Olen 12 vuotias poika ja vanhempani erosivat. Siskolleni tuli myös masennusta, veljeni on nyt tietokoneriippuvainen, mut mulle tuli pahemman luokan suru. Ensimmäisenä työnsin ompeluneulan verisuoneeni ja aloin tekemän sitä öisin kun äitini nukkui. sitten aloin viiltelemään itseäni ranteeseen mitä teen vieläkin... antakaa keinoja selviytymiseen! en kestä enää tätä tuskaista elämää... onko nuorten numeroa vai voitteko sanoa minulle apukeinoja? mitä teen?
Viiltelen itseäni! Miten häivytän surun?
15
1058
Vastaukset
- tyttönen.
Älä enää ainakaan jatka viiltelyä, se voi auttaa ehkä hetkellisesti mutta lopulta siitä on kuitenkin vain enemmän haittaa kuin hyötyä! Arvet voivat olla ikuisia. Onko sulla ketään sukulaista jolle voisit puhua? Sulla on varmasti nyt hankalaa, mutta koita saada jostain apua... lasten ja nuorten puhelimeen voi myös soittaa! Pärjäile, vielä se elämä hymyilee usko pois!! :)
- ketsueki
Hihkaise itseksesi, " olen paras" sitten päätät heittää puukon pois, tartut niskasta itseäsi kiinni, hankit tavoitteen. kapuat huipulle ja huudat "minä tein sen!"
sen sinä teet. etkä väitä vastaan. Tuo huono itsetunto juttu tai masennus ei uppoa. Tiedän mitä se on, ja jos se oli minulle niin helppoa. Niin sinulle sen ei pitäisi tuntua missään. - tyttötietäväinen
Älä anna vanhempiesi pilata elämääsi. Näytä niille. Näytä niille, että vaikka ne haluaisi tehdä elämästään kurjaa, sinä osaat nauttia.
Kuten edellinen vastaaja sanoi, hanki joku tavoite. Päätä, että sinä pystyt siihen. Näytä niille!
Jokainen ihminen on vahva, jos päättää niin. Minun omassa elämässäni ei ole tapahtunut mitään järisyttävän traagista, mutta itse olen laiskuuteen, masennukseen ja outoihin pelkoihin taipuvainen ihminen. Tapoihini kuului laiskottelu, pelkkä tietokoneella nököttäminen. Vaikka olen ihannepainoinen ihminen, ennen kovin jäntevät lihakseni surkastuivat ja muuttuivat löllöiksi. Sitten päätin, että hei, nyt riittää. Ei ole niin vaikeaa nousta tietokoneelta ja viedä pyykkejä narulle. Ei ole vaikeaa viedä koiraa kävelylle.
Menetettyä rakastakin rakkaamman kissani vaivuin lievään masennukseen ja näin outoja ja pelottavia unia. Sitten yksinkertaisesti päätin, että minähän en pelkää kuolemaa, minä en pelkää menetyksiä. Minä jatkan eteenpäin ja teen elämästäni merkityksellisen. Ja niin minä tein. Kohotin keskiarvoni yläasteellee huimaaviin lukuihin, rupesin soittamaan, piirtämään ja lenkkeilemään. Aloitin kirjoittamaan kirjaa, joka tosin ei edisty kauhean hyvin.
Nykyisin oloni on hyvä, vaikka olen nyt muutaman vuoden aikana menettänyt hyvin rakkaita lemmikkejä, sekä ukkini. Minä suren heitä, mutta sitten jatkan puskemaan eteenpäin. Kukaan, eikä mikään ei enää ikinä kaada mua. Tavoitteet asetan sitä mukaa korkeammalle, kun mä edistyn.
Voimia sulle, jaksa jaksa, elämä jatkuu. - Surullinen poika
mutta tuntuu niin surulliselta ja mitä voin enää tehdä? viiltely auttaa suruun.. aina kun itken, viiltelen itseäni.. ja itken aika usein vanhempieni takii.. mulla on yks kaveri jolle puhua, mut senkin vanhemmat eros ja se sano et siihen tottuu. mut mitä mä oikein teen nyt, kun sisko ja veliki on pulas? mulla koulunumerot laski, keskittyminen laski, isoveli tippu lukion kursseilta koska se pelaa 19h vuorokaudes.. se haluu unohtaa maailman ilman itsarii, isosisko sain keskivaiken masennusen... ja aina kun tuun isän luokse, sen joupotteleva kaveri on siellä joka töllöttää mua kännis... emmä tiiä mitä tehä? mikä on nuortennumero savossa? mikä ois hyvä harrastus? mä tapaan laulaa oon voittanu laulukilpailuja, jne. mikä on sopiva harrastus joka vie ajatukset muualle?
- niin ei silti kannata heitt...
En muista numeroa, vaikka asun Savossa itsekin. Katso netistä tai puhelinluettelosta. Voit toki puhua koulusi terveydenhoitajalle jos viiltely jatkuu vielä kun koulu alkaa syksyllä. Yritä ajatella vain iloisia asioita. Seuraavan tarkoitus ei ole käännyttää/suututtaa ketään, mutta usko Jumalaan ja voimien rukoileminen auttaa. Mieti keille kaikille voisit puhua ongelmistasi HUOM. luotettavalle henkilölle. Laita veitset ja neulat ym. paikkaan josta et niitä nää koko ajan.Paikkaan jossa ne yleensä ovat. Aina kun sinun tekee mieli viillellä niin ota itseäsi niskasta kiinni ja mieti haluatko todella satuttaa itseäsi neuloilla ja veitsillä.Se saattaa auttaa hetkellisesti, mutta sitten kohta on entistä kurjempi olo. Sama asia kuin huumeiden kohdalla. Jos tykkäät laulaa niin kirjoita itse lauluja ja laulele niitä itseksesi tai miten vain haluat. Jos tykkäät vaikka kirjoittaa niin kirjoita tarinoita tai piirrä. Ihan mitä vaon tahdot kunhan et satuta itseäsi.
- Surullinen poika
niin ei silti kannata heitt... kirjoitti:
En muista numeroa, vaikka asun Savossa itsekin. Katso netistä tai puhelinluettelosta. Voit toki puhua koulusi terveydenhoitajalle jos viiltely jatkuu vielä kun koulu alkaa syksyllä. Yritä ajatella vain iloisia asioita. Seuraavan tarkoitus ei ole käännyttää/suututtaa ketään, mutta usko Jumalaan ja voimien rukoileminen auttaa. Mieti keille kaikille voisit puhua ongelmistasi HUOM. luotettavalle henkilölle. Laita veitset ja neulat ym. paikkaan josta et niitä nää koko ajan.Paikkaan jossa ne yleensä ovat. Aina kun sinun tekee mieli viillellä niin ota itseäsi niskasta kiinni ja mieti haluatko todella satuttaa itseäsi neuloilla ja veitsillä.Se saattaa auttaa hetkellisesti, mutta sitten kohta on entistä kurjempi olo. Sama asia kuin huumeiden kohdalla. Jos tykkäät laulaa niin kirjoita itse lauluja ja laulele niitä itseksesi tai miten vain haluat. Jos tykkäät vaikka kirjoittaa niin kirjoita tarinoita tai piirrä. Ihan mitä vaon tahdot kunhan et satuta itseäsi.
Joo, asun mikkelissä. Mihin siirrän ajatukset? Mun täytyy päättää mitä teen ennen koulun alkua... Mä oon aina eronnu muista... Koulussa mua kiusattuun koska olin aina pussaamassa tyttöjä eikä kukaan poika tykänny... Sit sain tyttöystävän ja se jätti mut. Itsari ennen koulun alkua kuullostaa liian hyvältä... Tälläkertaa ei tartteis tuhlata edes paperia mun vereen... Vuotaisin kuiviin...
- vaikka väsyttääkin : )
Surullinen poika kirjoitti:
Joo, asun mikkelissä. Mihin siirrän ajatukset? Mun täytyy päättää mitä teen ennen koulun alkua... Mä oon aina eronnu muista... Koulussa mua kiusattuun koska olin aina pussaamassa tyttöjä eikä kukaan poika tykänny... Sit sain tyttöystävän ja se jätti mut. Itsari ennen koulun alkua kuullostaa liian hyvältä... Tälläkertaa ei tartteis tuhlata edes paperia mun vereen... Vuotaisin kuiviin...
Minä 13v. poika Kuopiosta. Meijän koulussa toi oli toisin päin niitä kiusattiin ( mm. minua ), jotka ei seurustellu. Mutta itsemurha ei koskaan kannata, ajattele mistä kaikesta jäät paitsi. Vaikka nyt tuntuu ettet mistään niin yritä ajatella positiivisesti. Jos sua kiusataan koulussa ni puhu siitä jollekkin, jos kiusaus on tosi pahaa ni yritä vaihtaa koulua ja aloita siellä kaverien hankinta alusta. Tyttöystävän jättäminen tietysti harmittaa mutta ei siitä kannata ottaa niin suuria paineita tän ikäsenä. Yritä keksiä itelles harrastus esim. kato vaikka Mikkelin kaupungin sivuilta kaikista nuorisotoiminta järjestöistä. Se joku sun kaveris tietää varmaan ihan oikein, vanhempien eroon tottuu, munki vanhemmat on eronnu ja hyvin oon tottunu, nyt en pysty kuvittelemaankaan et ne asus yhessä. Itsemurha ei mielestäni ole hyvä ratkaisu. Etsi auttavan puhelimen numero ja juttele heidän kanssaan.
- vaikka väsyttääkin : )
vaikka väsyttääkin : ) kirjoitti:
Minä 13v. poika Kuopiosta. Meijän koulussa toi oli toisin päin niitä kiusattiin ( mm. minua ), jotka ei seurustellu. Mutta itsemurha ei koskaan kannata, ajattele mistä kaikesta jäät paitsi. Vaikka nyt tuntuu ettet mistään niin yritä ajatella positiivisesti. Jos sua kiusataan koulussa ni puhu siitä jollekkin, jos kiusaus on tosi pahaa ni yritä vaihtaa koulua ja aloita siellä kaverien hankinta alusta. Tyttöystävän jättäminen tietysti harmittaa mutta ei siitä kannata ottaa niin suuria paineita tän ikäsenä. Yritä keksiä itelles harrastus esim. kato vaikka Mikkelin kaupungin sivuilta kaikista nuorisotoiminta järjestöistä. Se joku sun kaveris tietää varmaan ihan oikein, vanhempien eroon tottuu, munki vanhemmat on eronnu ja hyvin oon tottunu, nyt en pysty kuvittelemaankaan et ne asus yhessä. Itsemurha ei mielestäni ole hyvä ratkaisu. Etsi auttavan puhelimen numero ja juttele heidän kanssaan.
Juttele siskos ja veljes kanssa. Jos niilläkin on masennusta.
- kaunismerenneito
vaikka väsyttääkin : ) kirjoitti:
Juttele siskos ja veljes kanssa. Jos niilläkin on masennusta.
moi!
minäkin nuoepana viilelin ranteita,mutta se meni ajan myöten itsestään ohi.haluan sen sanoa sinulle joka viiletelet itseäsi.että viellä tulee nitä hyviä ja iloisia päiviä ja kun löytää se ns oikean niin silloin unhdat kaikka ikävät asiat.ikävä kyllä sit ku tulee murheita vaikka ero,niin sit taas pulphataa viiletely mieleen ja itsemurha ajatukset on mielessä
- Surullinen poika
Kiitos kaikki, mä koitan pärjäillä, mut mikä ois hyvä harrastus? Että ei ajattelis näitä kaikkia huonoja juttuja?
- xxx69
Synkistely.
- ehkäpä...
LAULAMINEN JA LAULUJEN KIIRJOITTAMINEN, niinku toi yks oli jo ehottanukki...jos kerran tykkäät lauleskella. Jos taas suunnittelit jotain sporttisempaa harrastusta ni mieti joku mikä on kiintoisa (edes vähän), ja sitten etsi lajista netistä ja kirjastoistakin.
- xxx69
ehkäpä... kirjoitti:
LAULAMINEN JA LAULUJEN KIIRJOITTAMINEN, niinku toi yks oli jo ehottanukki...jos kerran tykkäät lauleskella. Jos taas suunnittelit jotain sporttisempaa harrastusta ni mieti joku mikä on kiintoisa (edes vähän), ja sitten etsi lajista netistä ja kirjastoistakin.
Joo, sellasia surullisia, melankolisia biisejä.
- </3
mä itte selvisin viiltelystä silleensä et ku oli sellanen fiilis, nii mietin esim. mitä jälkiä niist jää, entä jos jään kiinni? yms. ja jos se ei auttanu tai en vaa "muistanu" ajatella.. mä piirsin.. monta kymmentä paperia aina meni ku kirjotin niihi kaikki mun tunteet ja sit sotkin niitte päälle... sun pitää olla vaa rohkee ja ajetella esim. tulevaisuutta.. mullaki on käsissä tooosi mukavat arvet.. se ei oo kivaa ku joku tulee kysyy et mitä mun käsis on ja sit ku ei oikee selitä ni heti arvataa mistä ne on tullu... mut.. sun pitää ottaa ittees niskasta kii ja olla tosi vahva.. usko ittees... onnee
- PikkuApulainen
Olisit työntänyt mieluummin grillitikun verisuoneesi. Siitä olisit voinut saada jonkinlaisen tulehduksen ja vaikka kuolla :) Hyvää jatkoa ja kannattaa kokeilla ihan uteliaisuusmielessä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1311746
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161452Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR3291012- 611000
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90874- 66851
- 1770
- 46751
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9681Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62668