kouluavustajaksi?

hukkaa

koska pisteeni eivät okl:n pääsykokeeseen asti yltäneet haluaisin vuodeksi ouluun kouluavustajakasi, mutta kuinka lähteä liikkeelle? jotkut sanovat että nyt on juuri se aika jolloin tulisi ottaa yhteyttä rehtoreihin ja kysellä vapaista paikosta, mutta mistäs ne rehtorit näin kesällä löytää? lisäksi en ole oululainen minkä vuoksi oululaiset työvoimatoimistolaisetkin kohauttelivat vaan hartioitaan ja sanovat että mun pitäs saaha nyt osote ouluun jotta vois jotenki rekisteröityä työnhakijaksi?! olen ihan pihalla ja pelkään että koska en tiedä mitä pitäs tehdä niin jää tuo harjottelupaikka saamatta. myöhässä en haluis olla! elikkä oisko kellään täällä kokemusta tuollasesta tilnateesta :)??

6

1517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wa_

      Itse otin yhteyttä kouluihin elokuussa, jolloin ajattelin, että heinäkuun helteet yms. ovat ohi ja myös pääsykoetulokset olivat tulleet. Yleisesti ottaen rehtorit ottavat varmaan ihan mielellään mahdollisen kouluavustajan puhelun vastaan. Yleensähän rehtoreilla on työkännykkä erikseen, johon vastataan kun on työasioita. Oma vikansa jos pitävät auki, kun eivät haluaisi puhua. Elikäs koulun nettisivuille, yhteystiedot ylös ja puhelin käteen ja soittamaan.

      Kouluavustajiksi (ilman koulutusta olevia) palkataan ymmärtääkseni melko harvoin nykyään, vaikka kouluavustajia tarvittaisiin enemmän kuin heitä on. Mielellään hyödynnetään valmistuneita ja ylioppilaita, joista ei aiheudu paljon tai ei ollenkaan kustannuksia kouluille, sillä nämä yleensä alalle haluavat motivoituneet yksilöt elävät KELAn harjoittelun aikaisen työmarkkinatuen varassa. Juuri lakkinsa saanut ylioppilas ei siis saa työmarkkinatukea ellei ole ilmoittautunut työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja 5 kk:n odotusaika ei ole kulunut. Työmarkkinatukea voi siis saada kun on ollut työttämänä työnhakijana 5 kk, mutta sitä voi saada myös olemalla työharjoittelussa eli tässä tapauksessa kouluavustajana. Työmarkkinatukea voi saada tuon 5 kk:n jälkeenkin vaikka et tekisi mitään, jos vain haet syksyn haussa koulutukseen ja olet pääsemättä sinne. Pakkohan ei ole hakea, mutta odotusaika jatkuu tällöin toisella 5 kuukaudella, jolloin on pakko olla harjoittelussa, jos meinaa saada työmarkkinatukea.

      Oletko jo ilmoittautunut omalla paikkakunnallasi työttömäksi työnhakijaksi? Jos et ole, niin kiireesti sitten työkkäriin juttelemaan. Siellä osaavat varmasti auttaa enemmän. Odotusaika nimittäin lähtee kulumaan vasta kun olet ilmoittautunut työkkäriin.

      Kun olet ilmoittautunut työkkäriin, niin voit alkaa soitella niille Oulun rehtoreille. Mielestäni sillä ei ole väliä oletko kirjoilla jollain toisella paikkakunnalla kuin olet harjoittelussa, mutta ainahan se helpottaa, kun voit mennä Oulun työkkäriin asioimaan. Asioit siis siellä työkkärissä, minkä paikkakunnan kirjoilla olet.

      Siis ensin oman paikkakunnan työkkäriin, sitten kirjoille Ouluun ja siellä työkkäriin ja sitten soittelet rehtoreille. Itse tekisin näin ja tässä järjestykssä tämän homman.

      Kysy lisää jos selitin epäselvästi. Muut korjatkaa jos tilanne on muuttunut parissa vuodessa.

    • Löytyy rehtorit

      Rehtorit ovat normaaleja virkamiehiä joilla on normaalit vapaat joten heidät löytää kesäisin töistä koulusta.

    • ...

      Olen itse ollut kouluavustajana yhden syksyn. Tehtävät vaihtelivat hyvin laidasta laitaan; PALKATTOMiSTA opettajan sijaisuuksista aina johonkin silittämis ja siivoomisjuttuihin. Tämän jälkeen saa tietty kontaktin kouluun (suuresta koulusta on etua), jolloin voi päästä tekemään sijaisuuksia lopettaessaan kouluavustajan hommat. Opettajan sijaisuuksista tienaa hyvin ja ala-asteella päivät ovat lyhyitä. Plus: opettajan sijaisuudet luetaan hyväksi okl:lla. Nämä ovat toki lyhytaikaisia, mutta jos ilmoittautuu koko kaupungin sijaislistoihin, voi varmasti saada useampia tilaisuuksia.

    • Niiski

      Moi. Mä olin kouluavustajana ylioppilaaksitulon jälkeen 8kk (sen vaadittavan josta saa 2pistettä OKL:een). Tiesin meneväni kouluavustajaksi jo toukokuussa, joten otin toukokuun aikana erääseen rehtoriin yhteyttä ja sovimme haastattelun.
      Haastattelun jälkeen viikon päästä sain tietää, että pääsen juuri sinne ala-asteelle, jossa itsekin olen ala-asteeni käynyt.
      Avustajana tein erilaisia juttuja laidasta laitaan.
      Keväällä (tänä keväänä) sain tehdä palkallisia sijaisuuksia aina silloin tällöin ja se todella opetti millaista opettajantyö on !
      Jos haluat OKL:een opiskelemaan, suosittelen ehdottomasti kouluavustajaksi menemistä.

      Nyt etsit vain rehtorin numeron ja soitat !
      Elokuussa olet luultavasti jo myöhässä.

      Onnea yritykseen :)

      • entinen koulunavustajaharjo...

        ite soitin vasta syyskuun alussa ja pääsin, (Oulussa) kyllä niitä paikkoja on.


      • ...
        entinen koulunavustajaharjo... kirjoitti:

        ite soitin vasta syyskuun alussa ja pääsin, (Oulussa) kyllä niitä paikkoja on.

        Itse toimin koko kuluneen lukuvuoden kouluavustajana keskisuurella ala-asteella. Otin yhteyttä kuntani koulutoimeen ja sitä kautta niitä paikkoja olisi ollut tarjolla useampiakin,erilaisilla viikkotuntimäärillä tosin. Minun palkkani maksoi kunta ja sain 80% pätevän kouluavustajan palkasta.Työnkuva vaihteli laidasta laitaan, tietysti enimmäkseen tunneilla avustamista mutta opettajan sijaisuuksia oli lähes viikottain ja aina niistä sijaisen palkan sai. Ota reilusti vaan yhteyttä kouluihin mutta tällä hetkellähän lähes kaikki ovat lomalla, joten heti elokuun alussa kannattaa alkaa soittelemaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      169
      29539
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      214
      18983
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      393
      9990
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6425
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4313
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3863
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      56
      2909
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1517
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1299
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      61
      1283
    Aihe