä on 3hp briggsin sukulainen -->4,5hp voi kyseistä huopaamista aiheuttaa imuputken kiinnitysruuvien aukeaminen lohkon puolella. Vian löytää kun ottaa kaasarin irti ja kokeilee heiluttaa imusarjaa (nykyisissä muoviputki) jos se ei ole jämäkkä kiristä ruuvit
- ggggggggg
Siis onko kaasuttimessasi seoksensäätöruuvi? Jos on, niin sitä pitää säätää. Jos ei, niin jotain muuta vialla ja luultavammin seoksessa kuin kierrosten säädössä.
- poppamies
Sulla on ilmeisesti koneessas ilmansuodin (se vaahtomuovi) tukossa öljystä eikä kone saa ilmaa. Pese suodin pensalla tai osta uusi.
- voi olla
bensamäärä tankissa. Meillä on kakkoskoneena vanha B&S ja se tekee samaa jos ei tankki ole yli puolenvälin.
- veko
Nää uudemmat leikkurit ovat huonoja vanhoihin verrattuna.Moni valittelee juuri käyntihäiriöitä ja käynnin aaltoilua.Stígan myymälässä sanottiin,että uusiin leikkureihin kaasarin kalvo pitää vaihtaa lähes joka vuosihuollon yhteydessä.Nykybensa kuulemma aiheuttaa ko.ongelman ja kalvon kovettumisen.
- ee
Hussqvarna leikkuri, poistimme ilmanputsarin ja alla olevassa kaasarissa ei ollut kalvoa ??????
Olisiko hävinnnyt vai voiko sellaista kaasaria olla jossa ei ole kalvoa? - Mekaanikko
ee kirjoitti:
Hussqvarna leikkuri, poistimme ilmanputsarin ja alla olevassa kaasarissa ei ollut kalvoa ??????
Olisiko hävinnnyt vai voiko sellaista kaasaria olla jossa ei ole kalvoa?Kalvo ei ole ilmanputsarin alla vaan kaasarin ja tankin välissä. Ja niissä malleissa joissa kaasari on tankin päällä. Jos tankki on erillinen niin silloin kaasarissa on seoksen säätöruuvi. Ja pelkästään sen säätö ei ratkaise ongelmaa. Jos sitä ei ole alunperin itse säädetty niin se on oikeassa kohdassa mutta sen kanava on likainen. Eli putsausta ja sitten seoksen säätö.
- näin on
Yleensä tuollaiseen vikaan on kaksi syytä, viallinen kalvo tai moottori käy liian laihalla. Jos kaasarissa on seossäätö, niin siitä vaikka kierros aukipäin. Mutta ei kannata säätää sitä kaasarin läpän ruuvia, se on tyhjäkäynnin nopeus.
- MP
Eli itsellänikin on hieman samaa ongelmaa B&S -moottorin kanssa. Mutta omassa koneessani mainittu primertissukka menee "kuopalleen" kun koneen on käynnistänyt. Mistä se voisi johtua?
- narukas
MP kirjoitti:
Eli itsellänikin on hieman samaa ongelmaa B&S -moottorin kanssa. Mutta omassa koneessani mainittu primertissukka menee "kuopalleen" kun koneen on käynnistänyt. Mistä se voisi johtua?
Mulla on Vikingin itsevetävä ruohonleikkuri,pelannut monta kesää moitteetta.Nytkäynnistysnaru ei liiku vedettäessä,terä pyörii kun käsin liikuttaa.Missä vika ?
- ratiritiralla..-
narukas kirjoitti:
Mulla on Vikingin itsevetävä ruohonleikkuri,pelannut monta kesää moitteetta.Nytkäynnistysnaru ei liiku vedettäessä,terä pyörii kun käsin liikuttaa.Missä vika ?
mikäli otit sen lumikasan alta,niin vie se lämpöseen paikkaan sulaamaan
- sihti....
MP kirjoitti:
ota kaasari irti tankista ja puhdista imuputken sihti
- kepe-66
Jubex tossa aiemmin kertoi jo vian.
- Kaasari-ukko
Siis kierrosten heijaamiseen voi olla kolme syytä:
1.Kaasarin kalvo viallinen
2. Imuputki rikki tai löysässä
3. Säätimen jousi tai jouset vialliset.
Kohokaasari malleissa jos heijaa, niin säädöt liian laihalla ja niissä useimmissa malleissa seossäätö ruuvi, jota kiertämällä aukipäin seos rikastuu. - Anonyymi
Käyntihäiriö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760